Jag måste köpa en "ny" dragbil. Behöver kunna dra ett tungt hästsläp, 2 ton (jag har BE). Måste vara 4hjulsdrift med både LD och HD.
Kan man hitta en sådan, bra och begagnad?
Uppdaterat: 2015-11-30 13:51
Kommentarer
Gäst (ej verifierad)
Hur stor är din budget och hur länge ska du ha bilen?
Bra frågor! Har inte funderat över budget... Blir väl helst ett lån med liten månadskostnad. Bilen skall räcka länge, den jag har nu har jag haft i 15 år. Kör inte så långt, runt 1000 mil
Uppdaterat: 2015-11-30 14:41
Gäst (ej verifierad)
Stina, jag skulle leta upp en Toyota Landcruiser, finns få bilar som håller ihop bättre och den är en legend i 4wd-sammanhang.
Den har allt du frågade efter men är väl inte direkt snål eller billig.
Finns med diesel också.
Fördelen är att du kan köpa lite äldre begagnat utan att det är en jätterisk men förstås är skicket alltid viktigt.
Har en kompis med en Landcruiser och då kan jag säga att funderar du på en bensinare så lägg av rätt bra med pengar på bränslekontot. F ö en rejäl bil men "liten månadskostnad" är nog inte direkt signumet på den.
Uppdaterat: 2015-11-30 15:00
Gäst (ej verifierad)
Pi, vilken 4wd som kan dra 2 ton och har lågväxel, som går på bensin, är snål på soppa?
Vilken motor är det kompisen har?
V8 är ju starkast men förstås drar den en del.
Å andra sidan, när man har tungt släp. så är det inte givet snålare med mindre motor.
Här var det frågan om 1000 mil per år, då kan bensin funka även om jag nämnde att den finns med diesel också.
Leifer - jag sa ju att det är en bra bil - men törstig. Håller inte reda på alla kompisars bilmotorer men denna kompis har vid flera tillfällen nämnt just detta med bränsleförbrukningen som det negativa. Det var sagt som en upplysning till TS. Sen kan jag hålla med om att kraven är rätt stora och det är inte så många bilar som tillgodoser dessa - och definitivt inte till "liten månadskostnad". Sen är ju en hyfsat ny Landcruiser inte nån direkt billig bil att köpa heller så TS budget har ju en viss betydelse...:) För skall också denna fungera under 15 år så bör den nog vara relativt ny.
Om man kör 1000 mil per år är bränslekostnaden inga större problem, en så tung diesel är så dyr i skatt att den inte går ihop på den sträckan......
Finns ju en del suvar, ford explorer, jeep cherokee mfl som klarar specen, säkert också subaru.
Har man inte tvånget att köra runt med passagerare, varför inte en pickup, nissan navara, toyota hilux osv och då kan en diesel gå ihop, skatten är lägre på lastbilar.
Mekaniskt stryktåliga, bra dragbilar och dom finns ju med 5 sittplatser och kort flak.
Ford ranger är inte dum, billigare begagnad än mazda-pickupen som är exakt likadan.
Uppdaterat: 2015-11-30 15:32
Gäst (ej verifierad)
Pi, btw, i ljuset av den nya goda andan så skulle jag uppskatta om du kallar mig vid mitt nya nick. Det blir då också mer begripligt för nya som läser trådar.
har haft en Ford Ranger en gång i tiden!! Den hade små säten även i bak, så det gick att stuva in passagerare för inte alltför långa turer. Skall kolla på den och på landcruisern. tack för alla tips!
Om man tänker sig en begagnad, hur många mil bör den ha gått, max, om man som jag vet ungefär var man häller i spolarvätskan och inte heller är mer intresserad än så... Att hitta en "tjej-körd" lär väl vara svårt, dock
hehe, inte skall pållarna med till Himalaya - dit åkte jag först med flyg till Peking och sen tåg över Tibetanska högplatån till Lhasa och sen olika bussar och sen uppåt till fots mot Everest BaseCamp.
Mycket att Googla på nu, kanske pick-up ligger bäst till för min dåliga ekonomi ändå, fast en Landcruiser vore coolt. Har en kompis som har en Volvo XCnånting, skall höra med henne också
Resonemanget om LC och Himalaya är lite överdrivet.
Finns ju få eller ingen bil som är så hållbar (både vid tufft brukande och vid vanligt brukande) i den klassen och samtidigt så sofistikerad även för vanliga vägar.
Populär bil även i Sverige för t.ex. fjällhotell och sån verksamhet.
http://www.expressen.se/motor/robust-finlirare/
"Ingen är däremot så bekväm över stock och sten, och på landsväg – som Toyota Land Cruiser."
Köper man en lite äldre så tror jag ändå man kan ha igen pengar på att den håller ihop så bra.
Fast är tanken att dom skall fungera bra under 15 år så gäller det nog att handla en relativt ny bil - och med TS krav blir det nog rätt dyrt.
Men som redan konstaterats - det är svårt att få några bra råd när ingen budget redovisats.
Denna klarar i alla fall 2 t dragvikt - http://www.blocket.se/dalarna/Suzuki_Grand_Vitara_1_9DDis_64062826.htm?ca=9&w=3
Uppdaterat: 2015-11-30 20:07
Gäst (ej verifierad)
15 år lät lite överdrivet. Är väl bättre att gå ner en del i pris och köpa en äldre i gott skick än att köpa en bil för flera hundra tusen och sen ha den 15 år.
Annars går det inte ihop om man vill hålla ner kostnaderna.
Håller med om att 15 år känns lite överdrivet idag men Grand Vitaran jag länkade till var ju relativt ny, inte så många mil och hade i mina ögon ett överkomligt pris. Och klarar 2 ton "på kroken" - även om vägskatten är lite halvfläskig. Men det är nog att ge och ta med dom kraven.
Hörru Gäsp -ytterligare ett märke att kolla. En ny VW Amarok, min man kör Caddy sen stenåldern - kanske kan man få ett bra pris på en Amarok då. Men varför ett sånt töntigt namn, Amarok ???
Nu kommer jag säkert få skäll för att jag föreslår denna bil med tanke på dess okända kvalite. Men en Land Rover Discovery med V6 diesel kan man få för kaffepengar.
saabnisse - jag kollade bilregistret och där tyckte jag det stod 2000 kg som max släpvikt. Men sen kan ju t ex körkortsbehörigheten också strula till det.
TS kan ju kolla själv med denna kalkylator - https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Stina - du får dock direkt svar på din fordonskombination utan att behöva fundera och bilnumret på beggade bilar brukar man ju för det mesta se i annonsen - t ex KRY384 på den länkade Vitaran. Kolla mot ditt släp och se om den är OK.
Pi; kollade och bilen får dra Max 2000 kg, alltså ingen marginal där. Men den har gått 43000 mil drygt vilket verkar alldeles för mycket. Hur lång livslängd har en motor?
Nä Stina - den har gått 6680 mil och är ganska precis 5 år gammal. Sen börjar det nog bli ont om bilar med "marginal" när vi talar om dessa dragkapaciteter. Tyckte att du sa 2000 kg som krav...
Leasa går nog bra - om man sköter bilen och undviker skador. Kanske svårt om man ofta skall dra tunga släp - vad vet jag. Sen lär nog en ny bil som klarar dina krav bli relativt dyr i månadskostnad.
Kommentarer
Hur stor är din budget och hur länge ska du ha bilen?
Hur långt ska du köra per år?
Bra frågor! Har inte funderat över budget... Blir väl helst ett lån med liten månadskostnad. Bilen skall räcka länge, den jag har nu har jag haft i 15 år. Kör inte så långt, runt 1000 mil
Stina, jag skulle leta upp en Toyota Landcruiser, finns få bilar som håller ihop bättre och den är en legend i 4wd-sammanhang.
Den har allt du frågade efter men är väl inte direkt snål eller billig.
Finns med diesel också.
Fördelen är att du kan köpa lite äldre begagnat utan att det är en jätterisk men förstås är skicket alltid viktigt.
Vilken del av landet bor du?
Man kan ju leta fram några objekt på blocket.
Har en kompis med en Landcruiser och då kan jag säga att funderar du på en bensinare så lägg av rätt bra med pengar på bränslekontot. F ö en rejäl bil men "liten månadskostnad" är nog inte direkt signumet på den.
Pi, vilken 4wd som kan dra 2 ton och har lågväxel, som går på bensin, är snål på soppa?
Vilken motor är det kompisen har?
V8 är ju starkast men förstås drar den en del.
Å andra sidan, när man har tungt släp. så är det inte givet snålare med mindre motor.
Här var det frågan om 1000 mil per år, då kan bensin funka även om jag nämnde att den finns med diesel också.
Leifer - jag sa ju att det är en bra bil - men törstig. Håller inte reda på alla kompisars bilmotorer men denna kompis har vid flera tillfällen nämnt just detta med bränsleförbrukningen som det negativa. Det var sagt som en upplysning till TS. Sen kan jag hålla med om att kraven är rätt stora och det är inte så många bilar som tillgodoser dessa - och definitivt inte till "liten månadskostnad". Sen är ju en hyfsat ny Landcruiser inte nån direkt billig bil att köpa heller så TS budget har ju en viss betydelse...:) För skall också denna fungera under 15 år så bör den nog vara relativt ny.
Om man kör 1000 mil per år är bränslekostnaden inga större problem, en så tung diesel är så dyr i skatt att den inte går ihop på den sträckan......
Finns ju en del suvar, ford explorer, jeep cherokee mfl som klarar specen, säkert också subaru.
Har man inte tvånget att köra runt med passagerare, varför inte en pickup, nissan navara, toyota hilux osv och då kan en diesel gå ihop, skatten är lägre på lastbilar.
Mekaniskt stryktåliga, bra dragbilar och dom finns ju med 5 sittplatser och kort flak.
Ford ranger är inte dum, billigare begagnad än mazda-pickupen som är exakt likadan.
Pi, btw, i ljuset av den nya goda andan så skulle jag uppskatta om du kallar mig vid mitt nya nick. Det blir då också mer begripligt för nya som läser trådar.
har haft en Ford Ranger en gång i tiden!! Den hade små säten även i bak, så det gick att stuva in passagerare för inte alltför långa turer. Skall kolla på den och på landcruisern. tack för alla tips!
Om man tänker sig en begagnad, hur många mil bör den ha gått, max, om man som jag vet ungefär var man häller i spolarvätskan och inte heller är mer intresserad än så... Att hitta en "tjej-körd" lär väl vara svårt, dock
Jovisst är landcruiser en legend i 4wd-sammanhang.
Men är den inte lite skott över målet om det handlar om en vettig dragbil.
Landcruiser är en ytterst kompetent terrängbil, så ska pållarna med till himalaya kan det vara nåt.
Annars finns det ju vardagligare bilar som fixar den uppgiften.
Ska man inte tvunget hämta hästarna på ängen, behövs ju varken lågväxel eller diffspärrar.....
Under 12000 mil, eftersom du kör lite per år, kan vi ju leka med tanken att du har den i 15 år, då kommer den upp i 25 tusen mil....
Det är inte mycket....
Däremot bör den vara hyfsat ny, om du tänker dig ha den ett tag.
Så en som rullat 8-12000 mil på kanske 3-4 år, skulle vara vettigt.
Tänk på att en dieselbil blir väldigt dyr i vägskatt, över 10.000 är inte ovanligt, och körs det bara 1000 mil per år, blir det dyra mil.
Ser förresten att en Landcruiser får bara dra 1400 kg. (750 med enbart B)
duccedriver, jo man kan ju tycka att t.ex. en begagnad Volvo XC90 borde klara det.
Vill man ha lite lyxkänsla så kan man köpa den med V8 bensinmotor, så lär den klara att dra riktigt tungt.
Är ju dessutom en Yamaha-motor! :)
hultarn, oj, var det oavsett motor?
Vidstige: Har inte kollat flera, men den jag kikade på var en 2005 diesel.
hultarn, tillåten dragvikt beror på vilken behörighet man har. De flesta LC får dra 2800kg.
12.000 mil, det är mycket det. Min har gått mindre än 19.000 mil på ca 15 år...
Kanske någon av er som är intresserad av den? Mitsubishi L200. Lite rost, men inget som bilprovningen slog ner på.
hehe, inte skall pållarna med till Himalaya - dit åkte jag först med flyg till Peking och sen tåg över Tibetanska högplatån till Lhasa och sen olika bussar och sen uppåt till fots mot Everest BaseCamp.
Mycket att Googla på nu, kanske pick-up ligger bäst till för min dåliga ekonomi ändå, fast en Landcruiser vore coolt. Har en kompis som har en Volvo XCnånting, skall höra med henne också
saabnisse: Ja, det är sant, med BE får man dra 2800, och det har ju TS.
Annars är bilen för tung:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 750
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 1400
Fåniga regler.
Kompisens bilmotor; ingen aning - hon får nog leta fram pappren på den...
Stina ska ha en Suzuki Grand Vitara XL7, rejäla doningar med japansk kvalitet.
XL7:an har lågväxel och sju sittplatser vid behov, finns både bensin och diesel.
Har haft en XL7:a själv, fungerade felfritt under de år den ingick i hushållet.
Svårt när det inte redovisas någon budget. Alla bilar med "riktig" 4Wd kostar en hel del i drift men i gengäld är de inte så dyra att köpa.
Ett "budgetalternativ" kunde vara en Mitsubishi Pajero.
Eller Nissan Patrol, fast dom är rätt ovanliga
Resonemanget om LC och Himalaya är lite överdrivet.
Finns ju få eller ingen bil som är så hållbar (både vid tufft brukande och vid vanligt brukande) i den klassen och samtidigt så sofistikerad även för vanliga vägar.
Populär bil även i Sverige för t.ex. fjällhotell och sån verksamhet.
http://www.expressen.se/motor/robust-finlirare/
"Ingen är däremot så bekväm över stock och sten, och på landsväg – som Toyota Land Cruiser."
Köper man en lite äldre så tror jag ändå man kan ha igen pengar på att den håller ihop så bra.
Och den klarar ju liksom jobbet garanterat.
Fast är tanken att dom skall fungera bra under 15 år så gäller det nog att handla en relativt ny bil - och med TS krav blir det nog rätt dyrt.
Men som redan konstaterats - det är svårt att få några bra råd när ingen budget redovisats.
Denna klarar i alla fall 2 t dragvikt - http://www.blocket.se/dalarna/Suzuki_Grand_Vitara_1_9DDis_64062826.htm?ca=9&w=3
15 år lät lite överdrivet. Är väl bättre att gå ner en del i pris och köpa en äldre i gott skick än att köpa en bil för flera hundra tusen och sen ha den 15 år.
Annars går det inte ihop om man vill hålla ner kostnaderna.
Håller med om att 15 år känns lite överdrivet idag men Grand Vitaran jag länkade till var ju relativt ny, inte så många mil och hade i mina ögon ett överkomligt pris. Och klarar 2 ton "på kroken" - även om vägskatten är lite halvfläskig. Men det är nog att ge och ta med dom kraven.
Ja nu har jag fått något att bita i...
Men att säga att 15 år är överdrivet idag är väl lite taskigt - eller har kvaliteten på grejorna minskat så mycket?
Hörru Gäsp -ytterligare ett märke att kolla. En ny VW Amarok, min man kör Caddy sen stenåldern - kanske kan man få ett bra pris på en Amarok då. Men varför ett sånt töntigt namn, Amarok ???
Pi; jag gillade Grand Vitaran!
Gäsp; skyll detta på mina föräldrar...
Grand Vitara är ju fin, men klarar inte 2000 kg släp!
Nu kommer jag säkert få skäll för att jag föreslår denna bil med tanke på dess okända kvalite. Men en Land Rover Discovery med V6 diesel kan man få för kaffepengar.
Vidstige; har nog tyvärr inte råd med den fina Landcruiser...
Diesel; för dyr. Faan nära en miljon i nyinköp
Hur mycket pengar är du beredd att lägga?
Vilka pengar folk har att lägga ner på en "sketen" bil. Nu deppar jag ihop.
Min man hade en gammal original folkabuss och han svetsade jämt på den. Jag har annat att göra än att elda säkerhetsbälten via svetsgnistor...
En Discovery från 2005 eller 2006 får du för 100 000 kr.
Ska du ha bilen mer än 5 år föreslår jag att du köper en helt ny bil.
saabnisse - jag kollade bilregistret och där tyckte jag det stod 2000 kg som max släpvikt. Men sen kan ju t ex körkortsbehörigheten också strula till det.
TS kan ju kolla själv med denna kalkylator - https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
vonKlotenhjelm - landroverhell var ju inte bra. Ingen Landrover.
Pi- tack för kalkylatorn, med det BE jag har borde det mesta gå att köra
John2008- ja, troligen - mest för att inte tillbringa alltför många dagar googlandes, haha!
Diesel- 100.000 för en 10 år gammal bil är för mycket pengar.
Tack än en gång för alla kloka tips, de uppskattas verkligen!!
Stina - du får dock direkt svar på din fordonskombination utan att behöva fundera och bilnumret på beggade bilar brukar man ju för det mesta se i annonsen - t ex KRY384 på den länkade Vitaran. Kolla mot ditt släp och se om den är OK.
Pi; kollade och bilen får dra Max 2000 kg, alltså ingen marginal där. Men den har gått 43000 mil drygt vilket verkar alldeles för mycket. Hur lång livslängd har en motor?
För övrigt hade jag fel; har haft bilen i 10 år, inte 15 som jag lurat i er... Sorry
Just nu funderar jag på att leasa en sprillans ny nånting. Är leasing bra?
Nä Stina - den har gått 6680 mil och är ganska precis 5 år gammal. Sen börjar det nog bli ont om bilar med "marginal" när vi talar om dessa dragkapaciteter. Tyckte att du sa 2000 kg som krav...
Leasa går nog bra - om man sköter bilen och undviker skador. Kanske svårt om man ofta skall dra tunga släp - vad vet jag. Sen lär nog en ny bil som klarar dina krav bli relativt dyr i månadskostnad.
Pi - Asch jag läste fel nånstans. Ja den bilen motsvarar mina krav...
Får sova på saken. Tack Pi!
Lason läxade upp mig i en annan tråd det här med BE-kort.
Hur mycket man får dra stämmer inte alltid med bilens max.
Det finns olika regler beroende på när man tog sitt körkort, även om man har fullt be.
Jag trodde det var som förr, men fick tji.....
Jag är glad att jag har gammalt, annars får man ändå läsa på .....
En motor går oftast långt, det är vanligen tiden som knäcker bilar.
Går den många mil årligen, är över 50000 inget konstigt, men vill man inte chansa på att behöva meka då och då, bör den säljas innan 15 år.
Själv kör jag bilar som är på sluttampen, men vet också vad det innebär, ett fullutrustat garage är ett stort plus.....
Med de få mil din rullar, vill jag påstå att det är åldern som avgör!
Jag trodde standardlösningen för hästägare var en Subaru Outback eller Forester. Såna brukar synas på hästgårdarna där jag bor.
En Mercedes GLK kanske:
http://www.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passengercars/home/world/news_and_events/Nyheter/riktiga_dragbilar.html
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.