Nu sitter jag och planerar en ny poolbil till företaget. Fordonet kommer mestadels att användas av vår kontorsansvarige för kortare turer inne i Göteborg med omnejd. Och till en början tänkte jag ta en Golf, men så såg jag av en händelse en Polo och började fundera på om det inte kan räcka med en sådan. Det blir en bensinmotor på denna och automat eller manuell spelar ingen större roll heller.
Så alla ni som har erfarenheter, tankar eller kunskaper om dessa vagnar. Vilken är ert val och varför? Och finns det något annat alternativ än dessa bilar för ungefär samma pengar som ni menar kan fungera bättre?
Bilen kommer att leasas på tre år, så några tusenlappar hit eller dit i inköp spelar inte så stor roll.
MVH AL
Kommentarer
Jag skulle nog ha studerat Suzuki Baleno som alternativ till dem. Varför inte med SHVS-maskin?
Skall ni köra inne i Göteborg så är väl automat nästan ett krav. Och räcker en Polo så finns ju andra trevliga bilar i den klassen - t ex Mazda 2 med automat som går väldigt mjukt och fint i drivlinan. I valet mellan Golf och Polo skulle jag dock tveklöst välja Golf om prisskillnaden inte är kritisk.
Just inne i stan så är ju automat självklart.
Jag skulle nog valt spårvagn + bra tjänsteskor (alt tjänstecykel).
Ja varför inte? Men tre stjärnor i NCAP ( fyra med tillvalspaketet) känns inget bra. Men jag stänger inga dörrar. Skall kolla på den.
MVH AL
Jag har bara erfarenhet av en liten bil, Swift, men det som gladde mig med den var det bekväma i- och ursteget, mycket bättre än Golf Alltrac som jag åker betydligt mer i.
Den gick också behagligt tyst och den går att få med automat. Men bagageutrymmet är ju föstås i portföljformat!
Bilen kommer mest gå kortare sträckor knne i stan och mestadels användss dagtid av vår kontorsansvarig. Automat är trevligt, skall kolla på det också. Mazda 2?? Ja om den är konkurrenskraftig skall jag titta på den också givetvis. Tack för tipset. I övrigt tolkar jag dig som att du föredrar golf framför polo? Varför?
MVH AL
Det är ingen bra lösning alls. Vi är ett produktivt bolag som behöver använda vår arbetstid effektivt. Sitta bort värdefull arbetstid i kollektivtrafiken är därför helt ointressant för oss.
MVH AL
Och det gör nog att den går bort. Inköp av kontorsmaterial, luncher osv samt andra bestyr kommer skötas med denna bil. Så lite utrymme behövs. Men Polo är nog tillräcklig, eller?
MVH AL
A.L. den har fyra dörrar och ett rymligt baksäte ;-)
Men kolla den, jag tror du blir förvånad, det blev jag.
Men det är klart skuff som Golf eller Polo är den ju inte i närheten av.
Polo är väl förresten betydligt större än vad Golf var för några modeller sedan?
Ja Polo kändes avgjort större än vad jag trodde den skulle vara Saabnisse. Men jag kollar in Swift också och ser om den är något för oss. Tack för tipset!
MVH AL
Sitta i bilköer är inte heller bra men det hänger givetvis på vilken logistisk situation ni planerar för. Och miljö kanske inte ingår i er företagsprofil, annars hade ju en elbil kanske varit något.
E Up ger ju lite bonus-image? Hyresvärden borde kunna fixa enfasladdning som räcker för den bilen.
En elbil skulle kunna vara intressant, och egentligen även en hybrid. Men det beror lite på merkostnaden samt vilka utsläppskomponenter vi diskuterar. Och bilköerna är inte så farliga under dagtid att kollektivtrafiken kan konkurrera tidsmässigt.
Företaget håller på med utveckling av annat än miljölösningar så det är inget måste med låga utsläpp och annan PK för oss. MVH AL
E-UP är lite liten tyvärr. Men det finns ju en Golf med el som kan vara intressant. Skall kolla på den. MVH AL
Har kört en Polo 1,2 TSI 90hk 2017 i ett halvår nu och jag kan verkligen rekommendera den modellen.
Man sitter lite högre än i Golfen och Polon är mjukare fjädrad, lite kortare stolar dock men inget som stoppar långresor.
Komfortabel bil överlag med tanke på storleken och ganska tyst i motorvägsfart.
En fördel till är att jag som är lång slipper skava knät mot mittkonsollen i Polo vilket jag gör i Golfen.
Motorn är rapp och snål på dropparna, håller faktiskt den deklarerade förbrukningen, jag brukar hamna mellan 0.51-0.55 blandad körning med lätt gasfot och manuell låda, smidig den också även om DSG är att föredra vid mycket stadstrafik.
Nackdelar är väl liten skuff och att det blir ett flitigt växlande om man åker fyra i den, det är väl vad jag kan komma på just nu.
Mycket kompetent bil om än lite präktig kanske.
Tack för det Prestigelös. Så bagaget är i underkant om jag tolkar dig rätt?
Vad var det som gjorde att du valde Polo framför Golf - även med hänsyn tagen till de nackdelar du beskriver?
Även jag tycker att Polo framstår som ett alternativ. Den känns "tillräcklig".
MVH AL
Jag skulle välja Golfen.
Tillräckligt stor och tillräckligt liten(smidig)
Jag skulle kolla på en Skoda Rapid. Praktisk och helt OK bil som kan fås för rimlig peng (även om det kanske inte spelar så stor roll vid leasing). Den kan utrustas med en del bra grejer och har 3 års garanti;-)
Golf är ju en modernare och säkrare konstruktion än Polo och definitivt större. Men bekvämast i Golf-familjen tycker jag personligen att Golf SV är - men där är jag väl en aning jävig..:) Och med alla Golfar får man ju bl a adaptiv farthållare och el-handbroms med autohold. Dessa två funktioner tillsammans med automatlåda ger en mycket bekväm körning.
Men en manuellt växlad Polo är ju helt klart billigare och en trevlig bil i sin klass. Men om man kan tänka sig en Polo så borde ju en Fabia också vara tänkbar.
Du får in fyra matkassar men inte så mycket mer, ingen barnvagn om man säger så.
Men med fällt baksäte blir det rätt stort.
Den känns som du säger tillräcklig, är ju ändå nästan fyra meter lång, suverän runtomsikt vilket man inte är bortskämd med i dag.
Bilen känns överlag väldigt genomtänkt, alla reglage sitter där man vill ha dem, mycket bra kvalitetskänsla i inredningsmaterialen.
Kanske lite präktig som sagt, allt bara funkar men visst finns det märken som är roligare att köra och de med mer spännande design osv men Polon känns genomtänkt och faller väl inte igenom på någon punkt.
Det som till slut fällde avgörandet för min del var priset, Polo säljs med kraftiga rabatter då en ny modell är på ingång inom en snar framtid.
Jag gav runt 135.000:- i somras för en lagerbil med masterspaket och vinterdäck...
Fanns ingen annan modell i den klassen som då kunde matcha det priset med motsvarande utrustning när jag kollade runt, förutom Dacia Sandero möjligtvis.
Rätt mycket bil för pengarna Prestigelös. Låter som ett utmärkt val för AL
Auris hybrid.
Skoda Fabia kombi ger mer utrymme för Polo-pengar. Värd att kolla på med!
Ja det är nog mer utrymme i Fabian, det har Grosser rätt i.
Hur vore det att prova nya Ibiza, det är ju den första i lilla VAG- gänget på nya plattformen?
Tyvärr kommer väl inte automat förrän till sommaren.
Nya Ibiza visades väl häromdagen så det lär väl ta ett tag innan den dyker upp i hallarna. Och då kan man också se nya Kia Rio som också kan vara intressant i den bilklassen - liksom nya Ford Fiesta. Så man får nog bestämma sig för om det är de bilar som finns tillgängliga idag som man är intresserad av eller om man skall vänta och vänta på allt nytt som kommer..
Ja varför inte. Får titta på den också. Börjar bli många olika varianter och bilar man skall kolla på nu:-)
MVH AL
Jo, Polo är mindre och sämre utrustad med avsikt på säkerhet och det känns sisådär med tanke på vad företaget lever på. Men å andra sidan, det är inte många som kommer göra den kopplingen så rent affärsmässigt är det nog ganska lugnt.
Men just nu lutar det lite åt Golfen i alla fall:-)
MVH AL
Välj du en Golf AL, det är en vettig bruksig bil som kommer att fungera perfekt för ändamålet. Välj en med DSG så blir den lättkörd, även om den är en del dyrare än en Polo eller andra förslag här så tror jag ändå att totalkalkylen är ganska vettig vid företagsleasing.
Det låter som du fick en bra deal på din Polo. Och vad kul att du är nöjd med bilen! Men fyra kassar i bakluckan tror jag blir lite klent, då vår kontorsansvarig köper in en del kontorsmaterial, veckohandlar och sköter sådana bestyr. Så lite mer utrymme vore nog bra. Så kanske en Golf-kombi kan bli vår melodi?
MVH AL
Ja hade inte vissa herrar klistrat ner siten med allt snack om HSD och en massa skit om Volkswagen generellt så skulle den kunnat vara ett alternativ.. Tycker hybridlösningen är smart. Men nu har de gjort så att Toyota tappar en kund här i alla fall. Dessutom är bilen inte lika snygg som Volkswagen (anser jag)
MVH AL
Japp, ok. Tack för tipset! Givetvis skall den få en chans. :-)
MVH AL
Kia med hybrid är faktiskt något jag skall titta närmare på. Det har du helt rätt i. Tack för den iden. Seat är jag däremot inte så glad i, inte för att den är dålig utan då jag inte är överförtjust i den spanska tjurfäktningskulturen. Vill inte skicka pengar dit av den anledningen. Men man skall inte stänga några dörrar.
MVH AL
Ja mycket lutar åt en Golf, eller Kia med hybrid som Pi tog upp ovan.
MVH AL
Fast Kia med hybrid är Niro och inte den kommande Rio - såvitt jag vet i alla fall. Å andra sidan kan du köpa den redan idag. Liksom Hyundai Ioniq Hybrid. Men prismässigt börjar vi ju klättra rätt rejält ifrån en Polo eller Fabia. Pris/utrymmesmässigt så är nog en Fabia kombi oslagbar - och det är dessutom en helt OK bil att köra. Speciellt med automatlåda och TSI 1,2/110.
Läste just senaste numret av ViB och där testades Fabia tillsammans med Citroën och Renault.
Fabian ansågs bäst i sin klass!
För 142.100 kr får man en Fabia kombi TSI/90 med Komfortpaket Media Plus och i solid lack. Behöver man inte automat så är det ju ett rätt attraktivt pris för en riktigt rymlig liten kombi - och som har autobroms...:) Och i vanlig vit lack ser den ju faktiskt riktigt OK ut.
Fabia är helt OK. Man kan kolla in min tråd om den lilla gröna grodan här: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/nya-fabia
För 12800:- får man automat i Fabian och det måste vara väl använda pengar i en stadsbil.
Audi, den är läcker i den där färgblandningen du valt!
Tack saabnisse, det krävde bara lite övertalning för att min fru skulle falla för Bengtsson;-) Hon var såld på Fabia i grundutförandet - men är nu rejält stolt över sin gröna groda.
Gäller dessa 12.800 kr även när den övriga bilen är en kampanjbil ? Såg inget tillägg för automat i deras kampanjerbjudanden men det kan givetvis gälla. Sen verkar det som att automaten bara finns med 110 hk motorn och då lär priset dra iväg om det motorutförandet inte omfattas av kampanjerbjudandena. Men nu är det väl försäljning till företag så då kanske förutsättningarna är lite annorlunda.
Pi, jag gick efter vad som redovisades i ViB och om det stämmer vet jag inte, men om man läser A.Ls första inlägg så är tydligen inte priset det viktigaste.
Och där håller jag med, jag har alltid ansett att man ska betala för det man vill ha.
När det är dags för träfracken är det för sent att ångra snålheten!
Fast med högre pris så finns ju många andra alternativ...
Givetvis Pi, men A.L ville ju ha alternativa förslag!
"Nya" Seat Leon annonseras ju friskt just nu för 170.000 kr hyfsat utrustad - kanske kan vara nåt ? Och Seat är ju aggressiva på leasing-marknaden dessutom...
Ja absolut. Den är ju lite sportigare. Men jag är inte så positiv till att stödja spansk bilbyggarkonst på grund av deras vidriga tjurfäktning. Därför undviker jag helst Seat till förmån för något annat.
MVH AL
Absolut! Man skall alltid undersöka så många alternativ som möjligt och vara öppen för nya ideer och förslag.
MVH AL
Ja kombin är onekligen ett alternativ. Kontorsansvarig som skall nyttja bilen för olika ändamål (och kanske även privat framöver - har inte bestämt mig där än) tycker dock inte att en Skodakombi låter lika fränt;), hon vill ha en Golf,Polo eller något lite annorlunda (typ SEAT som Saabnisse var inne på). Och det skall helst vara en manuel låda på den till råga på allt;). Hybrid är också intressant, särskilt Kia/Hyundai. Men det springer iväg lite extra då.
MVH AL
Du får nog vara beredd att släppa på lite principer, AL. Och det är ju din anställda som skall leva med bilen - inte du..:)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.