Vi Bilägares forum

Ny leksak... typ

Ny leksak... typ

Ska man vara riktigt krass och förnuftig finns det ingen anledning att byta bort en väl fungerande och bekväm kombi, men... hur kul är det att alltid vara förnuftig? ;-)

Jag har ju haft cab innan, och det är bra skönt fina dagar. Fast, bullrigt och föga vintermässigt.
Men, sen provade jag en "CoupeCabriolet", en 307 CC, och den typen av bil kombinerar öppen bil med tyst bil med fast tak.

Inge vettiga människor köper en cab denna tiden på året = bra pris. Vill heller inte lägga några stora pengar på en nöjesbil, så vilka alternativ finns?

Så, efter lite kikande och provande blev det en Megane CC. 2 liters bensinmotor och 6-vxl manuell, röd med rött skinn, snyggt och ovanligt.
Min första Renault. Ska bli intressant leva med den ett tag. Har ännu inte hunnit mycket mer än att köra hem den.
Men, på de 18 milen hann jag i alla fall "känna in" den lite., och det känns helt OK. Som alla modeller finns det saker som kunde varit annorlunda förstås. T.ex. servostyrningen på dessa har fått mycket kommentarer, och det förstår jag. Är en vanesak förstås. Men, man kan inte få allt för små pengar.

Uppdaterat: 2017-12-07 15:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Har ingen bild på inredningen, men den ser ut såhär (fast vänsterstyrd förstås...)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-07 15:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Intressant bil, undrar om detta är ett samarbete med PSA eller om det är en helt egen design?

Uppdaterat: 2017-12-07 15:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Intressant bil, undrar om detta är ett samarbete med PSA eller om det är en helt egen design?

Nej, de har inget med varandra att göra. 307CC och Megane är direkta konkurrenter, såväl som Eos, Astra, Focus och vad mer som finns av den typen.

Uppdaterat: 2017-12-07 15:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Översta fotot: Tänkte först att bilen borde ha en grill innan jag insåg att det var bakdelen på bilen. Behövs plats för all plåt förstås. ;-)

Grattis! Hoppas det blir många fina turer.

Uppdaterat: 2017-12-07 15:43
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Översta fotot: Tänkte först att bilen borde ha en grill innan jag insåg att det var bakdelen på bilen. Behövs plats för all plåt förstås. ;-)

Grattis! Hoppas det blir många fina turer.

Haha, där har du en poäng. kameran luras lite, det finns bättre bilder. Jag tog den vid en mack på väg hem, för att visa HSB. ;-)

Men visst blir plåtcabbarna lite kraftiga om baken för att få plats med taket. (fast dessa har inte plåt i taket, det har glasskiva)

Tack, det hoppas jag också på. :-)

Fast, just idag var det inte läge för det precis...

Uppdaterat: 2017-12-07 15:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Värst är om styrningen går sönder. Såg en fin lågmilad som nästan skänktes bort. Styrningen var trasig, mins inte exakta priset för reparation, men det var typ 20-30"

Men grattis iaf, röd var udda, tror inte jag sett nån i den färgen. Silver är väl vanligast.

Uppdaterat: 2017-12-07 15:59

Grattis till "leksaken"! Snyggt med röd skinnklädsel. Varför ser man inte det oftare? Lång baklucka var rätt vanligt på kupéer förr, men ovanligt idag. Idag föreskriver modet "brevinkast" av nån anledning... Betydligt lättare packa med en sån där baklucka. Så länge taket är uppfällt i alla fall... ;)

Uppdaterat: 2017-12-07 16:05
Rutger Jönåker skrev:

Grattis till "leksaken"! Snyggt med röd skinnklädsel. Varför ser man inte det oftare? Lång baklucka var rätt vanligt på kupéer förr, men ovanligt idag. Idag föreskriver modet "brevinkast" av nån anledning... Betydligt lättare packa med en sån där baklucka. Så länge taket är uppfällt i alla fall... ;)

Ja, bakluckan blir ju lite rolig på denna typen av bil. Den öppnas åt olika håll och har varierande volym. Med taket nedfällt blir det inte så mycket plats. Där är tygcabbarna bättre.

Lång baklucka förr... då tänker jag på t.ex. Opel Rekord -62. Där är skuffen lååång! :-)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-07 16:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Denna typen av bil är rätt intressant ändå, visst Peggorna med plåttak blev ju succe, men frågan är om övriga tillverkare som Renault och många andra kan räkna hem utvecklingen av dessa bilar.

Tänker att många av dom kanske mer är tänkta som lite reklam för märket och där dom sannolikt går med förust.

Dessa typer av bilar brukar ju vara de första som ryker när det ska sparas in.

Uppdaterat: 2017-12-07 16:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Finns en likadan hos en granne på gatan men vill minnas att den är gul - är ett tag sen den stod på garageuppfarten.

Kul att köpa nåt onyttigt men förhoppningsvis kul...:)

Uppdaterat: 2017-12-07 17:28

Hmmm,,,Han kanske borde vila lite..

Uppdaterat: 2017-12-07 19:23

Såna där har jag också haft ett sug efter, men aldrig vågat ta steget.

Jag saknar taklöshet ibland på sommaren.

Uppdaterat: 2017-12-07 20:09

Har haft ett par plåtcabbar som hyrbil och måste säga att det är riktigt trevligt, speciellt när allt är helautomatiskt. Man stannar till på en busshållplats och 30 sekunder senare så glider man vidare utan tak.

Är lika impad varje gång att allt fungerar och hamnar på sin plats.

Uppdaterat: 2017-12-07 21:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag hyrde en 308cc i England för några år sen. Den var riktigt trevlig på krokvägarna i Yorkshire.

Uppdaterat: 2017-12-07 21:57

Jo, hade man bara haft större garage så hade det nog blivit en "lekbil" också. Nu får det räcka med 3 bruksbilar och MC ...:) Och lite annat som man kan leka med sommartid...:) Trots att man numera är pensionär så känns det som att tiden ändå inte riktigt räcker till för allt kul man vill hinna med. Man blir helt enkelt aldrig nöjd...

Uppdaterat: 2017-12-07 22:31

Härligt och kul.

Det är nog inte härligare med en MB plåtcab bara dyrare.

Uppdaterat: 2017-12-07 23:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Härligt och kul.

Det är nog inte härligare med en MB plåtcab bara dyrare.

Nja, det stämmer kanske inte. MB spelar ju i en annan liga. Fast även prismässigt...

Har kikat lite på SLK (första gen.), men de antingen dyra eller ruggiga. Jag tycker också de har konstiga proportioner. Nästa gen. är mycket snyggare, men då är också prislappen en annan. Då jag redan har flera hobbyfordon ville jag inte lägga de summorna.

Saknar min gamla CTI, den var riktigt kul! OK, en helt annan typ av bil, men absolut kul att köra.

De fina har sprungit iväg i pris nåt vansinnigt på sistone, så det lär inte blir nån mer sån.

Detta är ju helt galet pris:

https://www.blocket.se/varmland/Peugeot_205_CTI___fantastiskt_skick_76925477.htm?aw=1

Uppdaterat: 2017-12-08 10:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jaha, som svensk ska man ju förhålla sig till jantelagen och hitta fel så här kommer kritiken: En automatlåda hade inte varit fel i en glidarbil. För övrigt - fin färg, trevligt med öppet tak, schysst inredning. Bjuder du på skjuts åker jag gärna med för detta ser ut att vara en trevlig bakelse. Njut!

Uppdaterat: 2017-12-08 18:39

Rött läder. Så otroligt läckert!

Tycker också att den här är snyggare än 307cc, Focusen och missfostret EOS. Så grattis!

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Cool men C70 är ett givet val i denna kategorin på många punktet.

Uppdaterat: 2017-12-08 22:29
Världens vackra... skrev:

Jaha, som svensk ska man ju förhålla sig till jantelagen och hitta fel så här kommer kritiken: En automatlåda hade inte varit fel i en glidarbil. För övrigt - fin färg, trevligt med öppet tak, schysst inredning. Bjuder du på skjuts åker jag gärna med för detta ser ut att vara en trevlig bakelse. Njut!

Ja, automat hade varit smutt. Men man kan inte få allt...

Jag hör av mig! :-)

Uppdaterat: 2017-12-08 22:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Birger Johnsen skrev:

Cool men C70 är ett givet val i denna kategorin på många punktet.

C70 är säkert bättre, men kostar ju också så mycket mer.

Uppdaterat: 2017-12-08 22:43
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ingen som noterat antennen på C70is bakskärm ?? Den är inte snygg, undra varför man inte har den inbyggd i framrutan.

Själv drömmer jag om en BMW E30 el E36 cab, inte just för att det är BMW, utan för karosslinjen, med cabben nere är bilen helt platt, bara nackstöden sticker upp, precis som man sågat av taket på en täckt bil.

Plåtcab har jag aldrig suktat efter, men targa är läckert, men det är väl utrotat.

Uppdaterat: 2017-12-09 02:21

Vi är också sugna på en nöjesbil. Från början tittade vi på Z3 från sent 90-tal men dessa verkar aldrig gå ner i pris. När vi började titta så kostade de får. 45 till 60 tusen. En massa år senare så är det lite högre pris men längre körsträckor. Toyota MR2 har också funnits mest på radarn och Porsche boxster (som dock är för dyr).

Sedan vi blev med hund så får vi dock rikta in oss på en fyrsitsig. Så dessa franska plåtcabbar är intressanta.

Hittade man en riktigt bra exemplar så skulle SAAB 900 NG, 9-3 eller Volvo C70 vara intressant också. Inte lika förnuftigt som en plåtcab dock.

Kul att du delar med dig TS!

Uppdaterat: 2017-12-09 05:47

hultarn, jag hoppas att får mycket kul med din plåtcab, de är ju inte allt för vanliga.

Vi har en 9-3 cab i familjen. Champagne med rödbrun sufflett och den är faktiskt riktigt läcker.

Tyvärr finns det obehagliga individer som inte gillar bilar som sticker ut och därför råkade en en tvåkilos sten passera genom bakrutan och ena sidorutan i somras. Det var verkligt besvärligt för glasgubbarna att ersätta rutorna!

Uppdaterat: 2017-12-09 09:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
fredl skrev:

Vi är också sugna på en nöjesbil. Från början tittade vi på Z3 från sent 90-tal men dessa verkar aldrig gå ner i pris. När vi började titta så kostade de får. 45 till 60 tusen. En massa år senare så är det lite högre pris men längre körsträckor. Toyota MR2 har också funnits mest på radarn och Porsche boxster (som dock är för dyr).

Sedan vi blev med hund så får vi dock rikta in oss på en fyrsitsig. Så dessa franska plåtcabbar är intressanta.

Hittade man en riktigt bra exemplar så skulle SAAB 900 NG, 9-3 eller Volvo C70 vara intressant också. Inte lika förnuftigt som en plåtcab dock.

Kul att du delar med dig TS!

Nja, 4-sitsig är ju att ta i. Baksätet funkar mest för barn. Det går nog att sätta vuxna där, men då måste framstolarna fram. När jag har förarstolen inställd för mig så blir det bara 1-2 dm benutrymme kvar bakom.

Det är förmodligen likadant på alla de i samma klass, typ Focus, Astra, Eos. Det är ju inga stora bilar, som C70.

Jag vet inte, men möjligen är tygcabbarna rymligare då taket inte behöver så mycket plats.

Uppdaterat: 2017-12-09 09:51
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
saabnisse skrev:

hultarn, jag hoppas att får mycket kul med din plåtcab, de är ju inte allt för vanliga.

Vi har en 9-3 cab i familjen. Champagne med rödbrun sufflett och den är faktiskt riktigt läcker.

Tyvärr finns det obehagliga individer som inte gillar bilar som sticker ut och därför råkade en en tvåkilos sten passera genom bakrutan och ena sidorutan i somras. Det var verkligt besvärligt för glasgubbarna att ersätta rutorna!

Ja, sånt där är för tråkigt. De förstår inte det där med respekt för andras saker, och följderna av deras handlande.

Jag tycker första 900-cabbarna är intressanta, men de har blivit rejält dyra.

Uppdaterat: 2017-12-09 09:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Stoor skrev:

Ja, verkligen ett stort grattis till en fin bil med läcker färgkombo! Vore kul om du uppdaterar oss om hur det är att leva med en cab. Du kör väl den inte på saltade vintervägar får jag hoppas?

Ja, det är ju nåt helt annat än en praktisk och bekväm C5-kombi som jag kört med hittills. Inget förnuftigt alls.

Breeeda dörrar, inga bakdörrar att langa in kassar i, lägre insteg begränsat bagage.

Men, det där glömmer man nog när solen skiner och man trycker på knappen för att vika ner taket... :-)

Jo, den röda skinninredningen verkar vara ganska ovanlig, jag tycker den är läcker. Planen är en rejäl skinnrengöring och infettning, och ge lackeringen en polering. Den är lite sliten nu, som det gärna blir efter 12 år. Några små märken får man leva med, misstänker att färgen är svår att bättra. Lite småfix räknar jag med, sånt som man upptäcker med tiden. Förardörren stänger lite osnyggt, en lampa till skyltbelysningen måste bytas (ja, det blir ju båda), lite avskavd lack på bakkant av dörren. Det är ingen ny bil.

Lite vinterkörande lär det nog bli, men självklart vill jag undvika saltet. Det dödar alla bilar, långsamt men säkert. Nu är ju inte Megane II kända för att rosta, men saltet ger sig även på bromsar och elektronik.

Uppdaterat: 2017-12-09 10:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

saabnisse wrote:hultarn, jag hoppas att får mycket kul med din plåtcab, de är ju inte allt för vanliga.

Vi har en 9-3 cab i familjen. Champagne med rödbrun sufflett och den är faktiskt riktigt läcker.

Tyvärr finns det obehagliga individer som inte gillar bilar som sticker ut och därför råkade en en tvåkilos sten passera genom bakrutan och ena sidorutan i somras. Det var verkligt besvärligt för glasgubbarna att ersätta rutorna!

Ja, sånt där är för tråkigt. De förstår inte det där med respekt för andras saker, och följderna av deras handlande.

Låter annars som en läcker färgkombo. :-)

Jag tycker första 900-cabbarna är intressanta, men de har blivit rejält dyra.

Uppdaterat: 2017-12-09 10:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

fredl wrote:Vi är också sugna på en nöjesbil. Från början tittade vi på Z3 från sent 90-tal men dessa verkar aldrig gå ner i pris. När vi började titta så kostade de får. 45 till 60 tusen. En massa år senare så är det lite högre pris men längre körsträckor. Toyota MR2 har också funnits mest på radarn och Porsche boxster (som dock är för dyr).

Sedan vi blev med hund så får vi dock rikta in oss på en fyrsitsig. Så dessa franska plåtcabbar är intressanta.

Hittade man en riktigt bra exemplar så skulle SAAB 900 NG, 9-3 eller Volvo C70 vara intressant också. Inte lika förnuftigt som en plåtcab dock.

Kul att du delar med dig TS!

Nja, 4-sitsig är ju att ta i. Baksätet funkar mest för barn. Det går nog att sätta vuxna där, men då måste framstolarna fram. När jag har förarstolen inställd för mig så blir det bara 1-2 dm benutrymme kvar bakom.

Det är förmodligen likadant på alla de i samma klass, typ Focus, Astra, Eos. Det är ju inga stora bilar, som C70.

Jag vet inte, men möjligen är tygcabbarna rymligare då taket inte behöver så mycket plats.

Alltså det är hunden som ska sitta bältad med sele i baksätet. :)

Vi är bara två tvåbenta i familjen.

Uppdaterat: 2017-12-10 14:50

fredl: jaha, då kommer ju allt i ett annat läge. :-)

Det funkar utmärkt. Om det inte är en Grand Danois förstås... då kanske det blir trångt... som det blir i alla bilar med en sån älgkalv. ;-)

Uppdaterat: 2017-12-11 12:51
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En bekant hade tre st engelska mastiffer förut. Han valde av förståeliga skäl att köra Voyager. Den äldsta hannen vägde 112 kg.

Uppdaterat: 2017-12-11 13:23
hultarn skrev:

fredl: jaha, då kommer ju allt i ett annat läge. :-)

Det funkar utmärkt. Om det inte är en Grand Danois förstås... då kanske det blir trångt... som det blir i alla bilar med en sån älgkalv. ;-)

Det är en dvärgschnauzer på 7,5 kg. :)

Uppdaterat: 2017-12-11 14:57
L. Mäkinen skrev:

En bekant hade tre st engelska mastiffer förut. Han valde av förståeliga skäl att köra Voyager. Den äldsta hannen vägde 112 kg.

F-n, det blir ju nästan överlast enbart med hundarna... ;-0

Uppdaterat: 2017-12-11 16:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag fick plötsligt ett brev från ett försäkringsbolag om att "skadan tar vi" (kort sagt).

Jag tänkte : vaf-n pratar de om?

Jodå, någon "duktig förare" hade lyckats köra mot min Megane utan att jag sett det. En intryckning i vänster bakre hjulhus och repa i lacken på stötfångaren bak.

Nu var personen ifråga åtminstone ärlig nog att anmäla det, och det är ingen stor skada, men det blir ändå onödigt pyssel för mig.

Dessutom så blir det dellackering, och på gamla röda bilar är det ju hopplöst att matcha färgen. Surt.

För övrigt spinner den på bra, pigg och trevlig att köra (sånär på den skumma styrningen), men inte är det nåt kul med läderklädsel på vintern. Snyggt att se på, men inte skönt... Får väl se till att få tag på ett eluttag så jag kan använda kupévärmare.

Uppdaterat: 2018-01-03 11:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Jag fick plötsligt ett brev från ett försäkringsbolag om att "skadan tar vi" (kort sagt).

Jag tänkte : vaf-n pratar de om?

Jodå, någon "duktig förare" hade lyckats köra mot min Megane utan att jag sett det. En intryckning i vänster bakre hjulhus och repa i lacken på stötfångaren bak.

Nu var personen ifråga åtminstone ärlig nog att anmäla det, och det är ingen stor skada, men det blir ändå onödigt pyssel för mig.

Dessutom så blir det dellackering, och på gamla röda bilar är det ju hopplöst att matcha färgen. Surt.

För övrigt spinner den på bra, pigg och trevlig att köra (sånär på den skumma styrningen), men inte är det nåt kul med läderklädsel på vintern. Snyggt att se på, men inte skönt... Får väl se till att få tag på ett eluttag så jag kan använda kupévärmare.

Apropå skada: En nära släkting fick sin bil, parkerad utanför huset, påkörd. Personen var mycket ångerfull och kom även med tårta några dagar senare!

Nåväl. Den blev hämtad och fixades till. Bärgaren kommer tillbaka och lämnar den, har precis åkt och "krash". Påkörd igen, på samma sätt. Samtal till bärgaren "Du kan vända och komma och hämta den igen".

Ibland är slumpen jobbig...

Uppdaterat: 2018-01-03 11:20

Ja, det är ju jäkligt tråkigt när det händer, och ännu värre om det händer två gånger på raken...

Var det samma klant?

Det kan ju bli lite olika mycket skada också...:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-03 12:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultis, den där fixar grabbarna i Litauen till nyskick på 2 veckor!!

Uppdaterat: 2018-01-03 13:16
*Robban
hultarn skrev:

Ja, det är ju jäkligt tråkigt när det händer, och ännu värre om det händer två gånger på raken...

Var det samma klant?

Det kan ju bli lite olika mycket skada också...:

Det minns jag faktiskt inte.

Men man får vara glad över att det bara är en pryl. Prylar går att laga eller ersätta.

Uppdaterat: 2018-01-03 14:01
EnannanRobban skrev:

Hultis, den där fixar grabbarna i Litauen till nyskick på 2 veckor!!

Haha, ja. det skulle inte förvåna mig. Jag har sett "salvage cars" som sedan dykt upp blänkande fräscha på bilfirmor i Sverige, efter att ha passerat Estland/Lettland/Litauen.

Mindre nogräknade bilfirmor säljer dem gärna.

Uppdaterat: 2018-01-05 18:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lite funderingar:

Komfortmässigt var det negativt att byta C5:an med tyg mot Megane cabben med läderklädseln, det är inte skönt med läder på vintern. Stolsvärmen är heller inte lika snabb, men automatisk (om man vill), något som visas bland all information i fönstret mellan mätarna. Stör mig fortfarande på Renaults logik när det gäller skärmarna. PSA (och andra) har mycket bättre logik.

Har också konstaterat att jag föredrar rattar till volym och fläkt framför tryckknappar. (de enklare modellerna har det, men det anses väl "finare" med knappar...)

OK, det finns rattreglage till stereon, men ibland är det enklast att bara vrida på en ratt.

OK, en cabbe är ju inte skräddarsydd för att vara den perfekta vinterbilen, men ändå...

Dörrarna är låånga, något som märks när det är trångt på parkeringen, och jag har inte direkt funderat tidigare på hur mycket smidigare det är med bakdörrar. Bara att öppna o langa in kassarna.

Nåja, det skulle säkert se väldigt löjligt ut med korta dörrar på en cab... ;-)

Jag noterade också att Xenon-lamporna inte smälter av is på strålkastarna, något jag inte behövt fundera på med de gammaldags halogenlamporna. Gäller att titta och ev. göra rent innan man kör iväg.

Den är annars snäll och trevlig att köra, rapp men brummig (mest på tomgång konstig nog) motor, lättväxlad 6-stegs låda (där 6:an gärna kunde varit mer överväxel).

Svänger bra och obehindrat.

Förvånansvärt fri från knäpp och gnissel, sånt förstoras ju annars gärna när kylan sätter in.

Som sagt: bara lite upplevelser och funderingar, ifall någon är intresserad av hur det är att leva med en Megane CC.

Uppdaterat: 2018-01-11 08:18
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

För mig som är en stor kluns är tvådörrarsbilar oftast att föredra eftersom jag får lättare att komma genom öppningen för föraren. Det gäller förstås att inte parkera så trångt att man inte får upp dörren. Dörrhandtag är förstås sällan snygga så ju färre desto bättre. ;-)

Är suffletten välisolerad? En kamrat konstaterade att hans 9-3 cab var tystare och höll värmen bättre än motsvarande plåttaksbil.

Uppdaterat: 2018-01-11 08:35
L. Mäkinen skrev:

För mig som är en stor kluns är tvådörrarsbilar oftast att föredra eftersom jag får lättare att komma genom öppningen för föraren. Det gäller förstås att inte parkera så trångt att man inte får upp dörren. Dörrhandtag är förstås sällan snygga så ju färre desto bättre. ;-)

Är suffletten välisolerad? En kamrat konstaterade att hans 9-3 cab var tystare och höll värmen bättre än motsvarande plåttaksbil.

Jodå, har man bara plats att öppna dörren så.. :-)

I häromdagen så parkerade en V70 onödigt nära (jag hade ändå ställt mig långt åt höger i rutan), och jag fick åla mig in.

Taket är tyst och tight, man märker inget av något särskilt sus. Nu är det ju inte mycket plåt i det, mittdelen är istället glas, vilket inte är optimalt när det gäller isolering. Drar jag för solgardinen så känner jag skillnad. Å andra sidan är det en skön känsla med ljuset uppifrån. :-)

Jag skulle tro att Saab:en är tystare, det är en betydligt dyrare bil.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-11 09:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Min granne "var vänlig nog" och körde mot min bil. Inga stora skador, men fortfarande onödigt pyssel för mig.

Det blev ett litet veck framför vänster bakhjul och avskrubbad färg på stötfångaren bakom vänster bakhjul.

Det blev lite plåtslageri, och lack av vänster bakskärm och bakre stötfångare.

Nu är bilen hämtad från karosserifirman, givetvis är det väldigt svårt att avgöra hur lackjobbet blev, men spontant ser det bra ut.

Av någon anledning var motorhuv och baklucka i en något annorlunda nyans, vilket förstås förtog helhetsintrycket lite.

Så, när firman ringde och undrade om jag var intresserad av att de lackade även de båda delarna, så nappade jag.(jag fick lägga till x antal kr förstås)

Nu har hela bilen samma färg, och det känns bra. :-)

Något som jag noterat är att bokstäverna i mitten av bakluckan nu är borta. (de som syns på bilden ovan under Renault-märket)

De var antagligen limmade, och togs bort för lackeringen. Jag har inte bestämt mig om att jag vill ha dit nya, det ser lite "renare" ut utan dem, dessutom samlar de inte smuts. Äh, jag struntar nog i att greja med det.

Uppdaterat: 2018-02-04 19:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, du ska ha tillbaka bokstäverna även om du inte monterar dem.

Om du kränger bilen om några år kanske nya ägaren vill ha bilen så original som möjligt?

Uppdaterat: 2018-02-04 20:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade en 2007 kombi som hyrbil några dagar och det var en positiv upplevelse, växelspakens mekanism och känsla var obehaglig annars var det en mycket angenäm upplevelse.

Mycket bra strålkastare.

En bekant har en 2005 och är inte så förtjust efter en del fel.

Rött läder har jag en känsla av att jag sett lite då och då i franska cab?

Dock är det modigt att våga köra en, inte ens jag som kör lite skulle våga ha en bil med enbart glastak, Euro Ncaps test...

Vissa tekniska detaljer och funktioner är kanske inte riktigt på topp.

Det finns ju en konkurrent som heter Astra TT.

Uppdaterat: 2018-02-04 21:53
N-iklas skrev:

Rött läder har jag en känsla av att jag sett lite då och då i franska cab?

Dock är det modigt att våga köra en, inte ens jag som kör lite skulle våga ha en bil med enbart glastak, Euro Ncaps test...

Vissa tekniska detaljer och funktioner är kanske inte riktigt på topp.

Det finns ju en konkurrent som heter Astra TT.

Rött läder i franska bilar?

Nja, det vet jag inte om jag sett i t.ex. Peugeot. Snyggt är det i vart fall i mina ögon.

Enbart glastak? Det är ju bara mittdelen där plåt är ersatt med glas. Takbågarna är av stål.

Men, Astra TT verkar inte vara någon storsäljare. Finns inte många, och de är ändå utan intresse för min del. De blir för dyra.

Uppdaterat: 2018-02-05 11:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nej vanligt är väl att ta i... men jag vill minnas jag sett i varje fall två senaste 7-8 åren, inte mycket att komma med, men det var en Peugeot båda gångerna är jag rätt säker på.

Detta är första gången i en Renault.

Jag visste förövrigt inte att det var glastak på denna och efterföljaren, VW gjorde ju stor nummer av det men då var väl Renault före med det.

Nej det är inte enbart glastak men själva den stora ytan är ju det och när det splittras blir det rätt många bitar.

Astra TT tycker jag nog finns rätt bra tillgång på, har sett flertalet men denna Reanult har jag nog inte lagt märket till i verkligheten, däremot föregångare, inte för att det har någon betydelse.

Priset, aldrig tänkt närmare på.

(Astra en del trevlig teknik, man inte behöver stanna för att ta upp och ner taket som också sköts med fjärrkontroll, bågarna i baksätet som utlöses om bilen slår runt åker upp 26 cm i Astra, 13 cm i Renault, genomlastningslucka i baksätet osv, men det är sant att det borde ju bli ett annat pris, med tre delat tak om inte annat.

Ska ta och leta lite på Renault och Peugeot och andra och se på priser.)

Uppdaterat: 2018-02-05 13:00

N-iklas: fast de mycket vanligare sidokrockarna orsakar ju massor av glasbitar, på i stort sett alla bilar.

Så, den där faran med glastaket ser jag inte som ett stort bekymmer.

Det ser ut att sålts många fler Megane än Astra, så urvalet är något helt annat. Billigaste Astra kostar mer än dubbelt mot vad jag gav för min. Även om Astra ser bra ut så vill jag inte lägga så mycket.

Man kan köpa en tillsats till Megane som även den tillåter öppning/stängning av taket med bilen i rörelse, samt fjärr. Kostar runt 1500 kr.

Ja, 26 är bättre än 13, det är sant. Det finns alltid för och nackdelar med olika bilar.

3-delat tak är en dyrare konstruktion, men ger samtidigt möjlighet till bättre packning av taket, ger förmodligen ett bättre bagage.

Uppdaterat: 2018-02-05 22:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det finns just nu 35 Megane och 11 Astra "plåtcab på Blocket. Det finns förstås fler, och många privata sätter knappast ut annons när snön yr...

Jag såg att Astra gick att få med glastak i mitten som Megane, vet inte om det var option i Sverige, men kanske.

Bagaget är något större i Megane, liten skillnad med taket nere (211-205), större skillnad med taket uppe (490-440). Bra volymer för en bil i den klassen! (med taket uppe då..)

Smart att kunna lyfta taket något på Astra för att komma åt bättre.

Lite läsning av tester av Astra ger vid hand att det tredelade taket ger bättre utrymme i baksätet och inte i bagaget.

Baksätet är nästan vettigt, istället för trångt.

Men, väldigt få av dem som köper denna storlek och variant på bil lär nyttja baksätet alls. Fast Porche-trånga är de förstås inte. Vem nyttjar baksätet i en 911?

Uppdaterat: 2018-02-06 10:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...