Vad händer med Honda i Sverige?
Enligt https://www.honda.se/ så finns ingen återförsäljare i större städer såsom Linköping, Norrköping, Eskilstuna, Västerås och Örebro.
I städer som Linköping och Mariestad skyltar (f.d.?) Hondahandlare med "Honda service" på sina hemsidor, handlaren i Örebro har tagit bort alla Honda-logotyper på sin hemsida.
Söker man på Honda.se med t.ex. Örebro som utgångspunkt är närmaste handlare i Karlstad, Götene samt Stockholmsområdet.
Kommentarer
Det är många år sedan det fanns nån Honda-krängare i Västerås. Däremot inte lika länge sen det fanns en i E-tuna men inte nu längre. Det är nog ett bilmärke som lever på marginalen i Sverige.
Avgaskrav?
Beror nog på flera saker, dels produktportföljen men troligtvis lite devisen att syns man inte finns man inte heller, hur mycket har man läst, sett och hört om Honda sista åren? Både vad gäller direkt och indirekt reklam t.ex.? Media m.m. Sen vet vi ju inte hur generalagenten varit mot återförsäljarna, för det känns ju inte som att de som säljer flera märken lyft upp Honda, utan de har fått stå som ett komplement till annat märke och det kan ju bero på att det inte lönar sig så bra att sälja dem? Så kan nog vara många aspekter.
De har väl inga bilar som folk vill ha? Honda E är ju gullig, men batteristorleken per satsad krona är lite klen.
Har de ens en laddhybrid?
Hedin Bil har fortfarande Honda i sitt utbud medan mindre återförsäljare verkar ha tappat märket.
Nya Jazz verkade vara en riktigt hyvens bil för de som vill ha nått rymligt och bekvämt, men hur ska vanligt folk veta att de ens finns, det var länge sen man såg nån reklam om Honda.
Jag har fyra Hondaåterförsäljare inom 7 mil från hemmet med RA Motor i Uppsala på kortast avstånd. De brukar ha nån blänkare i gratistidningarna som ramlar in i brevlådan.
Häromdagen fastnade jag bakom en Civic hybrid som tydligen hade gett upp i en korsning. Den var förstås inte ny.
Crv säljer väl galet mycket i USA, men just i Sverige är vi ju inte riktigt lika crossovertokiga. Och de har väl ingen kombi öht längre i utbudet, en biltyp som trots allt är den poluläraste i landet? Förut hade de ju Accord och Civic har också funnits som kombi. Överlag bra bilar, men har väl inget som sticker ut, varken i positiv eller negativ bemärkelse.
Mäkinen:
Det finns 3 Hondahandlare i Stockholmsområdet, samt en i Uppsala, så du prickar in alla :)
Väljer du att åka E18 västerut, finns närmaste Honda-ÅF i Karlstad.
pinjong:
Hedin verkar bara sälja Honda i Göteborgsområdet.
Tobo,
Den i Karlstad är nummer fem i listan på avstånd från mig så det är lite glest i landets befolkningsmittpunkt.
Japp. Så är det.
Kanske Hedin Bil kan transportera bilar mellan sina anläggningar vid behov? Förutsatt att man som kund vet att det är en Honda man vill ha.
Nej då, det är väl SUV som är det mest populära nu.
Sveriges demografiska mittpunkt ligger i Hjortkvarn 4 mil söder om Örebro i Närke och där är det 7 mil till Linköping där Sven Almeviks Bil AB säljer Honda fortfarande sedan -90 talet vad jag vet.
Sven Almeviks är inte listade som återförsäljare, bara service.
I Östergötland finns ingen Honda-säljare kvar längre, endast service. Vill man köpa en Honda, så är närmaste säljare i Skärholmen. Hur har Honda tänkt att kunna öka sin marknadsandel, om man stänger ner sina återförsäljare?
Ja inte vet jag om dom säljer nya bilar men det står fullt av Hondabilar utanför och inne i lokalerna, så jag antog att de sålde nya bilar också.
Almevik slutade sälja nya Hondabilar årsskiftet 2019-2020, men som tidigare nämnts så har de fortfarande service för märket.
Efter en snabb koll i nybilsförsäljningen skulle jag ändå säga att det säljs fler kombibilar än crossover/suv i landet. Men poängen var att vi är långt ifrån USA där knappt några kombis säljer längre, men där Honda säljer bra ffa med deras CRV. Honda verkar helt enkelt inte tycka att det är värt att utveckla någon ny kombi för de lever gott på andra modeller.
Honda lade ner sina kombis pga för svag försäljning. USA är deras största marknad. I Europa går det lite trögt.
Honda har väl rent generellt väldigt svag försäljning i Sverige, tyvärr. Och inte blev den väl större när man tog bort kombibilarna.
Honda handlaren i Stockholmsområdet där jag köpte mina tidigare HR-V och CR-V la ned sin försäljning i somras, de fokuserar på Peugeot istället. Verkar som om Honda är på väg att tyna bort. Tror de fick svårt med sin försäljning när en större KIA handlare slog upp sin portar i området. Då försvann såväl Nissan, Opel och Honda efter det. Kanske ett tecken på att dessa märken har det svårt i en konkurrens.
Är det Honda-handlaren i Enskede som nu helt fokuserar på Peugeot? De har sålt Peugeot sedan 80-talet ihop med Honda. Jag tror att nya Jazz har potential att lyfta försäljningen om det bara finns återförsäljare.
Kia har tagit över mycket marknad. De har blivit svenskarnas nya favoritmärke och har tagit marknad från både japaner och europeiska märken. Jag har svårt att förstå varför.
Det är inte svårt att förstå, sju års garanti, bra andrahandsvärde, numera snygga och med bättre kvalite än de flesta. Lägg därtill relativt låga priser på välutrustade bilar.
Det är Rosenholtz bil som tidigare sålt Honda i många år som blivit uppköpt av Sthlm Bil. Större fokus på Peugeot efter det köpet.
Håller med junkers - lite raka motsatsen numera till t ex många franska bilar (möjligen förutom utseendet). OK - Renault har ju 5 års garanti men t ex PSA-märkena är ju rätt snåla på den fronten. Tror att dessa franska bilar skulle må bra försäljningsmässigt av att följa Kias exempel med 7 års garanti - då gissar jag att flera "vågar" testa de franska bilarna.
Har bilarna verklig hög kvalitet som ibland antyds så borde ju en lång garantitid inte kosta tillverkaren speciellt mycket.
Glömde, Lindgrens Bil som låg vägg i vägg med Rozenholtz, som sålde Nissan och Opel. De blev uppköpta av Din Bil, som är den största VW handlaren i Stockholm.
KW Bruun ställer mycket tuffa krav på Peugeothandlarna. Kräver att de skall säga upp avtalen med andra fabrikat om dom säljer det. Mycket höga krav på försäljningsvolymer mm. Säger upp avtalen med handlarna om dom inte når deras krav.
Jag åker hellre till Uppsala för att besöka bilhandlare än till Stockholm. Det är uppenbart att de har glesare mellan kunderna och visar att de vill sälja. Möjligen med BMW som undantag.
I samband med att KW Bruun tog över generalagenturen för Opel, förlorade de en av de större Opelhandlarna (Holmgrens Bil). De vägrade gå med på KW Bruuns krav.
Kommer Honda med coupé på elmodellen?
Får någon plats i den då?
Den är väl större än en S600?
Hondahandlaren i Enskede sålde inga Peuegot när jag var där senast för 3 år sen, utan berättade hur glad han var att sålt Honda i många år "bilar som inte går sönder ger nöjda kunder"
Jag tycker inte Kia är snygga och inredningen är trist, plastig och utan känsla. Kör- och vägegenskaper brukar Kia få underbetyg på i tester, de är som japanska bilar var förr(och som Toyota fortfarande är) - dåliga i undanmanöverprov.
Nja Raphael - känns som det var några år sen du stiftade bekantskap med en ny Kia.
Raphael. Jag tycker nog Kia är rätt i det mesta när man pratar designen.
Det är väl vägbullret som är deras svaga sida.
Jag har samma fördomar som Raphael, modeller från KIA tilltalar mig inte överhuvudtaget. Det är något som saknas, driver ingen vill-ha-känsla.
Var det inte Honda i Sverige som denna tråden gällde? Varför ramlar ni in på Kia?
Jag är faktiskt inte imponerad av Kia och tester bekräftar det, jag vill inte kalla det för fördomar. Buller, dålig komfort och brister i undanmanöverprov, det gäller även nya Kia. Honda är rejälare bilar. Men de har väl helt enkelt inte haft ett utbud riktigt som passar en svensk publik. Nya Jazz skulle kunna ändra på det, men vad Honda behöver är laddhybrider och riktiga elbilar. Hybrider utan laddkabel och deras lilla lyx-elbil tror jag inte blir en hit i Sverige. Det är lite förvånande att de varit sena på el-tåget.
Liiite fördomar har du nog, Raphael. Läste nyligen en jämförande test av några bilar och är ganska säker på att den deltagande Kian var den som presterade bäst i undanmanöver-testen.
Men som nån redan nämnt - tråden handlar om Honda.
Lite märkligt är det ändå när den otäcka Fiat 500, som på pappret har ett högre pris än Honda-e, går att privatleasa till ett väldigt mycket lägre pris än Hondan!
Här borde väl ändå Honda vara överlägsen?
Kia är alltid topp försäljningstatistisk i Uppsala när det gäller garanti och kvalitet. För mig kan inte ha en Kia/Hyundai och några Koreansk/Japansk är trista interiör, hårda stolar och hårda fjädring. För mig gillar några Tyska men inte alla. Trivs bäst är Tjeck och Fransk bil utom Spanska är hård fjädring.
Fiat 500 är söt! Honda E är dyrare. 500 e kostar från 340 000 kr medan Honda e ligger på 400 000 kr. En Fat La Prima ligger på 385 000 kr. Fiaten har längre räckvidd dessutom.
Honda ligger i toppen och Fiat i botten på ViB:s årliga ägarutfrågningar. Vet vilket märke av dem jag skulle välja...
Honda e kostar 370000:- och den skulle jag utan tvekan välja mellan dessa två!
Men det är riktigt att 500 har längre uppgiven räckvidd, hur det är i verkligheten är en annan sak.
Har man tur kanske man någon gång klarar alla de angivna 320 km utan problem, men jag tvivlar.
Det är dock ett väldigt lågt privatleasingpris på Fiat 500 och gillar man bilen kan det ju vara ett gott val rent ekonomiskt.
Om jag var intresserad av en elbil med mera begränsad räckvidd så skulle det nog bli Mazda MX-30 - den är i alla fall bekväm/tyst att åka i. Och kostade när jag kollade senast 350.000 kr innan statens subventioner.
Pi, har du kollat Honda e?
Saabnisse - tyvärr inte eftersom det inte finns nån Honda-handlare så långt ögat når...:) Men Mazdan har jag kört och jag tilltalas av komforten och "känslan" speciellt relaterat till priset. Dock är ju räckvidden tyvärr inte den bästa.
Pi, det är tydligen så på många platser i Sverige, man kanske räknar med att det inte finns tillräckligt många större orter i Sverige för att det ska bli vettigt med rena tätortsbilar?
Men jag tycker också Mazda verkar trevlig, men samma sak gäller väl för den, mest en tätortsbil.
Men man tänker kanske fel, jag bor ju på vischan 25 km från närmaste stad och jag har tittat på min egen körprofil privat. De längsta sträckor jag kör är 15 mil före laddning, oftast max 5 mil så jag skulle säkert klara mig med ett litet batteri.
Jo, min "ort" är Sveriges 7:e största sett till invånarantal och dessutom tämligen "teknik-tung" så man kan ju tycka att det borde finnas en Honda-ÅF här - om dom verkligen vill sälja i Sverige. Men visst är dessa bilars främsta användning av typen "tätortsbilar" men som du också påpekar - de allra flesta av oss åker sällan så långt på daglig basis så rent krasst kanske de ändå skulle fungera. Men för 350.000 kr "brutto" tycker jag att Mazdan är rätt mycket trevlig bil för pengarna - om den passar ens behov.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.