Vi Bilägares forum

Ett år med VW Golf

Ett år med VW Golf

Nu har jag haft min Golf 1,2 Tsi -17 i ett år.
Bilen har till dags dato gått 1342 mil.
Den är extra utrustad med klimatanläggning och dragpaket.
Silver metallic.
Japp...en vanlig gråsilver Golf......bland det tråkigaste som finns.
Men....
Enligt mig(och några fler) bland det absolut bästa som finns att köpa i prisklass runt 200000 kr som ny bil.
Den har en otroligt smidig motor/låda vilket gör den mycket lättkörd.
Mycket bra sikt, både fram, bak och åt sidorna.
Framstolar som jag innan köpet var lite skeptisk inför, standardstolar som såg lite platta och enkla ut.
Men som har visat sig passa mig ypperligt. (182 cm).
Bilen går förhållandevis tyst....dock sitter det nu Kumho friktionsdäck på som inte är de bästa jag haft direkt. Valdes ej av mig.
Blir bättre till nästa vinter(om jag har kvar bilen)
Den har ju såna där grejer som adaptiv farthållare mm, som har fungerat utan anmärkning.
Allt funkar sådär intuitivt som man är van vid från VW.
Allt sitter där man förväntar sig.
Den in/utfällbara dragkroken används ca 1-2 gånger i månaden för olika ändamål, dra släpkärra eller cykelhållarfäste.
Funkar ypperligt, bilen får även dra 1300 kg vilket verkar vara lagom för bil/motor.
Bilen har fungerat helt utan några som helst fel....det enda som hänt var förarrelaterat då jag kom för nära en sån där betonggris med kofångaren....... omlack.
Har gjort ett extra oljebyte vid 1000 mil, det gör jag alltid på nya bilar.
Bilen har tills nu dragit 0,55 liter per mil.
Det är inga problem att få den att dra under 0,5 men det stämmer sällan med min körstil/vägtyp.

Då jag kört den nya 1,0 Tsi så vill jag poängtera att den nya motorn är/känns bättre än 1,2.
Dock inte så stor skillnad att jag skulle byta bara för dens skull.

Slutsats efter ett år: Som förväntat, i något fall bättre än förväntat.

Uppdaterat: 2018-01-13 16:44

Kommentarer

Glömde att jag monterat i motor- och kupevärmare- elektrisk.

Uppdaterat: 2018-01-13 16:49

Lycka till i fortsättningen också :)
En fråga. Är det en slangvärmare eller en utanpåliggande värmare.
Är du nöjd med funktionen när det är svinkallt och blir motorn varm.
Ja extra oljebytet är bra och så känns det bra och jag fixade det på min bil också.
Har golfen utfällbar drag, isåfall kanon bra då octavian ha löstagbart som är lite tveksamt men funkar.

Uppdaterat: 2018-01-13 18:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vet inte om det är slang- eller utanpåliggande.
Tycker väl inte det gör så himla stor skillnad...mest i kupen då :-)

Ut/infällbart drag.

Uppdaterat: 2018-01-13 18:58

Måste ju framhäva backkameran. Alltid ren o fin(gömd bakom emblemet/handtaget)

Uppdaterat: 2018-01-13 21:11

Infällbart drag, backkamera och adaptiv farthållare uppskattar jag mycket på min Golf SV. Liksom insteg/körställning och utrymmet i baksätet. Helt nöjd även jag efter drygt 5000 mil och snart 3 år.
Kollade f ö också VW T-Roc idag. Blev mycket förvånad över att en relativt liten bil som ändå i "utställnings-utförandet" kostade runt 400.000 kr hade löstagbart drag och inte infällbart... Svagt speciellt till det priset. Visserligen 190 hk diesel och DSG-låda men 400.000 kr - nog kan man konstatera att tillverkarna försöker pressa ur oss konsumenter mesta möjliga pengar bara för att bilen kallas SUV... Min nuvarande Golf SV var f ö minst lika bekväm att ta sig in i och sitta i och det mesta på förarplatsen kändes igen nästan till punkt och pricka så inget köpsug uppstod.

Uppdaterat: 2018-01-13 21:32

Pi. Provade en SV i veckan och håller med dig.
Dessutom rear dom ut sista modellen för 190 tusen med 1,2an nu.

Uppdaterat: 2018-01-13 21:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Peter E, Pi eller någon annan, har ni någon erfarenhet av det tillval man kan göra till Golf Sportscombi, "Förstärkta fjädrar och stötdämpare" ? (kostar 4.000 kr)
Hur fungerar det ? Är det endast när man lastar bilen tungt man har nytta av detta ?

Uppdaterat: 2018-01-28 19:52

För 9 månader sedan bytte jag från Passat EcoFuel DSG -14 till Golf SC GT -17 med 2.0TDI och DSG, senaste faceliften. Anledningen till att det blev Golf och inte Passat är att Passaten börjar kännas onödigt stor. Anledningen till att det blev diesel och inte gas är att jag tycker VW tänkt fel med Golf TGI. Golf TGI har fullstor bensintank och gastankar som rymmer gas för en räckvidd på bara knappt 35-40 mil. Passaten hade 30 liters ”reservtank” för bensin och gastankar som hade en räckvidd på 48-50 mil. En miljöbil skall definitivt ha längsta räckvidden på sitt miljöbränsle, annars är det inte en miljöbil. Jag var dessutom lite skeptisk till ”bara” 110hk i Golf TGI men det lär räcka till hyfsat.

Det jag saknar från Passaten är:
Analog klocka, den som jag tyckte var larvig först i Passaten men den är hyfsat stor, tydlig och visar alltid tiden.
Nyckeln, varför vanlig utfällbar nyckel i Golfen, känns omodernt. Passatens klump som bara trycktes in var mycket bättre.
Utfällning av dragkroken. Egentligen inget fel på Golfens med det var enklare med en knapp på bagagerumsväggen är att dra i ett handtag där bagagerumsmattan ligger väldigt tätt.

Vad som är bättre/bra med Golfen:
Adaptiv farthållare.
Bakkameran i Golfen är alltid ren, det var den nästan aldrig i Passaten. Den hanterar dessutom mörker och starkt solljus bättre än vad Passatens backkamera gjorde.
DSG-lådan. DSG-lådan i Passaten växlade i och för sig mycket mjukt och smidigt men den i Golfen känns rappare vid korsningar och liknande och fungerar bättre i kökörning.
Utrymmena är över förväntan, jag har inte upplevt att det är en mindre bil, möjligen är baksätesutrymmer något kortare.
Golfen är tystare än Passaten.
Golfen har LED-ljus och dess kurvljus är mycket bättre, de lyser upp bra medan Passatens bara lyste.
Färddatorn har en automatisk nollning vid tankning av Golfen, den visar dessutom förbrukning sedan start, sedan tankning och långtidsförbrukning.

I blandad trafik mest runt Stor-stockholm har Golfens förbrukning legat runt 0,5-0,55 med ganska mycket kortkörningar, Passaten låg på 0,65-0,7 Nm3/mil.

Uppdaterat: 2018-01-29 10:44

Bothvid - jag har inga "förstärkta fjädrar och stötdämpare" på min Golf SV och vet inte vad de skulle tillföra. Dessutom är ju överhänget rätt kort på SV så om tanken var att detta tillval skulle bära upp t ex en påhängd släpvagn bättre så är jag tveksam till behovet på just SV. I så fall behövs det nog bättre på en Golf SC som har längre överhäng bak, större bagageutrymme och möjligen också lite kortare hjulbas så det kanske är orsaken till att tillvalet finns till den modellen.

Uppdaterat: 2018-01-29 10:48

Kör man ibland med tung släpvagn och mycket last i bilen kan det säkert vara ett bra tillval. Gör man inte det kan man hoppa över det.

Uppdaterat: 2018-01-29 11:36

Tack för svar angående "förstärkta fjädrar och stötdämpare" till Golfen. Säkert som ni är inne på, kan vara användbart när man drar tungt. Vilket jag inte gör, så då kan jag släppa det.

Uppdaterat: 2018-01-29 14:27

Har en golf 1.6 multifuel från 2010. Nöjd i stort sett, men tusan vilken trött motor. Händer inget under 2000 varv o rätt törstig är den också.
Hoppas de nyare modellerna är piggare o snålare. Vår bil ger verkligen "kärringstopp" ett ansikte :-)

Uppdaterat: 2018-01-29 20:38

400' för en T-roc låter ännu "dyrare" än vad Volvo vill ha för xc40. Ursäkta OT.

Uppdaterat: 2018-01-29 20:43

T68 - motormässigt är det "inte en skruv gemensam" med din gamla 1,6 l motor.

Uppdaterat: 2018-01-29 22:18

Oj.
Hade glömt av denna tråd helt.
Men nu har jag haft bilen i drygt tre år.
4800 mil.
0,55-0,6 liter per mil ca.
Annars har den rullat på problemfritt som väntat.
Har använt draget en-två gånger i månaden i tre år.
Gott med in-utfällbart.
Har haft Nokian dubbfria nu och vilken skillnad mot de koreanska fälgskydden jag hade tidigare.

Men nu är det dags att skiljas från Golfen...
Veckan som kommer är det meningen att den ska bytas mot en ny bil :-)

Uppdaterat: 2020-03-14 16:27

Hej.
Byter till en roligare.....golf.....
Ärligt talat så var väl inte körglädjen det mest utmärkande med den nuvarande.
Fast det visste jag ju.
Så nu är det dags för något mer skojigt
Börjar på G och slutar på I.

Uppdaterat: 2020-03-15 08:54

Har den nya GTI:n börjat levereras redan?

Uppdaterat: 2020-03-15 10:15

Nej, det har den inte.
Så det kan ju vara en "gammal" :-)

Uppdaterat: 2020-03-15 10:34

Ah, samma modell du redan har men med annan motor bara?

Uppdaterat: 2020-03-15 11:12

Lite mer än bara motorn som skiljer en Golf GTI från en med 1.2 tsi. Har bla limited-slip diff. Helt annan upplevelse jämfört med 1.4 tsi som jag hade.

Uppdaterat: 2020-03-15 13:56

GTI har väl en ordentlig bakvagn också?

Uppdaterat: 2020-03-15 14:29
L. Mäkinen skrev:

GTI har väl en ordentlig bakvagn också?

Det hade min 1.4 tsi också, var ändå en stor skillnad.

Uppdaterat: 2020-03-15 14:58

Ja det är väl typ samma kaross på båda...…
O lite annat med.
Men det som skiljer, det skiljer sig.
Har bara provkört bilen 10 min...men.
Roligare kommer det bli, behövs i dessa tider :-)

Uppdaterat: 2020-03-15 15:04

Självklart är en GTI roligare än en vanlig gubbgolf. Får jag fråga vad som fick dig att inte vänta in den nya och få lite mer uppdatering?
Jag bytte vid ett tillfälle från en V70 till en XC70, samma generation.....enda som blev skillnad var bättre komfort. Men samma interiör mer eller mindre.....skittrist när man väl byter att inte göra det till en annan modell eller generation.

Uppdaterat: 2020-03-15 15:11

Anledningen är inte en utan flera.
Jag fick tillfälle att klämma o känna på Golf 8 i samband med provkörningen av min kommande bil.
Golf 8 var en standardgolf, alltså ingen Gti men då jag själv tycker bättre om Golf 7 standard än Golf 8 standard så tänkte jag inte vänta in Golf 8 GTI.
Ryktet säger också att den bilen inte kommer erbjudas med manuell låda i Sverige så...
Dessutom en prisfråga. Jag tror att med den deal jag fick så skiljer det säkert närmare 100000 på en likvärdigt utrustad.
Chassimässigt o motormässigt är det nog samma grejer till 90% så...

Uppdaterat: 2020-03-15 15:26

Sedan är det ju samma instrumentbräda/panel i GTI.n som i min nuvarande
Men digitala instrument .
9,2 tums skärm istället för 6,5.
Navi.
Helt andra stolar.
Dynaudio ljudsystem
Taklucka.
Mycket bättre strålkastare.
Har fortfarande drag på bilen...men nu även i bilen :-)
Park värmare
etc.

Så även om en del saker är sig likt så skiljer det väldigt mycket.

Glömde... 245 hk istället för 110 hk....

Uppdaterat: 2020-03-15 15:34

Då hänger den nästan med en Nissan Leaf...

Uppdaterat: 2020-03-15 15:54

I vad?

Uppdaterat: 2020-03-15 15:59

Manuell låda förstår jag om de inte tar in på den nya, det är ju mer eller mindre helt ute från C-klassen och uppåt. Visst får man alltid bra erbjudande på utgående modeller, men där får man ju även ha med i beräkningen ett lägre andrahandsvärde än vad den nya hade haft. Men visst, självklart håller det ner din månadskost om det är det primära. Samtidigt, är målet en låg månadskost kanske man inte väljer en GTI i första hand....
Sen säger jag inte alls emot att Golf GTI är en kul bil, det är den, mycket!! Har bara svårt förstå att man inte byter modell med när man ändå byter. Inte byter man till en likadan fru om man skiljer sig, då man passar på berika sig med nåt kanske mer exotiskt, mer förförande former än det man klämt på tidigare.....;)

Uppdaterat: 2020-03-15 16:16

Låter som ett förnuftigt och roligt byte.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Manuell låda var ett krav från mig.
Golf 8 lockar inte mig...även om den har en del andra former :-)
O sen har jag aldrig haft en Golf 7 GTI :-)
Hade en GTI MK2 1986-87 så det var väl dags för en GTI igen....

Förmodligen vill jag känna mig som 19 igen :-)

Uppdaterat: 2020-03-15 16:22

Varför manuellt med dagens lådor? Kan inte se någon som helst fördel. De nya GTI:erna är väl kvickare med automaten med.
Nej, menade inte ditt enda andra val hade behövt vara en Golf 8......vad fler för bilar kikade du och provade? Finns ju så otroligt mycket mer spännande där ute än VW.
Förstår din känsla helt klart att du vill ha nåt roligare än din gamla bil.....och känna dig mer lekfull igen i din körning. Jag kör massa mil varje år i familjebil men tycker fortfarande det är barnsligt kul ge fullt på de där perfekta kurviga backiga slingorna man kan utan och innan.....

Uppdaterat: 2020-03-15 16:28

Jag hade en Passat-16 med 220 hk bensin o DSG.
Visst funkade det bra....men jag kom aldrig riktigt överens med att nåt annat bestämde vilken växel som passade bäst.
Köpte min nuvarande Golf efter passaten och det var en fröjd att få växla själv, trots halva effekten mm.
Jag förstår att alla inte tycker så men jag är jag :-)

Kombinationen kul, praktisk, lagom stor/liten, vardagsvänlig, hetsande är enligt mitt tycke ganska svårslagen i en Golf GTI(har ju inte ägt den än men...)

Uppdaterat: 2020-03-15 16:33

Får jag vara nyfiken och fråga vilka av konkurrenterna du testade och varför Golfen vann över dem i ditt urval?

Uppdaterat: 2020-03-15 16:37

Grattis Peter . det blir säkert en kul bil !
Och vi skall inte glömma att alla bilval är högst personliga och inte behöver motiveras för andra för det enda viktiga är att man själv är nöjd.

Uppdaterat: 2020-03-15 16:49

Tack Pi
Nej, jag vet att jag inte behöver motivera bilvalet, men man kan ju försöka förklara :-)

Det finns en anledning till varför klassen "heter" Golfklassen.

I just detta fallet så stod det en GTI i bilhallen som hade stått där ett tag.
Priset var justerat nedåt, våren närmar sig och jag kände att det var dags.
Jag fick bra betalt för den gamla(bra andrahandsvärde på golf, speciellt hos VW)
Så...på onsdag eller torsdag...…… :-)

Uppdaterat: 2020-03-15 16:59

Enda "konkurrent" som har liknade specar/möjligheter till utrustning är nog Focus.....och ingen Ford på våran gård.

Uppdaterat: 2020-03-15 17:01

Dessutom: I dessa tuffa tider behöver vi hålla igång ekonomin.....så :-)

Uppdaterat: 2020-03-15 17:04

Glöm min tidigare kommentar det vara bara det att elbilar idag tenderar av vara så snabba 0-100 att gamla tiders GTI upplevs som långsamma.
Du kommer säkert bli nöjd, grattis!

Uppdaterat: 2020-03-15 17:08

Det e lugnt junkers!!
Tack!

Uppdaterat: 2020-03-15 17:09
Peter E skrev:

Enda "konkurrent" som har liknade specar/möjligheter till utrustning är nog Focus.....och ingen Ford på våran gård.

Jo då, Hyundai I30N går inte av för hackor och har endast manuell låda, och en bra sådan.
Men skulle tro att andrahandsvärdet kommer bli bättre på Golfen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Vet inte om Hyundai går att få med dragkrok?

Uppdaterat: 2020-03-15 17:17

Jag hade nog kört på Civic om jag skulle köpt en kul bil i den klassen, vad jag har förstått är den mest busig i gänget och den finns väl tyvärr bara med manuell?
Eller som Guran skriver, I30N är ju med en prisvärd bil, inte så kul att titta på dock.
Sen får man väl en Cupra för samma pengar som en GTI och med betydligt bättre drag, om man nu känner man vill vara kvar inom koncernen. Självklart behöver man inte försvara sitt val, jag var bara nyfiken på vad som fick dig att välja samma och då mot vilka konkurrenter du hade testat.

Uppdaterat: 2020-03-15 17:21

Jag förstår din undran Henrik.
Cupra går bort då den inte går att få med dragkrok...e nog samma med Hondan.

Är inte ute efter en busbil utan en vardagsvänlig bil med bus i... :-)
Hoppas skillnaden framgår.

Och nu blev det en Golf GTI.

Uppdaterat: 2020-03-15 17:24
Henrik M skrev:

Jag hade nog kört på Civic om jag skulle köpt en kul bil i den klassen, vad jag har förstått är den mest busig i gänget och den finns väl tyvärr bara med manuell?
Eller som Guran skriver, I30N är ju med en prisvärd bil, inte så kul att titta på dock.
Sen får man väl en Cupra för samma pengar som en GTI och med betydligt bättre drag, om man nu känner man vill vara kvar inom koncernen. Självklart behöver man inte försvara sitt val, jag var bara nyfiken på vad som fick dig att välja samma och då mot vilka konkurrenter du hade testat.

Henrik, nu jämför du ju bilar som skall jämföras med en Golf R. Du vet väl hur viktigt det är att jämföra korrekt :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran: Jag la upp dem som exempel där jag tror man får mer för pengarna än om man valt en GTI. :) Tror de flesta är överrens om att få mervärde är en fördel.
Men ja, jämför man korrekt likvärdigt tror jag Golf GTI är en av mellanbusbilarna som har högt pris i klassen. Sen om det speglar sig i totalkost är jag för dåligt insatt för att bedöma. :)

Uppdaterat: 2020-03-15 17:33

På tal om pris, så hade inte jag gett de pengarna som min blivande bil egentligen skulle kosta.
Så ja, Golfen är dyr.....till ordinarie pris.

Uppdaterat: 2020-03-15 17:36

Jag "roade" mig med att leta likvärdiga/jämförbara bilar på nätet.

Hamnade som av en händelse på Toyota...
Det "roligaste" som de hade på Corollan, manuell låda och bensin.... var en 1,2 liters på 116 hk.
Sa inte deras nuvarande chef att de skulle göra roligare bilar...……………..

Och i prislistan för 2020 är denna variant helt borta....

Uppdaterat: 2020-03-15 17:49

Kul att du valde manuell låda!
För de stunder man verkligen kör bil är det att föredra då man får överlägsen kontroll över vad bilen gör. Att en automatisk bil är snabbare är ointressant utanför tävlingsbanan. Samspelet mellan människa och maskin är det som ger glädje och som konstaterats tidigare:
Körglädje mäts inte med klocka!

Uppdaterat: 2020-03-15 19:26

Grattis Peter! Tittade länge på en Mk7 Golf GTI innan jag köpte min BMW. Bra på allt!

Uppdaterat: 2020-03-15 20:32