Jag är nyfiken på olika tester i Sverige och Europe om hur negativ det flesta nya bilar märken och modell för årsmodell 2019.
Många VAG med DSG7 fick ryckningar och segt fortfarande modellår 2019.
Några dubbelkopplingar som Ford, Renault är också negativ.
Aisin EAT6 Citroën och Peugeot är också negativ.
Toyota med nya modellår 2019 är fortfarande CVT trist och ylar men helt ryckfri.
Suzuki CVT märkte inte och blivit bättre körkänslan och ryckfri.
Opel Astra med GM automatlådan med momentomvandlare är utomordentlig drivlina.
BMW ZF 8 stegs automatlådan är positiv drivlina.
Mercedes 9 stegs utan anmärkning.
Automatlådan
Uppdaterat: 2019-10-05 22:24
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Kommentarer
Glömde en till tillägg.
KIA dubbelkoppling automatlådan är reko och inget mer.
Mazda är positiv med automatlådan.
Av de nyare bilar jag kört, låt oss säga 2017 och framåt har jag faktiskt inte varit med om någon riktigt dålig automatlåda.Har dock inte kört DGS sen 2013, så kan inte uttala mig om dem. Sämsta låda jag nånsin kört var PSA:a robotiserade låda dock, vilket skräp rent ut sagt! Hade en sån och åkte runt i jobbet med i ett halvår. Bästa låda jag haft var Mercedes 7G-Matic och Jaguars automat i XK8, vet dock inte vilken tillverkares låda det var.
Nu kör jag enväxlat, som en gammal damcykel :)
Ja, enväxlat med låg hastighet gammal cykel minns längesen. Nuvarande enväxlat elbil med mjuk linjäriserad och hastighet höjs som styr mera gaspedal med elreostat.
Elbil är absolut något för dig GF, då är det bara du gasar utan någon vibration eller ryckning i bilen :)
Teknikens Värld handlar om "Motor/kraftöverföring"
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/se/sv/assets/contents/new-car/ceed/Testvinst%20Teknikens%20V%C3%A4rld_Ceed-19.pdf
Suzuki Swift 4X4, 1.2 sugmotor 90 hk, 5 vxl manuell eller Suzuki Vitara 4x4 1.4T 140 hk aut.
Elbil vet inte ännu om priset är under 300 000 kr med 4X4 och automatlådan annars lite begagnad.
En sak är säker GF - du kommer definitivt inte ner i dina nuvarande förbrukningssiffror med Suzuki Vitara 4x4 1.4T 140 hk aut...:) Eller ens i närheten.
GF: Varför snöat in på AWD? Du som vill ha snål fin bil.....
Såklart med WLTP blandad körning med Skoda Fabia 5 vxl är 5.5 L/100 km manuell. Fabia DSG7 är 5.9 L/100 km. Suzuki Swift 1.2 AllGrip Auto 4X4 man är 5.8 L/100 km och Vitara 1.4T AllGrip Select 4X4 aut är 7.7 L/100 km.
Med 4X4 tror säker 75% Swift än 25% Vitara.
Beror på drivning klarar hoppas jag och vi vet inte om fortsättning tillstånd om dubbdäck fortsätta några år framöver.
Bor du så illa till att du inte skulle klara dig med 2wd och dubbfritt?
Jag har dubb Hakkapeliitta 9 och har lite problem backe is men klarar upprepande ggr sig ok. Blöt snö och is klarar sig inte backe.
Har jag missat att det pratas om dubbdäcksförbud i Sverige?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.