Reklam logo och tröja hockey står SKODA från SVT 2.
Ensam SKODA, ingen annan övriga bilmärken på hockey.
Inte bara hockey även bilar modellen också och pratar om "Allt om SKODA".
Heja SKODA :-)
Allt om Skoda
Uppdaterat: 2018-11-02 18:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Kommentarer
Hmm Intressant iakttagelse,
Förvisso :-)
Otroligt så snabbt acceleration på Skoda 120 Turbo.
https://youtu.be/Te-Gf90Omxk
Jag har haft provkört 2 ggr på Skoda 130 L årsmodell 1985 var sist 33 år sen.
https://youtu.be/yXD5_oAImZ0
Tack vare för Skoda Scala med strålkastarspolare och manuell handbroms. Den ser tufft och snygg.
https://teknikensvarld.se/bildgalleri/skoda-scala-2019/
Du skulle väntat och köpt en sådan GF. Denna ser ju faktiskt helt ok ut. I mitt tycke den snyggaste Skodan hitills.
Men du kan ju byta snart igen :)
Såklart är Fabia jag beställt och ångra inte Scala. Det är bra att visa er på nyhet Scala som snäll byggt och har utrustning samt enkel manuell mekanisk utan massa el detaljer. Olika modellen med samma märken Skoda som bygger rätt bil som valfritt finns enkel eller lyxig :-)
Du har väl inte fått Fabian ännu, tänk om du blir jättemissnöjd när du får lämna ifrån dig din Astra. Från en äkta Tysk tyst och komfortabel Opel till en liten Tjeck :)
Jag har haft fd Fabia Combi 1.2 HTP gått 1,3 mil årsmodell 2006 våren och körd 6 år och halv såld 16100 mil 2012 vinter och är nöjd men det är vibration släpp upp koppling utan rör gaspedal. Nya Fabia försvinner vibration då jag är impad.
Är det bara ditt uppsläppande av koppling som avgör så förstår jag du är nöjd. Den lilla 1,0tsi motorn var väldigt lättkörd å stark på låga varv :)
Tumme upp :-)
Jag tror GF får en mer lättparkerad fabia istället och samma komfort som astran men en klokare rejälare inredning i hela bilen och nån cm smalare.
Jag tror inte han byter ner sig någonting.
Men vi får se framöver. ;)
Är inte Fabia en klass mindre än Astra?
Sådant brukar visa sig i komfort!
Komfort tror jag absolut är ett nedköp. Astran är faktiskt riktigt tyst och komfortabel.
Motormässigt blir det ett lyft, VAG:s lilla trepip är nog den bästa man kan få tag på inden klassen.
Praktiska förvaringsfack, ficklampor mm är väl samma klass som övriga Skodor, dvs massa praktiska saker om man är begeistrad av det.
Lastvolym lär ju bli mindre och krocksäkerhet lägre.
Men som sagt alla har vi olika krav och önskemål så för GF del är det nog helt rätt bil. Låga CO2 utsläpp och möjligt att släppa kopplingen utan att bilen stannar eller skakar.
Bra försäljningsstatistik i fråga om modell och färgval och bra resultat i tester av bilar i samma klass. Inte för jag provade när jag körde T-roc med lilla motorn, men det kändes som man skulle kunna slira igång den på trean utan att gasa om man nu skulle tycka det är extra bra :)
Nuvarande min Astra är några problem med parkeringsensor kom försträckt högtalare med kraftigt bass UUUUUUU känns kroppen i stolen och ljudnivå nästan 80 - 90 decibel för bara 4 ggr händelse på 1 år dvs 98% bra och 2 % inte bra men verkstad åtgärdat att regskylt fram sitter lite lös och skruva fast men sen om 2 månader kom igen en gång sen nästa dag ingen problem hmmm. Infotainment på dagsljus med solen ute då skärmen är svagt ljusstyrka samma som ViB anmärkning. När ute var ljus solen med blå himmel slår strålkastare på men inte vit moln släcker strålkastare. Jag ser mötande Fabia är på sin rätt släckt på alla väder som vit moln och blå himmel utom Astra. Motortemp var 60 grader varmt hela tiden med minus 10 grader kallt ute och motortemp var ca 85 - 90 grader varmt med minus 5 grader kallt ute okej men väldigt långsamt uppvärmd. Jag känner orolig försäljning komma sjunka och statistisk sämst i Uppsala län utom i Stockholm klarar sig bra. Service är sämst omdöme för Hedin Bil.
Så då var det inga större fel på bilen
Och om motorn var kall nör det var -10 så gasade du för lite och det kommmet ju inte bli bättre på Fabian. Du måste föra av med mer bensin för att motorn skall bli varm på vintern GF :)
Men varför är du orolig att bilen skall sälja dåligt som nybil. Då blir den begagnade mer åtråvärd. Och vad hade Du att invända mot servicen? Att vissa andra inte var nöjda med en av Sveriges största bilhandlare är ju inte konstigt då så många servar son bil där så lär ju många också vara missnöjda. Har du räknat på hur många missnöjda det är delat med hur många bilar Hedin Bil säljer ? Annars blir ju statistiken fel.
Jag hade gamla tjeck motor är så snabbt varmt motor med strängt kyla men VW motor är annan och läste om vinter klarar uppvärmning och ska bli kul att prova nytt. Det känns lite långt bort service är ensam Bilforum biz i Enköping har bra bemötande och service. Men just fick jag att Bilforum biz är redan slutat att sälja nya bilar och service på Opel. Dom sa det är bara närmaste är ensam i Uppsala hos Hedin Bil men så långt bort till Västerås hos Björkmans Bil. Jag jobbar Uppsala. Jag trivs och tryggare med Fabia är topp komfortabla lika Astra, vet att det är lite mindre bil därför är pålitlig, tryggt och bekymmersfri ägande med Fabia än Astra. Astra är bäst med stor bil tvärtom sett väldigt för lite antal i trafikanter. Jag blev tyst och har inte lust att prata om Opel nöjdhet med vänner och familjen.
Guran. Du har rött i att snål motor snål på extra värme.
Det ligger mycket i det men med ptc element så klaras det upp till bra(hyfsad) nivå.
Jag har kört PSA 3or och Ford 3an och vinter och stadstrafik då har motorn svårt att gå full varm.
Pricis som på alla dieslar. .
Ja men PTC elementet värmer ju bara kupeluften. Har väl inget med motorns temperaturatt göra, du får gasa hårdare så blir motorn varm :) Utan det skulle det knappt bli varmt i kupén. Allt beror ju på att verkningsgraden i motorn är så hög, är väl samma som i en drygt 10 år gammal dieselmotor. Har en kusin som har en gammal Golf Diesel, den blir knappt ljummen i kupén efter 1,5 mil. Har tydligen ingen ”brödrost”
Ja rent fysikaliskt så är ju kupevärmen en restprodukt av överskottsenergi från motorn. Och ju bättre verkningsgrad motorn har (mindre bränsleförbrukning), ju mindre överskott får man till kupevärmen.
Man måste ju ha i åtanke att om man vill ha 2-3kw värme som blåser ur munstyckena i bilen så måste man ju förbränna bränsle motsvarande det. Med Ptc-element så blir ekvationen ännu sämre för då ska generatorn omvandla ström till värme med förluster.
Men tänker man ett steg längre, gamla Nedc-testmetoden eller var den heter och varför man eftermonterar ptc, eller har bränslevärmare..fina siffror på pappret..ja dom flesta fattar nog.
Fast rent teoretiskt är ju verkningsgraden för förbränningsmotorer generellt fortfarande låg, typ 40 %, så det borde finnas en hel del värme att ta hand om oavsett "snålmotor" eller ej. Och vi har haft små, snåla motorer som genererat bra värme väldigt snabbt - t ex 1,2 l motorn i vår f d Corsa. Så det är nog också väldigt viktigt hur tillverkaren konstruerar värmesystemet i bilen.
Att en snål/effektiv motor är snål på överskottsvärme är ju känt. Men jag tror som Pi att det är viktigt hur tillverkaren konstruerar värmesystemet. Kanske är det inte lika prioriterat hos alla tillverkare? Att slänga dit ett PTC-element är ju en enkel lösning, som gynnades i NEDC körcykel. Jag har dåliga erfarenheter av PTC-element, då det drog ur batteriet och krävde långa körsträckor för att kompensera för förlusten, alt. stödladdning. Men att små snåla motorer inte får upp arbetstemperaturen i normal Svensk vinterkyla kan väl inte vara bra? Låter som att slitaget på motorn bör öka... Hur påverkar det livslängden?
Rutger, Varför skulle slitaget öka?
Motorerna är fyllda med Högkvalitativ olja som även är lättflytande bör den är kall. Är ju kylvattemperaturen som sjunker då all överskottsvärmen går åt för att värma kupén
Tror nog att temperaturen i förbrännkngsrummer är riktig.
Men kan du ge ett exempel på vad som skulle slitas mer om kylvattnet är 30 grader svalare än normalt?
Och hur kan man konstruera ett värmesystem olika? Är väl ingen bil i dag som inte har PTC-element. Förutom dom som har fabriksmonterad bränsledriven värmare.
Vet inte om motorn i min Golf (1,2t) kan betraktas som en "snålmotor" men jag tycker att den får upp arbetstemperaturen snabbt och likaså att varmluft börjar produceras rimligt snabbt. Kanske inte riktigt lika snabbt som i nämnda Corsa 1,2 men väl i klass eller bättre än de flesta andra bilar jag ägt. Min förra TDI-Golf hade PTC-element men jag upplevde inga problem med att detta drog ur batteriet trots relativt många kortare körningar.
Jag kör 3 mil normal motorvarvtal 2000 r/min och 5 - 6 grader kallt ute visar motortemp färdigt exakt ca 91 grader på motortemp stod parkering 5 sekunder och fortsätta tomgång 1 minuter till kom sjunka 82 - 83 grader.
När det nästa dag blir ute temp 10 grader kallt och försökt växel från 5 till 4 på ca 70 - 80 km/h varvtal ca 2300 - 2400 r/min var motortemp under 80 grader går ej upp till 90 grader, fram till parkering och låt stå på tomgång 1 minuter visar motortemp från 80 till 62 grader. Klimatanläggningen fabriksinställt står "höjs fläktvarvtal automatisk och tills rätt temperatur åter sänkt standard" står läge 2 normal. Jag ställer själv läge 1 låg fläkthastighet. Autoläge är på alltid, lägsta fläktvarvtal och AC är stängt efter klarar sig inte strängt vinterklimat uppnås motortemp är väldigt svagt men kupevärme är medelbra. Detta är Opel Astra här mening.
Guran - Ska ärligt säga att jag vet faktiskt inte. Menar du att det inte spelar någon roll om en motor går kall långa sträckor vintertid? Jag trodde att det var till nackdel för motorn, men är det inte så är det ju bra. Däremot så ökar ju utsläppen om motorn går kall.
Hur kan man konstruera ett värmesystem olika. Läste för nån tid sedan att nån tillverkare (Volvo?) hade vänt på kylsystemets cirkulation för att få snabbare värme till kupén, så vissa saker går uppenbarligen att förbättra, även om jag inte är någon expert på detta. Personligen föredrar jag nog en bränslevärmare som jag själv kan styra än ett PTC-element som jag inte kan styra, med mina erfarenheter av V70n. Men min nuvarande Avensis -17 har varken eller och har ändå snabb och skön värme och är trots det snål på soppan. Så nog finns det bilar som inte har/behöver PTC-element.
Pi - Nä, det är möjligt att min V70 var unik med dessa problem. Förmodligen beroende på att generatorn i V70 enbart laddade batteriet när motorn inte belastades, har jag läst senare. Men det är en annan och OT historia.
Instruktionsbok på Opel Astra 1.0 T 2016.
Personliga inställningar
7" Colour-Info-Display
Tryck på startsidan, välj Inställningar och
sedan Bil på pekskärmen.
På motsvarande undermenyer kan
följande inställningar ändras:
Bil
● Klimat & luftkvalitet
Auto-fläkt högsta hastighet:
Ändrar nivån på kupéns luftflöde
när klimatregleringen är i auto‐
matiskt läge.
1. låg
2. medel
3. hög
Fabriksinställt läge 2.
Jag ställer från läge 2 ändra till läge 1.
Håller med Pi här, VW’s 1,2tsi får upp värmen riktigt fort, tar inte många 100m innan luften börjar bli ljummen ur munstyckena vid kallstart i minusgrader. Jag tror en del kan tillskrivas att man tar tillvara på motorvärmen. Eller det är egentligen fel uttryckt, snarare kanske en biprodukt av motorns design. Man flödar på ordentligt med soppan för att motortempen ska öka fort för att katten ska få upp arbetstemp fortast möjligt. Detta gör att turbon blir varm snabbt (heta avgaser), vattenmanteln i turbon avger värme till kylsystemet. Insugsluften blir varm då turbon blir varm, detta gör att den vattenkylda laddluftkylaren avger värme till kylarvattnet.
Jämför man då med en gammaldags sugmotor, oavsätt bränsle, så har man bara motorn som avger värme till kylsystemet. Myyycket ”elda för kråkorna” då överskottsvärmen åker ut genom avgaserna.
Jag har haf ägt Renault Megane diesel 2013 är sämst värmen. Lånebil VW Passat diesel är också sämst värmen.
Men Fabia med tjeck motor lättmetall motorblock utan turbo är topp som går snabbt uppnås motortemp vid mycket kallt ute ca - 28 grader på 90 grader motortemp och måste köra 1 mil och halv klart med lite hög fläkt hastighet, utan el/bensin motorvärmare parkering.
MSO Skoda Octavia 1.0 TSI säger att det är inga problem som mycket kallt ute och motortemp uppnås 90 grader än PSA motor.
Jag provkört Fabia 1.0 TSI var bara 3 grader varmt ute och kom snabbt uppvärmd motortemp nålen än Astra för långsamt.
Jag tror inte han någonsin har kört sin Octavia utan bränslevärmaren. Dessutom startar den automatiskt om motor och yttertemp underskrider vissa grader.
Hans mantra om ”alltid varm bil” kan nog inte misstolkas av någon:)
Det är rätt att jag aldrig startat bilen utan jag tryckt igång bränslevärmaren minst några minuter innan jag skall fara.
50 grader på motorn omg och varmluften sprutar.
Och vad det gäller ptc så är jag säker på att det finns på Pricis alla bilar numera och även Toyota.
I samband med start av motorn och generstorspänningen går upp till 13,8v startar ptc och levererar 1000w värme på inblåsande luft på vintern.
Det fina är generator belastningen bidrar till en snabbare uppvärmning och naturligtvis motsvarande mer förbrukning förtsta kilometrarna men som sagt utan ptc skulle många bilar bli obekvämt kalla mitt i smällkalla vintern det är jag övertygad om.
GF du behöver nog inte vara orolig för värmen på din nya fabia.
Om inte GF beställt en utan för att få lägre CO2 utsläpp :)
https://twitter.com/SkodaNEWS
https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/skoda-auto-continues-to-set-records-one-million-vehicles-already-produced-in-2018/
Goda nyheter för Skoda på hela Sverige dom ska ökar och bygga anläggningar och övriga.
https://motorbranschen.mrf.se/?s=skoda
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.