Önskar förslag på ny bil med komfort som har oljesticka och reservhjul. Fritt fram för förslag!
Har kört BMW 5-serie de senaste 13 åren. Tittade på ny bil av samma fabrikat. INGEN oljesticka. Hur vet jag att inte elektroniken lat av och inte larmar för låg nivå? (Vill veta detta innan det varnas för lågt oljetryck.) Jag behåller bilar jag gillar länge och tänker i termer av hur är denna om 10-15 år? Har väldigt svårt att köpa en bil där man inte kan försäkra sig om att det finns olja på ett säkert sätt.
Då jag för en månad sedan fick punktering visade det sig vara 2 st 5 cm sprickor i däckväggen. Tyckte väl att det brummade lite. Nåväl utan reservhjul hade jag inte kommit dit jag ville när jag ville.
Kommentarer
Vad är problemet? Du kan alltid begära riktigt reservhjul när du beställer en ny bil.
Vem kollar oljestickan idag när man får en varning om nivån är låg.
...och vem köper en stor och dyr bil med tanke på att behålla den 10--15 år ? Sen kan jag absolut hålla med om att man vill ha oljesticka - även om det finns larm för låg oljenivå. Och reservhjul vill jag nog också gärna ha även om det till nöds är ett s k nödreservhjul. Sen gärna en mekanisk handbroms och inte bara en switch som styr små elmotorer... Men ännu finns det nog bilmodeller så att de flesta av oss kan hitta nåt som passar...:)
Eller så köper du en sticka som verktyg, sådana som vi har på verkstaden när vi kollar din oljenivå! Jag gissar att BMW har samma tänk som Audi!
Lexus har sticka samt riktigt reservhjul och hög komfort samt överlägsen kvalite!
silvergranen - tänk på att "överlägsen" ät ett väldigt starkt ord och även om Lexus håller hög kvalitet så skall man nog vara sparsam med att använda ordet "överlägsen" om denna egenskap - för även en Toyota eller Lexus kan fallera.
Liite högre kvalite då Pi;)
Stugsittaren kanske inte vill ha en glorifierad Toyota!
Min bil har ingen oljesticka, men jag lovar att jag kontrollerar oljenivån betydligt oftare än Svensson. 3 knapptryckningar och jag kan se nivån....
Trasten!
Han ville ha hög komfort också och det finns det massor av i tex GS
Som i många andra bilar!!
Subaro Outback har sticka och utrymme för reservhjul om jag inte är felinformerad. Hur är den att köra? Lite långsam vid omkörningar eller?
Tack för alla kommentarer (somnade lite så här på söndag e.m.) .
Visst kan jag beställa reservhjul på BMW men jag får lägga det i bagageutrymmet. Det finns ingen annan plats för det enligt säljaren. Bara en massa plåt när man lyfter på bagagegolvet. Vill ha utrymmet till annat. Nödhjul är acceptabelt. Då kommer jag fram till föreläsningen med i värsta fall 2-300 pers. Går inte att komma för sent då.
Jo jag vill ha en bil i 10-15 år om den är bra nog. Bmw blir rätt billig då man kan hitta reservdelar på E-bay (undviker dock gärna de allra billigaste. De har en tendens att inte fungera :0). Sedan är det bara att sätta det delen som felar. Jag vill hellre ha 15 tums fälgar med däcksidor som gör färden mer komfortabel. T.ex. är jag inte en kund som lägger pengar på ett sportchassi som bara ger en stötig bil där alla vägens ojämnheter förmedlas till min kropp. En gammal bil som uppfyller mina behov slår ut en ny som är häftig en kort tid. Men nu börjar den krångla ibland så det är dax att kolla marknaden.
Jag får väl kolla med BMW annars titta på Audi och Lyxosen.
Hittade faktiskt ett ett utrymme där man kan ha reservhjulet på en V70. På vissa motorer fanns det en oljesticka långt nere på motorn nära fläkten (som teknikerna använder vid oljebyte). Vi vanliga dödliga ska tydligen inte hålla på med sånt. Inget man kollar då den är varm men kan vara ok. Om jag kan lita på den tekniska lösningen via skärmen men vet att den inte kommer hålla i evighet och vad kostar det då att byta elektronikbox/ar bara för att kunna kolla oljan. Bygger man medvetet in när man ska skrota bilen? Nyförsäljning så ofta som möjligt?
Min C3 Picasso -09 har oljesticka och reservdäck!
Dessutom härlig komfort, skön fjädring och man slipper få ryggskott när man kliver in och ur bilen.
Min V70 T4 har oljesticka och den sitter ovanpå motorn. Finns även plats för reservdäck, som du skrev. Däremot saknar jag en tempmätare, vilket jag tycker är lite dumsnålt... Bara en lampa som tänds om den kokar. Men det hade ju varit bra se att den får upp rätt arbetstemperatur också...
Bra att du rättar mig om Volvos motorer. Ännu bättre om det sitter en lång sticka. Får väl kolla C3:an också trots en rädsla för fransk kvalitet men det kanske är förlegat nuförtiden.
Varför ska du ha reservhjul? Det räcker väl med en mobil och en assistansförsäkring? Inte är du väl så korkad att du utsätter dig för livsfara när du försöker byta hjul vid vägkanten?
Vet inte om det sitter en lång sticka på alla av Volvos motorer, men på T4 finns det.
Jo jag gillar att leva farligt. Är tyvärr tvungen att komma fram i tid ibland och bor på landet. Jobbar som lärare och har ofta kurser med hundra studenter som tagit sig tid och rest till skolan. Det fungerar inte att komma för sent. De har ofta annat precis efter och då finns det ingen lokal jag/vi kan vara i. Då finns det inte tid att vänta en 30-60 minuter tills en bärgare hittat mig. Vad händer sedan? Jag antar att han kör till närmsta verkstad och sedan ska jag hitta en ny bil att komma vidare i. Antar att det kan fungera annorlunda om man bor i en stad och inte har 8 mil enkel resa till jobbet. Därför är det så viktigt med just reservhjul (nödhjul) för mig.
Gäsp: Men hur länge har tekniken med elektronisk mätning funnits. Har åldersproblem inte dykt upp än? Ja om man inte använder stickan får man skylla sig själv. Om man lyckats bygga en mycket stabil lösning är det ju toppen. Jag har haft stor nytta av stickan då jag upptäckte att oljan var borta ibland fast det senare fanns lagom mycket. Det var vevhusventilationen som krånglade och som byttes innan motorskador hann uppstå.
När jag bytte hjul för en månad sedan kom ingen bil förbi under hela bytet. Det är lite trafik på vissa vägar ;0)
Stugsittaren!
Tänker du behålla bilen så länge som 10-15år så är en Lexus väldigt säkert kort!
Audi är fina bilar men kostar när dom blir äldre!
Brukar det inte vara som så att det även finns en varning för om oljenivågivaren är trasig. Så hade jag på min audi från -00 iaf :) Mao oljesticka tillhör det förflutna!
Brukar reparera så mycket jag kan själv. T.ex. mekaniska delar länkarmar, dämpare, bromsdetaljer mm. Till tyska bilar finns mycket billigt i Tyskland och England. Känns som man måste åka till märkesverkstad oftare med en Lexus, eller? Gäller väl alla nya bilar mer eller mindre iofs. (Är bortskämd med BWMs forum med många kunniga människor.) Finns något motsvarande för Lexus?
Det kanske är så att oljesticka är gammaldags men det finns fortfarande bilfabrikanter som tycker det är en bra idé. Om köparna vill ha det kanske den kommer tillbaka. Eller är det bara jag som inte litar på elektroniken i det långa loppet?
Man kanske skulle fråga efter ett intyg från bilfirman om att de tar på sig skulden om elektroniken inte skulle indikera låg nivå ;0)?
Ja du Gäsper!
Då faller garanterat allt från VAG bort!
Lexus och MB är det enda tänkbara i detta fall!
Synd att inte 940 tillverkas ännu, den hade ju annars varit perfekt, oljesticka, reservhjul, lätt att reparera med gott om delar och går i princip hur långt som helst.
Du får nog glömma det mesta av självreparationer på en ny bil idag, det går inte utan omfattande inköp av otäckt dyra specialverktyg.
Men det är klart vissa enklare reparationer, länkar och leder, belägg osv. går ju fortfarande.
Pruta på dina krav och köp den bil som du trivs bäst med. Oljesticka kan du glömma, nödhjul kan du få med i ett fodral, det tar inte stor plats.
16 mil om dagen om vi räknar bort helgerna blir:
16x5=80
80x52=4160
4160x15=62.400 mil.
De milen går nog få ut ur vad som helst om man är rädd om den.
Men lägger vi på helgerna då med så han kör 16 mil även då blir det ca 87.360 mil, då krymper nog alternativen...
Ska vi se historiskt sett bakåt i tiden så och anta att de nya är nästan lika bra som de gamla då säger jag Volvo eller Mercedes.
De har ju varit både slitstarka och åldersbeständiga rent historiskt sett.
Det är inte bara motor och drivlina som ska hålla, saker måste vara konstruerade med hållabet och livslängd i fokus och Mercedes har ju historiskt varit duktiga på det, det gäller även Volvo, hur många 940 (Och för all del, V70) finns det inte som gått nära eller över 100.000.
http://www.expressen.se/motor/har-ar-en-saab-som-ocksa-gatt-100-000-mil/
Som sagt, bara man sköter dom! =)
Bara Lexus då om man ska tro silversurfaren! =)
Hur ofta får man punktering som inte kan lagas med en lagningssats? Måste vara väldigt ovanligt.
Försovning, övrigt krångel med bilen, punktering på två eller fler hjul samtidigt, väderförhållanden, andra trafikanter, köbildning och viltolyckor är ju också riskfaktorer som man måste ta med i beräkningen om man absolut inte kan komma sent.
På en modern bil finns ju mycket som potentiellt kan krångla, så att fokusera totalt på reservhjul och risken att elektroniken som håller koll oljenivån ska fallera känns mycket märkligt.
Har för mig att en viss Fiat har både oljesticka och riktigt reservhjul. Komforten är väl sådär;-)
Oljesticka, både på motor och växellåda är jäkligt bra att ha om man ska köpa beg bil, det är ju inte bara nivån som är intressant, utan hur oljan ser ut, och hur bilen pysslats om.
Hade BMWn jag tidigare ägde haft sticka på växellådan, hade jag inte köpt bilen.
Ett vanligt oljelock på ventilkåpan är också bra, om SAAB haft det på problemmotorerna, skulle många sluppit problem om dom bara skruvat av locket och kollat ner, blankt o fint OK, brunsvart gegga, köp en annan bil.
Alla bilar går 60k, om man konsekvent kör mycket varje dag.
Det är idealiska förutsättningar.
Om man sen har kunskaperna att byta slitdelar, så byter man ut bilen efterhand.......
Ska bilen ha kvar någon form av komfort och känsla, så vill det nog till volvo eller nån dyrare tysk, bmw,audi,mb.
Eller möjligen lexus då......
Nu kanske man inte behöver åka till jobbet riktigt varje dag. Men visst kan det bli 30 k mil på tio år.
Hos VAG är det bara exklusivare Audi som inte har oljesticka utan nivån kan kollas på MMI-skärmen. Föredrar själv oljesticka som tyvärr min ny inköpta Audi A6 saknar. Reservhjul finns endast fusk reservhjul att få numera hos Audi 1200 kr. Hos övriga VAG modeller VW, Skoda dock inte SEAT kan man få ett riktigt reservhjul. Även oljesticka är standard och mekanisk handbroms till de mindre exklusiva VAG kusinerna.
Problemet med elektrisk P-broms är inte funktionen utan när den uteblir eller finns kontinuerligt!
Då blir det betydligt dyrare än att byta ett par fastrostade vajrar.
Jag gillar inte elektrisk P-broms men har ju det på min Audi A6 2.0T - 12. Går inte att byta bromsbelägg utan dator exempelvis. Dessutom låser den alla fyra hjulen istället för de bakre endast. Nu har ju min bil automatlåda så jag använder sällan p-broms utan ställer bara automatlåda läget i P. Har även kvar min Audi A4. Får se vad som händer med den?
Så tanken bakom min tråd får ett visst medhåll. Låt inte tekniken skena iväg utan kontroll av vad köparna vill ha. Att det blev just oljesticka och reservhjul var att det var det jag saknar mest då jag tittade på ersättningsbil. Jag får kolla runt på lite fler modeller än jag tänkt mig. Vad jag behöver är ett sätt att ta mig FRAM i tid till målet så ett komfortabelt och gärna roligt sätt. Tack för alla förslag.
Fast problemet med din handbroms var väl mer okunskap?
Moderna bilar har elektronisk oljenivåmätare och varning vid låg nivå. Vill man mäta manuellt så finns det "stickor" från tredje part att köpa.
Riktigt reservhjul eller snabblagningssats väljer man när man beställer bilen hos de flesta större tillverkare idag.
Ja, det är rätt vanligt att " gör det självare " har en övertro på sin förmåga. Man frågar om dom vet hur man skall göra och får oftast ett " självklart " till svar. Sen när det skitit sig är det oftast någon annans fel. Jag tycker nog inte att det är reservdelsmannens uppgift att kontrollera ev kunskaper hos kunderna. Det är den utsedda mekanikern som får se till att han har de kunskaper för att kunna utföra jobbet. Speciellt när det gäller bromsar!
Eller så tar man 5-steg in till verkstaden och frågar folket som gör jobbet i vanliga fall! Jag misstänker att det finns Kior som ska ha dessa klossar som har vanlig spak. Man kan ha som ledord att sitter det en kontakt i delen man ska röra så ska man nog kolla först! Men jag ska inte tjata om detta mer. Dyra läropengar bara!
Ja, eller inte gör.
Vill man prata med en mekaniker så brukar det inte vara något problem. Om dom inte har några speciella regler där du bor! Förövrigt håller jag fullständigt med dig. Elektrisk handbroms ärbara ett j###a hittepå!
Hos Volvo går man alltid in till sin personlige servicetekniker när man lämnar och hämtar bilen. Där har dom inga hemligheter. ;-) Samtidigt känns det bra att prata direkt med den som ska göra jobbet, så det inte uppstår några missförstånd på vägen.
Jag håller också med. Gillar inte heller elektrisk handbroms. Vanlig krycka har dessutom en gång räddat mig från att åka av vägen vid underkylt regn. Sen underlättar den ju när man vill göra en snabb U-sväng vintertid. ;-)
Tänkte fråga Trasten om inte Audi A6 som kom 2011 har någon dold liten oljesticka? Så att man kan kolla om den är svart eller ljus.
Shogun:
Vart är Leifer någonstans? Han saknas här!
@Shogun, du kanske tycker att en modern bil ska ha startvev också?
Är det något som krånglat genom tiderna så är det vanliga manuella handbromskryckor. Motioneras de inte regelbundet så ärgar de fast.
Elektriska handbromsar går ofta in med automatik när bilen stängs av. Mao så används de dagligen, oavsett.
De brukar också agera som starthjälp i motlut och hos flera märken är den elektriska handbromsen även ett nödstopp.
Märkligt vad många bakåtsträvare som hänger här på ViB.
Vill man inte lägga så mycket pengar och ha en hållbar bil skulle jag titta på en Avensis generation 2, årsmodell 2006 eller nyare (facelift). Denna har oljesticka och reservhjul. Bensinaren drar nog ca 0,75 liter/mil. Tråkigare bil får man nästan leta efter, dock väldigt hållbar. Hade själv en 06:a som jag körde 11000 mil utan problem.
@Shogun, som sagt så har jag redan förstått att du är en trångsynt bakåtsträvare. Du behöver inte cementera min uppfattning ytterligare.
Och du, hemma på min gata i stan ... där finns en verkstad ... och den är PROPPFULL med trasiga Toyota och Lexusbilar.
Shogun:
Det var ju tråkigt att Leif inte vill skriva här längre. Fast jag kan hålla med honom om mycket av det han skriver. Du får hälsa honom från mig.
Gäsp:
Varför har du bytt nick? Vad hände med Jes?
Trasten:
Glömde skriva att det är en 2.0 TFSI 180 hk årsmodell 2012 av Audi A6 som jag köpte. Vore ju kul om man kunde kolla vilken färg det är på motoroljan. ganska omöjligt nu när det saknas oljesticka.
Stugsittaren:
På alla VW & Skoda finns det oljesticka och riktigt reservhjul att beställa vid nybilsköp.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.