Vi Bilägares forum

Överdrivet falsk marknadsföring.

Överdrivet falsk marknadsföring.

Runt 17 000 kronor per år.
Så mycket sparade familjen på att skippa dieselbilen och i stället välja en elhybrid.

Man lyckas hitta en familj som tidigare lurat sig skälv genom att köra en stor 3 liters diesel suv och bor i stan och kallkör ungarna till skolan.

Sedan köper man en liten auris hybrid och är så nöjd så.

Varför inte köpa en än mindre kombi och sparat 50 tusen till.

Eller en laddhybrid och då sluppit tanka bensin i sin normala körning.

Bara en reflektion på toyotas mördande överdrivna anonser i vibilägare.

Uppdaterat: 2018-12-25 13:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Jo, Toyotas nuvarande annonsbyrå tycker även jag ligger farligt nära det acceptabla och då även med ord som "självladdande" bilar där man vill få oss att tro att laddenergin kommer nånstans ifrån ovan och alldeles gratis.

Detta är inte riktigt i den anda jag tidigare uppfattat hur Toyota brukar agera på bilmarknaden. Tråkigt att säga men det känns nästan lite små-desperat.

Uppdaterat: 2018-12-25 13:33

Undrar om inte den där Toyota-annonsen är anpassad efter dina behov mso? Jag får inte upp den utan istället en annons för VW Touareg som säkert har diesel och är en riktigt bil. Förmodligen har den värme också.

Uppdaterat: 2018-12-25 13:58
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Undrar om inte den där Toyota-annonsen är anpassad efter dina behov mso? Jag får inte upp den utan istället en annons för VW Touareg som säkert har diesel och är en riktigt bil. Förmodligen har den värme också.

Hmm. Du kanske inte är mottaglig.

Den anonsen har rullat som var tredje Toyota anons på vi bilägare i typ tre veckor.

Lite märkligt att dom har omarbetat anonsen och tagit bort barnens komentarer om smutsig diesel och 3 liters diesel.

Dom måste insett skälv hur knäppt det låter.

Jag vidhåller att har man tidigare kört en äldre stor diesel suv med största dyra dieseln i huvudsak stadskörning och Toyota nappar och betalar säker för åsikten är det sjukt då det är så vansinnigt dumt tidigare bilval för ändamålet.

Sedan säger jag inte att Toyota är dålig eller på något annat sätt fel men det är långt ifrån alla som anpassar sig till elhybrids körsättet som föreskrivs och är ett krav för att köra riktigt snålt.

Uppdaterat: 2018-12-25 15:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Hmm. Du kanske inte är mottaglig.

Jag skulle inte ha kommit till den här web-sajten överhuvudtaget om jag möttes av reklam men nu gjorde jag ett undantag och slog på den, därav VW Touareg. Tveksamt om Toyota skulle påstått att föräldrar kallkör sina ungar till skolan.

Uppdaterat: 2018-12-25 15:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag har inte ens sett annonsen ifråga. Kanske ligger några cookies på MSO's dator efter alla besök på toyota.se:)

Uppdaterat: 2018-12-25 15:53
FXX skrev:

Jag har inte ens sett annonsen ifråga. Kanske ligger några cookies på MSO's dator efter alla besök på toyota.se:)

Den kommer upp varenda gång jag klickar på vibilägare huvudsida och skrollar ner två artickelrubriker.

http://www.vibilagare.se/sponsratinnehall#/bilen-som-later-dem-spara-17-000-kronor-per-ar-5975ae13617f1.3lkw.3gn4.8e80

Gratis reklam här då i en av tre versioner.

Uppdaterat: 2018-12-25 16:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Toyotas reklam är urlöjlig men alltid lurar det någon.

Uppdaterat: 2018-12-25 20:20

Du har rätt mso. Ursäkta. Hittade reklamen men hade inte uppmärksammat den. Ser ut som en artikel i mängden.

Dock gjorde jag lite "research" och kollade in Toyotas motsvarighet till en diesel-SUV. Tog nya RAV4 som exempel på en bil som klarar "last".

Deras 2WD får dra 800 kg och AWD 1650. Dock undrar man hur det ska gå till. Det saknas uppgifter för AWD men på 2WD kan man läsa att den med 2,5 l-motor ger 221 Nm mellan 3600-5200 varn/min. CVT-låda är standard. På pappret är det skrämmande siffror jämfört med vilken medioker diesel-SUV som helst. Utan att veta misstänker jag att den kompenserar kasst vridmoment med högt varv. Men familjen kanske bara behöver transportera sig och då ser ju utsläppssiffror mm kanonbra ut. Högt pris dock för bil med krok (Style); 375.000 kr vilket inte är "sparsamt".

Uppdaterat: 2018-12-25 23:09
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Med tanke på vad som hände med skatten på bilar, vid halvårsskiftet. Så steg väl skilnaden i merkostnad, mellan diesel. Och typ, alla andra alternativ? Så att olika tillverkare använder sig av det, i sin marknadsföring. Är det konstigt? Bli arg på regeringen istället, för på biltillverkare, tycker jag.

Uppdaterat: 2018-12-26 02:50

Rille, nu var det ju inte biltillverkaren som mso var förargad på utan de fåniga annonserna och de är nog fabricerade av någon annonsbyrå som inte är speciellt noga med verklighetsförankring!

Uppdaterat: 2018-12-26 07:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den är en sådan där "artikel med sponsrat innehåll". Toyota gränsar farligt nära "falsk marknadsföring". Laddad med bensin, jo, jag tackar jag..!

Uppdaterat: 2018-12-26 11:22
Power to the people
Pi skrev:

Jo, Toyotas nuvarande annonsbyrå tycker även jag ligger farligt nära det acceptabla och då även med ord som "självladdande" bilar där man vill få oss att tro att laddenergin kommer nånstans ifrån ovan och alldeles gratis.

Jag har också reagerat på det där påståendet. Någonstans kommer ju energin från, men de hävdar "självladdande"...

Uppdaterat: 2018-12-26 16:48
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Pi wrote:Jo, Toyotas nuvarande annonsbyrå tycker även jag ligger farligt nära det acceptabla och då även med ord som "självladdande" bilar där man vill få oss att tro att laddenergin kommer nånstans ifrån ovan och alldeles gratis.

Jag har också reagerat på det där påståendet. Någonstans kommer ju energin från, men de hävdar "självladdande"...

Jag tycker nog inte att Toyotas reklam är speciellt överdriven eller felaktig.

Självladdande är den ju helt klart i den aspekt att du inte behöver stoppa en sladd i ett uttag. Den laddas ju både av bensinmotorn och genom att lagra rörelseenergi vid inbromsning. Och jämförelsen med suv ägarna var väl inte fel. Sen hade dom ju tjänat en hel del, ja kanske ännu mer, om dom köpt en Dacia Duster. Eller för den skull en annan billigare bil med liten motor.

Men när det kommer till ren stadskörning så är ju inte Toyotas koncept med litet batteri för att lagra energi från alla inbromsningar alls så dum.

Uppdaterat: 2018-12-26 17:56

Men rörelseenergin är ju inte gratis eftersom själva rörelsen framåt kräver bensinförbränning. Låt vara att rörelseenergi normalt inte tas tillvara vid retardation men gratis eller självgenererad är den inte.

Uppdaterat: 2018-12-26 18:21
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Men rörelseenergin är ju inte gratis eftersom själva rörelsen framåt kräver bensinförbränning. Låt vara att rörelseenergi normalt inte tas tillvara vid retardation men gratis eller självgenererad är den inte.

Jo du, pinjong, är absolut gratis jämfört med att skapa värme och slita på bromsbelägg oh bromsskivor för att hejda bilens framfart. Det Toyota, och för den skull andra hybrider, är att faktiskt ta tillvara på den rörelseenergi som tillförts bilen instället för att göra en massa obrukbar värmekabel det. Så det är absolut gratis. Men att få fart på bilen är inte gratis, finessen är ju att du tar en restprodukt som blir när bilen skall sakta in och återanvänder den.

Uppdaterat: 2018-12-26 19:35
Guran skrev:

pinjong wrote:

Jo du, pinjong, är absolut gratis jämfört med att skapa värme och slita på bromsbelägg oh bromsskivor för att hejda bilens framfart. Det Toyota, och för den skull andra hybrider, är att faktiskt ta tillvara på den rörelseenergi som tillförts bilen instället för att göra en massa obrukbar värmekabel det. Så det är absolut gratis. Men att få fart på bilen är inte gratis, finessen är ju att du tar en restprodukt som blir när bilen skall sakta in och återanvänder den.

Hört talas om motorbroms? Dessutom har ju hybridbilar en större vikt att dra på, t.ex. större batteri.

Uppdaterat: 2018-12-26 20:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Guran wrote:pinjong wrote:

Jo du, pinjong, är absolut gratis jämfört med att skapa värme och slita på bromsbelägg oh bromsskivor för att hejda bilens framfart. Det Toyota, och för den skull andra hybrider, är att faktiskt ta tillvara på den rörelseenergi som tillförts bilen instället för att göra en massa obrukbar värmekabel det. Så det är absolut gratis. Men att få fart på bilen är inte gratis, finessen är ju att du tar en restprodukt som blir när bilen skall sakta in och återanvänder den.

Hört talas om motorbroms? Dessutom har ju hybridbilar en större vikt att dra på, t.ex. större batteri.

Ja jag har hört talas om motorbroms och vad blir det av det? Jo värme, komprimerad varm luft som far ut genom avgasröret. Helt annat än att ladda ett batteri för att ta tillvara på energin och kunna driva bilen framåt en liten bit. Finnessen med Toyotas system är ju att batteriet är ganska litet och lätt. Tror nog att dom har en ganska så mycket forskning och utveckling bakom sitt systemval och har en ekonomisk tanke bakom vart det är mest användbart. Kom i håg att vårt glest befolkade land är ganska så unikt i Toyotas totala marknad.

Uppdaterat: 2018-12-26 20:27

Jo Toyota har ju rätt när de påstår att deras system att återvinna en del energi kan ge en lägre förbrukning.

Men systemet börjar bli lite ålderstiget, idag finns det ju jämnstora bilar med små fjuttmotorer, lika slöa, men med enklare och billigare teknik och ungefär samma totalekonomi utan återvinning!

Uppdaterat: 2018-12-26 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jo Toyota har ju rätt när de påstår att deras system att återvinna en del energi kan ge en lägre förbrukning.

Men systemet börjar bli lite ålderstiget, idag finns det ju jämnstora bilar med små fjuttmotorer, lika slöa, men med enklare och billigare teknik och ungefär samma totalekonomi utan återvinning!

Det vet du väl inte, deras nyaste system kommer ju nu i Corolla. Ägare av Prius hävdar att dom kör betydligt billigare än en fjuttbensinare.

Uppdaterat: 2018-12-26 20:51

Jo det har jag hört flera gånger, men hittills har de inte kunnat bevisa det.

Jag har visserligen inte kört Prius enbart i stadstrafik, men i blandad körning finns det både snålare och trevligare bilar.

Uppdaterat: 2018-12-26 21:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Guran skrev:

Men att få fart på bilen är inte gratis, finessen är ju att du tar en restprodukt som blir när bilen skall sakta in och återanvänder den.

Exakt. Det kostar att skapa rörelseenergin och visst kan man säga att det är ett slöseri att inte tillvarata den.

Uppdaterat: 2018-12-26 21:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Ja man reflekterar över olika saker.

Toyotas konstruktion är nog rätt och förhoppningsvis det som kommer nästa generation.

Dagens auris/c-Hr kan diskuteras hur effektiv den är mot snålaste dieseln eller bensin konkurrenten.

MEN i anonsen skriver dom att man låter dem sparar 17000 om år utan att räkna in bränslet och det visas en rav 4.

Helt jäkla sjukt vilseledande marknadsföring.

Uppdaterat: 2018-12-26 22:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Undrar fortfarande vad som är falskt i detta?

Vet du vad de kostar att försäkra en BMW X5? exempelfamiljen är unga och bor i en stad. Jämför man då en ”stor SUV” (t.ex en populär X5) som det står i annonsen så är nog bara skillnaden i försäkringskostnad minst 17000kr och skatt tre fyra tusen på det. Lägg sen till värdeminskningen på betydligt mer så är skillnaden än större. Så förstår inte vad som är fel. Kunde lika gärna varit en annons för Skoda Octavia 1,0tsi som var minst 17000kr billigare per per år än en Audi A6 och lika rymlig och praktisk att köra barnen i.

Uppdaterat: 2018-12-26 22:37
pinjong skrev:

Du har rätt mso. Ursäkta. Hittade reklamen men hade inte uppmärksammat den. Ser ut som en artikel i mängden.

Dock gjorde jag lite "research" och kollade in Toyotas motsvarighet till en diesel-SUV. Tog nya RAV4 som exempel på en bil som klarar "last".

Deras 2WD får dra 800 kg och AWD 1650. Dock undrar man hur det ska gå till. Det saknas uppgifter för AWD men på 2WD kan man läsa att den med 2,5 l-motor ger 221 Nm mellan 3600-5200 varn/min. CVT-låda är standard. På pappret är det skrämmande siffror jämfört med vilken medioker diesel-SUV som helst. Utan att veta misstänker jag att den kompenserar kasst vridmoment med högt varv. Men familjen kanske bara behöver transportera sig och då ser ju utsläppssiffror mm kanonbra ut. Högt pris dock för bil med krok (Style); 375.000 kr vilket inte är "sparsamt".

Det är bara vridmomentet för bensinmotorn som visas. Tittar vi på utgående modell. Så har 2,5 liters maskinen 155 Hk/210 Nm, främre elmotorn 143 Hk/270 Nm, och bakre elmotorn 68 Hk/139 Nm. För en teoretisk maximal effekt på 366 Hk/619 Nm. Men Toyota anger 197 Hk som maximal systemeffekt. Och har därmed förmodligen inga 619 Nm i vridmoment heller.

Länk till detta: http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/rax_pf_web.pdf?_ga=2.65468206.1016284228.1545882157-1742019691.1545882157

Något samanlagt vridmoment presenteras tyvärr inte. Vilket är synd, för dom som gillar att dra, eller bara gillar vridstarka motorer. Viss skillnad på 221 Nm, och säg 350 Nm. Lätt att lura sig på bensinmotorns siffror.

Uppdaterat: 2018-12-27 04:56

Shogun. Prius är väl unik i allt och dagens prius slår alla bensin bilar i förbrukning.

Så är det bara.

Men en bil för runt 350 tusen som är extremt ful som få och dessutom opraktisk för en familj.

Men smaken är som baken.

Uppdaterat: 2018-12-27 11:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag kan inte låta bli att undra, att fånga upp motorbromsandet i laddning skapar som sen kan driva bilen X mycket. Om man istället har frirull och låter bilen rulla fritt istället, vilket ger längst sträcka? Jag har inte svaret men en fundering....

Jag märker en rejäl minskning i förbrukning när jag kör i ekoläge med frirullsfunktion.

Uppdaterat: 2018-12-27 11:25
Henrik M skrev:

Jag kan inte låta bli att undra, att fånga upp motorbromsandet i laddning skapar som sen kan driva bilen X mycket. Om man istället har frirull och låter bilen rulla fritt istället, vilket ger längst sträcka? Jag har inte svaret men en fundering....

Jag märker en rejäl minskning i förbrukning när jag kör i ekoläge med frirullsfunktion.

De som har åkt elbilar av äldre snitt med små batterier kör alltid utan regen för att spara ström. Jag tror framförallt att det är att man tillåter hastighetsvariationer som gör en besparing. All energi som bromsas bort går ju inte in i batteriet då en del blir värme i kablarna.

Uppdaterat: 2018-12-27 11:53
kallandes skrev:

Det är bara vridmomentet för bensinmotorn som visas. Tittar vi på utgående modell. Så har 2,5 liters maskinen 155 Hk/210 Nm, främre elmotorn 143 Hk/270 Nm, och bakre elmotorn 68 Hk/139 Nm. För en teoretisk maximal effekt på 366 Hk/619 Nm. Men Toyota anger 197 Hk som maximal systemeffekt. Och har därmed förmodligen inga 619 Nm i vridmoment heller.

Länk till detta: http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/rax_pf_web.pdf?_ga=2.65468206.1016284228.1545882157-1742019691.1545882157

Något samanlagt vridmoment presenteras tyvärr inte. Vilket är synd, för dom som gillar att dra, eller bara gillar vridstarka motorer. Viss skillnad på 221 Nm, och säg 350 Nm. Lätt att lura sig på bensinmotorns siffror.

Låter ju bra kallandes i de fall man behöver komma igång med sitt tunga släp eller accelerera. Men vad händer om man drar en husvagn mil efter mil på slät väg? Elmotorerna klarar väl inte att stötta kontinuerligt och vindmotståndet måste ju övervinnas varje sekund. Jag misstänker att bensinmotorn med sin CVT-låda kan behöva öka sitt varvtal för att kompensera sitt låga vridmoment. Samma borde hända vid mycket backkörning, t ex i Norge. Går säkert bra ett tag men förmodligen bara ett tag.

Uppdaterat: 2018-12-27 12:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Om nu hybrider vore så överlägsna så skulle Taxi köra enbart såna, då de kör väldigt mycket och har stora summor att spara, men så är ju inte fallet.

Jag brukar roa mig med att iaktta hur många Prius jag ser vid Arlanda, kanske 1, medan det dräller av MB, Volvo, Skoda och en och annan Golf, mm. Tror inte någon av dem är hybrid.

Jag pratade med en taxiförare medan vi skumpade fram i en Prius plus, han sa att den dög att ha i stan, men han föredrog någon av de andra bilarna de hade, V70, V60 och 508.

Uppdaterat: 2018-12-27 17:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Shogun, om du läser vad jag skrev så inser du kanske att jag förutsätter att man har en bil till blandad körning.

Jag skrev att jag inte har erfarenhet av enbart körning i tätort, på landsväg finns det lika snåla och betydligt bekvämare bilar.

Faktum är att Mondeon, den med 2WD, går lika snålt på landsväg om man håller sig till försiktig körning och då är det en betydligt större och komfortablare bil.

Dessutom har den ju lite kraft med sina 180hk om det skulle behövas.

Uppdaterat: 2018-12-27 19:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
pinjong skrev:

Låter ju bra kallandes i de fall man behöver komma igång med sitt tunga släp eller accelerera. Men vad händer om man drar en husvagn mil efter mil på slät väg? Elmotorerna klarar väl inte att stötta kontinuerligt och vindmotståndet måste ju övervinnas varje sekund. Jag misstänker att bensinmotorn med sin CVT-låda kan behöva öka sitt varvtal för att kompensera sitt låga vridmoment. Samma borde hända vid mycket backkörning, t ex i Norge. Går säkert bra ett tag men förmodligen bara ett tag.

Jag svarade bara på ditt felaktiga, men förståeliga påstående om vridmoment! Då det verkligen inte är tydligt på Toyotas sida. Dina fantasier om hur dåligt det fungerar i backar, eller på långa raksträckor mm, har jag ingen aning om. Så om det, får du fantisera vidare själv. För jag antar av ditt svar, att du inte har prövat det själv med en Rav 4? Det har inte jag heller. Så jag skulle bara kunna fantisera, precis som du.

Uppdaterat: 2018-12-27 19:08
hultarn skrev:

Om nu hybrider vore så överlägsna så skulle Taxi köra enbart såna, då de kör väldigt mycket och har stora summor att spara, men så är ju inte fallet.

Jag brukar roa mig med att iaktta hur många Prius jag ser vid Arlanda, kanske 1, medan det dräller av MB, Volvo, Skoda och en och annan Golf, mm. Tror inte någon av dem är hybrid.

Jag pratade med en taxiförare medan vi skumpade fram i en Prius plus, han sa att den dög att ha i stan, men han föredrog någon av de andra bilarna de hade, V70, V60 och 508.

Hybrider har sina för, och nackdelar. Men med tanke på hur du skrev. Så var det knappast åkaren du åkte med. Dom som bara kör, dom vill väl sitta i den roligaste, och bekvämaste bilen? Prius+ är en utgående modell. Går bara att beställa i ett utförande, nu när den sjunger på sista versen. Hybriddrivlinan i den är gammal, kom redan 2009 i Prius 3. Inte samma som i Prius 4, eller C-hr. Prius+ väger dessutom drygt 200 kg mer än vanliga Prius 3, som den delar drivlina med. Och ca 150 kg mer än Prius 4. Och som Taxi, dessutom med passagerare i bilen.

Toyotas hybrider är verkligen inte bäst på allt, långt ifrån. Men vill man köra snålt, så kan man göra det utan att anstränga sig för mycket. Åtminstone, upp till 100-115 km/t för dom senare versionerna. Gamla Prius+, dock bara upp till 70 Km/t. Så motorvägen mellan Stockholm och Arlanda, är den nog inte snål. Framförallt inte med den hastighet taxi brukar hålla. Vill man bevisa för sig själv, att en Toyota hybrid inte är snål? Ja, det går alldeles utmärkt det med. Men då får man anstränga sig något åt andra hållet.

Uppdaterat: 2018-12-27 19:56
pinjong skrev:

kallandes wrote:Det är bara vridmomentet för bensinmotorn som visas. Tittar vi på utgående modell. Så har 2,5 liters maskinen 155 Hk/210 Nm, främre elmotorn 143 Hk/270 Nm, och bakre elmotorn 68 Hk/139 Nm. För en teoretisk maximal effekt på 366 Hk/619 Nm. Men Toyota anger 197 Hk som maximal systemeffekt. Och har därmed förmodligen inga 619 Nm i vridmoment heller.

Länk till detta: http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/rax_pf_web.pdf?_ga=2.65468206.1016284228.1545882157-1742019691.1545882157

Något samanlagt vridmoment presenteras tyvärr inte. Vilket är synd, för dom som gillar att dra, eller bara gillar vridstarka motorer. Viss skillnad på 221 Nm, och säg 350 Nm. Lätt att lura sig på bensinmotorns siffror.

Låter ju bra kallandes i de fall man behöver komma igång med sitt tunga släp eller accelerera. Men vad händer om man drar en husvagn mil efter mil på slät väg? Elmotorerna klarar väl inte att stötta kontinuerligt och vindmotståndet måste ju övervinnas varje sekund. Jag misstänker att bensinmotorn med sin CVT-låda kan behöva öka sitt varvtal för att kompensera sitt låga vridmoment. Samma borde hända vid mycket backkörning, t ex i Norge. Går säkert bra ett tag men förmodligen bara ett tag.

Undrar vad du menar med detta om kompensering av lågt vridmoment med varv och vad som skulle få bra ett tag? Finns massor av Toyota hybrider i Norge. Taxibilar i uppsjö och privatbilar. Förr, innan turbomotorerna gjorde sitt intåg, var det ingen som reflekterade över att motorn varvade för att få ut effekten. Men är väl ingen nyhet att en Toyoya hybrid blir lite törstig vid hög fart eller tungt motstånd. Dvs då mycket effekt måste levereras under lång tid. Drivlinan är ju optimerad för en annan typ av körning.

Uppdaterat: 2018-12-27 20:24

Guran, då var det väl därför jag inte upplevde att Prius var särskilt snål.

Men jag skulle aldrig köpa en bil som inte går att köra normalt med på landsväg.

Uppdaterat: 2018-12-27 20:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran, då var det väl därför jag inte upplevde att Prius var särskilt snål.

Men jag skulle aldrig köpa en bil som inte går att köra normalt med på landsväg.

Självklart köper man väl en bil som passar sitt eget körmönster. I stad så är en hybrid ganska så bra. Med mitt körmönster med nästan uteslutande landsväg och längre turer är en diesel oslagbar, speciellt då jag vill ha en SUV.

Men du kan ju testa en annan hybrid än Prius. Tex. En Ionic hybrid.

Uppdaterat: 2018-12-27 20:44
saabnisse skrev:

Guran, då var det väl därför jag inte upplevde att Prius var särskilt snål.

Men jag skulle aldrig köpa en bil som inte går att köra normalt med på landsväg.

Senaste Prius är väl ändå snålast på just landsväg. I alla fall min! Men saabnisse, du bor väl i östra svealand? Pinga mig, så kan du prova själv.

Uppdaterat: 2018-12-27 20:54

Är snålast verkligen viktigast?

Prius har uselt andrahandsvärde och är starkt begränsad i funktion för många pga låg last och dragvikt.

Andrahandsvärdet gör att du egentligen behöver negativ förbrukning bara för att uppväga det. Lägg till dyr service på det så är det definitivt ingen sparbössa.

Utseendet gör dock att jag aldrig i livet skulle köpa en.

Uppdaterat: 2018-12-27 21:21

Åker mycket taxi och jag väljer alltid en annan om det står en prius först i kön.

Uppdaterat: 2018-12-27 21:23
HT19 skrev:

Åker mycket taxi och jag väljer alltid en annan om det står en prius först i kön.

Och du kan välja taxi utan att åkarna blir ilskna? Förövrigt så åker man helt ok bak i en Prius. Lika bra som fram i en Tesla.

Uppdaterat: 2018-12-27 21:35

Nej det brukar bli ett jäkla liv. Men det skiter jag i. Det är mina pengar och jag väljer vad jag vill åka. Det är ju bara att vinka in en taxi som inte står i kön eller vänta tills någon annan tagit den.

Uppdaterat: 2018-12-27 21:42
HT19 skrev:

Nej det brukar bli ett jäkla liv. Men det skiter jag i. Det är mina pengar och jag väljer vad jag vill åka. Det är ju bara att vinka in en taxi som inte står i kön eller vänta tills någon annan tagit den.

Vad väljer du då?

Uppdaterat: 2018-12-27 21:53
junkers skrev:

Är snålast verkligen viktigast?

Prius har uselt andrahandsvärde och är starkt begränsad i funktion för många pga låg last och dragvikt.

Andrahandsvärdet gör att du egentligen behöver negativ förbrukning bara för att uppväga det. Lägg till dyr service på det så är det definitivt ingen sparbössa.

Utseendet gör dock att jag aldrig i livet skulle köpa en.

känns som att ditt allmänna hat mot Toyota är ganska stort? Varför? Dyr service, beror som vanligt på, var man servar. Att andrahandsvärdet, skulle vara sämre på just senaste Prius. Än på andra Toyota modeller av senaste snitt, det tror jag inte på. Det får du gärna visa, i så fall. Sen har ju högre utrustade varianter av alla bilmärken sämre andrahandsvärde, än volymbilarna (i förhållande till inköpspris).

Och vad det gäller utseende, så är ju det ytterst subjektivt. Jag tycker ju inte att det är en jättesnygg bil själv. Men jag sitter ju inne i bilen, så jag ser ju inte utsidan. Det jag har att klaga på, på insidan. Är väl något kort sittdyna, på stolarna. Och något seg pekskärm, som desutom tar god tid på sig vid uppstart. Bagage utrymmet är ändå helt ok. Fick plats med en ihopfälld sittvagn, modell större (Brio) under insynsskydd. Men nu när vi inte behöver vagn längre, så räcker utrymmet mer än väl.

Uppdaterat: 2018-12-27 21:56

Prius utan laddning finns ju inte ens på Toyotas hemsida längre. Men kolla du priserna på blocket, med tanke på hur få som sålts finns det många där...

Är det problematiskt för dig att någon kritiserar Toyota?

Nya Corolla ser bra ut däremot!

Uppdaterat: 2018-12-28 08:51

Dp

Uppdaterat: 2018-12-28 08:52
junkers skrev:

Prius utan laddning finns ju inte ens på Toyotas hemsida längre. Men kolla du priserna på blocket, med tanke på hur få som sålts finns det många där...

Är det problematiskt för dig att någon kritiserar Toyota?

Nya Corolla ser bra ut däremot!

Prius är på väg som ansiktslyft, med uppdaterad drivlina. Därför den gamla är bortplockad. Det har sålts 933 st prius 4 utan laddning, och 532 laddhybrider. Har inga problem med objektiv kritik. Bara när folk kräks galla utan relevans, så fort det handlar om Toyota. Visst den får bara lasta 12 kg mer än en Volvo V40CC D3. Det kan man ju för all del kritisera. Men jag tror inte att det gör den "starkt begränsad" för "många". Det kanske däremot är starkt begränsande, för just dig. Så skriv det i stället.

Uppdaterat: 2018-12-28 12:29
junkers skrev:

320kg får en prius lasta med 75kg förare.

Med tre passagerare på 80kg finns 80kg kvar...

725kg är dragvikten.

Bättre än förra generationen men jag skulle inte ens köra lagligt med tre av mina kollegor i bilen med noll i bagage. Med min övervikt så blir vi fyra 345kg med 75kg avdraget.

Nä det är skitdåligt, jag vet. Jag väger 125 kg själv. Med skor, och vinterkläder säkert 130 kg. Tur att resten av familjen är lättare. Nåja, vi har haft flera kombibilar innan. Nu spontanköpte vi den här. När vi inte behöver ha vagn med oss, så funkar bagageutrymmet helt ok. Är betydligt större än på Prius 3. Haft drag på dom två senaste bilarna, utan att dra något. Så nu sket vi i dragkrok. Den hade ju som sagt, inte varit till mycket nytta ändå.

Uppdaterat: 2018-12-28 13:37

320kg får en prius lasta med 75kg förare.

Med tre passagerare på 80kg finns 80kg kvar...

725kg är dragvikten.

Jag skulle inte ens köra lagligt med tre av mina kollegor i bilen med noll i bagage. Med min övervikt så blir vi fyra 345kg med 75kg avdraget.

Dvs vi fyra väger 415kg.

Dock då har maxlastvikten sjunkit för många bilar sedan vägning infördes så visst det finns fler bilar med undermålig lastförmåga.

Uppdaterat: 2018-12-28 13:39

Prius är snål visst och köps den begagnad till rätt pris så kan den vara billig.

Min Auris var grymt törstig över 90 jämfört även med en vanlig bensinbil. Hopoas prius är bättre numera.

Mkn stora optima går att köra med lägre förbrukning än Aurisen även om man inte laddar den.

Men som sagt Prius är ju nyare drivlina så visst den kanske är snålare. Men jag skulle nig hellre köpt en Octavia för mindre pengar och lägre totalkostnad.

Uppdaterat: 2018-12-28 13:44

Smaken varierar förstås, men Prius, C-HR och KIA Soul är de enda bilmodeller jag hört folk utbrista "Men hur fan ser den ut!" eller liknande bara av att ha sett bilarna.

Om man leker med tanken att återgå till annonsen så är det ganska konstigt att skylta med att en familj kunnat spara pengar på att välja en mindre bil. Hade man inte kunnat gjort den besparingen vid ett val så hade försäljningen av småbilar gått en aning sämre.

Uppdaterat: 2018-12-28 13:52
Shogun skrev:

Visa då ett test vad Mondeo drar. Den drar näppeligen 0,45 l/ mil i genomsnittförbrukning som en Prius drar av nya modellen i test av AMS. Det är den modell som haft lägst förbrukning av alla testade bilar man gjort. Jag har tidningen här som jag kan plocka fram och visa vilket nummer av tidningen som avses. Men som sagt hänvisa gärna till ett test av Mondeo som har lika låg genomsnittförbrukning på 0,45l/mil som Prius, du klarar det inte! ;o)

Hur i hel*ete har AMS kommit upp i 0,45l/m?? Bara körning på autobahn? 1 kg i däcken? Jag har aldrig någonsin varit uppe på det, och jag räknar vid varje tankning. 0,38-0,4 Är det i princip alltid i mellan. Händer nån gång 0,36-0,37 sommartid. Och som rekord 0,43 när det har varit kallt, med mycket skrapning av rutor, med motorn i gång.

Uppdaterat: 2018-12-28 13:53