Hade lite tid över nu på fredags eftermiddagen att provköra en Arteon TSI 280 då min Golf GTE skulle in för byte av bakre kofångare då en tant kört i sin Range Rover i min bil nu i sommar på en parkering.
Första intrycket när man ser bilen är att den är linjeskön otroligt snygg enligt mitt tycke. En snygg detalj är att motorhuven är urformad som ett snäckskal. Interiören bjuder på inga överaskningar jämfört med vanliga Passat funktionellt, snyggt och prydligt. På vägen märker man att detta är en motorvägskryssare en GT-vagn komfortabel och tyst men ingen bil som man tycker är en jätterolig körmaskin. Ställer man in komfortläget i DCC-inställningarna slukar bilen potthålen bra i sportläget kunde jag knappt känna någon skillnad från standardinställningen. Gott om motorresurser finns det men man märker det knappt, har man plattan i mattan flyger man förbi obekymrat.
Några saker störde jag mig på t.ex. hatthyllan var ett stort åbäck som inte går att förvara någonstans i bilen om man behöver ta bort den. Med coupeformen så offras huvudutrymmet där bak och pruset jämfört med vanliga Passat är för högt närmare 450 000 kr kostade bilen.
Summa summarum skulle jag säga att det är en bil som jag knappast skulle tacka nej till om jag fick den men jag skulle inte köpa den för egna pengar
Kommentarer
En bil jag tycker är riktigt snygg faktiskt, tummen upp för Arteon.
Att VW inte lanserar den som plug-in/GTE är för mig en gåta. Jag tycker med att den är ovanligt snygg för en VW.
Kan bara sälla mig till övriga, snyggast i VW:s modellprogram.
Och med 240hk oljebrännaren är den riktig trevlig. Men en Förklädd Passat.
Vill man komma billigare undan så är väl Superb också på MQB?
Sant, det är rätt konstigt. Den finns ju i passat så borde ju bara vara att vränga ur och skohorna ner i Arteon.
Sen har jag lite svårt för namnet, känns lite krystat och svårt precis som Phaeton var.
Pinjong det stämmer Superb byggs på mqb-plattan. Superben har ett närmast onödigt stort benutrymme bak man kan nog stoppa en stor vattenmelon mellan ens knän och sätet framför en, så bra är benutrymmet. Superben riktar sig dock till en helt annan kundgrupp och jag skulle säga att Passaten och Arteon har bättre ljudisolering.
Undrar hur den står sig mot Audi A5, känns ju som att dom är rätt lika fastän den bygger på MLB.
Jag tycker inte den står sig inte i jämförelse med en A5.
Den kör och känns som en Passat men är uppklädd i finkostym.
Invändigt är den tråkigt nog en Passat in i minsta detalj. Exteriört har ju faceliften på Passat begåvats med Arteons grill.
Jämfört med en A5 så är det skillnad Körkänsla, ljudisolering, material.
Nu är ju förvisso A5 en A4 i finkostym.
Men skillnaderna finns där.
Sen vet jag inte om det är inbillning, men 190hk dieseln känns ”rappare” i A5.
Men kan vara en illusion bara.
Är som att jämföra en Passat med en A4, samma skillnader.
Men oavsett så är det en snygg bil, men jämför den hellre med Opel Insignia.
Passat CC är den snyggaste VW, och samma gäller Arteon, mycket elegant. Men, är man över 1.70 ser man inte ut från baksätet pga den breda liggande C-stolpen. Inget unikt för Arteon, snarare för biltypen.
Öht tycker jag VW lyft sig designmässigt, det är bara fotskrapegrillen som är fantasilös.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.