Vi Bilägares forum

Blir nya V90 en besvikelse?

Blir nya V90 en besvikelse?

Efterlängtad och hypad. Nya V90. Och så kommer den till slut. Men varför har Volvo släppt sin praktiska lådform och i stället förfallit till en brant sluttande baklucka? Man kan bara förstå det om man läser den kommentar till detta som Håkan Samuelsson ger i nr 4/2016: "För att transportera hem kylskåpet vart tionde år kan man hyra en släpvagn"! Ursäkta Håkan Samuelsson, du har inte fattat ett dugg om hur jag som kombiägare använder min kära transportåsna V70. Bilen går i princip fullastad varje helg under vår-sommar-höstsäsongen mellan stan och sommarstugan och det är just för att den är så praktisk att lasta så att även ett kylskåp går in som jag har den. Då och då, och kanske tre-fyra gånger per säsong, kompletterar jag lastutrymmet med en hyrd släpvagn. Det är något helt annat än att köra ett "kylskåp vart tionde år". Utseendet kanske är viktigt, men för det första är V70 enligt min mening ingen ful bil, för det andra finns det en sak som gjort att kombmibilar från Volvo har stuckit ut jämfört med andra tillverkare, och det har varit just att det praktiska har fått ta överhanden över kortsiktiga förmenta utseendevinster. Nu kan man lika gärna överväga att köpa en BMW eller en Audi. I alla fall packningsmässigt torde de vara likvärdiga.

Sammanfattningsvis: Volvo har alltså lyckats göra en längre och dyrare kombi som lastar mindre och är mer svårstuvad. Kan det bli annat än en succé?

Bengt Eriksson

Uppdaterat: 2016-03-07 15:20

Kommentarer

Det är ju Volvos koncept nu att göra livsstilsbilar som är premium. Detta gör att det praktiska mer eller mindre försvinner.

Uppdaterat: 2016-03-07 15:27
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Som jag förstod det så kommer lastutrymmet bli bredare och lite mer lättstuvat i och med att hjulhusen försvinner i lastutrymmet så att säga (genom det nya fjädringssystemet med bladfjädrar). Så den är fortfarande lastbar men klart snyggare. Om Bengt får prova bilen kanske han märker att det fungerar bra i praktiken, återstår väl att se alltså. Sen må vara att det är några fyrkantiga saker som inte längre kommer att gå in men hur ofta lastar man dom och kanske kan man hitta en annan lösning på ett sånt problem.

Som jag ser det var detta en nödvändigt förändring på V90 och Volvo har ändå gjort mesta möjliga av det. Räcker inte det så kan ju nya XC90 vara ett alternativ också, om än dyrare.

Jag tror dom flesta kommer uppleva V90 som ett klart lyft mot V70.

Uppdaterat: 2016-03-07 15:50

Ja eller Skoda Superb

Uppdaterat: 2016-03-07 17:54

Hur kan den kundgrupp som år efter år har gjort V70 (och tidigare "V-modeller") till Sveriges mest sålda kombi vara för liten för att motivera det praktiska framför det designmässiga?

Uppdaterat: 2016-03-07 18:35

V90 har 560 liter lastutrymme, med fällt säte 1526. Golvet planare än tyska konkurrenterna. Bredden 115 cm, mer än E-klass och V70.

V70 har 575 liter, 1600 liter med fällt säte.

Verkar ju lite märkligt om detta kan benämnas som dåligt i V90, nån måtta på kritiken får det väl vara.

Uppdaterat: 2016-03-07 18:43

Bengt - därför att Sverige uppenbarligen inte är så viktigt för Volvo längre - av nån märklig anledning. Ofta brukar ju de olika bilmärkena vara rädda om sin hemmamarknad men i Volvos fall tycks den svenska bilmarknaden bli mindre och mindre värd- i jakten på en "premium-stämpel" kan man gissa. Men det kanske är Kina-marknaden som är Volvos hemmamarknad idag - vad vet jag...

Vidstige - grejen är nog bl a att den rakare bakluckan gör livet enklare för hundar och hundägare.

Uppdaterat: 2016-03-07 18:46

Bengt, det kanske är så illa att Volvo räknar med att tappa lite kunder i Sverige (ca 28000 nya V70 2015 i Sverige) gentemot att de vinner mångdubbelt nya kunder på andra marknader (Tyskland, England, Kina eller liknande) i och med att de gör detta s.k premiumlyft av modellen. Vad gör det om de tappar 10-20% i Sverige jämfört med att öka rejält på den Kinesiska marknaden som exempel. Sverige är ganska litet land i den totala strategin som Volvo har att passera 500.000 producerade bilar per år.

Uppdaterat: 2016-03-07 18:54

Pi, det där är inte sant. Volvo satsar hårt på hemmamarknaden och sänker även priserna rejält på V90 för den svenska marknaden. Lastutrymmet är riktigt bra i V90 som jag visade i mitt förra inlägg. Jag utgår från att benutrymmet i V90 är bättre också i baksätet, även det viktigt för många och inte minst för taxi.

V70 börjar bli riktigt gammal nu och i stort behov av att förnyas. V90 är en riktig satsning för Volvo, att balansera premium med det praktiska och jag tycker man lyckats över förväntan. Den är ju dessutom riktigt snygg, nåt man inte kan säga om V70.

Gillar man inte V90 så kan man ju köra V70 i många många år till, så vad är problemet egentligen?

Visst, Volvo blir mer och mer premium med allt vad det innebär, men det är enda möjligheten för företaget att överleva. Man får ta det goda med det onda, inte bara kritisera. Tycker det finns mycket bra också och jag tror även kvalitén är bättre i V90 än V70.

Uppdaterat: 2016-03-07 18:55

Skulle snarare tro att V90 kommer sälja ännu bättre än dagens V70 i Sverige. En helt ny modell lockar och priset är ju lågt satt i Sverige.

Snarare kan man vara förvånad att den gamla V70 fortfarande säljer så bra.

Uppdaterat: 2016-03-07 18:56

Vidstige - jag säger inte att Volvo gör fel utan försöker bara hitta en förklaring till att deras nya bilar kanske inte är lika anpassade till "hemmamarknaden" som tidigare - just för att dom inte lägger lika mycket vikt vid den längre. Men det startade väl egentligen redan med V60 i dess nuvarande tappning. Personligen struntar jag i detta eftersom jag aldrig varit speciellt intresserad av Volvo men det kan ju ändå vara intressant att diskutera och spekulera.

Uppdaterat: 2016-03-07 19:13

Jag tycker att det här var ett intressant meningsutbyte, och det var bra med påpekandet om lastmåtten. Så väldigt mycket tycks det ju trots allt inte skilja, Men min ursprungliga synpunkt bekräftas ju trots allt: Det är en längre och dyrare bil som har ett mindre lastutrymme, och dessutom är ju inte literantal allt utan formen på lastutrymmet är ju naturligtvis väldigt intressant.

Sedan ser jag också fram mot att få se bilen på riktigt, och kanske måste det till en ny modell. Huruvida gamla V70 är snygg eller inte är ju dock en fråga om tycke och smak som man som bekant inte ska diskutera. Det handlar ju mycket om att vänja sig också. Just vad beträffar lastutrymmets utformning så tycker jag ändå att den känns som att den inte är lika funktionell som sina föregångare.

Uppdaterat: 2016-03-07 19:30

Jag tror att det är helt riktigt som Pi skriver, man försöker anpassa programmet till det man tror är den rådande trenden, man går från det praktiska till en "snyggare" form.

Personligen tycker jag det började redan med V70 II när den fick den nerdragna taklinjen mellan A och B-stolpen som gjorde det betydligt obekvämare att komma i och ur.

Men "snygg" form går sällan ihop med det praktiska men jag tror ändå V90 kommer att sälja väldigt bra.

Uppdaterat: 2016-03-07 19:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror inte att V90 blir en besvikelse, Audi A6, BMW 5-serie och MB E-klass har alla sluttande bakpartier, alltså näst intill ett måste om man vill vara en premiumkombi.

Misstänker att många resonerar som så att status slår lastutrymme i dagens ytliga samhälle.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Är samhället givet mer ytligt idag än förr?

Vem vill köpa en lyxbil för massa pengar som bara är en "ful laståsna"?

Saken är väl just att Volvo rör sig mot mera premium med allt vad det innebär, dvs V90 är betydligt mer premium än V70.

Då blir design mycket viktigare också.

Vet att många hyllar Volvos PV1800, och det var många år sen den gjordes. Och den var just snygg, därför minns man den idag, därför kunde Volvo ta extra betalt för den. Inte Volvo 245 som går till historien som nåt man kommer ihåg, även fast den var svårslagen att lasta, nästan allt gick in.

Volvos enda chans att överleva på sikt är att bli mer lyxigt. Jag är mycket imponerad av vad man lyckats göra dom senaste åren, rätt otroligt när man tänker på det. Var ju närmast uträknade när Ford sålde bolaget för ynkliga 18 miljarder till Geely för bara 6 år sen. Att göra praktiska enkla folkhemsbilar hade aldrig funkat.

http://www.affarsvarlden.se/hem/article3211585.ece

Uppdaterat: 2016-03-07 20:28

Det blir ingen besvikelse, det enda hotet är om VW skulle få för sig att sänka priset på Passat GTE.

Uppdaterat: 2016-03-07 20:29

Tja, visar den här diskussionen något så är det väl att vi har olika prioriteringar. Jag har inte råd att köpa en bil att lyxa med och en bil som ska vara praktisk, om man nu ska hårdra det hela utan det blir en bil, och den ska primärt vara praktisk, sedan får den gärna vara vacker också. Samtidigt, som jag skrev tidigare, så kanske inte skillnaderna är så våldsamt stora. Det ska bli kul att se bilen IRL. Faktum kvarstår i alla fall: Det praktiska får ge vika för det kosmetiska, och om det är ett måste för att Volvo ska klara sig så står jag väl ut med det också. Dessutom kan man ju säkert under några år köpa begagnade V70 till väldigt bra priser när alla som har råd med premiumkombi - låt vara med sämre lastvärden - köper V90.

Uppdaterat: 2016-03-08 15:33

Visst har V90 nästan lika stort utrymme som V70 (men är 12 cm längre utanpå).

Men allt som är högre än underkant av rutorna får betydligt mindre plats än V70, som faktiskt har varit en av få bilar som varit fortsatt fyrkantig. Inte så konstigt att hundägare gillar V70/XC70.

Klart att en kombi ska användas, och inte vara en livsstilsbil!

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-03-08 16:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tror den floppar rejält, för dyr och opraktisk. Dessutom tung och hög förbrukning. Nä, det är underligt att Volvo lyckas sälja så mycket bilar, jag har aldrig lyckats tycka att Volvo är så bra att jag velat köpa en. Inte ens begagnat har den varit något för mig. V70 tyckte jag var skön att åka i, V60 var skön att köra... men ingen har fått full pott sammanlagt. För mig är det många delar som måste vara bra för att bilen i helhet skall vara intressant. Min nuvarande Skoda har lite av allt i sig, billig i drift ...lastar mycket, rolig att köra ...osv. Bilen behöver inte vara bäst på något, bara den är lite bra på det mesta. Jag värderar driftsäkerhet, billiga driftskostnader och lastförmåga. Säkerhet räknas också som en viktig faktor självklart.

Uppdaterat: 2016-03-08 16:42
Styggavargen

Problemet som jag ser det "Vidstige" med flera som vägrar att ta kritik som riktas mot allt mer opraktiska bilar är att bilarna faktiskt inte på långa vägar blir lika praktiska med en markant sluttande bakruta. Försäljningen visar ju att dessa bilar uppskattas så risken för Volvo är nog inte så stor.

Det irriterar mig ändå att så många bara vägrar att se verkligheten. Istället skall det pratas liter hit och dit men det spelar ingen roll om bilarna på pappret är ungefär lika rymliga för i verkligheten så kan jag garantera att V70 är betydligt rymligare i bagaget.

Behöver man inte utrymmet där bak så spelar ju rutans lutning en mindre roll men behöver man ungefär lika mycket plats som tidigare så får man nu helt enkelt välja en helt annan bil som det inte står Volvo på. ( om man vill ha en ny bil )

Kan ju förstå Volvos tankesätt och att de vill lira tillsammans med tungviktarna i premiumfamiljen och då kan man inte ha en bil som ser klumpig ut. ( undantaget om det står MB på den för då innebär klumpigheten en högre prislapp )

Volvo säljer flest bilar i tjänstesektorn och många utav dessa hade storleksmässigt klarat sig bra med en betydligt mindre bil. V60 är opraktisk som få men säljer ändå väldigt bra. Samma sak kommer det att bli för V90. Volvo har bara tagit ännu ett steg in i finrummet oavsett om alla gillar detta eller ej.

Uppdaterat: 2016-03-08 17:49

Mistro, har inte uttryckt mig på det sättet och jag sa inte att den blir exakt lika bra. Men jag sa samtidigt att lastutrymmet faktiskt är riktigt bra även i nya V90 (och bredare) även om det då inte passar allt gods lika bra som i V70. Så det beror ju på vad man ska använda den till. Jag skrev också att lastutrymmet i XC90 är ännu bättre än V70 mig veterligen.

Läser du Bengt Erikssons senaste rätt balanserade inlägg så ser du ju problemet. Alla vill ju ändå ha bättre bil, snyggare bil etc. Om man ska lägga ut mycket pengar för en bil. Och ska Volvo bli premium så handlar det ju också om att kunna ta mer betalt för grejorna. Volvo blir alltså mindre och mindre en folkhemsbil med allt vad det innebär på gott och ont.

Jag tror V90 kommer sälja bra i Sverige, bättre än vad V70 säljer idag. Jag tror även att dom som skaffar bilen kommer vara mer nöjda med den överlag än dom var med V70. Återstår att se vem som får rätt.

Introduktion av V90 kommer förstås göra att begpriserna på V70 justeras ned, därmed blir ju V70 ännu mer en folkbil.

Min erfarenhet är också att många som klagar är dom som bara köper begagnat. Men Volvo måste förstås göra bilar som tilltalar dom som köper helt nytt i första hand.

Jag tycker alltså det var överdriven kritik här och min bedömning är att V90 är allt annat än en besvikelse. Snarare överträffar den alla förväntningar som man haft på den, liksom XC90 gjort. På detta så sätter Volvo ett mycket fördelaktigt pris på V90 i Sverige.

Det kan vara mer verklighet än det du snackar om, återstår väl att se vem som har mest rätt.

Uppdaterat: 2016-03-08 18:40

Alternativt kan man köpa mindre kylskåp nästa gång.

Tror knappast någon bilfabrikör, någonsin har anpassat sin designstudio efter ett fåtal stugägare i Sverige, inte ens Volvo. Tror snarare omvänt, alltså att stugägare, kylskåpsköpare och vedeldare har anpassats efter Volvos form.

Uppdaterat: 2016-03-08 19:33
Skyll er själva - Ni har ju själva valt 🤠

Eller kan man hyra en skåpbil vart tionde år när man köper kylsåp om man nu är så dålig förhandlare att man inte kan få det hemlevererat.

Jag skrev det förut och kan göra det igen, den här bilen blir en succe' i Sverige däremot blir det kämpigare på kontinenten.

I USA kan den också gå bra, men i t.ex. England blir nog S90 större, liksom i Kina.

Uppdaterat: 2016-03-08 20:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, SVDs Jonas Fröberg har kritiserat Volvo för att man sänker priset på V90 i Sverige men har högre priser utomlands. Jag förstår dock inte riktigt hans kritik, även Bmw och Audi anpassar sina priser efter svenska förmånsregler. Och för Volvo, som svenskt märke, är det ju viktigt att V90 blir en succé på hemmaplan. En anpassning till förmånsreglerna är då helt nödvändig, den säljs ju mest som förmånsbil liksom V70.

http://www.svd.se/svart-att-vara-clark-kent-och-stalmannen-samtidigt/om/bilsalongen-i-geneve-2016

Uppdaterat: 2016-03-08 21:10

Ja Vidstige, det är svårt att förstå sig på pressens alla förståsigpåare, men man bör komma ihåg att det är deras profession att ifrågasätta och det med all rätt.

Däremot är det inte säkert att de alltid har rätt!

Men när det gäller prissättningen i Sverige, som säkert är anpassad till våra tjänstebilsregler, gäller det att komma ihåg att det gäller ett grundutförande som när man plockar på önskvärda ( nödvändiga?) tillbehör, stiger ganska avsevärt!

Uppdaterat: 2016-03-08 21:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sigge, jag skrev inte att den inte kommer att gå bra på kontinenten, jag skrev att det blir kämpigare.

Där blir konkurrensen mycket hårdare.

Uppdaterat: 2016-03-08 21:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad som är en besvikelse eller ej är ju upp till var och en ochTS formulerade sig också på ett liknande sätt genom att sätta ett frågetecken efter frågan.

Själv anser jag då det gäller Volvo att förändringen är nödvändig. Storleken på bilen upptäcker man ju då man provkör och behöver man då en rymligare bil så är det kanske tid att överge sitt favoritmärke alternativt köpa en något äldre bil som andrabil.

Min synpunkt var mest att många gärna vill påpeka att de bilar med sluttande bakruta minsann är lika rymliga eftersom att literantalet hävdar detta.

Stod häromdagen med en 360 liters plastsäck och med samma teori skall man då få plats med ungefär samma mängd skräp i en sådan som i ett kärl på 370 liter. I verkligheten behövdes det mer än 2 säckar för samma mängd. Man kan även tillägga att kärlet med sina raka kanter även lämpar sig bättre för stora och kantiga saker än en säck. Samma sak som sagt med en bil.....litersvolym säger inte mycket om hur mycket last som går in.

Uppdaterat: 2016-03-09 08:18

Bilen är ganska snygg men om jag ställt in mig på att köpa en kombi så skulle det inte bli V90 just p.g.a. den sluttande bakdelen. Vill jag inte ha en kombi så köper jag en S90.

Uppdaterat: 2016-03-09 08:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Mistro skrev:

Min synpunkt var mest att många gärna vill påpeka att de bilar med sluttande bakruta minsann är lika rymliga eftersom att literantalet hävdar detta..

Vilka har påstått det menar du?

Alla journalister, Volvo själva etc har sagt att man förlorar en del utrymme när man har sluttande bakruta istället för rak. Ett designmässigt val. Aldrig hört nån som sagt att utrymmet blir lika bra med sluttande. Däremot har ju V90 gjort en del för att kompensera, ex bredare lastutrymme, och längre med fällt baksäte. Allt som allt kommer troligen dom flesta tycka att utrymmet är bra i V90. Vill man ha större finns faktiskt XC90, som slår även V70 ordentligt. Dvs du måste inte givet lämna märket för att få större utrymme.

Uppdaterat: 2016-03-09 11:02

Nu handlar ju bilvalet om så mycket mer än bara utrymmen. Att jämföra en V90 med XC90 kan väl knappast vara relevant för särskilt många?

Vidhåller dessutom att inte ens XC90 är särskilt rymlig för sin storlek. Det som inte ryms i V90 lär troligtvis inte rymmas i sin förhöjda storebror heller.

Du vill gärna vinkla min point "Vidstige" men jag har inte sagt att någon hävdar motsatsen till det självklara med den sluttande bakdelen. Däremot väljer marknaden att helt fokusera på mängd liter som ryms istället och den bilden kan inte bli mer felaktig men ändå väljer väldigt många att enbart lyssna på detta.

Du kan välja valfritt forum där det diskuteras bilar alt. motortidning så kommer du att se den bilden som jag försöker att ge.

Får dock ge Vib en eloge då de på senare tid har inhandlat en massa läskbackar för även om det är sällan som någon använder sådana nuförtiden så ger de ändå en klart bättre förnimmelse för hur rymlig en bil är.

Kan ge två exempel då jag själv fått överbevisa säljare om att de har fel i sina påståenden helt baserade på antal mängd liter.

Vi hade en Megane ll och skulle byta in den mot nästa modell ( Megane lll )

Bilen var snygg men jag ansåg att den var för liten vilket säljaren på inget vis höll med om då den nyare modellen rymde fler liter på pappret. Jag hävdade att mina hundar inte fick plats i den nya vilket säljaren garanterade att de skulle få eftersom att det handlade om en större bil.

Han fick därför följa med ut på parkeringen och se med egna ögon att den nya bilen var klart mindre och att hundarna därför fick det väldigt trångt.

Det blev orsaken till att jag helt bytte fabrikat....Nu är jag i samma situation igen då den nya modellen utav Peugeot 308 har blivit mindre. Överallt skrivs det om hur rymlig den är men i verkligheten är den klart mindre än den äldre. Även här hamnade jag i en diskussion med en säljare men han valde att inte dra allt lika långt. ( kanske utav praktiska skäl....hundhår i en ny bil uppskattas inte av alla ;)

Nu är det ju så att jag anser att de nyare bilarna i båda fallen är snyggare och det kan ju bli ett dilemma. Antingen får jag skaffa en mindre hund eller gå över till något mer bussliknande.

Uppdaterat: 2016-03-10 11:48

Finns en anledning till att dessa premiumlastare kallas "livsstilskombis" och inte laståsnor, den här kategorin bilar säljer man inte på antal liters utan på utseendet, lastförmågan kommer långt ner på priolistan.

På Audi, BMW och MB-forum existerar knappt denna typ av diskussion, där handlar det mer om prestanda, utseende, status, motorer o.s.v. men jag antar att innan Volvos premiumresa är accepterad fullt ut så får vi dras med liters hit och dit.

Även Amazon-kombin hade på sin tid en lite sluttande bakruta så det är inget nytt för Volvo även om många tycks tro det.

Ingen tycks dock sörja den delade bakluckan...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Prestigelös, "Ingen tycks dock sörja den delade bakluckan..." Jo jag , den var väldigt praktisk, dock inte på Amazon där fönsterdelen hindrade last från telfer, där var det bättre med amerikanska kombi och Simca 1500 där rutan vevades ner i underdelen!

Men du har helt rätt i att den här bilen inte kommer att säljas som laståsna till de som ofta åker omkring med kylskåp! För dessa är det ju bättre att köpa en Caddy eller Jumpy el.likn.

Den kommer att säljas och brukas(?) som "Herrgårdsvagn" som Volvo ofta kallat sina kombimodeller och den här kanske är den första som kan leva upp till det uttrycket?

Uppdaterat: 2016-03-10 12:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För de som verkligen har en herrgård köps det annars mest Mercedes eller Range Rover.

Uppdaterat: 2016-03-10 12:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag påstår att bakluckan på Amazonkombi var ganska praktisk eftersom jag under min inledande yrkeskarriär vid åtskilliga tillfällen hade nöjet att inta kaffe sittandes på "insidan" av luckan.

För egen del har jag funderat över om man verkligen ska ha en kombi till hundarna. En halvkombi skulle kunna funka lika bra och ge mindre saker att få syn på för hundarna. För några år sen åkte vi Voyager och tack vare att hundarna inte såg andra hundar blev det betydligt bekvämare att köra. De sitter ändå i sin bur så de kan inte springa omkring i bagageutrymmet.

Uppdaterat: 2016-03-10 13:59

Jag har under många år varit en "kombi" bilist tills jag nu senast köpte en halvkombi och se, det funkar utmärkt. Saknar inte helkombi alls nu och handen på hjärtat det finns väldigt få kombibilar som man kan kalla snygga.

Uppdaterat: 2016-03-10 14:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Mistro skrev:

Vidhåller dessutom att inte ens XC90 är särskilt rymlig för sin storlek. Det som inte ryms i V90 lär troligtvis inte rymmas i sin förhöjda storebror heller.

XC90 har klart större bagageutrymme än V70!

Mistro skrev:

Du vill gärna vinkla min point "Vidstige" men jag har inte sagt att någon hävdar motsatsen till det självklara med den sluttande bakdelen.

Vinkla point tycker jag det var du som började med här.

Resonemanget var att sluttande bakdel bara är fel vad gäller utrymme. Men funkar ju kanske bra för många, för merparten av köparna. Man kan dessutom fälla baksätet vilket ju kan funka ibland. Eller halva. I och med bladfjädrarna får man mer bredd. Baksätets benutrymme är bättre i V90 än V70.

Jag sa också att Volvo blir mer premium nu, med allt vad det innebär på gott och ont.

Uppdaterat: 2016-03-10 16:36

Jag tror inte att nya V90 blir en besvikelse. Den kommer säkert att sälja bra, även om den kanske tappar några gamla kunder. Däremot kommer den säkert/förhoppningsvis att få en hel del nya. Jag, som har en V70 jag köpt ny, kommer däremot inte att köpa någon V90. Men det beror helt enkelt på att jag tycker den blir för stor och redan V70 är väl i största laget för oss, men den passade oss bäst just då. Vad det blir istället har jag ännu ingen aning om. Kanske nya V60, när den kommer, eller XC40, om jag stannar hos Volvo och gillar dom... Återstår att se. Men det kan lika gärna bli något annat märke.

Sen är det ju olika hur vi använder våra kombibilar. Har man hund eller fraktar stora prylar ofta så är fyrkantiga skåp viktiga. Men krympningen av skåpen hos Volvo har ju pågått länge. Jag noterade att en gasolkamin vi har som går in på mm höjdmässigt i vår V70 -13 hade ca5cm luft ovanför när vi lastade den i en V70N!!! Det trodde jag inte, med tanke på att V70N ser lägre ut när dom står intill varandra. Men uppenbarligen är även lasthöjden lägre i V70N. Nu anges ingen höjd i bagaget på nya V90, men bilen är 7,2cm lägre och lasthöjden är 3cm lägre, så därmed förefaller höjden i bagaget ha blivit ändå lägre i V90... Några bekanta som för några år sedan bytte sin 940 kombi mot en V70N klagade på att den senare var så trång i bagaget... Så trenden fortsätter. Däremot är ju lastytan både längre och bredare i V90 än i V70. Här kan ni läsa mer om alla mått på V90 vs V70: http://teknikensvarld.se/volvo-v90-officiell-allt-om-sveriges-nya-kombi-263275/ Vad som däremot förvånar mig är att man i V90 frångår 40/20/40-delningen av baksätet och att delningen numera är begränsad till 60/40 med en skidlucka i mitten. Varför snålade man här? Det känns inte riktigt premium...

Jag läser även i senaste Vi bilägare: "Innan den slutgiltiga designen spikades byggde Volvo en fullstor lermodell med rakare bakparti. -Vi ville se om en mer upprätt taklinje skulle fungera. Men V90 är så mycket längre än V70. När vi förlängde taklinjen blev det väldigt konstiga proportioner, säger Thomas Ingenlath. -Det såg ut som en likbil, konstaterar Håkan Samuelsson."

Uppdaterat: 2016-03-10 17:49

Jag tror och hoppas att V90 kommer bli en succe. För de flesta kunderna i "premiumsegmentet" är design viktigare än hur många läskbackar man kan få in i bagaget.

Om man vill ha en laståsna finns det andra bilar att välja på...

Uppdaterat: 2016-03-14 11:14

Precis, de som vill ha en laståsna (de som tidigare köpte Volvokombi) väljer något annat nu.

Uppdaterat: 2016-03-14 11:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Problemet är väl att det numera inte finns så mycket "annat" att välja på om man samtidigt vill ha en hyfsat modern, säker och komfortabel bil även för persontransporter. De flesta nyare kombi-bilar lider ju av samma sport-sjuka, tyvärr.

Uppdaterat: 2016-03-14 15:25
Kalijanka skrev:

Fördelen är väl att bakrutan hålls renare och att det minskar förbrukningen, vilket blir viktigare när kraven skärps. (men det är bra med raka kanter när man drar släp, seda'n är värdelöst). Sen jag vet inte om europerna har så mycket sommarstugor.

Eftersom jag åker både V70 och 9-5 så håller jag inte med när det gäller nersmutsning, båda blir ungefär lika skitiga.

När det gäller förbrukning är det ju svårt att jämföra. ingen av dem är ju snål på bränslet och mycket annat spelar in.

Uppdaterat: 2016-03-14 15:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi kommer nog inte så mycket längre med debatten "Vidstige" då vi bara tycks prata runt varandra utav någon anledning.

Verkar som att du försöker att försvara Volvo till varje pris och då blir det ju svårt att påpeka något över huvudtaget.

Men jag har inte kritiserat Volvo utan anser som sagt att deras förändring är nödvändig om de vill kunna spela i premiumsegmentet.

För mig fungerar i dagsläget inte någon halvkombi och jag vill helst inte ha någon minibuss.

Större bilar som V70 med flera har märkligt nog ändå inte alltid större bagage än klart mindre och billigare bilar men de har ändå en given plats i folkhemmen efter några år. När då ikonen försvinner och ersätts med något trängre och dyrare så har man ju suddat ut en del utav Volvos rötter och alla uppskattar som sagt inte detta. ( inget konstigare än så )

När du nu så självsäkert hävdade att Xc90 var rymligare än en V70 "Vidstige" ....har du testat detta själv och i så fall hur eller tittade du bara på mängd liter? ;)

Uppdaterat: 2016-03-15 15:49

För folk som tvivlar på Volvos nya bilar och kallar dom för låtsaspremium - kolla igenom Saabkyles genomgång av XC90. Tror inte folk riktigt fattar hur bra den är - och S/V90 lär inte vara sämre!

https://www.youtube.com/watch?v=LpUL9it2G_M

Uppdaterat: 2016-03-19 00:14

Håller med Roger....Volvo är numera en premiumbil och skall också jämföras med sådana.

Den har komfort i världsklass och en krocksäkerhet som troligtvis är oöverträffad.

Även priset måste ju då förstås också bli därefter.

Frånpriset på Xc90 ligger runt 522,000kr och kan sedan likt sina Tyska konkurrenter snabbt stiga i pris beroende på hur flitigt man kryssar i tillbehören.

Kan man ta ut över 800.000kr för en icke-premium bil?

Att det sedan alltid finns en starkare,lyxigare och dyrare Tysk modell att tillgå ( och det oavsett prisklass ) bör ju inte kunna degradera en bil som kostar över en halv miljon kr till en "Svenssonbil" om ni frågar mig.

Ett nytt begrepp för premium premium bilarna som kostar både en,två och tre miljoner vore kanske på sin plats?

Uppdaterat: 2016-03-20 00:20

Tycker att bilen är en besvikelse. Går från att vara funktionell och praktisk till att locka mer med design och lullull. Vilka kunder vänder sig egentligen Volvo till med denna "nya" skapelse?

Uppdaterat: 2016-03-20 07:44
Lås inga trådar.

Med tanke på hur försäljningen går så har de i vilket fall gjort helt rätt, kul för det skapar många arbetstillfällen runtom i landet.

Uppdaterat: 2016-03-20 08:13

Leif : Min fader körde ved i kofferten på vår 745'a. Körde skit till tippen i bilen. Sådana som honom är V90 INTE riktade emot. Är ganska säker å att man får in de vanligaste skrymmande sakerna folk kör i sina biler - hundbur och barnvagn. Dock inte samtidigt. För det finns ingen vanlig kombi som det får plats i. Inte ens den allsmäktiga V70'n fick plats med det samtidigt. Kanske i en gammal Caprice eller nåt?

Med tanke på att både Audi och BMW lyckas sälja sina kombibilar så tror jag inte Volvo kommer misslyckas heller. Och det är dessa Volvo riktar sig mot. Man bygger inte en lyxig storbil med de som vill ersätta sin Kangoo i åtanke.

Uppdaterat: 2016-03-20 19:11

Åjo Roger, nog kommer man att köra ved och skräp även i V90, men det kanske dröjer 15-20 år?

Man kan jämföra med min chefs V70 som var väldigt fin för ett par år sedan när han köpte den, visserligen beg. ca 10 år gammal, men nu vill man inte sätta sig i den utan skyddskläder!

Men det var helt fel servicebil, han skulle haft en Jumpy eller liknande, men han kan bara köpa Volvo!

Uppdaterat: 2016-03-21 08:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag mäter gradskala baklucka lutning om nya Volvo V90 ca 55 grader, Volvo V70 ca 27 grader, Volkswagen Passat ca 43 grader och Toyota Auris Sports Touring ca 40 grader.

Det var mycket lutning på nya V90 gör sämre bagage.

Uppdaterat: 2016-05-04 20:07
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF - det du nämner är väl ungefär det som diskuterats i hela denna tråd... Dock är dina uppmätta värden lite förvillande. Själv skulle jag säga att en baklucka som är helt vertikal har en "lutning" på 90 grader -alltså relativt vägen/underlaget. Sen ju mera lutning, desto lägre värde på lutningen. Men det är ju inget vedertaget mått så man kan ju i grunden göra som man vill - bara man förstår innebörden av siffrorna. Du tycka ha utgått ifrån en vertikal linje (90 graders i min terminologi) och sen innebär högre värden mera lutning enligt ditt sätt att se det på. Några graders skillnad i "luck-lutning" behöver dock inte innebära så mycket för lastkapaciteten eftersom utformningen av lastutrymmet också är viktig.

Uppdaterat: 2016-05-04 20:28

Vad tycker ni om looken på V90s instegsmodell? Man har bl.a. tagit bort Tors hammare. Känns lite väl snik att ta bort tydligare premiumsignaturer tycker jag. Samtidigt kul på ett sätt om den kan konkurrera med Passat.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160503/volvo-s90-och-v90-d3-kinetic-instegsmodellen-har-svenskt-pris

http://teknikensvarld.se/volvo-v90-d3-kinetic-sa-ser-snikversionen-ut-med-halogenstralkastare-292027/

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-05-04 20:34