Vi Bilägares forum

Mazda - rejäla prishöjningar efter årsskiftet...

Mazda - rejäla prishöjningar efter årsskiftet...

Kollar på en ny 2:a bil och en liten Mazda 2 automat är en av kandidaterna.
Men kollar man listpriset efter höjningen vid årsskiftet så blir man ju närmast mörkrädd.
En simpel Mazda 2 Vision kostar numera enligt listan från 231.000 kr ! Utan metallic-lack och annat behövligt.
Kollar man nya sådana som lagerbilar (från 2019) så finner man ett par ÅF som säljer samma modell för 164.900 kr. Jag minns inte vad listpriset var före årsskiftet men vill minnas att det låg runt 180.000 kr eller något högre för det utförandet. Helt uppenbart är då att vi kunder får betala straffavgifterna för att tillverkarna inte lyckats pressa koldioxid-utsläppen.
Jämförelsevis så har t ex Suzuki höjt priset för motsvarande Swift-modell med 6000 kr - betydligt rimligare.

Uppdaterat: 2020-01-03 16:50

Kommentarer

Hittade en prislista från 2019 men bara med listpriset för Mazda 2 Core manuell - det var 132.900 kr. Motsvarande kostar nu enl listan 184.000 kr - en nätt höjning på 51.100 kr för en småbil. Eller + 38,5 % om man vill räkna så ! För samma modell ! Häpnadsväckande !

Uppdaterat: 2020-01-03 17:00

Det var en ruskig höjning. Var ute i bilhallar idag för att kolla på bilar, men då mest sådana med "röda" prislappar. Det finns en hel del bilar som handlarna vill bli av med nu i januari. Sådana som de registrerat in före årsskiftet för att slippa höjda skatten och inte blev sålda innan årsskiftet. Du kanske kan få fatt på en sådan bil.

Uppdaterat: 2020-01-03 17:53

Det går inte bra för Mazda just nu.

Elbilar med för kort räckvidd.

Skyactive-x som funkar dåligt, slö och sparar ej bränsle

Skyhöga priser

Fortsätter de på samma spår så tror jag inte de kommer att överleva.

Uppdaterat: 2020-01-03 18:10

Det är inget akut inköpsbehov och vi kan absolut tänka oss en lätt begagnad när det är dags men varför jag skrev detta inlägg berodde på den enorma prishöjningen som jag upptäckte på denna småbil.

Jämförelsevis så köper man t ex elbilen Skoda Citigo-e betydligt billigare än en Mazda 2 Vision automat - efter statens bidrag...

Uppdaterat: 2020-01-03 18:11

Som jag nämnt i andra trådar har MX-5 2,0 gått från 270 till 340 kkr vid årsskiftet. Det är väl både Yenkursen och avgasregler som spökar. En kompis sa upp sig som bilnasare före jul för det går inte att leva på provision på ingenting.

Uppdaterat: 2020-01-03 18:30

För 340kkr får man nästan en Mustang Ecoboost. Eller fick för den säljs inte här längre. Såg att Ford justerat min nu också den höjdes med 2%

Mazda 6 kostar nu mer än en Volvo V60

Mazda 3 börjar på 259000:-

Herregud de kommer störtdyka

Uppdaterat: 2020-01-03 20:18

En 90-hästars Mazda 2 med automatlåda Optimum metallic kostar 269900:- ha ha ha ha ha ha

Jag tycker synd om deras ÅF!

Som exempel får man en större Kia Ceed med 140hk, sjuväxlad dubbelkopplingslåda, fullutrustad med metallic och 7 års garanti för 231400:-

Uppdaterat: 2020-01-03 22:17
junkers skrev:

En 90-hästars Mazda 2 med automatlåda Optimum metallic kostar 269900:- ha ha ha ha ha ha

Jag tycker synd om deras ÅF!

Som exempel får man en större Kia Ceed med 140hk, sjuväxlad dubbelkopplingslåda, fullutrustad med metallic och 7 års garanti för 231400:-

Oj, så mycket för 38500 kr dyrare för liten Mazda 2 än mellanbil Kia Ceed och vet jag mest sålda Kian än väldigt låg sålda Mazdan.

Uppdaterat: 2020-01-03 22:28
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Shogun - nu är det vår 2:a bil vi talar om och den går nästan uteslutande i stan så talar vi Toyota är det väl i så fall Yaris HSD som skulle vara mest intressant av det märket. Men Suzuki Swift är ett annat alternativ - och det finns ju många andra.

Förstår inte hur Mazda resonerat med dessa enorma prisökningar. Det verkar som dom inte vill sälja de bilar som prishöjts så oerhört - kanske för att inte drabbas av så höga straffavgifter ? Men då borde det vara enklare att helt enkelt ta ur dessa ur sortimentet för ingen normalt funtad människa ger ju 270.000 kr kr en liten Mazda 2 Optimum...

Jag ser en uppenbar risk att vår lokala Mazda-handlare, som var en av de första som sålde märket i Sverige, tyvärr tvingas gå i konkurs under detta år om inte Mazda snabbt backar på dessa höjningar.

Uppdaterat: 2020-01-03 22:37

Kolla in Kia Rio, jag gillade den när jag hade den som lånebil, hejdlöst mycket bättre än Yaris.

Uppdaterat: 2020-01-03 23:03

Jodå - Rio är också en av tänkbara kandidater.

Uppdaterat: 2020-01-03 23:13

Tråkigt, jag har alltid haft ett gott öga till Mazda.

Men som sagt med de priserna är de nog borta på några månader.

Uppdaterat: 2020-01-03 23:59

Jag har nyligen köpt en Mazda 3 Sedan sky-X. När jag diskuterade med dem så funderade jag på att göra en fabriksbeställning som skulle dyka upp efter nyår. Då ville de skriva med i kontraktet att jag skulle gå med på en prisökning på "upp till 25k" mot förhandlat pris. Mazda skulle vid årsskiftet höja med "mellan 10k-30k, inte bestämt än", och ville alltså täcka upp mot mig som kund på upp till 25.

När jag nu kollar på listpriserna efter nyår på en likadan konfiguration så ser det ut som att faktisk höjning blev ca 21.5k. Skulle vara intressant att veta hur mycket som är valutajustering och hur mycket som är EU-böterjustering.

Uppdaterat: 2020-01-04 08:10

Jag har tidigare talat med vår Mazda-handlare och enligt honom är det väl egentligen bara nya Mazda 3 resp Mazda CX-30 som fungerar hyfsat för Mazda relativt EU-böterna fr o m 2020. Så den allra största delen av prishöjningen är nog utan tvekan baserad på den orsaken. Så det stundar nog väldigt bistra tider för Mazda-handlarna, tyvärr.

Uppdaterat: 2020-01-04 09:44

Men Mazda är väl knappast ensamma om höga utsläpp? Hur hanterar övriga tillverkare kommande böter?

Uppdaterat: 2020-01-04 10:07

Tror EU-böterna bara faller ut om genomsnittet på hela din sålda flotta är högre än gränsen. Så ett sätt för de andra vore att inte sälja fler bilar som ligger över gränsen jämfört med batteribilarna än att genomsnittet blir bra... Kanske därför Toyota gav mig ett leveransdatum bort i 2021 för en Camry? För 2020 finns det en hel del tillverkare som låtit kunderna vänta till efter årsskiftet för leverans av snålare bilar för att få 2020 - siffrorna att bli bra.

Uppdaterat: 2020-01-04 10:19

Det finns mig veterligen ingen som ens är i närheten av 95 gram i snitt på sina bilar utom Tesla.

Det borde ge anledning att sälja så mycket laddbart som man kan producera.

Uppdaterat: 2020-01-04 10:44

...och har man inget laddbart att producera och sälja, som Mazda, så blir det dyrt. Och jag gissar att man tidigare sålt en hel del SUV:ar inom EU och dom är ju inte direkt snålare än lägre bilar.

Men lite förvånad är jag ändå över skillnaden i prishöjning mellan Mazda 2 och den japanska konkurrenten Suzuki Swift. För även Suzuki saknar ju "elektriska" bilar och många av deras modeller är ju av SUV-typ.

Uppdaterat: 2020-01-04 10:51
L. Mäkinen skrev:

Det finns mig veterligen ingen som ens är i närheten av 95 gram i snitt på sina bilar utom Tesla.

Det borde ge anledning att sälja så mycket laddbart som man kan producera.

Jo då, Toyota är knappt 5 gram ifrån

https://www.vibilagare.se/nyheter/manga-biltillverkare-langt-fran-95-gramsmalet

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ja, listan som Guran länkade till ger ju en viss förklaring till Mazdas hisnande prishöjningar - ligger man näst sist så kommer det att kosta. Samt att den förklarar Suzukis mera rimliga höjning.

Det lär väl bli en tung höjning även för Mercedes som ligger allra sist...

Uppdaterat: 2020-01-04 11:33

Antagligen.

Om Mazdas skyactiv-x teknik inte levererar vad de lovade i lägre bränsleförbrukning så känns det som att iaf 2020 och 2021 kommer att bli tuffa år för Mazda, iaf i Europa.

Uppdaterat: 2020-01-04 11:48

Hur kan Toyota ligga så lågt när de inte har en enda modell som är i närheten av 95 gram? Är det inte snittet enligt WLTP som gäller?

Uppdaterat: 2020-01-04 11:54

Kollade på en Mazda CX-30 Sky, med aktiv-x motorn på 180hk och automat. Kostar ca 300.000kr och drar 0.65 enligt WLTP. Det är väl inga alarmerande siffror, vare sig pris eller förbrukning. Ligger väl i nivå med andra märken. Undrar hur de har fördelat sina prishöjningar på de olika modellerna?

Uppdaterat: 2020-01-04 12:30

CX-30 Skyactiv-X Cosmo (enklaste) och med automat börjar på 308.800 kr enl listan - och med den populära röda metalliclacken så börjar den på 317.700 kr i listpris. Storleksmässigt, i alla fall utrymmesmässigt, matchar den väl knappt t ex Skoda Kamiq. Även om Kamiq är mindre utanpå så är den nog minst lika rymlig inuti. Så lite dyr är den nog ändå och Mazdas prutmån brukar vara mindre än Skodas.

Uppdaterat: 2020-01-04 13:28

Kommer bli ett så bistert år att Mazda riskerar att försvinna tror jag.

Volvo ligger också jäkligt risigt till faktiskt.

Hade Volvo varit smarta hade de märkt om Polestar till Volvo och skyndat på produktionen.

Men det kanske är så att Volvo kan tillgodogöra sig Polestar ändå så som Fiat använder Tesla...

Subaru är också illa ute.

Subaru och Nissan är de två som registrerat mest bilar på sig själva i december. 4-5 månaders normal försäljning.

Uppdaterat: 2020-01-04 16:30
Pi skrev:

CX-30 Skyactiv-X Cosmo (enklaste) och med automat börjar på 308.800 kr enl listan - och med den populära röda metalliclacken så börjar den på 317.700 kr i listpris. Storleksmässigt, i alla fall utrymmesmässigt, matchar den väl knappt t ex Skoda Kamiq. Även om Kamiq är mindre utanpå så är den nog minst lika rymlig inuti. Så lite dyr är den nog ändå och Mazdas prutmån brukar vara mindre än Skodas.

Utrustningspaketet Cosmo är väl inte det enklaste utförandet, det heter Sky och då hamnar du på ca 300.000 med automat och 180hk skyactive-x motorn. Skippar du automaten hamnar du under 300.000kr.

Cosmo är ju ett ganska omfattande paket(bl.a skinnklädsel), kostar en hel del kronor.

Jämför du med Kamiq med 150 hk, kanske du skall välja 150hk motorn i CX-30. Då startar CX-30 på 269000kr och Kamiq style på 255000kr. Inte så står skillnad.

Uppdaterat: 2020-01-04 22:43
Optimus skrev:

Pi wrote:CX-30 Skyactiv-X Cosmo (enklaste) och med automat börjar på 308.800 kr enl listan - och med den populära röda metalliclacken så börjar den på 317.700 kr i listpris. Storleksmässigt, i alla fall utrymmesmässigt, matchar den väl knappt t ex Skoda Kamiq. Även om Kamiq är mindre utanpå så är den nog minst lika rymlig inuti. Så lite dyr är den nog ändå och Mazdas prutmån brukar vara mindre än Skodas.

Utrustningspaketet Cosmo är väl inte det enklaste utförandet, det heter Sky och då hamnar du på ca 300.000 med automat och 180hk skyactive-x motorn. Skippar du automaten hamnar du under 300.000kr.

Cosmo är ju ett ganska omfattande paket(bl.a skinnklädsel), kostar en hel del kronor.

Jämför du med Kamiq med 150 hk, kanske du skall välja 150hk motorn i CX-30. Då startar CX-30 på 269000kr och Kamiq style på 255000kr. Inte så står skillnad.

Cosmo är väl betydligt mer än ganska omfattande, det är snarare snack om fullutrustad bil, så som Mazdas högsta utrustningsnivåer alltid är. Det enda du kan välja till är metalliclack och ett offwhite skinn istället för standard svart.

Så ta en Kamiq och kryssa för val så det motsvarar samma nivå som en Mazda Cosmo, så landar den på 324.500kr. Mazda CX-30 328.800kr. Båda med 150hk motor och automat. Men då är jag inte säker på att jag fick till allt som är inkluderat i Mazdas Cosmo nivå.

Så nej Pi, den är inget dyrare än en Skoda och går även att få fyrhjulsdriven för den som så önskar. Så basal utrustningsnivå som instegsmodellen på Skoda har kan du inte få på en Mazda.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Nu råkade jag skriva fel ord - jag beskrev Sky-paketet med dess priser men råkade av misstag skriva Cosmo. Sen vill jag nog också påstå att VAGs 1,5/150 motor är klart piggare än Skyactiv-X trots lägre nominell effekt - om det är viktigt. Skoda liksom de flesta VAG-modeller brukar allmänt säljas med högre rabatter än vad Mazda brukar erbjuda till privatpersoner och dessutom "färdigpaketerade" med rejäl rabattering så att bara kolla listpriser och bygga sin egen konfiguration för jämförelsens skull är inte riktigt relevant. Men var och en väljer vad den föredrar och det som passar för tillfället - vi äger både VAG-bil, Mazda och Kia f n.

Uppdaterat: 2020-01-05 10:04
junkers skrev:

Kommer bli ett så bistert år att Mazda riskerar att försvinna tror jag.

Volvo ligger också jäkligt risigt till faktiskt.

Hade Volvo varit smarta hade de märkt om Polestar till Volvo och skyndat på produktionen.

Men det kanske är så att Volvo kan tillgodogöra sig Polestar ändå så som Fiat använder Tesla...

Subaru är också illa ute.

Subaru och Nissan är de två som registrerat mest bilar på sig själva i december. 4-5 månaders normal försäljning.

Skulle nog inte riktigt säga att fiat tillgodogör sig Teslas utsläppsrätter. De betalar ju dyrt för det. Men kanske mindre än vad böter skulle bli.

Uppdaterat: 2020-01-05 14:26

Självklart får de betala mindre än böterna annars är det ju ingen vits med det.

Men gratis är det inte nej.

I fallet Volvo och Polestar lär de vara gratis dock.

Uppdaterat: 2020-01-05 14:57

Läste att Mazda fyller 100 i år.

Uppdaterat: 2020-01-08 07:37

Som företag ja, men inte som fordonstillverkare, den första personbilen i produktion kom 1960.

Uppdaterat: 2020-01-08 09:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur som, så har de gjort många roliga och lite udda farkoster, de flesta med riktigt bra kvalité förutom rostskyddet. Många bilar skulle rullat än om de inte rostat bort.

Uppdaterat: 2020-01-08 10:21

Ja, de är ju de enda som lyckats få lite livslängd på wankeln!

Uppdaterat: 2020-01-08 10:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När vi köpte vår Mazda 2, 2014 så gav vi 121 800 kr för den. Vi fick 60 000 kr i inbyte för den när vi köpte MX-5an 2017.

Uppdaterat: 2020-01-12 06:55
Lås inga trådar.

Verkar som att det är fler biltillverkare som höjer priset. Vår Opel Corsa har vi kört i tre år nu, börjar titta på något nytt. Kollade in nya Opel Corsan och blev mer eller mindre chockad på priset. Den nya Corsan annonserar de ut för 239900kr med ett spann upp till 274000kr. En stilla undran, vem köper en Opel Corsa för i runda slängar 240-250.00kr?

Uppdaterat: 2020-01-13 15:06

Låter dyrt. Man kan köpa en Golf 7 tsi 150 med R-line och pluspaket för 244900kr.

Uppdaterat: 2020-01-13 15:10

I Opels prislista finns det en inropare, 75hk manuell för kampanjpris 159900kr (184900 normalpris). Den kan det inte vara många som köper, utan man måste upp på en 100hk. Kostar 200.000kr ren, kampanj 175000kr. Vill man ha automat, som jag letar efter, kostar den 220000kr(kampanj 195000kr), klent utrustad. Vill man ha lättmet fälgar och metallic är det 12000kr ytterligare.

Nej tack, för dyrt.

Eller är priserna överlag på väg upp, oavsett biltillverkare. Småbilarna växer i storlek, utrustningspaket finns det i plenty(om man vill) och de är väl uppe i storlek så man kan ha dem som enda bilen i familjen snart.

Men jag har i alla fall inte ännu accepterat att Polo, Corsa, Fabia är enda bilen i familjen, men det kanske jag får göra och konstatera att vill man ha större bil så är det ca 300000kr som gäller.

Uppdaterat: 2020-01-13 16:28

Kolla på Suzuki Swift - dom har inte dragit till med lika extrema prishöjningar som Mazda. Där kan man fortfarande få en automatväxlad till vettigt pris.

Uppdaterat: 2020-01-13 16:31
Optimus skrev:

I Opels prislista finns det en inropare, 75hk manuell för kampanjpris 159900kr (184900 normalpris). Den kan det inte vara många som köper, utan man måste upp på en 100hk. Kostar 200.000kr ren, kampanj 175000kr. Vill man ha automat, som jag letar efter, kostar den 220000kr(kampanj 195000kr), klent utrustad. Vill man ha lättmet fälgar och metallic är det 12000kr ytterligare.

Nej tack, för dyrt.

Eller är priserna överlag på väg upp, oavsett biltillverkare. Småbilarna växer i storlek, utrustningspaket finns det i plenty(om man vill) och de är väl uppe i storlek så man kan ha dem som enda bilen i familjen snart.

Men jag har i alla fall inte ännu accepterat att Polo, Corsa, Fabia är enda bilen i familjen, men det kanske jag får göra och konstatera att vill man ha större bil så är det ca 300000kr som gäller.

Du kan ju köpa en helt ok utrustad Hyundai I20 för 160kkr.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Måste bli svårt för Mazda, Opel och andra som höjer priset så rejält, när den stora konkurrenten Polo ligger kvar på "normala" prishöjningar. Kommer småbilar upp i priser över 200.000kr drar jag i alla fall öronen åt mig. Då finns det lätt beg bilar från storleken ovanför (typ Golf, Astra m.m) som är mer attraktiva.

Uppdaterat: 2020-01-13 17:00

Kan säga att en ny V60 med T4-motor (aut) inte är dyr just nu hos Volvohandlaren. Det beror givetvis på att skatten på drygt 7000 kr skrämmer bort många kunder. Så Volvon släpps en bit söder om 300".

Uppdaterat: 2020-01-15 19:26
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Hela 7 Mazdor registrerade i januari, det går bra nu...

Uppdaterat: 2020-02-03 19:47

Vem är förvånad, junkers ? Inte jag i alla fall. Men nog borde man ha sålt några lagerbilar till de gamla priserna kan man tycka.

Uppdaterat: 2020-02-03 19:52

Lagerbilar är redan registrerade för att få lägre skatt.

Men Mazda sticker ut rejält negativt i januari oavsett detta.

Uppdaterat: 2020-02-03 20:04

OK, så är det antagligen, junkers.

Uppdaterat: 2020-02-03 22:32

@Pinjong Hur mycket söder om 300 och vilken handlare pratar vi om?

Uppdaterat: 2020-02-09 10:07

Chris, skickar ett DM.

Uppdaterat: 2020-02-09 12:39
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det är sköna rykten som florerar om Mazda just nu. Ryktas om en nyutvecklad rak 6:a utan turbo och att nästa gen Mazda 6 blir bakhjulsdriven.

Uppdaterat: 2020-02-09 22:37

Det ryktas också om att Mazda är nästa märke att läggas ner. Man har gjort en del kostsamma experiment som gått tvärtemot konkurrenterna och dessa har inte alltid varit så lyckade ekonomiskt.

Sedan ligger man efter på elbilssidan och där kan det vara allvarligt.

Men vem vet, det kanske bara är rykten, de kanske har något ess i ärmen, de brukar ju komma med innovativa annorlunda lösningar ibland. Problemet med dessa är bara att de brukar bli dyra, se bara på experimenten med wankel som gav mer uppmärksamhet än lönsamhet .

Uppdaterat: 2020-02-10 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre