Opeln ska in på verkstad (se min tråd för detaljer) och undertiden ska jag ha en hyrbil på försäkringen. Efter vissa svårigheter att få tag i elbilar i Kalmar län hade Sixt en Mustang Mach-E som jag hämtar på måndag.
Betalar 7 kr/mil så inga 1000km challenge ala Tesla Bjørn men om någon undrar något eller är nyfiken på detaljer passa på, jag har den en vecka.
Om det är önskvärt kan jag dela med mig av intrycken efteråt.
Kommentarer
Ja, det vore kul att läsa lite om dina intryck! Jag har en bekant som har en likadan, och han är väldigt förtjust i den.
Ja gärna.
Man har ju läst recensioner och sett tester men det är alltid roligt att höra från andra konsumenter vad som gillas/ogillas.
Ja, skriva gärna lite om dina upplevelser med Mach-E. Den ser ju fräck ut, men är ju dessvärre ingen testvinnare.
Mycket intressant.
Bilen har för det mesta sågats vid fotknölarna i testerna, vore kul att höra vad du tycker om den.
Första intrycken.
Mittenskärmen är fånigt stor, lite för mycket och känns billig, men troligen mest för att den framför föraren är jättebra. Stolsvärme m.m är i displayen, helt hopplöst för tar nån sekund för det att reagera jämfört med knappar som reagerar direkt. Dock bra balans på kontrasten i mörker, den bländar inte. Minus för att den inte verkar gå att släcka helt.
Automatiskta helljuset verkar inte fungera, symbolen lyser men mitt i skogen i kolmörker verkar det inte vara mörkt nog, annars är helljuset vansinnigt bra! Trodde det satt extraljus på den först.
Fjädringen är hopplös, stenhård och stötig, trodde (och hoppades) att den skulle vara mjuk o go.
Adaptiva farthållaren fungerar jättebra men har samma fel som alla andra, jag tycker längsta avståndet är lite för nära.
Filhållningsassistenten vinglar väldigt mycket och, precis som min Opel, kan den inte hantera blanka streck i billig asfalt utan tror det är väglinjer och sliter rejält i ratten. Gör dock att jag förlåter opeln lite när inte ens en 3x så dyr bil reder ut den vägen.
Närsikten är fruktansvärd. Dock har den kamera framåt men en rätt konstruerad framände hade jag hellre haft.
Ljudkomforten är kanon! Går riktigt tyst och fint även på skapligt grov asfalt.
Man märker hur olika man kan tycka, jag har alltid den inställd på kortaste avståndet oavsett bil....:) Längsta avståndet så blir det att man vill sitta ock "gasa ikapp".
Beror nog på om man är stockholmare eller inte ;)
Hålla avstånd till framförvarande bil är något som jag fick lära mig med min första bil som verkligen hade låång bromssträcka och det sitter kvar (f.ö. också en Ford!).
Jag tycker också det är obehagligt när farthållaren tillåter för kort avstånd.
Vet inte om du menade att jag skulle vara Stockholmare, trodde skällsord var otillåtna här inne......;)
Jag håller mig så långt från Sthlm som möjligt, född och boendes i södra Sverige, men vill ändå ha kortaste avståndet på farthållaren. Som sagt det längsta tycker jag ger en känsla av att man "vill ifatt".
Henrik, varför vill du ifatt?
Här bara kört en Fiesta med adaptiv farthållare, den var inställd på kortaste avstånd av föregående förare (lånebil)
Hur nån kan åka bil med det avståndet är för mig en gåta.
Å andra sidan håller typ 90% det avståndet, med eller utan farthållare, i Stockholmstrafiken.
Åter till ämnet, stod just bredvid en Mustang vid ett rödljus, o jäklar vilken blaffa till skärm !!! Lång som en måndag på höjden ;)
Som du såg skrev jag inte att jag ville ifatt, utan känslan beskrev jag så....att man tycker man är för långt ifrån så man vill typ trycka till lite till på gasen.....
Nu är det väl olika i olika bilar men Volvo och Tesla iaf är otroligt rejält avstånd vid längsta inställda. Och det kortaste är inte så himla kort, utan lagom.
Och hurmånga meter tycker du är lagom?
Tycker nog de Volvo jag ägt ligger på ett bra avstånd på landsväg 80-120 på längsta avståndet, skulle nog ibland vilja ha lite längre t.o.m. Däremot i stadstrafik väljer jag ett kortare avstånd på den adaptiva farthållaren.
Tyst är bra! Dålig fjädring är sämre. Jag har hört för mycket om fjädringen för att bli riktigt intresserad.
Kört in och vant mig lite nu.
Filhållningsassistenten är nästan farlig när det regnar eller är blanka "blödstreck" på vägen, bilen rycker i ratten och vinglar över hela vägen. Jag tycker den är dålig i min Opel men har accepterat det eftersom den är "billig" i jämförelse men i forden är den sämre. Beror troligen delvis på att den har "självkörningsförmåga" och hela tiden justerar sin placering med linjerna och är då linjerna dåliga, asfalten dålig eller dålig tränat Computer-vision-system (välj) så blir det pannkaka. Funkade ändå nästan som man kan förvänta sig på en fuktig oljerusad väg med nymålade linjer.
Matrix-LED lysena verkar behöva kalibreras vid start, dom verkar inte fungera direkt efter start. Men det är bra krut i dom och matrix-funktionen har bra upplösning, men har inte så mycket att jämföra med.
Den hårda fjädringen fungerar skapligt bra på motorvägen men det är trist att dom inte satt den lite följsammare, det är enligt mig den största nackdelen med hela bilen, hemma är vägarna så dåliga att man faktiskt riskerar att skada nacken om man inte är med på noterna när man kör över rötterna.
Den adaptiva farthållaren är kanon men stör mig lite på att när den läser skylten och justerar farten så lägger den ALLTID hastigheten på 3 km/h mer än hastighetsgränsen. t.ex 43, 53, 63 m.m och det går inte ställa in någon stans och är väl egentligen inte ett problem förutom att det inte är rätt. Annars är den riktigt bra på att se skyltarna, har kört på några ställen där Opeln brukar bomma och forden hade inga problem. Vet inte om den plockar hastighet från Nav också förstås.
Infotainment funkar faktiskt riktigt bra, är överväldigande med inställningsmöjligheter i början men det är enkelt när man bara tar tre djupa andetag och provar. Man kan välja vilken info man vill ha snabbt tillgänglig och det sparas som minimerade appar under det man tittar på just nu. Det är inte speciellt laggigt heller utan tvärtom ganska responsivt även om det inte är i klass med Google-systemet i Polestar och Volvo.
Kommer inte överens med ljudet i stereon. Är B&O men tycker ljudet är tunt, det är högt och klart med mycket detaljer men känns tillgjort och syntetiskt, nästan som man frivilligt lagt in en permanent "Loudness" för att riktigt visa hur bra högtalarna är men inte provlyssnat efter. Det är synd, hade man lagt equalizer lite lägre hade nog ljudet blivit ett annat för effekten i stereon verkar räcka gott. Har fått till det hyfsat i alla fall så man kan njuta av Hank Williams, Alan Jackson och Bruce Springsteen, som sig bör i jänkejärn.
Note to myself:
Keyless Entry är inget jag kommer betala extra i framtiden om inte bilen har
Sparköppnad baklucka, det är grymt!
Dörrhandtagen är inte så vidriga som jag trodde, fungerar rätt bra faktiskt.
Gillar inte stora skärmar, verkar inte ens vänja mig. Men denna är bra, är precis inställd så att den inte ska störa i periferin.
Jag vill ha riktiga knappar till stolsvärmen och rattvärmen. Må det inte blir det nya normala att lägga dom i skärmarna.
Bilen varnar för låg batterinivå redan vid 33%, lite väl högt. GOM verkar dock stämma och man får aldrig någon räckviddsångest eftersom både DTE och batteriprocent syns.
Den är inte nån typisk elbilsraket. Opeln känns kvickare 0-50 men det kan vara subjektivt. Är ju lite mer dramatik inblandat i att accelerera en framhjulsdriven bil.
Nu benchmark för mig sett till ljudnivån, det är ett riktigt landsvägslok. Spelar ingen roll vad vägen har för beläggning, det blir aldrig bullrigt. ("Min" bil har 225/55-19 i däckdimension).
Parkeringsproblemet redde sig, man kunde starta en frontkamera...
Bilen är tillbakalämnad. Kul att ha provat, ganska låg vill ha faktor.
Alldeles för dyr för vad den levererade.
Vill man verkligen ha en sån så gör man inte bort sig, men mellan den, Tesla Y och Polestar 2 hade jag inte valt forden, med reservation för att jag aldrig provat en Tesla.
Största besvikelsen är som redan antecknat fjädringen. Märktes extra tydligt när jag bytte direkt till Opeln som trots att det är en mindre bil för knappt 1/3-del av priset är den som att åka på moln i jämförelse.
Var lite B att man var tvungen att trycka på en startknapp när man satt sig, tog lite död på hela keyless-grejen. Du kunde jag lika gärna låst upp med nyckel också.
Rullgardinen för bagageutrymmet lossnade på ena sidan hela tiden och hängde snett, inte särskilt premium och den har inget "snäpp" den fastnar i för att motverka heller.
Trippmätarna började om i körtid men inte sträcka och förbrukning när man startade bilen, lite lustigt och felvisande.
GOM verkar pessimistisk, är nog inga bekymmer att åka långt och tyst är det, sålänge vägen är slät så kommer man åka som en kung. Skulle inte tro att 30-35 mil motorväg är några bekymmer alls sålänge det inte är för kallt.
Ojämn värme, saknar ju värmepump och massan som är i en sån, men bra tryck i stolsvärmen och lite lagom i rattvärmen.
Laddkabeln låter inte upp sig när man låser upp bilen utan måste låsas upp med en knapp vid laddporten, lite b, hade varit bättre om det gått att välja för ibland vill man ändå ha det så.
Bra lyse men sjävkörningen fungerar sådär. Adaptiva farthållaren är duktig på att hålla jämn fart men bromsar väldigt hårt när bilarna framför saktar ner. Har inte stop & go heller utan har bilen stannat i en kö måste man köra igång den själv med gaspedalen.
One-Pedal-Driving är väldigt lätt att vänja sig vid dock och det enda från den bilen jag önskar att jag hade i Opeln.
Men inte vill man väl att laddkabeln ska låsas upp så fort man låser upp bilen?! Då stannar ju per automatik laddningen med. Ska man bara in och hämta nåt i bilen vill man ju inte det ska behöva stanna laddningen, låsa upp handsken, för att sen när man låst bilen igen ska allt starta igång igen.......känns ju lite onödigt.
Det absolut bästa är en låsknapp på handsken som styr bilens laddlås, då är hela processen en enhandsfattning bara på några sekunder.
En knapp för att lossa kabeln? Nej, tack. Vad gör det om det inte laddar i fjorton sekunder om man öppnar tillfälligt?
Vill bara kommentera på vad Henrik M skrev om avståndet i den adaptiva farthållaren.
För mig är det också så att jag inte vill ha för långt avstånd, men inte för kort heller förstås.
Detta kanske mest när man kör i storstäderna när det börjar bli lite trögt. Lämnar man minsta lilla lucka till bilen framför så kommer någon knycka den. Detta kommer upprepa sig om och om igen så länge du tillåter för stor lucka till bilen framför.
Detta är inget problem i min vardagliga körning då jag oftast inte kör i storstäderna, men när man väl är där så märker jag det hela tiden. Folk som vill fram snabbare än köerna går och då frekvent växlar körfält och tränger sig in framför andra bilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.