Det har ju framkommit (test i Teknikens Värld, en hel del andra klagomål m.m.) att Volkswagen, Audi m fl får sämre prestanda och beteende efter det att de blivit "fixade" av Volkswagen, dvs fått en ny mjukvara där Dieselgate-fusket åtgärdats. Även högre bränsleförbrukning har hörts.
Åtgärden innebär att EGR-ventilen används betydligt hårdare, även partikelfiltret = slitage, och ev. utbyteskostnader. Mer sot kan även påverka annat.
Den här åtgärden är frivillig, dvs bilägaren kan välja att avstå utan några konsekvenser.
Då är frågan, eftersom det kommer finnas både åtgärdade och oåtgärdade VW/Audi/Skoda/Seat på beg.marknaden, vad tror ni kommer skilja i pris? Den "fixade" bilen är ju egentligen ett betydligt sämre köp än den som klarat sig undan.
Kommentarer
Man får väl se om det kommer upp som ett säljargument på blocket.
#2 Trasten... inte omöjligt att argumentet dyker upp. Den som sitter med en icke-fixad VW har nog möjlighet till en extrapeng här.
Man får ha med sig en dator då för att se om det stämmer.
Det låter inte som någon problemfix sker inom VW. Luktar nödlösning lång väg, och det går aldrig bra. Diesel gate-modeller kan inte vara annat än vara iskalla på marknaden när fd. företags/tjänstebilar ska ut i andrakvalet.
Hjälper inte ett dugg ifall de är kraftigt prissänkta, köparen står med all risk för att vw off-loadar sina fuskvrak med leende på läpparna.
Ett DPF-byte börjar på 11,000kr för VW. Slutar nånstans runt 32,000kr beroende på modell.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.