Vi Bilägares forum

Det blev en Mercedes

Det blev en Mercedes

Jag har inte haft någon Merca tidigare, så nu tänkte jag prova det ett tag.
Egentligen är det bara dumt att lägga pengar på en annan bil när man redan har en väl fungerande, men... ni vet: man måste prova nåt annat också.
Nu vill jag inte lägga några stora summor på en bil, så jag nöjde mig med en C200 bensin/aut från 2008.

Efter mycket letande och funderande bensin/diesel , manuell/automat, kombi/sedan, textil/skinn... verkar detta vara en vettig kompromiss.
Jag har noterat att C-klass:
väldigt ofta har svart inredning - enstaka grå har jag sett, och bara någon beige
väldigt ofta saknar motorvärmare
väldigt ofta inte har p-sensorer
väldigt ofta inte har krok
Väldigt ofta har skinn eller halvskinn

Jag antar att det har att göra med att många varit tjänstebilar, och det inte fått rum i priset.

Uppdaterat: 2020-12-19 15:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Nå hur blev det, fick du eller fick du inte något av det där "väldigt ofta"?

Vad blev det?

Uppdaterat: 2020-12-19 16:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, jag blev avbruten...

Jodå, flera rutor kunde kryssas i.

Motor/kupevärmare

Psensorer

Infällbar krok

Heltygklädsel (tack)

Tyvärr svart inredning (med lite fuskträ)

Uppdaterat: 2020-12-19 16:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Grattis, det är oftast väldigt trevligt att sitta i en stjärna.

Beklagar givetvis den svarta inredningen, men du är väl nöjd med det övriga?

Uppdaterat: 2020-12-19 16:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Där ser man, Grattis.

Ursäkta, men jag fick upp en tanke när jag såg bilden "Har han köpt Lason1 gamla bil ??" Bodde inte ni i samma trakter ??

Uppdaterat: 2020-12-19 16:57

Grattis till en fin bil.

Uppdaterat: 2020-12-19 17:43
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Rikard skrev:

Där ser man, Grattis.

Ursäkta, men jag fick upp en tanke när jag såg bilden "Har han köpt Lason1 gamla bil ??" Bodde inte ni i samma trakter ??

Ja, du är inte fel ute geografiskt.

Men, hans var nyare om jag minns rätt.

Uppdaterat: 2020-12-19 17:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Rikard, var min första tanke också

Uppdaterat: 2020-12-19 17:45
saabnisse skrev:

Grattis, det är oftast väldigt trevligt att sitta i en stjärna.

Beklagar givetvis den svarta inredningen, men du är väl nöjd med det övriga?

Ja, vi får se hur vi trivs ihop.

Har inte fått den än, de skulle byta en psensor.

Hårda säten, men inte den "sportiga" fjädringen eller dito hjul. Den rullar skönt.

Uppdaterat: 2020-12-19 17:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
christer_1 skrev:

Grattis till en fin bil.

Tackar!

Uppdaterat: 2020-12-19 17:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vad spännande. Hoppas ni kommer trivas ihop. Bakhjulsdrift är trevligt. Komfort hade du väl redan i C5;an så det blir väl ingen jättestor förändring. Men berätta gärna!

Hur är det med rosten på ditt ex? Vad jag har läst förekommer det en del ”brunplåt”, men det kanske var på tidigare årgångar?

MVH AL

Uppdaterat: 2020-12-19 19:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag köpte också en Merca för en månad sedan. En E 250 CDI 9-gtronic -16 med speciell utrustning. Just 2015-16 220-250 var oftast fyrhjulsdrivna med den sjustegade lådan. Den här har Designo inredning H/K ljud, glaslucka och multibeam. Trät ska efter undersökning vara bambu, vilket jag aldrig sett innan. Vill egentligen inte ha en kombi utan en sedan eller coupé, men resten var rätt. Det enda jag saknar är adaptiv fh, men steget från Polo -14 till den här är ändå stort. Hittills är förbrukningen samma ca: 0,65.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-12-19 21:33
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
hultarn skrev:

Jag har inte haft någon Merca tidigare, så nu tänkte jag prova det ett tag.

Egentligen är det bara dumt att lägga pengar på en annan bil när man redan har en väl fungerande, men... ni vet: man måste prova nåt annat också.

Nu vill jag inte lägga några stora summor på en bil, så jag nöjde mig med en C200 bensin/aut från 2008.

Efter mycket letande och funderande bensin/diesel , manuell/automat, kombi/sedan, textil/skinn... verkar detta vara en vettig kompromiss.

Jag har noterat att C-klass:

väldigt ofta har svart inredning - enstaka grå har jag sett, och bara någon beige

väldigt ofta saknar motorvärmare

väldigt ofta inte har p-sensorer

väldigt ofta inte har krok

Väldigt ofta har skinn eller halvskinn

Jag antar att det har att göra med att många varit tjänstebilar, och det inte fått rum i priset.

Grattis! Är det en med kompressor?

Uppdaterat: 2020-12-19 22:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Axel61 skrev:

J ....men steget från Polo -14 till den här är ändå stort.

Skulle just tro det;-) Grattis!

Uppdaterat: 2020-12-19 22:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
A.L skrev:

Vad spännande. Hoppas ni kommer trivas ihop. Bakhjulsdrift är trevligt. Komfort hade du väl redan i C5;an så det blir väl ingen jättestor förändring. Men berätta gärna!

Hur är det med rosten på ditt ex? Vad jag har läst förekommer det en del ”brunplåt”, men det kanske var på tidigare årgångar?

MVH AL

Nja, hårdare säten och armstöd än cittran, kanske en vanesak.

Har MB fortfarande torkarmanövrering i blinkersspaken på de nyare?

Ska bli kul med drivning i "rätt ände" igen. :-)

Jag uppfattar att MB lyft sig rejält rostmässigt efter 2007-ish, både C och E-klass brukar vara snygga. Denna också.

Däremot har jag på flera bilar sett att rattkransen är ful, verkar vara nåt billigt material. Fånigt på en MB, när det är standard med läder tillochmed på min C3...

Uppdaterat: 2020-12-19 22:09
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Grattis till en bra bil!

Jag tog steget till Mercedes för första gången i Januari 2016, väldigt nöjd med bilen, firar snart fem år tillsammans vilket är ovanligt länge, vet inte riktigt vad jag skulle ha i stället.

Har i skrivande stund gått 12.500 mil utan större missöden, litet förbrukningsdelar som kulleder, bromsskivor, torkarblad och annat småkrafs.

Tråden om bilen här:

https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/livet-som-mercedes-agare-begagnad

Uppdaterat: 2020-12-20 00:00
hultarn skrev:

Har MB fortfarande torkarmanövrering i blinkersspaken på de nyare?

Ja den har de fortfarande inte släppt på. :) Har samma i Teslan då rattspakarna är köpta rakt från Mercedes hyllor. Vanesak men man vänjer sig riktigt fort. Trevlig bil annars du säkert blir nöjd med.

Uppdaterat: 2020-12-20 00:22
Axel61 skrev:

Jag köpte också en Merca för en månad sedan. En E 250 CDI 9-gtronic -16 med speciell utrustning. Just 2015-16 220-250 var oftast fyrhjulsdrivna med den sjustegade lådan. Den här har Designo inredning H/K ljud, glaslucka och multibeam. Trät ska efter undersökning vara bambu, vilket jag aldrig sett innan. Vill egentligen inte ha en kombi utan en sedan eller coupé, men resten var rätt. Det enda jag saknar är adaptiv fh, men steget från Polo -14 till den här är ändå stort. Hittills är förbrukningen samma ca: 0,65.

Trevlig bil det med, och du har fått tag på ortopedstolarna, riktigt sköna! Ta dig tiden att ställa in dem ordentligt så sitter du som en kung. :) Jag hade en likadan fast 220 cdi, första Mercan jag hade med växelspaken på rattstången med, nu fattar man inte varför någon automatare ska ta upp massa plats mellan stolarna för nåt man inte använder under körning.

Uppdaterat: 2020-12-20 00:25
Axel61 skrev:

Jag köpte också en Merca för en månad sedan. En E 250 CDI 9-gtronic -16 med speciell utrustning. Just 2015-16 220-250 var oftast fyrhjulsdrivna med den sjustegade lådan. Den här har Designo inredning H/K ljud, glaslucka och multibeam. Trät ska efter undersökning vara bambu, vilket jag aldrig sett innan. Vill egentligen inte ha en kombi utan en sedan eller coupé, men resten var rätt. Det enda jag saknar är adaptiv fh, men steget från Polo -14 till den här är ändå stort. Hittills är förbrukningen samma ca: 0,65.

Snygg bil med LJUS inredning och steget från en Polo till denna måste vara ett steg närmare paradiset.

Uppdaterat: 2020-12-20 08:47
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Henrik, "nu fattar man inte varför någon automatare ska ta upp massa plats mellan stolarna för nåt man inte använder under körning."

Det har jag också funderat över, det fanns redan för över femtio år sedan panelmonterade tryckknappsreglage till automaten och de flesta hade ju rattspak.

När växelspaken flyttade tillbaka till golvet på de manuella följde växelväljaren med.

Dumt!

Men jag har ju haft många bilar med rattväxel och manuell låda, alla var naturligtvis inte bra, en del glappa leder, en del tröga leder, en del både glappa och tröga som krävde en hel del underhåll, men några riktigt bra och jag saknar den placeringen.

Jag vill ha ett slätt golv, vill ha bort mittkonsolen och vill ha bredare stolar.

Så som det är på t.ex. Saab 96 (fast där var inte stolarna särskilt breda förstås!).

Men tillbaka till Mercedes och den ljusa inredning som är i Axels MB-E är nog en av de snyggaste som jag vet, precis en sådan som jag skulle vilja ha i mina bilar.

Mycket elegant!

Och träinlägg i bambu är snyggt.

Uppdaterat: 2020-12-20 09:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axel61 skrev:

Jag köpte också en Merca för en månad sedan. En E 250 CDI 9-gtronic -16 med speciell utrustning. Just 2015-16 220-250 var oftast fyrhjulsdrivna med den sjustegade lådan. Den här har Designo inredning H/K ljud, glaslucka och multibeam. Trät ska efter undersökning vara bambu, vilket jag aldrig sett innan. Vill egentligen inte ha en kombi utan en sedan eller coupé, men resten var rätt. Det enda jag saknar är adaptiv fh, men steget från Polo -14 till den här är ändå stort. Hittills är förbrukningen samma ca: 0,65.

Ja, det är en riktigt trevlig vagn. Särskilt med den ljusa inredningen. Har en bekant som har en 2016 E-klass, fast 220d.

Är dock runt betydligt dyrare än vad jag vill betala, kanske nästa bil blir en sån? :-)

Uppdaterat: 2020-12-20 09:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
saabnisse skrev:

Henrik, "nu fattar man inte varför någon automatare ska ta upp massa plats mellan stolarna för nåt man inte använder under körning."

Det har jag också funderat över, det fanns redan för över femtio år sedan panelmonterade tryckknappsreglage till automaten och de flesta hade ju rattspak.

När växelspaken flyttade tillbaka till golvet på de manuella följde växelväljaren med.

Dumt!

Men jag har ju haft många bilar med rattväxel och manuell låda, alla var naturligtvis inte bra, en del glappa leder, en del tröga leder, en del både glappa och tröga som krävde en hel del underhåll, men några riktigt bra och jag saknar den placeringen.

Jag vill ha ett slätt golv, vill ha bort mittkonsolen och vill ha bredare stolar.

Så som det är på t.ex. Saab 96 (fast där var inte stolarna särskilt breda förstås!).

Ja, här håller jag med. Tryckknappsautomat fanns redan i mitten av 50-talet (Packard, Edsel, olika Chryslermärken, jag hade en Dodge), men försvann i mitten av 60-talet.

Och rattautomat är bekvämt och tar ingen plats, Jag har haft flera bilar med det.

Nu med elektroniskt styrda automatlådor finns allt fler med en liten "pinne" som växelspak, belägen uppe bakom ratten (MB, Citroen, Prius, fler?)

Uppdaterat: 2020-12-20 09:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
christer_1 skrev:

Snygg bil med LJUS inredning och steget från en Polo till denna måste vara ett steg närmare paradiset.

Ha ha tack, Jag har varit i paradiset i 70-80 tusen mil innan. Men när jag hade min Rover 75 BRG cream leather och E 220 -07 Elegance samtidigt för en 12-15 år sedan, så fanns inget mer att önska.

Uppdaterat: 2020-12-20 12:30
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
hultarn skrev:

Ja, det är en riktigt trevlig vagn. Särskilt med den ljusa inredningen. Har en bekant som har en 2016 E-klass, fast 220d.

Är dock runt betydligt dyrare än vad jag vill betala, kanske nästa bil blir en sån? :-)

Ja jag är en sucker för ljusa/beiga inredningar i kombination med trä. Det var en lång vånda för mig i vilken prisnivå jag ville offra mig.

150kkr en 2018 Polo aut som jag vet är en mkt bra bil.

230-250kkr En något begagnad Golf -18-20 150Hk med allt.

350kkr E-klass -17 och senare helst en coupé

Jag hade faktiskt tankar att anstränga mig till en ny E-klass -21. Men både filosofiska och politiska tankar spökar. Vad är det värt att lägga på en bil egentligen? Jag har kanske 20 högst 25 år till att kunna köra bil och med 1500mil/år så kan jag köpa min sista bil nu. Och vad ska man unna sig? Visst, jag behöver inte mer än en Polo och den nya Clion verkar fantastisk enligt allt jag läst.

Men hur länge kommer vi att få köra fosilbilar? Visst, under min levnadstid men risken är att dom kommer att göra det väldigt dyrt i framtiden. Sen är jag av den åsikten att en ny liten bil inte är billigare i totala driftkostnader än en äldre lyxigare bil. Den inlåsningen man har idag i inspektioner/service för att garantin ska gälla är inte billig, så med min -16 merca är jag friare att lämna in var jag vill och när jag vill.

Men jag kanske köper min sista bil vid pensionen iaf :)

Uppdaterat: 2020-12-20 12:49
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Ljus inredning är förbaskat snyggt, bra val på en snygg bil. Jag vurmar också för det, men det är alltid extra tillval vid nyköp och de flesta som köper bil verkar välja grå/svart inredning.

Uppdaterat: 2020-12-20 13:49

Ja på den punkten saknar jag min gamla bil, ljusgult skinn med paneler i valnötsrot.

Den nya är som en kolbunker, svart halvskinn med tråkigt tyg och paneler i åldrad poppel, är lika tråkiga som de låter, färsk poppel kanske är snyggare ??

Bilen har riktigt bra innerbelysning med många lampor, men det hjälper inte i kolgruvan, det svarta reflekterar inget ljus.

Uppdaterat: 2020-12-20 15:45
Axel61 skrev:

hultarn wrote:Ja, det är en riktigt trevlig vagn. Särskilt med den ljusa inredningen. Har en bekant som har en 2016 E-klass, fast 220d.

Är dock runt betydligt dyrare än vad jag vill betala, kanske nästa bil blir en sån? :-)

Ja jag är en sucker för ljusa/beiga inredningar i kombination med trä. Det var en lång vånda för mig i vilken prisnivå jag ville offra mig.

150kkr en 2018 Polo aut som jag vet är en mkt bra bil.

230-250kkr En något begagnad Golf -18-20 150Hk med allt.

350kkr E-klass -17 och senare helst en coupé

Jag hade faktiskt tankar att anstränga mig till en ny E-klass -21. Men både filosofiska och politiska tankar spökar. Vad är det värt att lägga på en bil egentligen? Jag har kanske 20 högst 25 år till att kunna köra bil och med 1500mil/år så kan jag köpa min sista bil nu. Och vad ska man unna sig? Visst, jag behöver inte mer än en Polo och den nya Clion verkar fantastisk enligt allt jag läst.

Men hur länge kommer vi att få köra fosilbilar? Visst, under min levnadstid men risken är att dom kommer att göra det väldigt dyrt i framtiden. Sen är jag av den åsikten att en ny liten bil inte är billigare i totala driftkostnader än en äldre lyxigare bil. Den inlåsningen man har idag i inspektioner/service för att garantin ska gälla är inte billig, så med min -16 merca är jag friare att lämna in var jag vill och när jag vill.

Men jag kanske köper min sista bil vid pensionen iaf :)

Det är sant. Jag hade ju ljust beige (oatmeal) inredning i min Jaguar, tillsammans med träpaneler, snyggt!

(bilen är numera avpolleterad)

Ja, man kan vända fram och tillbaka på förnuftet när det gäller bilar. Det är ju alltid en kompromiss, en del byter varje år, andra var tredje, ofta av ren vana.

Somliga (som jag) kör äldre bilar, ofta äldre än 7 år, och gör service och det mesta underhåll själv. Har köpt ny bil en gång, men stör mig på värdeminskningen, pengar som bara försvinner. Likadant med lån, eller leasing. Nu är räntan i och för sig låg, så många har lån på nya bilen, jag köper mina billiga bilar kontant.

Men, var och en gör som den vill.

Uppdaterat: 2020-12-20 16:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Optimus skrev:

Ljus inredning är förbaskat snyggt, bra val på en snygg bil. Jag vurmar också för det, men det är alltid extra tillval vid nyköp och de flesta som köper bil verkar välja grå/svart inredning.

Jag måste säga att jag inte kan påminna mig att det varit extra kostnad för ljus inredning på någon av alla bilar jag specat ihop eller plockat ut ny. Och jag har valt det vid två tillfällen. Nu senast i V90:n jag hade där jag tog en kompromiss med mörka mattor och allt men ett mellanljust skinn. Var riktigt snyggt och inte ett dugg smutskänsligt i den nyansen.

Tror inte det är nån ev. extrakostnad som gör att det är ont om begagnat med ljus inredning utan ljust för att många ser på det som Mso gör, att det skulle vara nåt man måste hålla på att rengöra hela tiden och att det ser solkigt ut.

Uppdaterat: 2020-12-20 16:25
mso 1000 skrev:

Har haft ljus klädsel en gång och aldrig mer.

Snyggt men ack så oömt och dessutom fult när det blir dyngigt.

Har man barn eller fraktar barnbarn och aktivt fritidsliv och garageliv och inte nytvättade jeans två ggr i veckan går det fett bort för mig.

Om det är oömt är det väl super bra Mso? ;)

Jag har faktiskt aldrig haft problem med att jeans har färgat av sig på ljusare klädsel, kanske har med vilken kvalisort på jeansen man köper, vad vet jag.

Uppdaterat: 2020-12-20 16:28
Axel61 skrev:

hultarn wrote:Ja, det är en riktigt trevlig vagn. Särskilt med den ljusa inredningen. Har en bekant som har en 2016 E-klass, fast 220d.

Är dock runt betydligt dyrare än vad jag vill betala, kanske nästa bil blir en sån? :-)

Ja jag är en sucker för ljusa/beiga inredningar i kombination med trä. Det var en lång vånda för mig i vilken prisnivå jag ville offra mig.

150kkr en 2018 Polo aut som jag vet är en mkt bra bil.

230-250kkr En något begagnad Golf -18-20 150Hk med allt.

350kkr E-klass -17 och senare helst en coupé

Jag hade faktiskt tankar att anstränga mig till en ny E-klass -21. Men både filosofiska och politiska tankar spökar. Vad är det värt att lägga på en bil egentligen? Jag har kanske 20 högst 25 år till att kunna köra bil och med 1500mil/år så kan jag köpa min sista bil nu. Och vad ska man unna sig? Visst, jag behöver inte mer än en Polo och den nya Clion verkar fantastisk enligt allt jag läst.

Men hur länge kommer vi att få köra fosilbilar? Visst, under min levnadstid men risken är att dom kommer att göra det väldigt dyrt i framtiden. Sen är jag av den åsikten att en ny liten bil inte är billigare i totala driftkostnader än en äldre lyxigare bil. Den inlåsningen man har idag i inspektioner/service för att garantin ska gälla är inte billig, så med min -16 merca är jag friare att lämna in var jag vill och när jag vill.

Men jag kanske köper min sista bil vid pensionen iaf :)

Har haft ljus klädsel en gång och aldrig mer.

Snyggt men ack så oömt och dessutom fult när det blir dyngigt.

Helskinn går iofs att rengöra men.

Har man barn eller fraktar barnbarn och aktivt fritidsliv och garageliv och inte nytvättade jeans två ggr i veckan går det fett bort för mig.

Uppdaterat: 2020-12-20 16:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Svart blir lika skitigt som ljust, skillnaden är att man inte ser skiten.

När man ser den gör man rent, ser man den inte blir det ännu skitigare.

Uppdaterat: 2020-12-20 17:25
Rikard skrev:

Svart blir lika skitigt som ljust, skillnaden är att man inte ser skiten.

När man ser den gör man rent, ser man den inte blir det ännu skitigare.

Precis så är det!

Uppdaterat: 2020-12-20 17:45
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Henrik M skrev:

Optimus wrote:Ljus inredning är förbaskat snyggt, bra val på en snygg bil. Jag vurmar också för det, men det är alltid extra tillval vid nyköp och de flesta som köper bil verkar välja grå/svart inredning.

Jag måste säga att jag inte kan påminna mig att det varit extra kostnad för ljus inredning på någon av alla bilar jag specat ihop eller plockat ut ny. Och jag har valt det vid två tillfällen. Nu senast i V90:n jag hade där jag tog en kompromiss med mörka mattor och allt men ett mellanljust skinn. Var riktigt snyggt och inte ett dugg smutskänsligt i den nyansen.

Tror inte det är nån ev. extrakostnad som gör att det är ont om begagnat med ljus inredning utan ljust för att många ser på det som Mso gör, att det skulle vara nåt man måste hålla på att rengöra hela tiden och att det ser solkigt ut.

Tror jag vet vilka säten du hade, amber? Riktigt snygga. Mörka mattor, paneler ratt osv med ljusa säten är den snyggaste kombinationen i mitt tycke. Hade utan tvekan valt ljusa säten om jag beställde ny bil, som begagnade är de tyvärr svåra att hitta.

Uppdaterat: 2020-12-20 18:19

De flesta nya bilmodeller som presenterats på hemsidan, oavsett fabrikat, har haft kolällarinteriörer och jag har alltid protesterat, jag avskyr mörka interiörer, men nästan blivit idiotförklarad av mörkrets makter.

I den här tråden har jag tydligen funnit många jämlikar.

Tack!

Uppdaterat: 2020-12-20 18:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Apex skrev:

Henrik M wrote:Optimus wrote:Ljus inredning är förbaskat snyggt, bra val på en snygg bil. Jag vurmar också för det, men det är alltid extra tillval vid nyköp och de flesta som köper bil verkar välja grå/svart inredning.

Jag måste säga att jag inte kan påminna mig att det varit extra kostnad för ljus inredning på någon av alla bilar jag specat ihop eller plockat ut ny. Och jag har valt det vid två tillfällen. Nu senast i V90:n jag hade där jag tog en kompromiss med mörka mattor och allt men ett mellanljust skinn. Var riktigt snyggt och inte ett dugg smutskänsligt i den nyansen.

Tror inte det är nån ev. extrakostnad som gör att det är ont om begagnat med ljus inredning utan ljust för att många ser på det som Mso gör, att det skulle vara nåt man måste hålla på att rengöra hela tiden och att det ser solkigt ut.

Tror jag vet vilka säten du hade, amber? Riktigt snygga. Mörka mattor, paneler ratt osv med ljusa säten är den snyggaste kombinationen i mitt tycke. Hade utan tvekan valt ljusa säten om jag beställde ny bil, som begagnade är de tyvärr svåra att hitta.

Helt rätt, det är en av Volvos snyggaste inredningsalternativ på väldigt länge anser jag. Allt mörkt förutom klädseln som ljusade upp, då blir det praktiskt med. Ljust skinn är ju sällan ett problem, det som ser solkigt ut i en bil med för mycket ljus inredning är ju ratt och mattor.

Bild nedan för er som inte vet vilken inredning vi pratar om.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-12-20 19:05
saabnisse skrev:

De flesta nya bilmodeller som presenterats på hemsidan, oavsett fabrikat, har haft kolällarinteriörer och jag har alltid protesterat, jag avskyr mörka interiörer, men nästan blivit idiotförklarad av mörkrets makter.

I den här tråden har jag tydligen funnit många jämlikar.

Tack!

Sen även om jag uppskattar ljusa färger i inredning delvis så måste jag säga att absolut inte alla bilar med mörk inredning känns som kolkällare, det bero ju ofta på hur glasytorna är på bilen med, och huruvida det är mörkt tonat glas eller liknande med.

Jag har svart/mörkgrått i bilen jag har nu men tillsammans med ganska stora glasrutor samt ett väl tilltaget panoramatak samt icke tonade rutor känns det ändå väldigt ljust och luftigt interiört.

Uppdaterat: 2020-12-20 19:08

Har inte haft problem med ljus klädsel, hade det i min 605 (beige), och min 406 (gräddfärgad, typ #35), båda plysch.

Jag hade små barn under tiden. 406:an var den enda jag köpte ny, och beställde ljus klädsel.

Oavsett så föredrar jag ljus klädsel framför svart, men när man letar begagnat får man ta vad som finns.

Och visst kan svarta klädslar bli solkiga också. I MB finns det en ljust gråblå som jag däremot inte gillar, lite kall känsla.

Uppdaterat: 2020-12-20 19:21
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Den absoluta färgkombinationen för mig är en grön bil med beige inredning. Alltså tvärtemot en nyligen gjord undersökning av färger. Det lustiga med Mercedes just nu är deras klassiska smaragdgröna färg som funnits årtionden tillbaka finns att få till C, S och E coupe men inte till sedanen!!?? Jag kan just tänka mig att speca en E sedan i grönt med beige inredning och mycket krom mmm, tänk att få åldras med en sådan.

Den enda solida färgen som RR presenterar är just BRG, nu kan man säkert få precis vilken färg man vill där. Men jag hade valt BRG. Väldigt klassiskt.

Uppdaterat: 2020-12-20 19:26
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
Axel61 skrev:

Den absoluta färgkombinationen för mig är en grön bil med beige inredning. Alltså tvärtemot en nyligen gjord undersökning av färger. Det lustiga med Mercedes just nu är deras klassiska smaragdgröna färg som funnits årtionden tillbaka finns att få till C, S och E coupe men inte till sedanen!!?? Jag kan just tänka mig att speca en E sedan i grönt med beige inredning och mycket krom mmm, tänk att få åldras med en sådan.

Den enda solida färgen som RR presenterar är just BRG, nu kan man säkert få precis vilken färg man vill där. Men jag hade valt BRG. Väldigt klassiskt.

Lite roligt att det var just solid BRG jag hade på min Jaguar, ihop med ljust beige inredning. (det finns konstigt nog flera olika BRG, både solid och metallic)

Uppdaterat: 2020-12-20 19:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Lite roligt att det var just solid BRG jag hade på min Jaguar, ihop med ljust beige inredning. (det finns konstigt nog flera olika BRG, både solid och metallic)

Helt riktigt, som gammal billackerare såg jag att Jaguar och Rover hade samma färgkoder på vissa BRG.

Uppdaterat: 2020-12-20 19:54
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
Axel61 skrev:

Den absoluta färgkombinationen för mig är en grön bil med beige inredning. Alltså tvärtemot en nyligen gjord undersökning av färger. Det lustiga med Mercedes just nu är deras klassiska smaragdgröna färg som funnits årtionden tillbaka finns att få till C, S och E coupe men inte till sedanen!!?? Jag kan just tänka mig att speca en E sedan i grönt med beige inredning och mycket krom mmm, tänk att få åldras med en sådan.

Den enda solida färgen som RR presenterar är just BRG, nu kan man säkert få precis vilken färg man vill där. Men jag hade valt BRG. Väldigt klassiskt.

Här kan jag hålla med, jag tycker grönt utvändigt och beige invändigt är perfekt.

Dock inte BRG som jag tycker endast passar på vissa engelska riktiga sportbilar och bortsett från vissa udda märken är ju bara Morgan kvar.

Jag har haft många Saab (om någon undrar) och den snyggaste var utan tvekan en 9000 från 1992, året Sverige var värld för fotbolls-EM och då Saab var "Official Car" och för att märka ut detta tog man fram en gräsgrön metallic med grå/beige inredning.

Men just Saab har haft många otäcka gröna färger också, från ursprungssaabens militära maskeringsgröna via de fasansfulla unkna mossgröna färgerna på 1970-talet.

Färgen från 1992 tog tydligen slut och man försökte blanda något liknande några gånger utan att lyckas fullt ut och sedan gav man upp.

Med känt resultat!

För Volvo är det ännu värre, jag minns inte att jag sett någon acceptabel grön nyans!

Jag har haft några gröna VW, men ingen riktigt grön, alltså klart grön!

Jag saknar den gräsgröna metallicen och därför har jag nu röda bilar!

Uppdaterat: 2020-12-20 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min då nyköpta Passat -97 hade precis denna gröna färg utanpå och beige inuti...:)

Uppdaterat: 2020-12-20 21:08

30.000 mil.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-12-20 21:33

Tjusigt!

Uppdaterat: 2020-12-20 21:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Alltså, hur kan man välja svart och kolfiber/aluminium/svart plast före detta?

Uppdaterat: 2020-12-21 10:01
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Mycket elegant! Precis i min smak! Som Axel säger: varför svart? Kanske fick inte snygg inredning rum inom beloppet? för de andra?

Uppdaterat: 2020-12-21 11:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bilderna från Henrik M och Rikard, precis så ska en snygg inredning se ut. Jag bävar för bilen som min fru beställt, en Corsa GSI, kolsvart inredning, till och med taket är svart. Som en kolkällare. Fattar inte varför det är populärt.

Uppdaterat: 2020-12-21 17:05

Min nuvarande kolgruva är mer lättsåld, de som köper bilarna i 3e-4e-5e hand, ungdomarna, vill ha svart. De kan betala tusentals kronor för ett begagnat svart innertak, som var tillval när bilarna såldes nya.

De skyr färg i inredningen som pesten, likt som yngre kvinnor vill ha allt i vitt, vitt o vitt.

Uppdaterat: 2020-12-21 17:16

haha, inga fördomar här inte Rikard! Inte bara unga kvinnor som vill ha ljus, vit inredning m.m. om det var sådant du tänkte på.

Uppdaterat: 2020-12-21 17:27

Jag har nu en bil med svart inredning och där även taket är svart-svart. I början var jag nöjd med att underdelen var svart (som vanligt). Jag trivs mest i bilar med svarta säten och instrumentbrädor. Nu, efter 5.000 mil i Märsan med svart tak - ja, det funkar riktigt bra. Jag behöver inte bli "upplivad" av färgen jag sitter på. Tittar upp i taket? Eh, tror inte det.

Däremot är det fint att det som finns runt tittgluggarna (framruta och sidorutor) är mattsvarta. Jag hävdar att det är m.a.p. trafiksäkerhet en fördel.

Jag skulle aldrig(?) ens komma på att beställa en ljus inredning. Men vi är ju alla olika.

Uppdaterat: 2020-12-21 17:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

De som har svart inredning idag tror jag inte har haft möjlighet att välja. De är endast de som beställer som kan få en inredning i annan färg, alla andra får köpa de som finns hemma om det är nytt och snabbt. Men de 10% (hypotetiskt) som vill ha en ljusare inredning vill inte ha något annat. De är säkra kunder.

p.s Jag kommer bara ihåg vilken brudmagnet min Rover 75 var BRG Cream leather.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-12-21 21:38
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare