Vi Bilägares forum

3 år i Opel Grandland

3 år i Opel Grandland

Om en vecka ska vår Opel Grandland lämnas tillbaks från 3 år privatleasing. Dags att summera upp.

Först och främst så gillar jag verkligen denna bil, fördelarna överväger nackdelarna. Bland de första gångerna när jag ska byta bil som jag skulle kunna tänka mig att ta en likadan bil igen. Nu har Opel uppgraderat nuvarande Grandland så den känns lite fräschare. En laddhybrid har funnits i bakhuvudet men nu blir det en elbil istället. Grandland finns inte som elbil, så det blev ett annat märke istället.

Fördelar: har skrivit det tidigare men kan inte nog påtalas, framstolarna med AGR håller absolut högsta klass. Åker mycket bra i dessa. Blir det en Opel igen framöver så ska jag ha AGR stolar igen. Bilen är bekväm(ej sportig) vilket har varit mycket uppskattad. Går relativt tyst. Den 8:a stegade automatlådan har funkat utmärkt, gör ett bra jobb. Har haft den lilla trepipiga 130hk bensinmotorn vilket jag var lite tveksam till i början. Tänkte att hur ska den orka med en SUV. Men det kan sägas med en gång, den känns som en mycket större motor. Går som ett spjut, har ett riktigt bra vridmoment som hjälper upp det hela. Måste säga att jag inte har saknat en större motor(vilket jag inte trodde jag skulle kunna skriva). Snittförbrukning 0,7l/mil över dessa tre åren, vilket får ses som en rimlig siffra. Mer landsvägskörning hade fått ned förbrukningen(drar 0.55-0.6 på landsväg).

Ljuset är också en fördel, vilket ljus alltså. Har inte haft en bättre ljuskälla tidigare. Kurvljus ingår i uppsättningen, likaså automatisk helljusavbländning(funkat perfekt). Bilen rullar på Michelin Primacy 3, vilka jag är nöjd med, förutom lite diffus styrning(se nedan). Vinterdäck, vilka har ingått i privatleasingen från Carplus är Kumho nordiska friktionsdäck.  Kan inte säga så värst mycket positivt om dessa däck men de har funkat, that´s it.

Nackdelar: tidigt i privatleasingperioden skrev jag att plasten på insidan av dörrarna samt hjulhus i bagagerum var billigt skit, de tål ingenting. Så är det, hur vi än har försökt att vara försiktiga har det inte spelat någon roll. Repor har uppkommit väldigt enkelt. Klar nackdel anser jag. Nu har vi varit 2 personer, jag och min fru. Tänker på hur en familj med barn och kanske hund skulle uppfattat den billiga plasten. Elektroniken är väl inget att rapportera hem om, förutom att vid några tillfällen har infotaimentsystemet ställt om språket. Kommit ut på morgonen och startat bilen, kan konstatera att jag inte har begripit vad det står på bildskärmen i bilen. I.o.f sig enkelt att åtgärda men ändå, sammanlagt fyra tillfällen under dessa tre år.

Styrningen är diffus. Har aldrig tidigare haft en bil som har känts som denna, varit tvungen att pumpa framdäcken något hårdare än vad boken föreskriver. Detta har åtgärdat lite av konstigheterna. Det finns ett litet utrymme när ratten står rakt, där styrningen är diffus. Svårt att beskriva, måste nog upplevas. Har retat mig på detta under de tre åren.

Bilen har varit problemfri under leasingperioden, bara varit inne på normal service. Inga fel eller brister som jag har tagit upp med verkstaden. Rullat 4500mil.

Jag skulle , som jag tidigare skrev, kunna tänka mig en Grandland igen. Mycket för att bilen är bekväm, bra framstolar, mycket bra ljus och går relativt tyst samt är en lagom stor bil för oss samt är problemfri. Inga konstigheter att äga och köra.

Men nu känns det inte aktuellt med fossilbil eller laddhybrid(där Grandland finns i två olika modeller). Det är dags för en elbil helt enkelt. Vilken levereras till jul. Vi får åka en hyrbil under tiden, vilket blir en Lynk 01:a laddhybrid.

Uppdaterat: 2022-10-10 07:58

Kommentarer

Jag hoppas att vi blir lika nöjda om vi får vår Grandland nån gång. Antar att det är elservo som ger konstig känsla i styrningen. Det krävs lite finlir för att få det linjärt.

Uppdaterat: 2022-10-09 21:01

Ja, så är det nog. Med framdäck pumpade enligt instruktionsboken känns inte styrningen linjär, den "hackar" sig fram i små intervaller. Känns jäkligt konstigt. Men pumpar man framdäcken något lite hårdare, 2,5-2,6, så botar man lite av känslan. Detta är väl den stora nackdelen med bilen, eller så är det bara jag som är så känslig. Frun känner eller säger ingenting när hon kör.

Uppdaterat: 2022-10-10 08:03

Härligt när saker funkar som man tänkt sig, särskilt stolar och belysning, det är ju avgörande saker.

När jag hämtade min nya firmabil var jag påväg att vända och åka tillbaka, funderade om de glömt nått i framvagnen, kändes nästan som att ratten satt löst. Ringde kollegan som hämtat sin bil några dagar tidigare "Det ska vara så, det är elservot"

Bilen jag just lämnat hade hydrauliskt servo.

Uppdaterat: 2022-10-10 08:03
Optimus skrev:

Ja, så är det nog. Med framdäck pumpade enligt instruktionsboken känns inte styrningen linjär, den "hackar" sig fram i små intervaller. Känns jäkligt konstigt. Men pumpar man framdäcken något lite hårdare, 2,5-2,6, så botar man lite av känslan. Detta är väl den stora nackdelen med bilen, eller så är det bara jag som är så känslig. Frun känner eller säger ingenting när hon kör.

Ingen test jag läst har klagat på styrningen i Opel Grandland, och inte hört det från ägare heller. Det är nog som du säger, du är känslig. Påminner om Mäkinens klagan om åksjukeframkallande fjädring på bilar, där ingen annan märker något.

Själv försöker jag konsekvent köra mellan asfaltens hjulspår, för att slippa höra däcksbullret. Frugan märker ingenting, trots normalhörsel. Vi är alla olika, vad som stör den ene, märker inte den andre...

Uppdaterat: 2022-10-10 08:52