Idag hämtade jag en bil som jag har på 12 månaders privatleasing, en Peugeot e-2008 Gt.
Äntligen en Gran Turismo så jag kan korsa kontinenter i ett svep.
Jahaja, 34 mil räckvidd...
Äntligen en SUV så jag kan ta mig över stock och sten.
Jaså, tvåhjulsdriven...
Äntligen en elbil så jag kan åka billigt.
Vasa? 10 kr/kWh?
Det triggades av att jag behövde nya bromsskivor på tjänstepulkan. Jag tyckte att det kändes som ett besvär att få ytterligare en stor faktura till företaget när jag inte har kört speciellt mycket för jobbet. Jag bad chefen om info om läget för att bli av med bilen.
När vi hade kommit överens började jag leta bil och för knappt två veckor sen bokade jag bilen jag hämtade idag.
Kommentarer
Tänk att det blev en sådan som jag trodde.
Men oj vilket eländigt insteg den bilen har, som att kliva inomhus ur ett badkar 😂😜
Troligen helt oanvändbar för flera i detta forum. Mina långa ben fixar dock enkelt att kliva i och ur bilen.
Men den ser i alla fall helt ok ut. Och du vet så klart att den har olika maxeffekt beroende på körläge. Endast i sportläget du får tillgång till alla 100kW.
Men som du skriver så finns inte så mycket att välja på med kort varsel och en Peugeot går helt säkert att leva med, man vänjer sig fort.
Hustrun tyckte inte om ursteget med stolen inställd för mig, men hon är 17 cm kortare än jag.
Jag har hittat något som irriterar mig något alldeles fruktansvärt med bilen. Ljudet från blinkers inne i bilen skär i öronen.
Backkameran lever sitt eget liv och vaknar långsamt. Man får ha gott tålamod för att hantera det som visas på skärmen oavsett om det är temperatur eller radiokanal man vill justera.
Apropå ljud så öppnade jag dörren med backen i för att se hur nära kanten av parkeringen jag var. Herrejösses vilket oväsen det blev. Bilen menade att jag borde sätta an handbromsen vilket inte hade underlättat parkerandet.
På de fem milen till jobbet gick det 10 mil räckvidd idag när det var 7°C.
Tyvärr har bilen samma brist som många bilar på marknaden. Det går inte att justera ratten tillräckligt långt in i bilen. Jag måste ha stolen lite längre fram än jag vill för benens skull.
Nånting som är bättre än förra bilen är att värmen i förarsätet inte stänger av sig automatiskt. Den bullrar mindre på motorväg också.
Det där med ratten är det ganska många bilar som lider av. Min kropp är konfigurerad så jag har samma problem och Peugeot har helt klart för kort justermån på ratten, har ännu inte testat någon Peugeot som jag kan få ratten nog när kroppen.
Nä, det känns i fiingerlederna att jag styr med ytan mellan de två lederna och inte med kanten på handflatan som jag borde.
Jag har alltid haft det motsatta problemet, t.ex. då jag var tvungen att köra Volvo 740 med ratten i magen om jag skulle nå pedalerna.
Förmodligen har ni kängurustuk med alldeles för långa ben och för korta armar!
Min fru säger att det är som att en T-Rex lånat hennes bil när jag kört den. I den har jag alltid både stol och ratt längst bak.
Egentligen har jag nog inte så korta armar, men ganska långa ben. Eftersom jag helst sitter lågt i bilar blir hela längden av benen framför mig.
Italienska är (var?) anpassade för ap-modell av människokroppen, dvs korta ben och långa armar. Alltså tvärtom vad som är vanligast här i norra Europa.
Jag har haft några Alfa Romeo och de var inte helt perfekta för min kropp, men de blev bättre med åren.
Alfetta -> 75 -> 156
Sämsta körställning jag haft i nån Alfa var i min mammas Alfa Sud Sprint. Kul att köra, men ergonomisk katastrof.
Man kan väl konstatera att om du valt en Opel Mocca så hade du undvikt alla dessa problem. Opel verkar vara ett under av ergonomi, tillförlitlighet och står för alla innovationer inom bilindustrin.
Så du valde helt enkelt fel 🤣
Varför tycker du det?
40-talisten - man skulle kunna tro att du är helt ny här på forumet...:)
Det hade nog blivit en överväldigande chock efter en omodern Mercedes.
Jag försökte få tag på en Mokka, men det var flera veckors leveranstid.
Jag begriper mig inte på färddatorn i bilen. Det kunde vara tydligare hur mycket energi man använder. Bredvid en hög med staplar visas en siffra som inte är definierad. Det fladdrar mellan 15,5 och 16 kWh/100 km, men framgår inte vilken tid eller sträcka den avser.
Jo, jag vet att "Guran" trackar opelnörden N-iklas. Vad nu det ska tjäna till... Kan ni inte också köra ett varv till om Toyotas lossnade hjul?
Det måste vara extremt underlig bakvagnsgeometri på bilen. När ena bakhjulet fjädrar in mer än vanligt ormar bilen över vägen. Påminner en smula om en BMW E21 med mjuka stötdämpare. Plötsligt fjädrar det inte bara utan svänger också.
Jag har aldrig förstått folks klagomål över tröga infotainmentsystem tidigare, men nu när jag möts av att bilen växlar till radio vid varje start måste jag vänta på att saker och ting kvicknar till liv innan jag kan fortsätta lyssna på podden jag hörde senast bilen var igång. När man trycker på touchknapparna för att välja mellan ljudkälla, navigation osv så hinner man tänka "missade jag knappen" vid ungefär 100% av gångerna.
Åker man på E18 i 110 km/h är det en ganska behaglig bil.
Hur skall du stå ut med den bilen under hela leasing-perioden - eller har du köpt den, Mäkinen ?
Mäkinen, nog sjutton klarar du väl att späka dig i 12 månader?
Den är leasad i 12 månader/2000 mil.
Jag har haft många bilar som varit sämre på alla möjliga sätt och det finns väl "grader i helvetet". Den kommer i princip enbart rulla mellan hem och kontor för att undvika att gå över 2000 mil. Längre sträcka än så kostar 15 kr/mil.
Även om den har sina brister så är den bättre än min VW Caddy från 1999.
Jag tycker det är ganska fånigt att försvara en bil man har även om den har brister. Det är ganska vanligt att de olika bristerna kommer fram efter att man har bytt bil. För min del ser jag ingen anledning att hymla med att allt inte är 100%. Alla bilar är kompromisser.
Jag ville ha en elbil som inte tog lång tid att få. Peugeot i Sätra löste det. Det tråkiga är väl att jag egentligen borde beställa efterföljaren nu för att ha något att köra i september 2023.
Jag tycker det är trevligt att du redovisar även det du inte gillar med bilen och inte bara lovordar allt.
Och det är ju riktigt, personligen har jag aldrig haft en bil där jag varit nöjd med allt, vissa saker retar jag ju mig på rejält och undrar vad det är för stolle som betett sig, men man står oftast ut så småningom.
Säkert står du ut, men som du skriver bör du vara på hugget och leta efter något du kan kliva över i om ett år.
Men då kanske du vant dig och trivs så du kan förlänga kontraktet eller välja en likadan?
Ingen kan säga vad som händer om ett år, men jag är ganska säker på att det inte är en e-2008 jag kör i slutet av september 2023.
Idag passerade bilen 100 mil på mätaren. Ungefär då visade den 50% i batteriet och 11 mil räckvidd kvar.
Frontarean gör att motorväg slukar energi. När jag svänger av motorvägen ökar räckvidden för varje kilometer tills jag är hemma.
Är väl inte motorvägens fel😉 Mem du måste ha en sådan bil Snooker PRO vill ha, kört 100 mil och har 50% kvar i batteriet 🤣
När jag behövde åka någonstans för att fylla på bränsle ville jag också ha lång aktionsradie, men det är inte lika viktigt när man har "full tank" när man vaknar.
Detaljkvalitet är nog inte prio ett hos Peugeot. Plastdetaljer i inredningen är inte gjutna likadant på höger och vänster sida. Utanför instrumentpanelen är glipan mot förardörren närmre 5 mm och i andra änden 2 mm. Det hade väl varit ok på en billig bil, men en med ett pris på 530 000:-.
Andra delar har vassa kanter som är obekväma att ta i.
Tycker inte Polestar och Tesla är bättre på den punkten,
Mäkinen, det är väl bl.a. såna detaljer som gör att det skiljer flera hundratusen mellan olika modeller.
Saabnisse,
Det är trots allt en ganska liten bil för över en halv miljon kronor.
Det duger åt mig för stunden, men jag har tidigare kritiserat Tesla för liknande slarv så jag vill döma Peugeot med samma måttstock.
Men det är väl bra att Peugeot har nått Teslastandard?
saabnisse - men Mäkinens kommentar är ju trots allt relevant för bilen ligger i 500.000 kr klassen och då borde man rimligen kunna ha lite högre krav än för t ex en Dacia.
De kanske alltid varit jämbördiga?
Mokka har ratt från gamla äkta Opel och inte Peugeot, om det gäller också hela rattstången inklusive justering är okänt.
Förövrigt är det 2008 man har erfarenhet av är det ju förståeligt om man klagar på prestanda då den är tyngre med längre axelavstånd än 208, och speciellt Corsa.
Och håll för all del noga uppsikt på bilarna bakifrån... 2008 blinkers bak är nämligen praktiskt taget helt osynliga, om man bromsar samtidigt och inte mycket att komma med ens när de är ensamma, så är det en ouppmärksam förare bakom...
Detta med blinkers är intressant - jag tycker att det numera finns rätt många modeller där det är betydligt svårare att se om dom blinkar eller ej jämfört med tidigare. I o f s är det ju väldigt få som använder blinkersspaken men min anmärkning gällde de som faktiskt gör detta. I o m LED-belysningens ankomst borde det ju också vara enkelt att skapa väl synliga blinkers och det finns ju också men tyvärr inte på alla bilmodeller.
N-iklas,
Helt klart har jag mest erfarenhet av 2008 av de varianter jag kört med samma drivlina, men jag har kört Corsa och 208 också. Tyvärr går de små inte att sitta bekvämt i. Jag hade hellre suttit närmre marken.
Undrar hur man kommer fram till att p-bromsen inte ska släppa omedelbart när man lägger i drivning åt ena eller andra hållet. Man måste gasa för att den ska sluta hålla fast bilen. Man känner att den arbetar mot sig själv.
Självklart kan jag trycka på knappen, men andra bilar är mer genomtänkta.
Samma i min Captur, P-bromsen släpper vid gaspådrag. Jag har inget emot det. Inget som stör mig.
En månad sen jag hämtade bilen nu och det lär bli övermil innan jag lämnar in den igen. Kontraktet är på 2000 mil och igår passerades 200 mil. 15 kr/mil i straff kanske är överkomligt.
6000kr tror jag nog du klarar av, nu har du väl även full milersättning för milen du kör i tjänst och varesig skatt på förmånsvärdet eller löneavdrag.
Mäkinen
I de flesta fall kan man justera milen om man märker det tidigt i leasingen och man skriver om avtalet.
Det var snudd på omöjligt att få 2000 mil från början. Det är dessutom dags för service precis vid 2000.
Mäkinen, du leasar den väl direkt av KW Bruun? Handlarna är väl bara agenter, och att förhandla med Danskar är inte det enklaste.
Handlaren köpte loss bilen innan jag tog över den och han var väldigt petig med att påpeka att den ska tillbaka till honom och ingen annanstans efter ett år.
Jag har ännu inte vant mig vid alla ofrivilliga mikropauser bilen bjuder på.
När jag kommer fram till bilen låser den upp sig, men den väntar med att lossa laddsladden tills det slutat slamra i dörrlåsen. Det naturliga hade varit att lossa sladden först eftersom man inte kan ha den i när man kör.
När man ska starta bilen måste man hålla in startknappen i tre sekunder. Andra fabrikat är igång utan att man trycker alls.
Lägger man i backen går det en sekund innan bilden från kameran syns och ibland ritas inte alla segment upp direkt så man får vänta innan man kan låta bilen rulla.
Touchknapparna till skärmen är uppenbarligen svåra för elektroniken att tolka. Varje gång jag trycker på någon av dem hinner jag tänka att jag missade knappen och sträcker ut armen igen innan önskad meny visar sig.
Fast, vem har bråttom?
Du är för plötslig, Mäkinen.
Allt det här är till för att ge dig en lugnare tillvaro.
Men problemet är att varje påtvingad paus förstärker en kanske redan stressad handling.
Så det är ingen bra lösning.
Ingen ny företeelse på Peugeot, dotterns tidigare 407sw auto väntade några sekunder med varje växel.
(Nu utbytt mot en BMW)
Nyfiken fråga där, tycker det är lite kul att se hur olika fabrikat löst styrning av skärmen även med rattknapparna, hur mycket av skärminnehållet kan du styra den vägen istället för att behöva flytta handen till skärmen?
Många belackare brukar ju hävda det är så hemskt med pekskärm men i själva verket kan ju flera fabrikat styra supermycket även av skärmens innehåll via rattknapparna om man nu som en del här anser det vara så pinsamt att prata med bilen. :)
Gaston,
Knapparna jag menade är de som sitter dolda ovanför vipporna någon decimeter nedanför skärmen. De används för att byta meny på skärmen. Syns på bild en bit ner här: https://www.parkers.co.uk/peugeot/2008/review/interior/
Vet inte om allt går att nå om man har rätt teknik med scroll-hjul och knappar på ratten. Det känns lättare att sträcka fingret och får rätt meny efter bara en liten stund än att försöka navigera sig fram. Har inte provat röststyrning utanför Android Auto så jag vet inte ens om det finns.
Samma elektronik som VW fått berättigad kritik för, skulle jag tro.
Testat flera ID. och Cupra.
Men Skoda är snabbare i GUI.
Jag monterade vinterhjulen igår och insåg att jag har tänkt lite galet. Jag valde 215/60-16 i stället för 215/55-18 som det satt på bilen. Rullomkretsen blev lite mindre så felvisningen på hastighetsmätaren ökade kraftigt. I 90 km/h enligt GPS visar den 97 nu mot 91 med sommardäcken.
Det är cirka 1-1,5 mm mellan balanseringsvikterna och de främre bromsoken så vi får väl se om det blir ombalansering innan vintern är över.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.