För att inte kludda ner MSO:s tråd om hans Skoda Octavia så tänkte jag starta en egen. Vi hade fram tills slutet av november 2017 en Kia C'eed 5 dörrar med 1.6 CRDI ECO motor på 90 hk som vi har ägt sedan den var ny 2009-06.
När vi skulle byta så var kriterierna:
Autobroms
CarPlay
Adaptiv farthållare
Bensin (vi kör mindre än 1500 mil per år och periodvis blir det vara korta körningar)
Vi ville också väldigt gärna ha en genomlastningslucka för skidor (eller tittglugg till vår fyrbenta älskling Zoey, en dvärgschnauzer som älskar att åka bil). Efter att ha lånat hem modeller för långtest så hamnade även parkeringsvärmare på
Vi tittade på bilar mellan 150 och 400 tusen (Suzuki Swift till Volvo V90) och fastnade till slut på en Skoda Octavia Combi Style 1.0 TSI 115 HK med manuell växellåda.
I skrivande stund har vi haft bilen i två veckor och kör lite över 100 mil. I tråden tänkte jag rapportera om sådant som är bra och dåligt med bilen.
Kommentarer
Nu har vi varit med om några snöfall vilket har fungerat bra med bilen. Dock så var det lite regninblandad snöfall igår och då larmade bilen (adaptiva farthållaren) om att det inte fanns någon sensorsikt för ACC.
Hade då kört cirka 3 km i snöblandat regn. Ovan ser ni en bild på hur fronten såg ut. Jag vet inte exakt var radargivaren sitter men jag är inte imponerad över att den kunde sättas ur spel så enkelt. Torkade lite med handen på nummerplåt och grillen och då hoppade den igång igen.
Från andra ägares rapporter så verkar det krävas mer snö än så för att ställa till det, så det är lite fundersamt.
Bortsett från detta är vi väldigt nöjda med bilen, den går tyst, ganska snålt trots flitigt användande av parkeringsvärmaren. Vid långkörning på 28 mil så drog den 0,52, en annan långkörning på nästan 40 mil (med ett fyra timmars stopp) 0,54. På korta körningar här hemma på några kilometer till någon mil så har den rapporterat mellan 0,54 och 0,61.
Vi valde färgen CandyWhite (en lite bruten varmare vit nyans) efter att ha haft tre silvermetallic på raken. Återstår att se hur nöjda vi blir med det över tid. :)
Märkligt - ni har kört 100 mil med den nya (?) placeringen av radarsensorn och redan fått felindikering medan jag har kört 5000 mil med den gamla placeringen, som många ojat sig över, utan en enda indikering... Visserligen i en Golf för mitt vidkommande men dessa funktioner är nog rätt lika mellan dessa kusiner.
Tror den sitter bakom plattan i mitten av grillen - som ser ren ut på bilden men sannolikt kan väta på fel ställe röra till det för den. Vilket det inte borde göra, på min kodiaq har den lagt av dels efter att ha stått parkerad en bra stund när det sursnöade (vilket kan accepteras) och vid ett tillfälle i en tunnel när det stänkte grisvatten från mötande lastbil (inte ok). Fin bil, hoppas den kommer funka väl för dig.
Här kommer en förstorning.
Som ni ser så finns det ett lager med sursnö på plattan som Kricko tror är givaren. I vilket fall som helst är det inte bra. När givaren larmar så fungerar ingen farthållare (inte ens gammal "dum" farthållare) eller autobroms. Ska studera manualen och se vad som står. Händer det igen så ska jag kontakta verkstan och höra med dem.
På min Golf -15 sitter den i "nedre grillen" (nedanför nummerplåten) med gott om luftströmnings-hål runtomkring - kanske ändå en bättre placering trots allt.
Snoka lite där bakom och se om du hittar sladdar. Du kan ju också testa att tejpa för lite grillfolie eller annat som kan tänkas störas och se om den larmar.
Var det uppenbart att det var just geggan PÅ plattan eller kan det varit att den blev förvirrad av allt jokk i luften?
Testa att lägga på något ultrahalt (Soft99 Fusso Coat till exempel) och se om det hjälper till att få saker att inte fastna så lätt?
Kanske prova att bygga en liten plastkon att sätta fast och se om det funkar? =)
Kanske nåt sånt här kan hjälpa - https://www.xxl.se/anti-ice-spray-150-ml-16-17-silikonspray-som-forhindrar-isbildning/p/1126656_1_style
Jag har egentligen fått mina fåtal larm vid stillastående eller lågfart.
Hög placering och några grader vinklad uppåt är nog en miss i konstruktionen, men om det inte händer ofta kan man kanske leva med det.
Det händer ju att man får gå ut och peta av torkarna också vid riktigt grisväder.
Tror man skulle testa nån silikon spray eller liknande på sensorytan.
Den där suspekta Soft99 Fusso Coat jag nämnde - den är grymt vattenavvisande!
Är till för att lägga på billacken. Hittas på ebay och väljer man något lämpligt östland (Estland hittade jag den i) så kom jag undan med lite över 200 spänn inklusive frakt, och därmed även tull- och momsfritt då det är inom EU.
Går åt extremt lite och man lägger på den rena ytan medelst en svamp (medföljer). Det är lätt att lägga för mycket och har man då en mörk bil kan den bli flammig. åtgärdas genom att lägga på igen (den löser sig själv) eller medelst avfettning.
När den torkat angiven tid torkar man av med mikrofiberduk av lite fluffigare sort.
Vattnet bara wousch!
Har testat på fälgarna också för att se om det är lättare att få bort skiten efter vinterns elände.
Nackdel: Doftar inte mumma direkt...
Miljöaspekt: Om det kan hjälpa mig att använda färre medel vid tvätt så blir det nog plus.
Utdragbart och höjbart armstöd fram vill jag minnas att det fanns även på min Passat -97...:) Liksom i nuvarande och tidigare Golf.
Det konstiga är att på 8av 10 bilar är detta armstöd 1dm under armbågen och ej reglerbart!!!
Dvs att den gör bara nytta när du står still och äter en korv.
Fredl, Antar att du hunnit använda rattvärmen.
Hur tycker du kopplingen knappen rumpa som styr ratt värmen fungerar och att ratt värme knapp ligger i skärmen.
Jag kan tänka både och med funktionen då man oftast vill ha båda rumpa o ratt varm samtidigt.
Fast egentligen hatar jag knappar i skärmen som ofta används!!
En annan sak som jag tycker är bra är tre värmesteg på ratten, sitter man 35 mil kan det vara skönt med lite lite varm ratt.
Det som många kopierat nu men det bästa på bilen vilket jag hadde redan 07 är väl det utdragbara och höjbara armstödet mellan sätena, att i alla lägen kunna ha höger armbågen på armstödet och samtidigt kunna hålla i ratten är en av orsakerna att det går stt köra långt utan att bli trött.
På första bilen tog det ett halvår innan jag råkade komma på funktionen :)
mso: hade föredragit en separat knapp till rattvärmen. Vill ha rattvärme längre än sätesvärmen.
Riktig pisskörning idag i temperatur mellan +2 och -0,5. Har gått bra med sensorn. Läste i boken och det var precis som Kricko sa. I boken står det snö = bilborste, is = spray.
Ja, det ser jag att VW har bättre nedre placering ger mindre smuts och snö än Skoda kom för snabbt mitten kylargrillen. Framtid nya utveckling att sitta ovanpå kameran i vindrutan.
Men GF inte kan du ha en stor radar i vindrutan. På min Mazda sitter den bakom Mazdamärket mitt i grillen. Har på drygt 4000 mil larmat ett par gånger, vid blötsnö och underkylt regn som bildat ett tjockt lager som hindrat radarn att fungera.
Det är framtid som håller på att jobba med olika utveckling tekniker. Mazda har olika luftströmning genom aerodynamisk.
Både VW och Seat sitter under stötfångare ger mycket bättre än Skoda. Sånt är olika land fabrik. Jag gillar inte Tjeck. Jag gillar Tysk och Spansk som är rätt placering sensor med adaptiv farthållare under stötfångare och förarmiljö med lättlästa mätartavlor med både dagsljus och nattljus.
Gf. Hihi. Det kallas utväckling och design.
Ibland blir det lite fel när dom inte pratar ihop sig, ingenjören och designern.
Skoda hadde senorn nere i grillen från 2014 fram till facelift 18.
Det kan iofs bero på att denna sensor är större för fotgängare avkänning och den rymdes inte där nere.
Och snyggt med mätartavlor i annan design.
Klart man kan. Har det på vår V90.
Ja jäklar, utvecklingen går framåt :)
Kommer troligen nästa år som standard på koreanerna,
Haha, där ser man.
En värmeslinga och extra spolmunstycke hade kanske varit bra? Vi får se hur det funkar över tid.
Undrar var sensorn sitter på Golf 7 face lift?
Bakom VW-märket i grillen.
http://www.team-bhp.com/forum/attachments/international-automotive-scene/1457703d1452159408-2018-volkswagen-golf-mk8-vw_golf_mk8_front.jpg
Nya VW Golf MK8 årsmodell 2018 sitter sensor under stötfångargrillen!
Det tror jag faktiskt är en sämre placering ur "störnings-synpunkt" än den ursprungliga placeringen för det verkar fastna mera snöslask på nummerplåten och uppåt än på den välventilerade plats den satt ursprungligen.
Och?
Det är designmässigt mer korrekt.
Designer är ett viktigt yrke. Viktigare finns inte. Designern bestämmer typ allt.
Alldeles för ofta....
*ja, ni skall ana ironi, mycket ironi*
Om jag ska drista mig till att gissa lite så tror att jag man har flyttat upp givaren för att täcka in flera detektionsfall för radarkonen.
Kan tro att för VAG i sin helhet så är marknader med våra vägförhållanden inte så vanliga. Just därför borde man förstärka upp systemet på bilar som hamnar i norden med avisning.
Som det (åtminstone verkar) är nu så räcker det med ett "single fault" för att sätta så pass vitala system ur spel. Det är inte god design.
Nu kan det ju vara så att det är problem på just min bil, det lär tiden utvisa.
Ja, all placering har ju sina nackdelar.
Lågt = kan skymmas av snörök och missa saker som händer längre upp, men kan vara lättare att sätta mer skyddat mot just snö och is. Kan vara lite känslig för lättare krock av modellen bumpa i något. Med bra tålig framsida klarar den stenskott rätt bra. Rent tekniskt kan den nog också råka på ledskikt vid stark värme, vilka kan verka både hämmande såväl som stärkande - problemet är att man inte vet vilket förrän det är för sent.
I grillen = Lite bättre översikt men mer utsatt för snö och is och annan skit. Har ganska bra överblick. Också mer känslig för lättare krock av modellen bumpa i något. Med bra tålig framsida klarar den stenskott rätt bra. Mindre känslighet mot eventuella ledskikt.
I vindrutan = Bra översikt både uppåt och nedåt och även möjlighet till mer sidosikt (många gånger sticker man ju fram nosen först, i till exempel skymda gathörn och då ser inte längr nosen det som händer precis bredvid). Lite sämre sikt nedåt, om någon har exempelvis ett mycket lågt släp. Väderokänslig - både torkarblad och aerodynamiken samt även om man lägger värmeslingor medger att inget fastnar. Lättare att hålla temperaturen på radarenheten om det är skitkallt eller skitvarmt. Kan vara mer känslig för stenskott men behöver inte vara något stort problem - kameran är ändå den mest känsliga biten. Rent tekniskt borde det även vara lättare att synkronisera kamerabilden med radarbilden (vanligt förekommande för att undvika felkällor - man jämför båda 'bilderna' och tillräcklig sammstämmighet måste föreligga för att en åtgärd skall utföras.
På taket = Ökat luftmotstånd men du har sikt åt alla håll. Lite sämre nedåt. Kan vara mer utsatt för snö och is, samtidigt som en rund form minimerar risken tack vare aerodynamiken. Ser helt klart coolast ut! =)
Så kan der absolut vara i o m att man numera har fotgängar-detektering vilket inte finns i systemet på min bil.
Xanthopteryx: bra sammanfattning tror jag.
Förmodligen är det för dyrt i dagsläget men radar + lidar vore en bra kombination.
Visste inte att radarsignaler kunde sändas och tas emot genom glas. Bra där av Xant...pr...öh. En vindruta spolas och sveps ju för att vi som också sitter innanför ska kunna kika ut. Tror att Subaru har något bra där.
Aldrig haft radardetektor för att hitta polisens hastighetsövervakning?
Radar står för RAdio Detecting And Ranging. Alltså radio. Du använder radio i telefon, i...radion... =) där moderns bilar har antenn innanför rutan och så vidare. Vissa material släpper igenom och vissa gör det svårare. Beroende på frekvens bland annat.
Radar kan se igenom ett antal material, men de bör vara ickeledande.
MRI, magnetkamera, nyttjar bland annat det faktum att radiosignalerna går igenom kroppen.
Här en sida som visa enkelt hur det fungerar med radiofrekvenser och ett vanlig glas.
Genom att modifierad sammansättningen i glaset kan man ge det andra radioegenskaper.
https://www.quora.com/Is-glass-transparent-to-radar-radio-waves
Det praktiska i bilradar är att det är välkänt vilka frekvenser radarn arbetar på och det är då lätt att matcha glas med radar och vice versa.
Lite kuriosa är att tydligen var ett av de svåraste problemen med att få till stealthflygplan att förhindra att man fick en träff på pilotens hjälm genom glaset som omger förarkabinen.
Lite OT apropå radar:
Nya väderradarer håller på att installeras i Sverige. Dessa kan inte bara se nederbörd utan och mäta dropparnas eller snöflingornas form och storlek. De kan även skilja på regn, snö och hagel. Allt detta på upp till 20-25 mils avstånd! Man mäter även hastighet och riktning genom dopplerteknik.
Radar är sååå coooolt!
Nej, jag riskerar vanligtvis böter för långsamkörning så radar biter inte på mig. ;-) Tack för all intressant info.
Det du säger om spolmunstycke och elslinga.
Jag är magiskt överaskad av spolningen av backkamera linsen.
Trotts snö drev och heltät så kommer den glasklara sikten omgående genom linsen vid ett eller max två spolningar.
Borde kanske funka fram på sensorn också och då får man ju en spritfilm som kanske gör att det inte fastnar sursnö lika lätt.
Eller fastnar det mer, vem vet.
Förhoppningsvis blir det inte ett frekvent problem ändå.
Idag fick sig sensorn en rejäl prövning. Det har kommit drygt 10 cm snö i natt och snöade väldigt ymnigt på förmiddagen. Temperaturen pendlade mellan +0,5 och -0,5. Redan efter 1 km fick jag stanna och torka av sensorn. Surnade till och muttrade lite. Därefter följde drygt tolv mils körning i allt från krispig snö till saltblandad sursnö. Fungerade hur bra som helst. Skulle tro att tricket är att se till att sensorn är snö och isfri innan avfärd, sedan hjälper vinddraget till. Vid eftertanke så är det vara snart efter start som jag har fått problem. Mötte många golfar och passater med helt igensnöade nummerskyltar.
Ingen imponerande snitthastighet direkt. 54 km/h på ditvägen (då är merparten 110 väg).
Efter att ha hämtat ut längdskidorna som hade varit inne på service så blev det lite affärer och sen hemåt igen för det stundade konsert.
Tog den sceniska rutten hem med mestadels 70 väg. Snitthastighet 57 km/h. :) Det gick faktiskt snabbare på osaltade landsvägen än motorvägen.
Bilen har dragit 0,53 enligt färddatorn.
Bommade att ta med skidsäcken så
fick stuva skidorna på sidan av förarsidan.
Är fortsatt väldigt nöjd med bilen. Däremot så önskar jag att vi hade kunnat få DSG för värt budgettak. Finns en hel del på Blocket nu för under 200k med automat men det är
Ambition med H7 och som saknar adaptiv farthållare, så inget alternativ för oss. 220k är bästa priset jag har sett med automat (och premiumpaket).
För den som inte är lika ekonomiskt OCD skulle jag rekommendera automat.
1.0 TSI går fantastiskt tyst och fint. Spinner som en katt. Tror som
mso har varit inne på att den motorn vinner mycket på att kombineras med DSG.
Ungefär hur mycket gegga har fastnat när du upplever problem?
Väldigt lite. Några mm tjockt heterogent lager.
Kul att du är nöjd med nya bilen.
Jag har den äldre 1.0tsi och den lägre placerade sensorn men jag har i stort sett aldrig fått ett larm på den på 3000 mil.
Intressant att se din förbrukning då jag också som regel ligger på 0,53-0,56 förutom på sommaren då den kan krypa ner ytterligare några tiondelar på lång vägen.
Och som du säger tyst och spinner som en katt.
Jag tycker det funkar bra med 6 växlad låda men oas så pendlar vi några mil dagligen i merparten av körningarna.
Sedan måste man bara nämna bränslevärmaren som fyller sin uppgift både på varma sommaren och vinterkylan.
Fredl. Ja jag har kört både dsg och ca 100 mil sexväxlat och min upplevelse är att motorn med DSG känns betydligt större när den växlar obemärkt och bilen bara drar iväg hyfsat rappt i lagliga hastigheter.
Det som stör lite är att den växlar lite väl tidigt i stan på lätten, när den drar från 1300rpm på var växel under 60km/h upp till 1700rpm känns det lite väl lågt.
Nåt dom är lite kul är när folk på utsidan undrar när dom hör avgasljudet ”är det en sexa”
Inne i bilen hör knappt nån motor alls.
Om dsg är värt 13-14t är en annan fråga.
Har sagt det förr, stör mig på VAG som tar uppåt 20000 för sin robotlåda, marginalerna måste vara stora..
I värt fall var det 10000:- då DSG bilen även hade premiumpaketet. Bygger man en bil så är påslagen 15000:-
Drog till fjälls idag och åkte skidor idag. Invigde skidsäcken som fungerade helt suveränt. Bara att klicka i bältet. Bra köp.
-7.5 ute och 0,53 enligt färddatorn. Så underbart att sätta sig i varm bil efter skidåkningen.
Julmusik från Spotify och navigering via CarPlay.
Lite så att man blir sugen på att utrusta bastun som ska börja byggas efter nyår med fjärrstart trots att det är sjukt dyrt tillägg.
En skön bastu ska vara vedeldad. Går det att få fjärrstart på en sån? :)
Kul att du är nöjd med din nya bil. Grattis!
Simply clever eller vad det nu heter.
Skid lucka som är värd namnet har bilen till skillnad från andra som knappt rymmer stavarna.
Skid säcken som rymmer familjens skider är nåt som Skoda är ensam om tror jag.
Och att alltid kliva in i varm bil oavsett ute på stan eller skidbacken.
Dessutom snål på bensinen.
Var det någon som fick testat att ha lite avisningsspray e dyl på frontsensorn? Snart dags för mig att bege mig norröver mot det vita eländet och funderar på att förbereda med lite sånt, har det väl frusit på kladd kanske det är svårt att få bort? Fick permafrost i frontsensorerna till Superben vid första norrlandsturen med den och det vart ett eländigt tjutande innan jag fick knackat bort isen där med gummiklubba - inget jag tänker pröva på radarn.
Jag skall köra 150 mil söderöver i jul och jag har köpt iceremover som också skall ha ett förebyggande syfte.
Vi får väl se om det funkar på radarn och som du säger park sensorerna som emmellanåt får svall is på sig.
Finns på mack och biltema också för en femtilapp.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/vintertillbehor/avisningsmedel/isborttagare-629096/
Testar jag också - så får vi se om det spelar någon roll vilket håll man åker åt...
Då får vi se om det har nåt förebyggande som det står på flaskan.
Jag kan störa mig på att Rolls Royce kan kosta uppåt 4,5 mille, såå mycket dyrare kan det inte vara att tillverka än S klass.
Marginaler finns och vi får leva med dom.
Axel, det är "Spirit of ecstacy" som kostar när det gäller RR!
Jag är själv på jakt efter ett vedeldat bastuaggregat med elstart till bastun jag håller på att bygga uppe vid stugan.
Säg till om du hittar något. :-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.