Idag hade min Peugeot 308 på 3000 mil service. Jag fick en sprillans ny Citroen C3 Ladybug som lånebil. Jag tyckte att den var otroligt trevlig. Jag vet inte vad den hade för motor men den gick som. ett skott. Mycket tyst och lättkörd. Mycket trevligare än dotterns Honda Jazz.
Citroen C3
Uppdaterat: 2018-05-25 11:06
Kommentarer
Se upp för smutsiga vägar, smutsen packar sig på karossidorna och framför allt på dörrhandtagen, så utan handskar blir man grisig om man vill in i bilen.
Ja du N-iklas, man skall passa sig för att köra bil i Sverige på vintern, hela bilen blir grisig. Behövs både skyddsoverall och gummihandskar oavsett bilmärke.
Handsfree vid bakluckan. Handagen till dörrarna håller sig faktiskt rätt rena. På V90 i allafall. Mazdan vi hade var handtagen också bra, men bakluckan fick man ju peta på och den skulle man helst inte ta i med vita handskar på vintern...
Jag har provkört både C3 med 82 hk sugmotor och C3 Aircross med 110 hk turbo.
C3 är mera vibration och C3 Aircros lite mindre. Båda samma är lite för tungt trampa ned koppling än min Opel Astra ganska lätt trampa ned koppling. Jag känner lite orkar inte tungt trampa ned koppling fler ggr i stad eller några trafikljus.
PSA har jag ganska många nya som Citroën och Peugeot gör sig besvär när det gäller sisådär ryckningar, tungt trampa koppling och vibration tomgång känns vid ratten och stolar. Skillnad jo, 82 hk är mer vibration och 110 hk lite mindre vibration.
Nåja X - om du använder vita handskar på vintern så tror jag att du är rätt ensam om det...:)
Hm, det tycks faktiskt inte stämma, jag har intresserat mig speciellt för ämnet och brukar studera rena respektive smutsiga bilar som jag vet var de hör hemma och var de kört och då är vissa alltid mer smutsiga än andra, att jag är rätt ensam om att studera en sådan sak är knappast konstigt.
Men när man själv har en bil som håller sig ren är det lätt att notera andra som är smutsiga.
C3
Bakdörr
Man kan bara konstatera att olika människor har olika fritidsintressen...:)
Själv använder jag min bil i ur och skur och har aldrig upplevt några problem med dörrhandtagen. Däremot kan det ju under vissa omständigheter bli lite skitigare vid handtaget på bakluckan.
Jaså att handtag är smutsigt på C3 skulle inte testa laboration från Citroën fabrik att smutsa ner händer.
Min Astra är mkt smutsigt på 1 månad körning i vintertid var halva nivå dörrar och min handtag är inte smutsigt.
GF - men även om handtagen skulle smutsas ner lite så tar du ju i dom flera gånger per dag vilket du knappast gör på övriga delar av dörren så handtagen håller sig nog ändå hyfsat rena.
Vanliga Golf, får också smutsiga handtag, men inte i närheten av C3, dock mer smutts än man kan önska eftersom man inte kan ta i dem utan att få, något, smutts på fingrarna.
Har bilder på det också.
Och så har vi nuvarande Passat, som vi bilägare skrev, en sällsynt läbbig krabat, tog senast i går bilder på en, totalt smackad som en murslev.
N-iklas: är det inte jobbigt att ständigt vara så negativ och söka möjliga problem? (ja, utom på Opel då...)
Att bilar blir skitiga om man kör dem i skitigt väglag är nog ingen nyhet.
Skitiga dörrhandtag är faktiskt något jag aldrig haft problem med, oavsett fabrikat. Har inte ens funderat på saken.
Sen anar jag att Peter i Sydney inte har så skitigt väglag som vi i Sverige. (om man inte bor ute i Outback förstås)
Jag minns när en kille där pekade på en liten ytrostfläck på golvet på hans Mini, och sa att "den är ju förstås ganska rostig"...
Han blev väldigt förvånad när jag berättade vad vi anser vara ganska rostig. :-)
Jag bor i Sydney så skitiga handtag har jag inga problem med. Den bil jag fick låna hade automatlåda så inga problem med trög kopplingspedal heller.
Inte upplevt någon tröghet i kopplingen eller vibration inte ens i min C3 Picasso med diesel! Och en diesel vibrerar mer än en bensin. Men märks inte i praktiken. Det är precis samma koppling i min C3 Picasso som de nya C3, känns likadant. Upplevde ingen skillnad på koppling och växellåda när jag provkörde de nya, de grejjerna kändes som min C3 Picasso så troligen samma delar. Växellådan vet jag definitivt är samma för de har samma beteckning (men utväxlingen skiljer sig beroende på motor) men delarna till kopplingen har jag inte kollat upp om det är samma men det känns som samma. Inte upplevt det som något som helst problem. Inte märkt av några vibrationer inte i pedaler, stol eller ratt. Kör med skor på, kanske skulle vara annorlunda barfota. Men barfota får man väl inte köra bil med?! :)
C3 är en skön liten bil med roligt motorljud, men jag föredrar den högre C3 Aircross.
Om man nu tycker att smuts är ett stort problem så man t o m går omkring och fotar handtag - bilen går att utrusta med stänkskydd.
Eller tvätta bilen oftare! :)
Automatlåda finns inte kopplingspedal.
Manuell har jag provkört Peugeot 308 110 hk, Citroën C3 82 hk och C3 Aircross 110 hk båda är lite trög tungt trampa ned kopplingspedal som byggt PSA koncernen.
Alla VAG har jag kört Skoda Octavia, Fabia och VW Golf lätt trampa ned koppling.
Smutsiga handtag, aldrig något jag upplevt på någon bil under snart 25 år med bil... hur lyckas med med det? Vart kör man? Tvättar man bilen? ... borde inte vara något stort problem, men visst söker man hela tiden efter något att gnälla över så finns det massor...världen är inte perfekt. Vi Svenskar har blivit ett "gnäll" folk, men vi försöker bara se negativa saker med allt. Även jag har fått en slänga av att vara gnällig, så försöker att se allt positivt så långt som möjligt. Dock vissa saker kommer jag nog aldrig att sluta gnälla över... men det brukar mest vara när jag anser något är totalt onödigt och förstör för någon annan eller miljö.
Sådär skitiga handtag fick aldrig mina Mazdor eller den nuvarande Vovlon.
Men visst skiljer det. En del har ofördelaktig design som gör att skiten slängs till ställen man inte trodde var möjlig.
Angående att ta i handtagen ofta - har du någonsin åkt vältrafikerad motorväg vinterslasktid? Bilen kan få tjocka lager av klägg. På en resa!
Just Raphael har inte märkt någon vibration eller tungt trampa ned koppling är så van många år PSA.
Haft tidigare Volvo 245 har inte märkt tungt trampa koppling eller vibration motorgång. Nästa Volvo 945 har inte märkt koppling men ännu förändrat har märkt vibration motorgång pga motorfäste i kudde har styvare. Nästa provkörning VW och Skoda blev jag impad att koppling var plätt så lätt tryck in. Det var nytt liv för 2000 talet.
Jag är så noga vibration motorgång och koppling tryck ned är lätt, medel och tungt, menar inte trögt.
Så vann VAG över PSA!!
Jag är van köra Astra som lätt tryck ned koppling och sen åka till flera återförsäljare hos Citroën C3, C3 Aircross och Peugeot 308 satt jag och starta bilen och tryck koppling nää det var inte lätt utan lite hårt medel tryck är sisådär, kör runt tills färdigt ställer bilen tillbaka parkering till återförsäljare och lämna nyckel till honom återförsäljare och jag säga den var bra och jag funderar ett tag. Han sa välkommen tillbaka. Jag sa tack och ha det bra.
Tillbaka till min Opel Astra och satt jag och starta bilen och tryck koppling jaa det var lätt medel och ler jag skönt.
Där skiljer jag mig från den kategori som inte vill höra talas om problemen därför att de tror att det inte går att göra någonting åt, det är vanligt i politiken när någon stadsdel har problem med kriminalitet och våld och liknande, så framträder en hel hög företrädare och klagar på att man pratar om det och ger området dåligt ryckte.
Det har sedan i varje fall 2500 år funnits en kategori människor som är så desillusionerade och uppgivna och vet inget sätt att lösa problem att deras metod blivit att förneka dem, "det man inte talar om finns inte".
Nej jag har aldrig accepterat något negativt, i mitt eget liv där jag har makt att styra och påverka har jag sedan jag var 9 år systematiskt arbetat för att eliminera varenda brist, svaghet, varje problem och ständigt arbeta mot högre och högre perfektion.
Jag söker ständigt efter det negativa, svagheter, brister och problem och sedan funderar jag ut hur de ska elimineras.
Till slut finns det inga brister och inga problem kvar.
När jag ska utföra en uppgift gör jag så att jag eliminerar allt dåligt, det som blir kvar är allt bra, om man gör tvärt om, som praktiskt taget alla gör, och bara går på det man tycker är bra kommer man att lämna kvar negativa och dåliga saker i det arbete man utför som hålen i en ost.
Skapelsen blir bräcklig och kan rasa om den får en smäll.
Och det gör den, hela tiden inom samhällets alla områden.
Inte minst om man i bilvalet bara ser på det man vill ha och tycker om och blundar för bristerna och felen så är detta ett exempel på det vanligaste agerandet.
Jag tar hänsyn till både det negativa och det positiva och försöker hitta en acceptabel balans - om det finns en.
Finns det en som har en positiv detalj jag tycker mycket om, men som samtidigt också har en stor brist jag inte kan acceptera så måste jag stryka det alternativet och leta efter ett annat.
Flertalet andra tycks då välja att gå på det man vill ha och blunda för det negativa med en mängd olika argument.
Att tvingas acceptera negativa saker därför att det inte finns alternativ - är inte det samma som att blunda och förneka.
Mitt mål med mitt liv har alltid varit att arbeta för ett bättre samhälle, en bättre värld och ett bättre liv för alla människor på planeten för all framtid.
De flesta har som mål att må bra och trivas själva, oavsett vad det nu kan kräva och innebära.
Mår man bättre av att inte se problemen och låtsas som bristerna inte finns, så gör man så.
Många politiker har detta som hela sitt liv, att blunda och leva i en behaglig fantasi som man försöker packa på alla andra - för om det man fantiserar om fantiseras överallt så mår man ännu bättre, så det är själviskhet och inget annat när man försöker få samhället att bli så man själv trivs - istället för att göra det som är konstruktivt och rätt.
Genom att jag har ett högre syfte och ett mål med varje litet agerande jag gör, är det meningsfullt att leta negativa detaljer och klaga på dem med målet att de ska försvinna och efterlämna något som är så mycket bättre, som kan leva på sin egen verkliga styrka och inte är beroende av att alla blundar och låtsas som om man "inte såg det där".
Bygger man ett hus på lera rasar det, ett samhälle "fullt med hål i osten" har begränsad livslängd.
Människorna har blivit itutande att allt rasar, allt är förgängligt, alla samhällen går under, alla civilisationer dör, man tror att fel och brister är omöjliga att undvika och därför är något man inte ska ägna sig åt eftersom det är meningslöst och omöjligt, bättre att försöka trivas för stunden, mer kan vi inte hoppas på.
Jag vet att det inte är sant och agerar därefter.
Jag vill ha styrka och kompetens överallt, allt annat är bokstavligen betydelselöst.
Därför kritiserar jag saker och ting - därför att jag vill att det jag kritiserar ska bli bättre, kritiken har därmed ett positivt syfte och ett positivt mål.
Det förstår inte människor som har den synen att kritik är något negativt - och det beror på att kritik allt för ofta är bara kritik och inte menat som en hjälp att göra ett bättre arbete.
Dåliga erfarenheter av kritik kan göra att känslorna förblindar så man inte märker att kritik kan ha ett positivt syfte.
Riktig, motiverad och korrekt kritik är positivt, det är hatiska angrepp utan seriös motivering som är det som är negativt.
Har något dåligt blivit bättre utan att det dåliga kritiserades?
Om något dåligt inte kritiseras kan då någon se en orsak till att någon skulle bry sig om att göra det bättre?
Händer sådant överhuvudtaget?
N-iklas, nu var det ju Peter som verkar väldigt nöjd med den här bilen.
Varför måste du ifrågasätta den saken bara för att du inte gillar PSA?
N-iklas skrev: "Mitt mål med mitt liv har alltid varit att arbeta för ett bättre samhälle, en bättre värld och ett bättre liv för alla människor på planeten för all framtid."
Och därför ska man köra Opel?
Ja, inte bara Opel utan dessutom en gammal Opel om jag förstått tidigare diskussioner rätt.
Jag har som sagt inte märkt någon vibration i C3 eller C3 Aircross, varken i pedaler, ratt eller stol. Jag försökte hitta med min C3 Picasso, jag startade motorn på tomgång och verkligen försökte känna in. Observera nu att jag har en diesel. En diesel vibrerar och låter mer. Observera nu att det är samma motorfästen i en C3 Picasso som det är i en C3 Aircross, det är i grunden samma plattform även om plattformen i C3 Aircross är lite förstärkt och justerad det är en PF1 evo medan min bil har PF1 utan evo. Well... Jag lättar handen från ratten, lägger på fingrarna med ett väldigt lätt handgrepp, väldigt lätt. Lyfter igen, lägger på handen igen. Verkligen anstränger mig. Och då, då, kan jag känna av en liten liten vibration. Pytteliten, efter att verkligen suttit ned i flera minuter och letat efter det. Absolut ingenting som jag normalt skulle märka av. När det gäller vibrationer i pedalerna så känner jag absolut noll, jag har skor på. :) Kopplingen går tillbaka när man tryckt ner den, finns en fjäder i den. Tycker den fungerar perfekt, precis lagom motstånd för att göra kopplingen lättdoserad så man enkelt hittar dragläget. Om kopplingen är för lätt så försvårar det finlir av kopplingen, blir lättare tjuvstopp det är min erfarenhet. Om kopplingen är tung blir man trött i benen. Kopplingen i PSA är precis lagom tycker jag.
Ja, det är upp dig vad du/ni tycker om som märkte inte motorvibration. ViB och jag märkte motorvibration. ViB skrev "Den trecylindriga turbomotorn på 110 hk är allmänt pigg, synd bara att så mycket vibrationer letar sig ut i ratt och pedaler." Det står Minus: Tveksam förarergonomi, motorvibrationer, bökig klimatanläggning.
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-citroen-c3-aircross-2017
Just det Raphael menar rätt PSA är normal tryck ned koppling. Jag själv vill ha lätt tryck ned koppling då är det VAG som gäller.
Att konstatera att bilen har följande brister är inte ett ifrågasättande.
Om det är lösa personliga åsikter som inte har förankring i verkligheten, är det ett ifrågasättande men är det bara ett konstaterande av hur det faktiskt är, vilket alla kan se med egna ögon, så är det bara det och inget mer.
Det är den som inte gillar hur det ser ut och är genom att det är något negativt som inte stämmer med den egna hopsatta "bilden" som uppfattar det som redovisas som ett ifrågasättande, men det handlar om psykologi och är ett annat ämnesområde.
Varför man intensivt vill förtrycka alla brister på en bil istället för att åtgärda dem och ta bort dem och få bilen att bli just så bra som man i sin dröm trodde att den var, det är ett märkligt sätt att agera på.
Varför vill ingen få allt att bli bra i verkligheten?
Att man är så fast i att i hela samhället inom alla områden lösa alla problem med hjälp av metoden att ändra på berättelsen så att den ska berätta "rätt" saker istället för att agera i verkligheten är obegripligt.
Eller egentligen inte.
Vad menar du egentligen N-kilas?
En bil är en bil, spillkråkan hackar för stunden i ett träd i närheten och är glad för det.
En brist på en bil, i en betraktares ögon kan vara en fördel i en annans. Men spillkråkan verkar vara nöjd med sitt torra träd att hacka på.
Minst +1 på Gurans inlägg !
Jag förstår inte heller riktigt vad N-iklas vill ha sagt, men det verkar vara någon slags ursäkt för att göra det legitimt att racka ner på andras smak och tycke.
Att Peter i Sydney gillar bilen tyder ju på att PSA lyckats, att sedan N-iklas inte tycker likadant spelar ingen roll för Peter, och andra som gillar bilen.
Huvudsaken är ju att den som kört/köpt bilen är nöjd, inte vad andra tycker om hans/hennes (jag vägrar använda "hen") val. Oavsett fabrikat.
+10 på den och jag vägrar också att använda hen. Ungefär som att skriva "skåning" om ett barn till en Svenska och en Dansk.
Henom använder jag ibland. Personligen gillar jag det eftersom det sticker ut lite och är fyndigt i sin konstruktion. =)
Nää! Inget bra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.