Då var det dax för Opel att dra igång försäljningen av Ampera-E i Europa.
Först ut är Norge där den börjar säljas idag, med ett pris från 299.000:- NOK
Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Schweiz är näst på tur.
Länk till konfiguratorn för Ampera-E hos Opel Norge:
http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/biler/ampera-e/configurator.html
Kommentarer
Då är dess "inropar-pris" ca: 60.000 NOK högre än Hyundai Ionic Electric och 83.000 NOK dyrare än Kia Soul EV. Men Opeln har helt klart längre elektrisk räckvidd så det är av allt att döma priset man får betala för detta.
Detta pris indikerar väl typ 400.000 kr i Sverige för "inroparen" minus "supermiljöbils-rabatten".
Stort frågetecken när det gäller batteriets livslängd dock. Detta enligt Chevrolet själva.
"In the recently-published owner’s manual for the Bolt, Chevrolet states that, in the eight-year or 100,000 mile warranty period, it expects the battery to degrade by between 10 and 40 per cent, potentially slashing the vehicle’s range from 238 miles to just 143 miles."
Detta förvånar en del i Amerika som påpekar att förra Volt/Amperas batterier inte tappat någon batterikapacitet överhuvudtaget på de här åren.
Prat för att gardera sig eller är det sämre livslängd än på den gamla tekniken?
Är priset subventionerat i Norge? Annars är den riktigt aggressivt prissatt!
Om man alltid kör snabbladdare så sliter man mer på batterier så jag misstänker att det hänger ihop med det.
Tyska priset indikerar runt 340000:- här.
Ingen moms i Norge...
Beträffande de tyska priserna så är ju frågan om de uppgivna priserna är före deras "skatterabatt" eller nettopriser...
Högsta laddeffekt 50 kW om man hittar el laddstolpe som klarar den effekten betyder att man kan få 15 mils körsträcka på en halvtimmes laddning som mest.
"Om man hittar" låter som att det är ett problem. Det är det inte i nuläget i befolkade delar av landet.
På 25 kWh borde man komma längre än 15 mil när bilen och därmed batteriet är i driftstemp. Driftstemp är rimligt att anta när man kommer till en snabbladdare.
Så trist att den tydligen dröjer till 2018 här i Sverige. Hade verkligen sett fram emot att köra den under nästa år. Den är en het kandidat till min första elbil.
Man kommer faktiskt kortare än 15 mil på 25 kWh när man ser till Amerikanska myndighetens beräkning av körsträcka som är närmare verkligheten än Europas drömmande om körsträcka för elfordon.
Totala körsträckan bilen klarar är knappt 35 mil när den är fulladdad och det är en körsträcka som blir kortare på vintern. Som jämförelse sjunker Teslas körsträcka med 40 % i snitt på vintern enlig en Teslaägares nogranna noteringar.
Bolt /Ampera-e kommer 16,1 mil med en elförbrukning av 31 kWh kan man läsa här.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38187tab2
När man kör längre sträckor så kommer man inte 35 mil mellan snabbladdningarna då laddtiden efter 80 % laddning tar orimligt lång tid som de flesta inte har vid ett stopp vid en snabbladdningsstolpe.
Man kanske kommer 15 mil med en förbrukning på 25 KWh när batteriet och bilen är i drifttemperatur som L.Mäkinen skriver men sedan får man inte full laddning av batteriet vid laddstoppet om man inte har mycket gott om tid och därmed sjunker körsträckan till nästa laddmöjlighet vid längre utfärder.
Ännu sämre resultat blir det vid en kall vinter förstås som nämns tidigare.
Hur bilen tar emot laddning efter 80% återstår att se. Min erfarenhet är att det skiljer enormt mycket mellan olika fabrikat där exempelvis Nissan Leaf verkar sanslöst trög redan där medan VW inte alls går trögt förrän vid 95% nånstans. Det finns kurvor över det på det svenska elbilsforumet om någon orkar leta.
Något som kan tala emot de här bilarna med större energilagringskapacitet i batterierna är att de har väldigt kompakt byggda batterier vilket kan ge lite bryderier när de ska hantera värmen.
Det Mäkinen nämner om 95 % för VW låter rimligt för nåt däromkring är även min erfarenhet vid laddning av Li-baserade ackar i andra sammanhang. Det är dom allra sista procenten som tar förhållandevis lång tid att ladda och inte de 20 % sista - i alla fall med en laddare med bra programvara.
VW e-upp som ett exempel går att ladda till 80 % AB batteriets kapacitet på 30 minuter och körsträckan för bilen fullt laddad är 16 mil enligt den snälla Europeiska beräkningen vilket borde ge 13 mil efter en 30 minuters snabbladdning på sommaren. Hur långt går bilen då på vintern om den stått kallt och kanske tappat 40 % av körsträckan jämfört med på vintern? Går det att köra denna elbil från Stockholm till Västerås ca: 10 mil utan stopp för snabbladdning på vägen vid -10 grader ute.
En Tesla med sitt rätt stora batteri och låga luftmotstånd klarar bara 23 mil i snitt på vintern.
Jag vill påstå att det går snabbare än 30 minuter att nå 80% om batteriet är nära tomt med rätt laddstolpe. En del CCS-stolpar ger inte full effekt som de borde.
Står bilen utomhus i -10° så den blir genomkall så finns det inte en chans i glödheta helvetet att man kommer 10 mil med värme påslagen och utan att vara en trafikfara. Nu är min bil begagnad, men jag körde 55 km i morse och hade 30 kvar i batteriet. Då startade jag med 8° varm bil och sen var det från -10 till -6 längs vägen. Nu har jag ganska aktiv körstil så det hade nog kunnat bli en mil längre med färre omkörningar.
Har man en Tesla som är kall så kan man inte slå på någon värme om kvarvarande körsträcka är kortare än 75 km sägs det i filmen,så om man vill åka iväg med isfria rutor så att man ser ut och värme i bilen så kommer man behöva en god stund vid eluttaget innan man kan åka iväg. Så skulle man behöva uppsöka sjukhuset eller hämta upp någon oplanerat med bilen så vill det till att inte någon säkring gått när man trott att bilen är fullladdad. Laddningen kan inte heller skyndas på när batteriet är kallt då batteriet måste värmas först innan ökad laddström kan tas emot av elbilen även om man har möjlighet i huset till högre laddström.Då önskar man nog att man valt vätgasbilen istället för batteribilen.
https://youtu.be/mw7Ua1Q1EYc
Om inte laddstolpen ger rätt laddning som L.Mäkinen skriver,har man tur så ser man det direkt innan man lämnar bilen annars så kommer det som en överraskning när man hämtar bilen. Det vill till att man inte har någon tid att passa vid bilresorna med elbilen om laddningen fungerar på det viset ibland.
Läste någonstans bland allt material att batteriet är både uppvärmt och kylt som förra Ampera men jag är inte säker för jag har inte varit intresserad nog för att leta reda på den informationen igen.
Vad räckvidden gäller så är det många som räknar teori, men bättre är att titta på hur långt någon faktiskt har kört, teori och siffror på ett papper ger jag som alltid inte mycket för.
Har någon kört 42 mil med mycket kvar i batterierna och någon hävdar att man knappt kommer 30 ens så är det ju något som inte stämmer.
Körstilen påverkar räckvidden väldigt mycket i en elbil. I en fossilbil har man en "grundförbrukning" som man aldrig kommer ifrån så skillnaden upplevs inte som lika stor. När det gäller elbilar fokuserar alla just på räckvidden och inte på andra egenskaper, men jag har haft fossilbilar där räckvidden på en tank varit 67 mil och en annan gång blev det tomt på 15 mil på grund av något mer aktiv körning.
När man har så begränsat med energi med sig som elbilen har så försämras körsträckan betydligt vid kallare temperaturer om man vill ha dräglig temperatur i bilen. Fossila bilen som normalt leder bort minst 60 % av energin från bränslet genom kylaren på sommaren kommer bara att leda bort något mindre av förlustvärmen genom kylaren på vintern när mer värme går till att hålla kupén varm vilket inte förändrar körsträckan i någon högre grad på vintern.
Previa - är det nån som motsagt dig eller ? Givetvis finns det mindre energi tillgänglig för att driva fram bilen när det är kallt - sen är frågan hur mycket mindre... Men det beror ju på en mängd variabler. F ö är det som Mäkinen säger - körstilen påverkar räckvidden väldigt mycket. Mera än kylan skulle jag nog påstå.
När det är kallt ute förbrukar jag ungefär 2kW konstant till att värma bilen så på en timme försvinner det drygt en mil den vägen.jag vet inte om Ampera-E har värmepump vilket är positivt vid milda vintrar, men straffar sig om det blir kallare.
Här är bild från Opel Ampera-e
Ser elmotor med starkström orange kablar. Vindrutetorkararmar är "Opposed System" både Ampera-e och Astra är bra för glädje och sikt. Slipper med "Tandem System", skönt att höra :-)
http://img.gfx.no/1946/1946898/9V9A0038.jpg
http://s.hswstatic.com/gif/wiper-coverage.gif
Nissan Leaf andra modell 2013 har traditionell värmepump för värme och kyla och den första 2012.modellen bara värmdes med resistiv värme med el. i3, Soul EV, Ioniq har värmepump.
Tesla har resistiv elvärme som drar upp till 6 kW och som inte kan värma alls vid kall bil om kvarvarande körsträcka är kortare än 75 km. Bolt har troligtvis resistiv ( el ellement) uppvärmning vilket gör att man tappar en hel del körsträcka när det är kallt ute.
http://www.hybridcars.com/improving-an-evs-cabin-heating-system/
Toyota prius nya laddhybrid som kommer nästa år har en värmepump av den nyare injektortypen som är energisnålare än tidigare värmepumpstypen.
http://toyotanews.pressroom.toyota.com/releases/nyas+toyota+prius+prime+debut.htm
Här om 40 % kortare körsträcka i snitt på vintern för Tesla med 85 kWh batteri.
http://www.teslarati.com/tesla-battery-range-sub-zero-snowy-conditions/
https://youtu.be/7zfiPJSvLLw?list=PLkRb-bzNC2k5CYiE1JBmI8Jhc7gVsPc0N
I Sverige. Kommande modellen. Nya Opel Ampera-e
http://www.opel.se/fordon/kommande-modeller/ampera-e/elbil-ampera-e.html
Detta visar att 50 mil visst är möjligt under rätt förhållanden.
https://www.youtube.com/watch?v=d57UmDNYOuc
Visst N-iklas - jag nämnde precis detta i elbils-tråden men Herr Vidstige, som tycks vara den främste opponenten emot elbilar, var uppenbarligen inte så intresserad av att lyssna på det örat. Skall bli intressant att se vad Björn kommer fram till i den norska trafiken och med varianten som har Opel-märket i nosen. Med rätt prissättning kan detta mycket väl bli en av de viktigaste bilarna för att få mera allmän acceptans för eldrivna bilar.
PI, det går inte att få en "allmän acceptans" på ett koncept som bygger på att du måste (!) kunna ladda hemma på hem-elen. Verkar omöjligt att förstå för dom som inte har det "problemet", märkligt nog.
Vidstige, de som inte kan ladda hemma får väl köpa en bil som drivs med ett annat bränsle!
Jag tror det vore utmärkt för mig med en elbil, en Ampera -e skulle säkert täcka 100% av mina transportbehov.
saabnisse, ja men då blir det ingen s.k. allmän acceptans.
Men bra för dig att du tror att Ampera-e skulle täcka 100% av dina behov, frågan är om det är så i praktiken. Du kanske har gått på propagandan, den där man hela tiden bara lyfter det som är plus med elbil. Verkar vara mode nu. Överhuvudtaget mycket snack nu från många om hur bra elbilar är, så mycket bättre än fossilt etc, ytterst märkligt då att man ändå envisas med att köra fossilt. Flera som har mycket att bevisa nu här, jag misstänker att ursäkterna varför man inte lever som man lär kommer bli fler och fler. :)
Men varför skall bilen klara av 100% av ens behov? Jag kan inte använda min bil till att flytta med, eller få med hela kompisgänget, jag får inte med 4 kajaker, detta är behov som jag har rätt ofta som min bil inte klarar idag.
Problemet är att allt för många åker runt i en bil ensam som är gjord för flera personer och last som inte används 95% av milen...
Vi behöver en attitydförändring i samhället.
Vissa har svårt för förändringar, Robban...:) Och då är det väl bara att fortsätta med fossil-bränsle.
Så kan det vara, men i detta landet kan vi välja ganska fritt och det är JAG glad för!
Tyvärr kommer Ampera-e försent för mig för att bli ett alternativ tyvärr...
Robban, alla bilar är gjorda för flera personer, även småbilar!
Förstår inte ditt resonemang.
Självklart är det tomt ofta, dvs bilen innehåller bara föraren, men det är ju helt naturligt.
Pi, ja du har tydligen svårt själv då du ju kör fossilt. Leva som man lär är svårt, kanske borde du börja? Och välj då en mycket liten bil, ska ju inte finnas massa plats för passagerare och bagage heller, för det tycker du ju inte då du ju höll med Robban. :)
Som sagt, ursäkter varför man själv inte följer sin egen höga moral är klassisk, värsta är att det alltid kommer tillbaka och dom som inte lever som dom lär inte fattar att dom inte har nån högre moral i praktiken. Allt är bara snack alltså.
Du har väldigt kort minne Vidstige men jag har väldigt många gånger berättat att elbilen är för dyr idag - därför har jag ingen.
Och åter förfaller du till dina gamla synder och ger oss övriga egenskaper ur ditt huvud - "sin egen höga moral" t ex. "Allt är bara snack" kan nog lika gärna tillskrivas dig själv i många fall.
Men tillskillnad mot dig, Vidde, så är jag snart elbilsägare...
Självklart klarar de flesta bilar 4 personer, men hur många dagar behövs V90/520/E-klass för de tjänstebilsförare på våra vägar? Det är det jag menar. Många har bilar som 95% av tiden är överstora för att klara en eller ett par veckors semester per år
Jag har noterat att bilen sålt slut snabbt och skapat långa köer så produktionen ska rampas upp!
Detta är helt rätt och jag kan tänka mig denna bil som enda bil faktiskt.
Köpet av Opel behöver inte sätta käppar i hjulen, de kan ju sälja bilen under Chevrolet istället.
Bra Robban, frågan är då om du bara har elbil eller om du kompletterar med en annan (fossil) bil.
Sen är det ju bra att du förtydligar dig, för som jag sa, även småbilar har gott om plats som inte används.
Vad gäller resursslöseri kan man f.ö. likväl tala om elbilar som går 40-50 mil men som dagligen mest bara körs några få mil.
Samma retorik Robban, i framtiden sitter du kanske här och moraliserar över det, vem vet.
Inte lätt när man sitter inne med högsta moralen.
Nä, jag kommer inte bara att ha en elbil, utan också två fossilbiar, eftersom det inte finns någon elbil som fungerar för mitt dagliga behov just nu (Nope, inte ens Tesla) och inte heller en hybrid ger mig någon fördel bortsett från ett lägre fömånsvärde.
Jo Vidstige, som det ser ut nu skulle en elbil klara alla mina transportbehov.
Men nu kör jag ju en del åt andra och då är det fossilbilar, men det är ju inte mina transportbehov.
Och så kör jag ju en del Saab också, men då gäller det främst nöjesbehov! :-)
Måste säga att lösningen med bagaget i Ampera-E är smart, något jag önskat att dom även gjort i Golf GTE (jag vet, det är en hybrid).
Just att behöva ha en klumpig laddkabel som tar upp ganska mkt plats i trunken tycker jag är osnyggt.
Tycker någon borde kläckt ur sig en smartare inbyggd lösning i stil med våra dammsugare, inbyggd sladdvinda kommer bli nästa stora grej ;-)
Fast Benny, att ha en upplindad kabel och mata på 50kW eller mer är ingen hit... och att få folk att rulla ut hela kommer inte att hända.
@Robban.
Nej jag vet att det inte är någon hit, men tänker att man kanske kunde hitta på någon smartare lösning än som idag, en stort paket med kablar som ligger huller om buller i trunken.
Problemet är ju också att man behöver ladda på lite olika sätt, allt från långsamladdning hemma till snabbladdning, det kräver ju lite olika kontakter.
Fast med Opel's lösning så ser det ju ändå rätt städat ut då man kan slänga ner det under ett lastgolv.
Självupprullande kabel kommer säkert.
Behöver inte vara så svårt att hindra kontakt förrän kabeln är helt utrullad.
Man vet ju aldrig om Chevrolet Bolt EV eller Opel Ampera-e framtid säljer bra i Sverige beroende på inköpspris mellan Chevrolet eller Opel med samma bil.
Enligt avtalet med PSA kommer GM att fortsätta leverera bilarna och tekniken, en annan bil på samma plattform är planerad, en el SUV kanske om de fortsätter att sälja som de gör.
Fast jag skulle gissa att Opel nog helst skulle ha gjort en slags Zafira om marknaden tillåtit det.
https://www.youtube.com/watch?v=EfjfFolYwJE
Det har jag på min bil Opel Astra har Lane Keeping Assist är själv styrande efter jag har testat på motorväg :-)
GF - testa inte det på en grusväg eller på en snöig vinterväg...:)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.