Nu fick vi besked från Hedins.
Kopplingen behöver bytas, kostar 27.000 kr.
Bilen är två år gammal och har gått ca 2000 mil.
Dom säger att det inte ingår i garantin, ingår det i försäkring maskinskada månne?
Jag föreslog att dom åker till Hedin och ber dom köpa tillbaka bilen istället så kan dom fixa kopplingen när dom vill.
Kanske kan mötas halvvägs då typ.
Kommentarer
Vad har hänt med koppling? Är lamellen sliten är det ingen garanti men om tryckplattan eller annat mekaniskt har pajat tycker jag att det borde vara garanti.
Koppling är inte en del som normalt går på garanti, men visst kan det vara fel på kopplingssystemet som kan innebära garantihjälp.
Vad på kopplingen är det som de vill byta för 27K?
Troligen kan du ta det på maskinskada, de kommer aldrig att köpa tillbaka bilen utan att dra av dessa 27K... men försöka duger!
Läser man garantivillkoren (inte bara för Opel, har kikat lite i Fords och VW:s också) så är det lite så man undrar vad som omfattas av garantin. Koppling är undantagen, avgassystem, stötdämpare och fjädringssystem, drivremmar, bromsdetaljer (t.o.m skivor/trummor), glas, klädsel (öht allt interiört...). allt som kan räknas det minsta till slitdetaljer, även om man kan tycka att t.ex. en klädsel borde vara tänkt att hålla bilen ut... Och bromsskivor borde hålla längre än de uselt korta garantitider vi erbjuds i Sverige. Och även då kopplingen. OK, om lamellerna är utslitna efter tvåtusen mil KAN det ju bero på föraren. Men som jag tolkar det så är det i princip inget av de mekaniska delarna till kopplingen som ingår.
Hörde bara lite men tyckte dom nämnde plattan också, att det var mycket att byta.
För mig låter det som ett fel, inte slitage.
Försäkringsbolaget verkar dock mer villiga att undersöka detta närmare och har inte avfärdat ersättning.
Täcker inte försäkringsbolaget heller så tror jag dom gör bäst i att sälja tillbaka bilen (typ mötas halvvägs då) alt reparera den på en billigare firma. Kan dom få 100,000 kr i inbyte så tycker jag det är ok med tanke på omständigheterna.
Märkligt att en koppling hos en fabriksny Opel inte ska hålla längre än 2 år el 2000 mil? Där kan man ju tala om dålig kvalité. Jag köpte ju min sista Opel 2001 och aldrig mer Opel för min del. Då var det ändå en entusiast bil som bara kördes på sommaren. Hur hade det varit om den gått som vardagsbil?
Jag skulle kolla med en annan verkstad och/eller kontakta generalagent eller tillverkare. Såvida man inte bevisligen kör vårdslöst är det naturligtvis inte okej eller normalt att kopplingen bara håller 2 år och 2000 mil.
Bilen har körts en del i köer i Stockholmstrafik men ändå märkligt, misstänkt dålig kvalitet.
Samtidigt stärker detta för mig att man ska undvika manuella lådor.
Och går en automat ändå sönder så betalar jag hellre pengar för att repa den än för att repa en simpel manuell låda.
I övrigt tror jag Astran håller ihop mycket bra.
Dock är det ju det där med Hedin och hur kundorienterade dom är, verkar vara si och så även om det säkert beror på vem man är också. Pensionärer verkar dom i alla fall inte ha så mycket till övers för, men det kanske är ett allmänt problem vad gäller respekt för äldre i vårt samhälle.
När lamellerna är utslitna byter man även tryckplatta och urtrampningslager, även de slits, havererar de sen, så är jobbet ogjort.
Hade varit som att byta topplock och sätta dit gamla kamremmen.....;
Allt ingår i garantin, eller reklamationsrätten, om det är fel på prylen.
Är den uppsliten är det ingen garanti.
Tro mig, man kan slita upp en koppling fortare än 2000 mil.
Hade en kund, som fick bytt koppling var 500:e mil på sin nya golf, på egen bekostnad.
Han reglerade farten med pedalen, typ....
Han var helt oförstående till fenomenet, hade kört automatlåda tidigare.
Men han tog smällen, pensionär som han var, körde han inte mer än att det var på årsbasis....
Men 27000 var ett jäkla pris, så svårt kan det väl inte vara......
Hedins bil är inte roliga att ha med att göra. Skulle nog ha kontaktat generalagenten och kollat med dom vad dom tycker. Det spelar ingen roll att den gått mest stadstrafik en koppling ska hålla minst 10.000 mil.
I annat fall kan ni ta kostnadskalkyl från flera verkstäder och välja den billigaste. Behöver ju inte vara original delar om bilen ändå ska säljas.
Själv var jag och tittade i bilhallen hos Hedins Bil och fick då en kvinnlig försäljare på halsen som försökte sälja en Opel Insignia OPC till mig för 470.000 kr. Visst jag köper den på en gång här har du pengarna kontant. Jävla puckon.
Kopplingsbyte på Nya Astra kostar 10 200, det är knappast slut koppling det handlar om utan något betydligt större.
Det är väl första gången man hört tals om något sådant.
Normalt skulle man inte tro på en verkstad som påstår något så groteskt.
På den Ascona jag hade tog det 40 minuter att byta koppling om man tog det väldigt lugnt och man kunde göra det själv.
Jag minns förresten en gång då Opelverkstaden sa att bilen behövde repareras för 10 000, en annan verkstad fixade det för 1200 och felen de hittat som skulle kosta 10 000 att laga, existerade överhuvudtaget inte... så dit går man knappast igen.
Kanske ska kalla Hedins för Hedenhös framöver, som ett alternativ till "hästhandlare". ;)
Jag har alltid ägt manuellt växlade bilar och bytt koppling endast 2 ggr, den första på en Datsun -76 (fö min allra första bil, så den blev väl lite misshandlad...) och den andra en Mitsubishi Pajero -87 som gått ca 47000 mil. Även den blev ganska omilt behandlad så jag tar skulden på mig. Att växellådan på en modern bil idag skulle ge upp så pass tidigt kan inte vara normalt! Hmm...
Fel använd går det att döda en koppling på 20 minuter om man är på det humöret. Rekordet var en demo Saab 9-5. Kunden körde väl just 20 minuter sen blev det bärgare tillbaka, lamellen var helt sönderbränd.
Kolla med en annan Opel-verkstad först för även om den är köpt hos Hedins så kan ju nån annan sköta ev garanti-service.
Nu kan ju fallet i o f s ha varit uppe hos generalagenten redan och då är det nog rökt även på en annan verkstad.
Och snacka i alla fall inte initialt om att byta till annat märke för då blir dom ju ännu mindre motiverade att ge er bra hjälp.
Sen skall du nog inte tro att Hedins "går halva vägen" - det är nog bara ett önsketänkande. Speciellt om dom inte får sälja en ny bil.
Jag har heller aldrig bytt koppling på egen bil, en utsliten koppling är körstilsrelaterad.
Annars är det nåt annat, typ läckande packbox, så den fått olja...eller ett trasigt urkopplingslager, fjädrar osv.....tycker priset verkar för högt för ett kopplingsbyte.
Hedins borde heller inte ha någon vinning av att luras, generalagenten betalar för garantijobb.
Vilken Hedins-verkstad är det?
Hedins har allt annat än bra rykte.
Garanti gäller nog normalt inte om det inte föreligger tillverkningsfel.
Har fått två bytta för tillverkningsfel och det var en Toyota Corolla och en Mazda6.
Mazdan hade kostat ca 12000:- ( motorlyft) om jag själv betalat, ca 14 år sedan.
Kompisen fick byta koppling på sin Toyota Avensis förra året efter 4 år och 7000 mil, det hade kostat 14000:- om jag minns rätt men försäkringen tog pga att de hittade ngn fjäder som brustit (tydligen inte ovanligt på Avensis), så det blev självrisk.
Kopplingar går ju bränna på några timmar om man lägger den sidan till.
En av anledningarna till att jag är skeptisk till DSG, två kopplingar det blir dyrt när de är slut.
Hade inte dina föräldrar en Corsa tidigare - den borde ju också haft kopplingsproblem om det nu är föraren det beror på... Och den bilen bör ju Opel ha full servicehistorik på så hade dom inget problem med den tycker jag ni skall referera till den bilen och påpeka att bara för att man bytt bil så ändrar man ju inte körsättet.
Hade varit intressanta att få lite mer fakta i fallet. Den spontana reaktionen är att Opel är ett dåligt märke och Hedin hästhandlare men samtidigt kan det ju handla om en kund som misshandlat sin bil rejält och då ska detta INTE gå på garantin.
Pi
Så kan man nog tänka men av egen erarenhet vet jag att slirning på koppling ökar exponentiellt med förarens ålder, tvingade far min att köpa automat strax efter 70 års ålder.
Pi, stämmer och den Corsan rullar fortfarande utan kopplingsbyte. Men kanske nåt som junkers är inne på att det slirats mycket på koppling.
Och har man den körstilen som äter koppling så torde väl automat vara överlägset. Går väl inte att göra fel då.
Nej det funkar utmärkt.
Han körde Corolla automat tills han var för dement att köra...
Be att få en spec på exakt vad dom vill göra. En komplett koppling inklusive byte går normalt på någonstans 10-12".
27" låter som en dåligt skämt, om det är enbart kopplingen det gäller !
Det kan även innefatta ett svänghjul. Har kopplingen slirat kan svänghjulet ha tagit skada.
Just därför det är bra att ta en exakt spec, så man ser precis vad dom vill göra. Så man ser om det är ett vettigt pris, eller om dom bara
försöker blåsa en på pengar.
Välj då en momentomvandlar automat eller CVT. Med en dubbelkopplingslåda går det nog också att göra fel, om man kör mycket i köer. Jag har själv en sån och det står i instruktionsboken nåt om att man bör undvika krypkörning i köer - alltså att rulla sakta hela tiden. Att man istället ska vänta in en lucka framför, köra fram en bit i taget och stå still däremellan med bromsen nedtryckt så att lådan frikopplar och får kylning. Annars kan den bli överhettad. Vet inte hur/om övriga automater påverkas av kö körning...
Vad det lutar åt nu är att ta smällen med reparationen, vänta ett år och sen byta in bilen till nånting med automat. Tror det kommer bli nånting med HSD och därmed e-CVT vid ett byte.
Byt in den mot en ny Astra med automat då, säljaren sponsrar nog en del av reparationen i såna fall, internpris istället för kundpris.
https://www.blocket.se/vastmanland/Opel_Astra__Nya__Enjoy_1_0Turbo_Automat__105h_67519938.htm?ca=16&w=3
Tror inte på easytronic.
Vore ju intressant att veta exakt på vad som behöver bytas. Alla Opel bilar jag ägt har haft en sak gemensamt och det har varit att dragläget på kopplingen brukar ta högt upp. Nästan när kopplingspedalen är högst uppe. Kanske lättare att man då bränner kopplingen om man dessutom slirar lite på den.
Förresten, en fundering. Om bilen har automat. Då måste väl både garanti och maskinskada täcka problem?
Japp, om du inte lägger i parkspärren på motorvägen!=)
Missade easytronic, det går fetbort!
trasten, bra och kul att du säger det! Jag är lite nyfiken på vad som skulle hända om jag trycker på P på min Prius i hög fart. Tänker att logiken i systemet på nåt sätt hindrar den från att paja men är inte säker. Kanske inte kan aktiveras när man rullar ens. :)
Tänkte att du skulle tycka det, å andra sidan kanske garanti och maskinskada täcker eventuella problem, bara det är ju ett stort lyft i detta läge.
Varför går Easytronic "fetbort" ? Körde en Corsa med den växellådan härom veckan och så katastrofal var den absolut inte.
Alla är vi olika, jag har dåliga erfarenheter av annat märke med liknande låda.
Hedin bil brukar ju sälja en herrans massa bilmärken så nog måste de ha någon som de kan byta mot och kanske skala ned haveriet till Hedins internkostnad.
Ja - jag vet ju inte hur den fungerar i det långa loppet men som billighetsalternativ för en automat så tyckte jag den fungerade tillfredsställande - i alla fall i Corsan. Visst hade jag hellre tagit t ex en Mazda 2 med automat men kör man inte så mycket per år och vill ha automat på en småbil så tror jag absolut att Easytronic i denna version skulle kunna fungera.
Väldigt många märken!!! https://www.hedinbil.se/
Varför inte byta till en Qashqai med CVT låda? ;-) XTRONIC kallad hos Nissan. Skönt på äldre dar med en lite högre bil att kliva i och ur.
RJ, jo det är ingen dum idé, värt att tänka på som alternativ. Är väl inte så dyra heller som begagnat.
De är inte dyra ens som nya och helt ok inuti.
Sedan finns ju Nissan Pulsar också med CVT som ska vara en av de tystare bilarna i klassen.
https://www.blocket.se/ystad/Nissan_Pulsar_1_2_DIG_T_115Hk_Aut_GPS_S_sald_67870686.htm?ca=16&w=3
Lite högt i pris men annars intressant.
Även Auris 1.2t med CVT kan vara intressant, men den blir väl inte billig som begagnat förrän tidigast nästa år och då kanske man är mer sugen på nya C-HR. :)
Det låter som ett problem skapat av föraren. Som nämnts tidigare går det att förstöra en koppling ganska raskt på många olika sätt. Det räcker att "glömma kvar" foten på pedalen så man belastar urtrampningslagret konstant eller att man reglerar farten med kopplingen. Då är det inget Opel ska lastas för.
Nissan Pulsar är ju en av de billigaste i klassen?!
En auris automat är ju betydligt dyrare.
En ny på Hedin med automat 159900:-
https://www.blocket.se/goteborg/Nissan_Pulsar_1_2_DIG_T_Acenta_X_Tronic_64320605.htm?ca=16&w=3
Ordinarie pris 174900:-
https://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Pulsar_115hk_DIG_T_Automat_Acenta_GPS_62322828.htm?ca=16&w=3
junkers, tack, bra tips!
Annars är ju Kia Venga/Hyundai iX20 bilar med egenskaper som passar oss som är lite äldre. Ja - även Golf SV men den har väl du Vidstige diskvalificerat även om den nog är väl så trevlig. Och Kia/Hyundai har ju konventionella momentomvandlarlådor hittills (ja, nu finns nog en dubbelkopplingslåda i nån enstaka modell) så även det bör passa dessa bilägare. Sen skall vi inte glömma Kia Soul - en trevlig bil med "äldre-egenskaper" (bra insteg/sitthöjd) och dessutom hyggligt tystgående men med ovanligt litet bagageutrymme med tanke på hur lådformad den är.
Och med Kia får dom ju 7 års garanti om dom följer serviceplanen. Fast det kanske är ett tag nu till bilbytet om dom istället skall reparare och behålla bilen ett tag till - f ö rätt beslut tycker jag. Men kolla med andra märkesverkstäder först innan ni accepterar detta vansinniga pris.
Både Pulsar och Qashqai med 2wd kan man få för vettigt pris och hittar man nån bättre beg. eller demo så kan det bli en bra affär. Allt hänger väl på vad dom bjuder för inbytet med trasig koppling... Förhandla och se vad det kan ge. Bjuder Hedins för dåligt kan det kanske vara idé prova även med andra firmor. Säg ärligt att kopplingen rasat, utan att nämna vad Hedins vill ha för att laga den. Är du trogen kund hos någon Toyota-firma kanske dom bjuder bäst!!!? Annars misstänker jag att billigast är att leta upp någon firma som lagar bilen så billigt som möjligt och därefter byta in den på valfri firma, som bjuder bäst och har en bil dina föräldrar kan tänka sig.
Om dom väljer att reparera bilen tycker jag inte dom ska behålla den för länge. Eftersom den rasade efter bara 2år och 2000mil är ju risken stor att den rasar igen, ifall det beror på deras körsätt... Så byt bort den så snart som möjligt är mitt råd!
En annan variant skulle kunna vara att du byter bil med dina föräldrar, så dom får din Prius och du byter in Opeln mot vad du vill ha. ;-)
Intressant förslag tycker jag. Är Priusen så bra som påstås bör det ju inte vara några problem med att låta sina föräldrar ta över den.
Nu vet jag inte värdet på Priusen jämfört med Astran, men tänker att Priusens drivlina bättre bör passa äldre människor i Stockholmstrafiken. Såvida den inte är för låg att kliva i och ur då...
Hjälper maskinskadeförsäkringen till med lagningen av Astran är nog det billigaste sättet få den körbar och säljbar igen. Därefter kan ju du byta in den mot ex. en C-HR när den kommer, eller nyare beg. Prius. ;-) I dina händer håller förmodligen kopplingen längre, tänker jag också med detta bilbyte inom familjen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.