Vi Bilägares forum

Ford slutar sälja Mondeo i Australien.

Ford slutar sälja Mondeo i Australien.

Ford Australia har meddelat att man slutar importera Mondeo på grund av usel försäljning. Dock har man lagt ner $0 på marknadsföring så det är inte så konstigt. Hela deras marknadsföringsbudget verkar gå till Ranger som också är den enda Fordmodell som har någon försäljning att tala om. Chicken and egg situation!

Uppdaterat: 2017-12-21 10:41

Kommentarer

Men har inte Ford någon mastodont modell likt Holden där dom skohornat ner någon V8:a och som garanterat finns i a-traktor format?

Trodde dom var ärkerivaler när det gällde att glädja Oz-lantisarna med mullrande v8:or.

Uppdaterat: 2017-12-21 10:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tillverkningen av Ford Falcon lades ner tidigare i år. Modellen har inte ersatts och vill man ha en Ford med V8 får man köpa en Mustang. Ford kommer tydligen att satsa på småbilarna Fiesta och Focus samt ett gäng SUVar. Men som sagt det är pickupen Ranger som är Fords ända bil på 10 i topplistan.

Uppdaterat: 2017-12-21 13:12

Just det, Falcon heter den...eller hette kanske är mer korrekt.

Men men, tiderna förändras och tur är väl det.

Uppdaterat: 2017-12-21 16:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vad ska de tävla med i V8 supercars nu då!

Uppdaterat: 2017-12-21 16:25

Känns som att Ford har ett motsvarande problem även i Sverige - alltså att dom har ett utdaterat sortiment som knappast drar köpare till bilhallarna. Och sen Bilia sa upp ÅF-avtalet med Ford så måste dom dessutom börja bygga upp ett delvis nytt ÅF-nät - kanske inte så enkelt med nuvarande sortiment.

Uppdaterat: 2017-12-21 16:57

Mondeon i familjen står för utbyte nu efter tre år. Det är den mest felfria bilen hittills, endast en motor till bakluckan som krånglat och byttes på garantin.

Allt annat felfritt, en mycket komfortabel bil som är avsevärt bättre än vad alla tror som inte gjort sig besväret att kolla den!

Men precis som Pi skriver är det glest mellan ÅF som jobbar för den.

Uppdaterat: 2017-12-21 19:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det lönar sig att satsa, i Halmstad är mer än var 10:e ny bil en Ford, men med en ny bra ÅF.

Uppdaterat: 2017-12-21 19:24

Som sagt - en bra skara med ÅF är ena förutsättningen men produkterna måste också vara moderna och attraktiva - vilket väl knappast kan sägas om Fords sortiment i sin helhet idag. Jag har själv haft många Fordar genom åren och min allra felfriaste nybil var min Focus -07 som var helt felfri under 10.000 mil. Men idag - nä, inget som lockar, tyvärr.

Uppdaterat: 2017-12-21 19:55

Fiesta är ju ny och Focus är på gång men Mondeo är gammal. Storbilsklassen får ju färre och färre som satsar i.

Avensis inne på tredje faceliftet, Mazda 6 nu andra faceliften, Accord borta, Talisman är nog ingen storsäljare direkt och så fortsätter det.

Uppdaterat: 2017-12-21 19:58

Och efter Focus kan man nog anta att det kommer nya C-max och Kuga också, eftersom Focus utgör grunden för dom. Eftersom Mondeo numer är samma som i USA, ja hela världen, så kommer det nog en ny så småningom. Men det är sant att det annars är färre o färre som satsar i den storleken.

Uppdaterat: 2017-12-21 20:08

Jo, visst är Fiestan ny men knappast speciellt konkurrenskraftig om man ser vad den kostar idag. Och nån ny Focus och Mondeo finns ännu inte oavsett om dom är "på gång". Nya Fiesta har ju funnits rätt länge i vissa länder och det var väl samma visa när nuvarande Mondeo introducerade i Sverige vill jag minnas. När senaste modellen av Focus introducerades så hade dom en USP som tyvärr slarvades bort av Ford Sverige - dom var första bilmodellen i Golfklassen som kunde erbjuda autobroms. Men tog Ford hem lagerbilar med den utrustningen ? Nej - bara några få så det försteget slarvade man bort.

Uppdaterat: 2017-12-21 20:08

Jag har alltid ryggat tillbaka över den vansinniga knapphysterin i vansinne som Ford hadde på många modeller.

Nu tror jag dom fått igen sunda förnuftet.

Uppdaterat: 2017-12-21 20:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag har alltid ryggat tillbaka över den vansinniga knapphysterin i vansinne som Ford hadde på många modeller.

Nu tror jag dom fått igen sunda förnuftet.

Det spelar inte så stor roll, man lär sig använda dom man behöver.

Det är värre med pekskärmar där just det man behöver ändra ligger i andra eller tredje menyn!

Uppdaterat: 2017-12-21 20:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

mso 1000 wrote:Jag har alltid ryggat tillbaka över den vansinniga knapphysterin i vansinne som Ford hadde på många modeller.

Nu tror jag dom fått igen sunda förnuftet.

Det spelar inte så stor roll, man lär sig använda dom man behöver.

Det är värre med pekskärmar där just det man behöver ändra ligger i andra eller tredje menyn!

Äntligen någon som fattar!

Uppdaterat: 2017-12-21 20:48
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Mondeo är på väg bort från Europa också, i alla fall ryktas det om att den europeiska tillverkningen försvinner vid nästa modellskifte: https://america.cgtn.com/2017/12/13/ford-to-shift-fusion-mondeo-production-to-china

Uppdaterat: 2017-12-21 21:01

Junkers, de skall köra Mustang i V8 serien. Ford Australia har inte importerat bilar från europa på flera år. Focus och Mondeo tillverkas i Sydafrika, Fiesta tillverkas på samma lina som Mazda 2 i Thailand. Även Ranger kommer från Thailand. Mustang tillverkas märkligt nog i USA.

Uppdaterat: 2017-12-21 22:30

Nice, Mustang blir ju trevlig att se men jag trodde det var meningen det skulle vara stora fyradörrarsbilar enligt reglemente.

Uppdaterat: 2017-12-22 05:22
Tobo skrev:

Mondeo är på väg bort från Europa också, i alla fall ryktas det om att den europeiska tillverkningen försvinner vid nästa modellskifte: https://america.cgtn.com/2017/12/13/ford-to-shift-fusion-mondeo-production-to-china

Ja det är förstås en tanke från Ford för att försöka få lönsamhet i en icke-premiumbil. I hela Europa har förövrigt D-segmentet backat under en tid till att ligga väl under 10% av försäljningen. Egentligen bara VW som klarar att få ut volymer. Mercedes, BMW och Audi tjänar också pengar men hela d-segmentet känner av SUV-intrånget. En gissning är att SUV/CUV nu ligger på ungefär 20-25%.

Uppdaterat: 2017-12-22 09:30
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag minns 80-90-tals Falcon som var en variant på Granada, men hade betydligt större motorer. Liknande Omega och Holden Commodore (hade en sån när jag jobbade i Australien).

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-22 10:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
mso 1000 skrev:

Jag har alltid ryggat tillbaka över den vansinniga knapphysterin i vansinne som Ford hadde på många modeller.

Nu tror jag dom fått igen sunda förnuftet.

Mja, Volvo har ju också varit mästare på massor av knappar, tror jag räknade på över 50 bara på mittkonsollen i V70...

Gärna likadana knappar, långt från den självklara logiken de hade tidigare, med olika form på knapparna.

Uppdaterat: 2017-12-22 10:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

mso 1000 wrote:Jag har alltid ryggat tillbaka över den vansinniga knapphysterin i vansinne som Ford hadde på många modeller.

Nu tror jag dom fått igen sunda förnuftet.

.

.

Mja, Volvo har ju också varit mästare på massor av knappar, tror jag räknade på över 50 bara på mittkonsollen i V70...

Gärna likadana knappar, långt från den självklara logiken de hade tidigare, med olika form på knapparna.

Ja det fanns ju fler fabrikat med knapp premium hysteri.

Nån lyckades ju få in 34 funktioner i ratten!!!

Uppdaterat: 2017-12-22 16:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Alla nya bilar har massa knappar i ratten. Fast vår Renualt Captur och Peugeot har inte lika många som vår Hyundai i30 hade. Fast både Renualt och Peugeot har en extra spak med knappar som gömmer sig bakom ratten. Man kan inte se. Det bygger helt på känsla men man vänjer sig snabbt och det fungerar faktiskt bättre än jag trodde.

Uppdaterat: 2017-12-25 05:01