Åkte ner till Hässleholm och hämtade ut min nya C-HR i onsdags, lite vemodigt att lämna ifrån sig en bil man både gillat och trivts med men samtidigt kul med nytt, hade lite fullt upp så hann inte riktigt undersöka allt men har nu hunnit gå igenom det mesta :)
Bilen är superskön att köra, gillar den goa ratten och framstolen, trots helskinn så svettas man inte tack vare det perforerade skinnet, något mer slirande känsla i e-CVT än min gamla, ställde den i läge normal vilket förbättrade körkänslan, jag har upplevt bilen som lite högljudd när jag provkörde men under hela resan hem överraskades jag av att den var betydligt tystare än jag haft för mig
Den adaptiva farthållaren var underbar, så skönt att bilen sköter sig själv, samma med styrningen, testade att släppa ratten och låta bilen styra sig självt innanför de vita linjerna, funkade klockrent förutom att bilen bakom antagligen trodde att jag var rattfull :)
Det jag saknar är fack för nycklar och solglasögon, finns ett fack i framkant på mittkonsolen men där hamnar mobilen och iPoden, nu löstes detta då jag beställt en insats till förvaringen under armstödet och köpte en billig glasögonhållare från Biltema som man fäste på solskyddet
Min plan var att montera in mitt slutsteg och 12" bas men ljudet överraskade och jag kommer inte behöva mer bas vilket jag hade förväntat mig, lacken var extremt fin så jag frågade försäljaren om de hade polerat bilen, han log och la fram instruktionshäftet, öppna sa han :) De hade lagt Diamondbrite lackbehandling utan min vetskap och det bjöd de på :)
De första milen gick på 0,45, sen blev det hemfärd på 0,39 och tankning i stan, därefter 8 km hem med förbrukning på 0,28! Galet skönt att köra hybrid igen, på torsdagen åkte jag och monterade mina 20" fälgar, jag upptäckte att jag hade kunnat ha bredare och lite högre däck för att det skulle bli optimalt, så nu klurar jag på att byta till 275 eller 285 som skulle passa både bil och fälg bättre än mina 255:or
Ska även montera ett par extra DRL som ligger och väntar, Den löstagbara dragkroken fick sig en plats under bagagerumsmattan så nu är jag snart nöjd :)
Kommentarer
Bilen hemma
Prylfacket
DRL
Grattis till nya bilen :D Åkte ner till Hässleholm? Var bor du?
Grattis ser fin ut! Men behöver du verkligen bredare däck än 255?
Ok, undrade mest för förbrukningen. 120 väg uppåt i landet. Och där kör man inte snålt, om man håller hastighetsgränsen DVS 125 på mätaren :D
Tack! Hm... Har ju 9,5" breda fälgar och däcken är från Avensisen som har lite lägre hjul, dessutom ligger däcket och fälgen kant i kant så väldigt lätt hänt att skrapa fälgen, 285/30 hade varit optimalt men billigare och mer att välja på om jag kör 275/30 vilket gör en cm extra från fälgkanten, jag får se vart det slutar :)
Tack! Ja, jag har bott där i 10 år så jag har en god relation med handlaren :) Är tillbaks i Småland igen :)
Vad är originalstorleken på däck och fälg till den aktuella bilen? Jag tänker att originalhjulen borde passa bilen bäst och göra den så bränslesnål som möjligt. Jättehjul känns klart malplacerad speciellt på en hybrid och förtar mycket av imagen och det som den är byggd för.
Jättehjul på en hybrid-SUV = jättekul.... Men vi är ju alla olika;-)
Snygg färg! Ser trevlig ut i den djupblåa kulören. Och 0.28 l/mil är väldigt bra. Vad var medelhastigheten?
Angående jättehjul är jag inte överförtjust i det heller. Det blir både bullrigt och stötigt. Men det gör onekligen en del för helhetsintrycket och vad jag förstår är det för att Simon vill sätta en personlig prägel på bilen (?).
MVH AL
Original är 215/50-18 och självklart är det både tystare och snålare, nu är ju en hybrid snål ändå så bredare däck påverkar så lite att det är ganska försumbart, med mina 255/30-20 har den rullat på 0,45 sista 2 dagarna så helt okej, kanske hade varit 0,4 med original, nu är ju inte bilen inkörd så sjunker säkert något på sikt
Tack, ja jag gillade färgen och har aldrig ägt en blå bil innan så det var dags :) Du har helt rätt AL om att göra bilen lite mer personlig, jag har väl aldrig gillat tanken på att vara som alla andra ;)
Bullrigare blev det men knappt märkbart när det gäller stötighet, dom bredare hjulen tar upp håligheter bättre och de har lyckats väldigt bra med fjädringen och trots det kränger bilen minimalt, riktigt nöjd med väghållningen
Snygg färg och bil men fälgarna not my kind of taste, förstör utseendet för mig.
Helt okej att tycka olika, tack ändå :)
Tillykke , fed og stærk bil .
Jag gick tillbaka till original fälg och däck dimension på min Audi A4. När den var ny köpte jag RS6 fälgar 18 och däck Michelin PS2 235/40/18. Fälgarna är 8.5 tum breda. Numera rullar den på original fälgar och däck 205/55/16. Känns inte lika direktstyrd med original dimension men komforten är som natt och dag och däckljudet hörs knappt medan på 235/40/18 dånar det från däcken. Den ser visserligen bättre ut med RS6 fälgarna.
Grattis! :-)
Bra färgval, min IONIQ har ungefär samma blåa nyans.
Tack! Ja den är snygg både i sol och mulet, klar och bra lyster :)
Idag monterade jag dit DRL, enkelt att montera och gjorde skillnad på bilen
Sorry för att bilden blir på sidan?
Drl snyggt men det är väl olagligt?
Grattis till nya bilen Simon. Snygg färg och jag tycker även fälgarna passade bra på bilen. C-HR går snålt, märkte jag även på min provtur förut.
DRL "montaget" blev snyggt,plug and play?
Tack, ja den verkar gå grymt snålt och då har jag inte kört min på eco-läget ännu utan bara normal, så det finns nog lite till att spara in om man vill :)
Ja det passade klockrent, kopplade om och tog källan från dimljusen så att jag kan välja om jag vill ha dom på eller inte, men tycker det blev riktigt bra
Faktiskt ett av få som ser "fabriksmonterat" ut.
Synbarheten och således även säkerheten borde förbättras med dessa.
Tackar! Jo jag skulle kunna åka 255/35-20 men då har jag fortfarande kvar problemet med risk för kantskrap och det vill jag undvika, eftersom det nu fanns gott om plats i hjulhusen så hade 285/30 eller 275/30 tryggat fälgkanten, dessutom blir bilen inte lika känslig för spåriga vägar så det hade gett en något mjukare körkänsla
Häftig bil och hälsa Martin om du träffar honom igen :)
Grattis! Men 20” på en liten Toyota som blev knappt märkbart stötigare? Låter som att Toyota använt sig av svart magi.
Ska du köra den på bana? Eller är det bara för utseendet? Fattar inte vitsen med 20” om man ska snålköra en Toyota hybrid på 0,45. Jag menar inte ens en M5 kommer med så stora fälgar.. snyggt är det dock!
Tackar, he, he, nä den ska inte gå på bana, men 18" original så ska det synas skillnad så får man ju gå upp lite och så hade jag ju redan fälgarna, eftersom bilen går så snålt så kan man ju kosta på sig ett par cl extra, på denna bilen är det kanske inte så märkvärdigt men 2011 köpte jag en Auris hybrid som fick 20" fälgar skodda med 245/30-20 :) Då sa däckshandlaren, möter du en till Auris hybrid med 20" så ska jag bjuda dig på dessa fälgarna, jag mötte ingen :)
Eftersom jag redan 1984 startade ett företag för ombyggnad av bilar så har det alltid varit ett intresse, att förfina och sticka ut lite lagom, på den tiden var bilarna ganska anonyma och man fick bygga det mesta i plåt, idag nöjer jag mej med lätta modifieringar för att inte ha en bil 1.0 :)
Grattis! Alla väljer efter eget huvud, men jag skulle aldrig välja 275:or på en "normalbil", det åkte vi inte ens med på bana på den tiden... Men det ser kaxigt ut!!
Kör hårt!
Dimljusen gör pricken över i, skitsnyggt!
Ytterligare större fälg eller lite mer däck vore inte fel då du ser ut att ha mycket utrymme kvar runt i kring.
Men den är ändock redigt tuff bara så som den är, fälgarna passar bilen klockrent.
Nu är jag inspirerad till att hänga på större fälgar på min Auris HSD.
Tack, mest för att skydda fälgarna annars är mina 255 rätt lagom :)
Tvärnit, tack :)
Har nu kört 70 mil med nya bilen, något högt vägljud på grova slitna vägar och lite för lite förvaringsfack för nycklar o glasögon, men det löstes med hållare från Biltema :)
Förbrukningen ligger på 0,47 på dessa 70 mil vilket är helt okej med mina breda 20", 2,5 dl mindre än Avensisen vilket ger en bra besparing, perfekt med dagens bensinpris, fick vägtrafikavgift och skyltkostnad på hela 230 kr, känns bra
Bilen fick sin första avsköljning idag så nu blänker den igen :)
Grattis till en jättesnygg bil! Men måste fråga, brukar inte du dra husvagn? Hur sak du göra med denna bil som knappt får dra något?
Jem o fix, Vetlanda :)
Tack, bygger hus vid en sjö så kommer sälja av husvagnen så då klarar jag mig med 725 kg dragvikt som blir perfekt för mitt EU-släp
Absolut :)
Läcker färg, men det är absolut det enda.
Noterar från TVs senaste SUV test att bilen inte fick några stående ovationer, men hade överlägset lägst testförbrukning av det 20 testade bilarna.
Jag har inte läst testen men det är förmodligen samma vansinne som vanligt att man bara tog dom orelevant bilar som fanns för tillfället.
4wd och 198 hk motorer??
Det skulle inte förvåna mig ett smack om det var så.
Det stämmer, det är 20 SUVar i olika storlek och motorer, inte jämförbara rakt av.
Tex Alfa Romeo Stevia på 270 hk, den drog 1 liter !!!! mer än Toyotan.
Alla bilar överförbrukade redigt mot uppgiven förbrukning, även Toyotan.
Så sant! Så att även om att min Toyota hybrid drar mer så drar den ändå minde än de flesta vanliga bilar i samma storlek.
Satt förbrukning är o kommer alltid att råda under ett styrt förhållande.
Jag tycker det är ett konstigt test förfarande av aktörerna.
Test till varje pris till nästa utgivning.
Att ställa fullutrustad bilar med extra allt mot instrgsmodeller.
Att ställa motorstinna bensinare med 4wd mot en lam tam hybrid bil med 2wd.
Eller en 220 hk diesel.
Och sedan spalta upp testresultat.
Det är ju helt sjukt som jag ser det och även om man kan sortera så lurar man lätt dom som läser testerna.
Det är något som jag inte begriper att man inte inväntar tillfället när man har bilar i samma klass.
.
Så sant och även min snål octavia..
Men om testarna ville så skulle dom kunna redovisa en betydligt bättre jämförelse på förbruknings resultat för dom eventuella bilar i det specifika testet vid den specifika dagen, väderförhållandet, mm.
Hur svårt kan det vara att tex en natt med nollade mätare och Stockholm till Gävle tor i ett led utan störande trafik och i tex 110 kmh/ och sedan samma resa i 90 km/h eller nåt annat.
Lika dant då tex en timme eller två med stop end go i körning i stan en natt utan störande trafik med alla på led vid samma tillfälle och stop i samma korsning och samma vägar och en målsättning av testarna att köra jämnt och lika.
Jag tycker att då får man en ganska bra hum om eventuella skillnader på den delen och redovisades den så tror jag att vissa bilar skulle säljas betydligt mindre.
När jag köpt bil har jag testat ett tiotal bilar på en sträcka på 4,2 mil i landsvägsfart på farthållare och vinter och av detta ca 0,8 km stad och med en kallstart och det är skillnad från 0,44 till 0,68 på ganska likartade bilar.
Och hybriderna var inte alltid snålast.
Jag skrev bara att Toyotan var snål, det var 2 Skodor som vann testen.
Man konstaterade att Toytan säjer bra trots att den inte gillas av testarna, och framöver kommer den kanske sälja ännu bättre, då driftkostnaden är mycket låg då den inte drabbas av nya skatten.
Milkostnaden är 9 resp 11 kronor mindre per mil än vinnarna.
Sådär, då kommer en kort och liten lägesrapport mitt i husbygget :)
Bilen har nu rullat ett par hundra mil, en långkörning på motorväg (120) och mycket släpkärrekörning, förbrukningen har gått från 0.48 till 0,51 efter dessa körningar så min förhoppning om att kunna köra på halvlitern verkar rätt träffsäker, utan släpkörning och mina breda 20" gissar jag på att jag legat strax under 0,45
Jag är än så länge helnöjd och det enda jag saknar är mer förvaringsfack för småsaker, jag har löst detta med en insats under armstödet men det borde varit standard, bilen drar till sig många nyfikna som undrar hur hybridtekniken fungerar och även många som gillar den blå färgen, det är givetvis kul och längesedan en bil jag ägt dragit till sig så många nyfikna :)
Så sammanfattning än så länge mer än nöjd....!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.