Är öppet hus på Toyota Center i stan denna veckan så passade på att prova bil, en kompis som jobbar där utmanade mig på hybridbil, hon hade satt 56% el på första försöket, men en Auris, men då den inte var tillgänglig just då brände jag ut med Yarisen.
Jag satte 62% el på samma sträcka med medelförbukning på 4,9 l/100km i fyrarusningen, enligt säljaren svårare med en lättare bil dessutom ;)
Bilen då?
Jovars, en riktigt trevlig bekantskap med få irritationsmoment. Några korkat placerade knappar, som dock inte behöver användas speciellt ofta, och lite plastigare känsla inne i än t.ex Golf GTE jag provat innan.
Dock kostar Yaris dryga hälften av Golfen, och då kan man köpa det...
Faktiskt en bil som föll mig i smaken, det som störde mig i Golfen fungerade som jag ville i Yarisen, t.ex att den laddar med bensinmotorn på landsväg så strömmen finns där den behövs, den gick mjukare, för man känner inga växlingar, fjädringen var fullt godkänd tycker jag men det var bättre i Golfen, men så ska det ju vara med den prisskillnaden.
Tycker dock det var mycket däckbuller, men ångrade mig på landsvägen, man lurar sig när bilen går på el, då är det ju bara däcken som hörs.
En sak jag reagerade på va att trycker man in EV-knappen går motorn ändå igång om man trycker på, vilket gör den rätt så onödig, men reserverar mig lite för batteriet var rätt lite kvar av när jag provade den, så kan hända att den inte ville gå på el då för att inte stanna.
Den laddade även batteriet väldigt snabbt och framförallt fanns ett motorbromsläge på växelspaken som verkligen gjorde skillnad, och då såg man att laddningindikatorn gick nästan i botten och maxladdade, något som inte skedde på Golfen, men beror troligen på att Yaris hade NiMh-batterier som är väldigt mycket tåligare när de snabbladdas än vad LiIon är. Antagligen det som är den största anledningen till prisgapet också. NIMh-batterier tål mer misshandel och kräver mycket mindre sofistikerad elektronik för att laddas, in med massor med ström tills det är fullt, och ta ut tills det är tomt, utan laddcontroller, underspänningsskydd, överbelastningsskydd, överhettningsskydd och balansladdning.
Var f.ö väldigt bra ljud i stereon och förmedlade såväl Larz-Kristerz som Dannes och Lasse-Stefanz och Eddie Meduza på ett högst trovärdigt sätt.
En bil som verkligen föll mig i smaken, denna demobilen ska snart ut till försäljning, 290 mil... Kanske skulle man...
Nackdelen är att man lik förbannat måste ha två bilar, eftersom det inte går att få dragkrok...
Kommentarer
Lason1, det man får ha lite i åtanke är att detta är generation 3 av HSD och att det redan nästa år kommer generation 4, först i Prius men sen lär samma teknik komma i alla andra modeller i nån form. Det skulle i alla fall göra att jag skulle vara lite tveksam att köpa en ny HSD idag även om Toyota är ljusår före alla andra. Dragkrog kommer troligtvis inte heller vara nåt större problem i gen4.
En bil som förmedlar lasse stefanz trovärdigt.....
Värd varenda spänn, dom är inte trovärdiga ens på cd....
Jo dansbandsmusik är sån där skit arbetarklassen lyssnar på, dålig musik helt klart, i alla fall om man frågar rödvinspimplande kulturvänstern.
Jag är arbetarklass men lyssnar inte på dansband, fast jag har bandspelare i bilen.....tycker det är skitmusik, men rödvin dricker jag inte ens om det bjuds... ..
Fast lite kulturvänster är jag nog, vill ha texter med innehåll, älskar ac/dc....
Mina öron blundar om någon spelar dansbandsmusik.
Skönt att höra att god smak finns här.....
Yaris är ju en storlek mindre än Golfen, så känns lite fel att jämföra just de två tycker jag.
Just Yarisen och främst hybridvarianten verkar ha fått lite mixade betyg i tester, de flesta tyckte den drog lite för mkt för sin klass.
Gillar tanken på en liten bil med hybridmöjlighet då det är i städerna man kommer finna många av dessa bilar och sannolikt där dom behövs som mest.
Vad tyckte du om yarisens säten ? När jag provade den så är det inget jag skulle åka längre streckor i. Ljusår efter golf.
Du kan inte lasta golfen för att sakna en funktion bara för att du inte hittar den.
Yarisen passar utmärkt i sta'n, den är kvickt iväg från trafikljusen och hänger med bra vid omkörningar tack vare att elmotorn ger lite extra umpf. Hade själv funderingar på en sådan för något år sedan...
Att bensinmotorn går igång när man trycker på lite mer på gaspedalen beror även på att man skall ha högsta möjliga effekt tillgänglig vid tex omkörning där man kommer på att man missbedömt och plötsligt behöver mer effekt vilket inte vore så kul om bara har elmotorn att tillgå när man valt elläget.
62%el och ändå nästan en halvliter per mil i förbrukning för en så liten bil låter inte särskilt snålt!
Faktiskt snålast är Yaris än någonsin annan: http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html
Kan du översätta vad du skrev för jag förstår inte?
Yaris är förstås riktigt snål, särskilt i stadskörning jämförelsevis. Men det beror lite på vad man jämför med.
Man ska dock även räkna in att bilen har automat och att motorn/drivlinan är extremt driftsäker/problemfri.
Fordonsskatten är dessutom bara 360 kr per år.
Det finns småbilar med snåla dieselmotorer men då drar dom mer i staden, har manuell låda, och passar sämre för korta körningar.
Är också troligen mer underhållskostnader och mer skadliga utsläpp från diesel.
Yaris finns att köpa begagnad med en liten snål 1,4 liters diesel om det är nåt man vill ha men den verkar dock ha utgått på nya Yaris.
1,4 dieseln fick annars "bäst i test" när dom mätte utsläpp vintertid nyligen för dieslar.
Måste vara en gammal lista, t.ex. Peugeot bensin 308 SW både 110 och 130 hk 0,47/mil. fordonsskatt 360:-/år.
120hk diesel SW 0.32. 5 dörrars 0,3.
GF menade möjligen att Yaris HSD är den snålaste bensinbilen som finns, var i alla fall nr ett på länken.
Antar dock att Prius 2016 kommer vara ännu snålare än så.
Har redan skrivit om mina intryck av Yaris HSD i en annan tråd (för kanske 1 år sedan) men den imponerade verkligen inte på mig. Och förbrukningsmässigt drog Auris Kombi HSD mindre än denna lilla bil. Så även om jag inte har alltför höga krav på småbilar så skulle jag absolut inte välja denna. Vill man ha HSD-drivlina så är en Auris ett så mycket bättre val. Annars finns det ju vanliga bensinare som är pigga och trevliga och relativt snåla - t ex nya Fabia om man vill ha nåt relativt billigt. Eller Mazda 2 som också är betydligt trevligare än denna Yaris.
Pi, är väl dock en del förändringar på denna Yaris jämfört med förra årets.
Hur snål den är handlar också om hur man kör, i staden torde den vara snålare än Auris hur som helst.
HSD handlar ju dessutom om en annan typ av körupplevelse än konventionella bilar, en mer avslappnad körupplevelse.
Dom bensinbilar du nämner så är det ju också så att man får räkna med manuell låda.
Vad är det för bensin eller diesel på din kompis?
Peugeot 205 bensin minst 4.98 L/100 km blandad körning. Diesel minst 3.90 L/100 km blandad körning. http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/36-Peugeot/523-205.html?powerunit=2
Toyota Yaris Hybrid minst 3.32 L/100 km blandad körning. http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1287-Yaris_Hybrid.html?powerunit=2
Toyota Hybrid är snålast än Peugeot 205!!
Tvivlar på att det ändrats nåt senaste året på Yaris HSD, Leifer. Det var väl en facelift förra året om jag inte minns fel. Visst är det manuell som standard på Fabia och Mazda 2 men automat finns att få till båda. Har bara kört Mazda 2 med automat men den gick väldigt mjukt och fint. Men Fabian var nog roligare att köra - lite gokart-känsla över den.
Toyota Yaris Hybrid är ensam högst upp som är snålast och finns inte annan märke eller modell därför drar lite mer!
Kul go kart är inte Skoda Fabia utan är Mazda 2 som gäller. Men mest roligast go kart är MINI modellen!!
GF - har du provat både Mazda 2 och Fabia ? Jag körde dom med ca: 20 minuters mellanrum. Men smaken är som baken...:)
Men talar vi om roligaste gokarten bland vanliga bilar så får det väl bli original-Minin i så fall - helst i Cooper S-utförande.
Har haft glädjen att lattja mycket med en sån...:)
Pi - Bara jag haft ägt Skoda Fabia i 6 år. Jag har inte provkört Mazda och Mini. Det läste jag många sök på google om tester är mest MINI roligast och andra Mazda och sist Skoda. Tänk att Skoda Fabia har så trist design men är så otroligt praktisk, man sitter bra i bilen och allt är enkelt samt funktionellt.
Jag hade inga problem med sätena, betydligt bättre än den Nissan Navara jag var i Vadstena med förra helgen, där höll ryggen på att krypa ut efter 10 minuter.
När man trycker fullt är det väldigt mycket DAF/Tjorven-känsla, motorn rusar upp på ett varvtal den låter plågad sen ökar farten med bibehållet varv :)
Förstår inte med att jag inte hittade funktionen i Golfen?
Ska man behöva manuellt aktivera ett läge som borde vara i från start?
Jag vet att Yarisen är en mindre bil och inte direkt jämförbar, och Golf är en bättre bil (Iaf sålänge det håller) men fan inte dubbelt så bra...
Smaken är som baken, delad, men jag tycker inte Skoda Fabia har trist design. Tvärt om tycker jag den är riktigt snygg. Sitter man sen bra i den så är det ju också värdefullt. Något man inte kan säga om Yaris. 2 mil i en låne-Yaris räckte för att jag skulle få ont i ryggen pga. platt och hårt ryggstöd. Vill man ha en Toyota är mitt råd att gå upp på en Auris, för det är stor skillnad i komfort. Av småbilarna vet jag inte vilken jag hade valt, men Fabian ligger bra till.
Småbil är Yaris jämförbar Polo.
Golfklassen är Auris jämförbar Golf.
Jo Auris HSD är ju trevligare men minst 40,000 kr dyrare.
Har man råd så är väl bästa köpet just nu vad gäller HSD.... Auris kombi.
Bäst begköpet skulle jag säga är Prius (gen3), kanske särskilt med Executive-utrustning.
Yaris HSD kan kanske vara smartare att privatleasa (prenumeration).
Va fan Lason, du får inte svika nu och springa och köpa en ny bil ;)
Köp en krockad Prius på skroten och sätt drivlinan i Expressen, och fyll sen bagaget med så mycket batterier det går, du borde komma till medelhavet utan laddning.
Ja. det var många valt Auris. Sedan september 2015 har vi erbjudit Personligt Hybridtest.
7 sept - 12 nov Yaris 246 st.
17 sept - 12 nov Auris 5 dörrar 30 st.
11 sept - 12 nov Auris kombi 1098 st.
Detta antal hela Sverige personligt har redan provkörningar.
GF - jag talar om den senaste generationen av Fabia med 110 hk TSI-motorn och inte om din gamla Fabia-modell. Du får nog gå och provköra den innan du ger omdömen om den. Men Mazda 2 är också en mycket trevlig småbil - men då vill jag nog gärna ha den i Optimum-utförandet.
Leifer - de 40.000 kronorna är nog väl investerade om man vill ha en HSD-bil.
Tack för synpunkter. Jag behöver inte Skoda för jag har redan beställt Auris efter provkörning "Körupplevelse och älska att köra igen"
Om Yarisen gått 62% på el så har den gått 38% på bensinmotorn och att då komma upp till 0,49 i bensinförbrukning är INTE snålt.
Ja 62% el i Kalmar, beror på olika körsätt och kortare körning är 11.9 km drar 4.9L/100 km: http://www.driveco.fi/toyota-test-drive/?h=c19c33e2feae932ac0c0c0ce01c3acabddaf9dcf
Det finns mer på olika körsätt då jag kan kopia några. 43% el i Bollnäs och 41.9 km drar 4.1L/100 km: http://www.driveco.fi/toyota-test-drive/?h=fa7cf8767705d69ae56208b5c3e9fc070c936d7a
51% el i Norrköping och 11.3 km drar 3.8L/100 km: http://www.driveco.fi/toyota-test-drive/?h=3dfbec33d252edb18c4cea5579f519d28edcdd16
58% el i Fotskäl och 10.9 km drar 3.6L100 km: http://www.driveco.fi/toyota-test-drive/?h=c382cab1bc19686e30ee482ad41f156ac5bbfc2a
Nu förstår varför att den Toyota Yaris är snålt. Bättre finns inte på annan märke och modell!
Har haft Yaris som lånebil några gånger och i mitt tycke är det en riktigt usel bil. Otroligt pappigt byggd med en hemsk inredning.
Ja, det olika person smak välja Yaris om det inte har råd dyr bil. Vet att massor personer sålde mycket på Auris TS. Jag gillar bäst Auris är underbart.
Hur är din bil nöjd nu efter du hämtat ny bil Auris?
Yaris HSD såld 236 st i okt.
Yaris Diesel 0 st i okt.
Vad tänker du då?
Klart jag inte ska svika nån, trevliga bilar men går ju egentligen inte ha till nåt i och med att plåten är tunn och den saknar dragkrok...
Hur jag än räknar blir den med lån och värdeminskning dyrare per mil än 740:in är ändå :)
GF:
Första provkörningen du fick upp där är min!
http://www.driveco.fi/toyota-test-drive/?h=c19c33e2feae932ac0c0c0ce01c3acabddaf9dcf
Tycker det är kul att provköra nya bilar, dels för att leka med ny teknik och finesser, dels för att det är kul att köra olika bilar och det är gratis :)
Fast hade jag haft pengar nog att jag tycket det vart värt att lägga på en ny bil vetefan om jag inte slagit till!
Lada Niva verkar fina... Finns ju med AC och ABS numer...
GF - är du möjligen anställd av Toyota eftersom du promotar märket så hårt ? Men det kanske blir lite väl mycket ibland...
Lason - körde du på cykelbanan - 30 km/t i snitt...:)
Hehe. Jag känner mig stark golfklassen som kamp mellan VW Golf och Toyota Auris. Jag vet att tester många på VW Golf fick 5 betyg och Auris fick 4 betyg när det gäller ljud, förarmiljö, ergonomi och fjädring vinner VW Golf men drivlina DSG, tillförlitligt och verkstadslarv är uselt. Auris är bäst på härligt drivlina, älska att köra igen, tillförlitligt och verkstad är i topp! Bränsleförbrukning är inte dålig för Toyota se bevis: http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html
Nä - inte riktigt Gäsp men jag är väl en godtrogen svensk pensionär...:) Fast dina senaste kommentarer har ju lockat fram ett par små leenden.
Precis. Och det flesta gillar kaffe och svart gummidäck alla märken. Fiat Uno finns bara begagnat och skrattar när man ser Mr Bean. Du vet att jag har redan 6 och halv vecka sen beställt en Auris :-)
Jo - emellanåt har det varit helt perfekt svenska så då blir man lite fundersam när man ser andra inlägg... Ni har säkert rätt.
Va ska du med tjock plåt till, lason1?
Drag förstår jag behovet av, lived po lanned......
En hsd kan man bygga av en röjsågsmotor, en generator, 2 bilbatterier och ett par seriekopplade elvispar.
Helt klart uno från sin bästa sida.....
Men undrar vad som hänt de gånger han blivit påkommen med klockren svenska?
Spriten?
Nä men Larmgatan är en gårdsgata, och resten inne i stan 30-vägar, sen finns ju mottrafikanter också, och rondeller :)
Är mycket svårare att öka snittfarten än att minska den.
Ja för fan, har ju ett tasigt elverk med en luftkyld Yanmardiesel i på 9 hk, bara slänga ihop en trädgårdstraktor med en trefasmotor, 48V spänningsregulator, några drivmotorer till en stapeltruck, några reläer, ett underspänningsskydd på 48 volt, fyra blyackar och en truckladdare, så har man sin plugin-hybrid.
Fan, byggsugen nu och svetsen trasig! Ingen mer öl ikväll!
Tjock plåt ät f.ö bra mot bucklor. Alltid kul.
Hybrid-trädgårdstraktor....
Nästan som en prius cab!
Har den hydrostatdrift kommer den låta och kännas på pricken......
Det är upp till dig vad du vill byta varje år med golfklassen som har råd med.
Golfklassen är Toyota Auris är det snygg med utmärkt kvalitet och verkstadsbesök i topp!
62% el och. 49 i förbrukning är ju riktigt uselt.
Skitkonstruktion kan man hävda.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.