Vi Bilägares forum

Nya Peugeot 508

Nya Peugeot 508

Peugeot har dragit av skynket och släppt info om nya Peugeot 508.
Här är svenska pressreleasen:
http://www.mynewsdesk.com/se/peugeot/pressreleases/premiaer-nya-peugeot-508-foeraendrar-allt-2424469

Intressant är att 508 har en ny bakaxel med multilänk-upphängning, och så har modellen fått elektroniska adaptiva stötdämpare. Ny limningsteknik för karossen för att öka vridstyvheten. Night Vision (finns även i DS7 Crossback) för infraröd upptäckt av djur m m om natten och flera nya - för Peugeot - förarhjälpmedel.

Men det som är mest värt att nämna - det är att med denna modell så går Peugeot in i premium. Inredningen kombinerar trä och alcantra i de mer exklusiva varianterna. Karossen är en lågbyggd "low-rider" - en 5-dörrars fastback coupé-sedan. Den är lägre, bredare och även kortare än den förra modellen och därmed innebär ett kraftigt avsteg från tidigare 40x/50x-modeller. Detta är en ny inriktning på märket.

Vilket kan vara en bra positionering eftersom de som önskar en mer praktisk bil väljer de SUVifierade 3008/5008. Men inte hade jag förväntat mig att Peugeot skulle göra en direkt konkurrent till - eventuellt kommande - Volvo S60. :) Det sägs bli en kombi också, i framtiden. Vi får väl se, men en lågbyggd sport-kombi är väl inte riktigt det jag ser fram emot.

Uppdaterat: 2018-02-22 09:45

Kommentarer

Kurvhandtag?
Något jag aldrig har använt...

Uppdaterat: 2018-03-17 15:01

Kurvhandtag, bekvämt när man vill ta sig ur ibland och på vår Volvo är förarsidans handtag utbytt mot solglasögonhållare.

Uppdaterat: 2018-03-17 18:49

Hade också en bil där förarsidans handtag var utbytt till solglasögonhållare men lyckligtvis är det inte så på nuvarande bil..:)
Här finns det både handtag och hållare för brillorna.

Uppdaterat: 2018-03-17 19:06

"Kurvhandtag" har hjälpt många med fysiska besvär såsom ryggont när man skall ta sig ur och i bilen, liksom takrailen på utsidan. Men det fattar inte friska människor.

Uppdaterat: 2018-03-17 19:15
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

"Kurvhandtag" har hjälpt många med fysiska besvär såsom ryggont när man skall ta sig ur och i bilen, liksom takrailen på utsidan. Men det fattar inte friska människor.

Ja ryggskott har man haft några gånger och då inser man behovet av handtaget och även relingen.
Och kanske behovet av suv. Hihi.

Uppdaterat: 2018-03-17 20:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo jag körde en tid någon som hade svårt att röra sig och som använde handtaget precis varje gång, på en låg bil som 140 cm kanske man mer behöver det i sådana fall.
När jag tänker på det har faktiskt många "äldre" använt dem då och då under åren så långt tillbaka jag kan minnas.

Det är ju inget problem för den som köper bilen, men man kan ju inte gardera sig för att framtida passagerare kanske tycker annorlunda.
Så där var man nog lite väl snåla.

Jag vet inte vilken teknik man använder hos detta bilmärke för handtagen, men på Insignia är det 8 stycken inte helt obetydliga konsoler handtagen sitter monterade i under taket så jag kan förstå att det var frestande att skippa dem.

Enklare montering, mindre tid, längre vikt och produktionskostnad, om det är väldigt prioriterade egenskaper, så är risken att man spar lite för mycket här och var vilket tyvärr syns på fler punkter.

Uppdaterat: 2018-03-17 20:12
mso 1000 skrev:

christer_1 wrote:"Kurvhandtag" har hjälpt många med fysiska besvär såsom ryggont när man skall ta sig ur och i bilen, liksom takrailen på utsidan. Men det fattar inte friska människor.
Ja ryggskott har man haft några gånger och då inser man behovet av handtaget och även relingen.
Och kanske behovet av suv. Hihi.

Du har förstått ser jag. Heders åt dig!

Uppdaterat: 2018-03-17 20:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
mso 1000 skrev:

christer_1 wrote:"Kurvhandtag" har hjälpt många med fysiska besvär såsom ryggont när man skall ta sig ur och i bilen, liksom takrailen på utsidan. Men det fattar inte friska människor.
Ja ryggskott har man haft några gånger och då inser man behovet av handtaget och även relingen.
Och kanske behovet av suv. Hihi.

Där ser du, kommande suv ägare med alla de bekvämligheter det innebär, och 4wd och en effektiv stark dieselmotor som grädde på moset :)

Uppdaterat: 2018-03-17 20:29
N-iklas skrev:

Jo jag körde en tid någon som hade svårt att röra sig och som använde handtaget precis varje gång, på en låg bil som 140 cm kanske man mer behöver det i sådana fall.
När jag tänker på det har faktiskt många "äldre" använt dem då och då under åren så långt tillbaka jag kan minnas.
Det är ju inget problem för den som köper bilen, men man kan ju inte gardera sig för att framtida passagerare kanske tycker annorlunda.
Så där var man nog lite väl snåla.
Jag vet inte vilken teknik man använder hos detta bilmärke för handtagen, men på Insignia är det 8 stycken inte helt obetydliga konsoler handtagen sitter monterade i under taket så jag kan förstå att det var frestande att skippa dem.
Enklare montering, mindre tid, längre vikt och produktionskostnad, om det är väldigt prioriterade egenskaper, så är risken att man spar lite för mycket här och var vilket tyvärr syns på fler punkter.

På min Astra har handtag medföljer hängkrok i taket för passagen fram, vänster bak och högen bak utom föraren.

Uppdaterat: 2018-03-17 20:33
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Förra Astra Insignia hade handtag för föraren nuvarande har det inte, besparing, men det är inte helt ovanligt på en och annan bil då föraren har ratten som handtag och hjälp och förutsätts vara i inte så dåligt fysiskt skick.
Att ställa krav på passagerarnas fysiska skick är dock en nyhet.

Uppdaterat: 2018-03-18 09:42

Usb och trådlös laddning hittar man på det "moderna" stället.
Lyxmodellen har backspegel utan ram, övriga med.

Bild borttagen.

Karossmått med öppna dörrar.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-03-18 10:23

Väldigt vad den lutar inåt, hamnar inte huvudet i rutorna?
Kanske därför den saknar kurvhandtag.

Uppdaterat: 2018-03-18 10:39

Knapparna, eller vad det är framför växelspaken, på Niklas bild i #113 ser vassa ut... Tänkbar säkerhetsrisk?

Uppdaterat: 2018-03-18 10:40
N-iklas skrev:

Förra Astra Insignia hade handtag för föraren nuvarande har det inte, besparing, men det är inte helt ovanligt på en och annan bil då föraren har ratten som handtag och hjälp och förutsätts vara i inte så dåligt fysiskt skick.
Att ställa krav på passagerarnas fysiska skick är dock en nyhet.

På denna modellen med öppningsbart glastak ser jag inte möjligheten att ha kurvhandtag vilket förmodligen är just anledningen till att det saknas, inte av besparingsskäl. Av samma anledning finns kurvhandtag av och till i olika modeller har jag sett.
Förövrigt kan jag inte se kurvhandtag som någon hjälp för i och urstigning som jag tidigare trodde, detta eftersom jag aldrig själv använt kurvhandtag. Efter en del testande i olika modeller kan jag bara se det som just kurvhandtag och tvärtom som en risk att skada sig om man använder dom till annat.
Som jag tidigare skrev vet jag inte om denna går att få utan öppningsbart glastak vilket är min önskan och i så fall finns kanske kurvhandtag, men som jag nu sett spelar det ingen roll. Däremot finns det enkla praktiska handtag att bara haka i dörrlåsen som betydligt bättre hjälp för i och urstigning.
Tycks vara svårt att få fram alla detaljer om utrustning än, enligt vad jag lyckas hitta i alla fall.

Uppdaterat: 2018-03-18 10:46

Mina morföräldrar använder ofta handtagen. In med rumpan, håll i handtaget som stöd när benen skall in. Samma omvänt.

Uppdaterat: 2018-03-18 11:34

Den finns utan glastak, så om man vill ha utan det så går det bra. Glastaket är extra.

Uppdaterat: 2018-03-18 11:45
Xanthopteryx skrev:

Mina morföräldrar använder ofta handtagen. In med rumpan, håll i handtaget som stöd när benen skall in. Samma omvänt.

Som ett stöd när man ska dra in och ut benen kan det vara en hjälp, men inte för in och urstigning vad jag kan få till i alla fall på olika modeller.

Uppdaterat: 2018-03-18 12:01
Raphael skrev:

Den finns utan glastak, så om man vill ha utan det så går det bra. Glastaket är extra.

Kunde väl tänka mig det, tack. Glastak vill jag ha men inte öppningsbart som jag mest ser vara i vägen och minska takhöjden. Har hittills aldrig känt för att öppna ett glastak.

Uppdaterat: 2018-03-18 12:07

En liten korrigering (har jag anledning att anta i varje fall...)

Skrev förut att den saknade fällning av baksätet OCH elvärmt baksätet trots att det fanns på 3008, NU ser det ut om EL värmt baksäte inte finns på 3008, i varje fall enligt instruktionsboken för 2017.

Jag utgick från att den hade det eftersom Grandland har det, och jag kunde inte tro att den hade något som inte fanns på 3008.
Tydligen, förvånande.

Uppdaterat: 2018-03-18 12:50

Det där med handtagen är faktiskt ingen nyhet, de finns inte på 2008 heller, men det har väl undgått att uppmärksammas.

Utrymmesmässigt så borde de rymmas både med och utan glastak.
Det finns vad jag förmodar är en utfällbar krok.
Den synliga balken mellan B-stolparna visar att innertaket ligger så nära plåten som möjligt för att ge så mycket takhöjd det går.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-03-18 13:40
N-iklas skrev:

Det där med handtagen är faktiskt ingen nyhet, de finns inte på 2008 heller, men det har väl undgått att uppmärksammas.
Utrymmesmässigt så borde de rymmas både med och utan glastak.
Det finns vad jag förmodar är en utfällbar krok.
Den synliga balken mellan B-stolparna visar att innertaket ligger så nära plåten som möjligt för att ge så mycket takhöjd det går.

Som jag skrev tidigare... av och till i olika modeller, så visst har det uppmärksammats av åtminstone mig.
Om du sen lagt in en bild med öppningsbart glastak istället skulle nog uppfattningen bli att det inte är så lämpligt, eller svårt att montera kurvhandtag i dessa, som jag skrev.
Oavsett kan jag inte tycka att det är nåt att spekulera i förrän man ser de färdiga produktionsmodellerna live eftersom mycket detaljer kan ändras på vägen enl. min erfarenhet. Samma sak med strålkastarspolare som däremot kan tyckas betydligt viktigare och som där troligtvis finns.

Uppdaterat: 2018-03-19 08:41

Kanske lite överdriven uppmärksamhet på kurvhandtag, men jag har inte hittat någon utöver dessa som saknar kurvhandtag till panoramatak.
Det finns ju inget som hindrar att ha handtag där det finns plats.
Sedan var det väl lite mycket att sänka höjden till bara 140.

Hur glastaket är utformat förefaller osäkert då bilderna sänder motsatta budskap.
På taklucka versionen? skulle man kunna få plats med handtag om man verkligen vill.

Inifrån ser det mer ut som en stor vanlig taklucka, medan en bild visar att hela taket öppnar sett utifrån och en tredje bild visar ett glastak utan synlig skarv vid vindrutan vilket kan tyda på att taket är fast och inte öppningsbart.
Kan det därmed finnas två versioner, ett fast och ett öppningsbart där det inte är glas över baksätet?

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-03-19 12:39

. (ta bort)

Uppdaterat: 2018-03-19 13:55
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

508 lär bli en udda fågel i vårt land precis som Peugeots största modeller brukar var här.

Tråkigt att inte fler upptäckt dessa prisvärda landsvägskryssare, mycket bil för pengarna jämfört med t.ex. motsvarande tyskar.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Prestigelös skrev:

508 lär bli en udda fågel i vårt land precis som Peugeots största modeller brukar var här.
Tråkigt att inte fler upptäckt dessa prisvärda landsvägskryssare, mycket bil för pengarna jämfört med t.ex. motsvarande tyskar.

Ska bli intressant att se prissättningen på den, men om jag ska gissa kommer den hamna på ungefär vad 3008 ligger på.
Ja, den blir nog lite udda här bland alla kombi och SUV, därför är den extra intressant.

Uppdaterat: 2018-03-19 16:30

Att tillhandahålla en framhjulsdriven lyxsedan i ett kombi- och SUV-land är nog en ganska dödfödd idé.

Varför köpa en 508 när Passat och Opel Insignia finns som sedan men också med höjt terrängstuk, fyrhjulsdrift och i kombiutförande?

MVH AL

Uppdaterat: 2018-03-19 16:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Mja, jag ser den nog mer som en konkurrent till Passat CC, jag menar Arteon.
Lite mer lågbyggd och kupéaktig.

Uppdaterat: 2018-03-19 17:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men är inte 508 en sedan?

Konkurrent till Passat CC ser jag mer i DS.

Och där är mitt val solklart; -)

MVH AL

Uppdaterat: 2018-03-19 17:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Flera biltillverkare väljer att bygga lägre bilar än sin utgående modell. Tänker bl.a på BMW, Volvo, Opel och nu även Peugeot. Undra varför? Vill de ha fler kunder till sitt SUV-segment månntro?

Uppdaterat: 2018-03-20 15:32

Även nya Auris är ju ett exempel på att höjden krympt på den nya modellen. Lite märkligt när så många bilköpare gått åt andra hållet och istället väljer SUV/Crossovers.

Uppdaterat: 2018-03-20 15:52
Pi skrev:

Även nya Auris är ju ett exempel på att höjden krympt på den nya modellen. Lite märkligt när så många bilköpare gått åt andra hållet och istället väljer SUV/Crossovers.

Det ska ju vara så lågt och sportigt nu för tiden, och kanske är det en uträkning att få kunderna att välja små-SUV istället. De kanske tjänar bättre på dem..?

Peugeot har ju själv gjort en resa i högt (307 och gamla 308) och lågt (nya 308). De hade ju ingen mini-SUV tidigare.

Uppdaterat: 2018-03-20 16:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Pi wrote:Även nya Auris är ju ett exempel på att höjden krympt på den nya modellen. Lite märkligt när så många bilköpare gått åt andra hållet och istället väljer SUV/Crossovers.
Det ska ju vara så lågt och sportigt nu för tiden, och kanske är det en uträkning att få kunderna att välja små-SUV istället. De kanske tjänar bättre på dem..?
Peugeot har ju själv gjort en resa i högt (307 och gamla 308) och lågt (nya 308). De hade ju ingen mini-SUV tidigare.

Snarare ett sätt att minska bränsleförbrukningen/utsläppen genom lägre luftmotstånd. Låg bil, låg markfrigång plastsjok på underredet mm.
Skall man kunna sänka sitt medelvärde måste man ha rejält bränslesnåla för att kunna tillhandahålla crossover och suv i sitt modellprogram

Uppdaterat: 2018-03-20 17:39

Tror dom lägre modellerna beror på att man försöker komma så lågt som möjligt med utsläppsnivåerna för att kunna fortsätta erbjuda miljöbilar. Därav de nya dieselmotorerna också.
Förövrigt tror jag SUV-trenden kommer plana ut. Många har nu köpt SUV för att det är inne, för att grannarna har köpt, inte för att man är i behov av el. har nån nytta av, el. ens egentligen vill ha SUV.

Uppdaterat: 2018-03-20 17:41

Dom måste väl helt enkelt ha volymbilar med låga utsläppsnivåer för att kompensera de större/tyngre SUV-modellerna så att utsläpps-snittet trots allt klarar sig inom myndigheternas ramar. Så ju flera större/tyngre bilmodeller, desto flera lägre/lättare måste man säkert också ha i sortimentet. Eller olika former av hybrider med relativt låga utsläppsnivåer.
Om nu myndigheterna bara räknar snittet av alla tillverkarnas bilmodeller utan hänsyn till volymen av varje modell så är det kanske dags att ändra mätnormen så att man även tar hänsyn till de sålda volymerna av varje modell och motorutförande.

Uppdaterat: 2018-03-20 18:17
Pi skrev:

Dom måste väl helt enkelt ha volymbilar med låga utsläppsnivåer för att kompensera de större/tyngre SUV-modellerna så att utsläpps-snittet trots allt klarar sig inom myndigheternas ramar. Så ju flera större/tyngre bilmodeller, desto flera lägre/lättare måste man säkert också ha i sortimentet. Eller olika former av hybrider med relativt låga utsläppsnivåer.
Om nu myndigheterna bara räknar snittet av alla tillverkarnas bilmodeller utan hänsyn till volymen av varje modell så är det kanske dags att ändra mätnormen så att man även tar hänsyn till de sålda volymerna av varje modell och motorutförande.

Utöver vad som sagts i de sista kommentarerna räknar man nog med en marknad för denna halvkombi.
Tunga, törstiga, trötta, trånga SUV med sämre väghållning och stort luftmotstånd är denna modellen raka motsatsen till, så visst finns det marknad för den. Menar inte nåt fel på SUV för dem som det passar men många köper SUV bara för trendens skull vilket jag tror kommer plana ut.
Nya 508 utmanar ju även kombi till en inte så obetydlig del. Rymlig nätt och smidig med förmodad bra komfort och väghållning ser det också ut som man kan räkna med, som t.ex. jag ser som viktig och förmodligen fler.

Uppdaterat: 2018-03-20 19:15

Bonus-Malus i kombination med WLTP och RDE tror jag kommer öka intresset för lägre och snålare bilar igen. Men lite synd då om dom blir onödigt låga, så det blir obekvämt ta sig i och ur dom... Lagom är bäst. :-)

Uppdaterat: 2018-03-21 17:39

Bekväma höga bilar tror jag inte kommer minska sin försäljning
Däremot kommer väl lätthybrider och fler tvåhjulsdrivna varianter och effektiva automatlådor. Finns ju flera modeller i dag som bara finns med automat.
Vi kommer nog också få se en ketchupeffekt på elbilsflrsälningen. Dom kommer på bred front nu.

Uppdaterat: 2018-03-21 18:43

SUV kommer att dö? Nja, kvinnor verkar föredra dessa bilar mer än män vad jag förstått. Ofta när man ser en SUV är det en kvinna bakom ratten. Men jag håller med, SUV är ganska onödig i de flesta fall och jag tycker nästan mellan/små SUV är mest onödigt eftersom "vad är poängen med dem"? En större SUV kan jag förstå om någon vill kunna dra tungt, fast så som köper den tror jag egentligen inte har det behovet i verkligheten. Min nästa bil blir nog sedan eller halvkombi. Jag har bara haft en kombi i mitt liv, och det är nuvarande Octavia. Jag fick broschyr ifrån Peugeot denna veckan i brevlådan, men det verkar mest trycka på att SUV är det som skall köpas och de skyltar fint med låga förbrukningssiffror som får min Octavia att framstå som omodern. Eller vad sägs om en 5008 SUV med förbrukning på 0,51 liter/mil (112 g/km CO2). Det kommer inte ens min Octavia ner till..

Uppdaterat: 2018-03-21 18:44
Styggavargen

Jag tror att suv trenden kommer att stagnera.

Det finns bra suv med bra insteg och bra höjd.
Det finns suv som man slår i huvudet i karmen när man skall baxa upp röven.
Suv till varje pris då är man lurad.

Det finns kombi bilar som man får sitta på golvet känsla (gokart) och det finns kombi bilar som inte alls har den känslan.

Är man 188 cm så förstår jag suv tänket men när småfolket (170cm) baxar upp röven och knappt vågar hoppa ner bara för att.

Som sagt ibland blir det för mycket och jag tror att många kommer att byta tillbaka till kombi bilar framöver
Kompisen bytte bort ×3an mot en vanlig 3serie när han insett att argumenten inte längre höll och inte ens att man ser över dom andra håller längre utan han säger rakt ut att vad dum man var.

Uppdaterat: 2018-03-21 20:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

vet inte vad nästa bil blir, kanske en Kona Electric. I alla fall en bil med någon form av elektrisk framdrift.
Sen så ryms mina 192 cm fint i Opel Astra, men inte en chans att få plats i en BMW X2.
Finns ju även småväxta som vill ha hög bil flr att se fint ut ur bilen.
Dom lång är det snarare justermån på ratt och stolarnas konstruktion och möjlighet till höjdjustering som är avgörande.
I min Astra kan jag justera ner stolen så att det är gott om utrymme till taket, justera bak stolen mer än tillräckligt, men rattens längsjustering är allt för dålig, som i många andra bilar. Men man vänjer sig, som drängen som satt på pungen sade.

Uppdaterat: 2018-03-21 21:07

Men köper man en SUV för att se över andra bilarna?? Är detta verkligen anledningen? När alla har högbyggen så är vi åter på en ny "zero nivå"... och ingen fördel längre (om det nu ansågs som en fördel i första skedet?). Jag tror mer att man känner sig trygg i en SUV då man ser ner på andra bilar (du luras att tro att din bil är större än den i själva verket är). Detta med att ta sig in och ur en bil har aldrig varit ett problem för mig i någon bil? (jo kanske Lotus Seven... den har bara en träbänk hahaha). Kvinnor vill ha SUV antagligen för att de känner sig säkra. Jag provade en CX-5 och tyckte bilen inte alls var bra, dålig sikt bakåt... litet bagage och en "knorrande" dieselmotor. Dessutom "vinglig" i kurvorna, så hela upplevelsen med att köra bil försvann och även glädjen. CX-5 hade dock väldig "cool" HUD med hastighet och sätena fram var bra.

Uppdaterat: 2018-03-21 21:30
Styggavargen
Styggavargen skrev:

Men köper man en SUV för att se över andra bilarna?? Är detta verkligen anledningen? När alla har högbyggen så är vi åter på en ny "zero nivå"... och ingen fördel längre (om det nu ansågs som en fördel i första skedet?). Jag tror mer att man känner sig trygg i en SUV då man ser ner på andra bilar (du luras att tro att din bil är större än den i själva verket är). Detta med att ta sig in och ur en bil har aldrig varit ett problem för mig i någon bil? (jo kanske Lotus Seven... den har bara en träbänk hahaha). Kvinnor vill ha SUV antagligen för att de känner sig säkra. Jag provade en CX-5 och tyckte bilen inte alls var bra, dålig sikt bakåt... litet bagage och en "knorrande" dieselmotor. Dessutom "vinglig" i kurvorna, så hela upplevelsen med att köra bil försvann och även glädjen. CX-5 hade dock väldig "cool" HUD med hastighet och sätena fram var bra.

Har aldrig sagt att du skall se över andra bilar, då får du skaffa en lastbil. Vid stadskörning så får du ganska så mycket bättre överblick över hela trafiksituationen i en högre bil. Men du har kanske aldrig kört i en stad Vargen. Och så verkar du vara en av få som upplevt CX-5 som vinglig, däremot snabb i styrningen jämfört med din Octavia, och otur att du provade en diesel då, inte knattigare än min förra BMW med 4 pipig dieselmotor. Rekommenderas att du provar 2,5 l bensinarn om du är allergisk mot dieselknatter på tomgång. Har aldrig haft problem att se bakåt, tre backspeglar och backkamera fixar det, men du glömde kanske justera backspeglarna?

Uppdaterat: 2018-03-21 22:21

Jag körde alhambra mpv ett par år och då gillade jag något högre och att se över dom andra, lite så typ.
Nu när ungarna flugit uppskattar jag lite lägre och en tyst och komfortabel bil.

Uppdaterat: 2018-03-21 23:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

Styggavargen wrote:Men köper man en SUV för att se över andra bilarna?? Är detta verkligen anledningen? När alla har högbyggen så är vi åter på en ny "zero nivå"... och ingen fördel längre (om det nu ansågs som en fördel i första skedet?). Jag tror mer att man känner sig trygg i en SUV då man ser ner på andra bilar (du luras att tro att din bil är större än den i själva verket är). Detta med att ta sig in och ur en bil har aldrig varit ett problem för mig i någon bil? (jo kanske Lotus Seven... den har bara en träbänk hahaha). Kvinnor vill ha SUV antagligen för att de känner sig säkra. Jag provade en CX-5 och tyckte bilen inte alls var bra, dålig sikt bakåt... litet bagage och en "knorrande" dieselmotor. Dessutom "vinglig" i kurvorna, så hela upplevelsen med att köra bil försvann och även glädjen. CX-5 hade dock väldig "cool" HUD med hastighet och sätena fram var bra.

Har aldrig sagt att du skall se över andra bilar, då får du skaffa en lastbil. Vid stadskörning så får du ganska så mycket bättre överblick över hela trafiksituationen i en högre bil. Men du har kanske aldrig kört i en stad Vargen. Och så verkar du vara en av få som upplevt CX-5 som vinglig, däremot snabb i styrningen jämfört med din Octavia, och otur att du provade en diesel då, inte knattigare än min förra BMW med 4 pipig dieselmotor. Rekommenderas att du provar 2,5 l bensinarn om du är allergisk mot dieselknatter på tomgång. Har aldrig haft problem att se bakåt, tre backspeglar och backkamera fixar det, men du glömde kanske justera backspeglarna?

Självklart får man lite vinglig känsla mer el. mindre i alla SUV jämfört med låga, det går bara inte att komma ifrån oavsett hur stabila de är. Väghållningskänslan blir sämre i SUV och även den verkliga väghållningen.
Man sitter högre och då blir kasten större i alla ojämnheter i vägen, samt så tar vindden mer i bilen. Känslan av att det blir vingligare är vi nog olika känsliga för, samt så vänjer man sig nog, men vingligare blir det så det är Styggavargen långt ifrån ensam om att känna.

Uppdaterat: 2018-03-22 07:58

Tyckte inte min Qashqai 2011 var direkt vinglig. Inte så man tänkte på det iaf. Men den var bra när man åkte ut till rallysträckorna. Ibland hittade vi riktiga ko stigar, så bra med en högre bil. Sen att ett gäng kor tyckte om att kela med den en gång var mindre kul. Kostnad över 50000kr. Då hade jag nog hellre haft ett gäng Styggavargar på den :)

Uppdaterat: 2018-03-22 07:58

SUV eller inte men, när vi pratar vind så är det mer komplicerat än så...
Grundkonceptet:
Arean mot vinden.
En kort och hög bil kan ha en mindre area än en lång och låg.
Sedan kommer vi in på aerodynamik och liknande - hur vinden tar sig runt ett föremål samt hur den påverkas av marken runt föremålet. Då blir det genast lite... inte så enkelt. Likaså påverkar här vikten. En hög och tung eller låg och lätt ger olika utfall.

Uppdaterat: 2018-03-22 08:03

Min fru vill egentligen helst ha en högre bil för att se över buskage, uteserveringar och lösspringande barn så tidigare åkte hon Space Runner, Voyager och Blazer. Nu när vi bor i skogen är det inte lika mycket bråte i korsningarna så då funkar det med en lägre bil.
Vi tittade på Peugeot 3008 GT, men valde Octavia.

Uppdaterat: 2018-03-22 08:39
Xanthopteryx skrev:

SUV eller inte men, när vi pratar vind så är det mer komplicerat än så...
Grundkonceptet:
Arean mot vinden.
En kort och hög bil kan ha en mindre area än en lång och låg.
Sedan kommer vi in på aerodynamik och liknande - hur vinden tar sig runt ett föremål samt hur den påverkas av marken runt föremålet. Då blir det genast lite... inte så enkelt. Likaså påverkar här vikten. En hög och tung eller låg och lätt ger olika utfall.

Sidledskasten som uppstår vid ojämnheter i vägen, kurvor, vindpåverkan osv. i alla bilar blir kraftiga ju högre bilen är och man sitter, så enkelt är det. Hur man sen som person påverkas av detta, om det känns obehagligt mer el. mindre el. inte alls är olika.
Har man eller vill ha en SUV av olika anledningar är det lätt att bortse från att det skulle vara nåt negativt även om det kan vara det mer el. mindre i olika modeller och höjd. Bara att välja vilka för och nackdelar man föredrar, för det går inte att få bara alla fördelar i en biltyp.

Uppdaterat: 2018-03-22 08:58

Ehrm.. ska vi återvända till tråden: nya Peugeot 508?
SUV:ar kan diskuteras i en separat tråd.

Uppdaterat: 2018-03-22 09:39
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
ffodil skrev:

Guran wrote:Styggavargen wrote:Men köper man en SUV för att se över andra bilarna?? Är detta verkligen anledningen? När alla har högbyggen så är vi åter på en ny "zero nivå"... och ingen fördel längre (om det nu ansågs som en fördel i första skedet?). Jag tror mer att man känner sig trygg i en SUV då man ser ner på andra bilar (du luras att tro att din bil är större än den i själva verket är). Detta med att ta sig in och ur en bil har aldrig varit ett problem för mig i någon bil? (jo kanske Lotus Seven... den har bara en träbänk hahaha). Kvinnor vill ha SUV antagligen för att de känner sig säkra. Jag provade en CX-5 och tyckte bilen inte alls var bra, dålig sikt bakåt... litet bagage och en "knorrande" dieselmotor. Dessutom "vinglig" i kurvorna, så hela upplevelsen med att köra bil försvann och även glädjen. CX-5 hade dock väldig "cool" HUD med hastighet och sätena fram var bra.
Har aldrig sagt att du skall se över andra bilar, då får du skaffa en lastbil. Vid stadskörning så får du ganska så mycket bättre överblick över hela trafiksituationen i en högre bil. Men du har kanske aldrig kört i en stad Vargen. Och så verkar du vara en av få som upplevt CX-5 som vinglig, däremot snabb i styrningen jämfört med din Octavia, och otur att du provade en diesel då, inte knattigare än min förra BMW med 4 pipig dieselmotor. Rekommenderas att du provar 2,5 l bensinarn om du är allergisk mot dieselknatter på tomgång. Har aldrig haft problem att se bakåt, tre backspeglar och backkamera fixar det, men du glömde kanske justera backspeglarna?
Självklart får man lite vinglig känsla mer el. mindre i alla SUV jämfört med låga, det går bara inte att komma ifrån oavsett hur stabila de är. Väghållningskänslan blir sämre i SUV och även den verkliga väghållningen.
Man sitter högre och då blir kasten större i alla ojämnheter i vägen, samt så tar vindden mer i bilen. Känslan av att det blir vingligare är vi nog olika känsliga för, samt så vänjer man sig nog, men vingligare blir det så det är Styggavargen långt ifrån ensam om att känna.

Ok då vet jag att mina erfarenheter efter 5000 mil i en CX-5 bara är placebo. Den är inte mindre vind och spårkänslig än min förra Bmw 520xd touring, jag har tydligen bara inbillat mig detta i snart två år.
Men trotsig att den nya peugeoten blir en trevlig bil. Den har snygga linjer, bara lite tveksam med instrumenteringen som sitter över ratten

Uppdaterat: 2018-03-22 10:11