Vi Bilägares forum

Solceller, elbil och laddning

Solceller, elbil och laddning

Jag har under en tid kollat runt, läst, googlat om att installera solceller på hustak. Nu när det har blivit enklare att få ta del av bidrag för installera solceller, batteri och laddbox kanske det är tid för att ta den där investeringen som jag tänkt på under lång tid. Bor sedan 25 år tillbaka i en modern villa, men av någon märklig anledning valde byggherren att förse våra hus i villa området med elvärme. Det förbryllade mig redan på byggstadiet, men vi kom försent in i byggprocessen annars hade jag försökt ändra på detta. Förbrukar 24000kW per år. Detta har jag fått ned till 17000kW m.h.a en luftvärmepump.

Kommer under året också att byta till elbil, så en laddbox skall installeras också. Planen är att det ska bli en box med dubbla uttag, fruns bil skall också bytas så småningom. Då får det bli elbil där också, om vi skall ha två bilar.

I.o.m att detta är ViBilägare så kanske denna tråd får fokusera på bilbytet, men det kommer slinka med lite om solcellsinvesteringen också. Är självklart intresserad om någon i forumet har erfarenhet av solcellsinstallation på sitt hus.

Krav på elbilen är:

- Dragkrok, för vår släpkärra. Familjen har två båtar och villa, en hel del grejer som körs/fraktas under sommarhalvåret.

- Har kört 5-6st SUV efter varandra, så kanske det är dags för något annat. Dagens Grandland X, är max storlek. Vi behöver inte större bil än så. Kan rent av gå ned i storlek.

- Värmepump, troligtvis ett krav. Är lite osäker på vad det innebär att INTE ha värmepump.

- Behöver inte klara 0-100 på 4 sek. Kör inte så många rödljusrace nu för tiden.

- Kan vara en elbil med single motor. Helst framhjulsdrift. Detta är av gammal vana, har kört framhjulsdrivna bilar under så många år så jag tappat räkningen. En hel del 4wd också, men bakhjulsdrivna bilar kan jag räkna på ena handens fingrar. Men ingen är sämre än man kan ändra på sig, så jag behöver nog testa några bakhjulsdrivna elbilar.

Uppdaterat: 2022-01-10 15:53

Kommentarer

Som fortsättning på tråden kan jag sammanfatta mina fyra provkörningar av elbilar så långt.

Polestar 2, single motor. En fantastiskt bil att köra, bra förarmiljö, enkel skärm att hantera och hitta funktioner. Jag förstår verkligen att denna bil får mycket bra betyg i tester som bil att köra, men att den får stryk när det gäller energieffektivitet. Drar runt 2kWh i snitt. Klarar kravet på dragkrok. Värmepump, endast om man lägger till 50.000kr för ett extra paket, där värmepump då ingår. Svagt, att behöva köpa ett paket för den summan pengar för att få värmepump.

e-Niro, en enkel bil att hantera. Inga konstigheter, här finns både skärm och rattar till funktioner. Kanske inte den bästa vägvagnen, lite för mycket buller. Hårda och platta stolar. Dragkrok, tänkte faktiskt inte på att kolla detta när jag provkörde. Tror att man får en bil som funkar alla dagar i veckan, men man får göra avkall på komfort. Kanske nästa e-Niro passar bättre när den kommer under året.

MG Marvel, klart positiv upplevelse. Kanske lite för platta och hårda stolar, men gott om inställningsmöjligheter. Skön att köra, går tyst och mjukt. Mycket komfortabel bil. Klarar kravet på dragkrok. Modellen utan AWD, har bakhjulsdrift. Den fanns inte för provkörning, så jag körde AWD. Storleksmässigt något för stor för vårt behov, men skulle kunna vara en klar kandidat om storleken kan accepteras.

Volvo XC40 Recharge FWD, lagom storlek. Förarmiljö i toppklass, som Polestar2. Det märks direkt man sätter sig i förarstolen, sitter som en kung. Klarar dragkroks kravet. Nackdelar, en mycket tjock ratt att hålla i, känns lite instängd med sin högt uppdragna sidor, hockeyklubban på bakdörrarna är ju vansinne där man låtit bli att förse bakdelen på dörrarna med glasrutor utan det finns en stor plåt vilken skymmer sikten snett bakåt. Lite struttig gång på vägen men går tyst.

Intressant är att MG Marvel topputrustad inkl vinterdäck och dragkrok, kostar lika mycket som basutrustade Polestar inkl vinterdäck och dragkrok men exkl värmepump. Likaså XC40 basutrustad med året-runt-däck inkl dragkrok. Men det ska väl till Polestar och Volvos fördel sägas att skillnaden känns verkligen att de har ett litet försprång i kvalitet och förarmiljö.

Leveranstid på MG, Volvo och troligtvis Polestar är ca 8 månader just nu.

Uppdaterat: 2022-01-10 16:14

Kul att höra om hela projektet framöver när du kommer till skott.

Och jag har stirrat mig blind på framhjulsdrift men efter att ha kört många bakhjulsdrivna elbilar på provocerat vinterväglag och riktigt tagit ut det som går måste jag säga att det är inga nackdelar med bakhjulsdrift på en tung elbil. 😊

För mig kommer det inte att vara någon big deal .

Uppdaterat: 2022-01-10 16:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Du har en bra möjlighet till att bygga en relativt stor anläggning i och med att du har ganska stor förbrukning.

Än så länge är det inte fördelaktigt med batterilagring, även om det kommer starkt nu och sjunker i pris, men beroende på hur du tänker dig med timavtal på elen så finns det just nu bra fördelar med att producera på dagen och sälja överskott och sedan köpa på natten när priset är lägre.

Men som tekniknörd hade jag ändå valt att lägga på batterilagring om ekonomin finns, det ger dig också möjlighet att spara el till en ”regnig dag”

Bilarna verkar du ha bra koll på, jag vet vad du kommer att välja…

Uppdaterat: 2022-01-10 16:41
*Robban

Batteri har jag tänkt ska ingå i investeringen, om jag kan finna någon leverantör med vettigt pris vill säga, Springer lätt iväg i kostnad när man lägger på ett batteri.

Uppdaterat: 2022-01-10 16:45

Ser ibland annonser från solcellsföretag som har med batteri i sina paket, men har inte så stor koll på det mer än ett intresse…

Får solceller på nya boendet om en knapp månad.

Uppdaterat: 2022-01-10 16:48
*Robban

Kul att du med kikar på elbil så pass nu och verkar bestämt dig att det är däråt det ska gå vid nästa bilbyte. :)

Nu vet jag inte hur behovet av större baklucka ser ut men har du tittat på Model 3 SR+? Den är rymligare än man tror, sjukt snål och med det överlägset bästa laddnätverket. Dragkrok som får dra 1050 om jag inte minns fel.

Uppdaterat: 2022-01-10 16:56

Batterier kostar tyvärr rätt rejält om man vill ha nån användbar kapacitet. Har pysslat lite med solceller och batterier "off grid" och batterikostnaden rusar snabbt iväg.

Uppdaterat: 2022-01-10 17:09

Henrik M, min fru tar hela tiden upp att vi ska kolla på Tesla, så den kommer nog ingå i provkörningen. Jag har sett att 3:an har en vanlig bagagelucka(typ sedanmodell) så det kan nog bli en fråga vi måste prata om hemmavid.

Uppdaterat: 2022-01-10 17:27

Pi, det är lite av en utmaning när jag tittar runt på solcellsanläggningar. Har bett om offerter från tre olika företag, får se om de återkommer under januari. Ett av de företagen har batteri med i sitt pris, i de annonser som de kör på marknaden. Skulle de återkomma med en bra offert, så är det klart intressant. Sägs att man ska dimensionera batteriets storlek efter solcellsanläggningen. Typ 1kWh på batteriet efter 1000kWh på solcellsanläggningen. Så om jag kommer upp i 10.000kWh på solcellsanläggningen, ska batteriet vara på runt 10kWh.

Uppdaterat: 2022-01-10 17:31

Anmälde mig idag till Fisker mailutskick, de ska lansera sin Fiskers Ocean i slutet på 2022. En Fisker Ocean Sport, single motor varianten är satt till ett pris på 450.000kr. Går att lägga reservation på om man vill. Problemet för mig är att den är ett nr större än den vi har idag. Målet var att ha lika storlek(Opel Grandland X) eller mindre på nästa bil.

Uppdaterat: 2022-01-11 13:09

Såg i nån tråd att batterier på runt 10 kWh ligger in prisklassen 75.000--100.000 kr - men sen hjälper ju staten till med rätt mycket av den kostnaden. Dock uttryckte nån som hade lösningen att han var tveksam till om den verkligen skulle ge nåt rent ekonomiskt.

Uppdaterat: 2022-01-11 16:51

Pi, ser man på återbetalningen för batteri är det just nu tveksamt, men priset sjunker snabbt och med ökade elpriser och framför allt mer varierande elpriser så kommer återbetalningen komma snabbare.

Att kunna köra på egen sparad el till frukosten eller middagen när solen inte skiner för att slippa topplasttimmarna är ju aldrig fel.

Uppdaterat: 2022-01-11 18:04
*Robban

Inte så säkert att priserna sjunker speciellt snabbt - se bara på priserna på vanliga AGM eller Gel-batterier. Nu vet jag inte vilken teknik man har i dessa batteribankar men ändå... Sen är ju inte 10 kWn så mycket - speciellt om du kanske också skall värma upp huset. Men visst är det en liten buffert. Däremot så kan ju ökande elpriser bättra på lönsamheten rejält för solcellslösningar. Dock har dessa inte gett speciellt mycket senaste månaden/månaderna och det är väl det tråkiga att när man behöver det som mest så ger de som minst.

Uppdaterat: 2022-01-11 19:05

Batterilösning handlar mer om det som kallas för egenanvändning. Har du inga batterier så är en normal egenanvändning, hur mycket du själv klarar att förbruka av det som solcellerna producerar, runt 50%. Resten säljs ju tillbaka till elnätet, med en lite intäkt som följd. Brukar ligga på Spotpris -4 öre. Med batteri brukar egenanvändningsgraden öka med runt 20 %, alltså en total nyttjandegrad av ca 70-75% av vad solcellerna producerar.

I mitt fall så tänker jag att batteriet skapar en jämn laddström till kommande elbil. Att ladda en elbil direkt från solceller tror inte jag är möjligt, måste vara en jämn laddström som bara batteriet(och elnätet) klarar.

Har du elbil som drar 2kWh per mil, så kan du köra 5mil om dagen som då batterilösningen klarar att ladda.

1500mil/år är ca 4 mil per dag i snitt, håller man sig bara till lokala resor så fixar batteriet uppladdningen av elbilen. Men det är klart, så fort du kör längre så måste det bli en kombo av batteri och elnätet.

Uppdaterat: 2022-01-11 22:08

Fast du kan ju inte ta ut 10 kWh under en natt ur ett batteri med en nominell kapacitet på 10 kWh. Men jag kanske missuppfattade detta ?

Uppdaterat: 2022-01-11 22:29

Kan konstatera att det kommer bli ett jagande från min sida för att något solcellsföretag att förse mig med offert. Ingen har svarat på min förfrågan ännu. Ett av företagen som jag väntar på kontakt, installerar 5 st solcellspaket per dag just nu. Tänk er att ett paket hamnar kring 150.000kr i snitt så blir det en hel del i omsättning, bara för ett företag. Om nu många av solcellsföretagen är lika hårt engagerade, så är denna marknad oerhörd lukrativ för företagen. Risk för att ett och annat företag inte är så seriösa utan ser bara stålar framför sig. Jag hade tänkt mig besikta installationen m.h.a ett auktoriserat besiktningsföretag så jag har rejäla papper på hur de har skött installationen. Framförallt kunna använda besiktningsprotokollet för att få felaktigheter åtgärdade. Men som sagt, nummer ett är att få hit ett företag i dessa lukrativa tider.

Uppdaterat: 2022-01-13 16:28

Jag har sedan maj 2020 solceller (10 kW), och valde Cellsolar. De var seriösa och öppna för olika lösningar.

Jag började med att kontakta flera leverantörer, men bara två av dem var intresserade av att komma och diskutera optimal lösning på plats. En av de andra skickade kontrakt att skriva på redan i första kontakten! De hade bara tittat på huset på Eniro flygbild...

Jag har kontrakt med Telge energi, så värdet på mitt överskott på sommaren lagras hos dem och elen jag köper på vintern dras från den "banken". Förra året betalade jag el enbart för februari och mars månad. Totalt 580 kr.

Så, det är mitt "batteri"...

Optimus: har du frågor och funderingar, får du gärna kontakta mig.

Uppdaterat: 2022-01-14 18:55
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja Hultarn sånt här med solceller är riktigt fränt och bra och dessutom när elbilarna är på frammarsch och man önskar all denna teknik hade funnits på den tiden man ägde och byggde hus. 😊

Numera på gamla dar får man nöja sig med en 200w panel på husbilen och vara självförsörjande där, förutom den billiga dieseln då 😂

Uppdaterat: 2022-01-14 19:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har fått ett par offerter från en första leverantör. En gällande en mindre offert där man lägger solceller på bara hustaken, blir ca 6000kWh per år, inkl batteri och laddbox easee på runt 115000kr.

Den andra är på ca 9000kWh inkl batteri och laddbox, på runt 150000kr.

Skillnaden på dessa är att den mindre ligger solceller endast på bostadshuset, den större även på garaget.

Försöker få till offert från ytterligare ett par lev i nästa vecka, om de har tid. De verkar skära guld just nu.

Uppdaterat: 2022-01-14 22:20

Hultarn, intressant. Jag kontaktar gärna.

Uppdaterat: 2022-01-14 22:21

Nu lite om elbil. Var kontakt med Bilia i Stockholm idag. De kör en kampanj på privatleasing på Volvo XC 40 Fwd elbil. För 3995 får man utrustningspaketet Core och 1000mil/år och service. Jag som vill ha 1500mil/år och dragkrok hamnar på ca 4500kr/mån. Ett riktigt bra privatleasingspris. Kan naturligtvis inte jämföras med ett förmånsvärde där bilföraren kanske betalar ett par tusen per månad, men för en privatåkare är detta ett mycket bra pris. Nackdelen med elbilar från Volvo just nu är att de är utrustade med året-runt-däck.

Jag har XC40 elbil på min shortlist, efter provkörningen men jag vet inte just nu hur jag ska hantera detta. Står som ett fån mellan två hötäppar. Ska jag slå till eller vara kall och fortsätta min provkörning med EV6, Ioniq5 m.m Kampanjer dyker ju upp hela tiden, men det verkar som om Volvo satsar just nu, för de har hamnat på efterkälken i elbilsracet.

Uppdaterat: 2022-01-14 22:44

Optimus - har sett att den nypaketerade "billiga" Volvon saknar bl a adaptiv farthållare. Personligen skulle jag inte köpa/hyra en ny och relativt dyr bil utan den funktionen men du kanske tänker annorlunda... Dessutom är det enl tidningarna väldigt lång leveranstid. Men du kanske ramlat över ett annat erbjudande till samma pris ?

Uppdaterat: 2022-01-15 10:37

Ta gott om tid på dig, de billiga aseaterna och snabb teknikutveckling gör att priserna sjunker.

Uppdaterat: 2022-01-15 10:42
Gillar kurvor och rondeller

Optimus

Jag skulle nog testa flera elbilar. Några av de övriga brukar också ha bra kampanjer.

Uppdaterat: 2022-01-15 12:45

En Volvo XC40 recharge hade jag aldrig valt.

Testa en Peugeot 2008 3600kr/mån för en GT-line 1500 mil/år inkl service och laddbox

Uppdaterat: 2022-01-15 13:20

Eftersom MG höjt priserna på sina "inropare" så låter ju priset på Peggan inte helt fel.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:09
Optimus skrev:

Henrik M, min fru tar hela tiden upp att vi ska kolla på Tesla, så den kommer nog ingå i provkörningen. Jag har sett att 3:an har en vanlig bagagelucka(typ sedanmodell) så det kan nog bli en fråga vi måste prata om hemmavid.

Bor ni nära nåt Tesla SC? Annars brukar det finnas gott om folk på Tesla forumet som gärna visar sin bil. Kommer inte ihåg om du skrivit nångång här i raderna vilken del av landet ni bor i.

Såklart du ska prova Teslan med, även om det kanske inte är rätt utförandemässigt på pappret så är den mer praktisk och rymligare än man tror. Och som ViB själva skrev härom dagen, det är en enkelhet med Tesla som gör skillnad.

Kul följa era provkörningar iaf! Hoppas ni finner rätt bil för er framåt. :)

Du skrev att XC40 hade bra erbjudande nu, men stämmer det inte att det erbjudandet gäller 2023 års modell om man förbokar nu? Så stod det tror jag på Volvos hemsida iaf....iså fall är det ju en stund kvar tills man får nån bil.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:17

Yes, jag kommer provköra fler modeller. Räknade lite i går kväll, och kampanjen på XC40 Recharge 2023 är inte så "billig" som det ser ut. Den är räknad på 1000mil/år och på en avskalad version(Core). Räknar jag på en liknande XC40 på CarebyVolvo så slutar notan mer eller mindre på samma belopp samt att CarebyVolvo skickar med tonade rutor och ett klimatpaket(inkl värmepump), så jag behöver inte ha så bråttom. Leveranstiden på en XC40 just nu är 8-9månader, så det blir en 2023 hur jag än gör.

Var inne igår och skulle provköra Peugeot e-2008, men då hade de sålt demobilen.

Håller med motorcykelentusiasten, tror också att de traditionella biltillverkarna blir pressade av asiaternas intåg med bra bilar och till förhållandevis bra priser.

Henrik M, jag bor i Sthlmstrakten så ett Tesla center skall besökas. Dit vill min fru åka med, de andra provkörningarna får jag sköta själv.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:34
Optimus skrev:

Yes, jag kommer provköra fler modeller. Räknade lite i går kväll, och kampanjen på XC40 Recharge 2023 är inte så "billig" som det ser ut. Den är räknad på 1000mil/år och på en avskalad version(Core). Räknar jag på en liknande XC40 på CarebyVolvo så slutar notan mer eller mindre på samma belopp samt att CarebyVolvo skickar med tonade rutor och ett klimatpaket(inkl värmepump), så jag behöver inte ha så bråttom. Leveranstiden på en XC40 just nu är 8-9månader, så det blir en 2023 hur jag än gör.

Var inne igår och skulle provköra Peugeot e-2008, men då hade de sålt demobilen.

Håller med motorcykelentusiasten, tror också att de traditionella biltillverkarna blir pressade av asiaternas intåg med bra bilar och till förhållandevis bra priser.

Henrik M, jag bor i Sthlmstrakten så ett Tesla center skall besökas. Dit vill min fru åka med, de andra provkörningarna får jag sköta själv.

Ja det är viktigt kika på vad man får för pengarna, där många ofta räknar bort sig när de jämför bilar som blir äpple mot kameler om man inte tänker hela vägen.

e-2008 tycker jag verkar ha en rimlig storlek för många, och troligtvis hyfsad räckvidd för flertalet med. Synd bara den har deras hemska interiörlösning, den är verkligen en vattendelare hos folk märker man.

Blir spännande läsa sen när ni provat Teslan, kul att det är just den frun vill med till också, även om jag inte riktigt förstår varför hon vill va med vid den men inte övriga. :)

Ha i bakhuvudet bara att ja, en Tesla känns väldigt annorlunda första stunden, så be gärna att få ta en lite längre provkörning på minst en halvtimma för att få känna er in i det lite. Det som först känns jätteavigt med skärmen faller på plats snabbt och det jag märkt nu när jag kört mycket i mörker med, är hur otroligt skönt för ögonen det är att inte ha något som lyser inne i bilen mellan dig själv och bilen lysen. Svårt att förklara men det gör jättemycket verkligen....

Uppdaterat: 2022-01-15 16:53
Henrik M skrev:

e-2008 tycker jag verkar ha en rimlig storlek för många, och troligtvis hyfsad räckvidd för flertalet med. Synd bara den har deras hemska interiörlösning, den är verkligen en vattendelare hos folk märker man.

Du menar instrumenten över ratten? Jag blir bara mer och mer förtjust i den lösningen, varför har inte alla det? Nära vindrutan och därmed synfältet framåt, och att ha ratten lågt är bekvämt.

Men, som sagt: vissa gillar det inte.

Uppdaterat: 2022-01-15 17:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Du menar instrumenten över ratten? Jag blir bara mer och mer förtjust i den lösningen, varför har inte alla det? Nära vindrutan och därmed synfältet framåt, och att ha ratten lågt är bekvämt.

Men, som sagt: vissa gillar det inte.

Instrumenten så nära vindrutan tycker jag stör i mörkerkörning. Blir inte alls lika avslappnande, är min åsikt. Sen nej, jag gillar inte ha ratten så lågt heller som den blir i deras modeller.

Men ja, vattendelare.

Uppdaterat: 2022-01-15 17:07
Henrik M skrev:

hultarn skrev:

Du menar instrumenten över ratten? Jag blir bara mer och mer förtjust i den lösningen, varför har inte alla det? Nära vindrutan och därmed synfältet framåt, och att ha ratten lågt är bekvämt.

Men, som sagt: vissa gillar det inte.

Instrumenten så nära vindrutan tycker jag stör i mörkerkörning. Blir inte alls lika avslappnande, är min åsikt. Sen nej, jag gillar inte ha ratten så lågt heller som den blir i deras modeller.

Men ja, vattendelare.

Apropå den vattendelaren

Jag provsatt nya 308, jäklar ett sådant lyft mot tidigare modell. Samma koncept men känns så mycket mer genomarbetad och riktigt snygg bil i övrigt.

Uppdaterat: 2022-01-15 17:56

Guran: Ska villigt erkänna jag inte sett den än irl.

Inte så att lokala Peugeothandlarn har så mycket som lockar i sina övriga märken heller...

Men bra de lyft sig, det behövdes.

Uppdaterat: 2022-01-15 18:02
Henrik M skrev:

Guran: Ska villigt erkänna jag inte sett den än irl.

Inte så att lokala Peugeothandlarn har så mycket som lockar i sina övriga märken heller...

Men bra de lyft sig, det behövdes.

Du som bilnörd borde ta en titt på den. Jag tyckte den var riktigt läcker i grönmetallic. Kändes mycket mer gedigen än tidigare modell och en betydligt bättre förarergonomi. Men har blivit dyr, drygt 400kkr för en hybrid.

Men alla bilar har blivit rejält dyra och skillnaden mot helelektrisk har krympt.

Uppdaterat: 2022-01-15 19:12
Guran skrev:

Henrik M skrev:

Guran: Ska villigt erkänna jag inte sett den än irl.

Inte så att lokala Peugeothandlarn har så mycket som lockar i sina övriga märken heller...

Men bra de lyft sig, det behövdes.

Du som bilnörd borde ta en titt på den. Jag tyckte den var riktigt läcker i grönmetallic. Kändes mycket mer gedigen än tidigare modell och en betydligt bättre förarergonomi. Men har blivit dyr, drygt 400kkr för en hybrid.

Men alla bilar har blivit rejält dyra och skillnaden mot helelektrisk har krympt.

Ja helt ok snygg ute men bläää på Pugas interiör!

Totalt ologiskt och kass ergonomi.

Samma gäller alla franska&italienska bilar.

Och till viss del aseatiska med.

Även BMW har gått bort sig, tex mätare som går åt FEL håll?? Som inte är runda??

Oharmoniskt.

Jag vill ha mysigt i kupe’n

Hur svårt ska det vara?

Uppdaterat: 2022-01-16 13:24
Gillar kurvor och rondeller

Jo motorcykelentusiasten, vi förstår att för dig finns bara det tyska statusmärket...

Uppdaterat: 2022-01-16 13:30
Henrik M skrev:

. Det som först känns jätteavigt med skärmen faller på plats snabbt och det jag märkt nu när jag kört mycket i mörker med, är hur otroligt skönt för ögonen det är att inte ha något som lyser inne i bilen mellan dig själv och bilen lysen. Svårt att förklara men det gör jättemycket verkligen....

Men du har en jätteblaffa som lyser upp till höger och stör i mörker.

Kan man invertera den?

(Svart botten och vit text, och justera ljusstyrkan)

Uppdaterat: 2022-01-16 13:32
Gillar kurvor och rondeller

Kolla på MB gjort i tex EQA. Mysigt och lättläst

Uppdaterat: 2022-01-16 13:44
Gillar kurvor och rondeller

Många bilar "inverterar sig själv" i skärmen när det blir lite mörkar ute...

Uppdaterat: 2022-01-16 13:44
40-talisten skrev:

Jo motorcykelentusiasten, vi förstår att för dig finns bara det tyska statusmärket...

Faktiskt inte.

Vi har även en Up sedan de kom (2012). Gillar den stenmycket!

Kul att ratta, snygg ute&inne.

Maxutrustad visserligen. Riktig bra stereo med.

Uppdaterat: 2022-01-16 13:47
Gillar kurvor och rondeller

Självklart går även Teslas skärm över i ett mörkerläge med svart bakgrund när det blir mörkt/skymningen gått tillräckligt långt...

Så nej, den stör inte alls. Utan som jag skrev var det en förvånande positiv sak att mörkerkörningen blev otroligt mycket trevligare utan nåt som lyser upp mellan dig och bilens lysen. Inget jag alls tänkt på under åren innan.

Uppdaterat: 2022-01-16 13:48

Och Miatan med sina Recarostolar med matchande inredning är supermysig.

Båda har tänkt till ergonomiskt.

Men i en klass för sig var Saab 9-5!!

Uppdaterat: 2022-01-16 13:57
Gillar kurvor och rondeller
Henrik M skrev:

Självklart går även Teslas skärm över i ett mörkerläge med svart bakgrund när det blir mörkt/skymningen gått tillräckligt långt...

Så nej, den stör inte alls. Utan som jag skrev var det en förvånande positiv sak att mörkerkörningen blev otroligt mycket trevligare utan nåt som lyser upp mellan dig och bilens lysen. Inget jag alls tänkt på under åren innan.

Tack

Måste pröva en i mörker!

Uppdaterat: 2022-01-16 13:58
Gillar kurvor och rondeller

De rör på sig vad gäller offerter på solcellsinstallation. Än så länge har två företag offererat, tre hembesök bokade till veckan som kommer. Så totalt 5 offerter kommer jag få inom en vecka. Har planerat att bestämma mig för vilket företag under första veckan i februari. De inkomna offerterna ligger i prisnivå med vad jag har förväntat mig. Innehållsmässigt skiljer de mer på vilken typ av solcell de har valt, på samma takyta har ena offerten lagt sig på 5600kWh per år medans den andra kommer upp till 8400kWh. Den ena har 395W solceller medans den andra kör på 525W.

Avgörande som jag måste göra är, ska jag ha batteri i installationen eller ej. Precis som i elbilar sker det en hel del utveckling kring batterieffektiviteten för solcellsinstallationer. Ser ut som om det är en brytpunkt just nu och kommer lanseras något mer effektiva batterier i sommar. Så det jag kan göra är att välja en växelriktare(hjärtat i installation,) dit solcellerna är kopplade, av lite bättre kvalitet vilken är förberedd för batterianslutning. Då skulle jag kunna addera till de nya batterierna när de lanseras under året. Intressant är också att elbilsladdare är en lockvara. Något företag har kampanj på att laddare(Easee) följer med "gratis" i installationen.

Uppdaterat: 2022-01-22 16:10

Det låter som ett klokt val, att förbereda för lagring. Läste just om reglerna:

Skattereduktion för Grön teknik

Skattereduktion om 15 % för installation av nätanslutet solcellssystem.

Skattereduktion om 50 % för installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.

Skattereduktion om 50 % för installation av laddningspunkt till elfordon.

Skattereduktion ges på kostnaden för arbete och material, med ett takbelopp på 50 000 kr.

Det har ju ändrats över tid, från början tror jag man fick 30% i bidrag, men det har försämrats.

Jag säljer mitt överskott till elbolaget, och plockar från överskottet vintertid. Månadens elräkning: 0 kr.

Jag tycker man ska försöka få så stor anläggning som möjligt, då får man mer glädje av den under längre tid av året. Såhär i januari blir det inte många kWh, då det är låg energi i solen (jämför: man blir heller inte solbränd).

Solen står lågt, är uppe kort tid och fler träd skymmer. Jag har producerat 55 kWh hittills sedan nyår, men bara sålt 3,7...

Och min anläggning är på 10 kW.

Uppdaterat: 2022-01-25 08:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kul läsning, hultarn!

Uppdaterat: 2022-01-25 16:37
Power to the people
Grosser skrev:

Kul läsning, hultarn!

Tackar! Det är förstås fler som har solceller, eller som funderar på det, så jag tänkte att lite fakta och åsikter från min sida kanske kan vara till hjälp. :-)

Uppdaterat: 2022-01-26 17:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Man lär sig en hel del när jag håller på med upphandlingen(hembesök av solcellsftg, offert, utvärdering). Jag hade hoppats att jag kunde köpa ett solcellspaket med en växelriktare som var förberedd för batterianslutning. Hade varit perfekt, och sedan väntat in bättre batterier som är på gång att lanseras. Så enkelt är det inte, för de allra flesta växelriktare som är förbereda för batterianslutning klara bara av att ansluta just batterier från samma företag som tillverkar växelriktaren. Med andra ord, man är ganska inlåst. Fyra offerter är av den typen, väntar in den 5:e som kommer på fredag, som är ett s.k "öppet" system där man kan ansluta näst intill valfria batterier. Får se vad det kostar! Säkert skjortan,

Just nu är jag lite deppig, ser ut som om jag får vänta till sommaren/hösten med solcellsinstallation om jag ska få med de senaste batterierna. De har bra mycket bättre pris/prestanda. Kanske får jag en överraskning på fredag, man vet ju aldrig.

Uppdaterat: 2022-01-26 22:09

Kräver ex Ferroamp egen batterilösning?

Uppdaterat: 2022-01-26 23:17
Power to the people

Ferroamp tror jag inte kräver egen batterilösning, men de håller högt pris på sina produkter och har haft lite problem med sin kvalitet. En bland de dyraste lösningarna, vilket gör att jag inte kollar på dem nu.

Uppdaterat: 2022-01-27 13:31