Hej!
Jag hade en annan tråd här förut men nu har har annan fråga kommit upp som inte passar in i den gamla tråden.
Som ämnet lyder vad är mest värd, att köpa en ny bil (helst volvo) och ha den i tio-femton år eller att köpa en tre-fyra år gammal bil (helst volvo) och ha den i kanske 3-5 år?
Och nästa år (1 juli) träder den nya fordonskatten in. då spelar det roll i vilket bränsle ni föredra? (mellan bensin, diesel och laddhybrid)
Sista frågan. kan man köpa bil nu i slutet av året eller skall man vänta till våren eller hösten?
(jag skulle behöva en bil hyfsat snabbt. det är inte panik)
Och en sista sak är att jag inte har råd med värsta monsterbilen prismässigt.
Med vänlig hälsning, Alex
Kommentarer
Det är nog bara du själv som kan svara på de flesta av dina frågor, Alex. Och idag är det nog inte speciellt många som köper en ny bil och räknar med att behålla den under 10--15 år.
Mycket svår fråga som även vi har klurat en hel del på inför vårat bilbyte.
Resonemanget hos oss var ungefär:
ilken bil vill vi ha? Säker, kombi, tekniska hjälpmedel såsom adaptiv farthållare och bromsassistans för att undvika olyckor, dragkrok, och så vidare... Valet hos oss blev mellan Volvo och Maxda (som jag haft två gånger tidigare).
V90 had ekommit ut (vi beställde i våras till slut) så kände att det var så stort tekniskt språng mellan V70 och V90 vad gäller säkerhet, och förarstöd, så på Volvosidan var det då V90.
Maxda 6 var det andra, men där ville jag se vad som skulle komma på nästa årsmodell. Den släpptes liksom aldrig under den tidsrymd vi hade på oss. Sedan så hade vi nackdelen med Mazda att de kör med främst paket, och ville jag ha adaptiv farthållare, bromsa för fotgängare e.t.c. så var det stora paketet och då fick vi med större fälgar (vill inte ha), skinnklädsel (vill inte ha), tonade rutor (vill inte ha), ... En nackdel ditåt.
Sedan landade vi på priser.
Vad kostar en Mazda 6, främst ny då det hänt en del där bara på senaste årsmodeller? Förvånansvärt mycket visade det sig, plus att vi behövde lägga till saker (som dragkrok), plus att man fick så pass mycket mindre och fel för pengarna.
Vad kostar en V90? Ny och begagnad?
Efter mycket mera räknande byggande på Volvos sida, klurande, provkörande, ombyggnation på saker man tog bort och lade till e.t.c. så fick vi en prisbild.
Kolla begagnade och: De kostade MINST lika mycket, upp till ett år äldra och runt 1.000 mil och då fick vi saker vi inte ville ha men saknade saker vi ville ha (som dragkrok).
VI hade planen att ha bilen inst 8-10 år helst (samma med vår förra men en krasch ödelade den planen).
Därmed blev det en ny, dessutom då av 2018 års modell vilket också var bra (undvika de värsta barnsjukdomarna).
Hade V90 funnits en längre tid så de kunnat vara kanske 2 år och 3.000 mil eller så kanske det varit annorlunda? Men att betala minst lika mycket för en begagnad med fle utrustning som en sprillans ny med rätt utrustning. Tja, vad skulle du gjort? =)
Gällande fordonsskatten: Man vet ju aldrig vad politikerna tänker besluta om och ändra men skit i bränslet och kolla vad det blir för utslag gällande koldioxidutsläpp för de olika alternativen. Tänk även på att det kan vara den nya testcykeln som gäller och hur den slår vete fåglarna.
Hur mycket kör du? Långt? Kort? Stad? Landsväg?
Måste det vara 3-4 år gammal eller kanske 1-2?
Storlek på bil?
Kolla på vilka modeller volvo släppt eller skall släppa, som XC60. Då vill de ofta bli av med de 'äldre' modellerna (en på jobbet fick 80.000 rabatt på en ny XC60 just för att den nya modellen av XC60 kom).
Stapla upp sina skallkrav (dragkrok, kombi, få plats med barnstol, ... eller vad det nu är) och börkrav (elstolar, elektrisk baklucka, led-ljus, ... eller vad det nu är). Och kolla runt på nya (bygg i volvo, dra av 7-8% ungefär), kolla begagnade som stämmer in - stämmer det inte in, vad kostar till exempel en dragkrok att eftermontera, och så vidare.
Mycket svårt är det tycker jag, men klura, fundera, för- och nackdelar, försäkring, utrustning, .... Och man kan som sagt bli förvånad över att en begagnad kan vara dyrare än en ny!
Det sistnämnda är ju tämligen irrelevant egentligen. Vi hade just precis den funderingen: Ny bil eller begagnad. Planen var att ha den i minst 8-10 år, i allafall som ny. Sjukt svårt val.
X - det är mycket som kan förefalla irrelevant även i andra inlägg på denna sajt men sanningen är nog ändå den jag nämnde så det är nog få av de som skriver här som har erfarenhet av att köpa ny bil och sen behålla den 10--15 år. Så den frågeställningen anser jag nog att man själv får ta ställning till i så fall.
En 3-4år gammal bil kostar ungefär hälften mot en ny, så den värdeminskningen slipper du genom att köpa begagnat. Men gäller ju att hitta det man vill ha... Beg Volvo är oftast diesel och det låter kanske inte som det mest optimala för dig...
Köper du en bil som är inreggad före 1 juli 2018 så spelar det ingen roll vilket bränsle du väljer. Oförändrad skatt på befintliga bilar. Men köper du ny därefter så gör det skillnad och hybrider klarar sig bättre än bensin o diesel. Co halten styr och diesel har ett bränsletillägg. Finns en annan tråd här på forumet om hur det slår och även artiklar.
Jag skulle välja en 3 år gammal bil, och köpa den nu när folk får sina nya bilar. Då får du en modern och (förhoppningsvis) välskött bil för halva priset av en ny. Sedan finns det ju ingen anledning att byta den efter 3-5 år om du ändå funderar på att köpa nytt och behålla den 10-15 år.
Fordonsskatten ändras väl inte nämnvärt för dagens bilar, det blir större skillnad på de som kommer.
Sedan är det beroende på körsträcka om det lönar sig med en diesel som har högre vägskatt.
Alex - Ang. nya fordonsskatten kan du läsa mer här, där det även finns en bra faktalänk:
www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/nya-fordonsskatten-2018
Hmm, ibland funkar länkar o ibland inte... :(
Vilken motoralternativ valde ni?
Jag kommer köra mycket stad (uppsala, sthlm och motorväg) då är nog bensin bäst men volvo har så stora bensin motorer vilket är lite synd. Det jag har sett framför mig är att köpa en ganska ny bil (volvo xc60, v90) som jag kan ha i 10 år och veta att jag kommer vara nöjd med den.
En T4 är väl inte för stor i en V90.
www.volvocars.com/se/bilar/modeller/v90/specifikationer
Bensinmotor i XC60 känns mer tveksamt...
Fast även om en bil tappat typ 50 % av värdet på 3--4 år så innebär ju inte detta att bilhandlaren säljer den begagnade bilen för det priset så där måste man vara lite aktsam. Och gäller det just Volvo så har dom ju bytt motorgeneration på många modeller under de 2 (?) senaste åren så där bör man nog också vara lite uppmärksam. Utgående modell av XC60 såldes väl med den gamla dieselmotorn hela tiden vill jag minnas - i alla fall när det gällde de 4-hjulsdrivna varianterna. Men jag är som sagt ingen Volvo-specialist så jag kan ha fel där. Och dieslar a'la den gamla i XC60 har ju redan idag relativt hög vägskatt - typ 3500--4000 kr/år vill jag minnas att kompisen nämnde som har en XC60 -17.
Helt rätt Pi. Gamla XC60 har enbart 5-cyl diesel i kombination med 4wd. Med 2wd går det dock få nya 4-cyl diesel. Hitta beg bensin lär bli svårt... Och tittar vi på 3-4 år gammal bil blir det V70 och inte V90.
JA, det är ju ett problem. att hitta en 3-4 år gammal bet volvo som går på bensin är typ omöjlig att hitta plus så har de en ouppdaterad motor. Att köpa en ny bensin volvo kan nog bli eftertraktad i framtiden men då gäller det att ha pengar nu för att kunna köpa och det är ju ett problem. Det känns bra att kunna diskutera om det här.
D4 (AWD efter mycket om och men då många olika punkter samlades och till slut fick en sak vågskålen att tippa över: man får dra 400 kg extra med AWD jämfört med FWD)
Kör sällan stad. Motorväg, landsväg, stad - i den ordningen. Förbrukningen är inte rolig i stadstrafik.
Kolla som sagt på utgående XC60 nu. Kan säkert prutta bra på priset tror jag!
Okej det skall jag göra. såg att de hade classic för 299' och några paket för total 9,8' . och sedan pruta kanske 50' på det?
Testa? Kan inte bli mer än fel =) Haha, säg att du "Tar den där bilen nu, med paketen där. Du får 250. Ring mig när vi kan skriva kontrakt.", lämna numret och namnet och tacka och säg hejdå och gå =)
OBS! Det är viktigt att du då ÄR seriös och har finansiering och allt klart och är beredd att skriva på plats!
Alex - Hur många mil kör du per år? Vet inte exakt var gränsen går, men mer än 1500-2000mil/år bör du köra för att ha diesel och framförallt bör man köra längre sträckor eftersom en dieselmotor tar tid innan den blir varm. Vad får bilen kosta? Lättare ge råd om vi vet detta.
Pruta kan man alltid men att pruta typ 50.000 kr på en bil för runt 300.000 kr som redan är prisnedsatt - ja, det tror jag knappast att försäljar-proffset går på trots allt. Då skall han nog vara rejält desperat...:) Och som X säger - går du in för rejäl prutning så är det ett krav att du har pengarna och kan skriva på direkt OM försäljaren skulle acceptera. Annars har du brännt dina chanser att pruta där inför framtiden.
Jag köpte min Audi A4 1.8T ny 2004 och har den 20 januari 2018 ägt den i 14 år. Kan konstatera att Audi hade mycket bättre kvalité 2004 än vad dom har idag. Har inte haft speciellt många fel på min Audi A4. Den har blivit lite sliten utvändigt men ser helt ny ut invändigt. Tänkte sälja men insåg att den inte var värd något nämnvärt belopp och den har fått vara kvar som andra bil. En 3 år gammal Audi A6 2.0 TFSI inhandlades januari 2015 och det hade hänt ganska mycket på den 8 år nyare Audi A6. Både positivt och negativt.
Fördelen jag ser med en ny bil är att man köper den exakt efter hur man vill ha den med färg och inredning samt utrustning. Dessutom nybilsgaranti och 3 år vagnskada så det blir inte så dyrt att försäkra i början samt ganska långt mellan besiktning. Nackdelen är värdefallet och att det gör extra ont när man får ett stenskott eller en liten parkeringsbuckla. Man är liksom mer rädd om en helt ny bil än en begagnad.
Nu fick jag ett års garanti på den 3 år gamla bilen något som Audi kallar för Audi Approved. Fast ingen vagnskada så klart och ganska dyr försäkring. Fick leta länge också då jag behövde bensinmotor men dom flesta var diesel. Gav lite mer än halva priset eftersom den auktoriserade Audi återförsäljaren ville tjäna lite på bilen också. Lyckades dock förhandla mig till vinterdäck på Audi original fälg för 5 k och gummi mattor gratis fanns bara tyg i bilen.
Inte i närheten samma känsla att köpa en begagnad bil och en fabriksny. Skulle nog köpa en ny om jag hade råd annars begagnad. Fattar inte varför folk byter bil så ofta? Många bortkastade kronor. Bättre att köra i alla fall några år till är min uppfattning.
Jag får ångest av att ha samma bil alltför länge. Efter tre-fyra tusen mil brukar jag vilja ha något nytt. Sen jag började hålla mig med fabriksnya bilar har det kostat massor av pengar. Rent ekonomiskt är det vansinne. Det räcker att köpa en gammal demobil så får man mycket utrustning och nästan ny bil för mycket bättre pris.
Brukar köra runt 8.000--10.000 mil innan jag byter vilket motsvarar 4--4,5 år eller nåt sånt. Men visst blir det dyrt när man köper nytt relativt ofta.
Jag kommer nog köra max 1000 mil per år. Först tänkte jag köpa en v60 för 150'. men jag började inse att många hade gått 15 000mil och de var dieslar. det innebär dyr försäkring, skatt osv. jag kommer köra mkt stadskörning kan man säga. att köpa en xc60 modellår 2017 kan vara smart eftersom man för en nästan ny bil med bra pris (tror att det är bra pris) plus fri försäkring osv. Jag har råd att lägga max 2999 kr på avbetalning på en bil. Hur länge får man ha ett billån?
Då är vi lika!:) Skulle aldrig klara behålla en bil 10-15år. Dels är jag rädd för alla fel som kan drabba den, men framförallt drabbas jag av "bilbytarfeber" rätt snabbt. Livet är för kort för att behålla samma bil länge. ;)
jag tänker spontant om jag får köpa en bil med det jag vill ha på den skulle jag kunna ha den under en lång period (10 - 15 år) om jag köper en beg bil känner jag att jag har slösat pengar för att då är det nånting man kommer störa sig på och då vill köpa en ny efter 3 år vilket jag inte ser som hållbart riktigt.
Din "nyköpta" bil är ju efter 3 år lika gammal som den 3-åring du kan köpa idag. Men bara för att du köpt den ny tror du att du vill köra den ytterligare 7--12 år medan en som vid köpet är 3 år - den vill du bara köra under 3 år till.... Lite märkligt resonemang.
Alex - Max 1000mil och diesel är att be om problem! Kör själv omkring 800mil/år och jag kör bensin. Skulle aldrig överväga diesel. Möjligen hybrid.
Har ingen aning om hur länge man kan ha billån, men har hört dom som har 7år. Jag rekommenderar att bli kvitt så snart som möjligt, ifall man tröttnar av någon anledning, men det är ju jag...
Apropå problemet hitta beg Volvo bensin, måste det vara Volvo? Finns ju andra märken där det kanske är lättare hitta bensinare. Annars får du väl vänta in bensin Volvo... Men då får du vara på hugget. Dom få som kommer ut försvinner snabbt.
Dem jag har tittat på är ju 3 år gamla ja. men de går på diesel, de har gått ca 13 000mil ( vilket jag anser ser som onormalt) plus de har inte den utrustning jag vill ha. och om köper en ny kan jag från början välja hur mycket jag vill köra. plus den kommer vara bensin och om 4-5 år om jag vill sälja den ( inte varför men vi ser så) så blir det ganska lätt eftersom många vill ha en bensin volvo och framför allt av den modellen som säljer bäst just nu.
Dem jag har tittat på är ju 3 år gamla ja. men de går på diesel, de har gått ca 13 000mil ( vilket jag anser ser som onormalt) plus de har inte den utrustning jag vill ha. och om köper en ny kan jag från början välja hur mycket jag vill köra. plus den kommer vara bensin och om 4-5 år om jag vill sälja den ( inte varför men vi ser så) så blir det ganska lätt eftersom många vill ha en bensin volvo och framför allt av den modellen som säljer bäst just nu.
Jag tycker om volvo. vi har alltid haft det. dem har hög standard. nu börja det bli högre standard på andra bilar men de är ju oxå nästan nya.
Ja, det har jag hört att ekonomiskt är det inte alls bra. men jag jämför lite med min morfar. han blev 85 år och i hans liv hade han endast haft tre bilar. han tog hand om den tills dem inte gick typ osv. och jag tänkte köra på lite. visst var det annorlunda förr men grundprincipen finns nog kvar.
Styrman kom med en viktig aspekt:
Betala bort skulder på bilen så fort som möjligt så att det inte blir ett hinder om man får för sig att sälja tvärt.
Kanske denna? 1 ägare, dryga 3.000 mil:
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S60_T3__150hk__Momentum___13_76086584.htm?ca=11&w=3
Tack för tipset jag skall kolla närmare på den
Jag har full förståelse för det. Då är frågan hur stor Volvo du behöver? Ju större Volvo, desto svårare hitta bensin med vettiga mil och även dyrare. Mindre modeller oftare bensin.
Fin S60 förresten! Kan va nåt, bara en ägare. Sedan håller ju också generellt lägre pris än kombi o SUV.
Undrar varifrån behovet av en ny bil kommer från egentligen? Många verkar ha det i systemet att man vill ha en helt ny om möjligt, men egentligen finns det väl inga förnuftiga orsaker till att köpa helt nya bilar, som jag ser det i alla fall. En lite äldre bil får man till en bråkdel av nybilspriset utan att den behöver speciellt mycket sämre i skick. Och bara man orkar leta lite så hittar man nog just den man vill ha också i begagnat format!
Bilbytarfeber har jag nog alltid haft så därför köpte jag en ny modell 2015. Innan i yngre ålder bytte jag nog bil var 6-8 månad. Fast det behov av bilbyte försvann i 40 års åldern. Nu är prio 1 att bilen är bra och felfri och då kommer den klara sig länge att ha mig som ägare. Tycker Audi A6 c7 är fulländad och om inte den börjar strula så kommer jag äga den länge. Finns bara drygt 130 bilar i hela Sverige med den motorn också så den är lite unik. Inte en i mängden så att säga.
Volvo S60 med 150 hk och 3000 mil verkar bra men den är ganska liten tycker jag. Saknar dessutom temperatur mätare för kylvätska (kom på facelift). Fast provkör och bilda dig en egen uppfattning är mitt råd.
Granlundii - tur att det finns dumskallar som undertecknad som köper nytt för annars skulle det nog inte heller bli några begagnade för dig...:) Nåja - för att lite svara på dina frågor så vill jag dels ha relativt moderna bilar ur bl a krocksäkerhetssynpunkt men jag vill också ha säkerhetssystem som t ex autobroms och "bekvämlighets-system" som t ex adaptiv farthållare. Samt givetvis back-kamera, handsfree och annat som när man väl testat så är det svårt att vara utan. Glömde elektrisk handbroms med autohold - som med annat man testat och fungerar väl så blir det gärna ett krav på efterföljande bilar. För att ta några exempel på anledningar att man har svårt att vänta t ex 5 år innan man kan få tag i den bil man vill ha. Men en 5-åring har ju ofta gått 10.000 mil och helt opåverkade är ju sällan bilar av ålder och mil - annars skulle nog priset vara ett annat.
Bra svar Pi! Förr köpte jag alltid 2-3år gamla bilar som gått 2-5000mil och bytte ungefär vartannat år. Men idag finns ju knappast några lågmilare att hitta längre... Över 10.000mil, när maskinskadeförsäkringen upphört, intresserar mig inte. Eftersom jag vill ha en bil jag kan lita på, ekonomin idag är bättre och jag numera gärna vill slippa leka "finn-fem-fel" så köper jag nytt och får på köpet välja både färg och utrustning på bilen.
I just vårat senaste fall var det bland annat för att vi ville ha V90, och en begagnad kostade minst lika mycket som en ny.
Känns dumt att köpa en begagnad då...
Dessutom har man nybilsgarantier e.t.c., och man vet hur den har körts, man det är sällan något mekaniskt fel och så vidare.
Bara det att det är nya däck kan vara mycket värt, likaså lägre försäkring.
Nu vet jag att det inte väger upp allt såklart, men låt säga tre år gammal mot ny. Nya däck, sommar och vinter = 12-15.000. Försäkring man sparat in de första tre åren: 15.000. Totalt cirkus 30.000.
Service, om man får till serviceavtal exempelvis, är ett antal tusenlappar sparade på den nya.
Har din begagnade det du vill ha (dragkrok till exempel är inte ofta det finns på bilar jag varit intresserad av) = 10-15.000 extra på priset i annonsen.
Så ja, skillnaden finns fortfarande men inte lika stor som man först kanske tänker sig.
Har man så tänkt ha bilen i 10 år då det oftast är en ålder som fungerar bra innan det börjar bli större fel, ja, en tre år gammal vid inköp kanske man då bara har 7 år.
Som någon sagt tidigare: Köpa bil är i stort set alltid en förlustaffär (inte för en bekant dock som köpte en gammal bil för typ 5.000 kronor - körde med den ett år, den läckte olja, verkstaden sade att motorn behövde bytas men att de kunde köpa in bilen - hon fick flera tusenlappar MER än vad hon gav ursprungligen! så hon sålde såklart på stående fot då hon inte behövde bil längre just då, och bilen var ju dessutom trasig!)
Än så länge lever jag inte efter devisen själv. Men jag försöker teoretiskt tänka att Gå efter en faceliftad modell. Så slipper man förhoppningsvis lite barnsjukdomar.
Du har inte kollat något på typ Audi A4 eller BMW 3-5 serie. Finns bra fina bilar ute beg ny för runt 300 tusen strecket.
Tycker ofta man brukar kunna se väsentlig prisskillnad till det bättre precis något år innan facelift (lätt beg) eller när en modell kanske har drygt 1.5 år kvar innan en ny modell visas. Tänker främst på två tyskar här uppe.
Jag kan tycka att dem är hutlöst dyra när nyhetens hajp är som högst.
Alex. Om du kan släppa alla tankar på Volvo som är topp men kostar eller om du lyssnar på X resonemang om nytt och om du är rädd om pengarna.
Åk då först och testa en ny octavia 1,0tsi bensin och och far ut och kör någon timme eller två och bilda dig en egen uppfattning. För drygt 200t har du en kombi som är betydligt större (störst i klassen)än v60 och somv90 men mindre och smidigare utvändigt och då ingår fabriksminterade bränslevärmare elbaklucka, blåtand och kula och allt som behövs med sama moderna säkerhets utrustning och billigare skatt(360:-) drar helt klart mindre bensin utan att vara en omodern seg bil och dessutom bra komfort och hyfsat tyst med 3års garanti på en bil som Pricis fått facelift och kom 2013.
En snål bil som du på sommaren och långväg kan köra på 0,5 och nästan dieselsiffror.
Åk förutsättningslöst och testa det är bara ett bra tipps.
Åk sedan och testa en classik och jämför helheten och ekonomin.
Nytt är nytt och kostar och man måste kanske vara mer rädd om den men nytt och nytt kostar olika mycke pengar.
Håller inte med, här är en 3 år gammal för 170.000:
https://www.blocket.se/orebro/Volvo_XC60_D3_Momentum_D_varmare_Business_75627060.htm?ca=11&w=3
För 245.000 får man en 2016:
https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_XC60_D4_Momentum_BE_AUT_VOC_FWD_190hk_76281186.htm?ca=11&w=3
Men, när det gäller just XC60 är det glest med bensinare.
.
Jag håller med om att åk och testa.
Jag åker dessa bilar när vi jobb pendlar och samåker och faktiskt är det inga nämnvärda komfort skillnader på v 60 och octavian.
En billigare ny bil har mindre värdetapp i rena pengar och samtidigt så tror jag att en snål bra bensin familjebil kommer att stå sig ganska bra som beg bil i framtiden.
Att tro att det är en jätte bra affär att köpa en fyra år gammal "kvalitets" diesel suw Volvo med 10 tusen mil på mätaren tror jag är att lura sig skälv.
Det är efter 10 tusen mil man börjar få byta slitage grejor på en bil och kostnaderna kommer och dessutom så tror jag inte denna diesel går billigare än octavia 1,0 tsi och skatten mångdubbelt redan i dag före skattehöjningarna.
Åk och testa skodan med nya lilla motorn för nästan samma pengar det är också mitt tips.
Jag är iaf nöjd med min octavia och dessutom snål på bensinen.
Ok. Låt oss med andra ord definera "Ny" och "Ålder"
Du kan få en sprillans NY bil, som är helt oanvänd förutom transporten från fabriken.
Men, tillverkad för ett år sedan. Men ändock kanske årsmodell 2017.
Vilken ålder är det på bilen då?
Du kan få en begagnad bil. Som har gått 2.000 mil. Som är tillverkad 2017 - det vill säga i år! Kanske till och med årsmodell 2018.
Vilken ålder är det på bilen då?
Exempel på att det inte är så himla lätt:
Ny, 2017 års modell.
https://bilweb.se/vastra-gotalands-lan/volvo-xc60-d4-classic-momentum-2017-suv-3944933
350kkr
Begagnad, 2013 års modell.
https://bilweb.se/uppsala-lan/volvo-xc60-d4-163-momentum-de-selekt-2013-suv-3983699
205kkr
Fyra år skiljer alltså.
Men 'bara' 145kkr.
Observera då också att det är en annan motor i den nyare. En del har ju trots allt hänt på 4 år, även på andra fronter.
Och fyraåringen börjar nu normalt få lite skavanker. Hur mår bromsarna? Och bromsoken? Är det dags för ny ruta snart? De blir ju rätt slitna i vissa trafikmiljöer. Hur är däcken? Dags att byta snart? Plötsligt kanske det blir 30.000 extra i investering det kommande åter. Då är skillnaden inte så stor längre.
Som jag sade innan så visst, inte väger de extra kostnaderna upp hela skillnaden men 150kkr billigare för fyra år gammal bil eller i realiteten, med försäkring, 100-120 kkr billigare? (jag sparar som exempel drygt 15kkr de första tre åren enbart i försäkringskostnad jämfört en ny mot en tre år gammal bil).
Ja, det är dyrare med ny bil men skillnaden är inte alltid så stor som det först kan verka.
forslag ikke diesel , men en 2,0 walvwmatic avensis cvt 7 trin st . er et godt køb . stærk bil
Nej det är det verkligen inte men får vår del blev det knepigt då vi ville ha den nyare tekniken hos Volvo och då kombi. Fanns bara V90 att titta på då (det var så stort tekniksprång från V70 rent säkerhetsmässigt men också komfortmässigt med körhjälp och sådant vilket jag gillar som tycker det är både tråkigt och energikrävande att köra bil, särskilt i trafik). Och valet mellan 2.000 mil begagnad som kostar mer eller lika mycket som ny... tja... Vad skulle du gjort? =)
Fast om man inte är bilmek själv utan måste förlita sig på bilverkstäder för all service och alla reparationer så är det nog inte bara "några kronor" man behöver reservera för framtida reparationer om man köper en bil som gått t ex 10.000 mil. Det finns som sagt en orsak till att begagnade bilar tycks vara billiga och prisvärda. Och att lägga typ +200.000 kr för en 10.000-milare finns inte i min värld.
Och som Rutger redan nämnt - med så många mil redan när man köper bilen så är ju t ex maskinskade-försäkringen förbrukad rätt snart efter köpet.
Ja, det är lurigt med årsmodeller. Här är en modellår 2018, men tillverkad i juni 2017, vilken årsmodell är det då?
https://www.blocket.se/ostergotland/Volvo_XC60_D4_AWD_Business_Advanced_76081375.htm?ca=11&w=3
Här är en med 0 mil på mätaren, men tillverkad i juni 2017, är den då ett år gammal?
https://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_XC60_D4_AWD_Business_Advanced_76198164.htm?ca=11&w=3
Ja, dessutom behöver man ju inte gå till dyra märkesverkstaden utanför garantitiden.
Jag köpte min Xantia 6 år gammal, och sålde den 17 år gammal. Köpte den för 42.000, och fick 7.000 för den.
Reparerade den för mindre än 10.000 kr inkl. kamremsbyte. Oljebyten, bromsskivor/belägg fixade jag själv, men hade ju inte kostat astronomiska summor heller på verkstad.
Edit: ett vindrutebyte blev det efter att Trafikverkets entreprenör tappade sten från en bro, den självrisken ville de inte ta, surt. (de hade "gjort allt för undvika skador", tydligen inte hävdade jag)
Så, lägg till 1.500 kr.
Men, det är alltid ett lotteri med bilar, man kan ha tur och det kan bli rejält dyrt, finns inga garantier. Förresten är ju inte garantierna på nya bilar heller så bra, det ska ofta tolkas till kundens nackdel, se bara rostfrågor.
Vår förra bil var en Mazda -10 men hämtade den i typ april tror jag det var, 2011. Sprillans ny. Mazda 6, mellanutrustningsnivån, vinterdäck på aluminium (dubb), plastmatta bak, löstagbar dragkrok, elektrisk motorvärmare. Straxt över 200kkr.
Kvaddad i våras, i mars. Närmade sig service och besiktning, broms bak kärvade och oket behövde bytas och nya klossar minst (bromsgrejor till mazda är fanemej inte billigt!), nästan tom tank, sommardäcken tyvärr nästan helt nya (800 mil bara). Vinterdäcken okej (de satt på bilen).
Försäkringsbolaget gav 89kkr och jag fick 4kkr för sommarhjulen när jag sålde på blocket. Självrisken 6 kkr, men de ersatte även behandling till frugan som fick lite fysiska men (ont i handleder) och mådde psykiskt dåligt i början och vågade inte köra i halt väder (fick halkkörning bekostad! för att känna sig tryggare igen - observera, det var så inihelvete jävla skithalt så trots alla rimliga försiktighetsåtgärder från hennes sida så bara släppte det - samma dag var det 43 bilar i krockar på E4 norr om stockholm - så det var ett klasiskt fall av sjuk otur till skillnad från dårarna bakom som körde för snabbt och nära vilket resulterade i ytterliggare fyra personbilar och en lastbil och minst en person till sjukhus), och även barnstolen för 6kkr.
Så, tja. Rätt okej affär om man ser det på det hållet. =)
Beräknat hade jag behövt lägga kanske åtminstone 10.000 på bilen den kommande månaden. Glad jag inte gjorde det...
Ingen har hävdat att det går plus minus noll. Däremot att prisskillnaden på pappret oftast inte är den verkliga prisskillnaden.
SOm du sade, bromsbyte 15kkr, försäkring 15kkr (du har ju så att säga halva försäkringen fritt de första tre åren). Eventuellt nya däck, åtminstone 15kkr (sommar och vinter). Så prisskillnaden mot en ny blir i detta fall 45kkr mindre än vad prislapparna säger. Vissa har även dyrare service där i krokarna för kamremmar och skit, så säg 5kkr till åtminstone (önsketänkande vad gäller pris, jag vet...)
Så åter igen - det handlar inte om att man går break even med begagnad mot ny utan om att prislappen inte säger allt. Den begagnade bilen tillkommer det ofta saker på direkt eller i närtid vilket man i normalfallet slipper på en ny bil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.