Vi Bilägares forum

Nya VW E-Golf

Nya VW E-Golf

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160523/nya-detaljer-om-uppdaterade-volkswagen-e-golf-med-betydligt-langre-rackvidd

Snabb utveckling men hur kall blir inte gamla med svagare motor och kortare räckvidd på begmarknaden?

Känns som det bara är som förmånsbil detta kan funka, vilka privatpersoner är beredda att ta såna smällar på nybilsköp av elbil?

Uppdaterat: 2016-05-23 15:26

Kommentarer

Vad är problemet?
Den E-Golf som säljs nu har en max räckvidd på 20 mil, Version II kommer att ha 30 mil och mer hästar.
Din Prius har högre förbrukning är Gen IV, men är bättre än gen II
Kallas utveckling!
Går givetvis snabbare på ny teknik
Jag tycker att det är toppen!

Uppdaterat: 2016-05-23 16:52
*Robban

Problemet är bl.a. att utvecklingen är snabbare än 7 års cykler.

Och skillnaden i förbrukning och räckvidd mellan Prius gen1 och gen4 är faktiskt inte så stor, om vi nu ska jämföra med såna hybrider.

Uppdaterat: 2016-05-23 17:45

Frågan är om den är användbar på vintern eller om man inte bör ladda den i minusgrader?

Uppdaterat: 2016-05-23 18:23

Simon, ja det kan vara ännu en förbättring i nya versionen.

Som konsument blir det här riktigt snårigt.

Uppdaterat: 2016-05-23 18:43

Jag ser youtube på Volkswagen fabrik, VW E-Golf på tid: 4:15 och framåt https://www.youtube.com/watch?v=aB0ZLxUR1Jo
Se på hans hud händer bakterier på plaster och samt elektriska motorblock. Det har inte gjort viktigt arbetshandskar. Det lär ju inte bra för Volkswagen!

Uppdaterat: 2016-05-23 19:16
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vidstige du har rätt i att privatpersoner som köper en E-Golf eller någon annan elbil får ta en stor ekonomisk smäll när det gäller andrahandsvärdet. Men så blir det när utvecklingen av batterier, elmotorer och för all del ny teknik går fort.
Dock så tror jag att VW kommer att erbjuda ett förmånlig uppgraderingspaket till E-Golfägarna som BMW kommer att göra med i3.

Att byta batteri på E-Golfen verkar vara en enkel process för verkstaden i och med MQB-plattan.

https://m.youtube.com/watch?v=GgmGxoO-jB4

Uppdaterat: 2016-05-23 19:19

Litiumbatterier tar inte emot laddning i minusgrader. Man får använda lite energi till att värma upp batterierna. Sen blir de varma av laddningen.

Uppdaterat: 2016-05-23 20:19

Eftersom du börjar prata om arbetshandskar GF så kan jag kontra med att man inte känner små ojämnheter i lacken med arbetshandskar. Så det finns en stor möjlighet att Toyotas bilar som tillverkas i Turkiet skickas iväg till ÅF och kunder med ojämnheter i lacken.

5 min in i videoklippet så använder man arbetshandskar när man gör kvalitetskontroll.

https://m.youtube.com/watch?v=1-SuTT9nVaU

Så nu har man sjunkit ner till GF:s nivå

Uppdaterat: 2016-05-23 20:30

Fascinerande! Ni kan alltså tex äta bröd som bakats för hand men om en bil monteras utan handskar så är det en katastrof. Kul!

Uppdaterat: 2016-05-23 21:32

Lyteskomik jag bryr mig inte om man inte använder arbetshandskar i sammansättningslinjen eller om man använder arbetshandskar när man gör kvalitetskontroll. Så länge bilen levereras i ett gott skick och fungerar till 100 % är jag nöjd.
Syftet med mitt inlägg är att ta ned Toyotatrollet GF på jorden.

Låter man denna person härja fritt på forumet kan man lika väl lägga ner och döpa om forumet till ViToyotaägare.

Har inget problem med märkesfanatiker, dock har jag problem med dessa som saknar all form av ödmjukhet. Likt Audi A5 SB så börjar jag tröttna på dessa personer.

Uppdaterat: 2016-05-23 22:21

Diesel - du kan tydligen lägga till även Trasten enl hans sista (?) inlägg i Koldioxid-tråden...

Uppdaterat: 2016-05-23 22:30

Diesel, svårt att hitta balans. Jag och många med mig var supertrötta på VW-fanatiker som härjat här i åratal (och dessutom använda grova personangrepp på alla som inte accepterade den rätta lära). Ett tag kunde man lika gärna döpa om tidningen till Vi VAG-ägare och det var ju också så att tidningen var extremt positiv till allt VAG prånglade ut, vann dom flesta tester etc. Det som ändrade det hela var alla kvalitetsskandaler där bland annat Motormännen gick ut och varnade, sen dieselgate och senast nu det som VW ansågs absolut bäst på fallerade, dvs rostskydd. Just nu är det högst osäkert vilken kvalitet VW har i dom bilar som tillverkas just nu, den stora skillnaden är då att VW nu råkat ut för "omvänd bevisbörda". Dvs det är nu VW, inte kritikerna, som har allt att bevisa.

Jag kommer aldrig glömma hur VAG-fanatiker behandlade sina meningsmotståndare och det ironiska var att många av dom sagt sig vara extra goda människor med extra hög moral. Men när det kom till kritan som behandlade dom sina medmänniskor som det värsta skit på jorden. Ytterst obehaglig men samtidigt mycket talande.

Så nej, VAG-trollen har ingenting att skylla ifrån sig på eller anklaga andra för att vara elaka. Dom var allra värst och har inte ens hedern att erkänna det i efterhand. Dom blev helt enkelt genomskådade och det visade sig att dom hade noll täckning både för sin godhet och sin fanatism för VW. Nu är VW avklätt och dom förlorade hela debatten till 100%. Verkligheten och sanningen avslöjade dom, som ju är deras värsta fiende.

Uppdaterat: 2016-05-23 22:33

Nu tog du väl i så du nästan sprack, Vidstige...
Tror inte att du bygger några relationer med det språket.

Uppdaterat: 2016-05-23 22:35

Pi, sanningen svider förmodligen, kejsaren VW är naken. Ledningen har själva erkänt detta och ska nu börja från början exempelvis med vilken kultur man har i företaget och hur man marknadsför sina produkter. Så lite ödmjukhet till sist i alla fall även om det krävdes nästan konkurs för att få fram det.

Uppdaterat: 2016-05-23 22:38

Vidstige, jag har endast läst mellan raderna i de långa Toyota, VW, Lexus och kvalitetstrådarna där det har förekommit meningsskiljaktigheter. Jag kan inte hitta balansen eller avgöra vem som har rätt och vem som har betett sig illa. Men påstår man något eller kritiserar man något får man räkna med mothugg. I den akademiska sfären är det normalt att man har opponeringar efter projektarbeten och överhuvudtaget arbetslivet. Men vissa här kan inte ta in en uns av kritik, jag undrar hur fan ursäkta ordvalet ska dessa personer bli lära sig något och bli klokare som människor ?

Får dessa märkesfanatiker ingen kritik fortsätter dessa personer i sin inslagna värld och förpestar våran tillvaro. Dock är det viktigt att den som opponerar är saklig i sin kritik och inte spyr ut sitt hat.

Uppdaterat: 2016-05-23 23:23

Kan tillägga att kommer man med skarpa påståenden så får man räkna med skarp kritik. Kan man inte tåla kritiken ska man inte in i debatten och leka. Sen finns det en gräns där person påhopp inte är Fair play.

Om man är normalt funtad så är detta självklart som jag har skrivit, men för vissa personer på detta forum tycks det vara svårt.

Tack och god natt Vimärkesfanatiker

Uppdaterat: 2016-05-23 23:35

Diesel, din kritik mot Toyota-fantiker var ensidig och jag har inte sett du kritiserat VW-fanatiker om nu din kritik gällde alla typer av märkesfantiker, oavsett märke alltså. Jag undrar även om du menade att jag ingick, det lät så, därför försvarade jag mig. Sen hoppade förstås Pi in och som vanligt åt bara ett håll, trots att du faktiskt kastade första stenen här. Var det att bygga broar?

Jag har f.ö. varit en av få som även ifrågasatt folk på "min sida", exempelvis just GF. När Peter E fick frågan om varför han aldrig kritiserade VW-troll, var svaret att det är ingenting att bry sig om typ "c k". Så då gäller väl samma för mig kan man gissa, att jag inte behöver bry mig om det. Lika för lika alltså.

Sak-kritik är lugnt för mig men jag får ständigt personangrepp. Senaste åren har en viss Christer varit på mig i tid och otid t.ex. Även denna Audi A5 SB du närmst hyllar här och han hade definitivt inte rent mjöl i påsen och närmast att betrakta som Audi-fanatiker. Vad som fick honom att tröttna tror jag snarare att det inte längre var kul att provocera mig samtidigt som han inte kom på mer att säga om sin senaste glassiga förmånsbil. Dvs han drogs till "slagsmålen" egentligen och då måste man ju ha en tydlig fiende, som man dessutom då målar på åsikter dom inte har. Sakdebatter och lågmälda diskussioner är man inte intresserad av.

Uppdaterat: 2016-05-23 23:42

Det ät synd om dig Vidstige som ständigt är missförstådd. Men ett tips kan vara att rannsaka även dig själv och inte bara oss övriga.
Sen kan man tydligen inte äga ett bilmärke och i synnerhet en VW utan att bli utsedd till Märkesfanatiker av Herr Vidstige. Och just detta är att polarisera debatten helt utan anledning och på det sättet skapa osämja. Tråkigt att behöva säga detta men till slut rinner bägaren över även här.

Uppdaterat: 2016-05-23 23:53

Måste säga att att Vag-troll och Toyota-troll här är samma skrot och korn. Ingen är bättre än den andra.

Uppdaterat: 2016-05-24 07:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Pi skrev:

Det ät synd om dig Vidstige som ständigt är missförstådd.

Varför är det synd om mig? Jag vann ju slaget, vann debatten. VW-fanatikerna tvingades fly med svansen mellan benen.

Nu handlade tråden inte om detta som vissa tydligen tror utan just om elbilar (specifikt VW e-golf) och den snabba teknikutveckling som det är på den, dvs både ett problem och en möjlighet. Elbilar börjar likna mobiltelefoner, ingen vill ha en 3 år gammal. Och frågan är om inte just VW e-golf satt nåt slags nytt rekord, ingen annan elbil mig veterligen har förändrats så snabbt så att den förra varianten så snabbt känns så gammal.

Uppdaterat: 2016-05-24 08:52

Jo du Vidstige - detta att "vinna" debatter och helst också försöka förnedra meningsmotståndare (om man skall tro din formulering ovan i alla fall) tycks vara A och O för dig. Men det är ju du själv som är domare så då är det också rätt lätt att "vinna".
Beträffande eldrivna bilar så är det givet att utvecklingen går fort när den väl tagit fart - så inget nytt där heller. Visst kan det vara tråkigt att det ständigt finns bilar med längre räckvidd än den man köpte för t ex 2 år sedan men sådan är utvecklingen. Men den bil man köpte blir ju därmed inte sämre än när man köpte den och bedömde den som tillräcklig så den är ju rimligen lika användbar. Men blir det attraktivt med elbilar så har nog även en 3 år gammal e-Golf sin givna marknad eftersom det kanske inte är samma klientel som köper en ny och som köper en begagnad. Bilar i allmänhet tappar ju typ 50 % av värdet efter 3 år oavsett drivlina. Det finns nog andra populära bilar som trots allt har högre värdetapp på 3 år än vad en elbil kommer att ha - och trots detta säljs även dessa bilar.

Uppdaterat: 2016-05-24 09:09

Jag som har ekonomiska skäl till att tro på elbilar har svårt att se att de två till tre år gamla bilarna ska dyka i värde bara för att det kommer andra med större batterier. Det är ett stort steg i kronor räknat för att få den nya versionen.

Uppdaterat: 2016-05-24 09:09

Pi, har aldrig haft nåt syfte att förnedra mina "motståndare", tvärtom. Det är din tolkning och jag har aldrig upplevt dig neutral så då har väl även du varit min meningsmotståndare och din syn på det hela blir därefter. Delar inte din analys heller av e-golf, här är det frågan om större föränding än vi sett på t.ex. när Nissal Leaf ansiktslyft. Det då både störrre skillnad i räckvidd och större skillnad i prestanda, så inte heller där kan du se detta objektivt.

Uppdaterat: 2016-05-24 09:38

Och du Vidstige representerar då de "objektiva"... Hmm...vad är märkligt i att man förbättrar produkter - i detta fall både räckvidd och motoreffekt ? Är det inte detta som utvecklingen går ut på ? Är man inte "objektiv" om man konstaterar att i det utvecklingsskede som elbilar befinner sig i så får man räkna med att förändringar kommer snabbare än med beprövad teknik som förbränningsmotorer. Tror fortfarande att en 3 år gammal e-Golf av befintlig modell (eller annan befintlig elbil) är relativt lättsåld för de som funderar på en sån bil väntar knappast 3 år till för att få den uppdaterade. För uppdaterade/förbättrade modeller kommer ständigt och speciellt för elbilar som är i en helt annan utvecklingsfas än förbränningsmotordrivna bilar.

Uppdaterat: 2016-05-24 09:46

Pi, det jag sa var att detta var ett ovanligt (!) stort språng och att det då gör den gamla ovanligt kall jämförelsevis. Detta kan du väl ändå erkänna? Sluta vara så VW-blind. Och givetvis är det bra att VW förbättrar sina produkter. Men visst, detta kan ju även göra att andra elbilar typ Nissan Leaf blir kallare.

Är ju det som är problemet med elbilar, varje gång nån gör ett större språng så blir det mindre roligt att äga dom gamla. Stora värdefall etc.

Uppdaterat: 2016-05-24 10:12

Nissan Leaf och BMW i3 får motsvarande uppgradering av batterikapaciteten kombinerat med en prishöjning. Även där tror jag att priset kommer hålla sig i stil med tidigare år.
Leaf har fått ganska många ändringar över åren med olika värmesystem och monteringsländer.
Här får man läsa på innan man handlar.

Uppdaterat: 2016-05-24 10:16

Vidstige - kolla t ex den av många älskade och i många avseenden banbrytande Tesla Model S och jämför med vad som finns idag - både effekt, 2/4WD och batterikapacitet - och vad som fanns när den introducerades.
Men åter skall du ha "erkännanden" från andra debattörer och dessutom är du oförskämd mot mig personligen. Jag försöker ju bara förklara att utvecklingen just nu är rätt stor inom eldrivna fordon och bara för att du kanske inte gillar det (Toyota saknar ju dessa alternativ - kan det kanske vara orsaken) så kan vi ju inte bara stanna utvecklingen. Så var beredd på att alla övriga aktörer inom denna fordonstyp också kommer att göra rätt stora ändringar de närmaste åren. Och visst kan det komma att påverka andrahandsvärden men det kan ju också påverka nypriset uppåt i många fall. Och de nya modellerna finns ju inte omedelbart som begagnade - som jag redan sagt. Så oavsett vad vi vill/tror/tycker så drivs utvecklingen framåt och det är väl bra så kanske denna fordonstyp kommer att passa många flera än den hittills gjort. Man kan ju inte ligga kvar vid tidigare lösningar bara för att göra vissa forum-debattörer nöjda.
Men Mäkinens sista rad i inlägget ovan är nog synnerligen tänkvärt.

Uppdaterat: 2016-05-24 11:03

Pi, Tesla Model S har ungefär samma räckvidd idag som när den introducerades. Så igen har du fel där.

Och min kritik mot elbilar och laddhybrider har gällt alla märken. Förstår inte heller vad du menar med att jag skulle vara emot teknikutveckling. Problemet här handlar snarare om omogna produkter och där är ju då Tesla Model S ändå ett ljus i mörkret när det gäller elbilar.

Uppdaterat: 2016-05-24 11:11

Jag tolkade nog Pi som att modell S ska jämföras mot andra märken - vilken kon kurrens den hade vid introduktionen jämfört med idag.

Uppdaterat: 2016-05-24 11:12
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Jag avsåg dessutom att det har funnits (och troligen finns) olika batteripaket med olika kapacitet till Model S så hur mycket fel jag hade "igen" förstår jag nog inte. Dessutom talade jag också om att den numera finns med 4WD och avsevärt högre effekt så utvecklingen går framåt för alla elbilar även om man startar från olika nivåer.
Men äntligen har du Vidstige kommit till det jag hela tiden hävdat - om än med lite snällare ordval. Det handlar alltså om "omogna" produkter som det alltid gör med ny teknik (även om elbilar i o f s är en gammal företeelse) och då kommer tekniksprången snabbare än för gamla fossilbränsledrivna fordon så det är nog bara att gilla läget eller snarare applådera framstegen i st f att kritisera dessa. Och är man en "early adopter" så får man nog vara beredd på att det kostar - som vanligt alltså.

Uppdaterat: 2016-05-24 11:29

Pi, det handlar om konsumentperspektiv här, på hur attraktiva bilarna är som begagnad. Poängen handlade om hur fort en modell åldras, både inom märket och utanför märket. Och du hittar fortfarande ingenting som kommer i närheten av Tesla Model S i mognad, även då första årgången och förstås i första hand med stora batteripacket, det som den såldes normalt med. Då har du bortåt 50 mils räckvidd, snabbladdning med supercharger (gratis) som laddar 80% på ca 30 min, mycket bra prestanda med stark motor, bra funktion vintertid, god framkomlighet även med 2wd. Ska jag ens behöva skriva detta för dig? Du borde väl ha koll på det.

I övrig tycker jag alltså både laddhybrider och elbilar överlag åldras mycket fort och frågan var om inte denna e-golf nu tar priset som värst i och med denna uppgradering.

Uppdaterat: 2016-05-24 12:15

Jo - har nog rätt OK koll på Tesla Model S eftersom en kompis har en sån....
Sen har ju en Tesla en helt annan prislapp än t ex en e-Golf så "konsument-perspektivet" är väl inte helt jämförbart.
Snabbladdning för Tesla (80 % på 30 minuter) har man ju trots allt bara vid deras Super Chargers så visst är det bra om det passar men för det mesta (utom för taxi) inget som används dagligen - om man säger så. Men då är det väl bra nu när det kommer bilar med något mera överkomlig prislapp och hyfsad räckvidd. Visst kan säkert "early adopters" få betala lite mera för sin nyfikenhet på ny teknik men det är som sagt inget ovanligt. För mig skulle en laddhybrid med runt 4--5 mils elektrisk räckvidd klara en stor del av mina körningar - synd bara att dom ännu är såpass dyra som dom är.

Uppdaterat: 2016-05-24 12:33

Det är ganska stor skillnad på de Model S som finns idag och när den kom för fyra år sedan. Versioner med mindre batterier (45 och 60 kWh) hade pristillägg för Supercharger och priset började runt halva dagens priser. Hittar man någon av de första bilarna till salu kostar de lika många kronor som när de var nya.

Uppdaterat: 2016-05-24 12:46

Vidstige:
Du är inne på din första Toyota och det är det bästa världen har att erbjuda. Så enkelt är det inte. Du måste först äga och provköra en rad andra bilmärken för att kunna yttra dig om andra bilmärken. Har kört Audi sedan 1997 och är mycket nöjd med kvaliteten på dom bilar jag ägt. Finns även baksidor som mycket dyr service och dyra delar. Toyota tilltalar mig inte, de är för slätstrukna och tråkiga. Prius är väl ingen direkt snygg bilmodell. Fast alla har ju olika smak. Avsaknaden av turbo motorer är en akilleshäl hos Toyota. Nu när till och med BMW och Honda börjat med bensin turbos.

Vad gäller vissa skribenter som skryter över sina tjänstebilar så saknar jag ord då de inte ens äger dessa bilar.

Apropå VW så är det en skitsak i mina ögon att de fuskat med två diesel motorer på avgasvärderna. Vem fan bryr sig?

Som sagt när du ägt flera bilmärken än Volvo och Toyota så är jag intresserad att lyssna om vad som du tycker är bra eller dåligt. Själv har jag ägt ett tjugotal bilar hittills. Både nya och begagnade. Den sämsta var en BMW 318 is med massor av fel.

Uppdaterat: 2016-05-24 13:01
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
L. Mäkinen skrev:

Det är ganska stor skillnad på de Model S som finns idag och när den kom för fyra år sedan. Versioner med mindre batterier (45 och 60 kWh) hade pristillägg för Supercharger och priset började runt halva dagens priser. Hittar man någon av de första bilarna till salu kostar de lika många kronor som när de var nya.

Ändå har dom inte åldrats så mycket när det gäller prestanda och räckvidd, och då tänker jag främst på stora batteriet, som ju var just det vanliga. 85 kwh. Vilket också gör dom attraktiva som begagnade fortfarande.

Uppdaterat: 2016-05-24 13:09

Mats, har ägt flera bilar, även en Audi.

Vet inte hur du tolkat det jag skrivit att Toyota är det bästa världen har att erbjuda, men det är väl som att läsa som fan läser bibeln. Faktiskt ren lögn om vad jag sagt och anser om Toyota. Är det nån mening att köra med sånt?

Vad gäller VWs fuskande så befinner sig företaget i en ordentlig kris, så det är inte en skitsak. Det har även uppdagts många kvalitetsbrister som man just nu lever med.

Uppdaterat: 2016-05-24 13:10

Vidstige:
En skitsak för mig men givetvis inte för företaget VW. Fast det rör sig om ny program vara på 30 minuter. Visst det blir dyrt för företaget VW men att de skulle vara nära en konkurs kan jag inte hålla med dig om. Alla bilföretag fuskar mer eller mindre. När exempelvis MB slutade med rostskydd på sina bilmodeller i mitten på 90-talet så att nästan samtliga bilar som byggdes från den tiden har rostat bort trots ett löfte på 30 års rostskydd. Detta är nog en större skandal än att VW snålat på en programvara.

PS... Ber om ursäkt att jag glömde bort din Audi 100 C3 som du rostlagade med Hammerite Har inte hunnit med det ännu på min A4. Trots att jag köpte en burk för två år sedan. Fast rosten har inte spridit sig på bakskärmen mera konstigt nog?

Uppdaterat: 2016-05-24 14:11
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Vidstige,
Tror du att Hyundai gör bort sig när de berättar om planen för sina elbilar?
http://insideevs.com/hyundai-confirms-200-mile-electric-car-for-2018-250-mile-ev-for-2020/
Ioniq som kommer i år ska nå 24 mil
2018 ska de ha en EV som går 32 mil
2020 är det dags för 40 mil
(Milen är NEDC...)
Jag tror att de skapar en marknad för de kommande bilarna genom att erbjuda en med kort körsträcka. De som provat en elbil i vardagen vill sällan gå tillbaka till annan teknologi och jag tror att de nuvarande bilarna är bra som hushållens andrabilar som begagnade. De har inte en massa mekanik som kan sluta fungera av att bilen används sparsamt och även om batterier tappar i kapacitet kostar de mindre att ha än en bil där kamremmen ska bytas mest hela tiden.

Uppdaterat: 2016-05-24 14:14

Mats, även ägt en Saab och en Ford. :)

L.Mäkinen, nej, det kan nog vara rätt att satsa på elbilar redan nu, inte minst för att man ju måste tillverka grejorna för att kunna förbättra dom. Och när vi börjar närma oss 25-30 mil på elbilar med full värme även vintertid så kan dom kanske börja få rätt stor spridning även i Sverige. Har sagt det förut, tror på laddhybrider och elbilar på längre sikt när tekniken mognar mer. Men samtidigit är det ett probelm med att denna teknik åldras fort just nu överlag. Det gäller då även Toyotas laddhybrider förstås. Då är det främst intressant som förmånsbilar, som begköpare känns det inte lika intressant, inte heller som nybilsköp privat. Även priserna måste ner förstås.

Uppdaterat: 2016-05-24 14:21

Vidstige, jag ska fatta mig kortfattad då jag inte vill sabotera tråden ännu mera. Du har helt rätt i att jag inte har sagt till VW trollen som endast provocerar, där har jag brustit. Jag har inget emot att man är märkesfanatiker, dock så stör jag mig på att man inte kan ta emot en uns av kritik när det gäller ens älsklingsbilmärke. Märkesfanatikerna på detta forum har även en tendens att systematiskt närmast maniskt sätt att klanka ner på andra biltillverkare.
Om man är så övertygad i sin tro och vet så mycket, varför tar man inte och skriver en avhandling, faktabaserad bok eller kontaktar biltillverkarna eller bil tidningarna och gör omlopp av sin tro och kritik istället för att skriva på ett obetydligt motorforum. Förstår inte att man kan ha så låg ambitionsnivån.

Jag är inget helgon, jag har skrivit inlägg här på forumet som jag inte borde ha gjort. Men jag har vett att rannsaka mig själv, men vissa personer här på forumet har inte en uns av självkritik i kroppen. Dessa personer fortsätter att plöja i samma spår här på forumet, jag undrar hur dessa personer är funtade.
Vidstige mina inlägg är inte riktade mot dig, har kunnat debattera med dig på en saklig nivå utan en hätsk stämning. Blev dock irriterad på dig när du höll på med drevet mot Vibilägare och Calle, det blev väldigt tjatigt. Jag kan med rak arm be om ursäkt för att jag sa till dig med en olämplig ton. Men snälla Vidstige ta av offerkoftan för ditt eget bästa,

Ska vi fortsätta diskussionen tar vi det via pm

Uppdaterat: 2016-05-24 18:24

Den resa Hyundai planerar är väl ungefär den som VW redan är inne i - alltså börja med lite kortare räckvidd för att successivt öka. Så åter Vidstige - vad är det som stör dig när VW gör så men när Hyundai planerar ungefär samma så är det OK ?
Introduktion av ny teknik fungerar väldigt ofta på det sättet så det får nog även du vänja dig med, Vidstige.
Ser verkligen fram emot Hyundais kommande elbilar och el-hybrider. Har kört systermärket KIa's Soul EV och det var en positiv upplevelse inte minst avseende energiförbrukningen. Så Toyota är nog en aning skakis (borde vara i alla fall) inför denna massiva attack från Hyundai.

Uppdaterat: 2016-05-24 18:27

Diesel, tycker mitt drev mot vi bilägare och Calle visade sig vara helt rätt. Dvs sen föll ju bitarna på plats för Vi bilägare och nu framöver kommer man förhoppningsvis inte favorisera VAG lika hårt men även förbättra sånt som rostskyddstesterna. Dvs tidningen blir mer objektiv och bättre. Sen är biljournalister aldrig mottagliga för kritik enl min erfarenhet men kanske kan man till sist smälta det som sagts och börja tänka i nya banor. Det kallas utveckling och gud ska veta att Vi bilägare behöver det om man inte vill försvinna som tidning inom säg 10-15 år. Just nu verkar det ju bara vara ett gäng pensionärer som prenumererar på tidningen och förstås då kör VW, även redaktionen är ålderdomlig (även om ungdom inte är nån garanti för förnyelse). Målet för Vi bilägare borde vara att bli Sveriges klart bästa konsumentupplysningstidning, särskilt när det gäller långsiktig kvalitet, sånt som "vi bilägare" namnet signalerar och som privatägare som kör s.k. bättre begagnat bryr sig om. Jag tycker man har blivit lite passerad där tyvärr av konkurrenterna men hoppas att tidningen kan komma igen, för det behövs. Då skulle jag även börja prenumerera på tidningen igen. Och jag känner lite extra för Vi bilägare som tidning och som community, tyvärr ballade det ur och all lust att träffas IRL försvann efter alla bråk. Vi är väl alla förlorare i det, inte bara jag.

I övrigt så är jag gärna vän med dig och vill inte bråka i onödan. Däremot kan man ju tycka olika i sak ändå. :)

Vad gäller elbilar och laddhybrider så glömde jag nämna en sak varför tekniken är omogen, det handlar om infrastruktur för laddning också. Och på dom ställen där man börjat installera betalstationer så är det faktiskt riktigt dyrt. Så hela konceptet bygger på att man kan ladda hemma, vilket det är många som inte kan. Även ladda på jobbet kan behövas, även där är det många frågetecken idag.

Uppdaterat: 2016-05-24 18:38

Pi, var har jag sagt att det är ok om Hyundai gör samma sak?

Däremot tycker jag VW, som ju haft anspråk på att vara nr1, mycket väl kan räkna med att få mest kritik. Märket vill ju vara folkbilen nr1. Men kanske är dom ambitionerna borta nu och då kommer förstås kritiken mildras också. Du och andra verkar resonera som så att kritiken ska vara minst mot VW, detta har jag aldrig förstått. Ett tag fick man ju personangrepp om det kom fram minsta kritik mot märket medan exempelvis Toyota sågades fullständigt och det skulle vara ok. Tycker alla heliga kor ska slaktas och ingenting har varit heligare än VAG här, nu har vi tack o lov kommit förbi det. Tyvärr krävdes det att VAG föll igenom nästan helt för att det skulle hända, men i alla fall.

Uppdaterat: 2016-05-24 18:43

Vidstige angående laddhybrider och elbilar. När det gäller ny teknik både i form av hårdvara och mjukvara som precis har släppts ut på marknaden så är den alltid omogen. Men utvecklarna utvecklar alltid förbättringar. Om biltillverkarna kan enas om en laddstandard så tror jag att det skulle underlätta för en snabb utbyggnad av laddstolpar längs vägarna.

Uppdaterat: 2016-05-24 18:55

Och jag håller inte med dig Vidstige. Klart att både VW och Toyota, och alla andra märken, skall ha kritik för sina brister. Sen är det nog väldigt få som framfört kritik mot Toyota avseende annat än formgivning och detaljutförande för den allmänna kvalitetsnivån har nog väldigt sällan kritiserats. Du överdriver rätt ofta din kritik mot VW och du överdriver likaså eventuell kritik som andra riktar mot Toyota - det är min enkla slutsats.
Sen kräver du gång på gång att andra skribenter skall "erkänna" och kritisera brister på andra märken - VW främst givetvis. Men om vi nu tar t ex de tveksamheter som även andra märken än VW råkat ut för avseende utsläpp så skulle jag gärna se DIG fördöma dessa lika mycket som du gör när det står VW i artikelrubriken - bara för att se att även du kan vara konsekvent i din kritik och inte ensidigt kritisera VW. Då tror jag du skulle få mera acceptans för dina åsikter. Det finns säkert fog för en del av din VW-kritik men ibland känns det som att du skriver bara för att det finns nån form av "hat" mot det märket. Vi som haft några sådana bilar har sällan samma erfarenhet som du verkar det som. Och själv äger jag både VW, Mazda och Kia av senare årsmodeller så både acceptansen och erfarenheten av andra märken finns i rätt stor grad. Och totalt sett har jag ägt rätt många märken - både som nya och begagnade. Men nu kom vi åter långt ifrån den uppdaterade e-Golfen.

Uppdaterat: 2016-05-24 19:03

Pi, om jag har hat mot VW så beror det just på att man låtsats som om man haft världens bästa kvalitet när det i verkligheten inte varit så. Och ingen gillar väl att bli lurad? Tog mig många år att inse att jag just blivit lurad, VW hade inte alls bäst kvalitet som jag trott i många år. Att sen ett gäng VAG-fanatiker uppfört sig illa har väl inte heller varit nån hjälp.

Vem som är mest objektiv kan diskuteras (tydligen tycker du att du är det), mitt fokus har hela tiden varit grejor som håller ihop, det har jag sagt 1000 gånger. Min syn på Toyota blir därefter, jag anser att dom är nr1 där och därför också en bra referens. Det gäller då särskilt deras HSD teknik som är extremt driftsäker, närmast skottsäker. Det jag kallar det "nya Volvo 240". Min kritik mot VW blir också därefter även om många här tydligen tycker det är orättvis, alt försöker bevisa att HSD minsann inte alls är så driftsäker.

Kritik kan också handla om en önskan till en förändring eller förbättring. Vissa verkar missta kritik som om man önskar att det ska gå dålig med nånting. Men utan kritik ingen utveckling. Det gäller alltså både VW och tidningen Vi bilägare som jag kritiserat. Saker som jag inte bryr mig så mycket om, som kan vara ännu sämre, kritisera jag inte lika hårt. Och utgör man sig att vara nr1, som VW gjort länge, så måste man tåla kritik. Det har man inte gjort, man har inte heller lyssnat på den. Det samma gäller Vi bilägare, även den har sagt sig vara nr1 när det gäller konsumentupplysning, även den har inte tålt kritik.

Hade VW varit mottaglig för den kritik jag framfört för 10 år sen så hade man kanske inte sjunkit så djupt. Nu får man ta det den hårda vägen istället och nu ligger verkligen bevisbördan på VW, vare sig man vill det eller inte. Dom har nu en lång resa för att försöka återfå förtroendet hos konsumenterna.

Uppdaterat: 2016-05-24 19:27

För över 20 år sen vill jag sälja VW Golf hos begagnad återförsäljare som säljer alla bilmärken. Jag skulle tänka skaffa en Volvo som vill ha bra kvalitet. Han återförsäljare säger att det är inte Volvo, VW eller några blir reparation men det gäller bästa Mazda eller Toyota är inga reparation och billigare för dej och köp den.

Uppdaterat: 2016-05-24 19:30
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hoppas det är OK att jag försöker diskutera elbilar i tråden...

Pi skrev:

Ser verkligen fram emot Hyundais kommande elbilar och el-hybrider. Har kört systermärket KIa's Soul EV och det var en positiv upplevelse inte minst avseende energiförbrukningen. Så Toyota är nog en aning skakis (borde vara i alla fall) inför denna massiva attack från Hyundai.

Jag tror att japanska märken får det rejält svårt med koreanerna framöver. Mitsubishi och Nissan har gjort elbilar i flera år utan att få fram en lika effektiv bil som Kias första försök, Soul EV. Det är dock tragiskt att se den slarvas bort av okunniga säljare som helst säljer gammaldags teknik av gammal vana.
Den kritiken gäller förstås samtliga handlare med blandad teknik i hallarna förutom BMW där de verkar förstå att det finns en marknad att bredda sig på.

Uppdaterat: 2016-05-24 19:33

Problemet med Soul EV i Sverige är främst att den är prissatt ungefär som en e-Golf medan den i Norge konkurrerar med e-Up prismässigt - om inte minnet sviker. Hade Svenska KIa hållit nere prisnivån motsvarande e-Up så hade dom garanterat fått en avsevärt högre försäljningsvolym. Men givetvis så måste det också till en försäljarkår som förstår bilen och verkligen VILL sälja den.
F ö Vidstige så är det inte många år sen du talade dig varm för VW och siktade på en Golf av nån variant - och det är definitivt inte 10 år sedan. Sen har jag definitivt aldrig påstått att VW är Nr 1 kvalitetsmässigt - det vet jag efter att ha ägt ett antal under drygt 45 års bilägande. Dock är kvaliteten mestadels OK men det jag mest kritiserar är den korta garantitiden. Numera säljs fler och fler VW med 3 års garanti och då är det i alla fall i paritet med Toyota även om 5 år vore bättre - även för Toyota. I Norge har väl ingen kortare garantitid är 5 år vill jag minnas....

Uppdaterat: 2016-05-24 19:45

"Senaste åren har en viss Christer varit på mig i tid och otid t.ex.": skriver det objektiva "helgonet" Vidstige. Tack för att du inte är långsint!

Uppdaterat: 2016-05-24 19:47
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!