Ikväll klockan 19 så är jag bjuden till min lokala handlare för en "VIP-Kväll" med smygpremiär av nya Kia Sportage.
Jag har inte sett några tester alls av den, inte ens en provkörning så detta ska bli kul!
Jag har fått hem en liten broschyr av bilen och den är onekligen intressant. Det är ju Kias motsvarighet till Hyundai Tucson och den va jag mycket imponerad av. Fördelen med Kias variant är att den är billigare.. Dryga 50.000:- billigare.
Ska bli mycket intressant att kolla på nya Sportage. I GT-Line är den riktigt fräck.
Vem vet.. Kanske kommer hem med en ny bil på väg.
Återkommer!
Kommentarer
Provkörd - http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160127/kia-sportage-provkord-ldrig-varit-sa-liten-skillnad-mellan-kia-och-bmw?utm_source=Nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_content=16264506&utm_campaign=2016-01-28
Hmmm - vi har ju också en Kia men ingen inbjudan till nåt arrangemang ikväll. Fast Kia Sverige kanske bara har nåt enstaka exemplar som turnerar runt.
Tack för länken Pi.
"Aldrig varit så liten skillnad mellan Kia Sportage och BMW X1"
Onekligen ett bra betyg!
Tucson är 50000:- snyggare ;-)
Den är snygg nya Kia Sportage men säger också som junkers att Hyundai Tucson är snyggare.
Shogun.
En Tucson med diesel awd och automatlåda "fullsmetad" kostar cirka 390.000:-
En Sportage med diesel, awd och automatlåda "fullsmetad" kostar nu på kampanj 339.000:-
Köper man på kampanj så är den 51.000:- billigare.
Ordinarie pris var cirka 350.000:- och det är 40.000:- billigare.
Sen måste jag säga att jag är imponerad av bilen. Det första som slår en är hur maffig och stor den är. Det syns att den har vuxit jämfört med gamla Sportage på alla ledder. 19" fälgarna passar bilen som handen i handsken. Riktigt snygga! När man ser bilen på riktigt så blir fronten lite "annorlunda" än på bild. Den liknar en Porsche Cayenne framifrån. Det ser mycket bättre ut på riktigt än på bild. Den va liksom kaxig om ni förstår..
Interiören andas kvalitet och bra materialval. Ingen plastkänsla utan det märks att bilen är designad och byggd i Europa. Baksätet var en fröjd! Bland det bästa jag suttit i. Extremt mjukt och fluffigt. Som att sätta sig i ett moln. Ett annat plus va att samtliga platser hade fällbar rygg så du kan luta dig bakåt och sova lite. En hel del luft mellan knä och främre stolsrygg borgar för bra plats även för längre personer. Det fanns även värme i baksätet samt usb-uttag för laddning av mobilen.
Bagagen har växt och räcker gott och väl för en barnfamilj. Elbaklucka var standard men en handsfree-funktion som jag gillade.
Om man hade nyckeln i fickan och gick och ställde sig vid bakluckan så blinkade blinkersen 2 gånger. Stog man då kvar i nån sekund så öppnades luckan automatiskt, Ingen fot eller annan manöver behövdes. Perfekt om man han händerna fulla. Gick man bara förbi så öppnades inte luckan. Rörde man sig åt sidan efter de två blinknigarna så öppnades inte heller luckan.
Det enda negativa jag fann var att bensinmodellen inte kommer med varken automatlåda eller awd. Det va ju bensinaren med automat och awd som jag gillade från Hyundai.
Det är det som jag kommer ihåg nu. En stark kandidat när bilbytet nu närmar sig.
Den finns förresten att provköra från och med Måndag på Wafab Bil i Karlstad.
Synd att inte Sportage kommer med den fina 1.6T-GDI med automat (DCT) som finns i Tucson... Säkert att den inte kommer?
Shogun - Enligt prislista för 2015 jag fick så kostar Lexus NX 300h från 361700kr, Comfort 399200kr, F Sport 471800kr och Executive 536100kr.
NX 200t finns från Comfort 456000kr, F Sport 487000kr och Executive 551300kr.
På Kia.se kan man nu bygga en Sportage och en GT-Line med automat går där på 339.600 med metallic lack.
Grundpriset för en Sportage i komfort-utförande är 308.900:-
Standardutrustningen på Sportagen är väl tilltaget:
ABS+ ESC+ DBC+ HAC+ TSA (Släpvagnsstabilisator)
AEB (Autobroms)
Aktivt filövervakningssystem
Farthållare
Hastighetsövervakning i display
Parkeringssensorer,bak
TPMS (däcktrycksövervakning)
17" aluminiumfälgar
Bi-xenon
Elinfällbara ytterbackspeglar
Elinställ- & uppvärmbara ytterbackspeglar
Fönsterlister, kromade
Främre dimljus
Lackerade dörrhandtag med kromdetaljer
Lackerade ytterbackspeglar
LED-ljus bak
LED-ljus fram
Mörktonade bakre rutor från B-stolpen
Sidoblinkers i LED placerade i ytterbackspeglarna
Strålkastarspolare
Svart pianolackerad grill
Takrelingar
Automatisk avbländbar innerbackspegel
Främre mugghållare
Främre USB-uttag
Uppvärmbar läderratt
Urtavlor med 3,5" informationsdisplay
Automatisk klimatanläggning (2-zon)
Backkamera i navigationsdisplay
Fjärrstyrt centrallås med larm
Regnsensor
Elinställbart svankstöd
Fällbart bakre ryggstöd 60/40
Tygklädsel
Uppvärmbara framstolar och bakre yttre sittplatser
Krockkuddar - förare & passagerare
Sidokrockkuddar (främre stolar) & gardinkrockkudda
Antenn av typen hajfena
AUX + USB - ljudingång
Bluetooth
Navigationsystem (7") med 7 års fria kartuppdateringar
Om man väljer till GT-Line (som på kampanj kostar 9.900:-) så får man även:
Parkeringssensorer, fram & bak
19" aluminiumfälgar
Bi-xenon med AFLS
Dubbla synliga avgasutblås
Hasplåtar, fram & bak
Panoramasoltak
Elmanövrerad backlucka
Urtavlor med 4,2" informationsdisplay
Nyckelfritt system med startknapp
JBL-högtalarpaket med baslåda
Navigationsystem (8") med 7 års fria kartuppdateringar
Elinställbara främre stolar
Sportläderklädsel
Fjärrstyrt centrallås med larm
Otroligt prisvärt paket just nu. Detta innebär att en fullutrustad diesel med awd kostar 318.800:-
Hoppet upp till en bas-modell av NX är alltså 43.000:- Ska man ha lite utrustning i NX så blir det en komfort och då är hoppet 80.400:- och skall man gå på F-sport så blir mellanskillnaden 153.000:- Relativt stor skillnad.
En fullutrustad RAV4 Hybrid kostar 358.900:- En mellanskillnad på 41.000:-
För mig så är även de 7 årens garanti ett skäl till köp. Känns som en trygghet. Även om folk hävdar att bilen "kostar mer" eftersom de har lång garanti och lägger på risken på priset så ändras inte det faktum att bilen är billigare iallafall.
Ska tänka över detta lite. Fick inte riktigt vad jag ville ha i inbyte på min i40 så det blir nog att sälja den privat. Sen kan det mycket väl blir ett köp på en Sportage.
Shogun:
Den finns i hallen på Wafab i Karlstad. Dom hade två stycken igår. En svart och en röd. En av dom kommer att gå som demo från måndag.
Jag bor en bit utanför Karlstad men har stort förtroende för både Wafab och Svema Bil. Jag är en trogen kund om jag blir behandlad väl :)
Mina bilaffärer på Wafab har hittills gjorts med Jakob som jag diggar. Han är speciell och kan uppfattas som kaxig men jag gillar hans stil, Vi kommer överens bra.
Tack tack.. Ska testa den till veckan så får vi se vad det blir. Vad som är klart är att det är en imponerande bil men man måste se den på riktigt.
Jag ska ta testa stolarna ordentligt och även lyssna efter vägljud. Demobilen stog på 17" friktionsdäck som kan fungera bra som testmaskin.
Säkert en trevlig bil men är ni inte lite "fartblinda" när det gäller bilkostnader när ni kollar på Koreanska familjebilar för typ 350.000 kr ? Ja - även om dom inte är Koreanska så säger mitt ekonomiska sinne att detta är väldigt mycket pengar för nåt som halverar sitt värde efter typ 3 år... Det blir en värdeminskning på runt 5000 kr/månad... Ja - såvida vi inte talar om tjänstebilar där andra hjälper till med finansieringen.. Nåja - jag är väl en yrkesskadad ekonom...:)
Man blundar för det Pi. Eller jag gör :P
Men du har rätt. Det är ett enormt värdetapp på dom. Jag räknar med ett restvärde på 40-45% om jag ska köpa en.
Kan tyckas vara en hel del.
Off Topic:
En bekant till mig ska åka till Stockholm imorgon och köpa en 308 SW 130 Automat GT line. Helt fullutrustad för 229.000:-
Det är 100.000:- billigare. Ska bli intressant att se den på söndag.
Men man lever bara en gång och ska man bara köpa saker som man tjänar pengar på så blir det inte mycket man kan köpa.
Inte alls omöjligt i och med att BMW X1 också bygger på en framhjulsdriven plattform numera.
Kan ju fortfarande betyda att skillnaden är enorm, eller hur :-)
Hahaha ja så är det ju.. Skribenten såg till att ha ryggen fri där ;)
Artikel från ett test i Norge där bilen får riktigt bra betyg:
http://www.dinside.no/935881/kia-sportage-2016-utgaven-provekjort
På bilderna kan ni även se att bilen inte är speciellt liten inuti som en del påstår. Rejält med plats även bak.
Jag är lite i valet och kvalet... Jag funderar på att vänta på den 2wd versionen som kommer längre fram samt även vänta på den adaptiva farthållaren.
2wd med 2.0 Diesel och automat räcker nog gott för mig. Rejält billigare förväntar jag mig att den blir med. Använder "gamla" sportage som mätsticka där 2wd va mycket billigare än 4wd.
Ja 2016 kommer bli ett mycket spännande år för Kia.
Är det någon som vet ungefär när versioner med 2wd och/eller bensin kommer?
Provsatt nya Kia Sportage idag. KIA har verkligen ryckt upp sig. Riktigt trevlig inredning och bra materialval.
Kia Sportage känns betydligt mer premium än Toyota och Mazda.
Fast t ex Mazda CX-3 känns rätt OK också - om än att det är en mindre bil. Men generellt så håller inredningen bra klass på nyare Kia-modeller.
Usa-syndromet lyser här. "bilen är stor och maffig". Vi är snart amerikaner allihop. Stort är bra.
Så tänkte man om BMW på 60-talet. Se hur det gått nu. Audi (autounion) var även det ett budgetmärke, VW var väl budget på riktigt med bubblan (där allt började).
Allt har sin tid. Som ekonom beror det på hur man ser det, räkna på bilen med en investeringsberäkning istället, och vips så kostar bilen bara när den används. Att räkna på bilens ekonomiska livslängd och planerad ägoperiod.
Avskrivningstiden på en bil/lastbil/buss är ju 10 år. Således bör du räkna på att bilens ekonomiska livslängd är 10 år. 33900k/år kostar alltså nya Kia Sportage sett till avskrivningstiden, finns det något värde kvar efter 10 år så se det som en bonus!
10 år, inte äger man en bil så länge.... Visst finns det folk som äger bilen så länge, men dom ser bilen som ett ont måste.
Nä skulle säga att folk äger nog sina bilar i snitt runt 5 år.
Fast jag föredrar nog att vara ärlig mot mig själv och räkna på vad den kostar mig under min "avskrivningstid" och det är minst 50 % av nyanskaffningsvärdet under mina 3 år som ägare. Att använda andra avskrivningsperioder är nog tyvärr bara att lura sig själv. Men vissa vill uppenbarligen ägna sig åt lite självbedrägeri och det får man väl om man blir lyckligare då - men bilarna blir ju tyvärr inte billigare för det.
Toyota garanterar 54% i restvärde på RAV 4 med sott fördelslån.
Jag får säga att på rörliga bilder såg Sportage mycket bättre ut än på tidigare publicerade bilder.
För att svara på min egen fråga (#32) så var jag inne hos närmsta Kia-handlaren i helgen och provsatt Sportage, och precis som Swemba skriver (#33) så kändes det riktigt bra, snyggt och trevligt. Säljaren kunde ge ett pris (släppt i torsdags enligt honom) på bensin+2wd, 227 kkr för komfort om jag minns rätt. Jag fick ingen prislista med mig, för säljaren sade att allt fanns på hemsidorna. Jag kan inte alls hitta det där just nu, men det kommer antar jag. Leveranstid c:a 3 veckor, återigen enligt säljaren.
Måste vara på KIA:s internwebb, för jag kan då inte heller hitta någon offentlig information om den enklare modellerna... Men jag måste säga att det priset (227 k) känns konkurrenskraftigt i förhållande till övriga klassen.
Här har du prislistorna: http://www.kia.com/se/content_attkopa/priser/
Jag provkörde Sportage i helgen och det var en mycket trevlig bekantskap! Skinnklädsel och elstolar i den 4wd 2.0D aut. jag körde, men det är nog den enda som finns hemma ännu... Men måste säga att den kändes påkostad! Den gick tyst, stadigt och bekvämt. Svalde potthål bättre/mjukare än min V70! (Hade strax innan kommit samma väg.) Gjorde en U-sväng på en parkering med blöt is och när jag gasade på kändes den lite lynnig... Släppte först fram, understyrde och strax efter sprätte baken ut. Men det var extrema förhållanden. För övrigt kändes den stadig och trygg. Sittdynan var möjligen lite platt... Men skönt med eljustering, så man enkelt kan ändra lutningen på dynan, mm. Som helhet var det en mycket trevlig bil! Japanerna får se upp...
Absolut en prislista där, men för nya Sportage får jag bara upp priser för 2.0 CRDi med awd. De broschyrer som går att ladda ned som pdf har dock med både bensin- och dieselversioner med 2wd.
Sant. Förmodligen är inte priserna klara för dessa än...
Red./ Ser nu att du fick ett pris av säljaren. Märkligt... Om dom vet priserna, varför lägger dom inte ut dom?
Kan man fråga sig... Kanske för att priserna precis blivit klara och webavdelningen inte hunnit med? Konfiguratorn ska uppdateras också antar jag.
Att priset var just 227 kkr vill jag inte svära på eftersom jag inte antecknade det, men det är vad jag minns. 90% säker. Helt säkert är att jag fick ett pris för bensinaren och att den sades vara beställningsbar!
Tydligen så kommer inte man inte att erbjuda automat till den framhjulsdrivna versionen. Det va lite synd för 1.6 T-GDI med automat och 2 wd hade varit ett alternativ för mig.
Här finns lite info om motorer och växellådor mm:
http://www.kia.com/se/overvioew_omkia_news/nyheter_palett/kia-introducerar-nya-kia-sportage/
Al - jag tyckte avståndet mellan ratt, pedaler och stol var alldeles utmärkt! Ratten hade tillräckligt lång justering i längsled för mig och jag är 180 lång. Den hade längre justermån än ex Toyota, som har väldigt kort sådan. Med elstolarna, som i den jag körde, gick det enkelt att justera stolen i alla riktningar och ändra vinkeln på sittdynan så man fick det lårstöd man önskade. Det enda som störde mig något där var mot slutet av provturen, då jag tyckte sittdynan kändes lite platt och tryckte på låren. När jag då tiltade den något framåt tyckte jag det kändes som att sitta i utförsbacke... Så tveksam hur den funkar på långkörning. Men jag är väldigt kräsen på stolar och jag tyckte ändå denna var bra och jag gillade bilen som helhet! Jämfört med Volvos stolar så vinner Volvon varje gång! ;-) Men om jag ger Volvo 5 poäng så får denna en 4a (och jag ger många andra bara en 3a)! Men prova själv, för detta med hur man sitter är ju högst individuellt!
Ja - den som inte tror att Kia/Hyundai kan slå mot snart sagt alla populära biltillverkare lär nog bli lite besviken för dom lär sig snabbt Koreanerna. Dock lär dom sig också att höja priserna så det kan möjligen slå mot deras tidigare framgångar hos privatköparna. Får dom framgångar även i det lite högre prissegmentet så kanske vi också kan få se längre garantitider även hos de märken som tjurat på med 2 års fabriksgaranti. Kan "alla" lämna 5 års garanti i grannlandet Norge så borde dom klara det även i Sverige (ja - Kia lämnar nog 7 år även i Norge). Kanske dags för Toyota att också öka garantitiden till 5 år så kanske det blir lite fart även på många andra...
Jag minns att gamla Sportage hade högst medioker sittkomfort. Då har jag bara suttit i en med tyg, men i den satt jag dåligt. Men denna höll hög klass, tycker jag. Mycket bättre stolar nu! Ljudnivån var också dämpad och bra. Bättre än många andra suvar jag provat. Påminner ju något om Hyundai Tucson, av naturliga skäl, som också var trevlig. Men eftersom denna var mer lyxutrustad än den Tucson jag körde så framstod Kian som trevligare. Nu var det länge sedan jag körde någon XC60, så jag vågar inte jämföra Kian mot den, men jämfört med min V70 så tyckte jag Kian stod sig bra. Som jag skrev tidigare så svalde den potthål bättre än min V70 och ljudmässigt bedömer jag dom spontant vara rätt likvärdiga. När jag växlade mellan min och den så framstod ingen som direkt bättre än den andra, på någon punkt. Det är väl stolarna som är något bekvämare i Volvon.
Det är även några år sedan jag körde en Tiguan 2.0D DSG, så vågar inte jämföra rakt av, men den minns jag också som en trevlig bil på vägen. Men särskilt långt efter är nog inte Kian, om alls... Möjligen något bekvämare stolar även i Tiguan. Den jag testade då hade också skinnklädsel.
Givetvis kommer en laddhybrid också precis som på Kia Optima. De har förstått något i Korea.
Men hur bra är deras långa garantier i verkligheten?
http://www.automotorsport.se/bloggar/alriks-bilar/20141009/ar-kias-garantier-vardelosa
Om man letar på nätet så är det många KIA ägare som är mycket missnöjda med hur man blivit bemött när det varit något fel på bilen.
Min uppfattning är att det varierar otroligt mycket beroende på återförsäljare.
Jag har inte haft några som helst problem att åberopa garanti på både KIA'n och Hyundaien som jag har.
Hyundaien har varit inne på ett antal garantiärenden och det har aldrig varit några problem. Allt har fixats till helt utan ifrågasättande.
En nära vän till mig har haft en Ceed -09 sedan ny och har varit inne på ett fåtal garantiärenden. Senaste gången var i augusti. Det va något problem med klimatanläggningen. Kia fixade det utan tjafs.
Enligt mig så fungerar den 7 åriga garantin bra.
Är det inte mycket pengar för en Koreansk bil om nu nya Volvo V-90 kostar från 340 tusen kr?
AL - du kommer inte att få nåt vettigt svar.
Nu har jag också varit och provkört en Sportage 4wd GT-Line. Demobilen va svart och riktigt snygg även om den va helt översnöad när vi kom ut. Försäljaren gick loss med borsten ;)
Väglaget va helt hopplöst. Snön bara vräkte ner i stora flingor och har gjort så hela natten. Temperaturen pendlade runt nollan så det va rejält slaskigt och halkigt. Perfekt väder att testa fyrhjulsdriften i.
Första intrycket när man sätter sig i bilen är mycket bra. Det andas kvalitet. Bra materialval och en väldigt proper och snygg inredning. Skinnstolar med elinställning. Ratten var det lite nya BMW M-känsla i. Lite tjockare, lite mindre och mjuk. Värmen i både stol och ratt kom riktigt snabbt.
Bilen va skodd med 18" dubbfria vinterdäck från conti.
Nu till provkörningen.
Växellådan kan vi prata om först.. Den växlade otroligt mjuk och höll sig bra inom det "ekonomiska" registret när man körde lugnt. Inte för högt eller för lågt varv vid något tillfälle under testet. Det finns även paddlar på ratten om man skulle vilja växla själv.
Fyrhjulsdriften är dock det jag blev mest imponerad över. Jag har haft 2 bilar med BMW's xDrive som jag anser är den absolut bästa fyrhjulsdriften men denna kommer inte långer efter.. om något alls faktiskt. Den bokstavligen kastar sig iväg vid korsningar. Inte en tendes till att spinna med framhjulen innan bakhjulen kopplas in. Det känns som om den driver konstant på alla fyra även om den inte gör det.
Testade även att åka till en stor och relativt folktom parkering och koppla ur alla hjälpmedel för att sedan sladda runt lite. Den överstyr lite lite i början men sen kommer baken ut och man kan ha riktigt roligt med den. Extremt lättlekt bil. Om man sen slänger på hjälpmedlen igen så är bilen helt omöjlig att få att släppa. varken bak eller fram. Den bromsar effektivt upp varje försök till sladd.
Två små saker som jag noterade och som jag gillade var att bilens backspeglar åkte ut när man närmade sig bilen med nyckeln i fickan. Man behöver inte heller klicka på nyckeln för att öppna utan det är bara att ta tag i handtaget. Den andra var den finurliga bakluckan som var elektrisk.
Om man ställer sig bakom bilen med nyckeln i fickan så blinkar bilen två gånger med blinkersen. Står man då kvar en liten stund så öppnar den luckan automatiskt. Rör man dock på sig så förblir luckan stängd. Fungerade riktigt bra och jag kan tänka mig att den funktionen är mycket välkommen när man kommer ut från Ica Maxi efter en storhandling.
Vid ett tillfälle på motorvägen så varnade även bilen för att radarn i fronten behövde rengöras. Det kom upp en stor notering i instrumenteringen samt en varningslampa med en bil som krockar in i bakänden på en annan tändes upp (se uppe till höger)
Det går inte att missta vad den lampan innebär. I samband med att den tändes så hördes även en tydlig signal i bilen som man absolut inte kan missa.
Det är också skillnad på signaler för olika felmeddelanden då signalen för spolarvätskan var diskretare.
Detta kan man alltså inte missa hur mycket man än sms'ar bakom ratten. Varningstexten försvann efter en bra stund medans symbolen med de två krockande bilarna kvarstod tills jag gick ut och rensade radarn. Hela fronten på bilen hade då ett tjockt skal av slask som börjat frysa till. Efter att jag rensat den så tändes den inte mer.
Nu kommer jag inte på något mer men detta är fortfarande kandidaten till min nästa bil.. Om möjligt ännu mer nu än innan. Dock ska jag invänta bensinversionen och testa innan jag handlar.
ps. Bränsleförbrukningen stannade på ungefär 0,8 efter min 30 minuters körning. Det är ändå helt ok i detta väglag plus att jag gasade runt länge på den stora parkeringen. Det va lite för kul att sladda faktiskt ;)
Är det inte bättre att diskutera autobroms i den tråd på forumet som är avsedd för det? Mitt problem med autobroms är att man lägger för stor vikt vid den. Att man gärna överdriver nyttan med den. Och att tekniken inte är riktigt mogen. Exempelvis bara en sån sak att tekniken larmar och tjuter bara för att det kommit lite snö på sensor går fetbort för mig, gör om och gör rätt. Sånt ska inte bara få hända vid normalt brukande. Jag har också svårt för teknik som tar över kontrollen från föraren på ett negativt sätt och ser autobroms som ett första steg i sån teknik som tar över och som inte går att stänga av. Det finns också mycket att säga om våra vägar och bristande trafiklösningar som just är en del i att skapa påkörningsolyckor (och inte ens autombroms hjälper i alla lägen helt, utan ofta bara lindrar smällen). Skulle arbeta bort köer så skulle förstås påkörningsolyckorna minska. Jag vill gärna se att man lägger mycket mer fokus på det och autobroms blir då automatiskt ett sätt att slippa ifrån att lägga resurser som kan göra mer nytta, inte minst för att få trafiken och framkomligheten att öka. Långsamtgående trafik är en stor kostnad för samhället och utsläppen ökar.
Nu var det inte lite snö på radarn. Det va en flera centimeter tjock iskaka som täckte hela fronten. En sådan som man brukar få om man åker ett par mil i rejäl snöstorm.
Deeds, ok men tekniken måste väl kunna fungera även i snöstorm alt stänga av sig självt.
Bra och trevligt test du skrev förresten!
Så länge den faktiskt meddelar så att jag som förare är medveten om att funktionen är begränsad så ser jag inget problem med det.
Det är ju inte det enda systemet som har problem med snö i dagens bilar..
Deeds, bara man slipper ständiga blinkningar och (kraftiga) ljudsignaler så är det väl ok. Men det bör väl också vara så att sensorerna fungerar så långt det är möjligt även i snöfall. Exempelvis genom teknik som tränger igenom snö eller sensorer som värms upp så att snön smälter. Tekniken är ju ändå rätt ny och inte riktigt mogen som jag ser det. Verkligheten är ju det som sätter tekniken på prov och som vanligt får early adopters agera försökskaniner. Jag tror systemet kommer vara klart bättre och mer mogna redan om ett par år, tillverkarna rättar ju till fel och brister som rapporteras in och förändrar systemet efterhand för framtida produktion.
Så kan det vara. Jag är lite för dåligt insatt för att kunna yttra mig fullt ut känner jag.
Dock är jag superimponerad av bilen! :D Kia och Hyundai är på väg upp..rejält!
Kul redogörelse Deeds, verkar vara en trevlig karamell.
Jag är kluven till utseendet, ser lite förvuxen ut och den är större i verkligheten än vad bilderna har förmedlat.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.