Då har snart Diesel Passaten avtjänat 3 års tjänst och med tanke på dieseldebatten så kommer Passaten att bytas ut mot en Golf GTE Laddhybrid. Vilket kommer att passa som handen i handsken då jag har möjlighet att ladda via laddbox på jobbet.
Bilen kommer att utrustas med:
Tungsten Silver Metallic
Lättmetallfälgar 17 tum Rio de Janeiro
Dragpaket
Förarassistanspaket där traffic jam assist, sign assist, emergency assis, blind spot sensor, dynamic light assist och park assist ingår
led-strålkastare
elektriskt infällbara ytterbackspeglar
navigation discovery media
Stöldskyddslarm
Parkeringsvärmare
Ska bli spännande och se hur det fungerar med övergången mellan el till bensin
Kommentarer
Najs!
Najs. Kul att få höra fortsättning.
Snygg!
Kul, ett bra val! Vad har du för leveranstid på kärran?
Grosser, bilen levereras I slutet av april fram tills dess blir det hyrbil av olika fabrikat. Finansbolaget lyckades slarva bort beställningen i Oktober förra året.
Ska bli spännande och se hur det fungerar med kökörningsassistenen då man sitter fast i Stockholmstrafiken ofta.
Den golfen skall ha en 300hk bensinfyra, då är den riktigt trevlig.
Idag har jag äntligen hämtat ut Golfen. Har inte hunnit testa bilen fullt ut, men testade att enbart att köra på el och kom cirka 45 km. Från stillastående 0-100 kmh går bilen iväg som ett spjut.
Passade även på att testa kökörningsassistenen på Essingeleden och systemet fungerar riktigt bra, systemet sköter broms, gas, filhållning och håller avståndet till framförvarande fordon bra. Lite läskigt är det när man är ovan med systemet.
Imorgon blir det långkörning med bilen och det ska bli intressant och se vad förbrukningen landar på.
Kul. Det blir intressant att följa:)
Kul att följa! :-) Tur att du har fått tag i en, numera verkar de ens inte gå att beställa...
Fungerar ditt dieselpartikelfilter i minus 15 Shogun?
Shogun - får man fråga varför du trots ditt motstånd mot diesel ändå valde en sån ? Personligen har jag haft en diesel och det hoppas jag räcker...:)
Dieseln är snart död, har jag har hört, så då kanske det blir en Golf GTE även för Shogun. = )
Japp.
Det är ett fysisk filter, precis som filtret i dammsugaren. Fungerar i alla temperaturer. =)
Det stämmer att det inte går att beställa Golf GTE nu. När jag pratade med VW säljaren i höstas så sa han att om det finns en efterfrågan så kommer VW att lansera Golf kombi som laddhybrid med ett större batteri.
Det enda jag riktigt saknar i bilen är den digitala instrumentdisplayen som man kan välja som tillval.
Idag så körde jag 402 km tor mellan Stockholm och Linköping och bränsleförbrukningen låg på 3,5 l/100 km. Vart mycket kökörning I Stockholmsområdet iövrigt motorvägskörning. Tycker bättre om tygsätet I golfen än lädersätet i passaten som vart varmt under sommaren och kallt under vintern. En detalj som jag har mer och mer börjat uppskatta är ratten som är platt I botten.
Ja roligt att höra och roligt att höra fortsättningen också.
Tidigare gte golfar hade svårt med kylan o eldrift. Har dem rättat till det nåt?
Har aldrig fattat finessen med rattar som är platta i botten.
En ratt ska vara rund, i S90 har jag ratten i lägsta läget och det är absolut inget hinder att den är rund, en platta nertill hade absolut inte underlättat i- eller ursteg!
Däremot kunde den gärna ha lite högre dörr.
En platt ratt är sportigt och tufft. Visar att du betalt lite extra för ett tillbehör. Men om det har någon praktiskt funktion vet jag inte. Men allt behöver inte vara så jäkla praktiskt.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en plattratt
Ops. Platt läder ratt var standard på min förra octavia.
Däremot så nu är den rund pga rattvärmen.
Det kändes det ovant och fel med rund ratt i början.
Vad är det för sportigt och tufft med platta på ratten?
En ratt ska vara rund, jämn och lagom tjock.
På S90 och flera andra bilar finns någon sorts fåniga tumgrepp kl.10 och kl. 2, varför?
Lika idiotiskt som paddlar under ratten på en automatväxlad bruksbil!
Det var ett tag sedan som jag gjorde en uppdatering angående Golfen. Bilen har rullat 1700 mil hittills klanderfritt. Det enda Jag stör mig på är att helljusassistenten slår av helljuset lite väl sent ibland.
Idag testade jag att pressa förbrukning på endast el och kom 48 km innan tsi motorn gick igång. Med lite planering och klimatanläggningen på minimum kan man nå längre än 35 km på enbart el.
Har du koll på vad du har för snittförbrukning över 1700 mil?
Angående heljuset.
Visst kan även du gå in i menyn och ställa känsligheten i tidig, normal, sen inkoppling/urkoppling. Å
Har ratten som är platt i nederkant och jag gillar den. Får lite bättre rörlighet med benen vid in och ursteg om inte annat. Och jag har även uppvärmningen så den behöver inte vara rund pga. det.
Det jag gillar mest med den är att kringlan är droppformad, rundad mot instrumenten och lite spetsig mot föraren.
Gillar också ratt som är platt i underkant, har det i Polon och är man lång så underlättar det insteget lite, speciellt i en liten bil.
Sen under vanlig körning så tänker man inte på den platta underkanten, de som inte gillar utformningen är nog bara en aning konservativa, en ratt har alltid varit rund och skall så förbli.. :-)
Jag hör till den konservativa delen som absolut vill ha en rund ratt.
Jag har kört många bilar med konstiga rattar, Golf är inte så otäck med sin lilla platta, men den är ju helt onödig.
När man kliver i eller ur är ändå plattan kvart i tolv eller så, man har alltså ingen nytta av den.
Det är bara en gimmick.
Ingen som undrar över varför rallybilar har rund ratt?
Det är säkert bara en gimmick men jag störs inte av den gimmicken så om nån designer blir lycklig så bjuder jag på det...:)
Och formel 1 bilar har rektangulära rattar... :-)
Gimmick eller coolt när det handlar om bilar och utrustning, kanske värt en egen tråd.
Formel 1 körs aldrig i allmän trafik!
Och vi som inte är lika förändingsobenägna som vissa gamlingar får fortsätta gilla den platta ratten...
Ja naturligtvis kan ni kunna gilla orunda rattar annars skulle de väl inte finnas, för inte kan det väl vara så konstigt att någon hittat på det för att det ska bli annorlunda?
Och jag köper inte anledningen som vissa kommer med, att det ska vara lättare att ta sig i och ur!
Ratten är ju för sjutton ställbar och jag kör mindre bilar än Golf, med rund ratt, som går bra att komma i och ur.
Jag gillar inte ratten på S/V90 heller trots att den är rund. Den är visserligen väldigt snygg, men valkarna tio i två stör mig.
För mig är Mondeos ratt trevligare trots sitt myller av knappar,
Som man inte behöver använda om man inte vill.
Ursäkta.
Jag upptäckte att jag skrivit ungefär samma sak tidigare.
Men det är ju bra att man är konsekvent.
Ja ingen big deal och det märks ju knappt men jag tycker om den lilla marginellt platta delen mot benen o andra sidan har man väl knappt två fingrar på ratten numera med accist inkopplat. ;)
Mso snittförbrukningen under dessa 1700 mil har legat på 2,92 l/100 km och en stor del av dessa mil har skett på landsväg och motorväg.
Angående ratten i Golfen med den platta botten så gillar jag den, har långa och det blir enklare vid insteg och utsteg.
Kan även informera att autobromsen fungerar idag vid en skola sprang en unge ut bakom en bil ut på gatan ett par meter där jag körde utan att kolla sig för. Körde 30 km/h och bilen tvärnitade. Föräldrarna fick sig en rejäl utskällning om uppfostran.
Diesel - autobroms är ju ett helt onödigt "bling-bling" enligt Antifeministen/Klarsynt/Trångsynt eller vad nu det senaste alias'et är.
Gissar att du inte riktigt håller med honom och definitivt inte heller barnets föräldrar - och inte heller alla vi övriga som inser vad funktionen hjälper till med.
Ja Pi vissa förstår inte hur teknik kan hjälpa till för att undvika olyckor. Viss teknik är överflödig men utan den så skulle vi ha sett fler olyckor i trafiken. Jag jämställer autobromsen med ABS-systemet ur säkerhetssynpunkt. Utan autobromsen hade ungen blivit påkörd.
Gestkommandon är däremot en teknik som jag tycker är överflödig tekni. Använder det inte speciellt ofta.
Instämmer till fullo, Diesel !
Gestkommandon hmm vad är det.
I övrigt instämmer jag till 100%
Ja och inte satt du och åkte runt vid skolan och kände "jag behöver inte se mig om så noga, jag har ju autobroms"
Den som tror på det är skapligt förvirrad.
Skönt att det gick bra Diesel
Tyvärr så är det ditåt vi är på väg. Vi har redan sett resonemanget här på forumet där folk använder den adaptiva farthållaren när man åker genom stan. Man litar blint på att tekniken ska följa bilen framför. Jag har provat detta vid något enstaka rödljus hemmavid och upplever det på tok för läskigt. Däremot på motorvägen med minst 3 sekunders (gärna 5) handlingstid från min sida så fungerar det.
Tekniken är bra, men man ska inte låta den ta över den mänskliga faktorn. Den ska vara ett komplement när den mänskliga faktorn inte hänger med.
Håller inte med dig FXX för jag tycker att den adaptiva farthållaren är guld värd även i stadstrafik. I just den formen av trafik så måste man ju vara speciellt uppmärksam mer eller mindre runt hela bilen och ständigt och då är det väldigt bra att ha en bil som bromsar in automatiskt om nåt plötsligt händer just framför när jag kollar i backspeglarna eller åt sidorna. Och då är den precis som du säger - "ett komplement när den mänskliga faktorn inte hänger med"
Men autobroms och den typ sv extra säkerhet har ju inget med adaptiva farthållaren att göra.
Men jag håller med PI till fullo.
Men autobroms har du utan att du har den adaptiva farthållaren inkopplad. Skillnaden är att den gången 1 på 5 miljoner som du missar att bilen framför tvärnitar och autobromsen får agera ger helt andra odds än att blint förlita sig på att ACC ska sköta körningen autonomt. Det blir ju ett omvänt förfarande där du ska agera failsafe när datorn inte löser uppgiften, helt felaktigt om du frågar mig.
Vi tycker lite olika FXX men jag föredrar att ha den adaptiva farthållaren som normal livlina och autobromsen som sista utvägen. Vet inte hur lång erfarenhet du har av att köra med adaptiv farthållare men jag har några år av flitig användning och skulle absolut inte vilja vara utan den funktionen...
Den som inte använt eller gett den adaptiva farthållaren 50 mil förstår nog inte det suveräna.
Jag använder den nästan till 100%.och har väl ca 10 000 mil med den suveräna grejen.
Och när jag bara slöåker längre sträckor eller i halka och då har man längsta avståndet och ett par bilar kan glida in efter dom kört om om dom vill.
Ibland aktiv körning med kortaste avståndet och aktiv omkörning med en snitthastighet upp mot 110 i 50 mil.
Alltid tidig mjuk inbromsning mot bilen framför med säkert avstånd på minst ett par till typ fyra fem billängder och avståndet ökas med farten.
Jag körde tidigare typ 75 mil på delvis slingrig E45 med husvagn och adaptiva på hela tiden när inlandborna pendlar mer än andra med hastigheten och att då bara avslappnat glida på utan att bry sig i hadtigheten och avståndet fram till nästa bil.
Nä Fytusan vad bra det är med adaptiv farthållare.
Körde 5600 mil med förra bilen som hade adaptiv farthållare, använde den ganska frekvent. Men kan konstatera att det inte är något jag saknar speciellt mycket. Känner mig faktiskt mer allert när jag sköter körandet helt själv. Jag tycker det är betydligt mer inspirerande att köra bilen än att låta sig köras.
Mso Gestkommandon är när man använder händerna och fingrarna för att t.ex. Höja och sänka volymen på radion, byta låt etc.
Exakt Robban det var knappast att det var så att jag åkte runt och letade efter problem.
Jag brukar använda den Adaptiva farthållaren/kökörningsassistenen i stadstrafik när hastigheten understiger 60 km/h. Det är otroligt skönt vid köer att slippa sköta gasen och bromsen, man behöver endast hålla i ratten.
Njaaa?
Har för första gången testat och fickparkera med park assist och bilen placerade sig perfekt i fickan mellan två bilar och inte för långt ifrån trottoarkanten. Skulle dock säga att parkeringshjälpen är helt onödig att använda på parkeringar vid stormarknader då går det fortare att parkera själv utan styrhjälp. Jämfört med min gamla Passat så är backameran i Golfen en aningen bättre.
Det var ett tag sedan jag uppdaterade angående GTE:n som har gått snart 7000 mil. Hittills är jag mycket nöjd, hade önskat ett lite större batteri men man kan inte få allt. På enbart eldrift i ekonomiläge har jag nu under sommaren kommit som längst 48 km.
Bilen är mycket rapp speciellt när man står vid ett trafikljus, i de flesta fall är man först iväg och många BMW- och mercedesägare brukar störa sig på det :D och brukar gasa ännu mera. I sportläget och med boostläget känner man att huvudet trycks tillbaka mot nackstödet.
Snittförbrukningen för mig har legat på 2,92 l/100 km som tidigare.
Ladduttaget har fungerat klanderfritt och inte krånglat som det har gjort för Vibägares Kona i långteststallet.
Kökörningsassistenten fungerar bra i den slöa Stockholmstrafiken. Systemet håller bra avstånd och bromsar in med god marginal till framförvarande bil. Ibland kan jag dock tycka att systemet sköter gasen lite slött.
Bagageutrymmet är lite mindre än vanliga Golf pga. batterierna så på långfärder med barnvagnen så blir det att ta frugans XC40.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.