Man kanske skall tänka om lite då, med andra ord?
Faktiskt inte sticka ut för mycket. Våga titta på vad folk vill ha, i stället för att reta upp folk?
Titta igen på grafen - Renault, Fiat, Citroën, Peugeot - alla sydeuropatillverkare. Alla har tappat stort.
Man kan inte bara sitta i sin lilla båt och titta på när skeppet sjunker. Man måste hitta nya marknader, man måste faktiskt se till vad kunderna Vill ha, man måste våga satsa. Kreativ teknik - Mazda kunde ha den som slogan. Citroën... nää... Gammal teknik snarare men kreativ design däremot.
Uppdaterat: 2018-02-11 16:44
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Om nu tråden handlar om Opel som biltillverkare så måste jag erkänna att Opel Insignia är en jävligt snygg bil... ATT TITTA PÅ! Hur den sedan är att köra och att äga har jag noll koll på. :-(
Uppdaterat: 2018-02-24 14:04
Musiksida för BEATLES-samlaren: http://beatles-rare-bootlegs.fanclub.rocks
Om nu tråden handlar om Opel som biltillverkare så måste jag erkänna att Opel Insignia är en jävligt snygg bil... ATT TITTA PÅ! Hur den sedan är att köra och att äga har jag noll koll på. :-(
Absolut är så snygg, gillar stora, starka motor osv. Beror på du som är oviktigt om billig att äga.
Uppdaterat: 2018-02-24 15:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Exempel om VAG älskare bil skulle jag valt endast Volkswagen som är bäst ingen Seat eller Skoda är sämre som jag tittat helhet.
Japansk älskare bil då är det ensam Mazda som är bäst ingen Toyota, Suzuki, Subaru och med flera.
Fransk älskare bil då är osäker framtid Opel sjunker försäljning då kan jag vara Peugeot finns allt :-) och Citroën men saknar kombi annars kanske Crossover iallafall.
Uppdaterat: 2018-03-03 20:57
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Om nu tråden handlar om Opel som biltillverkare så måste jag erkänna att Opel Insignia är en jävligt snygg bil... ATT TITTA PÅ! Hur den sedan är att köra och att äga har jag noll koll på. :-(
GF. Vag älskare och volkswagen osv och Skoda Seat sämre??
Hmm
När jag halkade in på Securitas Skoda 2005 med 15000 -26000 mil på mätarna och sedan några till är jag helt 100 övertygad även om det svider för många att Skoda är minst lika bra bil som vw.
Barnsjukdomarna på nya modeller tar wv och Audi eftersom dom får all ny teknik två år före Skoda.
Av den anledningen så är skodan ett bättre köp.
Naturligtvis kan man inte jämföra en octavia rakt av med en A4 men oas så är väl A4 100 papp upp.
Jag har skruvat bilar i 30 år och alla bilar utom dom sista 5 och back in the days så var passat och A6 smårappel bilar och passatens lack problem kring 07-12 har inte skodan förutom kanske vissa yeti som har fläck syndrom.
Jag vet att det är en öm tå men åk och testa en ny octavia och en golf och jämför.
Idag är det mer eller mindre bara tycke och smak och octavian är stor och klokt utrustad för oss vanliga dödliga med vettiga behov.
Och Seat då.
En spansk Medelhavsbil som också höjt sig riktigt bra men har ändå inte riktigt samma kloka tänk och utrustning.
Uppdaterat: 2018-03-03 22:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
GF. Vag älskare och volkswagen osv och Skoda Seat sämre??
Hmm
När jag halkade in på Securitas Skoda 2005 med 15000 -26000 mil på mätarna och sedan några till är jag helt 100 övertygad även om det svider för många att Skoda är minst lika bra bil som vw.
Barnsjukdomarna på nya modeller tar wv och Audi eftersom dom får all ny teknik två år före Skoda.
Av den anledningen så är skodan ett bättre köp.
Naturligtvis kan man inte jämföra en octavia rakt av med en A4 men oas så är väl A4 100 papp upp.
Jag har skruvat bilar i 30 år och alla bilar utom dom sista 5 och back in the days så var passat och A6 smårappel bilar och passatens lack problem kring 07-12 har inte skodan förutom kanske vissa yeti som har fläck syndrom.
Jag vet att det är en öm tå men åk och testa en ny octavia och en golf och jämför.
Idag är det mer eller mindre bara tycke och smak och octavian är stor och klokt utrustad för oss vanliga dödliga med vettiga behov.
Och Seat då.
En spansk Medelhavsbil som också höjt sig riktigt bra men har ändå inte riktigt samma kloka tänk och utrustning.
VW har samma bottenplattan, motor och växellådan sitter till Seat och Skoda.
Rostproblem är 6% Seat, 12% VW och 13% Skoda.
Ett problem vitkrans instrumentpanel på Skoda utom Seat och VW.
Väghållning är VW bäst, andra Skoda och sist Seat.
Kundägare nöjdhet är självklart högst plats Skoda, andra VW och sist Seat.
Mest sålda första VW, andra Skoda och sist Seat.
Billigast att köpa Seat, andra Skoda och sist VW.
Andrahandsvärde är bäst VW, andra Skoda och sist Seat.
Kvalitetproblem minst fel är Skoda, andra VW och sist Seat.
Design och körglädje är bäst Seat, andra VW och sist Skoda.
Tryggare är bäst Skoda, andra VW och sist Seat.
Det är mycket omdöme i europa om ägare, journalist, enkät, positiv och negativ.
Uppdaterat: 2018-03-03 22:56
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Du får gärna trösta dig med din tro om att Skoda är minst lika bra som VW, men så är det inte och så kommer det aldrig att vara. VW kommer se till att det aldrig blir så. Bla så la GF upp en lista där Golf kombi klarar älgtest hos km77 i 75 km/h medan Skoda Octavia klarade samma test i 70 km/h.
Mso
Du får gärna trösta dig med din tro om att Skoda är minst lika bra som VW, men så är det inte och så kommer det aldrig att vara. VW kommer se till att det aldrig blir så. Bla så la GF upp en lista där Golf kombi klarar älgtest hos km77 i 75 km/h medan Skoda Octavia klarade samma test i 70 km/h.
Oväsentligt för mig 70 eller 75 på vad en älg test säger.
Syna komponenter och funktionalitet och kör några mil då tror jag 8 av 10 känner att det är mer tycke och smak och vad du får för slanten och i utrustning.
Uppdaterat: 2018-03-04 12:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kan nog till stor del hålla med mso 1000 trots att jag själv är en Golf-ägare. Numera är skillnaderna små - dock upplevde jag dom som större i många detaljer och utförande när jag stod inför bilbyte 2011. Men idag - nja... Visst finns det detaljer som t ex infällbar dragkrok och elhandbroms för att ta ett par exempel som finns hos Golf men inte hos Octavia (tror jag) men ingen av dessa funktioner är i grunden avgörande för ett bilköp. För mig personligen var det karossen som avgjorde i det att Golf SV faktiskt har ett bekvämare insteg och lite högre sitthöjd samt bättre komfort i baksätet men sånt är ju högst personligt vad man föredrar.
Kan nog till stor del hålla med mso 1000 trots att jag själv är en Golf-ägare. Numera är skillnaderna små - dock upplevde jag dom som större i många detaljer och utförande när jag stod inför bilbyte 2011. Men idag - nja... Visst finns det detaljer som t ex infällbar dragkrok och elhandbroms för att ta ett par exempel som finns hos Golf men inte hos Octavia (tror jag) men ingen av dessa funktioner är i grunden avgörande för ett bilköp. För mig personligen var det karossen som avgjorde i det att Golf SV faktiskt har ett bekvämare insteg och lite högre sitthöjd samt bättre komfort i baksätet men sånt är ju högst personligt vad man föredrar.
Pi. Plus och minus som alltid men dom få gånger jag använder handbromsen är då jag gör en handbroms vändning på stället och då uppskattar man den diskret smala handbroms spaken.
Men som sagt före faceliftet 2013 var det definitivt skillnad och nu med sista faceliftet 2018 är det så jämt att det handlar om vad du vill ha.
En ekonomisk barn familj bör absolut prova en Octavia före golfen om man köper nytt.
Visst det är bara löstagbar krok vilket är sådär men med tanke på bränslevärmare , elbaklucka och drag mm för 4900:- så bryr man sig inte.
På golfen 1,0 får du lägga på 6000:- för en Cali 230v värme.
Uppdaterat: 2018-03-04 13:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 - 2013 var det inte tal om en facelift utan om en helt ny bil byggd på MQB-plattformen - för både Golf och Octavia även om Golfen kom några månader tidigare.
Sen är det ju inte helt sant att krok + värmare alltid bara kostar 4900 kr extra till Octavia för det är ju trots allt ett tillbud f n och inget normalpris.
Frågan är väl om så många står i valet mellan en vanlig Golf och Octavia. Det skiljer ju rätt mycket i storlek... Golf kombi möjligen och Octavia. Nu är tydligen en ny Octavia på gång, om knappt två år, som enligt Vi bilägare blir längre, bredare och lägre... Ska den kanske konkurrera med Passat istället?
Apex wrote:Mso
Du får gärna trösta dig med din tro om att Skoda är minst lika bra som VW, men så är det inte och så kommer det aldrig att vara. VW kommer se till att det aldrig blir så. Bla så la GF upp en lista där Golf kombi klarar älgtest hos km77 i 75 km/h medan Skoda Octavia klarade samma test i 70 km/h.
Oväsentligt för mig 70 eller 75 på vad en älg test säger.
Syna komponenter och funktionalitet och kör några mil då tror jag 8 av 10 känner att det är mer tycke och smak och vad du får för slanten och i utrustning.
Antar att allt som är sämre hos Octavian än någon annan bil är ovesäntligt för dig. Spelar dock ingen roll, testet visar att väghållning bla är bättre hos Golfen än Octavian.
Konstaterar som vanligt att nu med 90% blöta vägar och alla andra har täta eller suddiga backkameror så spolar jag min kameralins typ tre ggr per dag och alltid glasklar sikt bakåt på skärmen utan att springa ut och torka eller chansa att backa ut, Så sjukt bra.
Konstaterar också att spolningen på octavian inte ens nämns i teknikensvärd stora kombitest med 4wd.
Konstaterar också att okatavian ligger bland dom högst rankade som vanligt konstigt nog och före bmw, insignia, 626, outback och alla andra förutom Volvo,vw.
Konstaterar också att dom blandat vilt med diesel/ bensin motorer och effekter från 150 hk diesel och 280 hk bensin och generellt drar dessa bensinare ca 2dl mer i snitt.
Konstaterar utrymmes mässigt så slår octavian dom flesta på centimetrarna både bak, inv bredd, och bagage och mer fast den inte är störst utvändigt, vilket när man läser siffrorna alltid blir imponerad av.
Konstaterar Volvo v90 d3 är test vinnaren och vilket jag knappt törs skriva är att octavian med 150hk diesel istället för bensin 180 hk hadde varit delad test vinnare av 14 kombi bilar och då har man inte ens beaktat dom smarta detaljerna som skiljer.
Uppdaterat: 2018-03-21 13:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Visst är VW kanske snäppet bättre än Skoda men det är ju poängen. Skoda skall vara ju vara en billigare bil än VW och detta medför att man har ett val. Köp VW och betala lite mer för att de är lite bättre eller köp en Skoda och spara pengar på en bil som är nästan lika bra som VW. Jag har ägt en hel del VW men är väldigt nöjd med min nuvarande Skoda och då tänker jag på hur mycket bil jag fått för ett mycket bra pris och samtidigt fått en bil som är mycket billig att äga. Har kört 7000 mil nu utan att göra annat än ordinarie service.
Uppdaterat: 2018-03-21 13:33
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Gäst (ej verifierad)
Ganska kul test i TV den däringa kombibilstesten
Hade inte BMW530xd varit så satans dyr hade den vunnit hela klabbet.
Lite lustigt att i lastronden får XC versionen av V90 lägre poäng än samma bil utan XC attribut, är väl baserat på att den får lasta lägre vikt.
Men summa sumarum är det ganska små skillnader, lite gungor och karuselller som landar i en subjektiv bedömning där det skiljer någon futtig poäng.
Guran. Ja visst är det små skillnader på mycket k detta test av tv.
Min abssokuta reflektion är väl att det kostar att åka 4wd trots att många här i forumet hävdar att det är ovesäntligt och marginellt.
Tv nya test av dessa 4wd kombis brönsleförbrukningar ligger runt 0,7-0,8 för diesel och dom bensin drivna kring och över litern vid kolonkörning utan stress!!
En annan reflektion.
Då funderar man på motsvarande modeller i Suv och 4wd lär väl knappast gå billigare än dessa kombi bilar.
Det är väl knappast helt orelevant att tänka så.
En tidigare jobb kompis och nu pensionär (77 år) har en ny Opel mucca med 4wd och jag åkte med han till sin stuga för snöskottning.
Den bilen i dag efter 550 mil ligger på 0,76 på färd datorn och då i min värd pratar vi en liten trång halvbullrig suv med bensin, automat och 4wd.
Uppdaterat: 2018-03-21 18:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Gäst (ej verifierad)
Är nog inte fyrhjulsdriften som ör den stora boven i förbrukning på en 280 hk Skoda Superb. Och så var det väl inte kollonkörning i maklig takt dom höll på med. Åtskilliga accelerations prov mm och På BMW:n var det till och med plattan i mattankörning på ett halkigt flygfält som var inkluderat i testförbrukningen. Gäller att läsa allt MSO.
Men så klart din Octavia lör ju aldrig att gå att pressa upp i Superbens siffror, och för den skull inte heller acceleration :)
Är nog inte fyrhjulsdriften som ör den stora boven i förbrukning på en 280 hk Skoda Superb. Och så var det väl inte kollonkörning i maklig takt dom höll på med. Åtskilliga accelerations prov mm och På BMW:n var det till och med plattan i mattankörning på ett halkigt flygfält som var inkluderat i testförbrukningen. Gäller att läsa allt MSO.
Men så klart din Octavia lör ju aldrig att gå att pressa upp i Superbens siffror, och för den skull inte heller acceleration :)
Ja jag har inte tidningen framför mig men visst var det tvs egen Sverige cykel dom deklarerade och även den vanliga metoden för tidningarnas tester.
Full gas test och andra utöver brukar väl aldrig deklareras i test siffror vad jag vet.
Och jag är övertygad om att min bil också går att få lätt över litern den också.
Men i vibilägares test för nåt halvår sedan så låg dom faktiskt på 0,53 med 1,0 tsi bensin octavian vilket är otroligt bra i en biltidning.
Uppdaterat: 2018-03-21 19:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Det är inte vikten i sig som behöver inenbära högre förbrukning för fyrhjulsdrift. Det är massan du skall vispa runt med under accelerationen, samt ökad friktion.
En hel kardanaxel, fyrhjulsdriftenheten och bakaxel med alla växlar och kugghjul och lager till allt detta. I jämn fart är förbrukningsskillnaden försumbar.
Uppdaterat: 2018-03-21 20:20
Gäst (ej verifierad)
mso 1000 skrev:
Guran wrote:Är nog inte fyrhjulsdriften som ör den stora boven i förbrukning på en 280 hk Skoda Superb. Och så var det väl inte kollonkörning i maklig takt dom höll på med. Åtskilliga accelerations prov mm och På BMW:n var det till och med plattan i mattankörning på ett halkigt flygfält som var inkluderat i testförbrukningen. Gäller att läsa allt MSO.
Men så klart din Octavia lör ju aldrig att gå att pressa upp i Superbens siffror, och för den skull inte heller acceleration :)
Ja jag har inte tidningen framför mig men visst var det tvs egen Sverige cykel dom deklarerade och även den vanliga metoden för tidningarnas tester.
Full gas test och andra utöver brukar väl aldrig deklareras i test siffror vad jag vet.
Och jag är övertygad om att min bil också går att få lätt över litern den också.
Men i vibilägares test för nåt halvår sedan så låg dom faktiskt på 0,53 med 1,0 tsi bensin octavian vilket är otroligt bra i en biltidning.
Är ju Vi Bilägare, kör nog lugnare för att spegla prenumeranternas medelålder :)
Inte för att föringa motorn, måste försöka få till en provkörning. Men alla modern små direktinsprutade turbomotorer är snåla på soppan och utomordentliga bruksmotorer.
Sen är det kul att slänga käft. Skulle nog tro att din Octavia känns ungefär som min Astra J med 1,4l 140 hk med samma vrid som din. Och det är fullt tillräcklig med kraft till vardagskörning.
Uppdaterat: 2018-03-21 20:51
Gäst (ej verifierad)
N-iklas skrev:
Fyrhjulsdriften i Mokka väger bara 65 kg, det är automatlådan i kombination med att det är en turbomotor som driver upp förbrukningen.
Speciellt Opels ganska omoderna törstiga automater.
Uppdaterat: 2018-03-21 20:53
Gäst (ej verifierad)
Xanthopteryx skrev:
Det är inte vikten i sig som behöver inenbära högre förbrukning för fyrhjulsdrift. Det är massan du skall vispa runt med under accelerationen, samt ökad friktion.
En hel kardanaxel, fyrhjulsdriftenheten och bakaxel med alla växlar och kugghjul och lager till allt detta. I jämn fart är förbrukningsskillnaden försumbar.
Jo men den rullar mest med, men visst viss friktion är det. På Audis nya system kopplas ju kardanen ur och roterar inte ens.
Vikt och luftmotstånd påverkar mest, har haft två likvärdiga BMW tidigare och vill hävda att från sedan till kombi så minst en halv dl/mil i skillnad i landsvägsfart.
N-iklas wrote:Fyrhjulsdriften i Mokka väger bara 65 kg, det är automatlådan i kombination med att det är en turbomotor som driver upp förbrukningen.
Speciellt Opels ganska omoderna törstiga automater.
Jo, det lustiga är att Opels automatlådor från 1986 och efteråt hade lägre förbrukning än den manuella och i dag är det tvärt om.
Opel hade också lägst förbrukning och renast avgaser i början på 90-talet, utvecklingen går tydligen baklänges.
Uppdaterat: 2018-03-22 13:04
Gäst (ej verifierad)
Käns som om dom bommat målet rejält. Speciellt nya Insignia som är en riktigt trevlig bil. Men inte känns 260hk motorn som en allert stark motor som den är på pappret. Frågan är om effekten försvinner i transmissionen.
Jag köpte teknikens värd med testen av 14 kombibilar med fyrhjulsdrift.
14 vanliga moderna låga kombi bilar av senaste snitt.
Inte ens dieslarna är det minsta snåla och bensin bilarna tar lika mer än gamla Volvo 740 som många hackade ner på för 20 år sedan att dom var alldeles för törstiga.
Är det 4wd eller är det vikten som gör att en del i testen tangerar 1 liter milen i vanliga "Sverige körcykeln".
Uppdaterat: 2018-03-24 18:42
Gäst (ej verifierad)
Kanske 260-280hk och ivriga motorjournalister som gör att förbrukningen blir lite högre. Skulle man kört en Volvo, vilket var helt ogörligt, på det viset så skulle nog förbrukningen vara rejält högre. Vill minnas att min 2001 års modell av Saab 9-5 2,0t kombi tog 0,92 med största del långkörning och en prestanda som var hälften. Så visst har utvecklingen gått framåt.
Har kikat på Car reviews gäller mellan små och mellanbil på olika märken. Jag skulle aldrig att köpa 7/10. Det blir det bäst från 8/10 eller mer.
Audi A3 Sportback fick 9/10. https://www.carwow.co.uk/audi
Citroén C3 Aircross fick 8/10 och Citroén Cactus fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/citroen
Ford Focus fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/ford
Hyundai i30, Hyundai Ionig hybrid, Hyundai Ionig Plug-in och Hyundai Kona fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/hyundai
Kia Ceed fick 7/10, Kia Stonic fick 6/10, Kia Niro fick 5/10 för låg och Kia Niro Plug-in Hybrid fick 4/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/kia
Mazda 3 fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/mazda
Nissan Leaf fick 9/10. https://www.carwow.co.uk/nissan
Peugeot 3008 fick 9/10 och Peugeot 2008 och 308 fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/peugeot
Renault Kadjar fick 8/10 och Renault Megane fick 7/10. https://www.carwow.co.uk/renault
Seat Arona, Seat Ateca, Seat Ibiza och Seat Leon fick 7/10. https://www.carwow.co.uk/seat
Skoda Karoq, Skoda Kodiaq fick 9/10, Skoda Octavia fick 8/10 och Skoda Fabia 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/skoda
Toyota Auris, Toyota Avensis och Toyota C-HR fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/toyota
Vauxhall/Opel Astra fick 8/10, Opel Corsa, Opel Insignia fick 7/10, Opel Crossland X och Opel Grandland X fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/vauxhall
Volkswagen Polo fick 9/10, Volkswagen Golf fick 8/10, Volkswagen T-Roc fick 7/10 och Volkswagen Golf SV fick 5/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/volkswagen
Volvo XC40 fick 9/10, Volvo V60 fick 8/10 och Volvo V40 fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/volvo
Det finns mer olika bilmärken och modell. https://www.carwow.co.uk/car-reviews#makes-list
Jag själv har förtroende rekommendera bilmärken och modell är: Audi A3 Sportback, Citroén C3 Aircross, Nissan Leaf, Peugeot 3008, Skoda Karoq, Skoda Octavia, Opel Astra och Volkswagen Golf.
Volvo är bra men för trångt bagage, hög utsläpp på bensin och dyr inköp.
Uppdaterat: 2018-04-08 13:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Konstaterar som vanligt att nu med 90% blöta vägar och alla andra har täta eller suddiga backkameror så spolar jag min kameralins typ tre ggr per dag och alltid glasklar sikt bakåt på skärmen utan att springa ut och torka eller chansa att backa ut, Så sjukt bra.
Konstaterar också att spolningen på octavian inte ens nämns i teknikensvärd stora kombitest med 4wd.
Konstaterar också att okatavian ligger bland dom högst rankade som vanligt konstigt nog och före bmw, insignia, 626, outback och alla andra förutom Volvo,vw.
Konstaterar också att dom blandat vilt med diesel/ bensin motorer och effekter från 150 hk diesel och 280 hk bensin och generellt drar dessa bensinare ca 2dl mer i snitt.
Konstaterar utrymmes mässigt så slår octavian dom flesta på centimetrarna både bak, inv bredd, och bagage och mer fast den inte är störst utvändigt, vilket när man läser siffrorna alltid blir imponerad av.
Konstaterar Volvo v90 d3 är test vinnaren och vilket jag knappt törs skriva är att octavian med 150hk diesel istället för bensin 180 hk hadde varit delad test vinnare av 14 kombi bilar och då har man inte ens beaktat dom smarta detaljerna som skiljer.
Bara en parentes,känner du någon med Volvo som har EGR problem på sina nya VEAs?
Verkar vara en epidemi bland mina bekanta iaf.
EGR kylare som läcker kylvätska i kombination med kondensering och geggamoja som resultat.
Hyfsat dyra verkstadsbesök.
Jag har kollat och provat, kan inte lyfta upp torkararm hindrar motorhuv bakom plåtskarv kommer att skada på lacken för horisontell läge då måste ställa vindrutespakar vid ratten och ställa upp för vertikal läge på vindrutetorkare innan lyft upp torkararm på 4 bilar är Citroën C4 Picasso, Peugeot 308, Renault Magane och Volvo V60, men jag hann inte allt att kolla och prova om olika bilmärke och modell, om ni vet något?
Min Opel Astra är klarar sig bra :-)
Uppdaterat: 2018-04-10 19:09
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Jag har kollat och provat, kan inte lyfta upp torkararm hindrar motorhuv bakom plåtskarv kommer att skada på lacken för horisontell läge då måste ställa vindrutespakar vid ratten och ställa upp för vertikal läge på vindrutetorkare innan lyft upp torkararm på 4 bilar är Citroën C4 Picasso, Peugeot 308, Renault Magane och Volvo V60, men jag hann inte allt att kolla och prova om olika bilmärke och modell, om ni vet något?
Min Opel Astra är klarar sig bra :-)
Alla vag och nästan alla bilar är känslan och det är väl Typ 9 av10 bilar som har torkarna i skydd av huven.
Jag vet inte om det är något bra att dom skyddas för vind och slask av huven eller enbart estetiskt snyggt.
Jag ser inget problem med att röra torkar spaken före man skall viks upp torkar armarna.
Uppdaterat: 2018-04-10 19:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
På nyare Volvo får man peta på en knapp på skärmen så de far opp och sedan kan de lyftas från rutan om man vill.
Tror det har att göra med aerodynamik i första hand.
På nyare Volvo får man peta på en knapp på skärmen så de far opp och sedan kan de lyftas från rutan om man vill.
Tror det har att göra med aerodynamik i första hand.
Ja, det är nytt aerodynamik. Bekant säger till mig att hjälpa byta halvljus lampa på sin Volvo S60 årsmodell 2009 var riktigt mycket svårt åtkomlighet var väldigt trångt än det var Volvo 240 och 940. Min Opel Astra är också aerodynamik och har byt mot starkare halvljus och mycket lätt åtkomlighet som har ratt lock att vrida fri från trångt :-)
Uppdaterat: 2018-04-10 20:08
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF - Antar att du menar generationen fram t.o.m -08, för där var det trångt. Fr.o.m -09 blev det väldigt enkelt. Dra upp 2 sprintar, ta loss kabelkontakten och dra ut hela strålkastaren, sen kan du gå in o byta halvljuslampan inne vid köksbordet. :-)
GF - Antar att du menar generationen fram t.o.m -08, för där var det trångt. Fr.o.m -09 blev det väldigt enkelt. Dra upp 2 sprintar, ta loss kabelkontakten och dra ut hela strålkastaren, sen kan du gå in o byta halvljuslampan inne vid köksbordet. :-)
Ja, det stämmer tom 2008 för första registrering annan ägare ut 2009.
Uppdaterat: 2018-04-10 20:48
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF - Såg på när man bytte halvljuslampan på en sån på Volvoverkstaden och när ett proffs gjorde det såg det väldigt lätt ut och gick snabbt. Han tog loss ett plastlock och slet sen luftrenarburken rakt upp, satt med snäppfästen. Vem visste det! :-O Sen var det gott om plats byta på den sidan. :-)
Astras uppvikbara torkare är utformade specifikt med tanke på att kunna vikas upp och samma sak med glödlampsbytet som inte är speciellt svårt på modeller efter 2002-2004 och enkelt efter 2009.
Hade inte Astra runt 2007 en variant där man måste byta bl a halvljuslampan genom ett lock i innerskärmen ? Vill minnas att jag blev visad det när jag hade Astra som en tänkbar nybil det året.
Jo för de yttre lamporna, de inre byttes inifrån motorn, (vilket för övrigt Opel kan ha varit först med 1935) inte speciellt bekvämt men svårt var det ändå inte i jämförelse med andra som kräver verkstad.
Vectra är bättre.
Uppdaterat: 2018-04-10 23:18
Gäst (ej verifierad)
N-iklas skrev:
Jo för de yttre lamporna, de inre byttes inifrån motorn, (vilket för övrigt Opel kan ha varit först med 1935)
Verkar vara en ingenjörsmässig snilleblixt när man kom på att man måste in i motorn för att kunna byta lampor, lyfter man av topplocket för att komma in i motorn å för att kunna byta?
Kommentarer
http://www.jato.com/european-car-registrations-increased-5-2-november-suvs-posted-record-market-share/
http://www.jato.com/diesel-car-registrations-europe-fell-7-9-2017-whilst-suv-registrations-reached-record-4-56-million-units/
https://www.irishtimes.com/business/retail-and-services/brexit-s-long-term-gain-offers-a-massive-opportunity-for-us-1.3368527
Biltest av Søren Clauding.
http://www.motorsiden.dk/index.htm
http://www.motorsiden.dk/Biltest/Biltest%20-%20arkiv.htm
Om nu tråden handlar om Opel som biltillverkare så måste jag erkänna att Opel Insignia är en jävligt snygg bil... ATT TITTA PÅ! Hur den sedan är att köra och att äga har jag noll koll på. :-(
Absolut är så snygg, gillar stora, starka motor osv. Beror på du som är oviktigt om billig att äga.
Exempel om VAG älskare bil skulle jag valt endast Volkswagen som är bäst ingen Seat eller Skoda är sämre som jag tittat helhet.
Japansk älskare bil då är det ensam Mazda som är bäst ingen Toyota, Suzuki, Subaru och med flera.
Fransk älskare bil då är osäker framtid Opel sjunker försäljning då kan jag vara Peugeot finns allt :-) och Citroën men saknar kombi annars kanske Crossover iallafall.
https://www.youtube.com/watch?v=tfW6uNaQZEQ
GF. Vag älskare och volkswagen osv och Skoda Seat sämre??
Hmm
När jag halkade in på Securitas Skoda 2005 med 15000 -26000 mil på mätarna och sedan några till är jag helt 100 övertygad även om det svider för många att Skoda är minst lika bra bil som vw.
Barnsjukdomarna på nya modeller tar wv och Audi eftersom dom får all ny teknik två år före Skoda.
Av den anledningen så är skodan ett bättre köp.
Naturligtvis kan man inte jämföra en octavia rakt av med en A4 men oas så är väl A4 100 papp upp.
Jag har skruvat bilar i 30 år och alla bilar utom dom sista 5 och back in the days så var passat och A6 smårappel bilar och passatens lack problem kring 07-12 har inte skodan förutom kanske vissa yeti som har fläck syndrom.
Jag vet att det är en öm tå men åk och testa en ny octavia och en golf och jämför.
Idag är det mer eller mindre bara tycke och smak och octavian är stor och klokt utrustad för oss vanliga dödliga med vettiga behov.
Och Seat då.
En spansk Medelhavsbil som också höjt sig riktigt bra men har ändå inte riktigt samma kloka tänk och utrustning.
VW har samma bottenplattan, motor och växellådan sitter till Seat och Skoda.
Rostproblem är 6% Seat, 12% VW och 13% Skoda.
Ett problem vitkrans instrumentpanel på Skoda utom Seat och VW.
Väghållning är VW bäst, andra Skoda och sist Seat.
Kundägare nöjdhet är självklart högst plats Skoda, andra VW och sist Seat.
Mest sålda första VW, andra Skoda och sist Seat.
Billigast att köpa Seat, andra Skoda och sist VW.
Andrahandsvärde är bäst VW, andra Skoda och sist Seat.
Kvalitetproblem minst fel är Skoda, andra VW och sist Seat.
Design och körglädje är bäst Seat, andra VW och sist Skoda.
Tryggare är bäst Skoda, andra VW och sist Seat.
Det är mycket omdöme i europa om ägare, journalist, enkät, positiv och negativ.
Mso
Du får gärna trösta dig med din tro om att Skoda är minst lika bra som VW, men så är det inte och så kommer det aldrig att vara. VW kommer se till att det aldrig blir så. Bla så la GF upp en lista där Golf kombi klarar älgtest hos km77 i 75 km/h medan Skoda Octavia klarade samma test i 70 km/h.
Oväsentligt för mig 70 eller 75 på vad en älg test säger.
Syna komponenter och funktionalitet och kör några mil då tror jag 8 av 10 känner att det är mer tycke och smak och vad du får för slanten och i utrustning.
Kan nog till stor del hålla med mso 1000 trots att jag själv är en Golf-ägare. Numera är skillnaderna små - dock upplevde jag dom som större i många detaljer och utförande när jag stod inför bilbyte 2011. Men idag - nja... Visst finns det detaljer som t ex infällbar dragkrok och elhandbroms för att ta ett par exempel som finns hos Golf men inte hos Octavia (tror jag) men ingen av dessa funktioner är i grunden avgörande för ett bilköp. För mig personligen var det karossen som avgjorde i det att Golf SV faktiskt har ett bekvämare insteg och lite högre sitthöjd samt bättre komfort i baksätet men sånt är ju högst personligt vad man föredrar.
Pi. Plus och minus som alltid men dom få gånger jag använder handbromsen är då jag gör en handbroms vändning på stället och då uppskattar man den diskret smala handbroms spaken.
Men som sagt före faceliftet 2013 var det definitivt skillnad och nu med sista faceliftet 2018 är det så jämt att det handlar om vad du vill ha.
En ekonomisk barn familj bör absolut prova en Octavia före golfen om man köper nytt.
Visst det är bara löstagbar krok vilket är sådär men med tanke på bränslevärmare , elbaklucka och drag mm för 4900:- så bryr man sig inte.
På golfen 1,0 får du lägga på 6000:- för en Cali 230v värme.
mso 1000 - 2013 var det inte tal om en facelift utan om en helt ny bil byggd på MQB-plattformen - för både Golf och Octavia även om Golfen kom några månader tidigare.
Sen är det ju inte helt sant att krok + värmare alltid bara kostar 4900 kr extra till Octavia för det är ju trots allt ett tillbud f n och inget normalpris.
Frågan är väl om så många står i valet mellan en vanlig Golf och Octavia. Det skiljer ju rätt mycket i storlek... Golf kombi möjligen och Octavia. Nu är tydligen en ny Octavia på gång, om knappt två år, som enligt Vi bilägare blir längre, bredare och lägre... Ska den kanske konkurrera med Passat istället?
Antar att allt som är sämre hos Octavian än någon annan bil är ovesäntligt för dig. Spelar dock ingen roll, testet visar att väghållning bla är bättre hos Golfen än Octavian.
Väghållning, fjädringskomfort, ljudnivå och kvalitetskänsla interiört är snäppet vassare hos Golfen. Inga stora skillnader men skillnaden finns där.
Konstaterar som vanligt att nu med 90% blöta vägar och alla andra har täta eller suddiga backkameror så spolar jag min kameralins typ tre ggr per dag och alltid glasklar sikt bakåt på skärmen utan att springa ut och torka eller chansa att backa ut, Så sjukt bra.
Konstaterar också att spolningen på octavian inte ens nämns i teknikensvärd stora kombitest med 4wd.
Konstaterar också att okatavian ligger bland dom högst rankade som vanligt konstigt nog och före bmw, insignia, 626, outback och alla andra förutom Volvo,vw.
Konstaterar också att dom blandat vilt med diesel/ bensin motorer och effekter från 150 hk diesel och 280 hk bensin och generellt drar dessa bensinare ca 2dl mer i snitt.
Konstaterar utrymmes mässigt så slår octavian dom flesta på centimetrarna både bak, inv bredd, och bagage och mer fast den inte är störst utvändigt, vilket när man läser siffrorna alltid blir imponerad av.
Konstaterar Volvo v90 d3 är test vinnaren och vilket jag knappt törs skriva är att octavian med 150hk diesel istället för bensin 180 hk hadde varit delad test vinnare av 14 kombi bilar och då har man inte ens beaktat dom smarta detaljerna som skiljer.
Visst är VW kanske snäppet bättre än Skoda men det är ju poängen. Skoda skall vara ju vara en billigare bil än VW och detta medför att man har ett val. Köp VW och betala lite mer för att de är lite bättre eller köp en Skoda och spara pengar på en bil som är nästan lika bra som VW. Jag har ägt en hel del VW men är väldigt nöjd med min nuvarande Skoda och då tänker jag på hur mycket bil jag fått för ett mycket bra pris och samtidigt fått en bil som är mycket billig att äga. Har kört 7000 mil nu utan att göra annat än ordinarie service.
Ganska kul test i TV den däringa kombibilstesten
Hade inte BMW530xd varit så satans dyr hade den vunnit hela klabbet.
Lite lustigt att i lastronden får XC versionen av V90 lägre poäng än samma bil utan XC attribut, är väl baserat på att den får lasta lägre vikt.
Men summa sumarum är det ganska små skillnader, lite gungor och karuselller som landar i en subjektiv bedömning där det skiljer någon futtig poäng.
Guran. Ja visst är det små skillnader på mycket k detta test av tv.
Min abssokuta reflektion är väl att det kostar att åka 4wd trots att många här i forumet hävdar att det är ovesäntligt och marginellt.
Tv nya test av dessa 4wd kombis brönsleförbrukningar ligger runt 0,7-0,8 för diesel och dom bensin drivna kring och över litern vid kolonkörning utan stress!!
En annan reflektion.
Då funderar man på motsvarande modeller i Suv och 4wd lär väl knappast gå billigare än dessa kombi bilar.
Det är väl knappast helt orelevant att tänka så.
En tidigare jobb kompis och nu pensionär (77 år) har en ny Opel mucca med 4wd och jag åkte med han till sin stuga för snöskottning.
Den bilen i dag efter 550 mil ligger på 0,76 på färd datorn och då i min värd pratar vi en liten trång halvbullrig suv med bensin, automat och 4wd.
Är nog inte fyrhjulsdriften som ör den stora boven i förbrukning på en 280 hk Skoda Superb. Och så var det väl inte kollonkörning i maklig takt dom höll på med. Åtskilliga accelerations prov mm och På BMW:n var det till och med plattan i mattankörning på ett halkigt flygfält som var inkluderat i testförbrukningen. Gäller att läsa allt MSO.
Men så klart din Octavia lör ju aldrig att gå att pressa upp i Superbens siffror, och för den skull inte heller acceleration :)
Ja jag har inte tidningen framför mig men visst var det tvs egen Sverige cykel dom deklarerade och även den vanliga metoden för tidningarnas tester.
Full gas test och andra utöver brukar väl aldrig deklareras i test siffror vad jag vet.
Och jag är övertygad om att min bil också går att få lätt över litern den också.
Men i vibilägares test för nåt halvår sedan så låg dom faktiskt på 0,53 med 1,0 tsi bensin octavian vilket är otroligt bra i en biltidning.
Fyrhjulsdriften i Mokka väger bara 65 kg, det är automatlådan i kombination med att det är en turbomotor som driver upp förbrukningen.
Det är inte vikten i sig som behöver inenbära högre förbrukning för fyrhjulsdrift. Det är massan du skall vispa runt med under accelerationen, samt ökad friktion.
En hel kardanaxel, fyrhjulsdriftenheten och bakaxel med alla växlar och kugghjul och lager till allt detta. I jämn fart är förbrukningsskillnaden försumbar.
Är ju Vi Bilägare, kör nog lugnare för att spegla prenumeranternas medelålder :)
Inte för att föringa motorn, måste försöka få till en provkörning. Men alla modern små direktinsprutade turbomotorer är snåla på soppan och utomordentliga bruksmotorer.
Sen är det kul att slänga käft. Skulle nog tro att din Octavia känns ungefär som min Astra J med 1,4l 140 hk med samma vrid som din. Och det är fullt tillräcklig med kraft till vardagskörning.
Speciellt Opels ganska omoderna törstiga automater.
Jo men den rullar mest med, men visst viss friktion är det. På Audis nya system kopplas ju kardanen ur och roterar inte ens.
Vikt och luftmotstånd påverkar mest, har haft två likvärdiga BMW tidigare och vill hävda att från sedan till kombi så minst en halv dl/mil i skillnad i landsvägsfart.
Jo, det lustiga är att Opels automatlådor från 1986 och efteråt hade lägre förbrukning än den manuella och i dag är det tvärt om.
Opel hade också lägst förbrukning och renast avgaser i början på 90-talet, utvecklingen går tydligen baklänges.
Käns som om dom bommat målet rejält. Speciellt nya Insignia som är en riktigt trevlig bil. Men inte känns 260hk motorn som en allert stark motor som den är på pappret. Frågan är om effekten försvinner i transmissionen.
Jag köpte teknikens värd med testen av 14 kombibilar med fyrhjulsdrift.
14 vanliga moderna låga kombi bilar av senaste snitt.
Inte ens dieslarna är det minsta snåla och bensin bilarna tar lika mer än gamla Volvo 740 som många hackade ner på för 20 år sedan att dom var alldeles för törstiga.
Är det 4wd eller är det vikten som gör att en del i testen tangerar 1 liter milen i vanliga "Sverige körcykeln".
Kanske 260-280hk och ivriga motorjournalister som gör att förbrukningen blir lite högre. Skulle man kört en Volvo, vilket var helt ogörligt, på det viset så skulle nog förbrukningen vara rejält högre. Vill minnas att min 2001 års modell av Saab 9-5 2,0t kombi tog 0,92 med största del långkörning och en prestanda som var hälften. Så visst har utvecklingen gått framåt.
Sverigecykeln körs väl lika för alla bilar som testas får vi hoppas annars är det ju helt värdelöst.
Alltså ingen påverkan från journalister
körde TV sverigecykeln på 90-talet?
Har kikat på Car reviews gäller mellan små och mellanbil på olika märken. Jag skulle aldrig att köpa 7/10. Det blir det bäst från 8/10 eller mer.
Audi A3 Sportback fick 9/10. https://www.carwow.co.uk/audi
Citroén C3 Aircross fick 8/10 och Citroén Cactus fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/citroen
Ford Focus fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/ford
Hyundai i30, Hyundai Ionig hybrid, Hyundai Ionig Plug-in och Hyundai Kona fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/hyundai
Kia Ceed fick 7/10, Kia Stonic fick 6/10, Kia Niro fick 5/10 för låg och Kia Niro Plug-in Hybrid fick 4/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/kia
Mazda 3 fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/mazda
Nissan Leaf fick 9/10. https://www.carwow.co.uk/nissan
Peugeot 3008 fick 9/10 och Peugeot 2008 och 308 fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/peugeot
Renault Kadjar fick 8/10 och Renault Megane fick 7/10. https://www.carwow.co.uk/renault
Seat Arona, Seat Ateca, Seat Ibiza och Seat Leon fick 7/10. https://www.carwow.co.uk/seat
Skoda Karoq, Skoda Kodiaq fick 9/10, Skoda Octavia fick 8/10 och Skoda Fabia 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/skoda
Toyota Auris, Toyota Avensis och Toyota C-HR fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/toyota
Vauxhall/Opel Astra fick 8/10, Opel Corsa, Opel Insignia fick 7/10, Opel Crossland X och Opel Grandland X fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/vauxhall
Volkswagen Polo fick 9/10, Volkswagen Golf fick 8/10, Volkswagen T-Roc fick 7/10 och Volkswagen Golf SV fick 5/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/volkswagen
Volvo XC40 fick 9/10, Volvo V60 fick 8/10 och Volvo V40 fick 6/10 för låg. https://www.carwow.co.uk/volvo
Det finns mer olika bilmärken och modell. https://www.carwow.co.uk/car-reviews#makes-list
Jag själv har förtroende rekommendera bilmärken och modell är: Audi A3 Sportback, Citroén C3 Aircross, Nissan Leaf, Peugeot 3008, Skoda Karoq, Skoda Octavia, Opel Astra och Volkswagen Golf.
Volvo är bra men för trångt bagage, hög utsläpp på bensin och dyr inköp.
Bara en parentes,känner du någon med Volvo som har EGR problem på sina nya VEAs?
Verkar vara en epidemi bland mina bekanta iaf.
EGR kylare som läcker kylvätska i kombination med kondensering och geggamoja som resultat.
Hyfsat dyra verkstadsbesök.
GF - jag köper bil efter mina egna behov och preferenser och inte efter nån tidnings Wow-faktor. Helt ointressant.
Jag har kollat och provat, kan inte lyfta upp torkararm hindrar motorhuv bakom plåtskarv kommer att skada på lacken för horisontell läge då måste ställa vindrutespakar vid ratten och ställa upp för vertikal läge på vindrutetorkare innan lyft upp torkararm på 4 bilar är Citroën C4 Picasso, Peugeot 308, Renault Magane och Volvo V60, men jag hann inte allt att kolla och prova om olika bilmärke och modell, om ni vet något?
Min Opel Astra är klarar sig bra :-)
Alla vag och nästan alla bilar är känslan och det är väl Typ 9 av10 bilar som har torkarna i skydd av huven.
Jag vet inte om det är något bra att dom skyddas för vind och slask av huven eller enbart estetiskt snyggt.
Jag ser inget problem med att röra torkar spaken före man skall viks upp torkar armarna.
På nyare Volvo får man peta på en knapp på skärmen så de far opp och sedan kan de lyftas från rutan om man vill.
Tror det har att göra med aerodynamik i första hand.
Ja, det är nytt aerodynamik. Bekant säger till mig att hjälpa byta halvljus lampa på sin Volvo S60 årsmodell 2009 var riktigt mycket svårt åtkomlighet var väldigt trångt än det var Volvo 240 och 940. Min Opel Astra är också aerodynamik och har byt mot starkare halvljus och mycket lätt åtkomlighet som har ratt lock att vrida fri från trångt :-)
GF - Antar att du menar generationen fram t.o.m -08, för där var det trångt. Fr.o.m -09 blev det väldigt enkelt. Dra upp 2 sprintar, ta loss kabelkontakten och dra ut hela strålkastaren, sen kan du gå in o byta halvljuslampan inne vid köksbordet. :-)
Ja, det stämmer tom 2008 för första registrering annan ägare ut 2009.
GF - Såg på när man bytte halvljuslampan på en sån på Volvoverkstaden och när ett proffs gjorde det såg det väldigt lätt ut och gick snabbt. Han tog loss ett plastlock och slet sen luftrenarburken rakt upp, satt med snäppfästen. Vem visste det! :-O Sen var det gott om plats byta på den sidan. :-)
Astras uppvikbara torkare är utformade specifikt med tanke på att kunna vikas upp och samma sak med glödlampsbytet som inte är speciellt svårt på modeller efter 2002-2004 och enkelt efter 2009.
Hade inte Astra runt 2007 en variant där man måste byta bl a halvljuslampan genom ett lock i innerskärmen ? Vill minnas att jag blev visad det när jag hade Astra som en tänkbar nybil det året.
Jo för de yttre lamporna, de inre byttes inifrån motorn, (vilket för övrigt Opel kan ha varit först med 1935) inte speciellt bekvämt men svårt var det ändå inte i jämförelse med andra som kräver verkstad.
Vectra är bättre.
Verkar vara en ingenjörsmässig snilleblixt när man kom på att man måste in i motorn för att kunna byta lampor, lyfter man av topplocket för att komma in i motorn å för att kunna byta?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.