Beställning lagd på en Polestar 2 Long Range, färg Vapour med utrustningspaketen Climate, Pilot samt Plus, vinterhjul och dragkrok. Färgen är ny, se denna bild:
Jag tog en s.k leveransklar bil, då fick man ett bättre pris än att bygga en ny enligt mina egna specar. Så jag får stå ut med färgen. Leverans av bilen i början av januari. Har även bokat in några körlektioner(2 st) för utökat B-körkort, får då dra en totalvikt av 4250kg istället för som på std B-kort 3500kg. Detta för att kunna haka på den inköpta husvagnen.
Något som tydligen kan störa leverensdag var att alla friktions vinterhjul var slut, skulle också komma in i början av januari. Vi får se hur denna tajming kommer funka.
Hade inte klart för mig att det skiljer i hästkrafter mellan std range och long range, där long range har några extra hästkrafter och lite snabbar ax. Nytt för mig är också att köra en bakhjulsdriven bil, kan inte påminna mig om när det hände senast. När jag tänker till så måste det varit 1993-1995, på en Volvo 745:a och före det en Alfa Romeo Alfetta.
Tror det är de enda bakhjulsdrivna bilar jag ägt eller haft som förmånsbilar. Ska bli spännande, hoppas de är bättre nu för tiden.
Kommentarer
Kommer nu ihåg att jag haft fler bakhjulsdrivna bilar som Ford Sierra och Opel Omega, långt före alla säkerhetsprylar kom till bilarna. Så det är min erfarenhet, bakhjulsdrivet utan säkerhetssystem. Därav mitt funderande över att jag hoppas på det har blivit bättre prylar nu.
Om det är lika bra antispinn som på min Enyaq kommer du inte märka av att det är bakhjulsdrift.
Nya bilar är inga som helst problem. Jag körde bakhjulsdriven EQE med 292 hk en hel vinter utan några som helst problem. Vill menas att den senaste E-klassen jag hade 2013 med var helt ok kontra äldre bakhjulsdrivna.
Min förstabil när jag tog körkort var en BMW 320 -76, det var en spännande första vinter! :)
Ja, en BMW 320 -76 kan jag tänka mig var ungefär som min AlfaRomeo Alfetta. Den var känd för att ligga som strykjärn på vägen, sommartid, hade växellådan under baksätet för att uppnå vikt om 50% fram och 50% bak. Problemet var under vintertid, då var bakändan på bilen alldeles för lätt rent livsfarligt. Den släppte mest hela tiden, till slut fick jag lägga sandsäckar i bagaget för att få grepp på bakhjulen överhuvudtaget.
Så jag hoppas på att Axa har rätt, att jag inte kommer märka av att bilen är bakhjulsdriven.
Ja de var nog hyffsat lika i sitt uppförande. Eller brist på uppförande, haha.
Galet kul när man var på rätt humör men sjukt irriterande när man verkligen ville nånstans och hade lite bråttom.
Inga som helst konstigheter, den är hur stabil som helst. Jag ser bara fördelar med bakhjulsdriftens återkomst.
Ok, låter bra.
Har glömt gratulera till nya utgiften 😉😃
Ja, jäklar. Vi håller Sverige flytande. Tack
Måste erkänna att jag inte riktigt har haft koll på vad som ingår i de tre utrustningspaketen som beställd P2 har. Tydligen innehåller Plus-paketet glastak, det är tacksamt för jag gillar egentligen inte alla dessa mörka klädsar och svarta innertak i dagens bilar. Blir bara svart inne i kupén. Samtidigt förstår jag att glastaket inte är öppningsbart, inte heller har någon gardin så man kan stänga igen när man känner för det. Nä, då ska man köpa något tillbehör och montera dit när man vill stänga igen. Inte så smart i mitt tycke. Har sett på Blocket att det finns de som säljer begagnade sådana. I försäljningstexten hos Polestar står det så vackert att tillbehöret kan vikas ihop och läggas i bagaget. Så jag ska stanna varje gång och hämta tillbehöret från bagaget, för att stänga igen. Ganska osmart i mitt tycke.
Okej, jag ska inte vara för negativ. Ska låta leveransen komma och känna mig för, ta´t lugnt vet jag.
Det är verkligen olika när det gäller tyckandet om glastak, själv tycker jag inte alls om dem.
Flera av familjens bilar har eller har haft glastak, men alla har haft en skjutbar gardin som jag alltid har fördragen.
Att ha en monterbar som förvaras i bagaget verkar liten primitivt, men det spelar kanske ingen roll, om man inte gillar glastaket behöver den ju aldrig tas bort.
Ingen som helst fara med glastak utan gardin. Model Y som jag kört nu ett bra tag har inte heller nån gardin men det har aldrig stört mig, det är ju en toning i glaset. De bilar jag haft innan med glastak som haft gardin, EQE, XC60, Passat, 525, A-klass, Model S och säkert nån mer glömd så har jag aldrig en endaste gång dragit för gardinen så nej, jag tror du kan vara lugn. :) Det ger ett trevligare ljus i kupén och mer känsla av rymd.
Det blir kallras från glastaken när man kör med bilen i rejält vinterklimat. Och så låter det mer när inte skyddet är fördraget.
Har aldrig upplevt att värmen i bilen varit så kass att det inte motverkar sämre isolering i taket.
Vad gäller ljudnivån har iaf inte jag sån fladdermushörsel att jag kunnat upptäcka nån markant skillnad i ljudnivå med lite fladdrigt tyg mellan....
Nej, låt de inte skrämma upp dig Optimus, du kommer älska glastaket och dess fördelar! Sen föredrar jag själv öppningsbart panorama men har inte heller det på nuvarande bil.
Alltså bara fördelar med glastak då. Hur var det med ev. skador på glastaket typ stenskott, sprickor? Kostnader?
Märker du inte kallras så är det konstigt. Det kan inte ens världens bästa värme påverka. Och jo det låter.
Men kan så klart vara trevligt om det är öppningsbart. Det skulle jag faktiskt kunna tänka mig.
Men det är så klart inga stora skillnader.
40-talisten: Jag har aldrig på alla mina mil upplevt någon skada på nåt av mina glastak. Gissningsvis kört runt 100 000 mil i bilar med glastak.
Självklart kan det hända, jag har läst om de som råkat ut för det. Då får man ta till sin försäkring.
Men det är ju inte värre än vad vi läst om i andra trådar om dyra lyktor etc...
Återigen, gå runt och oroa sig. Var här i nuet, lev, må bra, njut.....lovar du skulle må mycket bättre av den inställningen min vän! :)
Nej jag har inte märkt av nåt kallras. Nu tillhör jag dem som har stolen i lägsta läge, har en hyfsad bit mellan taket och mitt huvud som för övrigt fortfarande har gott om tjockt hår med, och märker inte av att det skulle kyla mitt huvud från glastaket. :) Stör mig inte på varm sol från det på sommaren heller, som sagt är de oftast tonade och i bättre bilar även försett med nån skydd som mildrar uppvärmningen från solen.
Verkar inte vara helt ovanligt och så måste det tas på vagnskadegarantin.
Många som ojar sig om detta på Tesla grupper på FB.
Men skulle tro att varesig Gaston eller JL någonsin råkat ut för detta 🤣
Ja ett trevligt tillbehör om man gillar det.
Nej tro det eller ej Snoid, jag har aldrig råkat ut för det och jag är inte den som får ut nåt av att undanhålla saker om mina bilar. Har skrivit om fel och brister på dem oavsett märke. Även mina två hatbilar än så länge, Passat och Insignia var båda utrustade med panorama med och de får jag erkänna fick heller inga problem med sina glastak. Så nej, jag kastar inte skit i onödan på bilar jag inte tycker om heller som många andra gärna gör här inne.
Väldigt trevligt, jag personligen skulle aldrig välja en bil utan glastak längre om jag har möjligheten att välja. Kör sambons Nissan då och då med svart inredning och inget glastak och det känns mycket mörkare och mer instängt.
Men nu är det Optimus som var nyfiken, blir intressant att se vad han säger sen. Det är ju det viktiga i detta fallet.
Oftast verkar Teslaägaran spräcka glastaket med takräcket.
Tror även att det finns ett samband med hur ofta man får stenskott i framrutan och glastaket. Dvs att man håller bra avstånd till framförvarande bilar. Förvisso kan man ha otur och få en sten i rutan från en mötande bil.
Snoid: Ja jag har förstått det så med, nu använder jag ju aldrig takräcke då jag köper bil av rätt storlek för min packning från start. ;) Nä men skämt åsido så verkar de ha en konstruktion som kräver att man verkligen gör helt rätt och inte är oförsiktig och det är onödigt tillkrånglat.
Optimus,
Jag hoppas du blir nöjd med din bil! De är säkert bättre nu än för tre år sen när min byggdes.
Glastaket kändes inte som någon idealisk pryl idag när min bil hade bestämt sig för att inte starta värmen och det var -9°C.
Gaston +100
Hör och häpna men jag håller med Gaston i allt han skriver om glastak. Har aldrig gardinen fördragen. Varför skule jag det?
Har aldrig upplevt något kallras ifrån glastaket. Men det är ju ett bra värmesystem i XC 60.
Skulle heller aldrig mera välja en bil utan glastak frivilligt. Och då förstod jag inte heller innan vad var för meningen med glastak, men det ingick ju i bilen jag köpte. Tack och lov.
Har inte märkt någon högre ljudnivå mot förra XC60n som inte hade glastak.
Jag är säker på att Optimus kommer att gilla glastak, åtminstone med tiden.
Förresten Optimus, GRATTIS til nya bilen!
Tack alla. Jag kommer nog gilla glastaket, det ger ett annat ljus i kupén. Med tanke på att jag tycker dagens interiörer är för mörka så blir det här bra. Den allra bästa färgkombon i mitt tycke är en mörkblå metallic med ljus inredning(kan vara skinnklädsel), dagens innertak som i 99% av fallen är svarta är för hemska egentligen, ovanpå det så är klädseln mörk, instrumentpanel svart, mattorna svarta. Så ett glastak blir bra, enda är om det behövs solskydd eller ej. Jag kanske inte behöver ha så bråttom att skaffa ett sådant, vänta och se helt enkelt.
Optimus, du kan väl köra iförd keps 🤣
Grattis till bilen 😊.
Jag har haft öppningsbart glastak på två bilar i modern tid.
På Octavian valde jag det och på e-Niron (glaslucka) följde det med i paketet. Men aldrig mer kommer jag välja det frivilligt.
Vem tusan vill ha solen mitt i flinten på sommaren.
Skulle säga att gardinen var fördragen 99,9% av sommartiden.
Köp en bil med glastak av kvalitet istället.
Dvs ett som stoppar IR och UV.
Glastaket på E-klass är kanon på sommaren. Svalt och behagligt även stängt.
Gubbe med keps(hatt)
Fattas bara att jag hade köpt en Opel istället!
Jag fick med en keps när jag köpte Toyotan 😂
Men keps är nog den sista huvudbonad jag kommer
bära, så den ligger i en låda.
Däremot skulle jag kunna tänka mig en snygg hatt.
Men det taket har du i alla fall lite nytta av då du kan öppna det. Är egentligen det enda sköna med ett glastak.
Själv har jag hellre ett svart innertak. Gör det mysigt inne i kupén och så ser man bra ut inne ifrån sin cockpit.
Optimus:
Stort grattis till fina Polestar P2 och självklart ska man ha glastak.
Har heller aldrig haft problem med kallras, högt ljud i kupén etc sådana påståenden är dumheter.
Måste vara nått nytt fysikaliskt revolutionerande glas i de bilar vars förare inte märker av kallras eller högre ljudnivå från glastaket, eller om det är för att det är dyrt och skall försvaras med näbbar och klor 🤣
Hade det varit argonfylld treglasruta med energibeläggning så kunde jag trott på påståendena.
Men nu är det en enkel ruta med med beläggning på.
Men så klart, har man inget skydd att kunna dra för så märker man så klart ingen skillnad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.