Idag, jag har provkört både Fabior 5D och samma DSG7 men olika 135 mil och den andra 432 mil.
Start motor var nästan vibrationsfri i ratten och stolar på P-läge. Jag ställer på D-läge väldigt lite brummig men känner inte alls för det känns vibrationsfri. På bilen 135 mil gått och testat D-läge var ryser och är inte bra pga spinner däck när jag trycker ca 2 cm gas men då provar jag gasa mycket försiktigt då bilen kör fint. Nedväxling är nästan samma som EAT6 men inte uppväxling är ryckfri. Nästa Fabia gått 432 mil var nästan lite bättre när den ryser. Drivlina på 135 mil var 80% bra och andra fabia var 85% bra. Tidigare haft provkört en VW Sportsvan var 95% härlig drivlina med samma DSG7 och ryser inte när jag trycker normal gaspedal ca 2 cm . Jag tycker att det är inte alla nya exakt dvs varannan bilar på DSG7 på modellår 2018 är ryckfri och den andra lite rycker eller ryser gaspådrag. Hur den är fjädring är lite hårdare än min Opel Astra.
Armstöd ja och finns inte längdriktning skjut och bra stöd och långt framåt, bekvämt arm att få stöd.
Kan ej dra ut vindrutetorkare utan måste ställa först spakar vid ratten "serviceläge" för att få helt vertikal torkararmar fri.
Ingen knak hörs uppsläpp bromspedal.
Körupplevelse är betyg 3.
Finns tak handtag alla runt om.
Finns tak krokar vänster och höger bak.
Benutrymme bak 22 cm
Knä 12,5 cm.
Jag är 171 cm långt.
Provkört Skoda Fabia 1.0 TSI
Uppdaterat: 2018-05-19 15:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Kommentarer
Nya Skoda Fabia 2018 DSG.
Negativ: Frustrerande DSG i denna applikation.
Dessutom är den tveksamma DSG-överföringen. Ni kan läsa här hemsidan.
https://www.caradvice.com.au/600350/2018-skoda-fabia-81tsi-review/
https://www.carsguide.com.au/car-advice/q-and-a/gearbox-problems-with-a-2017-skoda-fabia-68323
https://www.skodacommunity.de/threads/probleme-mit-dem-dsg-getriebe.117687/
Jag rycker du skall provköra Hyundai I20 oxå.
Hyundai i20 4 vxl automat på 148 CO2, ajaj chock jätte mycket hög :-o
Ford Focusen jag har just nu går rätt bra är snål men man sitter riktigt illa. Man sitter på stolen inte i den om jag ska förklara...
Ny Focus på gång, det kanske kan vara något.
Jo, tyvärr ligger Kia/Hyundai väldigt långt efter de flesta andra märken när det kommer till automater till mindre bilar. 4-stegade momentomvandlar-lådor till bilar i A- resp B-segmentet borgar inte direkt för låg bränsleförbrukning och speciellt inte i kombination med deras hittillsvarande mindre sugmotorer som i sig inte heller är speciellt snåla. Så den koncernen behöver definitivt uppdatera både de mindre motorerna och inte minst automatlådorna i sina mindre modeller.
Kanske utveckling ändring förbättring med Powershift, stolar och olika upplevelse modellår 2019 än tidigare exempel 2014 - 2018.
Vi får se sen när den ska landa.
Men måste du ha automat ?
Är ju riktigt kul att växla. Är väl bara vid mycket kökörning som det är överlägset med automatlåda.
Vi får se varken automat eller manuell.
Det finns bara en i20 1.0 Turbo 100 hk manuell på 104 CO2 godkänd.
Vill ha kombi. Det är roligt att leta fler vidare och exempel nya Ford Focus 2019 med 8 stegs automat är inte färdigt offensiv CO2, när det landar ev jag provkörning efter viktigt är 110 CO2 eller mindre. Bra att veta vad fler journalist omdöme för långresor med mera på nya Focus.
Det är ALLTID överlägset med automatlåda Guran.
När det gäller manuella växellådor så satt det en riktig "juvel" till låda i förra generationens Kia Rio - och förhoppningsvis är det samma i nuvarande (5-växlad). Rimligen borde det sitta samma låda även i i20. Oerhört exakt och lättväxlad.
automat/dsg är anledningen till att en liten1,0 tsi kan vara snabbast iväg vid rödljuset.
Hur kul kan det vara att sitta och röra om med en spak! Jag kör nog min sista manuella bil nu.
Förr och ibland även numera deklarerar många tillverkare en ökning av förbrukningen med 10-15% med automatlåda men numera så har vissa dsg tillverkare till och med lägre förbrukning mot en manuell växellåda.
skidoo - lägre förbrukning med automat än manuell gäller definitivt inte Kia/Hyundais 4-stegade automater i de mindre bilarna. Sen kan det faktiskt vara trevligt att växla manuellt när man har en exakt låda - t ex den som jag provkörde i förra generationens Rio. Alla kör ju trots allt inte i trafikmiljöer som i Stockholm.
Igen nästa gröna Fabia här efter igår mörkgrå Fabia inlägg #2, om båda Fabior DSG irriterar.
https://www.caradvice.com.au/497366/2017-skoda-fabia-81tsi-review/
Tveksam vid start och ibland fångad nappning som kommer in och ut ur rondeller, växellådan är inte dålig, det är bara irriterande dumma och ibland lite avstängd.
GF. Tveksam start blir det stop/go systemet och att motorn måste gå innan kopplingen drar på dsg7.
Det är en vanesak och släpper man en mm på bromsen startar motorn och är då förberedd för att dra iväg.
Men visst blir det ändå någon millisekunds fördröjning mot en konversonell törstigare automat.
Annars är jag nöjd och byter inte bort min dsg7.
Och snålt går det om man orkar köra lite ”anpassat” även med dsg och bensin.
Ja, det är bättre och har annan originalnummer och du har ECO som har E på automatlådan från infotainment ställt in få mjukare gången.
Fabia har ingen E på automatlådan och är enkel konstruktion. När jag släpper bara bromsen då bilen rullar fint utan rör på gasen. När det är rondellen då ska jag gasa normal då ryser bilen hårt oppsan.
Nästa prov försöka sakta gasa lite exempel 1 cm räcker och håll kvar gaspedalen då bilen ögonblick 1 sekunder försent att drivning fram sakta upp höjer hastighet och sen sjunker hastighet.
Nästa prov 2 försöka sakta gasa lite exempel 1 cm räcker ögonblick 1 sek att drivning fram sakta upp fortsätt gasa mer upp till 2-3 cm då helt utomordentligt härligt silkeslen drivlina.
Nu förstår att det vänjer vid. Det känns jobbigt att gasa försiktigt än normal kan bli irriterar ryckningar.
Tror nog det är samma i I20, lådan i frugans nya är otroligt exakt och lättväxlad och femväxlad.
Förövrigt väldigt smidig och snål motor, 1,25l 84hk. Inga problem att smyga runt gathörn på 3-an. Motorn drar fint från tomgångsvarv. Inte alls samma orkeslöshet som i en liten turboladdad maskin. Den lilla fyran passar bilen ypperligt.
Jag glömde att skriva en sak jo jag har ställt på kontrollampa lyser orange på från knapp för START/STOPP-systemet med symbol "(A) OFF" är kontinuerligt drift på tomgång innan jag provkörning som ovan inlägg #18!
Guran - men den lilla 1,2 l turbofyran i min Golf är också väldigt flexibel och klart piggare än Kia/Hyundais 84 hk sugmotor. Vi har också en Picanto med 1,0 l trean men den är tyvärr inte speciellt snål och växellådan är inte heller lika lättarbetad som i Rio/i20.
Så klart att en både vridmoment och effektstarkare motor med fyra cylindrar är betydligt raskare. Men jämfört med Yarisen, 1,33 100hk, så är hyundaien ett under av flexibilitet och fullt tillräckligt stark för hennes körning. Jag körde en snålkörning i snitt 70km/Tim på några mil och färddatorn visade 0,37.
Men för min del hade den fått varit dubbelt så stark. En N version av I20 kan bli en riktigt kul bil.
Rio får komentaren bedrövlig ljudkomfort i alla årets tester.
Dessvärre oköpbar på grund av ljudisolering verkar saknas.
Alla testförare reagerar starkt.
Hm testar folk inte bilarna före köp.
Är i20 i samma klass tro.
Tycker inte att I20 bullrar nått anmärkningsvärt för att vara en liten billig bil. Köpar man en premiumutrustad är det även extra ljudisolering.
Jag har provkört sist efter sommar 2012 en Hyundai i30 1,6 GDi 125 hk manuell årsmodell 2012. När jag släpp upp koppling utan rör på gas på 1 an växel fick motorstopp och starta en gång till om igen släpp upp koppling sakta utan rör på gas på 1 an växel och kom hostar motor utan motorstopp. Det är inte vridstark på tomgång.
GF - Ett tips att lägga till i ditt DSG/DCT-test är att bromsa in från högre fart men inte stanna helt utan gå på gas igen strax innan stopp. Ungefär som när man bromsar in i en korsning men upptäcker att ingen kommer, så man kan köra ut utan att stanna. Med en manuell låda hade man då valt 2ans växel. Klarar DCT-lådan det? Min V70 med PowerShift klarade det inte, utan lade i 1an varje gång, eftersom den trodde jag skulle stanna och att få 1an i den farten, vilket ger ca4000rpm, innebär att det blir ryckigt...
Men GF hur kan du jämföra en 6 år gammal bil, som inte byggs längre, med en helt ny av 2018 års modell? Blir lite förundrad av att du då kan dra slutsatser in detta.
Jag provklrde oxå bilar 2012, men inte kan jag dra slutsatser inbjud 2018 års modell är att köra av detta.
DSG7 har inte problem när man kör högfart och när det kom trafikljus röd kort stund åter grön igen som hastighet ca 80 km/h bromsar jag ner till 20 km/h och sen gasa går perfekt känns inte ryser utan det är nedväxling och höjs hastighet.
Ford Fiesta Powershift fick jag ryser hårt när det är nedväxling och höjs hastighet.
Från 0 - 10 km/h med normal gaspådrag ryser hårt på Fabia DSG7 utom VW Sportsvan DSG7, men Seat Leon DSG7 har lite ryser.
Från 0 - 10 km/h med normal gaspådrag ingen ryser på Fiesta Powershift men det är bara ca över 5 km/h minns inte exakt kan ryser hårt ibland.
Tack och uppfattat.
GF - Låter som DSG7 klarar momentet jag beskrev bättre än PowerShift.
En liten fundering GF, vad är det så viktigt med att kunna släppa upp kopplingen på tomgång utan att motorn stannar. Det är väl bara se till att släppa upp kopplingen ytterst försiktigt med varsam vänsterfot så klarar man att få dom flesta bilar i rullning. Men vad det skall vara bra för förstår jag inte.
Vore mer intressant om du testade accelerationstid på ett antal olika växlat 70-110, bromssträcka eller upplevd kursstabiliteten, Eller något annat som man vanligen ägnar sig åt när man kör bil.
Att få bilen att rulla på 1:an och 2:an på tomgång var något som jag övade med sonen när han skulle ta körkort. Och med Yarisen som behöver lite gas för att komma iväg var det en bra övning för att få känslan för dragläget på kopplingen.
Ny uppdatering igen allt i ordning.
1.0 TSI 95 hk, 70 kW är 5000 - 5500 r/min, 1000 r/min är 9,2 kW och 86 Nm, 1250 r/min är 18 kW och 138 Nm, 1500 r/min är 25,1 kW och 160 Nm, 1600 r/min är 26,7 kW och 160 Nm.
1.0 TSI 110 hk, 81 kW är 5000 - 5500 r/min, 1000 r/min är 8,1 kW och 72 Nm, 1250 r/min är 14,5 kW och 112 Nm, 1500 r/min är 23,7 kW och 151,6 Nm, 1600 r/min är 28,2 kW och 168 Nm.
Från VAG Prestations diagram.
Det är skillnad att 95 hk är bäst vrid på tomgång än 110 hk lite svagare.
Över 1500 r/min är det starkare vrid på 110 hk än 95 hk.
Jag ska provköra 95 hk och testa endast tomgång både 1 an och 2 an manuell lådan och släpp upp koppling, rör inte gaspedal, hur det går på nu i helgen.
Jag ska skriva sen.
Det kan vara 1500 r/min var full vridmoment 160 Nm på 95 hk och andra 2000 r/min var full vridmoment 200 Nm på 110 hk.
Det kan segdragningsförmåga 1000 - 1500 r/min var snabbast på 90 hk än 110 hk, 1550 r/min är lika båda men 1600 r/min då är 110 hk snabbare än 90 hk. Vi får se för test senare.
Håller med Guran i vad han skriver i inlägg #31 . har aldrig i modern tid upplevt några avgörande problem med att komma i rullning med bilen. Att sen olika bilar har olika accelerationsprestanda och olika flexibilitet - tja, så är det. Välj den bil man trivs bäst med och som uppfyller flest krav. Om sen accelerationen 0--100 är 0,9 s långsammare än nån annan bryr jag mig inte så mycket om. Och väljer man automat så döljs ju en hel del av en motors svagheter - t ex lite sämre vridmoment vid lägre varv eller begränsat, användbart varvtalsområde (t ex som hos mindre dieselmotorer).
Vill du ha en motor med bra vridmoment från tomgång så är det bara att du glömmer dom små 1liters motorerna. Köp en med större volym och minst fyra cylindrar. T.ez en Mazda som fortsatt har rejäl volym och sugmotorer.
Annars så verkar det ju mer vara en dieselmotors karaktär du är ute efter, så varför inte köpa en sådan då. Då får du även än lägre förbrukning och finner flera trevliga bilar med CO2 utsläpp under 110g
Guran - Fast en diesel kommer knappast att klara GFs start på tomgång på 1an o 2an med manuell låda, som tydligen är avgörande för köp. Min erfarenhet är att en diesel med manuell låda lättare lägger av vid start om man inte möter upp med gasen nog mycket.
Finns moderna i dag som gasar på automatiskt för att undgå detta problem
Tänk att få förmånen att släppa upp kopplingen utan att trycka på gasen :)
Det måste väl ändå bero väldigt mycket på hur man släpper kopplingen. De flesta bilar storknar om man flyttar foten åt vänster istället för bakåt. Hur det kan vara ett kriterium för val av bil vet jag inte.
Oavsett så måste det vara den mest udda testen som någon gjenomfört
Inte ens grabbarna i Top Gear har kommit på en liknande avacerad test vad jag kan minnas. Men en provtur i en Octavia 1,0tsi till Kalahariöknen kunde vara intressant
Låter som den optimala lösningen för GF. ;-)
Själv föredrar jag att gasa utan att behöva släppa upp kopplingen, dvs automat. =)
Jag har sagt det förr: detta måste vara det mest udda kriteriet för bilköp som världen sett. F.ö. vore det kul att se hur det går till för att man ska få en bil att "rysa".
Ja, det tänkte jag. Lika bra att provkörning hur är manuell upplevelse och få hör mer i helgen.
Vilken bilmärken och modell har 4 cylinder med under 110 CO2 ej diesel?
Mazda 2, 90hk 1,5 l fyrcylindrig 105g Har haft en sådan som lånebil och kört 60 mil med. Går billigt och riktigt kul att köra.
Hyundai I20, 84hk 1,25l 112g,
Bmw 118i, förvisso bara tre cylindrar men 1,5l 109g
Men skall du ha 110g som gräns så blir väl urvalet ganska så dåligt, förstår inte varför.
Om det nu är CO2 som skall styra så är ju diesel överlägset. Eller varför inte en gasbil, golf har ju en gasdriven modell.
Jag föredrar små eller mellanbil med kombi som kostar helt ny bil från 138.800 till 200.000 kr för bensin gäller mellan 101 - 110 CO2.
Då kan du väl testa en Skoda Rapid Spaceback. Eller varför inte en ny Astra kombi. Du verkar ju nöjd med den du har, det ör ju en trevlig bil med bra körställning och är kul att köra
Rapid är mer stor benutrymme än bagage är små men ingen rull på hatthyllan likadant 5 D . Fabia är mindre benutrymme men stor bagageutrymme och har rull överdrag insynsskydd.
Såklart är Astra kul att köra och underbart motor. Jag bara nyfiken hur är Fabian är så tufft exteriör och stark motor men har inte testat 95 hk, om den är vridstark på tomgång som kökörning att bara släpper upp koppling utan rör på gas är bekvämt också nästan ryckfritt kökörning att testa bara gasa och släpp mellan 8 - 20 km/h endast 1 an fler ggr och känna Fabian, om inte bättre då är det Astra är bäst.
Vi får se.
Idag, provkört en Skoda Fabia 1.0 TSI 95 hk manuell.
Test 1 an från stillastående uppförsbacke släpp upp koppling går bra.
2 an från stillastående uppförsbacke släpp upp koppling är inte helt bra då kom stanna motor och starta om igen släpp upp sakta koppling går motor ok lite hostar utan stannar än Octavia stannar direkt.
Jämförelse Fabia och Astra är närmaste likadant vridstark på tomgång men Astra är lite mer starkare än Fabia. "vinner Astra"
Vibration tomgång lika båda Astra och Fabia. "vinner båda" Tryck ned koppling är lätt för Fabia och ganska lätt för Astra "vinner Fabia"
Körupplevelse betyg 3.5 för Fabia och 4 för Astra. "vinner Astra"
Ryckningar på kökörning är Fabia mindre rycker än min Astra ganska rycker men nära lika "vinner Fabia" VW Golf 110 hk manuell är lite mer rycker kökörning än Astra och Fabia. Skillnad VW har 110 hk mest vridmoment högre varv än 95 hk svagare vridmoment högre varv men dessutom att 95 hk har bäst 1000 -1500 r/min högre vridmoment än 110 hk samma VAG 1.0 TSI.
Båda Astra och Fabia är totalt likadant omöjligt mest nöjda.
Benutrymme igen och är 13 cm för knä Fabia lika som Peugeot 308 efter noga igen körställning på stolar för rätt tryck koppling klarar benet och ratt inställning samt stol höjdinställning klart. Astra är 19 cm för knä och sämst C4 Cactus 10 cm.
Bagagelängd med stängd dörrar mät mellan bagagedörr invändigt och rygg stol till stopp är 171 cm lång Fabia och 195 cm lång Astra.
2250 r/min på 5 an och är 101 km/h på Fabia. 2450 r/min på 5 an och är 101 km/h och sänkt 2250 r/min och är 94 km/h på Astra.
PSA är sämst ganska tungt tryck ned koppling.
VAG är bäst lätt tryck ned koppling.
Display i kombiinstrumentet har oljetemperatur och står 92 grader och analog kylvätsketemperaturmätare står 90 grader.
På mina tdi bilar sedan 10 år har haft oljekylare/värmeväxlare som standard.
Dvs vattnet värmer oljan till 90 grader och kyler även ner den till 90 grader när motorn belastas hårt.
Min normala oljetemp brukar vara 85-95 grader på displayen.
Värdelöst vetande män ändå lite kul att veta.
Hehe, ok. Ovanligt att Skoda har standard. Såklart är kul att veta :-)
Det har Skoda har olika färger interiör, många fack förvaring och många kombiinstrument och infotainment som har allt att visa programmet.
Skoda Fabia är härligt fräck i linjerna och tufft uppkäftig design.
Skulle vara kul förnuftet över förfånga. Svaret när det gäller Skoda Fabia är: Ja! Den har blivit snyggare, säkrare, snålare och smartare.
Jag gillar design 2019: http://www.skoda.se/modeller/nya-fabia
Strålkastare form är lika som bär Peugeot 505 :-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.