Har blivit dags för ny bil och det står mellan Volvo v40/60 alt. s60 T5 2014-2016 och BMW 328i 2013-2015.
Har läst runt lite och bland annat hört att BMW känns sportigare att köra men kräver mer service och när någonting väl pajar så kostar det skjortan:/
Volvo T5 ska det också vara ganska bra tryck i men är mer comfort. Även hört från något håll att Volvos automatiska växellåda ska vara ganska så skit.
Mina krav är väll inte jätte höga. Bilen får gärna ha lite tryck i sig och kännas lite sportig att köra. Läderstolar eller liknande, automat med paddlar och bra ljud är mina enda krav. Då jag inte kör så långa streckor (ca 3 mil ToR) känns Diesel inte som ett alternativ. Bilen ska främst användas till och från jobb men även för "nöjeskörning".
Min budget ligger på 150 000-200 000kr.
Vad säger ni? Är det värt att chansa på en BMW och kanske betala mer för service och reparationer eller gå på en säkrare Volvo?
Har ni andra tankar eller förslag tas dessa varmt emot!
Kommentarer
Köp inte 328i, underbar motor men det var så mycket problem med den att det blev ett Class Action Lawsuit i USA mot BMW.
Ifall du ska ha en 4-cylindrig BMW kan jag rekommendera B48:an, lanserades 2016 i 320i och 330i. Fick bättre gångkultur, lägre förbrukning och alla svaga punkter åtgärdade. Körde själv 6000 mil med en sån.
Du får ursäkta men varför är paddlar ett krav när du ändå vill ha automatlåda ? Den gör ju nästan undantagslöst ett bättre jobb själv än chauffören som sitter i förarstolen och leker med paddlarna...
Det finns ju ofta i alla fall ett par olika program att välja på hur lådan skall agera och det brukar räcka.
Har paddlar i min bil, provade hur de funkade första dagen jag ägde bilen, sen dess är de nästan oanvända.
Vill jag vara väl förberedd innan en omkörning och växla ner, är det bättre att peta till sportläget på spaken, då växlar den ner ett hack och jag har maximal prestanda från lådan sen när jag trampar på, inget jag kan sköta bättre själv.
Det är än dock en vanlig automat, ingen padellåda ala' Ferrari som slår i nästa växel fortare än en blinkning.
Det är rätt kul att paddla själv även om automatlådan skulle göra ett bättre jobb.
Rikard, det är verkligen inte som en Ferrari låda. Men de nyare 8-växlade Zf-lådorna är bra mycket snabbare än de äldre 6-växlade.
Fast jag vill nog ändå hävda att vill man ha snabba och effektiva växlingar så skall man överlåta det till automatlådan - och har man riktigt bråttom lär man ju använda "sport-läget" även om det ofta är onödigt. Vill man absolut ha paddlar och dessutom använda dessa så kan man väl istället välja en manuell låda - kan man tycka...
Men pi, det är ju ingen som använder dessa paddlar hela tiden. Köper man en manuell bil så måste man alltid växla själv.
Jag ville ha automat och paddlar när jag köpte min BMW. Det var kul att ibland använda dom, handlar inte om att växla snabbare eller effektivare.
Exakt Apex, det hamnar på ”kulkontot” jag har haft ett diselbilar med slika paddlar.
Helt hopplöst idiotiskt, men t.ex på en BMW 340i eller för den skull en lika varvvillig 330i är det KUL.
Men paddla upp är väl ganska ointressant. Där är det ju som du säger, det gör nog bilen bäst själv.
MEN, i den dystopi vi nu gått in i så har satan monterat elektronisk handbroms i alla bilar. Ska man ta sig runt på en isig småväg vill man ju åtminstånde kunna vänsterbromsa, men då hindras man av nån jävla dator. Så, det enda man har är att växla ned och motorbromsa sig till en 60-40 bromsfördelning typ. Skulle man mot förmodan hitta en automat som faktiskt låter en motorbromsa normalt så är paddlarna den sista kakan i burken av den tid då det var kul att köra bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.