Vi Bilägares forum

Ny pendlarbil (El), finns det några roliga alternativ? (SPOILER, har nästan bestämt mig)

Ny pendlarbil (El), finns det några roliga alternativ? (SPOILER, har nästan bestämt mig)

Hej på er,

Det är dags för ny pendlarbil. Har kört min Mazda 6 2,5 från 2008 sedan 2012 och varit extremt nöjd med den, snål, driftsäker och dessutom rolig att köra. Men nu börjar det bli svårt att hålla rosten i schack (trots flera rostskyddsbehandlingar) och så vore det inte skönt att kunna minska kostnaden för drivmedel.

Förutsättningarna då;
Daglig användning innebär pendling till arbetet ca. 2mil enkel resa, och kortare turer på 2-3km inom stad lite då och då i arbetet.
På helger är det liknande vid turer till mataffär med någon tur på mellan 3,5-10 mil till vänner och bekanta.
Vi är fem i familjen men detta blir en 2:a bil så den behöver inte rymma mer mig och sambon eller yngsta grabben i barnstol när jag hämtar honom på skolan.

Till vardags har jag tillgång till fri laddning i det parkeringshus vid jobbet som jag hyr plats i.
Bilen kommer köpas som bilkontobil och betalas via bruttolöneavdrag genom arbetet.

Känns som ideala förutsättningar för en elbil, inte sant?

Problemet är att hitta en som inte är urtrist.
Jag är ute efter väghållning, fjädringskomfort, bra körställning, utseende och låg ljudnivå. I den ordningen.
De flesta elbilar jag provkört har förvisso OK prestanda i form av acceleration, men de väger ju bly, vilket känns. Första delen av min pendling går genom rätt härliga kurviga vägar och där har Mazdan varit rätt trevlig med sina låga 1400kg för en så stor bil. Visst går det få OK väghållning på en tung bil men något av "lekfullheten" försvinner.

Sedan verkar fokus på elbilar snarare vara att vem som kan kränga in mest "lull-lull" i form av skärmar och uppkopplade "features". Något som jag finner fullkomlig ointressant och inte har lust att betala för.
Dessutom ser de nästan alla ut som ägg konverterade till rymdskepp ( som jag förvisso kan tänka mig att leva med om resten stämmer).

Finns det då ingen av de jag kikat på faller mig i smaken. Jo, en. Av en slump var inne och kollade på BMW i3 och fick se en Mini Cooper SE. Nu började det likna något. Gick att kryssa i många av mina önskemål. Problemet är att kunna få tag i en att provköra då de verkar sälja som smör.

Men nu sitter jag i alla fall med en provkörning inbokad framöver och med en offert på en Mini Cooper SE med Experiance paketet i färgen British Racing Green. Med ett pris runt 380tsek ligger den bra till jämför med många andra små elbilar.

Frågan är om jag kan leva med en räckvidd på 23mil WLTP och att bilen nästan är 2-sitsig. Jag gillar ju att man satt in "lagom" stort batteri för att hålla nere vikten och räckvidden och 2-sitsigheten funkar ju med mina körvanor.

Eller finns det något annat elalternativ som har tillstymmelse till körglädje för samma pengar?

/Desmo

Uppdaterat: 2020-10-04 07:44

Kommentarer

Har du kollat nya Mazda MX-30 ? Om räckvidden räcker och ni bara är en eller två som skall åka så skulle jag absolut kolla den modellen.

Uppdaterat: 2020-10-04 08:47

Yes, den ska provköras. Men frågan är om den är så rolig att köra med sin 17-1800kg.
Och så är det väl någon sorts SUV och det har vi redan en i familjen och tycker det får räcka.

Uppdaterat: 2020-10-04 09:24

Inte många elbilar som är lätta - det hör liksom till eftersom batterier väger. Då får du väl ta ett steg ner till t ex en e-Up eller nån av dess syskon. Dock är Mazdan i mina ögon en trevlig bil f ö om man klarar sig med räckvidden och utrymmena.

Uppdaterat: 2020-10-04 09:35

Ionic bör väl inte uteslutas heller, och mer praktisk.

Uppdaterat: 2020-10-04 10:01

Volkswagen id.3 provade jag för en vecka sen och det var en trevlig bekantskap.

Har även provat Kia soul ev och Renault zoe i närtid och av dom var nog Kia roligast, zoe kränger en del på sina smala däck.

Vet att en på jobbet långpendlar 16 mil om dagen med en zoe och är jättenöjd.

Uppdaterat: 2020-10-04 10:24
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Trevligast av dom mindre elbilarna tycker jag Peuget e208 är. Bra komfort och så ser den ut som en bil både ut och invändigt, om än Peugeots udda interiör.
iD3 testade jag i går och har en helt annan uppfattning av, bullrade från däcken och rent urusel körställning med campingstolar att sitta på. Men drivlinan och chassit var bra.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Pi skrev:

Inte många elbilar som är lätta - det hör liksom till eftersom batterier väger. Då får du väl ta ett steg ner till t ex en e-Up eller nån av dess syskon. Dock är Mazdan i mina ögon en trevlig bil f ö om man klarar sig med räckvidden och utrymmena.

Nej men det är här jag tycker Mini har lyckats runt 1350-1400kg är mycket för en småbil men acceptabelt om det nu råkar vara en elbil med låg tyngdpunkt.

Mazdan är säkert trevlig. Jag gillar de i övrigt men ska jag köpa en bil som är nästintill 2-sistig kan den gärna få vara lite roligare också om du hänger med på min tankegång.

Uppdaterat: 2020-10-04 11:14
Henrik M skrev:

Ionic bör väl inte uteslutas heller, och mer praktisk.

Ioniq gå fetbort p.g.a. dess extrema tråkighet. Den är så vansinnigt mellanmjölk. Och enligt mig slås den bara i fulhet av Nissan (p)juke.

Uppdaterat: 2020-10-04 11:17
Lason1 skrev:

Volkswagen id.3 provade jag för en vecka sen och det var en trevlig bekantskap.
Har även provat Kia soul ev och Renault zoe i närtid och av dom var nog Kia roligast, zoe kränger en del på sina smala däck.
Vet att en på jobbet långpendlar 16 mil om dagen med en zoe och är jättenöjd.

Zoen var helt OK. Relativt rymlig, bra räckvidd samt bra åkkomfort. Men som du säger inge kul att köra inspirerat.

ID3 är säkert ingen dålig bil, men jag har så oerhört dåliga erfarenheter av WV-produkter och hur de behandlar sina kunder så jag kommer nog få svårt att vänja mig vid att äga en till. Sedan ser den ju ut som en bredflinande maskerad padda framifrån...

Och så kostar ju instegsmodellen av ID3 mer än en fullutrustad Mini...

Uppdaterat: 2020-10-04 11:23
Guran skrev:

Trevligast av dom mindre elbilarna tycker jag Peuget e208 är. Bra komfort och så ser den ut som en bil både ut och invändigt, om än Peugeots udda interiör.
iD3 testade jag i går och har en helt annan uppfattning av, bullrade från däcken och rent urusel körställning med campingstolar att sitta på. Men drivlinan och chassit var bra.

Peggan ska definitivt provköras. Jag har varit och klämt och känt på den och gillar det jag ser. Dock sitter jag bättre i Opel Corsa-e som är typ samma bil i botten som jag förstått? Går att få till ratteninställningen bättre i opeln. Men Peggan är ju stiligare både utvändigt och invändigt.

Uppdaterat: 2020-10-04 11:24

haha, du ratar Ioniq för dess tråkighet men tycker Zoe är helt ok? Har du verkligen provat och klämt på de båda? Självklart är smak subjektivt men där tappade du ju lite i trovärdighet och man blir skeptisk till om du verkligen kollat in dem....
Jag tror jag kört snart alla elbilar på marknaden utom ID.3 och nya Mazdan och jag tycker med att Zoe är ok som elbilsalternativ i den klassen av bilar, men utan tvekan en av de tråkigaste elbilar jag kört.

Uppdaterat: 2020-10-04 11:29
Desmoholic skrev:

Guran wrote:Trevligast av dom mindre elbilarna tycker jag Peuget e208 är. Bra komfort och så ser den ut som en bil både ut och invändigt, om än Peugeots udda interiör.
iD3 testade jag i går och har en helt annan uppfattning av, bullrade från däcken och rent urusel körställning med campingstolar att sitta på. Men drivlinan och chassit var bra.
Peggan ska definitivt provköras. Jag har varit och klämt och känt på den och gillar det jag ser. Dock sitter jag bättre i Opel Corsa-e som är typ samma bil i botten som jag förstått? Går att få till ratteninställningen bättre i opeln. Men Peggan är ju stiligare både utvändigt och invändigt.

Peugeot har ju sin lilla ratt som man får sänka ned ordentligt. Jag sitter aldrig bra ingen Peugeot förrän jag börjat köra och justerat ratt och stol för att passa med den egensinniga placeringen av mätarna. Men då är det alltid betydligt bättre än att hoppa in i en bil i hallen och dra i reglagen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Peugeot har ju sin lilla ratt som man får sänka ned ordentligt. Jag sitter aldrig bra ingen Peugeot förrän jag börjat köra och justerat ratt och stol för att passa med den egensinniga placeringen av mätarna. Men då är det alltid betydligt bättre än att hoppa in i en bil i hallen och dra i reglagen.

Peggan ska definitivt provköras. Jag har en offert på en Pegga i allure utförande som landar runt 390tsek. Corsan lande av någon konstig anledning lite dyrare.

Uppdaterat: 2020-10-04 11:47
Henrik M skrev:

haha, du ratar Ioniq för dess tråkighet men tycker Zoe är helt ok? Har du verkligen provat och klämt på de båda? Självklart är smak subjektivt men där tappade du ju lite i trovärdighet och man blir skeptisk till om du verkligen kollat in dem....
Jag tror jag kört snart alla elbilar på marknaden utom ID.3 och nya Mazdan och jag tycker med att Zoe är ok som elbilsalternativ i den klassen av bilar, men utan tvekan en av de tråkigaste elbilar jag kört.

Jag talar/skriver ur hjärtat. Vad jag känner när jag sätter mig i bilen, går runt och klämmer på saker och ting. Därav blir det ju mycket riktigt subjektivt tyckande, och klart att andra får en annan uppfattning. Vad som är tråkigt för dig är ju inte säkert det är tråkigt för mig. Men det är ju JAG som ska äga och köra bilen så då det det väl helt OK med lite subjektivitet, eller hur?

Det går ju att göra en påkostad inredning och utsida tråkig och det går ju att göra en billig enkelt insida och utsida spännande.
Men som du nämner så tycker jag Zoe är helt OK, inte mer.

Jag ska tillägga att jag inte har provkört Ioniq och det är mycket möjligt att skulle vara en angenäm upplevelse, men när det rör sig om runt 400k så så vill jag att bilen ska tilltala mig. Inte kännas som jag helst parkerar den bakom en container. Ioniqen ser ju ut som man satt en munkavel på den framifrån.

Uppdaterat: 2020-10-04 11:48

Ja, Ioniq är en "tråkig" bil, det håller jag med om - den har andra egenskaper som lyfter den istället som elbil. e-Golf är en sympatisk kärra med, går bättre på vägen än Ioniq, men ändå 7 resor tråkigare att se på än Ioniq.
Jag tror att du säkerligen kommer att bli nöjd med Minin, har läst många som verkar nöjda med sitt val. Som Guran skriver borde du prova e-208, borde vara en liten "pocket rocket" det med.

Uppdaterat: 2020-10-04 15:21
Power to the people

Kikade lite på igen på offerten jag fått på e-208. I Allure utförande går den på 419tsek. Ska man ha utrustning motsvarande Mini Coopern i Experiance-utförande för 380tsek så får man gå upp till GT-line och då blir listpriset 459tsek. Det är en del pengar emellan. Visserligen har vi eventuellt en rabatt på 12% på Peugeot som kan jämna till det lite. Men Minin har högre andrahandsvärde...

Nej, nu får jag sluta kolla. Får se hur det känns efter lite provkörningar.

Uppdaterat: 2020-10-04 20:01

Klart du skall ha en Mini!

Uppdaterat: 2020-10-04 20:04
*Robban
Desmoholic skrev:

Kikade lite på igen på offerten jag fått på e-208. I Allure utförande går den på 419tsek. Ska man ha utrustning motsvarande Mini Coopern i Experiance-utförande för 380tsek så får man gå upp till GT-line och då blir listpriset 459tsek. Det är en del pengar emellan. Visserligen har vi eventuellt en rabatt på 12% på Peugeot som kan jämna till det lite. Men Minin har högre andrahandsvärde...
Nej, nu får jag sluta kolla. Får se hur det känns efter lite provkörningar.

Nej då, listpris gäller aldrig på en Peugeot, 404.900kr kostar en GT Line.
https://media.peugeot.se/file/82/4/pop-nyae-208-20200923.pdf?lcdv16=1PP2A5HMZJC0A0B3

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Nu har jag varit och provkört e208:an.

Överlag en trevlig upplevelse. Tog ett tag att få till en bra körställning som du nämnde Guran, men det gick. Ratten hade riktigt bra justermöjligheter i längsled som gjorde att jag som är 1,94cm lång kunde ha stolen långt bak och ändå slippa sträcka mig efter ratten. Även sätet gick att få lågt och gav OK stöd för låren. Just lårstöd hade jag önskat lite mer av.

Fjädringsmässigt upplevde jag den som lite mer komfortinriktad, och gungade lite mer än vad jag önskade vid lite hårdare kurvtagning. Här var det ganska stor skillnad när jag körde hem i efter i min gamla Mazda. Visserligen har jag satt på Bilstein B6 dämpare på den, men peggan var lite väl "gungig" för min smak. Men visst svalde den ojämnheterna fint.

Styrningen var OK men jag kom inte riktigt överens med den. Kände aldrig någon direkt koppling till hjulen och när man stod still och vred på ratten var det så löjligt lätt att det kändes som styrningen var helt bortkopplad. Kändes OK under färd men något stämde inte för mig. Den åttakantiga ratten krävde lite tillvänjning.

Prestandamässigt så var bilen riktigt kvick upp till 60-70km/h och helt OK över. Inga problem att göra raska omkörningar på motorväg heller.

Bilen jag provkörde var i allure utförande med glastak. Kupén upplevdes väldigt luftig och Peugeot har fått till materialvalen rätt bra tycker jag. Den tråkiga plasten var förpassade del de nedre regionerna där man inte märker så mycket av den.
3D-skärmen över ratten funkade fint men jag tröttnade på den redan under färden. Men visst är det trevligt när det står 310km på räckvidden.

Baksätet är dock fullkomligt oanvändbart för en människa bakom mig. Ungefär som Mini med undantaget att man får dörrar bak i peggan ( så det är ju iofs lätt att ställa in en påse). Bagageutrymmet var helt OK för klassen.

Tror en GTI-version av bilen skulle vara högintressant.

Nu återstår bara att få till en provkörning av Minin.

Uppdaterat: 2020-10-05 18:05

Ni som som kör elbil hur mycket styr räckvidden er? Mini som jag funderar på har ju en räckvidd på 23mil (kanske 15 på vintern) och Peggan 34mil (Kanske 25 på vintern). Hur begränsad blir man av 10 mil mindre räckvidd tror ni?

Uppdaterat: 2020-10-13 08:33

Des, det beror helt på hur ditt körmönster ser ut.
Min e-Golf har ju en räckvidd på lite drygt 20 mil, har kört typ 23 mil eller liknande och ja, den kommer komma kortare på vintern
Jag hade inte så stora valmöjligheter eftersom jag kör förmånsbil och är låst till vissa märken och TCO-budget.
Min körning ett normalt år hade inneburit resor från Uppsala upp i dalarna och Hälsingland i huvudsak och med stuga utan el i skogen söder om Sveg, men det har ännu inte känns som ett problem och har varit och semestrat uppe i Jämtlandsfjällen under sommaren.

Visst skulle 10 mil till gjort det enklare att planera och hade jag inte haft så bråttom att byta så skulle en Enyaq eller ID.4 varit mer rätt utifrån mina behov och hade jag inte haft behov av att köra med takräck så kunde även en ID.3 fungerat och då fått lite mer räckvidd.

När det gäller ID.3/Enyaq så skulle det mindre batteriet räcka i min värld med typ 38 mil, men visst är 50 mil trevligare, speciellt om man kör mycket längre sträckor på vintern...

Jag kanske har helt andra åsikter efter vintern...

Uppdaterat: 2020-10-13 12:49
*Robban

Jag brukar tänka ett extra varv hur jag planerar att köra, men jag kan inte säga att jag har några större bekymmer med begränsad räckvidd, mest tack vara bra effektivitet på Ioniq.
200-220 km på sommaren, 160-180 km på vintern - mellan tummen och armbågen.

Uppdaterat: 2020-10-13 20:56
Power to the people

OK, Jag kommer som jag skrivit mest pendla 2 mil enkel resa varje dag men varannan månad blir det en tur på 10-15mil enkel resa. Med Peggan skulle man ju ev. klara den långa resan utan att ladda. Men å andra sidan är det till städer jag åker så där finns det väl laddare.

Uppdaterat: 2020-10-14 08:49

Du kan kolla på siter som www.uppladdning.nu, www.plugshare.com, www.snabbladda.nu eller www.abetterrouteplanner.com.

Uppdaterat: 2020-10-14 12:36
Power to the people

Tack för de erfarenheter ni har delat med er. Jag har nog kommit fram att runt 18-20 mil är egentligen mer än tillräckligt för det jag kommer använda bilen till. Mer räckvidd blir alltså bara "nice to have". Dessutom kommer den troligtvis dagtid stå och ladda i parkeringshuset på jobbet några dagar i veckan.

Jag har nu provkört även Minin, eNiro och Mazda MX-30. ID3:an är kö till att provköra och jag har inte riktigt lyckats klämma in någon lämplig tid att provköra. Sedan så ligger den lite högt prismässigt ( men har lite mer räckvidd och utrymmen förstås).

eNiro provkörde jag mest för som lite referens. Den är lite för dyr och större än jag behöver. Med det sagt var det verkligen en lätt bil att komma överens med. Reglage och infotainment var förvisso allmänt röriga och lite ologiska ibland men det skulle jag nog kunna vänja mig vid. Det som dock sänker bilen totalt för mig är att det invändigt känns som en bil för 200tsek, plastigt, tråkigt och allmänt trist.

Mazda MX-30 är då raka motsatsen. Maken till trevlig interiör vet jag inte om jag varit med om den här sida om halvmiljonen. Rymligt invändigt och väldigt avslappnande att köra. Men den känns stor och tycker inte den är lika rolig att köra som andra Mazdor. Dock bra pris.

Så till Minin då.
Jag har aldrig kört Minin innan så det blev en ny upplevelse. Liten utanpå och stor inuti är väl första intrycket. I alla fall om man betraktar den som två eller max tresitsigt om min medpassagerare är av det mindre slaget. Inredningen känns lite daterad, men kvalitetsintrycket är gott och allt sitter där det ska. Lite mörk invändigt, så panoramatak är nog inte fel, men med riktigt bra sikt ut och åt sidorna.
Körmässigt var den svinkul. Styrningen är alert, chassit helt med, och accelerationen "lagom kvick". Fjädringen är fast och med på noterna när det svänger men på gränsen till för stötig. Bilen jag lånade rullade på 17"-are, men bilen går att få med 16" och lite mer profil. Kanske skulle vara något.

Så nu återstår bara att bestämma sig. Det kommer antingen bli e208:an eller Minin. Ett sålklart fall av hjärna vs. hjärta... Om bara peggan hade haft lite mer närvarande styrning så...

Uppdaterat: 2020-10-18 16:45

Kul att flera som defacto provkört upplevde MX-30 ungefär som jag. Trevlig bil med de begränsningar den har och med en interiör som definitivt inte skäms för sig - speciellt inte bland lite billigare elbilar.

Uppdaterat: 2020-10-18 17:57
Pi skrev:

Kul att flera som defacto provkört upplevde MX-30 ungefär som jag. Trevlig bil med de begränsningar den har och med en interiör som definitivt inte skäms för sig - speciellt inte bland lite billigare elbilar.

Ja den var faktiskt trevlig i förarmiljön och tyst.
Jag körde ju kia ceed plugin direkt efter och det är märkbar skillnad i ljud och komfort till kians nackdel.
Även hur plastig kian var jämförelsevis.

Vad jag tyckte var konstigt på mx30 var att om jag körde på kraftigare regenerering så nollades den om jag aktiverade farthållaren eller så är det en eftergift för ekonomisk batteri körning
Vettigt var att man ställde regenererings effekten på två typ paddlar bakom ratten.
Ja trevlig men för kort räckvidd.
Jag tror den stod på 18 mil när jag ryckte ur sladden vid provkörningen.
Nu gasar väl alla provförare bra mycket mer än svensson körningen kan man väl anta.

Uppdaterat: 2020-10-18 23:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Desmoholic skrev:

Förutsättningarna då;
Daglig användning innebär pendling till arbetet ca. 2mil enkel resa, och kortare turer på 2-3km inom stad lite då och då i arbetet.
På helger är det liknande vid turer till mataffär med någon tur på mellan 3,5-10 mil till vänner och bekanta.
Vi är fem i familjen men detta blir en 2:a bil så den behöver inte rymma mer mig och sambon eller yngsta grabben i barnstol när jag hämtar honom på skolan.

Vad tror du om VW e-up eller Skoda Citigo e-iV? Billigare i förhållande till räckvidd får man leta efter.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

@Johan2008; Jo de skulle nog funka men känns lite tråkiga bland de övriga som jag testat. Sedan har jag oerhört tråkiga erfarenheter( de har i princip fallit sönder för mig) av VAG-produkter som ger ett visst motstånd.

Men de kanske är värda en provkörning.

Uppdaterat: 2020-10-19 05:56
Desmoholic skrev:

@Johan2008; Jo de skulle nog funka men känns lite tråkiga bland de övriga som jag testat. Sedan har jag oerhört tråkiga erfarenheter( de har i princip fallit sönder för mig) av VAG-produkter som ger ett visst motstånd.
Men de kanske är värda en provkörning.

Snackade med en kollega förra veckan.
E-Golf var bytt mot en e-Up. Jättenöjd med bytet, liten rolig bil som var som en go-cart jämfört med Golfen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Då var pendlingsbilen beställd! Det blev en Mini till slut även om Peggan lockade med både fransk färd och förnuftighet. Valde färgen British Racing Green (förstås) med vitt tak och vita speglar. Efter lite diskussion med säljaren och forumplöjande på nätet blev det också 16" fälgar istället för 17" för lite bättre komfort och lägre ofjädrad vikt. Tyvärr gick det inte att byta bort de punkteringsfria däcken ( som jag haft innan och aldrig vill ha igen). Men de kanske går att sälja och sätta på något annat. Experiance-paketet blev det. Ganska generöst med utrustning för att vara Mini.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-10-28 08:23

Spännande. Även om Mini inte riktigt lockar mig, verkar vi ha liknande ideér om hur en bil ska vara, och sätter köregenskaperna långt före andra detaljer.

Uppdaterat: 2020-10-28 09:32

Kul val, stort grattis!

Uppdaterat: 2020-10-28 09:53

Spännande, grattis till ett kul val! :-)

Uppdaterat: 2020-10-28 09:59
Power to the people

Snygg färg, hopplöst tråkigt med alla vita och gråa bilar där ute!

Uppdaterat: 2020-10-28 10:17

Grattis till nya bilen. Kul färgval.

Uppdaterat: 2020-10-28 10:50
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Desmoholic skrev:

Då var pendlingsbilen beställd! Det blev en Mini till slut...

Vad är det för bil äjenklingen? Kan det vara en klon på BMW 3-serie?

Har inte hängt med riktigt på vad som hänt med Mini de senaste åren.

Uppdaterat: 2020-10-28 15:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kanske snarare att nya BMW 1-serien är en klonad Mini...:)

Uppdaterat: 2020-10-28 15:31
pinjong skrev:

Desmoholic wrote:Då var pendlingsbilen beställd! Det blev en Mini till slut...
Vad är det för bil äjenklingen? Kan det vara en klon på BMW 3-serie?
Har inte hängt med riktigt på vad som hänt med Mini de senaste åren.

Det är förenklat sagt en Mini Cooper S som fått drivlinan från BMW i3.

Uppdaterat: 2020-10-28 16:07

Har de såna för leverans eller måste du vänta?

Uppdaterat: 2020-10-28 18:46

Ja skitkul ska det blir. Det blir min första helt nya bil och även min första ”småbil”.

Det känns även lite spännande att prova på hur det är att leva med elbil. Jag är beredd på att det kan bli lite omställning men det känns faktiskt bara lite utmanande just nu.

Leverans ser ut att bli V1 2021. Lite som en sen julklapp ;)

Uppdaterat: 2020-10-28 19:22

Grattis! Ser fram emot detaljerade rapporter på denna (ännu) ganska udda bil. Snygg färgställning, fruns Skoda har en liknande.

Uppdaterat: 2020-10-28 19:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Grattis till elbilen :)

Uppdaterat: 2020-10-28 21:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Grattis! Riktigt kul, skriv mycket och ingående!

Uppdaterat: 2020-10-28 23:47

Fick precis mail av säljaren att bilen finns för avhämtning på torsdag. Så den kom lite tidigare än beräknat.
Kul julklapp.

Nu återstår bara att besluta vilken av våra två andra bilar vi ska göra oss av med...

Uppdaterat: 2020-12-12 08:19

Spännande, den som väntar på nåt gott... :-)

Uppdaterat: 2020-12-12 09:56
Power to the people

Det var ovanligt med en bil tidigare än utlovat men det blir en rolig jul då :)

Uppdaterat: 2020-12-12 12:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu har jag hämtat bilen men har inte haft tid att bekantat mig så mycket med den. Ägnade 20min åt att koppla upp bilen i Mini appen och ställde in klimatisering till jag ska iväg imorrn vilket gick smidigt. Återstår att se om det fungerar.

Något som jag dock noterade var att LED-strålkastarna lyste upp riktigt bra i regnet och mörkret när jag åkte hem. Dock fanns det en tydlig lusskillnad mellan "halv" och "helljus". Typ som att det var en lägre ljusnivå upp till en viss nivå och sedan fick det skarpt upp till en högre. Lite irriterande när det är mycket backar och "linjen" mellan ganska ljust och väldigt ljust åker upp och ner.

Återkommer när jag analyserat lite mer.

Uppdaterat: 2020-12-17 19:26

Jag måste bara tillägga att jag är helnöjd med färgvalet. Ser bättre ut i verkligheten än på bild om man säger så.

Uppdaterat: 2020-12-17 19:35