Beställning lagd på en Polestar 2 Long Range, färg Vapour med utrustningspaketen Climate, Pilot samt Plus, vinterhjul och dragkrok. Färgen är ny, se denna bild:
Jag tog en s.k leveransklar bil, då fick man ett bättre pris än att bygga en ny enligt mina egna specar. Så jag får stå ut med färgen. Leverans av bilen i början av januari. Har även bokat in några körlektioner(2 st) för utökat B-körkort, får då dra en totalvikt av 4250kg istället för som på std B-kort 3500kg. Detta för att kunna haka på den inköpta husvagnen.
Något som tydligen kan störa leverensdag var att alla friktions vinterhjul var slut, skulle också komma in i början av januari. Vi får se hur denna tajming kommer funka.
Hade inte klart för mig att det skiljer i hästkrafter mellan std range och long range, där long range har några extra hästkrafter och lite snabbar ax. Nytt för mig är också att köra en bakhjulsdriven bil, kan inte påminna mig om när det hände senast. När jag tänker till så måste det varit 1993-1995, på en Volvo 745:a och före det en Alfa Romeo Alfetta.
Tror det är de enda bakhjulsdrivna bilar jag ägt eller haft som förmånsbilar. Ska bli spännande, hoppas de är bättre nu för tiden.
Kommentarer
Kommer nu ihåg att jag haft fler bakhjulsdrivna bilar som Ford Sierra och Opel Omega, långt före alla säkerhetsprylar kom till bilarna. Så det är min erfarenhet, bakhjulsdrivet utan säkerhetssystem. Därav mitt funderande över att jag hoppas på det har blivit bättre prylar nu.
Om det är lika bra antispinn som på min Enyaq kommer du inte märka av att det är bakhjulsdrift.
Nya bilar är inga som helst problem. Jag körde bakhjulsdriven EQE med 292 hk en hel vinter utan några som helst problem. Vill menas att den senaste E-klassen jag hade 2013 med var helt ok kontra äldre bakhjulsdrivna.
Min förstabil när jag tog körkort var en BMW 320 -76, det var en spännande första vinter! :)
Ja, en BMW 320 -76 kan jag tänka mig var ungefär som min AlfaRomeo Alfetta. Den var känd för att ligga som strykjärn på vägen, sommartid, hade växellådan under baksätet för att uppnå vikt om 50% fram och 50% bak. Problemet var under vintertid, då var bakändan på bilen alldeles för lätt rent livsfarligt. Den släppte mest hela tiden, till slut fick jag lägga sandsäckar i bagaget för att få grepp på bakhjulen överhuvudtaget.
Så jag hoppas på att Axa har rätt, att jag inte kommer märka av att bilen är bakhjulsdriven.
Ja de var nog hyffsat lika i sitt uppförande. Eller brist på uppförande, haha.
Galet kul när man var på rätt humör men sjukt irriterande när man verkligen ville nånstans och hade lite bråttom.
Inga som helst konstigheter, den är hur stabil som helst. Jag ser bara fördelar med bakhjulsdriftens återkomst.
Ok, låter bra.
Har glömt gratulera till nya utgiften 😉😃
Ja, jäklar. Vi håller Sverige flytande. Tack
Måste erkänna att jag inte riktigt har haft koll på vad som ingår i de tre utrustningspaketen som beställd P2 har. Tydligen innehåller Plus-paketet glastak, det är tacksamt för jag gillar egentligen inte alla dessa mörka klädsar och svarta innertak i dagens bilar. Blir bara svart inne i kupén. Samtidigt förstår jag att glastaket inte är öppningsbart, inte heller har någon gardin så man kan stänga igen när man känner för det. Nä, då ska man köpa något tillbehör och montera dit när man vill stänga igen. Inte så smart i mitt tycke. Har sett på Blocket att det finns de som säljer begagnade sådana. I försäljningstexten hos Polestar står det så vackert att tillbehöret kan vikas ihop och läggas i bagaget. Så jag ska stanna varje gång och hämta tillbehöret från bagaget, för att stänga igen. Ganska osmart i mitt tycke.
Okej, jag ska inte vara för negativ. Ska låta leveransen komma och känna mig för, ta´t lugnt vet jag.
Det är verkligen olika när det gäller tyckandet om glastak, själv tycker jag inte alls om dem.
Flera av familjens bilar har eller har haft glastak, men alla har haft en skjutbar gardin som jag alltid har fördragen.
Att ha en monterbar som förvaras i bagaget verkar liten primitivt, men det spelar kanske ingen roll, om man inte gillar glastaket behöver den ju aldrig tas bort.
Ingen som helst fara med glastak utan gardin. Model Y som jag kört nu ett bra tag har inte heller nån gardin men det har aldrig stört mig, det är ju en toning i glaset. De bilar jag haft innan med glastak som haft gardin, EQE, XC60, Passat, 525, A-klass, Model S och säkert nån mer glömd så har jag aldrig en endaste gång dragit för gardinen så nej, jag tror du kan vara lugn. :) Det ger ett trevligare ljus i kupén och mer känsla av rymd.
Det blir kallras från glastaken när man kör med bilen i rejält vinterklimat. Och så låter det mer när inte skyddet är fördraget.
Har aldrig upplevt att värmen i bilen varit så kass att det inte motverkar sämre isolering i taket.
Vad gäller ljudnivån har iaf inte jag sån fladdermushörsel att jag kunnat upptäcka nån markant skillnad i ljudnivå med lite fladdrigt tyg mellan....
Nej, låt de inte skrämma upp dig Optimus, du kommer älska glastaket och dess fördelar! Sen föredrar jag själv öppningsbart panorama men har inte heller det på nuvarande bil.
Alltså bara fördelar med glastak då. Hur var det med ev. skador på glastaket typ stenskott, sprickor? Kostnader?
Märker du inte kallras så är det konstigt. Det kan inte ens världens bästa värme påverka. Och jo det låter.
Men kan så klart vara trevligt om det är öppningsbart. Det skulle jag faktiskt kunna tänka mig.
Men det är så klart inga stora skillnader.
40-talisten: Jag har aldrig på alla mina mil upplevt någon skada på nåt av mina glastak. Gissningsvis kört runt 100 000 mil i bilar med glastak.
Självklart kan det hända, jag har läst om de som råkat ut för det. Då får man ta till sin försäkring.
Men det är ju inte värre än vad vi läst om i andra trådar om dyra lyktor etc...
Återigen, gå runt och oroa sig. Var här i nuet, lev, må bra, njut.....lovar du skulle må mycket bättre av den inställningen min vän! :)
Nej jag har inte märkt av nåt kallras. Nu tillhör jag dem som har stolen i lägsta läge, har en hyfsad bit mellan taket och mitt huvud som för övrigt fortfarande har gott om tjockt hår med, och märker inte av att det skulle kyla mitt huvud från glastaket. :) Stör mig inte på varm sol från det på sommaren heller, som sagt är de oftast tonade och i bättre bilar även försett med nån skydd som mildrar uppvärmningen från solen.
Verkar inte vara helt ovanligt och så måste det tas på vagnskadegarantin.
Många som ojar sig om detta på Tesla grupper på FB.
Men skulle tro att varesig Gaston eller JL någonsin råkat ut för detta 🤣
Ja ett trevligt tillbehör om man gillar det.
Nej tro det eller ej Snoid, jag har aldrig råkat ut för det och jag är inte den som får ut nåt av att undanhålla saker om mina bilar. Har skrivit om fel och brister på dem oavsett märke. Även mina två hatbilar än så länge, Passat och Insignia var båda utrustade med panorama med och de får jag erkänna fick heller inga problem med sina glastak. Så nej, jag kastar inte skit i onödan på bilar jag inte tycker om heller som många andra gärna gör här inne.
Väldigt trevligt, jag personligen skulle aldrig välja en bil utan glastak längre om jag har möjligheten att välja. Kör sambons Nissan då och då med svart inredning och inget glastak och det känns mycket mörkare och mer instängt.
Men nu är det Optimus som var nyfiken, blir intressant att se vad han säger sen. Det är ju det viktiga i detta fallet.
Oftast verkar Teslaägaran spräcka glastaket med takräcket.
Tror även att det finns ett samband med hur ofta man får stenskott i framrutan och glastaket. Dvs att man håller bra avstånd till framförvarande bilar. Förvisso kan man ha otur och få en sten i rutan från en mötande bil.
Snoid: Ja jag har förstått det så med, nu använder jag ju aldrig takräcke då jag köper bil av rätt storlek för min packning från start. ;) Nä men skämt åsido så verkar de ha en konstruktion som kräver att man verkligen gör helt rätt och inte är oförsiktig och det är onödigt tillkrånglat.
Optimus,
Jag hoppas du blir nöjd med din bil! De är säkert bättre nu än för tre år sen när min byggdes.
Glastaket kändes inte som någon idealisk pryl idag när min bil hade bestämt sig för att inte starta värmen och det var -9°C.
Gaston +100
Hör och häpna men jag håller med Gaston i allt han skriver om glastak. Har aldrig gardinen fördragen. Varför skule jag det?
Har aldrig upplevt något kallras ifrån glastaket. Men det är ju ett bra värmesystem i XC 60.
Skulle heller aldrig mera välja en bil utan glastak frivilligt. Och då förstod jag inte heller innan vad var för meningen med glastak, men det ingick ju i bilen jag köpte. Tack och lov.
Har inte märkt någon högre ljudnivå mot förra XC60n som inte hade glastak.
Jag är säker på att Optimus kommer att gilla glastak, åtminstone med tiden.
Förresten Optimus, GRATTIS til nya bilen!
Tack alla. Jag kommer nog gilla glastaket, det ger ett annat ljus i kupén. Med tanke på att jag tycker dagens interiörer är för mörka så blir det här bra. Den allra bästa färgkombon i mitt tycke är en mörkblå metallic med ljus inredning(kan vara skinnklädsel), dagens innertak som i 99% av fallen är svarta är för hemska egentligen, ovanpå det så är klädseln mörk, instrumentpanel svart, mattorna svarta. Så ett glastak blir bra, enda är om det behövs solskydd eller ej. Jag kanske inte behöver ha så bråttom att skaffa ett sådant, vänta och se helt enkelt.
Optimus, du kan väl köra iförd keps 🤣
Grattis till bilen 😊.
Jag har haft öppningsbart glastak på två bilar i modern tid.
På Octavian valde jag det och på e-Niron (glaslucka) följde det med i paketet. Men aldrig mer kommer jag välja det frivilligt.
Vem tusan vill ha solen mitt i flinten på sommaren.
Skulle säga att gardinen var fördragen 99,9% av sommartiden.
Köp en bil med glastak av kvalitet istället.
Dvs ett som stoppar IR och UV.
Glastaket på E-klass är kanon på sommaren. Svalt och behagligt även stängt.
Gubbe med keps(hatt)
Fattas bara att jag hade köpt en Opel istället!
Jag fick med en keps när jag köpte Toyotan 😂
Men keps är nog den sista huvudbonad jag kommer
bära, så den ligger i en låda.
Däremot skulle jag kunna tänka mig en snygg hatt.
Men det taket har du i alla fall lite nytta av då du kan öppna det. Är egentligen det enda sköna med ett glastak.
Själv har jag hellre ett svart innertak. Gör det mysigt inne i kupén och så ser man bra ut inne ifrån sin cockpit.
Optimus:
Stort grattis till fina Polestar P2 och självklart ska man ha glastak.
Har heller aldrig haft problem med kallras, högt ljud i kupén etc sådana påståenden är dumheter.
Måste vara nått nytt fysikaliskt revolutionerande glas i de bilar vars förare inte märker av kallras eller högre ljudnivå från glastaket, eller om det är för att det är dyrt och skall försvaras med näbbar och klor 🤣
Hade det varit argonfylld treglasruta med energibeläggning så kunde jag trott på påståendena.
Men nu är det en enkel ruta med med beläggning på.
Men så klart, har man inget skydd att kunna dra för så märker man så klart ingen skillnad.
Även jag föredrog svart tak - innan hustrun krävde glastak om vi skulle ha en E-klass.
Efter ett tag förstod jag, kör nu alltid utan täckskyddet.
Borde insett det fina, tokgillar ju MC och cab och kör nedcabbat i alla väder utom regn i stan.
Har man fart kan det nämligen både regna o snöa då det inte kommer in i kupén.
Ett BRA glastak bullrar inte. Mitt är dubbellaminerat.
Öppnar det väldigt sällan, så skulle föredra ett fast glastak. Mindre underhåll
Blev uppringd av Polestar i Göteborg igår, de ville informera att bilen kommer troligtvis att kunna levereras något snabbar än de har sagt från början, vid orderläggning hette det leverans i början av januari. Nu låter det som om den kan levereras runt jul, men det var det där med vinterdäcken som var slut. De har inte fått någon leverans av vinterdäcken som var slut i lager, så de frågade om det var ok om de levererade Nokian Hakkapeliitta på Polestar 4 fälgar, som passar även till Polestar 2. Det lät som en okej lösning tyckte jag, så jag sa ok till det.
Först i morse kom jag att tänka på att jag har beställt en P2 med 19 tums fälgar, men Polestar 4 levereras ju med minst 20tums fälgar. Jag får väl se när jag hämtar ut bilen vad det sitter för tumstorlek på bilen.
På onsdag den 18/12 är det dags att hämta ut Polestar 2 Long Range. Har fått mail med några enkla förberedelseaktiviteter de vill att man gör. Laddar ned och preppa två appar, en för att handha bilen och den andra som är deras laddningsapp med lite rabatt på laddning det första året på lite olika ställen typ Ionity, Tesla m.m. De påminner också att ta med/komma ihåg sitt googlekonto inkl lösen samt polestarkontot inkl lösen. På plats vid utlämningen preppar man bilen tillsammans så allt ska funka när man glider ut från utlämningsstället. Låter som det är en likadan preppning som gjordes när jag hämtade ut XC40:n.
Jag testade Polestar laddningsapp och kollade de laddningspunkter som jag vet finns runt omkring där jag bor. Ett antal saknades, så det får jag fråga om på onsdag varför de inte syns.
Kul, skall bli intressant hur du upplever kusinerna, mycket är ju samma/lika men sedan har de väl tolkat lite olika på slutet.
Optimus:
Grattis till bilen i förskott, ska bli kul att få följa den!
Då var P2:an hemma, i varmgaraget. Första känslan när jag hämtade hem bilen var, så lika bilar men ändå så olika. Märks att de är kusiner, men Polestar har lagt sin touch på saker och ting. Infotaimentsystemet är i grunden detsamma men lite annorlunda uppbyggt i sin presentation i Polestar, vilket kräver lite omställning av mig som förare. Men det som känns som den största skillnaden är att i en Volvo XC40 åker man i, medans en Polestar 2 kör man. P2:an känns och upplevs som tajtare än XC40, något mer stum över broskarvar och gupp men går samtidigt något tystare än XC40. Finns ett lite ljud som kommer från elmotorn, hörs runt 40-60km/h men försvinner därefter. I XC40 hörs inget sådant ljud från någon elmotor.
Det är naturligtvis en liten omställning att sätta sig i bilen, vika knä för att komma ner i stolen. Det har jag inte gjort på 10-år, har haft små-stora SUV där vika knä inte funnits på agendan för att komma in i bilen.
Glastaket, kan bara konstatera att det är just så bra som jag önskade. Ger lite mer ljus i kupén. Det är baksätes passagerare som kommer njuta mest av taket, de ser hela öppningen.
Trevligt är också att jämföra räckvidd, hade 77% batteri när jag hämtade P2:an med räckvidd 42mil. På XC40 hade jag härom dagen 76% i batteriet med räckvidd 25mil. Ser ju lovande ut med tanke på att vi planerar att ha husvagn på kroken, men det återstår att se hur P2:ans räckvidd utvecklar sig när den används och hur mitt körsätt(som är lugnt) påverkar.
Grattis till nya bilen.
Kul med nya grejer!!
Byta bil piggar upp!
Tack, det ska bli spännande att köra P2
Kul, grattis till nya bilen! :-)
Ska bli kul att följa bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.