Ett bilbyte närmar sig då min cittra närmar sig 15 år. Jag vill ha en så enkel och lättservad bil som möjligt. Man ska t ex kunna byta glödlampa själv.
Kostnad för service ska vara rimlig. Bilen ska ha hyfsat rostskydd. Inte en massa onödig elektronik. Den bil jag tror någorlunda uppfyller dessa kriterier är
Dacia. Den jag är sugen på är Stepway med dieselmotor. Jag kör inte mycket och vet att det då är lite tokigt att välja diesel men jag tycker bensinarn verkar lite klen. Tycker dessutom diesel passar den här bilen. Nu till frågan om någon av er läsare har en sådan här bil. Är ljudkomforten uthärdlig vid t. ex landsvägskörning 100-120 km/t (kan man lyssna på radion). Är bilen jobbig att göra lite längre turer med ? Tacksam för synpunkter på mina funderingar. // Brazze
Dacia
Uppdaterat: 2015-09-16 15:55
Kommentarer
Eller så ber man en snällt moderator att flytta tråden rätt. :)
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av Dacia.
Har du kunnat köra längre turer med din 15 år gamla bil i 100-120km/h så kommer du nog garanterat kunna det i en 15 år nyare bil... Du kommer nog bli väldigt nöjd :-)
Jag har provkört en sån! Tror inte den är värd den stora prisskillnaden mot en vanlig Sandero.
Men verkligen en trevlig bil på alla vis som även jag skulle trivas med. Går utmärkt att marscha 120 och prata i normal ton.
Ber om ursäkt att denna tråd hamnat fel. Detta är mitt första inlägg. Ska skärpa till mig nästa gång. Tar gärna hjälp av moderator att flytta tråden.
Fortfarande är jag dock mycket intresserad av erfarenheter av Sandero med dieselmotor.
Oj, verkar vara allvarligt att skriva i fel kategori ;) Jag tycker det låter som ett vettigt köp mot din gamla citrus ;P
Den Stepway jag körde låg på runt 0,5 på färddatorn i 110-120. Gick riktigt behagligt faktiskt, även om det kännas att det är en billig bil.
Men jag tror, utan att ha kört vanliga Sandero, att Srtepway är för dyr för att det ska vara värt det.
Fick tyvärr inte svar från någon ägare av Stepway med diesel motor. Istället hittar jag själv på det svar jag hoppats få.
Hej Brazze! Min Stepway diesel köpte jag för tre år sedan. Den har nu körts nästan 8000 mil faktiskt helt utan problem. Bilen saknar visserligen
en del moderna finesser men som färdmedel från A till B funkar den utmärkt. Förbrukningen har hela tiden legat klart under 0,5. Tror inte bullret är värre än i andra bilar i samma storlek, inga problem att lyssna på radio ens vid motorvägskörning. Byte av glödlampa har jag bara behövt göra en gång. Det var hur enkelt som helst. En annan positiv sak är att kostnaden för service är högst rimlig. Betalade knappt 4000 inkl kamremsbyte.
Om detta varit på riktigt hade jag nog redan beställt en Stepway. // Brasse
Gick ut på Dacias hemsida för att kolla vad Stepway var för nått, men jag hittade inget alls, är jag dum eller ??
Jag är dock tveksam.
Du gissa på problemfrihet. Bilprovningen säger nått annat, och tidigare statistik från gamla Renault som vissa Dacia bygger på, är ingen skönsång, vanligtvis har dom legat längst ner i botten.
4000:- för service och kamremsbyte. Jag lyssnade på pris för service/ rembyte på min Kangoo 1,5 CDi, minns inte den exakta summan, men chefen sa "Kör vidare, rasar remmen skrotar vi bilen, jag lägger inte mer än bilens värde på service"
Klart under 0,5. Sandero har väl lite fördelaktigare vindmotstånd än Kangoo, men 0,65- 0,7 ville den ha om man tog det lugnt.
Att köpa en ny Dacia är väl som att köpa en 10 år gammal fransk bil, ungefär.
Är den prisvärd då?
Hej där,
Vad gäller Dacia så är det så här. Stepway är en fuskvariant av en lite skogsmullevariant av olika modeller hos Dacia. Därför finns det Sandero Stepway, Lodgy Stepway och Dokker Stepway. Dacia bygger i sin helhet på äldre och nyare teknik från Renault. Här i Norge har vi endast Duster i lite olika varianter men känner ändock till de olika modellerna. När det gäller ex vis dieselmotorn i en Sandero Stepway så är det samma 1. 5 liters motor som sitter i andra Renault, Nissan och Mercedes modeller! Alltså köper du en Sandero dCi så får du en likadan motor som M-B A180 CDI! Vi bilägare har haft en B180 CDI där man påstår att den har 1.9 liters motor på 109 hk men det har den inte utan en 1.5 från Renault... Beroende på utrustning så kan man få både navigering, bluetooth och radio till sin Sandero men inte automatlåda eller automatisk klimatanläggning. Bilen har inte lika mycket ljudisolering som dyrare bilar men verkar vara bra ihopskruvad och inte allt för bullrig! Vad gäller säkerheten så har Sandero väl fått fyra stjärnor i den senaste EURO-NCAP (dvs den strängare versionen), att den inte kan få mer beror mest på att den inte har förarunderstödjande säkerhetssystem. Lustigt nog fick Logan kombimodellen bara tre stjärnor fast de i stort sett är samma bilar! De mediokra resultaten i besiktningshänseende härrör sig främst från den första Logan-modellen som kom 2005. dvs för tio år sedan men även de första resultaten av senare årsmodeller har inte heller varit bra. Felen härrör sig väl främst från chassikomponenter i framvagn samt bromsar. Dock inte särskilt dyrt att åtgärda. Jag tror att det är ett bra köp som man blir nöjd med - billig bil ger väl oftast lägre krav, eller?
Hilsen
Benny i Oslo :)
Var och kollade på Dacia för ett par år sen av ren nyfikenhet. Gick ett varv runt en (minns ej modell) som stod ute på gården hos försäljaren...... gick ett varv till och....... och ännu ett långsamt varv....... en blandning av 70-tal och 90-tal med vissa inslag av 2000-tal??? Inte vet jag...... Nää, Dacia må vara hur prisvärd och billig som helst men det är ingen bil för mig. Har inte ens provsuttit nån. Men säkert en bra bil för en massa människor så grattis.
När jag behövde något 4-hjulsdrivet att dra släp med på vintern stod valet mellan beg av "finare" märken eller en ny Dacia Duster, det blev en Dacia.
Efter snart 3 år och 4000 mil konstaterar jag att det var ett bra val. Inget alls har krånglat vilket är mer än jag kan säga om de många andra bilar jag köpt nya. Ja, jag vet att det är ekonomiskt vansinne att köpa nya bilar men då är jag väl det... Senaste problemfria bil var en -84 Mazda 626 annars har det varit både det ena och det andra som krånglat.
Dacian är befriande i avsaknad av en hel del lullull som kan krångla och man kommer åt det mesta, man kan t.ex. byta glödlampor utan att demontera halva motorn och utan att bli blodig om knogarna.
Vad gäller kvaliteten så verkar den ok, transmission från Nissan, dieselmotor från Renault.
Ska man på Europasemester är nog en S80 bättre på Autobahn men för hemmabruk fyller Dacian sin uppgift väl. Det enda som var riktigt snålt var bilradion men den var av standardfattning så det gick lätt att byta ut, lär vara bättre på nyare modeller vad jag förstår.
Skulle kunna tänka mig att köpa en Sandero för att ha som pendlingsbil och har inga behov av att vara "chic" och hävda att vissa märken är finare än andra.
Dacia är en billig bil, och det är väl inte alldeles överraskande att den verkar billig. Vem förväntar sig superkvalitet i en bil som kostar en tredjedel av en vanlig Volvo?
För den som vill ha en helt ny bil, med full garanti, finns det få om ens något alternativ i den prisklassen.
Alla behöver ju inte 300 hk, sportchassie och 4WD, man kan till och med klara sig utan 18" hjul till och från jobbet...
En Dacia gör jobbet, ingen tillfällighet att de säljs i massor!
Att slippa 18"hjul och få hög profil på däcken anser jag vara en bonus värd pengar. Rullar mjukt, tål trottoarkanter, håller länge och är billiga. Jag kör aldrig på en asfaltbana som är slät och med 4-hjulssladd. Och jag slipper vatten- och slaskplaning.
Trumbromsar bak anser jag också vara en bonus på "vanliga" bilar, är nästan underhållsfria.
Instämmer. Med 70 i bashastighet är inte skivbromsar bak någon nödvändighet. Jag har bytt många rostiga bakre bromsskivor, men aldrig någon trumma. Dessutom funkar ju handbromsen bättre med trumma.
Jag har bara haft Dacia i 6 veckor så den har knappt gått 400 mil än. Det går ju inte att jämföra nuvarande Logan med den gamla när det gäller burkighet. Den nya känns flera generationer bättre. Vi valde 0,9Tce istället för diesel för vi räknade med att kunna köra den snudd på lika snålt som oljebrännaren och bensinaren har kamkedja vilket bör hålla servicekostnaderna nere. Nu är ju 400 mil lite väl lite för att bedöma bränsleförbrukningen på, men så här långt är snittet 5,0-6,0 på de olika tankningarna och 5,7 i snitt. De få resor jag gjort på vägar med 90-gräns indikerar att det är där motorn trivs bäst.
På motorväg går förbrukningen och ljudnivån upp. Det lönar sig att gå ur hjulspåren när man har farten uppe.
RCS-51, de allra flesta bilar i Sverige har trumma till handbromsen. tyvärr med dålig funktion.
saabnisse: ja, med invändig trumma innanför skivan blir de är så små så kraften blir dålig. Alternativet med handbroms verkande på skiva via oket brukar inte heller vara speciellt bra.
På an vanlig stor trumbroms har man ett jäkla bra bett utan att behöva slita hårt i spaken. Och det är väl sån som sitter på Dacian?
Måste hålla med Hultarn här, vill man säkerställa snygga handbromssladdar oavsett underlag, ska det vara stora trummor bak.
En trumbroms är självlåsande vilket är en stor fördel på en parkeringsbroms. Nackdelen som färdbroms är värmeutvidgning så man kan få "lång pedal" om man kör aktivt. De timmar jag svurit över kärvande bromsok överstiger vida de stunder svordomarna tillägnats fjädrar som nästan nått fram till sitt läge i en bromsback för att istället plötsligen rispa mina fingrar.
RC-51, läs hultarn s inlägg #20. Både Volvo och Saab körde med små fjuttrummor integrerade med bakre skivorna.
Utom Saab 9000 som hade väl fungerande handbroms verkande på bakre skivorna, den enda Saabmodell, tillsammans med 92, 93, och 96 som haft handbroms!
Det är inte säkert att allt nytt är bäst.
Hoppsan, jag menar för bilägaren, kanske är det bättre för biltillverkaren?
Spirou: Jo, 1,6 liters dieseln kommer nog också snart även på Dacia, se hur man har kompletterat 1,2 liters bensin (75 hk) med den toppaktuella 0,9 samt 1,2 liters Tce motorerna. Renault Clio, Captur och Zoe har också trumbromsar bak. Dessa är ur underhållssynpunkt betydligt bättre än skivbromsar. Många, många bilförare idag försöker köra sååå försiktigt att man aldrig använder bromsarna bak. På vår verkstad går det åt bakre skivbromsar i parti och minut p g a fastrostade bromsok och sönderrostade skivor! Rekommenderar mina kunder att använda sina bromsar mycket mer än vad de gör. Renault Zoe använder dessutom inte bromsarna så mycket i och med att det är en elbil där motorbromsen används väldigt mycket i vanlig trafikmiljö. Där rekommenderas man att trampa till lite extra på bromsen ibland.
Provsitt!
Själv har jag inte suttit bekvämt i de Dacias jag provat.
Bry dig inte om påhopp av låtsasmoderatorer, välkommen "hit",inget att ursäkta sig för här!
Inte med en Dacia, där tar det nog tid innan bilarna får sjukdomen EPB också. Än sålänge har väl ingen Dacia mer än fyra-fem bokstavssjukdomar?
EFI, ABS, ESP, GPS, nåt mer?
Apropå handbroms, eller parkeringsbroms.
En av dom sämsta har BMW 5 serien E39 med separata backar. Man har samma diameter som tidigare modeller men gjort backarna hälften så breda.
Sämst är nog MB Vito, där är det t.o.m godkänt med 75% av minsta värde på bilprovningen.
Som elbilsförare får man passa på att motionera bromsarna när batteriet är fulladdat. Då kan man inte använda regenereringen för att bromsa. Har man kört nån mil med min VW så ska det till väldigt klantig körning för att bromsarna användas.
Intressant att kanske 1.6- diesel är på G som liebhaber skriver. Skulle kunna tänka mig invänta den även om det dröjer 1 år.
Hustrun har meddelat två svagheter på vår Logan nu när hon levt med den i drygt 2000 mil och 8 månader.
1. När det är kallare än -15°C kommer det inte nog med varmluft till fötterna. Luften upp mot rutan känns varmare.
2. Handtaget på insidan av bakluckan sitter så till att man slår sig själv på handleden när man försöker stänga utan att ta i utsidan av luckan.
Gjorde nyligen service på den till en kostnad av 2412 kr inklusive torkarblad och frukost. Överkomligt, tycker jag.
Den dustern var en mycket roligare bil, klotis.
Min var grön med vitt vinyltak, och 225:an ersatt av en 318 ..
Burr! Minus 27 i morse men Dustern med 1,5 dieseln startade om är med viss "gallopperande" gång de första sekunderna. Har stått ett par dar så motorn var nog -25.
Hellre en enkel bil med få bokstavskombinationer som startar än en med många finesser (som ViB:s BMW) som inte. Fast värmen är nog bättre i BMW:n men vad hjälper det om den inte startar...
Idag gick hustruns Dacia Logan sönder. När hon kom ut från matbutiken gick det inte längre att få in tändningsnyckeln i låset. Bärgare tillkallades och efter att han lirkat en stund med en mejsel (!) gick det att stoppa in nyckeln, men inte att vrida runt den. Han trodde att det kunde vara slut på ström, men inget tydde på det. Vi får väl se om verkstaden har tid att titta på den innan sommaren är över.
Idag fick vi tillbaka vår Logan med nytt tändningslås. Smidigt hanterat av Bra Bil i Kungsängen. Tyvärr vet jag inte vad reparationen skulle ha kostat utan garanti.
Har relativt nyligen köpt en Dacia Sandero Stepway och kan väl skriva en liten genomgång av mina upplevelser ifall någon som är nyfiken på att skaffa en själv går in här och läser.
Kan bara börja med att säga - supernöjd! För 125 000 fick vi en fabriksny bil med all utrustning man rimligtvis kan önska som touchscreen, AUX, USB, navigation, telefon, Bluetooth, färddator, backsensor, farthållare, däcktryckssensor och framförallt mycket utrymme i en relativt liten och smidig bil.
Ljudnivån är inget problem, motorn går tyst och väg- och vindbrus stör inte. Man kan föra samtal i normal röstvolym och lyssna på musik utan problem. Kvalitetskänslan är god, bilen känns välbyggd och även om materialen i kupén är lite plastiga så är det inget som knirrar och knarrar eller känns sladdrigt.
Infotainmentsystemet är samma som i många av Renaults bilar, Media Nav, och är okomplicerat och överskådligt. Vi hade inga problem med att synka våra 2-3 år gamla mobiltelefoner via Bluetooth till systemet och spela såväl musik som prata i telefon.
Bagageutrymmet är klart godkänt, vi storhandlar med bilen och det får plats ungefär 4-5 stora shoppingbagar.
Ekonomiskt är den också trevlig, inte bara på grund av inköpspriset. Försäkringen är billig, skatten låg liksom servicekostnaderna och förbrukningen ligger strax över 0,5 liter/mil. Med en bränsletank på 50 liter behöver vi tanka den varannan månad ungefär.
Den enda riktiga invändningen jag har är att bilsätena inte är särskilt justerbara så viktigt att provköra bilen en stund för att se om det går att hitta en bekväm körställning. Speciellt om man är lite längre kan det vara svårt att sitta bra på ratten bara går att justera i höjdled, inte djupled.
Men överlag en bil som är väldigt, väldigt mycket bil för pengarna. Visst finns det lyxigare bilar med mer och modernare utrustning, snyggare interiör och sportigare motor men frågan är om det är värt de många många tusenlapparna extra man måste betala för det? Det man får är extra bling bling och ett flashigare emblem på bilen. Som bil betraktat är Dacian minst lika bra som någon annan bil, så om man kan leva med att AC:n styrs med ett reglage man vrider på istället för via en digital display så är det definitivt värt pengarna man sparar.
Och icke att förglömma - när någonting väl går sönder på bilen så kostar en reservdel till en Dacia bara en bråkdel jämfört med en BMW eller en Audi, och med tanke på att man sparar 5000-6000 kronor i månaden på att äga en Dacia jämfört med en tysk skrytbil så har man definitivt råd med det. Medan BMW-ägaren nog får gräva djupt i sparkontot när något går snett...
Ja deji, många superlativer om din nya bil. Jag hoppas att du är lika nöjd när du kört några tusen mil och hoppas att du kan återkomma med rapporter i fortsättningen.
Prisvärd är den säkert om man nöjer sig med det den levererar. Men att påstå att den har "all utrustning man rimligtvis kan önska" är nog att underskatta de lite dyrare konkurrenterna rätt mycket - eller att man själv kanske inte testat så många andra bilar. Men jag gillar i sig prisvärda bilar men har trots det vissa minimikrav och dessa uppfyller t ex inte en Sandero. Men som saabnisse säger - återkom gärna med rapporter hur ägandet utvecklar sig.
Mycket för pengen är i själva verket lite om man ser till vad man får.
En enkel AC vilken står sig slätt mot en ACC klimatanläggning som tempererar cupen exakt efter önskemål o det tyst o behagligt, ratten kan inte ställas i djupled o på det så är stolens mekanism av simplaste sort med stålbyglar..där man måste lätta på rumpan för att kunna ställa stolen höjd som är i tre lägen o passageraren får vacker gilla läget, herre je den simplaste lillbil idag har steglös justering via vred eller spak. Stolarnas beklädnad är vedervärdigt trist o syntetisk o komforten usel, simpla formgjutna grådaskiga plast aneler o i skuffen tittar naken plåt fram.
Fälgarna om inte i plåt så hiskeligt fula alu i 14 tum? Hur som helst löjligt små hjul i stort hjulhus.
Finns det en farthållare så är den daterad Hedenhös alla systemen är gårdagens ABS:n durrar mot foten...säkerheten är medioker.
Alltså jag kan förstå det ekonomiska....och även sakens natur vad gäller efter behov men de som påstår att de har det minst lika bra som i bilar över..de kan inte bil är intresserade eller så har de inte suttit i en modern bil utan typ klivit över ifrån en Opel Corsa årsmodell 1985 och fått sig en väckelse, jag kan tala om att det är en bit kvar till himmelriket eller typ 30 000kr i en jämförelse och då har man bara sett början.
Visst sjutton kan man få bekvämare bilar än en Dacia för samma inköpspris, men då lastar de mindre (åtminstone än en Logan MCV) eller är begagnade och saknar garantier. För oss har det varit bra att ha en bil man kan lita på att den fungerar och de få gånger det inte varit så har garantin hjälpt till att lösa situationen.
Det är lite som ett järnspett, inte så sofistikerat, men funkar till vissa uppgifter.
Jag for för ett par dagar sedan för att provköra en sandero och logan MCV 0,9 tce.
Under en lång tid hade jag förberett mig mentalt på att INTE ha höga förväntningar, utan istället förbereda mig på vad bilen förmodligen är tänkt för, enkel persontransport kortare sträckor utan finess. Bilen är ju förhållandevis billig i inköp, och då kan man ju inte ha för höga krav.
Men bilen uppnådde tyvärr inte ens mina medvetet dämpade förväntningar.
Säten helt utan stöd i skumgummit, och som dessutom gav en känsla av att luta framåt. Höjdjustering? Nej.
En ratt som inte ens är justerbar i höjdled utom i den dyraste modellvarianten. Justering i längsled finns över huvud taget inte, oavsett modell.
En växelföring lika oprecis, sladdrig och hakande som en -98 års megane med 15000 mil på mätaren.
En motor vars motorstyrning minst sagt är grovhuggen.
Men värst av allt var den näst intill totala avsaknaden av ljudisolering. Det var inte bara det förvånansvärda malandet och bullrandet från hjulen redan från 70 km/h som var överraskande, det lät även som om motorn var monterad under instrumentbrädan.
Missförstå mig inte, jag åkte till handlaren helt utan förväntningar och ville verkligen hoppas att Dacia kunde vara ett ekonomiskt alternativ som en ev andrabil. Men med detta intryck så köper jag mig hellre en 2 år begagnad lågmilare av ett annat märke som har ett års fabriksgaranti kvar, med efterföljande 6 år maskinskadeförsäkring, så argumentet att dacian har fabriksgaranti kan på långa vägar inte uppväga de upplevda nackdelarna.
Dacia har sparat in lite väl mycket på saker som på sin höjd skulle ha kostat slutkonsumenten ett par tusen kronor, men som skulle höjt bilens totalintryck mångfaldigt.
Skulle dacian kostat 60000 istället för 110 000:-, då anser jag priset skulle motsvara det man får.
Men jag glädjer mig för dom som köper bilarna och är nöjda, det är ju huvudsaken att man är nöjd.
Nu har vi haft en Logan i hushållet ungefär 1,5 år och eftersom den är på avbetalning är bränslekostnaden ungefär en tredjedel av totalen. Jag har inte dokumentet framför mig, men strax under 27 kr per mil har den kostat oss.
Jag kommer aldrig mer köpa en bil där jag inte kan se vad klockan är och yttertemperaturen för att farthållaren är aktiverad.
Lönar det sig att ha en lågprisad rumänsk bil att åka i? Vi har bland annat en Dacia Logan som nämnts tidigare i tråden. Jag gjorde ett utsnitt ur excelfilen för vad den kostar att ha. På 5527 mil (och 22 månader) har den slurpat i sig 3021 liter bensin och kostat 97000 i finansiering, försäkring, service osv.
Jag tycker nog att den är ekonomiskt vettig, men så skoj är den inte.
Har själv ny köpt en Logan med automatlådan ( ja manuell låda men med elektrisk koppling) och 3 cylindriga motorn och är så lång mycket nöjd med bilen, klart mycket nöjdare än den Hyundai i30 crdi som jag ägde före denna bil. trodde Koreanerna var bättre men se vilket rackel de var med den bilen.
Efterlyser ägare till Duster med 1.2 Tce motorn. Jag är själv ägare till en Duster Adventure 2016 med 1.2 Tce motorn och har haft problem. Min motor började rossla och jag hade den på verkstad där de först bytte kamkedjan och sen kort efter satte in en ny motor. Jag fick tillbaka bilen för drygt 3 veckor sen med en helt ny motor installerad men nu så har den nya motorn också börjat rossla och jag börjar bli smått irriterad och förbannad. Om det är någon annan där ute med samma motor och har samma problem då skulle jag uppskatta om ni kunde höra av er
För ovanlighetens skull lånade jag hustruns Dacia Logan till arbetet idag. De senaste månaderna har jag knappt åkt alls i den och nu när jag är van att åka Kia känns Dacian rejält åldersstigen. Fast det kanske inte är OK att jämföra med en bil med 225% högre nypris.
Som jag alltid sagt så kan man inte jämföra bilar där de ena kostar mer än dubbelt så mycket.
Jag jämför aldrig min bil med en Lexus t.ex. för en Lexus kostar nog tre gånger mer än min bil.
Att betala tre gånger mer för en bil att pendla till jobbet med är inte värt pengarna bara för att få ett L i grillen.
Har nog samma tanke som du, Hacken. Även om det kanske inte längre gäller jobbpendling för mitt vidkommande. Rimligt säker och rimligt bekväm - sen räcker det. Ingen prestige - det är man lite för gammal för...:)
Ja Pi prestige är det sista jag tänker på. Jag har några år till innan jag slutar pendla. Kanske även jobbar lite extra år, får se vad som händer.
Det är så skönt att ta dagen som den kommer så tänk noga över om du verkligen vill jobba "övertid", Hacken. Man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte så det är lika bra att njuta så länge man kan. Det kan ta slut snabbare än man anar....
Självklart har du rätt Pi.
Mycket klokt inlägg Pi.
Arbetet är väl ändå en del av livsnjutningen? De flesta pensionsmnässiga kollegor jag haft på senare år har hängt kvar några år till för att de trivs med det.
Äldst på nuvarande arbetsplats är en kvinna som blir 70 nästa år och hon har planen att trappa ner efter årsskiftet.
Vad gäller bilar i olika prisklass så är knappast en Kia drygt tre gånger så bra som en Dacia, men att den är bekvämare är helt klart. Vet inte om det ger så mycket poäng på statusskalan att köra Koreanskt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.