Jag funderar på att köpa en mellanklassare. Jag kör idag en Audi A3 bensin automat och behöver kanske något storleken större. Men jag vill helst unvika en bökig storkombipråm.
Det som är prio är två saker.
Ett grundkrav är modern säkerhet med autobroms, deformationszoner etc.
Det som också är viktigt för mig är ljudkomformten. A3:an är bra på många sätt. Motorn och vindbruset hörs knappt men jag önskar att det vore mindre vägbuller. Den är säkert tyst på tysk slät asfalt men ljudisoleringen är helt klart inte kalibrerad för vår grova asfalt.
Jag har inte full hörsel och jag måste fokusera för att höra vad mina passagerare säger redan vid 70 km och uppåt beroende på underlag. Jag sitter ofta och stör mig på det malande däckljudet. Jag kör på vad som skall vara tysta däck men det räcker inte.
Mina tankar cirklar kring Volvo och tyskarna. Relativt ny bil av senstate generation (säkerheten). Budget ca 250-300k. jag kör inte så många mil om året så det finns inget behov av diesel. Dessutom låter diesel så trist och högt inte minst i stadstrafik. Men automat/dubbelkopplare är ett önskemål.
Nya Audi a4 skall ju vara tyst. Likaså V60 cross country. Vad mera är intressant i mellanklassen?
Kommentarer
Tyvärr är just ljudkomforten det man verkar satsa minst på, men det mesta beror på våra svenska skrynkliga vägar.
Shogun förslag är bra, Lexus går tyst men det finns fler, det finns bara ett sätt att ta reda på en sådan här sak, ut och provkör själv på dålig väg.
Det som en person anser tyst kan vara i princip outhärdligt för en annan.
Omega -> Insignia?
Nya Opel Insignia är behagligt tyst. Nu kanske steget från Audi till Opel känns fel och kanske har du ingen handlare/service i närheten (de är inte så många), men Insignia är värd att titta på. Du får en mycket välutrustad bil för 300'.
Självklart - gubben är trött, editerat nu
Jag har nya octavian och jag tycker den är hyfsat tyst mot många andra fabrikat bilar jag provat.
Stor skillnad mot tidigare årsmodeller.
Åk och testa och bilda dig en egen uppfattning.
Och behöver du inte vara först i alla lägen prova nya tysta trepipen som överraskar positivt.
Sen kan du lägga 50 lakan på nåt roligare.
Efter ett stort antal mil i först S60cc och nu i v60cc så kan jag konstatera att den är tystare än många andra bilar. Testa kan jag rekommendera, men hoppa den gamla 5-cylindriga traktormotorn, den är rå och seg i gången, men då får du klara dig med 2wd.
Du kan också köra och lyssna Peugeot 508 och 3008, som båda är tysta bilar. För under 250k får du bra utrustade bilar, med automat.
Låter lite konstigt men din beskrivning stämmer in på octavian till 100% på alla punkter faktiskt förutom då priset som hamnar under din limit
Åk och testa som sagt och bilda dig en uppfattning. Glöm diesel och testa även 1,0 tsi. Den överraskar.
@Chris
Vilken årsmodell är det på Audi A3 du har idag?
Om det är den förra generationen så har det hänt rätt mkt till nuvarande generation rörande vägbuller. Sen spelar ju såklart profil på däcken in.
Har kört ett par olika Audi A3 av den nyare generationen (dock inte den faceliftade) och det är verkligen en trevlig bil. Det känns fortfarande som om Audi drar åt skruvarna ett extra varv jämfört med koncernsyskonen och den känns väldigt ombonad interiört.
Den enda kombinationen jag hade undvikit, och det gäller samtliga inom VW koncernen är 1,6 TDI motorn och manuell låda. Sämre kombination får man leta efter, den är så död under 2000 varv att man får slira på kopplingen. Kanske löser DSG en del av problematiken.
Sen finns ju också Audi Q2, trevlig bil men tycker A3 är trevligare och som SportBack så får man med sig lite mer last.
Du nämner ju A4 och V60, det är ju större bilar helt klart, även Golf kombi är rejält mkt större än Audi A3SB.
V60 är en trevlig bil men lite tung för klassen och lastar rätt dåligt, men trevlig bil att mysa runt i och bra komfort.
Kanske ska kolla på nya Audi A5SB, där har du ju en skön kompromiss och något svulstigt kombiformat.
Eller varför inte nya Aerton som VW släpper nu.
Skippa hit och skippa dit.
Ta dig extra tid och jämför förutsättningslöst och provkör riktigt och mycket.
Om ljudet var prio så är min erfarenhet att du måste ha gumman i baksätet och snacka lite och tillsammans göra bedömningen.
Ljudet var viktigt för mig och jag använde också arbetsmiljö verkets Decibell app och telefonen på armstödet mellan sätet när jag körde på grova sträckan i en km och jämförde.
Det är ofattbara skillnader och fattar inte att folk köper vissa buller bilar faktiskt och oavsett garantier.
Alla mellanklassare blir tysta om man lämnar frun hemma.
Haha, men vissa mellanklassare får man ha radion på tre snäpp högre vid 90 km/H för att höra morgonandakten på väg till jobbet.
Att säga "skippa tyskarna" är att generalisera grovt. Sen så spelar ju frekvenser in och det är ju olika vilken typ av ljud man finner störande. Sen så uppdateras ju bilarna och nya modeller kommer ut så det handlar nog om att pröva när man väl ska köpa än att bygga sin kunskap på modeller som kanske har några år på nacken.
@Chris, var gärna lite aktiv i tråden så slipper ännu en tråd som spårar ut för att fanatikerna börjar en "min pappa är starkare än din pappa" tävling.
Toyota avensis er meget støjsvag og kvalitet i top.
Det är enkelt: läs ViB nr 16 -16. Där testas 50 nya bilar för just däcksbuller. Tystas i mellanklassen, VW Golf TSI 125 och Skoda Octavia TSI 115. I storbilsklassen, Volvo V60 CC D4 AWD. Viktigt dock att avstå från stora tillvalsdäck, välj standarddimension.
En dum skröna från generationen typ 2010 som vissa upprepar utan att fatta vad dom skriver om. Den som inte fattar att för varje år förbättras dom flesta bilarna men kanske inte alla.
Som sagt så läs vibilägares test och testa mycket skälv.
@RevereandBenny
Det är en A3SB 2014 med TFSI 140 och S-tronic. Drivlinan är kanon. Riktigt tyst motor med hygglig kraft. Den har komfortchassi och 16" hjul. Däcken är Goodyear vilka ska vara tysta. På vår grova asfalt så maler det ändå. Finare asfalt är nästan helt tyst. Så bilen saknar inte isolering och det funkar nog bra på kontinenten. Eftersom både vindbrus och motorn är mycket väldämpade så är däcken i princip det enda du hör. Brorsan köpte en V70 D4 med nya dieseln. Ingen spännande bil men man märker att Volvo kalibrerar ljudisoleringen på vägar med grov asfalt. Den är tydligt tystare uppe i fart. I stadstrafik gör sig dieseln tydligt påmind.
Jag har åkt och kört golf MK7 och den är inte tystare. Jag tror inte Skoda/Seat är det heller även om de är prisvärda bilar
Det som man skall vara medveten om med Audi är att deras chassian är rätt hårda. Komfortchassit är ingalunda svampigt. Sportchassiet med sportstolar på våra skitvägar kräver en mycket sportigt lagd föra re.
Jag skall kolla upp V60 CC men det är en gammal bil Men visst säkerheten är bra. Men nästan alla sålda bilar är dieslar.
Jag har en viss hatkärlek för franska bilar. Komforten är ofta bra men varför skall de envisas med knasinredningar med mängder av blinkblink och hårdplast? Jag blev besviken på Peugeot 3008. En så stor modern SUV skall få bättre betyg i Euro NCAP.
Toyota och Lexus är wilcards. Mamma har en Prius gen2 och jösses vad den bullrar. CVT är en styggelse. Men visst bensinsnål och driftsäker är den.
Jag skall prova A4 men utsidan är onekligen rätt trist och all utrustning är hutlöst dyr. Nya XC60 är mycket trevlig men jag kan inte motiverar att lägga 400K+ en bil utifrån mina behov. 90-serien är för stor. Men nya V60 och XC40 är såklart högintressanta när de kommer.
I Vib's bullerlista ligger Golf på 10:e plats, medan A3 ligger på 41:a (ihop med Clio och i20) av totalt 50 bilar. I toppen S-klass och många Volvo.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/vibs-nya-bullertest
Octavia, men annars hade jag tittat på Astra eller i30 som jag tycker är intressanta. Nya Ford focus är också en bil jag sneglar på ibland.
BMW 3-serie?
Vargen, ingen av dessa motsvarar väl TS krav, han vill ju ha en tystare bil än A3.
Jag tror att man måste upp en klass för att få bättre komfort.
Shogun föreslog ju Lexus, men även MB-C kan gå an och en ny Passat går hyfsat tyst om man håller ner fälgstorleken.
Jag har ju bytt uppfattning om Mondeo, främst för att den har bekväma stolar, men också för att den varit helt felfri och den är nog ändå något tystare än Passaren.
Men det är en subjektiv uppfattning.
A3 år ju en bullrig bil så ta valfritt nästan, har åkt två A3 nyligen och den ena bullrade mer än den andra (äldre typ 2015) men båda var bullriga.
Det är intressant att läsa denna tråden och inse att vi alla har olika upplevelser om vad buller är, gissar att frekvenser spelar rätt stor roll och att ett test inte säger hela sanningen.
Jag kan bara säga att de A3 jag åkt med rullat hyffsat tyst, bilar på MQB rullar rätt tyst generellt. Men självklart spelar däck och märke in.
Men om den nya A3;an bullrar för mkt så är det nog nästan svårt att rekommendera någon bil på MQB, Audin är bland dom tystare.
SOm du säger Chris, A4, visst, men den är rätt trist att titta på. Interiört är den ju supertrevlig jämfört med den gamla.
Och det gör stor skillnad i vad du väljer för färg, svart verkar funka rätt bra på den färgen eller mörkblå.
Annars finns ju Audi A5SB, eller varför inte nya VW Aerton, svårt att säga något om vägljud där iofs, men trevlig att se på är den.
Senaste "aha" upplevelsen jag fick var att åka med i en 2011 års BMW 3 serie touring. Ingen speciell utrustning sådär, normalstorlek på fälgar (tror det var 16 eller 17) dieselspis. Men den upplevde jag som väldigt skön att åka med i, speciellt vägljud. Man kunde enkelt föra en konversation från baksätet med personen som körde.
Nya A4 med akustikrutor (extra för någon tusenlapp) är en mycket tyst bil. Den är i klass med eller t.o.m. bättre än A6.
@Chris
Hade varit kul och höra vad du tycker om A4;an vid en provkörning. Det känns faktiskt som Audis anonymaste bil just nu.
Någon föreslog Astra: den får minuspoäng för sin bullrighet i tester. Jag har sneglat på Astran själv, men prioriterar också lågt buller så den går bort för oss.
Någon nämnde nya Insignia: det är en bjässe till bil, nästan 5 meter lång, och trådskaparen uttryckte önskemål om något mer smidigt.
Det är nog en bra idé att titta på vib:s ljudtest.
Men det bästa är förstås att du provkör bilen i fråga på en sträcka du vet bullrar mycket på ett sätt som stör just dig. Det är ju tyvärr inte så enkelt som att mäta antal decibel.
Skall man jämföra måste man ha gumman i baksätet och snacka lite och på samma grova väg sträcka.
Väldigt svårt att skälv göra denna bedömning dag från dag.
Octavia hatchback. Där har du nog den tystaste i prisklassen och stor som en kombi fast du har hatt hylla och halv kombi.
Jag vill berömma VIB för att de har försökt mäta däckbuller. Mer sådant.
Samtidigt tror jag man skall vara försiktig att läsa tabellen. Vilka däck har använts och vilken dimension? Vilket chassi etc? Laminerade rutor? Påverkar det om bilen är en diesel eller bensin etc? Dessutom tycker ibland öronen och decibelmätaren helt olika. Ljudpyskologi dvs vi störs inte lika av alla frekenser.
Ta bara det faktum att VAG's MQB -bilar visar helt olika värden fastän de delar bottenplatta och många andra delar. Det som säkert är tyst på slät asfalt bullrar ordentligt här. Slarvigt av VAG.
Det jag kan se är att Volvo klarar sig generellt sett bra. Det är uppenbart att de stämmer av även på grov asfalt. Men är en V60CC är tystare än XC90? Bilar med högre markfrigång verkar ha mindre däckbuller.
Det får nog bli en provkörning av A4 när jag får tid.
Jag har inte gillat Octavia, men den nya är en helt annan bil än de tidigare – och betydligt tystare.
Audi har tidigare också varit ganska bullriga.
Själv har jag ett gott öga till Kodiaq, men det kanske är fel typ av bil för dig.
Vad gäller ljudmätning, så mäts inte det kanske viktigaste registret – det lågfrekventa malandet. (Det gäller även telefonappen.)
Vi har en 2016 octavia och det går inte att jämföra på något vis med den tidigare 11/12an som vi hade och det gäller också ljudet.
Den nya är helt klart tyst och i alla fall väldigt tyst för prisklassen vill jag påstå.
Läste ett jämförtest i ViB mellan Astra, Megane och Golf, där de vid mätning var väldigt lika i buller, men alla som körde upplevde Megane som tystast.
Så, det är svårt att enbart luta sig på mätsiffror, mycket är subjektivt. Man måste själv köra och uppleva.
Jag körde just nya Octavia med 1.0L bensinare, tyckte den var riktigt tyst i 110. Behaglig.
Audi A6 Avant var 3:e tystas av de 50 bilar dom testat så mycket skitsnack också. Jag har dessutom sedan modellen som är tystare än avant. Fast den är så klart för stor för frågeställaren.
Antar att det var en kombi som alltid är demo bilar som du testade.
Behöver du inte kombi skuffen men med samma golv yta så är nog eller upplevs hatchbacken (halvkombin) som tystare ändå och du får bättre sterio ljud upplevelse med en bil med hatthylla.
Bara ett tips.
Och en liten fråga hur du upplevde kraften och karaktären på lilla motorn.
Klen eller räcker den till tycker du.
Jag tyckte motorn räckte alldeles utmärkt. Jag skulle köpt den med DSG mest för att det är smidigt men kraften räcker gott och väl.
Jag tycker jakten på hästkrafter generellt är rätt löjlig nu för tiden. En favorit är ju gubbar som börjar dilla om "säkra omkörningar" som någon sorts säkerhetsargument till varför de måste ha 280 hästar. Vill man vara säker så struntar man i att köra om. Du kommer i stort sett aldrig fram snabbare i varje fall. Man kan ju fråga sig vad som är säkrast, en bil med 400 hästar som uppmanar till omkörningar eller en enliters plutt som kräver nedförsbacke och hemlängtan för att ha en chans? Vem kommer köra om hela tiden? Det är bara nonsens det där, säg som det är istället. Det är roligt och så blir grannen avis.
+1 till rikast för inlägg #43..:)
Ett till + till rikast för inlägg #43 ;)
+1 till rikast #43, hästkraftsjakten börjar bli löjlig. Det verkar om om många bilister inte gör något annat än kör om.
rikast: ja det ÄR roligt;-) Sen skiter jag i grannen, han tror att det är en helt vanlig A4.
Så länge det finns och vi kan och får ha bilar med 500+ hästar så tycker jag inte att vi behöver moralisera över det. Många klarar sig med bilar på 80-100 hästar och andra vill ha 200, 300, ja kanske mer och då är väl det OK?
Fast detta har ju egentligen inget med ljud att göra, bortsett från att bilar med många hästar ofta låter mer, både från motor och från däck... Ursäkta från urspårningen.
Tror dock trådskaparen inte vill byta ner sig, har han kört en A3 innan så Octavia, Golf, och en Leon kännas som ett nerköp. Inte för att dessa är dåliga bilar men för att det märks var kostnadsbesparingen gjorts.
Sen kan den säkert vara tystare beroende på chassi, hjul osv.
Tror en A4 är en rätt bra väg framåt, och vill man göra miljön en liten tjänst så finns det numera att beställa med 2.0 motor på 190 HK som går på CNG. Och tankvolymen har ökat jämfört med tidigare modeller på MQB plattan.
Eftersom han kört en äldre A3 så kommer han inte känna att han byter ner sig, snarare tvärt om kan jag lova till 100% när man pratar octavian eller golfen.
Nu skall jag inte slänga ved på denna brasa men det finns faktiskt fakta bakåt Rikast kommentarer. Senaste mätningen över de mest hänsynslösa förarna ligger BMW i topp och Audi på andra plats.
Men det var ganska grovt framfört från Rikast, det kan jag absolut stämma in i.
http://www.expressen.se/motor/trafik/volvo-forare-ar-de-mest-hansynsfulla-i-trafken/
Fast nu kör han en nyare A3, senaste modell (innan facelift) och den lirar i ligan över Octavia, Golf och Seat vad det gäller just kvalitetskänsla och körkänsla. Tänker bara hur trådskaparen kan tänkas uppleva det. Har han åkt A3 så kommer Skodan kännas lite billigare, inte sämre....men billigare.
Har han råd så är nog en A4 ett riktigt trevligt val, även om den framstår som rätt trist exteriört jämfört med A3;an, men det är ju vad jag tycker.
Ja, det nyare DSG 7;orna är våtlameller. Men det säljs fortfarande "gamla" DSG 7;or, dock så hör man inte så mkt rapporter om att dom felar längre.
Ja christer har rätt i sin undran, visa att ni kan diskutera som vuxna, eftertänksamma, normala personer!
Finns ingen anledning att alltid kommentera varje dumhet som framförs.
Kul att du tycker att följande är OK: "Men du bevisar en annan tes angående Audiförare. Lövtunn hud. Transparent närmast. Pappakomplex kanske, dåligt självförtroende."
Oavsett bilen du väljer, däcken är viktigt att det är rätt typ samt dimensioner för bilen. Samma bil kan både vara tyst och bullrig lite beroende vilka däck och dimensioner man väljer att ha på bilen. Givetvis skall man inte jämföra en Skoda med en Mercedes, där tror jag faktiskt priset är rätt avgörande. Men om man nu vill kompromissa med pengarna man vill lägga så är det inte omöjligt att hitta ett billigare märke med tyst och bra komfort. Jag upplevde tex en Toyota Auris väldigt tyst, men det var kanske å andra sidan 15/16 tums fälgar på den bilen? Jag tyckte även att A3 gick tyst, så det kanske är en A4 du skall ha om du nu vill ha en tyst bil men lite större!?
Tack för info, det var det jag hade för mig. Om man beställer en ny Octavia nu så borde den ju rimligen ha den nya lådan då.
Inte alls säker på att nya Octavior med mindre motorer har den nya våtlamell-lådan, rikast.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.