Edit: Det är en 1,4 ACT manuell eftersom jag har DSG-allergi. Helt standardutrustad.
Jag trodde att kontrakten var rigida, men övermil kostar bara 7,50 och vill man köpa sig loss kostar det bara 40% av återstoden. Helt överkomligt tycker vi.
För oss som behöver en så stor bil i några år framöver är det här erbjudandet svårslaget.
Återkommer och delar gärna med mig om bilen när den levereras någon gång i januari.
Förlåt jag var otydlig. Om man önskar avbryta privatleasingen kostar det 40 procent av återstoden. Rest värde behöver man inte bry sig om vid privatleasing.
Förlåt jag var otydlig. Om man önskar avbryta privatleasingen kostar det 40 procent av återstoden. Rest värde behöver man inte bry sig om vid privatleasing.
Riktigt schysst upplägg tycker jag. Hoppas att ni blir väldigt nöjda med bilen.
Jag förstår dock inte hur ekvationen går ihop, ur leasinggivarens perspektiv. 2695kr/mån täcker knappt värdeminskningen på 15% per år. Eller så har man från återförsäljarens sida fått en fantastiskt bra deal på bilarna samt att man slipper momsen när bilarna ska säljas som begagnade efter avtalens slut. Hade varit spännande om nån satt på generalagentspriset för dessa bilar. Kan omöjligtvis vara 259,900 (rätta mig om jag har fel) som dinbil.se säger ut till kund.
Dottern köpte sin oct med värmare/drag paketet och audio/bt paketet ink däck och på slutet av modell året för 179t så det finns marginaler.
Uppdaterat: 2018-01-01 13:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Det är säkert någon fabrikskampanj. Priset 249k för en Passat känns rimligt. Det oprutade grundpriset på drygt 300+ känns väldigt dyrt för en helt vanlig standardbil.
Det ska bli superkul och behövligt att få den nya bilen så att hela familjen åker bekvämt.
Bilen byggdes v51 och handlaren mejlade innan jul att bilen redan befann sig i tysk hamn. Med lite tur kanske vi har den innan v4 som är sagt.
Uppdaterat: 2018-01-02 12:57
Gäst (ej verifierad)
Undrar om någon på de senaste åren köpt en Passat eller Golf till listpriset
Är ständigt diverse kampanjer på dessa. I bland närmare 100-tusen i rabatt på vissa varianter.
Det ska bli skönt att nya bilen rymmer en familj med packning och har alla nya säkerhetsfinesser som autobroms mm.
Säkerhetsmässigt verkar Passat ligga efter V90. Den senare har som standard mer avancerad autobroms och mer skydd i form av krockkuddar. Jämför på Euro Ncap.
Man kan inte alltid välja den bil som ligger främst säkerhetsmässigt - om inte annat så är ekonomin ofta en avgörande fråga när det gäller privatköp. Trygghetsnarkomani kan man kalla det... Passaten är säkert ett utmärkt val för det priset. Och vilken V90 får man för 2695 kr/mån ?
Passat är ett väldigt vettigt och prisvärt alternativ till V90, sen finns det förstås vissa bättre detaljer på Volvon, men.. jag förstår att Passat säljer bra.
Man kan inte alltid välja den bil som ligger främst säkerhetsmässigt - om inte annat så är ekonomin ofta en avgörande fråga när det gäller privatköp. Trygghetsnarkomani kan man kalla det... Passaten är säkert ett utmärkt val för det priset. Och vilken V90 får man för 2695 kr/mån ?
Visst kan man välja den bil som ligger främst säkerhetsmässigt om man prioriterar det för sin familj och andra som är passagerare. Passaten har inte "alla nya säkerhetsfinesser" - det var det jag kommenterade.
Att kalla säkerhetstänk för trygghetsnarkomani är ett idiotiskt uttalande sett ur konsekvenser av olyckor som inträffar varje dag. Vi har väl ganska många livsvarigt skadade rullstolsburna eller neurologiskt skadade i Sverige som i efterhand kanske ångrar sin prioritering när det gäller bil och säkerhetsutrustning.
Pinjong - tanken med uttrycket "trygghetsnarkomani" är ju att man kan ju egentligen aldrig få det allra säkraste och till slut är det ändå i många fall ens eget uppförande som förare av fordonet som har en stor påverkan på risken att råka illa ut. Man kan helt enkelt inte försäkra sig till 100 % att klara sig helskinnad ur en olycka - oavsett hur stor och säker bil man köper. Och trots allt är sannolikheten att råka ut för en allvarlig trafikolycka relativt liten. Åker man t ex utförsåkning för sitt höga nöjes skull så är nog sannolikheten att råka ut för skador klart större där så "säkerhets-suboptimeringar" som att försöka välja den allra säkraste och dyra bilen kanske inte är det bästa sättet att optimera sin livssituation ur olycks-synpunkt. Så lite vill jag nog ändå säga att det ändå ligger i uttrycket trygghets-narkomani. Och för främst privatköpare så finns det trots allt ekonomiska realiteter som man också måste ta hänsyn till.
Allt här i livet är kompromisser - även bilval och därmed kopplad säkerhetsnivå.
Pi, man KAN få det allra säkraste på marknaden om man redan befinner sig i d-segmentfunderingar. Det handlar om att hitta rätt finansiering och kanske en bil som rullat några hundra mil. Om, säger om, man prioriterar just säkerhet. Många gör det i Sverige. Sedan hjälper det sällan att vara världens bästa bilförare om man blir påkörd av ett annat fordon - det som hjälper är att sitta i RÄTT fordon. Att man inte klarar sig till 100% i en olycka är inte ett argument för att inte försöka minimera skador, helst svåra skador eller ytterst dödsfall. Vill man kompromissa just med säkerhet så säger min liberala inställning till bilinköp - varsågod. Men man bör samtidigt ha respekt för att människor väljer utifrån sina egna behov, säkerhet kan vara ett sådant, och inte relativisera dessa.
Pinjong - tanken med uttrycket "trygghetsnarkomani" är ju att man kan ju egentligen aldrig få det allra säkraste och till slut är det ändå i många fall ens eget uppförande som förare av fordonet som har en stor påverkan på risken att råka illa ut. Man kan helt enkelt inte försäkra sig till 100 % att klara sig helskinnad ur en olycka - oavsett hur stor och säker bil man köper. Och trots allt är sannolikheten att råka ut för en allvarlig trafikolycka relativt liten. Åker man t ex utförsåkning för sitt höga nöjes skull så är nog sannolikheten att råka ut för skador klart större där så "säkerhets-suboptimeringar" som att försöka välja den allra säkraste och dyra bilen kanske inte är det bästa sättet att optimera sin livssituation ur olycks-synpunkt. Så lite vill jag nog ändå säga att det ändå ligger i uttrycket trygghets-narkomani. Och för främst privatköpare så finns det trots allt ekonomiska realiteter som man också måste ta hänsyn till.
Allt här i livet är kompromisser - även bilval och därmed kopplad säkerhetsnivå.
Det är också lite relaterat till beräknat åldrande på bilen i fråga.
Skall jag ha en bil i ett par år så funkar ju näst säkraste väldigt bra, för om ett par år har det hänt en del och man byter upp sig till näst säkraste igen och så vidare.
Skall man ha bilen i säg tio år så kanske det är värt mer att lägga pengarna på det säkraste eftersom man inte byter upp sig, och på tio år händer mycket, och då har du ändå en säker bil trots åldern.
Jämför med när den första riktigt säkra Volvon kom.
Den har ju inte en suck i dagsläget.
Likaså teknikmässigt: Satsar man på en drös förarstöd nu så har man det i tio år. Skall du byta om ett par år så kanske man kan vänta med A och B eftersom dessa är dyra nu men om tre år är de snudd på standard.
Ligger mycket i X inlägg #26. Och bara för att man är i samma segment av bilar så kan ju priset skilja rätt avsevärt och jag är helt övertygad om att priset är en viktig faktor för väldigt många privatköpare - även om man i grunden är säkerhetsmedveten. "Good enough" är nog nåt som många tillämpar vid sitt bilval. Och vad säger att t ex V90 är "bäst" idag - det kanske istället är den ännu dyrare och ännu tyngre XC90 eller varför inte den nya Audi A8 ? De som verkligen absolut vill köpa "det bästa" ur säkerhetssynpunkt får nog verkligen räkna med att slanta upp. Tror fortfarande att ens eget beteende som förare är viktigare i långa loppet än om man sitter i den bästa eller den näst bästa bilen den dag man eventuellt råkar ut för en bilolycka. Och möter man en lastbil som kör 90 km/t och man själv 120 km/t så är det ändå adjö och goodbye, tyvärr. För nya och säkra bilar verkar innebära att många förare istället höjer hastigheten...
Efter diesel skrällen, kommer nästa skräll vara om 2-3 år och handla om leasing och alla bilar som kommer att står där endast 3 år gamla med max 5000 mil på mätaren. Leasingbolagen skördar frukter nu, men baksmällan med rutten frukt kommer snart att besannas. Vänta och se, det enda som kanske motväger är om "rätt bilar" plockas ut nu, dvs vanliga personbilar med låg förbrukning ..endast då kommer de att vara attraktiva om 3-5 år.
Pi och Pijong, ni behöver inte sitta och bråka om säkerheten då ni båda vet att det blir nästa storleksklass på bilar som står för säkerheten, XC90/Q7/X5 osv, dvs stora 2+ ton SUV's. Så då kommer folk köpa dessa för att sitta mer säkert, och då kommer nog fler och fler följa efter och köpa större och tyngre bilar än vi har idag i Sverige. Jag har pratat om detta många gånger, vart SUV trenden kommer att sluta med. Det blir som i USA. I slutändan kommer det att handla mycket om pengar, de rikaste har råd att hålla sig med dessa större och tyngre bilar. Miljön och säkerheten för andra kommer de blankt att strunta i. Ännu ett tecken på ännu mer egoism och att köpa sig fri från konsekvenserna.
Priset kan säkert skilja flera hundratusen eller noll kronor beroende på hur man vill argumentera. Att jag valde V90 vid en säkerhetsjämförelse beror på att bilarna (Passat och V90) har ungefär samma yttre och inre egenskaper. Fortfarande är V90 vassare än Passat ur säkerhetssynpunkt men är man inte intresserad av det utan kanske bara gillar VW så blir "good enough" givetvis bra.
Om jag möter en lastbil i 120 km/tim så vill jag sitta i en bil som "ser" faran, bromsar och vrider hjulen. Men förstår att exemplet som sådant bygger på ett icke rationellt tänk där det i vissa situationer inte spelar någon roll i vilken bil man sitter eftersom man ändå är dömd av Ödet. Olika sätt att tänka helt klart.
Pinjong - tveksamt om nån av dessa bilar verkligen gör det du önskar att din bil skall göra i en sån allvarlig krock-situation. Och "icke rationellt tänk" - förstår inte detta. Det är bara att kolla alla allvarliga olyckor med lastbilar för att förstå att mot en sån hjälper inte mycket. Och är det halt dessutom så lär inte eventuella automatiska vridningar av hjulen hjälpa - och i t ex 120 km/r är det inte så enkelt att snabbt ändra kurs ens i bästa möjliga sommarväglag. Och många med i grunden "säkra" bilar känner sig uppenbart lite för säkra p g a t ex 4WD och höjer farten vilket direkt tar bort det eventuella övertaget säkerhetsmässigt. Så ens egna beteende bakom ratten betyder nog väldigt mycket fortfarande för risken att drabbas av en olycka och hur svårt man drabbas. Och det var inte tal om att gilla ett speciellt märke utan att t ex ekonomin kan vara helt avgörande vid bilvalet. Så "good enough" får nog av många olika orsaker räcka för väldigt många - även den som köper en V90 för det finns alltid tyngre och "bättre" bilar. Men nu tycker jag att tråden spårat ur helt, tyvärr.
Vargens sammanfattning i inlägg #30 gäller nog tyvärr när det gäller bilval och säkerhet.
Det där med lastbilskrockar tar jag på största allvar. Har uttryckt farhågor om just dessa sedan millennieskiftet i olika diskussioner och sedan dess har det nog inträffat flera hundra, många av dem med dödlig utgång. Men man kan göra något själv i det fallet ja. Välja mötesseparerad väg t ex för att åtminstone minska risken. Men vi har helt olika utgångspunkter vill jag påstå. Jag menar att det går att påverka risk och utfall medan du uttrycker dig i termer som om det inte spelar någon större roll vilka beslut vi tar. Vi behöver inte anstränga oss för "shit happens". Ungefär. Så uppfattar i alla fall jag dig.
Pinjong - tveksamt om nån av dessa bilar verkligen gör det du önskar att din bil skall göra i en sån allvarlig krock-situation. Och "icke rationellt tänk" - förstår inte detta. Det är bara att kolla alla allvarliga olyckor med lastbilar för att förstå att mot en sån hjälper inte mycket. Och är det halt dessutom så lär inte eventuella automatiska vridningar av hjulen hjälpa - och i t ex 120 km/r är det inte så enkelt att snabbt ändra kurs ens i bästa möjliga sommarväglag. Och många med i grunden "säkra" bilar känner sig uppenbart lite för säkra p g a t ex 4WD och höjer farten vilket direkt tar bort det eventuella övertaget säkerhetsmässigt. Så ens egna beteende bakom ratten betyder nog väldigt mycket fortfarande för risken att drabbas av en olycka och hur svårt man drabbas. Och det var inte tal om att gilla ett speciellt märke utan att t ex ekonomin kan vara helt avgörande vid bilvalet. Så "good enough" får nog av många olika orsaker räcka för väldigt många - även den som köper en V90 för det finns alltid tyngre och "bättre" bilar. Men nu tycker jag att tråden spårat ur helt, tyvärr.
Vargens sammanfattning i inlägg #30 gäller nog tyvärr när det gäller bilval och säkerhet.
Säkerhetsmässigt skall vi nu dock förstå att en bra bil som aktivt väjer vid mötande, inte enbart rattar på ratten. Den bromsar även hjulet på insidan av svängen för att förstärka väjningen. Dessutom är det ytterst sällsynt med mötande under de omständigheter som en bra säkerhetsfyllt bil i dag inte kan hjälpa till med. De flesta olyckor är fortfarande singelolyckor. 2016 dog 84 personer i singelolyckor i sverige.
Sedan kommer mötesolyckorna på 47 personer. Att merparten skulle utspela sig i halt väglag där det inte går att väja i tid är osannolikt. Icke försumbart är trötthet eller annan påverkan samt distraktion (SMS till exempel...). 41 döda, alltså nästan delad tvåa, var gående som blir påkörda. Fjärde plats intas av korsande trafik, 29 döda. Därefter kommer ckel/moped på 18 döda och så lite rester på övriga kategorier.
Kategorin Övrigt (vet ej innehåll): 29 döda.
Svårt skadade:
858 personer i singelolyckor år 2016!
272 upphinnande.
225 cykel/moped.
Först nu kommer mötande med 222 stycken.
209 gående.
147 korsande.
Övrigt: 254 svårt skadade.
En bra bil i dag kan minimera eller förhindra upphinnande, flertalet singelolyckor, även mötande (linjehjälp med styrning och mötesväjning vid kollisionsrisk bland annat). Likaså mot fotgängare och cyklister. Flertalet korsande likaså.
Och märk väl detta: Även om det inte kan förhindra vissa olyckor så kan tekniken lindra väldigt många. Att bli påkörd i 50 eller 20 km/h är i princip död eller levande.
Att upphinnande köra in i 110 eller 50 är svårt eller lindrigt skadad. Och så vidare. Många olyckor flyttas alltså nedåt, från döda till svårt eller lindrigt skadade och från svårt skadade till lindrigt eller inte skadade.
Nu är ju detta kvalitetsmedia här.. ehrm... men jag har sett liknande siffror från flera håll tidigare så det är säkert hyfsat samstämmigt:
Volvos City Safety har misnkat försäkringsärendena med 28 procent: https://www.expressen.se/motor/undersokning-volvos-bromsar-raddar-liv/
För mig handlar det inte om att enbart överleva eller inte överleva. För mig finns det en glidande skala: Jag vill minska risken att jag eller någon annan dör, skadas allvarligt eller skadas lindrigt. En bra bil säkerhetsmässigt är för det första en bil med funktionerna som standard (exempelvis V90). Att man, som på svindyra lyxiga Mercedes, skall vara tvungen att betala extra är ju bara dumheter. Då är inte bilen säker, eftersom flera skulle välja bort det. Att det nu börjar bli standard även i det lägre prissegmentet är fantastiskt bra. Det är som med trepunktsbälte, abs, esp och så vidare.
Och allt detta ovan utan att vi ens börjat prata om strukturell krocksäkerhet. Den absolut säkraste olyckan är trots allt den som inte sker.
Xanthopteryx, många hinner inte ens använda ratten vid olyckorna. Det går snabbare än vad man tror när det väl händer. Stora SUV är kontraproduktivt då dessa har sämre vägegenskaper så blir chansen större att det skapas en olycka. När väl olyckan är framme är det inte heller säkert att en SUV är bättre att sitta i, speciellt om du crashar in i ett fast föremål.. eller om bilen börjar volta. Större massa innebär också att fordonet inte är benäget att ändra riktning, så snabbt eller mycket vilket är det som gör att en tung SUV får sämre vägegenskaper tillsammans med högre tyngdpunkt. Sedan är också de flesta olyckor singelolyckor och inte frontalkrockar, så jag vet inte hur det skulle bli mycket bättre med allt större och tyngre bilar. Jag tror säkerheten totalt blir sämre även om ett fåtal SUV ägare överlever frontalkrock med mindre bilar. Skaffar alla tyngre bilar så är vi tillbaka i jämvikt, vilket vi var för 10-15 år sedan när SUV inte fanns på vägarna (eller väldigt få i alla fall). Farten är otroligt avgörande vad utgången blir, en liten ökning med 5-10 km/h tror man inte skadar så mycket, när olyckan är framme då är du tacksam att du körde sakta. 5-10 km/h högre hastighet när det är halt kan dubblera bromssträckan, det är inte många medvetna om. Passaten du valde är nog bra balans mellan säkerhet och miljö. Jag hoppas att folk inte köper SUV:arna, även om det lockar många att sitta högre. Lika bilar (homogen bilpark) kommer ge bästa säkerheten för alla på våra vägar och även körstilen kommer att lugnas ned när man inte tror sig ha ett övertag säkerhetsmässigt.
Det är faceliften på VW Passat som kommer som MY19. Inte någon ny modell. Sedan om facelift blir lyckad eller ej är svårt att att förutspå. Tycker personligen att VW Golf facelift inte ser bättre ut än icke facelift i alla fall utvändigt.
Volvo V90 kostar mer än hundra tusen kronor mer än VW Passat och det blir en orättvis jämförelse. Man får även Audi A6 för mindre pengar än Volvo V90 men den är lite föråldrad och saknar många säkerhet system som standard utrustning.
Uppdaterat: 2018-01-03 22:35
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Pinjong - du läser uppenbart inte vad jag skriver. Min point genom hela denna diskussion är att man genom att vara en förutseende förare som inte hela tiden pressar gränserna utan anpassar sig till situationen i allra högsta grad kan påverka riskerna att blandas in i en olycka - och klarar man sig ifrån olyckan så är det ju det allra bästa utfallet. Och det beteendet tror jag i min enfald betyder mera än skillnaden mellan en Passat och V90. För en halvslarvig förare i en V90 kommer otvetydigt att utsätta sig för en högre olycksrisk än en lugnare och mera förutseende förare i t ex en Passat - eller för den delen i en liten Peugeot 108.
Sen undrar jag om ni som tror att bilen kan göra en undanmanöver i 120 km/t överhuvudtaget gått t ex en kurs i avancerad körning eller har nån erfarenhet av detta ? Om inte så kan ni ju kolla alla dessa "älgtester" där dom flesta bilar misslyckas i hastigheter strax över 70 km/t så tro inte på underverk i högre farter. Och lite sannolikhetslära bör man ju faktiskt kunna blanda in även i dessa diskussioner utan att behöva bli utpekad som en som inte månar om sitt eget liv eller sina medpassagerares för det är trots allt väldigt långt ifrån alla som drabbas av svåra trafikolyckor i Sverige. Och risken kan som sagt minskas ytterligare via ens eget beteende i trafiken.
Och precis som Vargen säger så är det farten som är den centrala faktorn hur utgången skall bli när man råkar in i en kollision.
F ö har jag inte sett att t ex Euro Ncap på nåt sätt testar eller betygsätter automatisk mötesväjning så jag undrar om det verkligen finns nåt sånt system som fungerar - i alla fall i högre hastigheter där det skulle behövas mest.
Och än en gång lycka till med den nya säkra bilen till ett vettigt pris.
Uppdaterat: 2018-01-03 23:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Jodå Pi, jag läser men som i alla komplexa system där människor är inblandade kan man bara nå till en viss punkt när det gäller säkerhet. Krasst beror det på att vi människor är "färdigutvecklade" och har begränsade möjligheter att överkomma brister. Med den erfarenheten har man byggt system runt människan istället för "på" människan som aktiv komponent. De exempel som ligger närmast är kärnkraftverk, tågtrafik, flyg men även vanliga IT-system. Det beror alltså inte på att vi människor är värdelösa utan bara på att vi är begränsade till skillnad från teknik som fortfarande har stor potential. Därmed menar många inom fordonsindustrin att bilkörning bör stödjas i allt högre grad och förmodligen automatiseras. Skulle man istället satsa på fler trafikregler, lägre hastighetsgränser och mer hinder så finns risk att nyttan med trafik skulle försvinna.
Pinjong - du läser uppenbart inte vad jag skriver. Min point genom hela denna diskussion är att man genom att vara en förutseende förare som inte hela tiden pressar gränserna utan anpassar sig till situationen i allra högsta grad kan påverka riskerna att blandas in i en olycka - och klarar man sig ifrån olyckan så är det ju det allra bästa utfallet. Och det beteendet tror jag i min enfald betyder mera än skillnaden mellan en Passat och V90. För en halvslarvig förare i en V90 kommer otvetydigt att utsätta sig för en högre olycksrisk än en lugnare och mera förutseende förare i t ex en Passat - eller för den delen i en liten Peugeot 108.
Sen undrar jag om ni som tror att bilen kan göra en undanmanöver i 120 km/t överhuvudtaget gått t ex en kurs i avancerad körning eller har nån erfarenhet av detta ? Om inte så kan ni ju kolla alla dessa "älgtester" där dom flesta bilar misslyckas i hastigheter strax över 70 km/t så tro inte på underverk i högre farter. Och lite sannolikhetslära bör man ju faktiskt kunna blanda in även i dessa diskussioner utan att behöva bli utpekad som en som inte månar om sitt eget liv eller sina medpassagerares för det är trots allt väldigt långt ifrån alla som drabbas av svåra trafikolyckor i Sverige. Och risken kan som sagt minskas ytterligare via ens eget beteende i trafiken.
Och precis som Vargen säger så är det farten som är den centrala faktorn hur utgången skall bli när man råkar in i en kollision.
F ö har jag inte sett att t ex Euro Ncap på nåt sätt testar eller betygsätter automatisk mötesväjning så jag undrar om det verkligen finns nåt sånt system som fungerar - i alla fall i högre hastigheter där det skulle behövas mest.
Rent krasst: Utan ABS och ESP skulle det itne ens vara möjligt i 70, eller även lägre.
Och hur försiktigt du än kör så , springer det ut någon framför bilen plötsligt så har du oändligt lång stopptid jämfört med vad datorerna har.
Likaså om du måste göra en undanmanöver i låt säga 100: Utan datorerna skulle det inte ens finnas på kartan men med datorerna ökar chansen. Om bilen dessutom ser till att bromsa samtidigt så ökar chansen än mer.
Om du skulle drabbas av sjukdom spelar det ingen roll hur försiktigt du kör.
Om du skulle dra av vägen så ökar chanserna för överlevnad om bilen förbereder sig på en krasch.
Om någon skulle dra in i dig bakifrån så minskar risken för skador om bilen vidtar åtgärder innan det smäller.
Om någon i mötande körfält somnar till eller av annan anledning börjar dra över i ditt körfält så ökar ju chansen dramatiskt för att det går bra för dig om bilen kan hjälpa till att väja undan och bromsa, ofta är det bara decimetrar det handlar om (därav small overlap-testerna).
Om älgen plötsligt kommer... bilen är åter igen snabbare än människan.
Kom ihåg att du kan fokusera på EN sak åt gången. Enbart EN sak. När du tror att du har koll och ser allt så är det egentigen bara massor av mikrofokus på olika detaljer. Du tittar till åt höger för något hände där, samtidigt springer barnet framför bilen från vänster. Plus som sagt din reaktionstid. I normalfallet ligger det kring 0,5-2 sekunder. På 2 sekunder hinner du åka 60-70 meter på 120-väg, innan du ens börjar trycka på bromsen! På en sekund hinner du 9!! meter i 30 km/h. Sedan skall du ha 3,5-4 meter för att stanna bilen också. Springer ett barn ut 5 meter framför bilen = fullträff, så gott som garanterat.
25 sekunder in finns ett fantastiskt bra, och realistiskt, exempel. Där kör man dessutom snabbare än 30.
Ska vi återvända till ämnet: en ny Passat? Jag tycker det är mycket bil för 2.700kr/mån, och jag hoppas att TS skriver och berättar om sitt liv med nya bilen.
De som vill debattera säkerhet kan starta en separat tråd om detta, för det är ju inget Passat-specifikt.
Xantopherox> Hur fungerar det där AEB om det är det minsta halt? Upplever som att det bromsar med full kraft så abs går in, räcker att det är blött så blir bromssträckan en helt annan. Då svarar du att man anpassar farten efter väglaget, men sänker du till 50 på en 70-väg om det regnar?
FXX - så är det säkert så naturligtvis kan inte autobroms klara alla situationer och den kräver nog bra grepp för att klara det som den påstås klara. Och det är inte vinterväglag. Men det hindrar ju inte att funktionen i sig är bra men man måste vara medveten om begränsningarna inte minst vad gäller väglaget. Nån form av autobroms är definitivt ett måste vid mina bilköp men den utvecklas ju hela tiden så att man får "den bästa" implementationen skall man nog inte intala sig. Om inte annat så är den inte "den bästa" ett år senare - men trots allt bättre än ingen alls. Det är så jag ser på detta med alla stödsystem - man vill ha så mycket och bra som möjligt för de pengar man är villig att satsa på en ny bil men de måste ju också balanseras mot de andra egenskaperna man kräver av sin bil så ibland får man nog pruta även på de önskningar man har om stödsystem för säkerhet. Livet består som sagt av en mängd kompromisser...
FXX - så är det säkert så naturligtvis kan inte autobroms klara alla situationer och den kräver nog bra grepp för att klara det som den påstås klara. Och det är inte vinterväglag. Men det hindrar ju inte att funktionen i sig är bra men man måste vara medveten om begränsningarna inte minst vad gäller väglaget. Nån form av autobroms är definitivt ett måste vid mina bilköp men den utvecklas ju hela tiden så att man får "den bästa" implementationen skall man nog inte intala sig. Om inte annat så är den inte "den bästa" ett år senare - men trots allt bättre än ingen alls. Det är så jag ser på detta med alla stödsystem - man vill ha så mycket och bra som möjligt för de pengar man är villig att satsa på en ny bil men de måste ju också balanseras mot de andra egenskaperna man kräver av sin bil så ibland får man nog pruta även på de önskningar man har om stödsystem för säkerhet. Livet består som sagt av en mängd kompromisser...
Just Autobroms är ju fantastiskt om det är standard på nya bilar och inget man behöver betala extra för. Jag upplever det som att detta främst är för nån annan än den som kör. Behöver man som förare detta system så kanske man inte ska köra bil. Det är ju främst avsett för att inte köra på bilar/djur/människor som agerar oförutsätt. Ungefär som airbagen under huven. Den sitter ju inte där för att skydda dom åkande utan den som blir påkörd.
Min ståndpunkt är att autobroms är bra, under förutsättning att det inte minskar folks uppmärksamhet och inte bidrar till ett ökande facebookanvändande bakom ratten.
Man kan jämföra det med backsensorerna som vi har på båda bilarna i familjen. Om jag är ute och grejar i trädgården samtidigt som min 4-åring är med så skulle jag aldrig förlita mig på att backsensorn säger ifrån om han befinner sig bakom bilen. Antingen får han gå in eller ställa sig framför bilen där jag ser honom. Hjälpsystem är bra, både passiva och aktiva, men man får hoppas att folk inte lägger bilkörningen i datorernas händer bara för att dom finns.
Xantopherox> Hur fungerar det där AEB om det är det minsta halt? Upplever som att det bromsar med full kraft så abs går in, räcker att det är blött så blir bromssträckan en helt annan. Då svarar du att man anpassar farten efter väglaget, men sänker du till 50 på en 70-väg om det regnar?
Precis lika som när du kör, fast den reagerar snabbare och har därmed sänkt hastigheten mer än när du agerat själv.
Om jag bedömer att det behövs så sänker jag farten ja. Likaså ser jag till att ha mycket bra däck för bästa grepp även i vått eller isigt. Och jag håller alltid foten på bromsen i mer riskfyllda situationer för att minska reaktionstiden.
Dessutom har jag inställt längsta avstånd för farthållare samt avståndsvarning. Det sistnämnda är mycket bra så man blir påmind om man börjar ligga för nära framförvarande. Bra implementerat också då indikeringen tonar in och ut och inte bara tänds och släcks.
Pi wrote:FXX - så är det säkert så naturligtvis kan inte autobroms klara alla situationer och den kräver nog bra grepp för att klara det som den påstås klara. Och det är inte vinterväglag. Men det hindrar ju inte att funktionen i sig är bra men man måste vara medveten om begränsningarna inte minst vad gäller väglaget. Nån form av autobroms är definitivt ett måste vid mina bilköp men den utvecklas ju hela tiden så att man får "den bästa" implementationen skall man nog inte intala sig. Om inte annat så är den inte "den bästa" ett år senare - men trots allt bättre än ingen alls. Det är så jag ser på detta med alla stödsystem - man vill ha så mycket och bra som möjligt för de pengar man är villig att satsa på en ny bil men de måste ju också balanseras mot de andra egenskaperna man kräver av sin bil så ibland får man nog pruta även på de önskningar man har om stödsystem för säkerhet. Livet består som sagt av en mängd kompromisser...
Just Autobroms är ju fantastiskt om det är standard på nya bilar och inget man behöver betala extra för. Jag upplever det som att detta främst är för nån annan än den som kör. Behöver man som förare detta system så kanske man inte ska köra bil. Det är ju främst avsett för att inte köra på bilar/djur/människor som agerar oförutsätt. Ungefär som airbagen under huven. Den sitter ju inte där för att skydda dom åkande utan den som blir påkörd.
Min ståndpunkt är att autobroms är bra, under förutsättning att det inte minskar folks uppmärksamhet och inte bidrar till ett ökande facebookanvändande bakom ratten.
Man kan jämföra det med backsensorerna som vi har på båda bilarna i familjen. Om jag är ute och grejar i trädgården samtidigt som min 4-åring är med så skulle jag aldrig förlita mig på att backsensorn säger ifrån om han befinner sig bakom bilen. Antingen får han gå in eller ställa sig framför bilen där jag ser honom. Hjälpsystem är bra, både passiva och aktiva, men man får hoppas att folk inte lägger bilkörningen i datorernas händer bara för att dom finns.
Du kan somna till. Du kan bli sjuk. Du kan bländas. Du kan...
Om det hindrar att du krockar med oavsett vad så räddar det ju just dig och dina medpassagerare.
Självklart kan man inte lita på några system.
Men, du kan inte lita på dig själv heller. Din hjärna bestämmer och du kan inte påverka många saker som sker där.
De flesta som haft riktig ögonmigrän vet vad jag talar om att inte kunna lita på sig själv.
FXX wrote:Pi wrote:FXX - så är det säkert så naturligtvis kan inte autobroms klara alla situationer och den kräver nog bra grepp för att klara det som den påstås klara. Och det är inte vinterväglag. Men det hindrar ju inte att funktionen i sig är bra men man måste vara medveten om begränsningarna inte minst vad gäller väglaget. Nån form av autobroms är definitivt ett måste vid mina bilköp men den utvecklas ju hela tiden så att man får "den bästa" implementationen skall man nog inte intala sig. Om inte annat så är den inte "den bästa" ett år senare - men trots allt bättre än ingen alls. Det är så jag ser på detta med alla stödsystem - man vill ha så mycket och bra som möjligt för de pengar man är villig att satsa på en ny bil men de måste ju också balanseras mot de andra egenskaperna man kräver av sin bil så ibland får man nog pruta även på de önskningar man har om stödsystem för säkerhet. Livet består som sagt av en mängd kompromisser...
Just Autobroms är ju fantastiskt om det är standard på nya bilar och inget man behöver betala extra för. Jag upplever det som att detta främst är för nån annan än den som kör. Behöver man som förare detta system så kanske man inte ska köra bil. Det är ju främst avsett för att inte köra på bilar/djur/människor som agerar oförutsätt. Ungefär som airbagen under huven. Den sitter ju inte där för att skydda dom åkande utan den som blir påkörd.
Min ståndpunkt är att autobroms är bra, under förutsättning att det inte minskar folks uppmärksamhet och inte bidrar till ett ökande facebookanvändande bakom ratten.
Man kan jämföra det med backsensorerna som vi har på båda bilarna i familjen. Om jag är ute och grejar i trädgården samtidigt som min 4-åring är med så skulle jag aldrig förlita mig på att backsensorn säger ifrån om han befinner sig bakom bilen. Antingen får han gå in eller ställa sig framför bilen där jag ser honom. Hjälpsystem är bra, både passiva och aktiva, men man får hoppas att folk inte lägger bilkörningen i datorernas händer bara för att dom finns.
Du kan somna till. Du kan bli sjuk. Du kan bländas. Du kan...
Om det hindrar att du krockar med oavsett vad så räddar det ju just dig och dina medpassagerare.
Självklart kan man inte lita på några system.
Men, du kan inte lita på dig själv heller. Din hjärna bestämmer och du kan inte påverka många saker som sker där.
De flesta som haft riktig ögonmigrän vet vad jag talar om att inte kunna lita på sig själv.
Men den som lider av riktig ögonmigrän, ska denna verkligen sitta bakom ratten? Frågan är om en läkare inte drar körkortet? Lider man av ett sjukdomstillstånd som innebär att man när som hellst kan tappa 100%-ig fokus på bilkörning ska absolut under inga omständigheter köra bil!
Vuxna människor kan nog själva avgöra ifall de är lämpade till att köra bil eller inte...
Det skall du vara så jävla säker på. Det är bara du läser dagstidningar så fattar du nog att det inget har att göra med "vuxna människor". Men tack och lov så är dom inte så många med dåligt omdöme.
Uppdaterat: 2018-01-06 14:05
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Instämmer till 110% med FXX! Är spännande att höra samma individ som skriker sig hes över att någon kör 120 på 100 väg, men tycker inte att det är något som helst problem med att köra med ögonmigrän........?
Fullkomligt fascinerande hur individer som är så grymt dömande, inte ens ser till sig själv öht.
Xanthopteryx wrote:FXX wrote:Pi wrote:FXX - så är det säkert så naturligtvis kan inte autobroms klara alla situationer och den kräver nog bra grepp för att klara det som den påstås klara. Och det är inte vinterväglag. Men det hindrar ju inte att funktionen i sig är bra men man måste vara medveten om begränsningarna inte minst vad gäller väglaget. Nån form av autobroms är definitivt ett måste vid mina bilköp men den utvecklas ju hela tiden så att man får "den bästa" implementationen skall man nog inte intala sig. Om inte annat så är den inte "den bästa" ett år senare - men trots allt bättre än ingen alls. Det är så jag ser på detta med alla stödsystem - man vill ha så mycket och bra som möjligt för de pengar man är villig att satsa på en ny bil men de måste ju också balanseras mot de andra egenskaperna man kräver av sin bil så ibland får man nog pruta även på de önskningar man har om stödsystem för säkerhet. Livet består som sagt av en mängd kompromisser...
Just Autobroms är ju fantastiskt om det är standard på nya bilar och inget man behöver betala extra för. Jag upplever det som att detta främst är för nån annan än den som kör. Behöver man som förare detta system så kanske man inte ska köra bil. Det är ju främst avsett för att inte köra på bilar/djur/människor som agerar oförutsätt. Ungefär som airbagen under huven. Den sitter ju inte där för att skydda dom åkande utan den som blir påkörd.
Min ståndpunkt är att autobroms är bra, under förutsättning att det inte minskar folks uppmärksamhet och inte bidrar till ett ökande facebookanvändande bakom ratten.
Man kan jämföra det med backsensorerna som vi har på båda bilarna i familjen. Om jag är ute och grejar i trädgården samtidigt som min 4-åring är med så skulle jag aldrig förlita mig på att backsensorn säger ifrån om han befinner sig bakom bilen. Antingen får han gå in eller ställa sig framför bilen där jag ser honom. Hjälpsystem är bra, både passiva och aktiva, men man får hoppas att folk inte lägger bilkörningen i datorernas händer bara för att dom finns.
Du kan somna till. Du kan bli sjuk. Du kan bländas. Du kan...
Om det hindrar att du krockar med oavsett vad så räddar det ju just dig och dina medpassagerare.
Självklart kan man inte lita på några system.
Men, du kan inte lita på dig själv heller. Din hjärna bestämmer och du kan inte påverka många saker som sker där.
De flesta som haft riktig ögonmigrän vet vad jag talar om att inte kunna lita på sig själv.
Men den som lider av riktig ögonmigrän, ska denna verkligen sitta bakom ratten? Frågan är om en läkare inte drar körkortet? Lider man av ett sjukdomstillstånd som innebär att man när som hellst kan tappa 100%-ig fokus på bilkörning ska absolut under inga omständigheter köra bil!
Vet du ens vad ögonmigrän är? Och hur det uppkommer? Och hur ofta man har det? Och hur det yttrar sig?
Jag har haft två ögonmigränanfall under mitt långa liv. Det första kom när jag var runt 35 år gammal och det andra kort därpå. Allt i anslutning till en då pågående krämpa.
Innan jag ens fattade vad det var...
Ögonmigrän kan ni alla drabbas av när det minst anar er, och det kommer från ingenstans, och kan man INTE känna igen tecknen så fattar man inte att stora delar av synfältet kan vara helt borta. Det kan komma regelbundet (det finns de stackarna som har det ofta) och det kan komma som en engångsföreteelse och aldrig mer.
Likaså kan du få hjärnblödning eller stroke, du kan bli hastigt sjuk av annan orsak med blodtrycksfall och svimning, du kan få ett ep-anfall (vilket också kan komma helt plötsligt utan att du någonsin tidigare haft det). Listan kan göras lång. Med andra ord borde då alla förbjudas att köra, eftersom alla kan drabbas av detta?
En före detta granne krockade våldsamt i villaområdet. Polisen tog in honom för misstänkt drogpåverkan då han sluddrade och betedde sig som ett fyllo.
Det visade sig att han fått en stroke... så sedan satt han till största delen förlamad i en rullstol och kom på hembesök till fru och småbarn en gång i veckan.
Kommentarer
Grattis
Grattis till nya bilen! Återkom gärna med tankar och upplevelser! :-)
Grattis! Passaten är svårslagen just nu.
2700 kr leasavtal?
Svårslaget erbjudande just nu.
Yes, vi nappade på leasingerbjudandet för 2695/m.
Edit: Det är en 1,4 ACT manuell eftersom jag har DSG-allergi. Helt standardutrustad.
Jag trodde att kontrakten var rigida, men övermil kostar bara 7,50 och vill man köpa sig loss kostar det bara 40% av återstoden. Helt överkomligt tycker vi.
För oss som behöver en så stor bil i några år framöver är det här erbjudandet svårslaget.
Återkommer och delar gärna med mig om bilen när den levereras någon gång i januari.
Mvh
Visserligen men det är väl knappast något man riskerar att drabbas av under 36 månaders leasing med garanti?
Grattis till er nya vagn!
40% i restvärde tycker jag låter väldigt förmånligt! Hur är det beräknat?
MVH AL
Förlåt jag var otydlig. Om man önskar avbryta privatleasingen kostar det 40 procent av återstoden. Rest värde behöver man inte bry sig om vid privatleasing.
Riktigt schysst upplägg tycker jag. Hoppas att ni blir väldigt nöjda med bilen.
Grattis! Alltid roligt med ny bil.
Jag förstår dock inte hur ekvationen går ihop, ur leasinggivarens perspektiv. 2695kr/mån täcker knappt värdeminskningen på 15% per år. Eller så har man från återförsäljarens sida fått en fantastiskt bra deal på bilarna samt att man slipper momsen när bilarna ska säljas som begagnade efter avtalens slut. Hade varit spännande om nån satt på generalagentspriset för dessa bilar. Kan omöjligtvis vara 259,900 (rätta mig om jag har fel) som dinbil.se säger ut till kund.
Dinbil krängde tom dessa för 249.900 under sitt jubileum i Göteborg.
Handlarna och generalagenterna har marginaler.
Dottern köpte sin oct med värmare/drag paketet och audio/bt paketet ink däck och på slutet av modell året för 179t så det finns marginaler.
Det är säkert någon fabrikskampanj. Priset 249k för en Passat känns rimligt. Det oprutade grundpriset på drygt 300+ känns väldigt dyrt för en helt vanlig standardbil.
Det ska bli superkul och behövligt att få den nya bilen så att hela familjen åker bekvämt.
Bilen byggdes v51 och handlaren mejlade innan jul att bilen redan befann sig i tysk hamn. Med lite tur kanske vi har den innan v4 som är sagt.
Undrar om någon på de senaste åren köpt en Passat eller Golf till listpriset
Är ständigt diverse kampanjer på dessa. I bland närmare 100-tusen i rabatt på vissa varianter.
Guran - och det gäller väl de allra flesta bilmärkena på marknaden - möjligen undantagandes Dacia som sällan har några rejäla prissänkningar.
Säkerhetsmässigt verkar Passat ligga efter V90. Den senare har som standard mer avancerad autobroms och mer skydd i form av krockkuddar. Jämför på Euro Ncap.
Man kan inte alltid välja den bil som ligger främst säkerhetsmässigt - om inte annat så är ekonomin ofta en avgörande fråga när det gäller privatköp. Trygghetsnarkomani kan man kalla det... Passaten är säkert ett utmärkt val för det priset. Och vilken V90 får man för 2695 kr/mån ?
Passaten är dessutom ganska många år äldre än V90. Killgissar lite att den billigaste V90:n kostar minst en tusenlapp mer i månaden.
Anledningen till de väldigt förmånliga rabatterna är väl snarare att det kommer en ny passat MY19?
fredl - Passat B8 kom först som MY2015 så MY2019 känns lite tidigt för en ersättare...
Passat är ett väldigt vettigt och prisvärt alternativ till V90, sen finns det förstås vissa bättre detaljer på Volvon, men.. jag förstår att Passat säljer bra.
Dessutom är ju inte Passat lika klumpig som V90.
Vad jag kan se så kostar V90 från 4.697kr/månad.
Visst kan man välja den bil som ligger främst säkerhetsmässigt om man prioriterar det för sin familj och andra som är passagerare. Passaten har inte "alla nya säkerhetsfinesser" - det var det jag kommenterade.
Att kalla säkerhetstänk för trygghetsnarkomani är ett idiotiskt uttalande sett ur konsekvenser av olyckor som inträffar varje dag. Vi har väl ganska många livsvarigt skadade rullstolsburna eller neurologiskt skadade i Sverige som i efterhand kanske ångrar sin prioritering när det gäller bil och säkerhetsutrustning.
Pinjong - tanken med uttrycket "trygghetsnarkomani" är ju att man kan ju egentligen aldrig få det allra säkraste och till slut är det ändå i många fall ens eget uppförande som förare av fordonet som har en stor påverkan på risken att råka illa ut. Man kan helt enkelt inte försäkra sig till 100 % att klara sig helskinnad ur en olycka - oavsett hur stor och säker bil man köper. Och trots allt är sannolikheten att råka ut för en allvarlig trafikolycka relativt liten. Åker man t ex utförsåkning för sitt höga nöjes skull så är nog sannolikheten att råka ut för skador klart större där så "säkerhets-suboptimeringar" som att försöka välja den allra säkraste och dyra bilen kanske inte är det bästa sättet att optimera sin livssituation ur olycks-synpunkt. Så lite vill jag nog ändå säga att det ändå ligger i uttrycket trygghets-narkomani. Och för främst privatköpare så finns det trots allt ekonomiska realiteter som man också måste ta hänsyn till.
Allt här i livet är kompromisser - även bilval och därmed kopplad säkerhetsnivå.
Pi, man KAN få det allra säkraste på marknaden om man redan befinner sig i d-segmentfunderingar. Det handlar om att hitta rätt finansiering och kanske en bil som rullat några hundra mil. Om, säger om, man prioriterar just säkerhet. Många gör det i Sverige. Sedan hjälper det sällan att vara världens bästa bilförare om man blir påkörd av ett annat fordon - det som hjälper är att sitta i RÄTT fordon. Att man inte klarar sig till 100% i en olycka är inte ett argument för att inte försöka minimera skador, helst svåra skador eller ytterst dödsfall. Vill man kompromissa just med säkerhet så säger min liberala inställning till bilinköp - varsågod. Men man bör samtidigt ha respekt för att människor väljer utifrån sina egna behov, säkerhet kan vara ett sådant, och inte relativisera dessa.
Det är också lite relaterat till beräknat åldrande på bilen i fråga.
Skall jag ha en bil i ett par år så funkar ju näst säkraste väldigt bra, för om ett par år har det hänt en del och man byter upp sig till näst säkraste igen och så vidare.
Skall man ha bilen i säg tio år så kanske det är värt mer att lägga pengarna på det säkraste eftersom man inte byter upp sig, och på tio år händer mycket, och då har du ändå en säker bil trots åldern.
Jämför med när den första riktigt säkra Volvon kom.
Den har ju inte en suck i dagsläget.
Likaså teknikmässigt: Satsar man på en drös förarstöd nu så har man det i tio år. Skall du byta om ett par år så kanske man kan vänta med A och B eftersom dessa är dyra nu men om tre år är de snudd på standard.
Ligger mycket i X inlägg #26. Och bara för att man är i samma segment av bilar så kan ju priset skilja rätt avsevärt och jag är helt övertygad om att priset är en viktig faktor för väldigt många privatköpare - även om man i grunden är säkerhetsmedveten. "Good enough" är nog nåt som många tillämpar vid sitt bilval. Och vad säger att t ex V90 är "bäst" idag - det kanske istället är den ännu dyrare och ännu tyngre XC90 eller varför inte den nya Audi A8 ? De som verkligen absolut vill köpa "det bästa" ur säkerhetssynpunkt får nog verkligen räkna med att slanta upp. Tror fortfarande att ens eget beteende som förare är viktigare i långa loppet än om man sitter i den bästa eller den näst bästa bilen den dag man eventuellt råkar ut för en bilolycka. Och möter man en lastbil som kör 90 km/t och man själv 120 km/t så är det ändå adjö och goodbye, tyvärr. För nya och säkra bilar verkar innebära att många förare istället höjer hastigheten...
Efter diesel skrällen, kommer nästa skräll vara om 2-3 år och handla om leasing och alla bilar som kommer att står där endast 3 år gamla med max 5000 mil på mätaren. Leasingbolagen skördar frukter nu, men baksmällan med rutten frukt kommer snart att besannas. Vänta och se, det enda som kanske motväger är om "rätt bilar" plockas ut nu, dvs vanliga personbilar med låg förbrukning ..endast då kommer de att vara attraktiva om 3-5 år.
Pi och Pijong, ni behöver inte sitta och bråka om säkerheten då ni båda vet att det blir nästa storleksklass på bilar som står för säkerheten, XC90/Q7/X5 osv, dvs stora 2+ ton SUV's. Så då kommer folk köpa dessa för att sitta mer säkert, och då kommer nog fler och fler följa efter och köpa större och tyngre bilar än vi har idag i Sverige. Jag har pratat om detta många gånger, vart SUV trenden kommer att sluta med. Det blir som i USA. I slutändan kommer det att handla mycket om pengar, de rikaste har råd att hålla sig med dessa större och tyngre bilar. Miljön och säkerheten för andra kommer de blankt att strunta i. Ännu ett tecken på ännu mer egoism och att köpa sig fri från konsekvenserna.
Ja, så blir givetvis konsekvenserna till slut, Styggavargen.
Priset kan säkert skilja flera hundratusen eller noll kronor beroende på hur man vill argumentera. Att jag valde V90 vid en säkerhetsjämförelse beror på att bilarna (Passat och V90) har ungefär samma yttre och inre egenskaper. Fortfarande är V90 vassare än Passat ur säkerhetssynpunkt men är man inte intresserad av det utan kanske bara gillar VW så blir "good enough" givetvis bra.
Om jag möter en lastbil i 120 km/tim så vill jag sitta i en bil som "ser" faran, bromsar och vrider hjulen. Men förstår att exemplet som sådant bygger på ett icke rationellt tänk där det i vissa situationer inte spelar någon roll i vilken bil man sitter eftersom man ändå är dömd av Ödet. Olika sätt att tänka helt klart.
Pinjong - tveksamt om nån av dessa bilar verkligen gör det du önskar att din bil skall göra i en sån allvarlig krock-situation. Och "icke rationellt tänk" - förstår inte detta. Det är bara att kolla alla allvarliga olyckor med lastbilar för att förstå att mot en sån hjälper inte mycket. Och är det halt dessutom så lär inte eventuella automatiska vridningar av hjulen hjälpa - och i t ex 120 km/r är det inte så enkelt att snabbt ändra kurs ens i bästa möjliga sommarväglag. Och många med i grunden "säkra" bilar känner sig uppenbart lite för säkra p g a t ex 4WD och höjer farten vilket direkt tar bort det eventuella övertaget säkerhetsmässigt. Så ens egna beteende bakom ratten betyder nog väldigt mycket fortfarande för risken att drabbas av en olycka och hur svårt man drabbas. Och det var inte tal om att gilla ett speciellt märke utan att t ex ekonomin kan vara helt avgörande vid bilvalet. Så "good enough" får nog av många olika orsaker räcka för väldigt många - även den som köper en V90 för det finns alltid tyngre och "bättre" bilar. Men nu tycker jag att tråden spårat ur helt, tyvärr.
Vargens sammanfattning i inlägg #30 gäller nog tyvärr när det gäller bilval och säkerhet.
Det där med lastbilskrockar tar jag på största allvar. Har uttryckt farhågor om just dessa sedan millennieskiftet i olika diskussioner och sedan dess har det nog inträffat flera hundra, många av dem med dödlig utgång. Men man kan göra något själv i det fallet ja. Välja mötesseparerad väg t ex för att åtminstone minska risken. Men vi har helt olika utgångspunkter vill jag påstå. Jag menar att det går att påverka risk och utfall medan du uttrycker dig i termer som om det inte spelar någon större roll vilka beslut vi tar. Vi behöver inte anstränga oss för "shit happens". Ungefär. Så uppfattar i alla fall jag dig.
Säkerhetsmässigt skall vi nu dock förstå att en bra bil som aktivt väjer vid mötande, inte enbart rattar på ratten. Den bromsar även hjulet på insidan av svängen för att förstärka väjningen. Dessutom är det ytterst sällsynt med mötande under de omständigheter som en bra säkerhetsfyllt bil i dag inte kan hjälpa till med. De flesta olyckor är fortfarande singelolyckor. 2016 dog 84 personer i singelolyckor i sverige.
Sedan kommer mötesolyckorna på 47 personer. Att merparten skulle utspela sig i halt väglag där det inte går att väja i tid är osannolikt. Icke försumbart är trötthet eller annan påverkan samt distraktion (SMS till exempel...). 41 döda, alltså nästan delad tvåa, var gående som blir påkörda. Fjärde plats intas av korsande trafik, 29 döda. Därefter kommer ckel/moped på 18 döda och så lite rester på övriga kategorier.
Kategorin Övrigt (vet ej innehåll): 29 döda.
Svårt skadade:
858 personer i singelolyckor år 2016!
272 upphinnande.
225 cykel/moped.
Först nu kommer mötande med 222 stycken.
209 gående.
147 korsande.
Övrigt: 254 svårt skadade.
En bra bil i dag kan minimera eller förhindra upphinnande, flertalet singelolyckor, även mötande (linjehjälp med styrning och mötesväjning vid kollisionsrisk bland annat). Likaså mot fotgängare och cyklister. Flertalet korsande likaså.
Och märk väl detta: Även om det inte kan förhindra vissa olyckor så kan tekniken lindra väldigt många. Att bli påkörd i 50 eller 20 km/h är i princip död eller levande.
Att upphinnande köra in i 110 eller 50 är svårt eller lindrigt skadad. Och så vidare. Många olyckor flyttas alltså nedåt, från döda till svårt eller lindrigt skadade och från svårt skadade till lindrigt eller inte skadade.
Nu är ju detta kvalitetsmedia här.. ehrm... men jag har sett liknande siffror från flera håll tidigare så det är säkert hyfsat samstämmigt:
Volvos City Safety har misnkat försäkringsärendena med 28 procent: https://www.expressen.se/motor/undersokning-volvos-bromsar-raddar-liv/
För mig handlar det inte om att enbart överleva eller inte överleva. För mig finns det en glidande skala: Jag vill minska risken att jag eller någon annan dör, skadas allvarligt eller skadas lindrigt. En bra bil säkerhetsmässigt är för det första en bil med funktionerna som standard (exempelvis V90). Att man, som på svindyra lyxiga Mercedes, skall vara tvungen att betala extra är ju bara dumheter. Då är inte bilen säker, eftersom flera skulle välja bort det. Att det nu börjar bli standard även i det lägre prissegmentet är fantastiskt bra. Det är som med trepunktsbälte, abs, esp och så vidare.
Och allt detta ovan utan att vi ens börjat prata om strukturell krocksäkerhet. Den absolut säkraste olyckan är trots allt den som inte sker.
Xanthopteryx, många hinner inte ens använda ratten vid olyckorna. Det går snabbare än vad man tror när det väl händer. Stora SUV är kontraproduktivt då dessa har sämre vägegenskaper så blir chansen större att det skapas en olycka. När väl olyckan är framme är det inte heller säkert att en SUV är bättre att sitta i, speciellt om du crashar in i ett fast föremål.. eller om bilen börjar volta. Större massa innebär också att fordonet inte är benäget att ändra riktning, så snabbt eller mycket vilket är det som gör att en tung SUV får sämre vägegenskaper tillsammans med högre tyngdpunkt. Sedan är också de flesta olyckor singelolyckor och inte frontalkrockar, så jag vet inte hur det skulle bli mycket bättre med allt större och tyngre bilar. Jag tror säkerheten totalt blir sämre även om ett fåtal SUV ägare överlever frontalkrock med mindre bilar. Skaffar alla tyngre bilar så är vi tillbaka i jämvikt, vilket vi var för 10-15 år sedan när SUV inte fanns på vägarna (eller väldigt få i alla fall). Farten är otroligt avgörande vad utgången blir, en liten ökning med 5-10 km/h tror man inte skadar så mycket, när olyckan är framme då är du tacksam att du körde sakta. 5-10 km/h högre hastighet när det är halt kan dubblera bromssträckan, det är inte många medvetna om. Passaten du valde är nog bra balans mellan säkerhet och miljö. Jag hoppas att folk inte köper SUV:arna, även om det lockar många att sitta högre. Lika bilar (homogen bilpark) kommer ge bästa säkerheten för alla på våra vägar och även körstilen kommer att lugnas ned när man inte tror sig ha ett övertag säkerhetsmässigt.
Det är faceliften på VW Passat som kommer som MY19. Inte någon ny modell. Sedan om facelift blir lyckad eller ej är svårt att att förutspå. Tycker personligen att VW Golf facelift inte ser bättre ut än icke facelift i alla fall utvändigt.
Volvo V90 kostar mer än hundra tusen kronor mer än VW Passat och det blir en orättvis jämförelse. Man får även Audi A6 för mindre pengar än Volvo V90 men den är lite föråldrad och saknar många säkerhet system som standard utrustning.
Pinjong - du läser uppenbart inte vad jag skriver. Min point genom hela denna diskussion är att man genom att vara en förutseende förare som inte hela tiden pressar gränserna utan anpassar sig till situationen i allra högsta grad kan påverka riskerna att blandas in i en olycka - och klarar man sig ifrån olyckan så är det ju det allra bästa utfallet. Och det beteendet tror jag i min enfald betyder mera än skillnaden mellan en Passat och V90. För en halvslarvig förare i en V90 kommer otvetydigt att utsätta sig för en högre olycksrisk än en lugnare och mera förutseende förare i t ex en Passat - eller för den delen i en liten Peugeot 108.
Sen undrar jag om ni som tror att bilen kan göra en undanmanöver i 120 km/t överhuvudtaget gått t ex en kurs i avancerad körning eller har nån erfarenhet av detta ? Om inte så kan ni ju kolla alla dessa "älgtester" där dom flesta bilar misslyckas i hastigheter strax över 70 km/t så tro inte på underverk i högre farter. Och lite sannolikhetslära bör man ju faktiskt kunna blanda in även i dessa diskussioner utan att behöva bli utpekad som en som inte månar om sitt eget liv eller sina medpassagerares för det är trots allt väldigt långt ifrån alla som drabbas av svåra trafikolyckor i Sverige. Och risken kan som sagt minskas ytterligare via ens eget beteende i trafiken.
Och precis som Vargen säger så är det farten som är den centrala faktorn hur utgången skall bli när man råkar in i en kollision.
F ö har jag inte sett att t ex Euro Ncap på nåt sätt testar eller betygsätter automatisk mötesväjning så jag undrar om det verkligen finns nåt sånt system som fungerar - i alla fall i högre hastigheter där det skulle behövas mest.
Håller med Pi och vargen till 100%
Inte mycket mer att snacka om.
Och än en gång lycka till med den nya säkra bilen till ett vettigt pris.
Jodå Pi, jag läser men som i alla komplexa system där människor är inblandade kan man bara nå till en viss punkt när det gäller säkerhet. Krasst beror det på att vi människor är "färdigutvecklade" och har begränsade möjligheter att överkomma brister. Med den erfarenheten har man byggt system runt människan istället för "på" människan som aktiv komponent. De exempel som ligger närmast är kärnkraftverk, tågtrafik, flyg men även vanliga IT-system. Det beror alltså inte på att vi människor är värdelösa utan bara på att vi är begränsade till skillnad från teknik som fortfarande har stor potential. Därmed menar många inom fordonsindustrin att bilkörning bör stödjas i allt högre grad och förmodligen automatiseras. Skulle man istället satsa på fler trafikregler, lägre hastighetsgränser och mer hinder så finns risk att nyttan med trafik skulle försvinna.
Rent krasst: Utan ABS och ESP skulle det itne ens vara möjligt i 70, eller även lägre.
Och hur försiktigt du än kör så , springer det ut någon framför bilen plötsligt så har du oändligt lång stopptid jämfört med vad datorerna har.
Likaså om du måste göra en undanmanöver i låt säga 100: Utan datorerna skulle det inte ens finnas på kartan men med datorerna ökar chansen. Om bilen dessutom ser till att bromsa samtidigt så ökar chansen än mer.
Om du skulle drabbas av sjukdom spelar det ingen roll hur försiktigt du kör.
Om du skulle dra av vägen så ökar chanserna för överlevnad om bilen förbereder sig på en krasch.
Om någon skulle dra in i dig bakifrån så minskar risken för skador om bilen vidtar åtgärder innan det smäller.
Om någon i mötande körfält somnar till eller av annan anledning börjar dra över i ditt körfält så ökar ju chansen dramatiskt för att det går bra för dig om bilen kan hjälpa till att väja undan och bromsa, ofta är det bara decimetrar det handlar om (därav small overlap-testerna).
Om älgen plötsligt kommer... bilen är åter igen snabbare än människan.
Kom ihåg att du kan fokusera på EN sak åt gången. Enbart EN sak. När du tror att du har koll och ser allt så är det egentigen bara massor av mikrofokus på olika detaljer. Du tittar till åt höger för något hände där, samtidigt springer barnet framför bilen från vänster. Plus som sagt din reaktionstid. I normalfallet ligger det kring 0,5-2 sekunder. På 2 sekunder hinner du åka 60-70 meter på 120-väg, innan du ens börjar trycka på bromsen! På en sekund hinner du 9!! meter i 30 km/h. Sedan skall du ha 3,5-4 meter för att stanna bilen också. Springer ett barn ut 5 meter framför bilen = fullträff, så gott som garanterat.
25 sekunder in finns ett fantastiskt bra, och realistiskt, exempel. Där kör man dessutom snabbare än 30.
https://youtu.be/osga_brq2nU?t=25
Ska vi återvända till ämnet: en ny Passat? Jag tycker det är mycket bil för 2.700kr/mån, och jag hoppas att TS skriver och berättar om sitt liv med nya bilen.
De som vill debattera säkerhet kan starta en separat tråd om detta, för det är ju inget Passat-specifikt.
Xantopherox> Hur fungerar det där AEB om det är det minsta halt? Upplever som att det bromsar med full kraft så abs går in, räcker att det är blött så blir bromssträckan en helt annan. Då svarar du att man anpassar farten efter väglaget, men sänker du till 50 på en 70-väg om det regnar?
FXX - så är det säkert så naturligtvis kan inte autobroms klara alla situationer och den kräver nog bra grepp för att klara det som den påstås klara. Och det är inte vinterväglag. Men det hindrar ju inte att funktionen i sig är bra men man måste vara medveten om begränsningarna inte minst vad gäller väglaget. Nån form av autobroms är definitivt ett måste vid mina bilköp men den utvecklas ju hela tiden så att man får "den bästa" implementationen skall man nog inte intala sig. Om inte annat så är den inte "den bästa" ett år senare - men trots allt bättre än ingen alls. Det är så jag ser på detta med alla stödsystem - man vill ha så mycket och bra som möjligt för de pengar man är villig att satsa på en ny bil men de måste ju också balanseras mot de andra egenskaperna man kräver av sin bil så ibland får man nog pruta även på de önskningar man har om stödsystem för säkerhet. Livet består som sagt av en mängd kompromisser...
Just Autobroms är ju fantastiskt om det är standard på nya bilar och inget man behöver betala extra för. Jag upplever det som att detta främst är för nån annan än den som kör. Behöver man som förare detta system så kanske man inte ska köra bil. Det är ju främst avsett för att inte köra på bilar/djur/människor som agerar oförutsätt. Ungefär som airbagen under huven. Den sitter ju inte där för att skydda dom åkande utan den som blir påkörd.
Min ståndpunkt är att autobroms är bra, under förutsättning att det inte minskar folks uppmärksamhet och inte bidrar till ett ökande facebookanvändande bakom ratten.
Man kan jämföra det med backsensorerna som vi har på båda bilarna i familjen. Om jag är ute och grejar i trädgården samtidigt som min 4-åring är med så skulle jag aldrig förlita mig på att backsensorn säger ifrån om han befinner sig bakom bilen. Antingen får han gå in eller ställa sig framför bilen där jag ser honom. Hjälpsystem är bra, både passiva och aktiva, men man får hoppas att folk inte lägger bilkörningen i datorernas händer bara för att dom finns.
Precis lika som när du kör, fast den reagerar snabbare och har därmed sänkt hastigheten mer än när du agerat själv.
Om jag bedömer att det behövs så sänker jag farten ja. Likaså ser jag till att ha mycket bra däck för bästa grepp även i vått eller isigt. Och jag håller alltid foten på bromsen i mer riskfyllda situationer för att minska reaktionstiden.
Dessutom har jag inställt längsta avstånd för farthållare samt avståndsvarning. Det sistnämnda är mycket bra så man blir påmind om man börjar ligga för nära framförvarande. Bra implementerat också då indikeringen tonar in och ut och inte bara tänds och släcks.
Du kan somna till. Du kan bli sjuk. Du kan bländas. Du kan...
Om det hindrar att du krockar med oavsett vad så räddar det ju just dig och dina medpassagerare.
Självklart kan man inte lita på några system.
Men, du kan inte lita på dig själv heller. Din hjärna bestämmer och du kan inte påverka många saker som sker där.
De flesta som haft riktig ögonmigrän vet vad jag talar om att inte kunna lita på sig själv.
V90 är säkert en fin bil, men helt annan prisklass och inte riktigt i min smak.
Den kraftiga rabatten kanske beror på kommande "midlife kick" och nya snurran på 1,5 liter som redan finns till flera VW modeller.
Fick mejl av säljaren att bilen redan har fått registreringsnummer och att dom återkommer snart för att boka leverans. Sweet..
Spännande Carl - håller tummarna för att du skall bli nöjd !
Men den som lider av riktig ögonmigrän, ska denna verkligen sitta bakom ratten? Frågan är om en läkare inte drar körkortet? Lider man av ett sjukdomstillstånd som innebär att man när som hellst kan tappa 100%-ig fokus på bilkörning ska absolut under inga omständigheter köra bil!
Det skall du vara så jävla säker på. Det är bara du läser dagstidningar så fattar du nog att det inget har att göra med "vuxna människor". Men tack och lov så är dom inte så många med dåligt omdöme.
+1 på den!
Vet du ens vad ögonmigrän är? Och hur det uppkommer? Och hur ofta man har det? Och hur det yttrar sig?
Jag har haft två ögonmigränanfall under mitt långa liv. Det första kom när jag var runt 35 år gammal och det andra kort därpå. Allt i anslutning till en då pågående krämpa.
Innan jag ens fattade vad det var...
Ögonmigrän kan ni alla drabbas av när det minst anar er, och det kommer från ingenstans, och kan man INTE känna igen tecknen så fattar man inte att stora delar av synfältet kan vara helt borta. Det kan komma regelbundet (det finns de stackarna som har det ofta) och det kan komma som en engångsföreteelse och aldrig mer.
Likaså kan du få hjärnblödning eller stroke, du kan bli hastigt sjuk av annan orsak med blodtrycksfall och svimning, du kan få ett ep-anfall (vilket också kan komma helt plötsligt utan att du någonsin tidigare haft det). Listan kan göras lång. Med andra ord borde då alla förbjudas att köra, eftersom alla kan drabbas av detta?
En före detta granne krockade våldsamt i villaområdet. Polisen tog in honom för misstänkt drogpåverkan då han sluddrade och betedde sig som ett fyllo.
Det visade sig att han fått en stroke... så sedan satt han till största delen förlamad i en rullstol och kom på hembesök till fru och småbarn en gång i veckan.
Han var väl sådär i 40-årsåldern kanske?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.