Nu kommer det fram att även MB har fuskat med sina modeller!
https://teknikensvarld.se/fusk-tvingar-mercedes-till-aterkallelse-av-dieselbilar/?fbclid=IwAR0grWEroOIiYFfHbdTegFic2D8Ke-WYRklBWZqRInh2kI7-Pr8KC6QCrh8
Uppdaterat: 2019-06-24 19:25
Kommentarer
Gäst (ej verifierad)
Klart som korvspad
Jag tror ingen tillverkare som både uppvisar låga CO2 och låga NOX utsläpp på en bil utan SCR-katalysator har rent mjöl i påsen.
Eventuellt att små lätta bilar fixar det.
Fick ett brev från Daimler-Benz att min motor kunde få en frivillig programuppdatering. Dom påstod att inget skulle förändras förutom att AdBlue förbrukningen skulle kunna öka. Ja det var deras manipulerade programvara för att minska AdBlue förbrukningen som skulle ersättas, naturligtvis inte i klartext. Försäkrade mig om att den uppdatering absolut inte skulle laddas upp i min bil. Har kört 1800 mil nu och AdBlue mätaren står på ”halv tank”.
Jo då Guran! Min Golf Alltrack på 1630kg har varken SCR-cat eller adblue, eller fuskad programvara. Volvos XC90/V90/S60 har mig veterligen inte heller det på dom första årgångarna, men dom kanske har fuskat?
Nej de hade mkt sämre förbrukning än tyskarna ändå. Fusk var inte möjligt för svenskar köper Volvo ändå av en anledning helt omöjlig att förstå.
Uppdaterat: 2019-06-24 21:44
Gäst (ej verifierad)
FXX skrev:
Och? Har dom fuskat?
Inte påkomna ännu, men i topp i fråga om verkligt Nox utsläpp.
Uppdaterat: 2019-06-24 22:00
Gäst (ej verifierad)
FXX skrev:
Jo då Guran! Min Golf Alltrack på 1630kg har varken SCR-cat eller adblue, eller fuskad programvara. Volvos XC90/V90/S60 har mig veterligen inte heller det på dom första årgångarna, men dom kanske har fuskat?
Det fanns dieslar utan, min förra CX-5 hade heller ingen SCR katt.
Men nu har både den och Golf Alltrack det.
Ingen av dem tror jag har speciellt bra värden vid verklig körning. Är ju nya mätmetoden som gett att ingen klara sig utan AdBlue. Dvs endast laboratorievärden. Men med bra SCR rening och rejäl dos (dvs inte manipulerad för test i labbmiljö som i Mercedes fall) av AdBlue så är ju utsläppen av Nox nära noll och oftast lägre än från dom direktinsprutade bensinarna. Om man nu är upptagen att ha minimala utsläpp.
Kommentarer
Klart som korvspad
Jag tror ingen tillverkare som både uppvisar låga CO2 och låga NOX utsläpp på en bil utan SCR-katalysator har rent mjöl i påsen.
Eventuellt att små lätta bilar fixar det.
Fick ett brev från Daimler-Benz att min motor kunde få en frivillig programuppdatering. Dom påstod att inget skulle förändras förutom att AdBlue förbrukningen skulle kunna öka. Ja det var deras manipulerade programvara för att minska AdBlue förbrukningen som skulle ersättas, naturligtvis inte i klartext. Försäkrade mig om att den uppdatering absolut inte skulle laddas upp i min bil. Har kört 1800 mil nu och AdBlue mätaren står på ”halv tank”.
Jo då Guran! Min Golf Alltrack på 1630kg har varken SCR-cat eller adblue, eller fuskad programvara. Volvos XC90/V90/S60 har mig veterligen inte heller det på dom första årgångarna, men dom kanske har fuskat?
Volvo hade ju inte så låga förbrukningssiffror att det är misstänkt hahahaha
VEA-dieslarna innan Adblue har inga imponerande värden vid vägtester...
Och? Har dom fuskat?
Nej de hade mkt sämre förbrukning än tyskarna ändå. Fusk var inte möjligt för svenskar köper Volvo ändå av en anledning helt omöjlig att förstå.
Inte påkomna ännu, men i topp i fråga om verkligt Nox utsläpp.
Det fanns dieslar utan, min förra CX-5 hade heller ingen SCR katt.
Men nu har både den och Golf Alltrack det.
Ingen av dem tror jag har speciellt bra värden vid verklig körning. Är ju nya mätmetoden som gett att ingen klara sig utan AdBlue. Dvs endast laboratorievärden. Men med bra SCR rening och rejäl dos (dvs inte manipulerad för test i labbmiljö som i Mercedes fall) av AdBlue så är ju utsläppen av Nox nära noll och oftast lägre än från dom direktinsprutade bensinarna. Om man nu är upptagen att ha minimala utsläpp.
Vet vi inte, tror inte att Volvo varit så hårt i skottlinjen eftersom de är en marginaltillverkare i relation till VW, MB, BMW, OPEL, Renault osv...
Men det visar åter igen att det är svårt att göra en EURO6-klassad bil som fungerar ute i vanlig blandad trafik och bladat klimat.
Därför blir ju EURO6D med RDE mer krävande och mer rättvisande.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.