Ja vad är det som fascinerar så med detta märke?
Namnet dyker allt som oftast upp i diverse trådar som inte har med märket att göra.
Har själv bara provkört några modeller och kan säga att de inte lämnade några större intryck, speciellt inte deras billigare bilar, detsamma kan jag i rättvisans namn även säga om premiumtyskarna (som Lexus ju vill jämföras med) men de verkar inte ha samma, ska vi säga entusiastiska, ägare.
Autoindex säger någon, där ligger Lexus i ständigt i topp tillsammans med Subaru, men är det inte så att de båda märkena har en ganska liten marknadsandel i Sverige, och en liten men entusiastisk kundgrupp gör en stor påverkan...
Men något måste de göra rätt, kundvård lyfts alltid fram som en paradgren hos Lexus och visst, det är en viktig del av bilägandet men det säger noll och intet om själva bilen ifråga.
Driftsäkerhet är ett annat argument, men köper man en bil för en halv miljon och uppåt så lär inte driftsäkerheten vara det största problemet, i så fall skulle ingen köpa t.ex. Ferrari eller Maserati.
Eller är det så enkelt att Lexus är det nya Alfa Romeo, en liten men engagerad skara bilägare, fast med problemfrihet istället för körglädje som ledstjärna?
Vad säger ni själva ni som gillar Lexus, vad är det som gör just denna bil till det bästa man kan köpa?
Kommentarer
Man har köpt en dyr bil och ingen bryr sig, klart dom blir frustrerade! =)
Det finns ju massor av japanska lyxmärken som säljs i USA men inte i Sverige. Varför just Lexus vill finnas på den svenska marknaden är lite svårt att förstå. Jag tror att det handlar om en missbedömning.
Skulle Lexusförare vara avundsjuka Shogun? Tja, det kan ju vara så förstås, pendeln drar ju åt väster.
Har Lexus någon utmanare till Panamera? Där någonstans ligger nivån för avundsjuka eftersom det handlar om bilar som kräver djupare tag i plånboken. Så djupa att man avstår och bara är lite avundsjuk...
Lexus når inte hela vägen upp. Jag kan inte med plastigheten och avsaknad av körkänsla.
Jag valde Mercedes även denna gången.
Gillar man inte Lexus bilar, kanske båtarna passar bättre.
http://www.batliv.se/2017/01/13/lexus-visar-lyxigt-sportbatskoncept/
Du menar inte "bleve"? Jag gissade först att "blevo" är konjunktiv (konditionalis), men efter litet läsande på nätet så får jag uppfattningen att denna form heter "bleve". Formen "blevo" är istället indikativ pluralis, vilket helt enkelt är en (numera utdöd) pluralböjning av "blev". T ex "Vi blevo överraskade."
Om det var köpkriteriet så kunde du ha köpt en Fabia!
Första gången jag åkte i en Lexus var det faktiskt en taxi brut 33.
Jag har åkt Lexus-taxi i Berlin. Prius och Lexus GS är de vanligaste taxibilarna näst efter marknadsledaren MB E-klass (som nog har 75% av taximarknaden). Däremot har jag inte sett en enda VW-taxi i Berlin.
För Taxi Stockholm är det endast Merca och Volvo som gäller för tillfället. (Och Tesla och Leaf). Att alltfler kör VW håller jag inte med om, bara de sämre bolagen som köper Golf, Caddy och Touran, några nya Passat ser man knappt, för några år sedan var den populär framförallt hos 020 (numera Sverigetaxi) och Kurir.
Toyota verkar av någon anledning tappat mycket av taximarknaden och verkar knappt köpas in längre förutom av friåkare/Uber som köper Auris Hybrid och nya Prius och bland dom rullar även några Lexus.
Om man svarar på en tråd som närmast ser ut som ett trolltråd, är man då ett troll själv då också? En filosofisk fråga kanske.
Men Lexus alltså, skulle säga att det är större skillnad mellan Lexus och Toyota än mellan Audi och VW, om man nu ska göra den jämförelsen. Så för mig är Lexus ett mycket underskattat märke i Sverige. Ett problem är dock att man saknat diesel men jag tror det problemet kommer minska framöver och att Lexus kommer öka sin försäljning kraftigt i Sverige. Ja om nu inte bara svenskarna blir mycket fattigare och kronan mycket svagare vill säga. Lexus gör fantastiska bilar helt enkelt.
Jag har åkt en sunkig Caddy-Taxi från Berlins flygplats in till stan. Hade faktiskt föredragit en GS...
Jag har aldrig provat nån men jag har alltid tyckt att dom varit direkt ful och jag tycker det än i dag. Jag förstår att dom saknat diesel för toyota har aldrig kunnat göra dieslar
Jasså? Låt höra! Tror snarare det beror på att du har koll på Toyota/Lexus och vet om skillnaderna, men inte har någon egentlig koll på VAG's produkter.
Nej, du får gå först! För jag misstänker att du har noll koll på Toyota/Lexus. Och att jag vet mycket mer om VAGs produkter än du vet om Toyota/Lexus.
Tycker Lexus CT och GS är snygga. Även IS ser bra ut.
Sen har väl Lexus ändå inte fokuserat på design så mycket men det är på gång att ändras nu. Misstänker att du kan tycka att både nya LS och nya LC är riktigt snygga.
Sen har ju numera Lexus, liksom Audi tidigare, en uttalad grill, som man kan tycka olika om.
Lexus säljer faktiskt just nu allt sämre i Sverige så det håller inte det du säger, kolla registreringsstatistiken...
Lexus -14,5% första kvartalet på en ökande marknad. April -21,6%!
Tycker många av er skjuter förbi det faktum att Lexus (liksom Infiniti, Qoros mfl japanska lyxvarianter av enklare märken) huvudsakligen är framtagna för den amerikanska marknaden. Designen är alltså gjord för att tilltala amerikaner, och med kännedom om hur dagens amerikanska bilar ser ut (ryyys!!!) är jag inte förvånad över att de inte träffar mitt i prick designmässigt bland oss européer. Personligen har jag tyckt att de tidigare IS haft en någorlunda vettig design och kunnat konkurrera med BMW 3-serien som varit dess syfte men den senaste gillar jag inte riktigt.
Hur Lexus är tekniskt och kvalitetsmässigt jämfört med Toyota har jag ingen uppfattning om...
Den gamla IS är väl egentligen inte en riktig Lexus utan en Toyota som fått heta Lexus på några marknader? Altezza-bakljus heter det ju...
Sa inte att Lexus säljer bra nu utan det jag menade var att Lexus är på gång och att man kommer sälja riktigt bra om några år. För det behövs att man får nya modeller på plats, ny generation HSD i bilarna, laddhybrider och kanske vätgasteknik. Bland annat tror jag många kommer få upp ögonen för Lexus med nya sportbilen LC. Den nya generationen Lexus ska attrahera på ett helt annat sätt än tidigare, nu har man mycket större fokus på habegär, design, körglädje.
Jag först? Jag har väl inte påstått något? Men ok, hos Audi så är det A1 och A3 som har likvärdiga syskon hos VW. A4 och uppåt är helt egna plattformar.
Hos Lexus så är det väl CT200 och NX som har motsvarigheter hos Toyota i form av Prius och Rav-4. I USA så har jag för mig att Camry och IS är koncernsyskon och vi har även Toyota LandCruiser som i vissa versioner och marknader heter Lexus.
Motormässigt så delas en del, framförallt de mindre, motorer mellan VAG-modeller och samma sak hos Toyota - Lexus.
Har jag fel?
Swemba, påstår inte att du har fel där men vad är då problemet med just Lexus i sammanhanget? Att Toyota finns och gör mest framhjulsdrivna bilar i grunden, medan Lexus finns och gör mest bakhjulsdrivna bilar i grunden? Medan VW och Audi båda gör framhjulsdrivna bilar i grunden.
Vad gäller Lexus CT200h kan jag konstatera att lacken är av en fantastisk kvalitet på den bilen. Det får man inte på motsvarande Toyota, bara för att nämna en skillnad. Dock är CT en gammal modell nu och som jag skrev ovan så behövs nu en generationsväxling. CT säljer dåligt numera men sålde bra för några år sen.
Har aldrig påstått att det är något fel på Lexus, förutom att de inte har någon modell som passar mina högst personliga preferenser.
Audi A4 och uppåt är dock fyrhjulsdrivna i grunden. De framhjulsdrivna varianterna är "strippade" avarter för att nå en bredare målgrupp.
Även mellan VW och Audi så skiljer det sig kvalitetsmässigt, både på komponentnivå och saker som lack, plåtpassning, materialval osv.
F.ö. lanseringen av LC är försenad, verkar bli nu till hösten.
http://teknikensvarld.se/produktionen-av-coupen-lexus-lc-500-ar-igang-481650/
Sammen, rolig video och snygg HD-upplösning!
Denna test kanske är lite mer traditionell och bra, även snygg HD.
V8an låter fantastisk.
https://www.youtube.com/watch?v=VHw-uuKzdBs
Verkar finnas i USA, förseriebilar?
https://youtu.be/11LBvB5fpJc
Lite OT men ang filmen så är det ju ingen seriös provkörning men de gör snygga och underhållande filmer som är väldigt beroendeframkallande. Mycket bygger på internhumor som man kommer in i efter ett tag... så jag kan rekommendera att följa den kanalen.
Salomondrin har annars en förkärlek till Mercedes, Porsche och Rolls och har en ganska trevlig samling bilar. Han byter ständigt bilar men tror att han för tillfället har en Phantom Drophead, en Ghost (som han ska sälja) och en Ghost Black Badge, en 911R och en Carrera GT (han hade en 918 Weissach tidigare), en Mercedes 4X4 med Brabus-kit, en AMG G63, en AMG GLE63 S, McLaren 675LT, en Beetle RSI (Mexico-import) och en Smart (för att få ner försäkringen?). BMW och Ferrari hör till hackkycklingarna...
Även RX är baserad på Toyota Highlander som dock inte säljs i Sverige. IS är inte baserad på Toyota Camry då den senare är framhjulsdriven. Däremot är Lexus ES troligen Camry-baserad. Tror Lexus största problem i Sverige är att GS/IS modellerna bara finns som sedan och inte erbjuds med fyrhjulsdrift. Den enda Lexus med fyrhjulsdrift värd namnet som säljs i Sverige är LS 600h och det är inte många som har råd med en sån, och de som har det köper troligen en Range Rover istället som bilmarknaden ser ut idag.
Skodaägare, ett problem med fyrhjulsdrift är att det ökar förbrukningen. Och utan diesel blir det jobbigt då i ett land som Sverige. Men lösningen för Lexus kanske kan vara laddhybrider och skulle tro att nästa generation GS kommer ha det t.ex.
Sen finns ju NX med fyrhjulsdrift i hybridversion även om den då är rätt klen. Man ser en hel del NX på vägarna i Stockholm så jag tror den säljer hyggligt. Som laddhybrid skulle man kunna ha starkare motor bak dvs bättre fyrhjulsdrift.
NX300h har sålts 265st i år i Sverige och det är nog den Lexus som jag skulle kunna tänka mig, tycker att den ser rätt OK ut.
NX är också den Lexus som är deras 1:a just nu. RX, 103st, sedan kommer Lexus (no name)? med 72st, CT, 37st.
Ja och NX är ju en bra kandidat för att göra till laddhybrid, då tror jag den skulle sälja ännu mycket bättre.
Ännu mycket bättre?
Lexus säljer inte bra, varken i Sverige eller övriga Europa, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
Jag skulle säga att om Lexus kan få ordning på designen skulle man kanske kunna sälja mindre dåligt.
Tror inte att Lexus sålt förhållandevis dåligt i EU har att göra med design (utseende) i första hand.
I Sverige handlar det väl snarare om kombi, 4wd och diesel som saknas.
Men också ett "business" utförande som faller in väl med förmånsbilar, majoriteten premiummärke i Sverige handlar ju om förmånsbilar.
Vad dock som ändrar detta nu är ju SUV-trenden där ju t.ex. NX funkar även för svenskar (SUV är ju på sätt å vis en kombi).
På kontinenten nu tycker jag Lexus koncept med hybrider passar in perfekt. Med tanke på dieselgate och att många städer hotar med att stoppa diesel. En Lexus hybrid borde vara rätt klockren då, inte minst i stora städer.
Jag tittade på en IS300h när jag tog min förra S60T5 men det var mycket som saknades i komfort- och säkerhetssystem då men som jag förstått finns att få idag, men det blir utöver det lite för dyr för vad man fick så den föll för mig.
Verkar som om européer är lite skeptiska till japanska lyxbilar överlag historiskt sett.
Honda Legend, Mitsubishi Sigma, Mazda Xedos och Lexus har väl aldrig riktigt accepterats i "finrummet".
Japanska sportbilar däremot respekterades, Nissan 200 och 300 & Skyline, Mazda RX-serien & MX, Toyota Celica & Supra, Subaru Imprezas värstingar osv.
De bilarna betalade vi gärna en slant extra för, mycket sportbil för pengarna, men när det kommer till just lyxen så drog vi öronen åt oss, och gör så fortfarande.
Och nu är det väl bara Lexus kvar i Europa om man vill åka lyxjapanare.
Det japanska kynnet verkar passa amerikanarna bättre än oss européer, eller vad det nu beror på.
Jag tyckte Lexus var riktigt sober för femton år sedan, kanske inte direkt snygg, men med en diskret utstrålning som signalerade något extra, något av en extravagant Camry, som också var en bil jag gillade (utom den slöa motorn, fyran, eller den törstiga sexan!).
Därför tycker jag att det är förfärligt tråkigt med den förskräckliga design som Lexus nu försetts med, en design som enbart de rättrogna kan se något positivt i.
Verkligen synd, för bilen i övrigt är säkert en alldeles utomordentlig bil i sin klass.
Då blir det ju ännu tråkigare när man får till ett utseende som får många presumtiva köpare att känna avsky.
Design är ju Mercedes starka sida, tillsammans med stjärnan i fronten, ett varumärke som speciellt i US är väldigt värdefullt.
Ständigt detta tjat om Autoindex, Lexus står för 0,3% av den rullande bilparken så underlaget för statistisk beräkning kanske kan tas med en nypa salt eller taggas ner lite?
Jag har ägt massor av Mercedesar, äger ff en jämte en Tesla. Min hustru har under en period ägt 3 Lexusar, den tredje enbart på grund av att den andra (-09a) inte gick att sälja utan byte mot en ny. Nu äger hon en Audi.
Min erfarenhet av Lexus Shogun är att Lexus är synnerligen överskattad eftersom vi hade en Toyota i stället för en Lexus att köra med mest hela tiden i tre år, som lök på laxen hade den sista bilen den där förskräckliga fronten ingen gillar. Vi har förstås aldrig medverkat i någon autoindex.
Lexus bilar är driftsäkra och är överlag bra bilar. Men om man vill sälja bilar räcker det inte med att bygga driftsäkra bilar. Att bygga bilar är enkelt men att sälja bilarna man har byggt är en konst. Anledningen till att Lexus säljer dåligt i Europa beror på att Lexus har ett svagt varumärke jämfört med Audi, Mercedes och BMW. Lexus marknadsföring är numera obefintlig och obegriplig. Lexus återförsäljarnät i Sverige är svagt och man marknadsför märket knappt. I dagens läge vet jag knappt vart jag kan åka och köpa en Lexus.
Shogun, jag har inga problem med detta, men det blir lite kul att det enda argumentet verkar vara de av 0,3% av bilparkerna ägares betyg som är marginellt bättre än alla andra bilar med låg eller hög volym. Eftersom jag inge har haft driftsbekymmer på de bilar jag kört så vet jag inte vad som kan vara bättre.
Jag köpte en 2 å (1200mil) begagnad Lexus 2011. Firman fick motvilligt ta tillbaka den efter 40 mil och 2 månader vilket inte var firmans val, det var tingsrättens.
Jag hade en Toyota Corolla årsmodell -88. Tycker du att jag ska ha den som referens mot min Audi Allroad 2016?
Ja det kanske betyder något? Som t ex senaste Consumer Report där Lexus hamnar på tionde plats.
http://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/car-brands-ranked-by-satisfaction/
Tack för informationen Shogun.
Men att en forummedlem på ett bilforum talar om för mig vart jag kan åka och köpa Lexus och få bra service tyder på att generalagenten har misslyckats kapitalt med sin marknadsföring. Det hela handlar om att Lexus måste få in mer kunder till sina återförsäljare.
Det Audi, BMW och Mercedes har lyckats med är att en bilaffär är en upplevelse inte bara en banktransaktion från A till B.
Shogun, det handlar om att synas effektivt där kunderna finns och fånga in dem och det gör inte Lexus i dagens läge.
Du faller på eget grepp gång på gång. Att du orkar, men underhållande är det! :)
Läs senaste Auto Zeitung.
Lexus på plats 22!
Toyota på topplistan över märken med snabbast avtagande kvalitet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.