IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) har testat autobromsen hos 11 små-suvar.
En bil skiljer ut sig på ett negativt sätt. BMW X1 blir nollad, då den inte lyckas i något testmoment.
Fyra bilar får högsta betyg (Superior):
2018-19 Honda CR-V
2019 Subaru Forester
2019 Toyota RAV4
2019 Volvo XC40
Fem bilar Advance:
2019 Chevrolet Equinox
2018-19 Hyundai Kona
2019 Kia Sportage
2018-19 Mazda CX-5
2019 Nissan Rogue
En bil Basic:
2019 Mitsubishi Outlander
Och längst ner med No credit:
2018-19 BMW X1
https://www.iihs.org/iihs/news/desktopnews/safe-passage-new-ratings-address-pedestrian-crashes
https://www.youtube.com/watch?v=ZMFbMV5QNzk
Kommentarer
Fake news! Enligt mina BMW-ägande vänner är alla bilar från denna tillverkare helt fantastiska och inte ens när bilarna går sönder är det egentligen något fel. Så det så.
Hmm, finns det inte en uppsjö med sådana här tester? Den intresserade kanske kan se om resultaten alltid är desamma?
Inte så konstigt då BMW inte har autobroms för personer. Är inte 100% säker men bra nära. Och det verkar ju stämma bra med resultatet i filmen.
Enligt BMW’s hemsida så har X1 bara fotgängarvarning om man väljer ”driving assistant”. Den kan i nödfall påbörja en inbromsning men främst så varnar den föraren och förbereder bromsarna. Så jag håller med Guran, den är inget uttalat autobroms som andra tillverkare har. Så filmen tycker jag är lite missvisande i just X1-fallet.
IIHS artiklar om testerna:
https://www.iihs.org/iihs/sr/statusreport/article/53/9/3
https://www.iihs.org/iihs/news/desktopnews/safe-passage-new-ratings-address-pedestrian-crashes
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.