Som jat tidigare nämnt så är det dags att byta bil igen. Det kommer att ske vid halvårsskiftet, lite beroende på när den nya kan levereras.
Det kommer att vara någon form av elektrifiering, om det blir elbil eller laddhybrid har jag inte helt bestämt.
Tänkte dela med mig av mina sonderingar och tester fram till att jag bestämt mig, kom gärna med inspel och hjälp!
Kommentarer
(denna finns också på min S60cc-tråd)
Då har jag gjort en ganska gedigen test av Tesla 3, via en vänlig själ som är TM3-ägare sedan ett drygt halvår.
Efter en rejäl genomgång av "skärmen" och lite andra inställningar för stol och så, så stack vi ut på en tur. Han körde först och berättade lite om olika saker, visade de olika inställningarna på gasrespons och regenerering och lite annat. Sedan körde jag och testade på lite olika vägar. Den var lättkörd och kändes tight, utan att vi gjorde någon bustest med tanke på vädret. behöver göra en längre test främst för att känna att körställningen fungerar fullt ut.
Bra klipp i popplådan, uppkoppling var enkelt. Det kändes först som konstigt med en helt ren inredning utom den stora skärmen och att det skulle bli knepigt med asymmetrin, men det gick bort på väldigt få meter.
Lasta, visste att skuffen var ganska stor, men den var större än jag mindes det. Dessutom var extrautrymmet under bagagegolvet väldigt stort. Tror faktiskt att jag skulle fått in allt som jag hade i den knökfulla V60 på nyår, då var det maxat mot lastnätet och mot bakrutan.
Även lasthållare verkade ganska smidigt, även om jag läst om lite knäckta glastak vilket suger... Vet inte i vilken omfattning det har skett, men lösningen är inte optimal kan jag tycka. Med lasthållare kan kajaker och cyklar åka med och så även skidor lösa eller i box. Såg just på film när Tesla-Björn testar takbox, ca 13% högre förbrukning, både vid 80km/h som 100km/h
Den jag testade var en SR+ så WLTP 40 mil, han berättade att 30 mil är inga problem och på vintern, 20-25 mil i planeringen mellan snabbladdningarna. Var det nått klipp då? Jo, nu testade vi inte 0-100 men den hoppade iväg väldigt bra och just att det är så Instant gör att det känns ännu mer drag.
Lite rolig kuriosa, han var lite "missnöjd" eftersom man idag knappt hinner äta på turerna och snart blir det sämre när SuC går från 120KW till 170KW. Då får man ladda först och äta sedan, eller gå ut och flytta bilen mitt i maten... 15-20 minuter på stoppen!
Kan en TM3 vara en utmanare? Absolut, den intog en plats på min short list inför nästa val! Har även "rest runt" lite med ABRP (abetterrouteplanner) för att se hur det skulle fungera och hur mycket jag skulle behöva stanna och ladda, känns inte särskilt betungande utifrån mitt körmönster, men det kräver nästan att jag har laddning hemma, vilket jag just nu saknar, även om föreningen håller på att ta in offerter så det kommer att hända. Dock så skulle en laddhybrid falla platt utan egen nattladdning.
Jaja, vi får se vad som händer.
Det ska bli intressant att följa denna tråd.
Spännande. Det har väl aldrig varit svårare att välja bil än just i denna brytningstid mellan gammal utgående teknik och ny oprövad i pipeline.
Ja, det är ganska stora förändringar som bilvärlden står inför.
Hade jag fått önska så hade jag viljat vänta ett år till, för att det kommer att finnas mer vettigt att välja på då, men nu är det som det är.
Jag väntar på en Elbil med högre markfrigång och kombi. Då blir det intressant!
Hög markfrigång finns ju redan Patrik, kombi beror ju på hur du definierar det. Crossovermodeller finns ju redan iaf.
Riktigt kul att läsa ditt omdöme Robban! :) Kul läsa med hur du väldigt snabbt tappade bort tanken att skärmen skulle bli jobbig ur asymetrihänseende. Du skriver att det var bra tryck i stereon, då är det bara den enklaste stereon i SR+, de andra har Model 3 har en värre. Och visst är det så att den bagagemässigt är betydligt rymligare än många tror. Hoppas du finner nåt bra att byta till.
Väldigt synd att Model 3 är en sedan.
Hade varit mer praktisk med hatchback-lucka som på Model S (eller ännu hellre en kombi). Model Y löser nog det problemet, men då får man istället en mer högbyggd bil vilket knappast är bra för räckvidd och köregenskaper.
Har själv varit inställd på en pluginhybrid, men tycker inte att någon av modellerna som finns på marknaden håller måttet. Kia har ingen värmepump, VW har jag lågt förtroende för och de flesta andra är för dyra eller SUV.
Lutar åt att det blir en elbil, men att jag får vänta några år innan det finns något som verkligen passar. Alternativt att priserna sjunkit så pass att det är lättare att svälja en kompromiss.
Vad finns på min lista då?
TM3 var först ut på ett lite djupare test.
V60T6TE är en annan som skall testas, troligen det vettigaste plugin-alternativet
Passat GTE, tror inte det, vettig bil men verkar ändå inte klara någon bra räckvidd på el, enligt AMS-test, men har ingen egen test gjord
Nya Golf e-Hybrid eller GTE, visst, en mindre bil, men det skulle fungera för mig och att toppa med takbox de dagar jag behöver lasta mer... Men den finns ju inte ännu
Sg just att X2 kommer som laddhybrid... Hmmm, gillar designen, men kort räckvidd troligen
Skulle kunna tänka med en Polestar 2, men den kommer inte hinna fram
Är nyfiken på ID.3, men inte heller den hinner levereras i tid.
Har ni andra bra förslag, kom igen bara!!
Har inte den faceliftade passat GTE längre räckvidd än V60 T6TE?
Apex, den borde ha det, men AMS testade dessa mot varandra och mot 330e och Passaten kroknade först konstigt nog.
Det finns en test av verklig räckvidd på plugg in hybrider i senaste TV.
Det är asiaterna som dominerar med Kia/Hyundai i spetsen och Outlander.
Men den uppdaterade Ioniq har fått ganska så bra omdömen.
Vet att elbil det mesta tjänstebil och lite privatbil som köpte Tesla fick hög försäljningsstatistik än någonsin annan märken i Sverige.
Risk för kvalitet måste tänka på innan köper. Det ska bli kul att läsa ViB långtestall ska rulla 4000 mil under 2020 med Tesla model 3 om hur den är kvalitet. Jag kan lägga annan webben och flera YouTube som ägare problemet med bilen se nedan.
https://www.youtube.com/results?search_query=tesla+model+3+problems
https://www.google.se/search?q=tesla+model+3+problem&nord=1&tbm=isch&sxsrf=ACYBGNTweTk3jOwo1jb2mW-p-4IVNFDljg:1578752173083&source=lnt&tbs=qdr:y&sa=X&ved=0ahUKEwjj69uT3vvmAhWC66YKHQ5cDx8QpwUIJA&biw=1422&bih=731&dpr=1.35
https://www.google.se/search?nord=1&biw=1422&bih=731&tbs=qdr%3Ay&tbm=isch&sxsrf=ACYBGNRFs5UgB20b-YWMcn3KKVvlqe4S6A%3A1578752449616&sa=1&ei=wdkZXuudJa2HwPAPl5qkEA&q=tesla+model+3+klagar+%C3%A4gare&oq=tesla+model+3+klagar+%C3%A4gare&gs_l=img.12...0.0..40298...0.0..0.0.0.......0......gws-wiz-img.TiqdUJ4xlhI&ved=0ahUKEwirgsqX3_vmAhWtAxAIHRcNCQIQ4dUDCAc
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190819/klagar-pa-dalig-kvalitet-tesla-ar-i-ett-servicehelvete/
https://www.aftonbladet.se/bil/a/1n019q/larmet-fran-tesla-agare-gar-sonder
..
GF: Jag tror inte du behöver vara så orolig för Teslas kvalitet kontra övriga märken. Jag har kört 4850 mil nu på knappt 10 månader och inte haft några problem alls än en laddlucka som krånglade samt att bagageluckan var dåligt inpassad i stängningen. Laddluckan kom de ut till mig och fixade med sina mobila service. Bagageluckan fixade de på verkstad och jag fick självklart lånebil och bra service kring detta. Mina 4-5 bilar innan dess, Volvo/Mercedes/BMW har haft minst lika mycket. Passaten jag hade där innan fruktansvärt mycket mer så den behölls inte ens ett år.
Model 3 hade en del problem i början, som många andra nya modeller på marknaden. Tesla uppdaterar även under modellår och Model 3 har sen den kom till Sverige fått bättre lackering, mer ljudisolering, nya säkerhetsfunktioner, mer räckvidd, bättre laddhastigher m.m. De mjukvarubaserade detaljerna som laddhastighet m.m såklart gratis även till redan levererade bilar.
Audi fick mycket kritik för e-tron först pga ineffektivitet m.m, nu har de kommit med en uppdatering, men får alla som redan fått sin bil den gratis?
Har du några begränsningar på märken eller är du fri att välja? Då du nämnde Golf så är väl en MB A 250e rimlig? På pappret har den bra räckvidd.
Just ja, vad kan jag välja...
Just nu vet jag inte eftersom de håller på att göra om vår policy.
Det kommer att bli TCO, vet inte beloppet.
Det har varit BMW, VW, Audi, Volvo och Toyota, men nu mumlas det även om Tesla så det kan mycket väl handla om att man öppnar upp mer runt märkena
Varför inga mer prisvärda asiater? På elbilsfronten så ligger ju dom långt före våra europeiska skötebarn.
Vi får se framöver om resultat klarar kvalitetsförbättring om år 2020 eller senare än tidigare.
Guran, vet inte varför KIA/Hyundai är ratade, men det kanske har ändrats i den nya policyn eftersom det finns ett mål om hög elektrifiering
Via den finska konsumentorganisationen fick han dock svaret från Tesla att inga av bristerna täcks av garantin, så nu behöver han lackera om bilen för över 100 000 kr.
https://www.bytbil.com/nyheter/larmet-redan-rost-pa-nya-tesla-model-3-19711
Troligen beroende på den aggressiva marknadsföringen och prissättning av från de övriga. Dom har ju otrevligt stora rabatter för företag som ger en hyfsad TCO. Dom tillhandahåller en produkt som många vill ha och rabatterar det kraftfullt gent emot vad en privatköpare kan få. Dvs en produkt anpassad till de skattetekniska förmåner som förmånsbilar för stunden ger.
Tror inte det är orsaken Guran, vi ligger på typ 11-13% som så många andra, det får du hos de flesta tillverkarna, fast på MB kan du få mer...
Jag tror att många controllers fortfarande är skeptiska till andrahandsvärdet på koreanska bilar. De vill inte heller ha driftstörningar och går på sånt de tror fungerar.
De flesta företag använder väl tjänstebilsleverantörer med fasta priser så andrahandsvärdet syns ju direkt vid inköpet. Om det sedan avviker så är inte det företagets problem.
Kolla tex Unifleet.se där ser du företagets kostnad och det speglar det förväntade andrahandsvärdet ganska bra. Volvo och Mercedes är billiga för företagen medan Ford är dyra.
Idag kräver leasinggivaren garanterat restvärde av billeverantören för att ge företaget en garanterad kalkyl
Inte de två vi har använt...
Jag tycker att det verkar finnas alla möjliga lösningar för förmånsbilar. En tidigare arbetsgivare köpte alla bilar, min bil är leasad via Santander i samråd med bilfirman som levererade den, övriga bilar på jobbet har ett upplägg via Danske Bank. Alla våra bilar har ett teoretiskt restvärde som mest avgör månadskostnaden och brukar vara i underkant.
Vi får se hur det går med min bil som rullar dubbelt så långt som kollegornas.
Hoppsan, här var det dammigt...
Jakten på nästa bil fortsätter, men fortfarande utan att jag vet spelreglerna så famlar jag lite i mörkret.
Har testat e-Niro och vad tyckte jag om den?
Skön att köra, lagom med effekt och räckvidden känns som den är mer än väl för de flesta fallen.
Jag satt okej, men inte mer, har fortfarande svårt för alla olika varianter av knappar på ratten, men det är säkert en vanesak.
Buller... jo den var ganska högljuddd, men jag är bortskämd med en tyst bil
Inte så stor bil lastmässigt, men skulle fungera 95% av milen för mig
Leveranstiden är dock fortfarande lång och jag vet inte om KIA är möjlig, men jag passade på ge den en "spin"
Har även givit e-Golf en längre test, den då?
Säger det direkt, den HAR allt för dålig räckvidd för längre utsvävningar, runt 18-23 mil i vädret som var härom dagen, 6 grader och torrt.
Sitter okej i den, saknar de bra VW-stolarna som finns till andra Golf om man inte går för sport-skinn. Även den lite bullrigare än jag minns sedan senast jag körde Golf, men kanske luras av att det inte finns något motorljud.
Den är ju mindre än e-Niro, både i baksätet och lastutrymmet.
Jag är bekväm med bilen i övrigt, men jag har ju kört ett antal VW genom åren så mycket är ju bekant.
VW vet jag ju att jag kan välja och de har sänkt priset ganska mycket eftersom den är utgående och med lite magi och räknetrix går den in i gamla avtalet med 7,5pbb
Kan jag leva med en Golf med typ 20 mils räckvidd? Ja till stor del av min körning. Visst, jag kommer att få ladda på vissa av mina kundresor, men privat kan det bli knepigare, speciellt vintern och fjällen, både lastmässigt och räckviddsmässigt.
MEN... med en e-Golf så skulle mina årliga kostnader gå ner med typ 23000kr vilket faktiskt ger ett bra utrymme att hyra en V90 eller liknande veckan jag skall till fjällen på vintern eller kanske även på sommaren. Kan hyra en del för 23000kr
Jaja, vi får se när avtal och annat blir klart, gissar att jag inte åker ny bil efter midsommar, fast just nu fanns ett antal e-Golfar på lager
I-landsproblem i dessa tider - fortsättning följer
Robban, har du testa den uppdaterade Hyundai Ioniq ?
Den har nu mer dryga 30 mils räckvidd och ett hyfsat bagage.
Edit, såg att dom tydligen var ratade av firman och att jag redan frågat detta.
Så du får beställa en Tesla 3.
Robban har du provat nya Superben laddhybrid?
Det är ju ungefär samma prylar som Passat. Familjens hämtades igår och sattes på laddning igår kväll, vi får se hur långt den går nu.
Den är lite mindre än Mondeon, men rymligare bak.
Stoor: Det skaver att behöva välja en laddhybrid, det är 2020 och det känns fel väg att gå
Guran: Du svarade på det själv, Ioniq skulle säkert fungera, men jag gissar att väldigt mycket interiört är likasom e-Niro så. Tesla vet jag fortfarande inte om den är med på listan över valbara bilar, "rykten" säger både och...
Nisse: Skoda är inte med bland våra val och som jag svarade Stoor, laddhybrid känns inte rätt för mig.
ID3 känns inte heller så lockande efter att ha sett den på Friends, allt för plastig för min smak, säkert en storsäljare men leveranstiden är dålig just nu...
Polestar 2 blir för dyr, den skulle kanske kunna gå att smyga in som en "Volvo"
XC40P8 kommer för sent och blir för dyr, gillar inte heller biltypen och jag sitter inte bra i XC40
i3 är inget alternativ, för opraktisk, dock söt
eTron är inget alternativ, för dyr
Toyota har inget elalternativ
Time will tell...
Robban, är det inte bättre att testa och klämma än att gissa att interiören är si eller så? Det brukar bli mycket enklare då att få en korrekt bild.
Guran, ju så är det, men tidigare erfarenheter säger att KIA och Hyundai är väldigt liknande inuti, men det händer ju saker vid varje uppgradering så... men som sagt tidigare K/H har jag svårt att tro att de kommit med på listan för märken så det faller nog ändå, men man kan ju alltid prova mest för att det är kul...
Exakt. Ut och testa allt du kan.
Ta ledigt en eftermiddag och testa eller ta ledigt två eftermiddagar och testa riktigt.
Jag har aldrig förstått folk som köper bil för 400000:- eller bara för 150000:- utan att provat nåt annat.
Trust me, MSO, jag testar de som hamnar på min short-list och då gärna några timmar för att få en känsla för hur de fungerar på längre körning, mycket avslöjas efter två timmar i stolen...
mso 1000 - tidigare har jag alltid provkört före köp men jag får erkänna att vid senaste bytet så blev det inte så - även om jag i o f s testat snarlika bilar så jag var ändå rätt trygg i valet.
Hyundai har förbättra sin interiören fast fortfarande "svag".
Lämnar lätt märken efter vanligt vardags användande. Kör inte större saker som har "orunda" hörn, då får du ett märke med en gång.
Detta gäller även IONIQ som jag sett med egna ögon. Dom är en friluftsfamilj fast aktsam med saker och ting. Den fick snabbt märken efter vardags slitage.
Jaha, då är egentligen bara två bilar kvar på min shortlist;
Passat GTE och e-Golf.
Passaten skulle vara det enkla och bekväma valet som gör att jag egentligen inte behöver kompromissa med något, bara tanka eller ladda och köra på. Plats för en fjällsemester, takbox, kajaker, cyklar osv. Men min körning är verkligen inte anpassad för laddhybrid, med för många längre körningar som gör att den kommer att gå mycket på bensin. Nu verkar ju den dra ganska lite enligt andra förare och även biltidningarnas tester så det är väl OK.
e-Golfen är det galna valet som ger mig mer utmaning i livet genom att inte kunna köra på samma sätt som jag tidigare i mitt drygt 30-åriga liv, tanka och kör. Golfen är lagom stor för min vardag och för mina normala helger, räckvidden räcker bra till mina normala resor och den skulle ge mig väldigt låga kostnader.
Fast med Golfen, oavsett motorval så kommer det inte fungera för en fjällresa med tre personer, men då går det att hyra bil eller välja att åka till platser dit det går tåg, typ Jämtlandsfjällen.
Men varför inte bara välja det enkla valet, Passat?
För att jag vill köra på el, inte kompromissa med en hybrid.
Kommer jag att tycka ett e-Golf är okej? Troligen kommer den kännas ganska begränsande, men om vi blir strandsatta länge så kommer en elbil vara bra, som det är nu så har jag för första gången på evigheter fått "lågt batteri"-varning på V60:n eftersom jag stundtals inte kör den alls på en vecka, tio dagar eftersom jag just nu jobbar hemifrån... En elbil kommer ju stå på "lina" när jag inte kör så...
Snart är det dags att lägga order, då får ni veta vad det blev...
Robban, om du funderar på Passat så jämför då med Superb, samma drivlina, men rymligare och bekvämare stolar till ett något lägre pris och den har bra utrustningspaket. Den går hyfsat tyst, märks knappt någon skillnad när den går elektriskt eller när bensinmotorn går in. Det enda som stör i ljudnivån är idiothjulen med breda gummisnoddar istället för däck, men det gäller ju även Passat.
Men visst är det lockande med att kunna köra helt elektriskt som med Golfen!
Och passar den i storlek utom vid enstaka tillfällen är det kanske bättre att hyra då som du föreslår.
Nisse, Superb löser inget för mig som inte redan Passaten skulle göra, borsett möjligen för lite annan paketering för pengarna. Jag tycker fortsatt att bilarna är allt för stora även för långresan.
Jag skulle fortsatt vilja ha en bil i Octavia/Golf kombi-storlek med el. Alternativt en laddhybrid som i så fall är i den storleken.
Ja Robban, det har ju visat sig att vi i Sverige ofta köper avsevärt större bilar än vi behöver och enda skillnaden jämfört med övriga Europa är väl att vi åker mer längre sträckor på landsväg och då har ju en större bil oftast varit mer komfortabel.
Det har ju ändrat sig, nu finns ju komfortabla, rymliga småbilar, så den enda anledningen till att köpa större bil än man behöver är väl säkerheten?
Om det känns lite omakligt med elbil kan du pröva en e-Golf på korttid från Europcar. Bra kampanj just nu.
Nog tror jag att du reder sig gott med en e-Golf Robban, och visst går det att köra till fjällen - men det kräver lite planering, särskilt norr om Östersund. Fråga mig som klarar mig med 28 kWh(!).. ;-)
Tack Grosser. Jo nog klarar jag att ha en e-Golf i vardagen, men gällande fjällen är det mest utrymmen för packning och skidor som blir jobbigare men då kan jag hyra något större då.
Vi får se. Nu har vi i alla fall uttag klart i garaget.
Längtan till Juli har påbörjats... tick tack, tick tack...
Vad blev det för något?
Då börja lite grejer komma i brevlådan... konstiga brickor som det ser ut...
Jamen ge dig nu - vilken bil väntar du på?
Den låter Bzzzzzz, hela tiden :-)
Zoom zoom! Låter som att kärran har en acceleratorpedal istället för en gaspedal. ;-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.