Vi Bilägares forum

Optimus kör XC40 Recharge

Optimus kör XC40 Recharge

Samlar min väntan och efter leverans mina intryck av XC40 i egen tråd. Beställde en svart XC40 Recharge P6(den har 1 st elmotor och FWD) Core, dragkrok o tonade rutor. vecka 10 i år 2022. Ursprunglig lev vecka var v44, som flyttades till v52 som sedan blev v1 och nu sägs det att bilen kommer levereras v2. Kan ju hoppas på att den hinner bli registrerad före årsskiftet, med tanke på miljöbonusens justering nedåt vid ingången till 2023.

Naturligtvis är jag sugen på att hämta bilen så snart det går. Jag har förberett hemma med installation av laddbox(Zaptec) inkl lastbalanserare i.o.m att vi bor i villa med eluppvärmning. Har valt att köra en Lynk01 laddhybrid under en del av tiden i väntan på leverans. En bil som har överraskat mig i positiv mening, en jäkligt bra bil som jag absolut skulle rekommendera om någon frågade mig. Men som sagt den är "bara" ett mellanspel för min del.

Återkommer när det börjar närma sig leverans av XC40 Recharge.

Uppdaterat: 2022-11-30 17:56

Kommentarer

Det blir bra, lycka till! :-)

Uppdaterat: 2022-11-30 20:49
Power to the people

Äntligen börjar det röra sig i rätt riktning. Har idag fått besked av Volvo att den beställda bilen är byggd och färdig för transport till ÅF. Lite oklart hur lång tid det tar för transport, men jag siktar på 2 veckor. Det skulle innebära lev till ÅF precis före jul.

Har haft ett snack med ÅF, de arbetar i mellandagarna och skall göra allt de kan för att leverera och registrera bilen före årsskiftet. Nu håller jag tummarna för att det funkar.

Uppdaterat: 2022-12-08 22:16

Var byggde de bilen?

När jag köpte Skodan tog det två veckor att få den från Södertälje hamn till Ronna på andra sidan Södertälje.

Uppdaterat: 2022-12-09 08:06

ID4:an jag bokade till firman precis när de slog igen bonusen tog det 22 dagar att få från byggdag i Tyskland till vi fick leverans hos Atteviks i Växjö. Det tycker jag var rätt snabbt marscherat, trodde det skulle ta längre tid.

Du får hålla tummarna där Optimus att den reggas snabbt så du får höga bonusen.

Uppdaterat: 2022-12-09 10:22

Bilen byggs i Gent. Jag är med i facebookgruppen för XC40 Recharge, där har flera medlemmar informerat om transporttid från fabrik till ÅF är ca 2 veckor. ÅF har meddelat mig att bilen anländer till dem mellan 23/12 och 28/12. Så det blir på gärsgårn att det går ihop med bonusen eller tippar över till efter årsskiftet.

Uppdaterat: 2022-12-09 14:07

Härligt att få leverans av en spritt ny Volvo XC40!

Uppdaterat: 2022-12-17 19:13

Den enda XC40 jag kan tänka mig, är den med lilla T2-motorn och manuell låda. Den kostade ca 280 000, men den var väl inte "premium" nog för Volvo, har utgått.

Uppdaterat: 2022-12-17 19:24

Det är min första ägda Volvo, har alltså aldrig ägt en Volvo tidigare. Visserligen har jag haft en 745 GLT som förmånsbil i början av 90-talet, i ett företag som bara hade Volvo att välja på. Som sprungen ur en äkta SAAB familj, där min far var med och tog första spadtaget för SAAB fabriken på Stallbacka, har det liksom aldrig blivit av att äga en Volvo. Men nu så skall det snart bli av.

Uppdaterat: 2022-12-18 21:52

Optimus:

Har du fått Volvon levererad?

Uppdaterat: 2023-01-05 21:25

Yes, jag kvitterade ut bilen den 30/12. En svart XC40 Recharge Core med klimatpaket, tonade rutor och dragkrok. Köpte även till kompletta vinterhjul, friktion, på Volvo originalfälgar. Har inte rullat så många mil ännu, varit bortrest över nyår och trettondehelgen. Har kopplat telefon, gmail-konto m.m till bilen i.o.m att det är google system i bilen. Klart smidigt att "prata" med google i bilen, sänka värme, hantera navigation(behöver inte ens ange exakt adress, google fattar i alla fall). Kan exempelvis säga "Hej Google" "kör till ICA Maxi i xxx(orten man vill till)". Sedan fixar hon(det är en kvinnlig röst) karta och färdväg.

Har idag monterat stänkskydd både fram och bak. Svart bil är lite känslig för stenskvättar utmed sidan, tycker i alla fall jag. Köpte Autodudes rengöringsprodukter, keramiskt bilschampo och en flaska keramisk snabbförsegling. Här gäller att hålla den svarta bilen skinade blank, en utmaning i slaskvädret vi har i Stockholm.

Uppdaterat: 2023-01-10 15:41

Grattis.

Fanns det stänkskydd att köpa hos Volvo ??

Många år sen nu (12 år idag) men jag monterade stänkskydd på Fruns nya Swift direkt, och det märktes när vi sålde den nästan 10 år senare, ingen blästring på sparklådor eller dörrsidor.

Uppdaterat: 2023-01-11 10:43
Rikard skrev:

Grattis.

Fanns det stänkskydd att köpa hos Volvo ??

Många år sen nu (12 år idag) men jag monterade stänkskydd på Fruns nya Swift direkt, och det märktes när vi sålde den nästan 10 år senare, ingen blästring på sparklådor eller dörrsidor.

Ja det finns. Satte på stänkskydd fram och bak på min XC60 2019.

Uppdaterat: 2023-01-11 12:25

Precis som Christer skrev så finns det stänkskydd att köpa hos Volvo ÅF. Det var precis som du skrev att undvika blästring jag är ute efter.

Uppdaterat: 2023-01-11 14:19

Stänkskydd har även jag monterat på alla mina nybilar under åren - ibland fanns ju redan skydd på nåt av hjulparen så då behövde man bara komplettera för den andra hjulaxeln.

Uppdaterat: 2023-01-11 14:43

Märkligt att stänkskydd tagits bort på nybilar. Tänker närmast på att däcken blir bredare och bredare, så stänk, blästring m.m blir vanligare. Ser bara på XC40, levereras med 235 bredd fram och 255 bredd bak. Snacka om sulor på en relativt liten bil.

Uppdaterat: 2023-01-11 16:20

Stänkskydd har jag aldrig monterat på någon bil. Det har fungerat bra ändå och aldrig någon bilhandlare som klagat på att trösklarna skulle var blästrade, och det har dom heller inte varit.

Konstigt.

Uppdaterat: 2023-01-11 18:38

Det rullar på i vardagen med elbil, inga konstigheter med laddning. Har bara laddat hemma ännu så länge. Däremot är det lite irriterande att höjning och sänkning av förarstol sitter i vägen när jag ska kliva in respektive ut från bilen. Kommer åt spaken med benet nästan varje gång. Efter några gånger undrar jag varför jag sitter så lågt, stolen har sänkts när jag kommit åt spaken. Hade varit bättre med elinställda stolar istället.

Uppdaterat: 2023-01-12 11:20

Första hela veckan som jag kör bilen. Åker väldigt bra, gillar framstolarna(förutom reglage för höj/sänk), går tyst även ute på landsväg runt 100km/h. Har redan börjat anamma en ny typ av körstil håller 90-95 där det är 100, kör inte med opd utan nyttjar XC40:ans frihjulsrullning. Försöker läsa av vägen och trafiken för att sedan släppa gasen och rullar långa sträckor. Exempelvis vid lätt utförsbackar, med frihjul ökar ju hastigheten i nersförsbacken som sedan kan nyttjas innan jag behöver gasa igen. Det är som min morsas gamla SAAB V4, nyttja frihjulet.

På de 25 milen jag kört i veckan i 0-3 graders väderlek, har bilen dragit 2,3kWh/mil. Har blivit många korta körningar, ser i förbrukningshistoriken i bilens menysystem att den största förbrukaren alla kategorier är värmesystemet. Min körstil eller gasfot är blott en flugskit på kartan medans värmesystemet är en storförbrukare. Kan jag tänka mig med tanke på de många korta körningarna under veckan. Har blivit många körningar på 30, 50 o 70 vägar. När jag kommer ut på 70, 90, 100 vägarna så får jag ner förbrukningen efter ett tag, då kupén är uppvärmd.

Uppdaterat: 2023-01-15 13:58

Ja, kortkörningarna driver upp förbrukningen rejält.

Men den siffra du redovisar, inkluderar det även laddförluster och föruppvärmning av kupén?

Uppdaterat: 2023-01-15 15:08

Min uträkning baseras på antal körda mil denna veckan och hur många kWh som jag har laddat. Började veckan med 90% laddat batteri och slutade med 90%, för att det hela ska stämma. Föruppvärmning av kupén har jag bara nyttjat två gånger denna veckan, kanske en 15min per gång.

Uppdaterat: 2023-01-15 15:53

Ah, ok. Tänkte ifall du plockade siffran från färddatorn.

Uppdaterat: 2023-01-15 18:29

Jag köpte till kompletta vinterhjul, premium friktion på Volvo originalfälg. Bad ÅF:en sätta på dessa inför leveransen. Jag är faktiskt lite kluven. Vädret sedan billeverans kan jag konstatera att några vinterhjul inte hade behövts. Resten av januari ser inte bättre ut heller, grådask och plusgrader med en och annan minus på natten.

På XC40 Recharge FB-grupp har det svallat högt fram och tillbaka hur Volvos året-runt-däck egentligen funkar. Väldigt många har givit dem en chans och kan konstatera att de funkar utmärkt, de bor då spritt över landet. Sedan finns det lika många som säger att det inte funkar. Blir lite konstiga diskussioner ibland, helst från dem som tidigare kört med dubbar. Det står väl helt klart att med de däcken går inte året-runt-däck att jämföra. Men med friktionsdäck går det nog att ta en någorlunda jämförelse. Det är hos dem som tidigare kört med friktion som de flesta säger att Volvos däck funkar ok. Men precis som med friktion får man planera körningen vid isigt underlag. Volvo har vett att ta betalt för en komplett vinterhjulsuppsättning, så det behöver bli lite vinter i Stockholmstrakten så jag kan känna att jag gjorde rätt.

Uppdaterat: 2023-01-16 14:35

I morse åkte jag ned till båtvarvet för att kolla båt, presenning m.m efter mycket blåst under ett par dagar. När jag skulle åka hem var infotaimentssystemet svart, ingen som helst bild på skärmen. Jag har normalt också en kartbild i skärmen framför mig, den kartbilden var också borta. Så det enda som funka var hastighet och batteristatus. Efter ett tag startade infotaimentssystemet om sig själv, men då hade det förlorat all koppling, ingen telefon, ingen bilstatus med räckviddstatus, radion var nollställd inga kanaler.

Som tur var hade jag läst en del tips i FB-gruppen för XC40 Rechargeägare. Så jag gjorde som ett av tipsen sagt att man ska göra. Starta om infotaimentsystem manuellt(inte vänta på att systemet gör det själv). Japp, gick bra allt kom upp som det ska. Tror t.o.m att skyltavläsning kom igång, den har nog inte varit igång sedan jag hämtade ut bilen. Så denna omstart behövdes tydligen. Får se hur länge det håller tills nästa omstart. Vet ju hur android telefoner funkar. Rätt som det är går det inte att ringa, eller man förlorar kopplingen till bilen. Då är det bara att starta om telefonen.

Uppdaterat: 2023-01-17 10:27

Optimus, jag är förvånad att XC40 har mjukvarubuggar i infotainmentsystemet med tanke på att det funnits ett tag och då främst i Polestar och att plattformen i övrigt har varit med.

Tänk om de kunnat bygga en V60Pxndå hade jag stått först i kön 😊

Uppdaterat: 2023-01-17 17:22
*Robban

Jag är också förvånad över det. Är ju med i FB-gruppen för XC40 Recharge och där förekommer mycket diskussioner kring svajigheten på mjukvaran i infotaimentssystemet och Volvo-appen. Jag hade ju hoppats på att få en bil som de hade hunnit bearbetat buggar, med tanke på att det är en 2023(tillverkad 7/12). Volvo har ju trots allt haft över 1 1/2 år på sig att rätta till de största missarna.

Uppdaterat: 2023-01-18 14:12

Igår kväll råkade jag utför att en av faserna i huvudskåpet för elen in till huset löste ut. Hör till saken att jag har köpt all-inclusive installation inkl lastbalanserare. Menar då att laddbox, lastbalanserare samt konfiguration/installation genomfördes av en och samma firma, för att undvika pajkastning mellan bolag om trubbel skulle uppstå framåt i tiden. Jag har bott i huset sedan det var nytt så jag har god koll på hur elen har funkat bakåt i tiden. Vi hade en del strul när huset var nytt, där elektriker lagt för många stora elförbrukare på en och samma fas, med proppar som poppade som popcorn som följd. Efter flytt av strömförbrukare till andra faser har allt funkat bra. Tills igår. Jag kunde nästan räkna ut att det var något strul med laddbox installationen. Ringde upp firman i morse. Mycket riktigt, de gick in på distans och kollade konfigurationen. Då var laddboxen uppsatt som en stand-alone installation. Innebär att den struntade i att lastbalansera på inkommande förbrukning till vårt hus. Till följd att en propp löste ut igår kväll. De ordnande till det hela, så nu får vi se vad nästa anhalt är framöver.

Annars kan jag bara konstatera, varför har jag inte gått över till elbil tidigare? Är ju hur skönt som helst att köra och åka.

Uppdaterat: 2023-01-18 14:23

Lite OT.

Drog all el själv i mitt hus på 90 talet (elektriker anslöt och kollade)

Men jäklar vilket jobb jag la ner på att fördela faserna.

Hade tex gjort ett schema över alla element hur de skulle kopplas för bästa möjliga fasfördelning. Gissa om jag blev besviken när elementen levererades och det till badrummet var ett 240v enfas, jag hade räknat allt på 400v 2 fas. Fick sätta mig o rita om allt.

Uppdaterat: 2023-01-18 23:41

Kul, hoppas allt går bra med Volvon!

Ska testa en imorgon

Uppdaterat: 2023-01-21 23:09
Gillar kurvor och rondeller

Stort GRATTIS till nya fina Volvon! Ska bli mycket intressant att följa den och dig.

Uppdaterat: 2023-01-22 11:33

Tack, det känns väldigt bra att äntligen fått den levererad.

Rullar på, idag tog vi lite längre körning. Frun ville känna på hur det var att åka i bilen. Blev ett gott betyg, sitter bra, bilen går tyst, kanske lite för stor för henne men det blev godkänt. Räckviddsfunktionen funkar utmärkt, informationen stämmer väl mot hur långt vi kört. Har laddat hemma än så länge, blir laddning varannan dag. Egentligen behövs det inte laddas varannan dag men det är skönt att starta med ett fullt batteri. Volvo rekommenderar att ladda till 90%, vilket jag följer. Då får jag ca 30-31mils räckvidd när jag startar vid minus 5 till 0 grader.

Laddboxföretaget (Zaptec) hade problem med sin app under helgen, enligt deras driftsstatus ska detta var åtgärdat. Men min Zaptec app funkar inte, får ingen laddstatus information överhuvudtaget. Laddningen funkar men appen är det inget liv i alls. Kan i.o.f sig gå in i Volvo appen och se om det laddar och när det beräknas vara klart. Men med strulet härom dagen när proppen för ena fasen löste ut, vill jag ha lite mer koll på lastbalanseringen hur den funkar. Nu är jag helt blind. Det blir telefonsamtal till Eways, som har supporten och den som installerade hos mig.

Uppdaterat: 2023-01-22 18:58
Optimus skrev:

Tack, det känns väldigt bra att äntligen fått den levererad.

Rullar på, idag tog vi lite längre körning. Frun ville känna på hur det var att åka i bilen. Blev ett gott betyg, sitter bra, bilen går tyst, kanske lite för stor för henne men det blev godkänt. Räckviddsfunktionen funkar utmärkt, informationen stämmer väl mot hur långt vi kört. Har laddat hemma än så länge, blir laddning varannan dag. Egentligen behövs det inte laddas varannan dag men det är skönt att starta med ett fullt batteri. Volvo rekommenderar att ladda till 90%, vilket jag följer. Då får jag ca 30-31mils räckvidd när jag startar vid minus 5 till 0 grader.

Laddboxföretaget (Zaptec) hade problem med sin app under helgen, enligt deras driftsstatus ska detta var åtgärdat. Men min Zaptec app funkar inte, får ingen laddstatus information överhuvudtaget. Laddningen funkar men appen är det inget liv i alls. Kan i.o.f sig gå in i Volvo appen och se om det laddar och när det beräknas vara klart. Men med strulet härom dagen när proppen för ena fasen löste ut, vill jag ha lite mer koll på lastbalanseringen hur den funkar. Nu är jag helt blind. Det blir telefonsamtal till Eways, som har supporten och den som installerade hos mig.

Kul att du är nöjd! Den nya fronten på XC40 är skitsnygg.

Min zaptec app strular också. Den är seg och jag får alltid felkod 500 när jag startar laddningen. Kan inte heller se status utan får kolla i Mini appen.

Uppdaterat: 2023-01-22 21:52

För första gången räknade jag idag på vad de 67milen, som bilen har rullat upp till idag, har kostat i elkostnad. Med förvärmning av kupén, som jag nu nyttjar varje gång jag ska köra bilen, så har jag laddat 181 kWh. Blir utslaget 2,7kWh per mil. Bilkörningen i sig har dragit 2,4kWh.

I kostnaden finns medelpris för januari, vilket är 1kr/kWh, har lagt på för energiskatt, spotpåslag, elcertifikat och moms. Blir 2kr och 5 öre per kWh, ger i runda slängar 371kr. Alltså 5kr 54öre per mil.

Som ni förstår har jag bara laddat hemma. Jag sitter nöjd ;-)

Abonnemang och årsavgift för elen har jag inte tagit med, den ingår i huset(anser jag). Så med andra ord är det ren förbrukning jag har räknat på.

Uppdaterat: 2023-01-24 14:11

Grattis till nya bilen.

Uppdaterat: 2023-01-25 08:29

Tack Christer

Uppdaterat: 2023-01-25 13:46

Grattis!

Uppdaterat: 2023-01-25 22:10

Det är kanon det, själv har jag faktiskt laddat billigare på Ionity än hemma bitvis i vinter. Där har jag fastpris på 2,88 kr/kWh med Mercedes Me, hemma låg jag på 3,16 i december med skatt och bråte.

Uppdaterat: 2023-01-25 22:42

Det kan ju se lite olika ut beroende på avtal och var man bor. Jag har timavtal och kom undan med 2,73 kr/kWh för hemmaladdningen.

Uppdaterat: 2023-01-26 17:01

Har märkt en ganska stor skillnad i räckvidd beroende på temp ute. Som idag som exempel, vid 0 gradigt väder hade 66% kvar i batteriet med 23mil när jag åkte in i ett parkeringsgarage. Stod parkerad ca 1 timma, var 8 grader plus på tempmätaren i garaget när jag skulle åka ut. Fick då 28 mil för 66% kvar i batteriet, en ökning på 5 mil för att tempen hade ökat.

Sjönk sedan till 23 mil igen när jag kom ut från garaget och tempen ute gick ned till 0 grader igen.

Ska bli spännande att se lite längre fram på vårkanten hur många mil det kommer öka med när tempen ute stiger till ca 10 grader plus. Jag brukar ladda till 90% vardagsmässigt hemma, tror nästan att jag skulle kunna få 10 mil till mot idag. Får ca 29 mil för 90% idag vid några minusgrader eller kring 0 grader.

Vore helt ok att få 39 mil istället.

Uppdaterat: 2023-02-01 16:53
Optimus skrev:

Har märkt en ganska stor skillnad i räckvidd beroende på temp ute. Som idag som exempel, vid 0 gradigt väder hade 66% kvar i batteriet med 23mil när jag åkte in i ett parkeringsgarage. Stod parkerad ca 1 timma, var 8 grader plus på tempmätaren i garaget när jag skulle åka ut. Fick då 28 mil för 66% kvar i batteriet, en ökning på 5 mil för att tempen hade ökat.

Sjönk sedan till 23 mil igen när jag kom ut från garaget och tempen ute gick ned till 0 grader igen.

.

Kul test.

Anta att batteriet värmdes i 2-3 dygn i garaget, hade räckvidden varit längre jämfört med 1 tim värmning?

Uppdaterat: 2023-02-01 20:23
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Optimus skrev:

Har märkt en ganska stor skillnad i räckvidd beroende på temp ute. Som idag som exempel, vid 0 gradigt väder hade 66% kvar i batteriet med 23mil när jag åkte in i ett parkeringsgarage. Stod parkerad ca 1 timma, var 8 grader plus på tempmätaren i garaget när jag skulle åka ut. Fick då 28 mil för 66% kvar i batteriet, en ökning på 5 mil för att tempen hade ökat.

Sjönk sedan till 23 mil igen när jag kom ut från garaget och tempen ute gick ned till 0 grader igen.

.

Kul test.

Anta att batteriet värmdes i 2-3 dygn i garaget, hade räckvidden varit längre jämfört med 1 tim värmning?

MC, det där är bara ett resultat av GOM ( GissOMetern) som antar en räckvidd baserat på tidigare körningar och, hos Volvo tydligen ett stort inslag av utetempmätaren.

Batteriet är inte alls så värmetrögt, det förvärms av 4-5 KW inför laddning, från runt nollan till +20 grader på en knapp timme.

GOM skall du aldrig lita på, det är endast en anordning i bilen som gissar på räckvidden beroende av lite olika parametrar. Volvo verkar ha stor inverkan på utetemperatur. Min Hyundai är ganska stabil på vintern. Den håller sig runt 32 mil (vid fulladdat batteri) oavsett om bilen stått ute eller i varmgarage.

Uppdaterat: 2023-02-01 21:26
Mr Snoid skrev:

GOM skall du aldrig lita på, det är endast en anordning i bilen som gissar på räckvidden beroende av lite olika parametrar. Volvo verkar ha stor inverkan på utetemperatur. Min Hyundai är ganska stabil på vintern. Den håller sig runt 32 mil (vid fulladdat batteri) oavsett om bilen stått ute eller i varmgarage.

Håller inte med dig där, utan säger att det beror helt på bilmärke hur bra du kan lita på GOM. I Teslan var den inte speciellt att lita på alls men i Mercan är den sjukt träffsäker, den håller reda på en jädrans massa olika saker både kring den aktuella körningen, sträckan och färdvägen samt hur jag kört tidigare m.m. Skulle säga att den landar in på 90-95% träffsäkerhet. Teslan däremot körde jag alltid med hyfsad marginal.

När jag tog bilen i morse på 90% laddning stod GOM på 417 km. Vilken stämmer väldigt bra för denna årstiden och min körstil. Hade säkert kunnat pressa ut 50-51 mil på full laddning nu men orkar inte Toyotaköra.

Uppdaterat: 2023-02-02 00:11

Igår fick jag ett första meddelande från Volvo rörande återkallelse av säkerhetsskäl. Ett potentiellt mjukvarufel, har ni hört detta förut ;-). Kan stöka till det för bromsstyrenheten med sällsynta fall till förlust av bromsstödsfunktionen.

Tydligen funkar bromsarna, men det blir trögare att trycka på bromspedalen.

De refererar till en specifik mjukvaruversion, har man lägre version än den så måste bilen åtgärdas. Så klart, min bil har en lägre version. Antingen ska den in på verkstad för att ladda ned senaste mjukvaruversionen eller så kommer den finnas som en OTA version.

Finns instruktioner med i meddelande hur man beställer verkstadsåtgärden, men inte en rad om hur man själv fixar nedladdningen över OTA. Så som första gången för mig, blir det väl att ta fram instruktionsboken och ta en titt vad det står i den om OTA laddningar.

Skulle ni har satsat på OTA själv eller beställa tid på verkstad?

Uppdaterat: 2023-02-09 11:04

Beror på hur mycket tid man har råd att avsätta, jag skulle nog först försöka med OTA, ett verkstadsbesök blir säkert avsevärt dyrare.

Uppdaterat: 2023-02-09 11:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, jag satsar nog på ett försök med OTA. I.of sig så är det en återkallelse, så själva verkstadsbesöket är kostnadsfritt. Det är väl bara det att bilen ska lämnas och hämtas, en bit att åka. Så klart bekvämare att fixa det via OTA. Men det är en liten procedur för att få det att funka. Nedladdning av mjukvaran måste ske då bilen är i gång, måste alltså synka nedladdning med att jag ska ut o köra. Är det en för kort biltur så hinner inte mjukvaran laddas ned utan väntar på nästa biltur. När den väl är nedladdad så kan den bara uppdateras om bilen står still, inte laddas, är låst(får ej låsas upp under installation). Själva installationen kan ta upp emot 60-90minuter, står det i boken. I verkligheten vet jag inte i.o.m att det är första gången jag ska göra det. Skulle installationen gå fel, ska den gamla versionen läggas på igen. Tyvärr har jag läst flera insändare i XC40 Recharge facebookgrupp om bilar som blir helt stående. Men det är klart, många historier finns det. Kanske inte ska bry sig, utan helt enkelt bara göra ett försök. Vi har ju en bil till om det skulle gå åt fanders.

Uppdaterat: 2023-02-09 12:45

Är väl bara att du ”startar” bilen och låter den stå tills den är färdig med uppdateringen. Du behöver väl inte sitta i bilen och övervaka proceduren.

Men det verkar vara en onödigt komplicerad procedur som Volvo lagt upp till.

Uppdaterat: 2023-02-09 12:56

Glöm inte att defragmentera hårddisken först. ;-)

Uppdaterat: 2023-02-09 19:05

Har varit i IT branschen hela mitt yrkesliv, kan konstatera att bilarnas OTA funktion känns som en tidig Microsoft uppdatering över nätet. Vad som helst kan hända, vid problem med uppdateringen klarar inte av att backa och lägga på den gamla version med stopp som följd, osäkert hur den nya versionen ska funka ihop med de befintliga hårdvarorna(kommer det att funka), alldeles för mycket handpåläggning för att de olika stegen ska rulla på.

Tänk skillnaden mot idag med Microsoft, den säger till att en ny version eller uppdatering finns. Man svarar ok och sedan rullar det på utan att man behöver bry sig. I alla fall på sin egen personliga pc-burk. Värre kan det vara i ett företagsnät men det är en annan sak.

Uppdaterat: 2023-02-10 14:54

OTA är smidigt när det fungerar.

De få som hittills kommit till ID.4:an har gått smidigt, ”det finns en uppdatering att installera. Kommer ta X minuter då bilen inte kan användas”

Vi får väl se när den större 3.0 kommer inflygande i två steg, om allt fungerar 😬

Uppdaterat: 2023-02-10 16:43
*Robban

Jag sträcker på mig lite extra, rak i ryggen. Har följt min elförbrukning inkl elbilsladdning, har Vattenfall så jag ser förbrukningen per dag(i efterhand). Förbrukade förra året ca 17500kWh. Under hösten 2022 satsade jag lite tid på att energieffektivisera vår förbrukning. Fick ned vår förbrukning med 20-25%, faktiskt riktigt bra. Så när jag nu följer vår elförbrukning inkl elbilsladdning ligger vi fortfarande lite under när det gäller månadsförbrukningen. De dagarna då jag laddar bilen höjs förbrukning just den dagen men totalt så ligger jag fortfarande under förra årets siffror. Så nu förbrukar jag alltså fortfarande mindre(även om det är väldigt lite mindre) el men laddar då elbilen också. Känns bra.

Uppdaterat: 2023-02-17 16:58