Redan vid första snöyran fick jag problem att öppna min laddlucka på min nya 2020 golf GTE.
Lite våld och bankande så öppnade locket sig.
Gick en dryg vecka till nästa snöande innan nästa misshandel och bankande för att få upp den.
Dåligt med luckan i fronten kanske men har hört att många haft liknande problem med luckan på andra ställen.
I vart fall så senare sprayade jag hela insidan av luckan, tätningar och låsmekanismen med teflon spray och peppar peppar så har jag inte haft någon fastfrysning av luckan sedan dess.
Teflonspray är nog bra shitt.
Kommentarer
Mitt tanklock öppnade sig utan några problem i dag, 100 mil diesel slank med i tanken på några minuter :)
Teflonspray är nog bra, men pepparspray?
Då är väl siliconspray bättre.
Har även hört om att luckor på sidan bak kan krångla på elbilar vilket känns konstigt med tanke på att det är samma lucka på som en brum-bil, vilken jag bara upplevt strul med en gång i livet, men då var det verkligen smält snö som frusit och då med en lucköpnnare som gick tillbaka efter luckan öppnats, men då gick det inte att öppna själv då man behövde hålla öppnaren spänd medan jag bråkade med att få loss luckan...
Bra att ha en gammal smörkniv i plast i bilen. Den kan komma väl till pass..
På min Mini är luckan vinklad svagt uppåt så inte helt optimalt.
Jag har haft bilen ungefär 1 månad nu och jag har 1gång fått trycka till luckan lite extra för att isen ska lossna. M.a.o. inga stora problem.
Då är det mer irriterande att det blir fullt med snö innanför om den står på laddning...
Inga problem med e-up eller Optima på tre år vardera, men MB:n har luckan trilskats på en gång redan. Man ska trycka ner den för att den ska sprätta upp, men med lite snö kommer den inte ner hela vägen. Får väl skaffa en eldkastare att ta bort snö med runt luckan.
BMW har luckproblem på X3 30e, byts vid behov. Hoppas det blir bättre!
Tror att det lättare blir problem på de där luckan sitter fram, eller som på Mercedes där den sitter så den öppnas lite uppåt och det blir skåra eller grop för snö och vatten att samlas i.
Jag har ännu inte haft några problem med vinter och laddlucka. Sen ska ju tilläggas att jag inte kört supermycket i norra Sveriges vinterväder. Men den öppnar med fjärrknappen fint varje gång. Men tror det hjälper att den sitter på sidan bak med som de flesta normala tankluckor som man ju inte heller hör så mycket vinterstrul med.
Tankluckor som man "trycker in" för att frigöra kan absolut också ha problem om det varit t ex blötsnö och sen hastigt fryser till. Märks nog mest i de delar av landet där temperaturen vintertid ofta pendlar mellan plus- och minusgrader och som sagt i samband med nederbörd. Inte ofta det händer men visst har man råkat ut för det nån enstaka gång.
Det är sant Pi, hade nästan förträngt men en sån incident hade jag med en Saab en gång som vägrade släppa in mig att tanka och jag var på ångorna mer eller mindre, då var man lite frustrerad, för tunt klädd med......slutade med en väldigt spontan lösning då det var en bemannad mack, en mugg hett tevatten gjorde susen.
Tog siliconspray i locket på min ID.3 samt även på laddkontakten. Nu lossnar den så lätt varje gång.
Luckan på MBn sitter ungefär som tanklocket på en Amazon. Det är enda bil jag haft där tanklockets lås har frusit. Jag minns det för att det hände när jag var 18 och hade stoppat en hundring i sedelautomaten när jag insåg att jag inte fick upp locket.
Sen dess öppnar jag locket som första steg när jag ska tanka.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.