Hej!
Jag och sambon har nu kokat ned vårat bilköp till (kanske) nedastående Astra. Eftersom både jag och hon är lite av den veliga sorten och inte speciellt bilkunniga hade det varit toppen att få en bedömning av er lite mer bilkunniga :)
Det verkar vara en bra utrustad bil till ett bra pris. Men av just den anledningen så känns det som att det borde finnas en hake.. gör det? Hur upplever ni de nya Astrorna? Är det rimligt att köpa en 2017 modell för detta priset?
Det enda vi egentligen saknar är dragkrok, och det finns så vitt jag vet inte på en enda Astra på hela blocket.
Vi har sållat bort alla dieslar p.g.a. osäker framtid.
Jag och sambon har provkört och båda känner att det är en bil i vår smak. Inga direkta skavanker och den går tyst (som var ett av våra större krav). Kommer användas en del till pendling, men också 5-7h timmars turer till föräldrar/fjällen e.t.c.
https://www.blocket.se/stockholm/Opel_Astra_1_4T_125HK_TOURER_ENJOY_PLUS_79805159.htm?sa=1
Stort tack på förhand!
Kommentarer
Sök på car.info
Bilen verkar ha en konstig historia och svårsåld, pruta hårt.
Såg det nu. Skulle kunna tro att det är pga den använts som hyrbil i 5 mån. Den går fock fint och har inga skador. Den är redan nedprutad 5000:-. Kanske borde jag pruta mer?
Vore det dumt att lita på magkänsla?
Detta exemplar hamnade hos nuvarande bilhandlare i januari och sedan dess har de inte blivit av med den. I mars var priset lägre än nu.... Pruta som sagt.
Jag tycker du borde köpa en ny 2018 års modell
Dom säljs nu för 180.000kr
25.000kr upp och du får en ett år nyare bil med 0km på mätaren
10kr/mil i lägre pris för en begagnad är allt för lite, dvs den begagnade är för dyr.
1,5 år nyare till och med, no brainer, köp nytt!
Varför är den begagnade besiktigad redan efter 16 månader?
Hyrbil?
Ja den har varit hyrbil. Antar att den besiktigades för att gå ut på marknaden som privat bil.
Hmm... å andra sidan är ju värdeminskningen stor på en ny bil och våran budget är 150.000:-.
Om jag skulle pruta ned den, vad anser ni vara en acceptabel nivå?
135000:- kanske
Acceptabel nivå kan du bara svara för.
De 2017 med samma miltal som finns till salu ligger på 154.900.
Räkna med att handlarna vanligen lägger på 20% på inbytespriset. Så du kan väl pröva å bjuda 140.
På en ny har du 1,5 års längre vagnskadegaranti, vad kostar helförsäkring extra under denna tiden? Du får ju även nybilsgaranti i 1,5 år extra och nytt är nytt.
Ordinarie pris på en ny likvärdig är 208.000kr så utifrån det är 150 ett hyfsat pris, men nu ör det ju närmare 30.000 i rabatt på en ny.
Förstår. Är ju lite allergisk mot att köpa nytt, speciellt när jag inte har råd.
Det är klart, om jag lyckas tjata mig till 140 så kanske det är ett ok köp ändå.
Är det något annat jag bör tänka på eller anmärka tycker ni? Finns det liknande prisvärda bilar?
Har kollat på Skoda och Kia men båda märkena är otroligt svåra att hitta bensinare
ny för 169900
https://www.blocket.se/lund/Opel_Astra_Kombi_1_4T_125hk_Enjoy_Lag_skatt_80295377.htm?ca=16&w=3
Så vidhåller 135000:- du får dock vinterdäck.
Fördel med nya:
1,5 år med lägre försäkringskostnad
Ingen besiktning i närtid
1,5 år längre garanti
Nya däck
Lägre servicekostnad
Större värde när den byts in så pengarna är inte borta...
Skillnaden mot ny bör åtminstone vara 35000:-
Synnerligen prisvärd bil
...eller 159.900 för en ny men med den lite mindre motorn - https://www.blocket.se/stockholm/Opel_Astra_Enjoy_1_0T_105_HK_Sports_Tourer_80182855.htm?ca=16&w=3
Måste nog anses prisvärt.
En bil till pendling under mörka årstiden skulle mitt krav vara xenon allternativ led hel/halvljus och Opel har inte ens spolning strålkastarna.
Jag blir ledsen när folk kommer på det i efterhand och tvingas lägga ut 5000:- extra på extraljus och ser ändå kasst på halvljuset.
Fast allt har sitt pris mso 1000 och du får knappast en nästan ny eller ny Octavia med all utrustning du kräver för dessa pengar.
Beror på hur man pendlar. Är det mest motorväg, kanske upplyst dessutom, så gör det mindre än om det är landsväg med tät skog.
Pi. Nej det är helt klart prisvärt för en ny hyfsat stor kombi bil.
Men det är förjäkligt kasst av alla tillverkare att fippla bort säkerhetsutrustning för att se bra i mörker och saltslask som är lite unikt i Sverige.
Hmm 169 för en fabriksny eller 154 för en begagnad med 2000 mil på mätaren. Den nya bilen alla dagar i veckan för ynka 15.000 kr mer. Det tjänar du garanterat in på halv försäkringen 3 år istället för 1.5 som det är kvar på den begagnade dessutom längre nybils garanti. Dessutom att vara ägare nummer 1 istället för nummer 5 är stor skillnad vid försäljning.
Jahopp, konsensus är ju klar i varje fall. Jag kommer inte betala priset den är utsatt för. Ska ge honom 135.000 imorgon och se vad som händer. Har väldigt mycket på fötterna efter att ha skrivit med er! Stort tack!
För 1 och halv år sen köpte en helt ny bil en Opel Astra 1.0T Sports Tourer - 2016 och bilen är oanvänd 9 månader och är noll mil.
Bilen är 159.900 kr och få 10.000 kr nyårskampanj gäller endast tillbehör senast den 8 januari 2017.
Dragkrok avtagbar eftermontera 9879 kr plus adapter 13 - 7 pol 156 kr = 10035 kr minus nyårskampanj för 10.000 kr rabatt då jag betalar 35 kr. Och få gratis ipad värde 3500 kr. Utrustning och tillbehör är 27159 kr minus 10.000 för nyårskampanj blir det 17159 kr = 177.059 kr bjuder minus 59 kr då är 177.000 kr för bilen och plus registreringsavgift 500 kr = 177.500 kr med inkl monterat med vinterdäck dubb med alu fälg, låsbart hjulmutter, stänkskydd runt om, bagagerumsmattor, dragkrok och adapter.
För liten skillnad fortfarande 135 el 169 när man jämför begagnad mot ny. Du kommer behöva helförsäkring om 1.5 år och där måste du lägga till minst 8 beroende på vart du bor. Så den egentliga skillnaden är 143 el 169 då får du en ny oanvänd bil. Jag hade inte tvekat utan köpt en ny utan att blinka.
Sen kan det ofta vara så att den begagnade bilen kan ha både vinterhjul, dragkrok och metallic-lack och för detta brukar man få slanta upp minst 25.000 kr så lite kan man lura sig på att jämföra en "naken" bils nypris med en lätt begagnad bil där detta ingår.
Den aktuella bilen på bilden var svart vet inte om det var metallic? Någon dragkrok såg jag inte heller? Vinterdäck ingick (friktion). Fast det är möjligt att något mer utöver det ingår? Fast att överhuvudtaget köpa en hyrbil skulle aldrig jag göra. Undra hur många personer som kört den? 500 personer? 800 personer? Nej tack.
Hade en gång en Jetta -82 som gått första 3000 milen som hyrbil. Fungerade ypperligt och körde till ca: 25.000 mil innan den såldes.
Minimats - säger inte att det ingår extragrejor till just denna bil men dessa tillval som är mer eller mindre obligatoriska för många får man ju väldigt ofta lägga till på nybilspriset men de kan ingå när man köper en lätt begagnad.
Vissa gasar ju lite mer med hyrbil än vad man skulle gjort med sin egen. Men de flesta som kör hyrbil gör det väl i tjänsten, och då orkar man nog inte hålla på med sånt. Yttre skick är säkert minst lika bra som privatägd, blir ju svindyrt om uthyraren upptäcker skadan. Eller vad säger ni andra om fd hyrbilar? Egentligen gäller nog riskerna för alla bilar där föraren inte nödvändigtvis är den som tar kostnader som kan uppkomma om 5-10år/10-15000 mil, såsom tjänstebilar och andra företagsbilar. Och dessa utgör ju en majoritet av alla bilar på vägarna.
Ja, tjänstebilar skulle jag nog nästan vara mer skeptisk till.
Hur man ställer sig till att köpa hyrbil.
En sportig bil med motor skulle jag inte köpa.
För 20 år sedan blev det flyg4-5 ggr per år till Göteborg för två unga mekaniker o tjänsten.
Alltid en T-Gul.
Alltid däckskrik hela vägen ur flygplatshuset och hela veckan.
Tror en std familjebil är stabilare köp.
Bara en känsla.
Vart det något lägre bud på den fd hyrbilen, och vad vart i så fall responsen från säljaren ?!
Den här finns också i Stockholmsområdet:
https://www.blocket.se/stockholm/Opel_Astra_1_4_TURBO_FACE_DYNAMIC_PAKET_BT_P__79887289.htm?ca=11&w=1
Som hyrbilen en -17 med ungefär samma miltal. Men det är en Dynamic, mao mer utrustning med bl.a. bättre stolar och LED Matrix strålkastarna.
Det jag har märkt är att hyrbilar brukar vara piggare än vanliga privat bilar. Vad det beror kan säkert vara många faktorer. Kommer själv ihåg när jag arbetade som vaktmästare åt ett företag i ung ålder och Volvo 745 GL var på service som användes dagligen att hämta och lämna post med så företaget hade fått en Renault 19 som hyrbil under tiden och den var rejält slö i början. Började då med att varva ur den ordentligt i varje växel och motorn släppte och blev riktigt pigg. Sedan behövde en tjänsteman på företaget låna bilen för något ärende och när han återlämnade den tyckte han att den var riktigt pigg. Undra varför den började gå så bra? Motorn kanske var igensotad innan? Eller var den inte inkörd ännu? Året var 1990.
Minimats1,
Det var inte så enkelt att du försökte köra Renaulten på samma sätt som en 740? För många år sen var jag funktionär på en dragracingtävling och eftersom banan var fuktig körde vi vanliga bilar fram och tillbaka för att torka banan. Jag körde tävlingsledarens Citroen XM diesel. Det var alltså 800 meter, vända, 800 meter, vända osv. Tror aldrig jag växlat så många gånger samma dag.
När jag sen satte mig i min BMW 528i E28 kändes den sanslöst slö. Den trivdes inte alls med att växlas vid 2500 rpm...
Hej igen!
Kul att så många engagerar sig.
Jag berättade för säljaren att jag kommer och skriver direkt om jag får den för 145.000:-.
Det budet jag fick av säljaren stod kvar vid 150.000. Han uppger att det inte är aktuellt med ett annat pris, då hans chef sagt ifrån.
Anledningen till detta är att bilen har metalliclack, vinterhjul (dubb har jag dealat till mig) och i övrigt är fräsch.
Jag nämnde att den innan legat ute för 149.000 men då sa han att den då varit fel prissatt?!
Jag lämnade det så och tog inte bilen då jag hoppas säljaren ska ändra sig. Men nu har det gått 2v utan att han hört av sig, så jag antar att de står fast vid sitt bud.
Jag går fortfarande i valet och kvalet om jag faktiskt ska köpa den ändå. Detta eftersom både vinterhjul och metalliclack faktiskt kostar några kronor extra.
Vad tror/tycker ni? För mig är det inte ett problem att det varit en hyrbil. Det är ingen sportbil som folk har buskört med. Däremot undrar jag fortfarande varför den legat ute på annons så många ggr.
Jag har kollat nyss på bytbil i hela Sverige och flesta billigast helt ny från 169.900 kr med 1.4T ST metallic årsmodell 2018 på 0 mil. https://www.bytbil.com/bil?Makes%5B0%5D=Opel&Models%5B0%5D=Astra&BodyTypes%5B0%5D=Kombi&ModelYearRange.From=2018&ModelYearRange.To=2019&Gearboxes%5B0%5D=Manuell&OnlyNew=False&OnlyWarrantyProgram=False&OnlyEnvironmentFriendly=False&OnlyFourWheelDrive=False&OnlyReducedPrice=False&OnlyDeductibleVAT=False&OnlyIsAuction=False&OnlyAuthorizedDealers=False&OnlyHasImage=False&OnlyHasVideo=False&OnlyHasCarfaxReport=False&SortParams.IsAscending=True&SortParams.SortField=price_value&IgnoreSortFiltering=False
Begagnad 2017 från 144.900 kr 2445 mil. Övrigt över 150.000 kr varierar 1000 - 4000 mil. https://www.bytbil.com/bil?VehicleType=bil&Makes=Opel&Models=Astra&FreeText=&PriceRange.From=&PriceRange.To=&ModelYearRange.From=2017&ModelYearRange.To=2017&MilageRange.From=&MilageRange.To=&BodyTypes=Kombi&Gearboxes=Manuell&EnginePowerRange.From=&EnginePowerRange.To=&ShowLeasingOffers=&SortParams.SortField=price_value&SortParams.IsAscending=True&OnlyEnvironmentFriendly=false&OnlyHasCarfaxReport=false&OnlyFourWheelDrive=false&OnlyNew=false&OnlyDeductibleVAT=false&OnlyIsAuction=false&OnlyAuthorizedDealers=false&OnlyWarrantyProgram=false
Jag skulle gått för en Dynamic. Använder du bilen när det är mörkt är dom adaptiva LED riktigt bra, sedan är övrig extra utsrustning så som stolarna mm ett lyft, värt veranda krona extra. Jag skulle aldrig köpa en ny/lätt begagnad bil utan adaptiva LED och bra säten med justerbart svankstöd. Men det är mina absoluta premisser.
Problemet kan nog vara att hitta denna lätt begagnade Dynamic av en modell som säljer relativt dåligt. Men annars håller jag med Guran - om man hittar denna lätt begagnade bil till vettigt pris.
Inte så svårt, denna finns i Uppsala
Finns et fyrtiotal på Bytbil.
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-astra-1-4-125hk-st-dynamic-5291-12286175
Jo, men den har ju rullat runt 5000 mil så knappast vad jag personligen lägger i begreppet "lätt beg". Tycker inte priset på den länkade är riktigt rätt - men det är jag det.
Just har jag klickat med bilpriser och här är: https://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=OFK201&brand_id=24&y=2016&family_id=175&model=36924&value_decrement_start=2016-10-31&distance_in_mil=4775&distance=47750&package=d&standard_addons=vinterdack-i-ok-skick,servicebokserv-enl-plan
Och klicka "FÖRFINA VÄRDERINGEN" där är den färdigt jag lagt utrustning som Dynamic, vinterdäck och 4775 mil som ovan bilvärdering sajt.
Den ska kosta 156.800 kr från bilvärderingen efter Hedin Bil i Uppsala är lite hög + 3100 kr dyrare.
Tack!
Känns ändå som att 145-150 är ok för bilen.
Funderar mest på att uppgradera rill dynanic, men det finns som sagt få beg dynamic till salu.
Vad är det för helljus på enjoy? Får dessa bytas ut mot led?
Vill minnas att det är halogen och nej - det går inte att byta till LED utan omfattande jobb och säkert krävs också godkännande ifrån myndigheterna. Möjligen kan du sätta in icke godkända Kina-lampor i halogen-insatsen men inte ens det är jämt så enkelt.
Gör det, tror inte du kommer ångra dig en enda gång.
Om man ska LED-konvertera helljus bör det vara en projektorlins, det blir som regel inte bra med bara en reflektor - vilket jag tror (det ser ut som) att Astra har på Enjoy-modellen.
Man LED-konverterar inte helljus, man sätter på en LED-ramp. Varför krångla till något?
Haha, såklart! +1
Och det eventuellt heldåliga halvljuset får man bara leva med ;)
Eller så monterat man halvljuset med xenonlampor om man inte vill leva med det. Är betydligt mer ljus och bättre ljusbild i dom än LED konvertering.
Men absolut bäst är att lägga på dom få tusenlappar det kostar extra att få en Dynamic med led Matrix och komplett packe med Säkerhetsattiraljer.
Ingen konvertering av halvljus, please!!
Att köpa dynamic menar du?
Synd att det finns så få till salu bara.
Jag själv har ingen Dynamic. Jag har bara Enjoy och köpte både halv och helljus som heter Philips WhiteVision Halogen glödlampssats, H7 och H1. Överensstämmer med all europeisk fordonslagstiftning; 100 % intensivt vitt ljussken. 60 % mer ljussken än några andra standardstrålkastare. Oslagbar livslängd i sin klass för ökad körkomfort (450 h). Klar ljuskägla med 40 % mer vitt ljussken (4 300 kelvin). Ökad kontrast för bättre sikt och säkrare körning.
Okej! Upplever du det som bättre? Satte du in dem själv? Har besiktning godkänt det?
Opel fabrik med standard Philips halogen var gulaktigt lampa med svagast lyser utan WhiteVision. Jag byter själv och är mycket lättåtkomligt med både H7 och H1 för halv och helljus och testat mörkerkörning och ser ännu mer långt bort och bredare bättre med WhiteVision mera vita och lite blå är jag mer nöjd än standard halogen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.