Hej,
Jag söker en bil för pendling ca 7 mil per dag.
Jag har en budget på 80000 men kan sträcka mig till 90000 och där verkar det finnas lite att välja på.
Jag har tittat på Focus, 208 och kanske Polo men har inga egentliga preferenser.
Tänkte 2015-2016.
Firma eller privat?
Finns det prutmån på firmorna får motsvarande bilar?
Jag har läst flera tester och googlat men det verkar vara mest fråga om tycke och smak - svårt att hitta konkret info annat än hastighetsmätarens placering i 208'an...
Tips mottages tacksamt, detta får helst inte bli en dålig affär för jag har sparat länge för denna bil.
Tack!
Kommentarer
Skulle doxk gå upp en storlek oavsett, typ 308 golf eller liknande och diesel. Med tanke på hur långt du kör. Sisådär minst 35 min. Bättre stolar, ljudnivå och säkrare
Focus är dock samma storlek som Golf, 308 och liknande.
Focus en ok bil. Baksätet är det trångt i jämfört med andra modeller.
Prutmån på firmor är svårt, några tusen eller att dom slänger med lite garanti, däck liknande är mer chans.
Tja, kan du ladda hemma? Kika på en Zoe 22 kWh. Rena sparbössan och du klarar 7 mil i alla väder med en sådan. Batterileasing tillkommer oftast på de äldre modellerna, men då har du garanti på batteriets kapacitet. 35 mil i veckan kostar dig under hundralappen i elkostnad.
https://mobil.blocket.se/annons/kronoberg/renault_zoe_100__el__gps__pdc__kamera_/81916501
https://mobil.blocket.se/annons/halland/renault_zoe_r240_intens/82600384
Med dina preferenser så hade jag tittat på en sån här:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-c3-1-6-92hk-classic-edition-7565-12916371
Bland det mest komfortabla i den storleksklassen. Prisvärda bilar och med driftsäkra dieselmotorer. 208, Corsa, Fiesta är också vettiga men som vanligt gäller det att provköra allt möjligt och köpa det man själv gillar. Oavsett vilka råd du får av "experter"....
Hej,
Har varit ute och testat en 208 idag men gillade inte ratten och instrumenteringen.
Jag såg oxå en Kia Rio som låg i prisklassen+ som hade 4 år kvar på garantin.
Kan dessa bilar vara något?
Den kändes välgjord tyckte jag.
Någon kommentar på denna bilmodell?
Ett allmänt tips när det gäller bilar med långa garantitider är att kolla att ALL service är gjord enligt tillverkarens serviceplan samt att inte maxgränsen för körsträcka redan uppnåtts. Samt att det är min övertygelse om att garantianspråk är enklare att föra om bilen servats hos en märkesverkstad.
Kia Rio är ju ingen flashig modell men såvitt jag förstått en bra bil i sin storleksklass. Om den har den 5-växlade manuella lådan så är det en av de roligaste växellådor jag testat under senare år. Tror däremot att man skall undvika bilar med automat för de har väl 4-stegade momentomvandlarlådor och är därmed tämligen törstiga.
Jag önskar att du kan provköra en Skoda Fabia årsmodell 2015 - 2016: https://www.bytbil.com/bil?Makes%5B0%5D=Skoda&Models%5B0%5D=Fabia&ModelYearRange.From=2015&ModelYearRange.To=2016&Gearboxes%5B0%5D=Manuell&OnlyNew=False&OnlyWarrantyProgram=False&OnlyEnvironmentFriendly=False&OnlyFourWheelDrive=False&OnlyReducedPrice=False&OnlyDeductibleVAT=False&OnlyIsAuction=False&OnlyAuthorizedDealers=False&OnlyHasImage=False&OnlyHasVideo=False&OnlyHasCarfaxReport=False&FreeText=style&SortParams.IsAscending=True&SortParams.SortField=price_value&IgnoreSortFiltering=False
Om du funderar på Kia rio så prova också en fabia.
Tyvärr så får du kanske inte den nya motorn 1,0 tsi för din budget 80t.
Men du bör kunna hitta den nya karossen (2015) för dom pengarna vilket är ett lyft för Fabian och trevligare än kian på långväg och du får dessutom aktivt kollisions skydd.
Signaturen Deeds här i forumet har långpendlat med en Rio av aktuell generation vill jag minnas och varit väldigt nöjd. Försök i så fall få tag i en "Special Edition" (tror jag den hette) som är bättre utrustad - bl a med farthållare, navigator och backkamera. Sen är ju Hyundai i20 i stort sett samma bil.
Har haft lånebil en ny Hyundai i20 från bilvård när jag lämna min Fabia 2 dagar för rekond sist 3 och halv vecka sen. Jag upplever inte körning på egenskaper Hyundai i20 lika dotterbolag Kia Rio. Skönt vad jag blev glad färdigt rekond och köra min Fabia gott egenskaper och lycklig!
Hej,
Jag tackar för all värdefull input men måste säga att jag fått skriva upp budgeten till 105-108000 - maxgräns nådd..
Jag kikade lite på Länsförsäkringars rapport på fel på bilar och Kia låg bäst till med Hyundai, Honda & Toyota.. japanskt / koreanskt för hela slanten!
Seat(vag var på top fyra med fel i samma rapport..
https://www.lansforsakringar.se/blekinge/privat/forsakring/bilforsakring/valj-begagnad-bil-med-omsorg/
Ska man beakta detta? - för mig verkar det vara statistik man kan lita på men ingen garanti naturligtvis.
Jag har inte så stora marginaler i min budget och går jag från 85 till över 100 tusen så måste bilen hålla innan reparationer blir nödvändiga. Kia'n jag kikade på ökade priset med 20000 och det är mycket pengar för mig, men den hade 4 års garanti kvar.
Kvalitén på bilen verkade god när jag provade men det var mindre märke på innerdelar (släpade fötter på trösklar osv), 2-3 stenskott på huven och ett par irriterande märke i taket, säkert någon klurig person som stoppat i för stora vinterdäck..
Motorn verkade inte super-rask (82hk vill jag minnas) så man får nog växla en del - men jag antar Kia inte levererar en populär bil med en motor som inte klarar normalt pendlande.
Jag tyckte om bilen, fina fälgar och bra vinterdäck även dom på fina alu.
Special edition modell men snygg touchskärm - onödigt men nån gång ska man väl ha lite lyx:)
109000 för en 2016 som gått ca 3000 mil och finns i Stockholm.
Är det ett vettigt köp om jag kan få ner den 3-4 tusen?
VAG motorer för kamkedja berörs är av modellår 2006-2014 också med länsförsäkringar.
Inga problem av modellår från 2015 och uppåt med ny konstruktion VAG motorer med hållbar kamrem.
Rion är ett riktigt bra val, har ett par stycken i bekantskapskretsen som köpt såna som andrabilar då handlaren där körde en riktigt bra kampanj för 2 år sen på dem. De är jättenöjde med dem. Inga stora motorer som du själv märkte, men de ger lite mer "glädje" designmässigt in och ut samt vad gäller utrustning än Skodan t.ex. Kolla som någon innan skrev bara att den är servad "rätt".
På det här forumet går alla bilar sönder lika mycket, oavsett om statistiken säger att bilen gör det eller inte.
Stoor: Vet inte om du försökte vara ironisk eller inte, men snygg och körglad?! Bra andrahandsvärde är det helt klart på Golf, men körglad, då får du ju upp på GTI eller R och det är ju en bra bit utanför TS budget.
Vissa har haft problem med kopplingen på Kia Rio. Sedan måste vissa kontakta en tidning för att få igenom det på 7-års garantin.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ska-kias-koppling-bara-halla-3000-mil
Generellt när det gäller dessa magiska garantier så kanske man ska läsa på lite, och då menar jag inte läsa bilhandlarnas hemsidor, utan googla, kolla forum osv. vad gemene man har för erfarenheter av dessa. Ibland kan det handla om en pappersprodukt för marknadsföringssyfte. Vidare så är min erfarenhet att en bil ska utan vidare hålla ihop dom första 7 åren utan konstigheter, och bara behöva byta slitdelar. Om något mot förmodan skulle gå sönder som ligger utanför ramen av normal förslitning så brukar som regel maskinskadan på försäkringen ta det med iaf. mitt fall en självrisk på 750kr. Men som sagt, det kan ju bli jobbigt om tex. kopplingen bara håller 3000 mil och det räknas som en förslitningsdel. I såna fall håller ju delen sämre kvalitet, då spelar ju ingen garanti nån större roll om slitdelar håller låg kvalitet.
Golfen är snarare väldigt kompetent, inte särskilt körglad. Jag pendlar 14 mil 2-3 dagar i veckan med min Golf(1.4tsi 125hk). Kör jag i laglig fart(100km/h) så förbrukar den ca 0.5. Adaptiv farthållare/autobroms är standard och komforten ligger på en helt annan nivå jämfört med Kia Rio. Dock inte lika driftsäker.
FXX - självrisken på min maskinskada är f n 5000 kr (LF och över 6000 mil) så den vill man ju helst slippa nyttja.
Vi har även en Kia och har fått nyttja den långa garantin vid nått enstaka tillfälle och då har det fungerat utan problem. Men det säger ju inget om hur det fungerar generellt men hellre en bil med 7 års garanti än en med 2 års om jag har valet - ingen tvekan om det. Teoretiska spekulationer om att en bil skall fungera 7 år utan reparationer av annat än slitage tycker jag idag bara är just teoretiska eftersom inte minst elektroniska problem kan bli väldigt dyrbara OM dom uppträder. Och maskinskadeförsäkringen är ju inget som bolagen bjuder på utan börjar den nyttjas alltmera så lär premierna för de modellerna höjas avsevärt - alternativt att omfattningen av den kommer att begränsas.
Okej Pi, vad baserar du det på? Att dom ska begränsa maskinskada? Ibland ler jag lite åt det du skriver faktist. Att din självrisk är så hög kanske beror på kvaliteten på din bil? Jag har Folksam och har 750kr på både min Golf och min Volvo.
Testa och köp den bil du känner för.
Tror faktiskt att du får en lite bullrigare och törstigare bil om du väljer Kian jämfört men nya Fabian .
Och Kian fick väl autobroms 2017 och Fabian 2014 om jag inte har fel och som kan vara en aspekt om olyckan är framme.
Något som man kanske inte tänker på är att en lätt mindre bil kan bli lite mer spårkänslig när det är dåligt vinterväglag, iofs bara att ta det lugnare.
7 års garanti säljer många bilar men krasst så händer det något så är det första året och inget förrän efter 10000 mil om man inte har otur oavsett bilfabrikat.
Skodabröderna är i gång med sitt mässande ser jag :)
I den storleksklassen brukar ju Polo och Ibiza vara toppkandidater och testvinnare från VAG:s stall.
Jag har haft min fd köpt helt ny Skoda Fabia 1.2 HTP modellår 2006 våren, gått 1,3 mil och rullat 16091 mil med 6 år och 9 månader såld 2012 vinter.
Jag har inte byt koppling.
Polo har i två nygjorda tester utropats som billigare att äga än Fabia pga böttre andrahandsvärde, den är snyggare och tystare så ett bättre val än Fabia om man ska ha det segmentet, kombi saknas dock.
Var ute igen idag och kikade hos handlarna.
Jag snubblade på en Corsa - motsvarande denna på blocket:
https://www.blocket.se/skaraborg/Opel_Corsa_Enjoy_Pluspaket_1_4__90hk__82118945.htm?ca=22&w=3
Rålle G nämnde även Corsa i tråden:)
En sprillans ny Corsa ger ju i princip samma nybilsgaranti som en 2016 Kia om jag fattar rätt.
Den kändes kvalitet i inredning men provade inte och har inte provkört Corsa men jag är inte kräsen utan gillar det mesta.
Kan en ny Corsa vara ett bättre köp än begagnad Kia tror ni - när priset för 3 årsmodeller nyare är 10000 typ?
Svårt att köpa bil :|
Bilarna jag klurar på..
https://www.blocket.se/stockholm/Kia_Rio_1_2_Special_Edition_84hk_83785193.htm?ca=22&w=3
vs
https://www.blocket.se/skaraborg/Opel_Corsa_Enjoy_Pluspaket_1_4__90hk__82118945.htm?ca=22&w=3
Vad hade ni gjort :)
Eller
https://www.blocket.se/vi/83721343.htm
https://www.blocket.se/orebro/Seat_Ibiza_1_0_TSI_95_STYLE_vinterhjul_83010283.htm?ca=16&w=3
Tveklöst
Corsa är en bra bil, det kommer en ny Corsa snart så det är garanterat fyndläge. Du får helt säkert en tystare och bekvämare bil med Corsan. Så rekommenderar absolut en provtur.
Tveklöst en ny corsa.
Corsan i exemplet har den dyrare bildskärmen och klimatanläggning vilket normalt inte är standard i Corsa, den har HUD krockvarning i vindrutan och baksätets ryggstöd kan vinklas och hatthyllan kan köras ner och förvaras bakom ryggstöden när den inte används.
FXX - nu råkar ju du och jag ha samma bilmärke så det har nog inget alls med självrisken på maskinskadan att göra. Det jag nämnde var att OM skadekostnaderna för maskinskade-delen i försäkringen ökar markant så är ju risken rätt uppenbar att försäkringsbolagen vill ha igen dessa kostnader via höjda premier - är det svårt att inse ?
Slutligen - Corsa har 2 års garanti så köper man en ny som INTE är registrerad tidigare (inte helt ovanligt för Opel-bilar idag) så har man garantitid till maximalt 2021-02 - en Kia 2016 har säkert garanti till minst 2023-01. Inget ont om Corsan förutom att jag tycker att stolarna fram är mycket obekväma för mig personligen. Så jag skulle nog välja en Rio om det är alternativet.
Fabia fick f ö autobroms i o m den nya modellen som kom som 2015 års modell.
Edit: Den aktuella Corsan har garanti till 2020-11-25 - Rion till 2023-05-08 under förutsättning att man skött alla servicetillfällen.
Vi har haft en corsa i familjen en årsmodell 05, den va med från ny till ca 10 tusen utan ett garanti ärende, mycket nöjd med den.
Fungerar verkligen premiesättningen så? Har du insikt i detta? Mig veterligen så handlar premiesättningen om effekten på motorn, ju starkare motor ju dyrare premie. Det är i princip det enda förbehållet man kan utgå ifrån när man köper en försäkring. Du vet att ju fler hk bilen har ju mer får du betala. Att en bil skulle lagas mer frekvent än en annan har mig veterligen inte med premien att göra. Det är ju här försäkringen har sin grund i, att skillnader mellan alla modeller ska jämnas ut. Skulle man börja med premiesättning baserat på skadefrekvens så faller ju hela iden med sakförsäkringar.
Min Ibiza med den ofantligt högt skadefrekventa kamkedjemotorn 1,2 tsi har haft den billigaste premien hittills av mina helförsäkrade bilar. Den hade 15000 mil/10 år som gräns för maskinskada och 750kr i självrisk. Golfen med sin (enligt vissa) hopplöst värdelösa DSG-låda och Volvon har samma villkor.
FXX - det enda vi vet är att försäkringsbolagen är affärsdrivande företag med krav på viss vinstmarginal. Hur själva prissättningen för enskilda bilmodeller/fabrikat går till lär dom inte avslöja. Men grejen är det att märken med hög skadefrekvens lär så småningom på nåt vis påverkas premiemässigt - det är jag helt övertygad om även om det inte framgår specifikt.
crylen - vi skall nog inte dra alltför omfattande slutsatser av ett exemplar för i så fall kan jag säga att Corsa (02 i vårt fall) är en riktig skitbil med VÅRA erfarenheter. Många av oss betalda reparationer från det vi köpte den nästan ny (1000 mil) till vi sålde den då den gått strax under 12.000 mil (tror jag det var). Men förhoppningsvis var den inte typisk för Corsa.
Nej Pi det är inte så det fungerar. Däremot är det andra villkor. Jag kikade på villkoren för olika Bmwmodeller bla. innan jag köpte både Folkan och Volvon. Då gällde 12,000 mil och 8 år som max i maskinskadedelen hos mitt bolag. Premiesättning baseras inte på felprocent hos en modell, då fallerar hela affärsmodellen som försäkring i sig. Det som påverkar en premie är bilens hk, vart du bor och skadefria år. Det är med dessa parametrar man baserar sin risk på försäkringen, hur stor risken för utbetalning är. Med villkoren justerar man ned sin risk för maskinskadan.
Nja försäkringsbolagen går mer och mer ned på enskilda detaljer så där har du inte helt rätt.
Ett annat exempel är tex kattförsäkringar där agria nu har helt olika premier beroende på vilken ras det är.
Självklart kommer skadeutfallet att visa sig på bilpremien.
Sedan är det många fler parametrar än du räknar upp utöver detta.
Då kan du naturligtvis återberätta parametrar osv. eftersom du vet istället för att bara skriva ”du har fel”?
Ålder på föraren, om autobroms finns, skadeutfall, säkerhet mm
Vad VI som försäkringskunder ser av premiesättningen är en sak - vad bolaget internt använder för parametrar kan vara en helt annan sak. Ingen av oss vet men baserat på andra, egna erfarenheter inom andra branscher så är jag relativt säker på att t ex skadeutfall på vissa märken så småningom kommer att påverka premien. Men jag tror inte vi kommer längre eftersom ingen av oss har det absoluta svaret.
Inte komplett men ett bolag:
https://www.trygghansa.se/kundservice-faq/1781/vad-paverkar-priset-pa-min-bilforsakring/
Folksam har tex med autobroms som en parameter
Hur du bor saknades i listan också, villa eller lägenhet dt påverkar.
Stoor: Nog bara att konstatera att vi har lite olika preferenser om vad som är en pigg och körglad bil om du anser "vanlig" Golf tillhör den kategorin :) Bra du var så nöjd med dina Golfar iaf!
Det därför man skall LÄSA sig till sina kunskaper teoretiskt som jag gör (och alltid hånas för...) och gör man det så visar det sig att det är crylen som har rätt och är "typisk" - och INTE du.
Är du på riktigt Niklas?
Om Cryen är nöjd och har haft en felfri Opel och Pi har varit missnöjd med en krånglande Opel så har Cryen rätt?
Om det hade varit det omvända, att det varit VW som de diskuterade, ja då hade Pi haft rätt gissar jag... eftersom det inte finns felfria VW?
N-iklas - när det gäller just VÅR f d bil så är det JAG som har rätt och inte nån som bara bedömer bilar TEORETISKT och helt utan egna ägarerfarenheter av hyfsat moderna bilar. Sen kan du ju läsa sista meningen i mitt förra inlägg också - då hade du sluppit skriva ditt inlägg....
Hej -
Vad heter modellerna som har detta du skrev - Är det kopplat till en viss edition och finns det någon stans man kan läsa vad saker betyder?
Exempelvis - vad är Enjoy? AT6? psv...
Era åsikter om dessa bilar:
https://www.blocket.se/trelleborg/Opel_Corsa_ENJOY_5DR_5_DORRARS_1_4_ECOTECO__6_83667505.htm?ca=22&w=3
alternativt:
https://www.blocket.se/skaraborg/Opel_Corsa_Enjoy_Pluspaket_1_4__90hk__82118945.htm?ca=22&w=3
alternativt:
https://www.blocket.se/halland/Opel_Corsa_1_4_Enjoy_5dr__90hk__Euro_6_83624228.htm?ca=22&w=3
Hur hittar jag skillnad i utrustning och vilket är bästa valet av de tre tycker ni?
Ska sluta trakassera forumet efter denna fråga :)
TACK!
Det är upp dig vad du vill ha Opel Corsa då köp den.
Jag själv har köpt helt ny fd en Opel Astra modellår 2016 köpt 2017 den 23 januari gått 1,7 mil och såld 2019 den 17 januari gått 3715 mil och är inte nöjd pga kraftigt dåligt försäljning, väldigt långsamt uppvärmning i vintertid och sämre omdöme Hedin bil och några negativ egenskaper. Nuvarande ny Skoda Fabia 2019 mycket bättre.
Jag skall i sanningens namn också nämna en klar fördel med vår f d Corsa 1,2 -02 och det var värmesystemet. Den blev varm väldigt fort och kapaciteten var det inte heller nåt fel på. Huruvida detta går igen i dagens Corsa har jag dock ingen som helst aning om.
https://sv.wiktionary.org/wiki/En_svala_g%C3%B6r_ingen_sommar.
Ska man raljera här så kan man konstatera att t.ex. ett visst japanskt märke bara har 1/5 av alla bilar med haverier jämfört med en viss tysk koncern. Detta kan ju sannolikt också bero på att den tyska koncernen säljer 5 ggr fler bilar. Bortse nu från detta och ta till er att de flesta bilar idag har en så bra driftsäkerhet att den faktorn är tämligen ointressant. Det finns några få undantag, dock.
Mer intressant är att kika på finesser, komfort och framför allt säkerhet. Driftkostnaden lär vara tämligen likvärdig inom segmenten.
Jag hade valt nån av dom två första som ser ut att vara precis samma utrustade.
Enjoy är en utrustningsnivå. At6 är väl 6-växlad automatlåda
Men än hellre en med Premium paket där det ingår Xenljus mm en sådan:
https://www.bytbil.com/varmlands-lan/personbil-corsa-enjoy-premium-pkt-90hk-2039-12929568
Speciellt om du skall köra mycket i mörker är det väldigt behagligt med bra ljus och det är stor skillnad mellan halogen och xenon
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.