Nu har lesasingpriset kommit och man verkar köra samma race som man gjorde med ZS EV i början.
2690:-/ månad, 1000 mil/ 36 mån verkar ju vara hyfsad nivå.
Men man vet ju förstås inte så mycket om den.
Nu har lesasingpriset kommit och man verkar köra samma race som man gjorde med ZS EV i början.
2690:-/ månad, 1000 mil/ 36 mån verkar ju vara hyfsad nivå.
Men man vet ju förstås inte så mycket om den.
Kommentarer
Inte så rysligt billigt längre, det finns tre olika modeller från Stellantis med samma pris och ZS EV känns mer prisvärd.
Dock finns ju ingen annan kombi.
Billigt och billigt.
2700:-/1000 mil.
Jag skulle aldrig våga chansa på en ny kina bil och bli tvungen att ha den i tre år.
Den kanske är utan värme som man märker vid första köldknäppen eller nåt annat outprövat 😫😂
Du får ju en beprövad färdigutvecklad E-Niro för 3350:-/1500 mil.
Är nog säkraste kortet för slanten just nu på en ren elbil.
Även om jag inte riktigt gillar biltypen. 😊
Fast man får nog inte längre en e-Niro oavsett vad man vill betala...:) Ja - kanske när den nya modellen kommer om ett halvår eller så men enligt den närliggande Kia-nasaren kan man inte längre beställa den nuvarande modellen av e-Niro eftersom Kia tydligen inte tar in den till Sverige längre.
Billigt?
Jag har väl aldrig skrivit att det är billigt?
Det är ett ord som jag aktar mig för, det missuppfattas alltid.
Jag skrev att jag tyckte det var en hyfsad prisnivå och jag undrar om det finns någon annan elkombi i samma prisläge?
Naturligtvis skulle jag aldrig teckna mig för en bil, oavsett märke och modell, utan att ha tagit reda på så mycket fakta som möjligt och utan att ha gjort noggranna undersökningar om hur den passar mig.
Då blir inte risken så stor att bli fast med en bil man inte gillar i 36 månader.
Andra MG modeller saknar värmepump, och har haft massor med buggar. Frågan är om de fixat till det med den nya.
Nästa år kommer både Peugeot 308 och Opel Astra som elbilar i kombiutförande. Jag tror mer på dem men ja de har högre pris men är mer bil.
Värmepump, och de har inte haft MGs mjukvaruproblem. Och chassina är bättre.
Raphael
Du skriver om saker du inte har en aning om, enbart grundade på förutfattade meningar.
Hur vet du om det är bättre chassie på Peugeot 308 och Opel Astra kombi när de inte har presenterats än?
När det gäller värmepump är det riktigt att vissa modeller av MG inte har det, men det finns de som har pump!
Jag försöker inte på något sätt förgylla MG, det kanske är en riktig skitbil, det vet jag inte , jag har noll erfarenhet av kinesiska bilar, men däremot har jag många års erfarenhet av franska bilar, så många att jag numera håller mig från dom och det beror främst på att bl.a. åldern bestämt att det finns annat att lägga tid på än bilar.
Det här är givetvis också förutfattade meningar, men det finns ändå en hel del erfarenhet bakom även om den inte är helt färsk.
För att citera nån😂
100++ på den Saab Nisse om obeprövade bilar😂.
Och jag har väl också en förutfattad mening om franska bilar efter 40 år på vägen😂.
Men jag tycker nog att det är konstigt att det säljs elbilar utan värmepump i Sverige.
Väldigt många blir lurade för att dom inte vet eller förstår hur otroligt hårt det kan slå på räckvidden på vintern.
Jag har väl iofs samma uppfattning om laddhybrider utan elvärme där den miljömedvetna ägaren tror att han kan köra hela 5-6 mil på el och när vintern kommer så startar bensinmotorn varje dag till och från jobbet och förpestar stan med avgaser.
Då skulle jag inte kalla det förutfattad mening, iof.
Jag har liksom du, en lång bilhistoria och efter att ha levt 5år i frankrike, kan jag säga att alla förutfattade meningar slog in med råge. Väntade mig att de skulle vara dåliga men det var ännu sämre.
SKIT-bilar.
Men vissa är kul att ratta, det ger jag dom. Men det är ju andra bilar med...
Biltillverkare utnyttjar köparens kompetensbrist. Finns i alla branscher.
Så inget konstigt alls.
Biltillverkare utnyttjar köparens kompetensbrist. Finns i alla branscher.
Så inget konstigt alls.
Så är det Mc.
Men det är ändå lite tragiskt att många får betala dyrt för misstaget.
Eller biter ihop och börjar klä på sig vinterkläder och isskrapa i högernäven 🙄
Hur resonerar ni med bilar som tillverkas i Kina. Tänker då på att Kina som land inte har motsatt sig kriget utan försöker vara polare med Putin. OK, jag vet att vi inte ska dra upp politik och sådant men undrar bara hur ni resonerar. Jag funderar en del över detta, har själv gått och beställt en XC40 Recharge.
Rent principiellt, skulle ni köpa bil från Kina?
Har inte ställts inför problemet eftersom jag inte hittat nån elbil ännu som passar mina krav - inkl de ekonomiska alltså. Sen kanske det ändå är lite skillnad på att köpa rep leasa men det kanske mest beror på osäkerhet för märkets överlevnad i Sverige - när vi talar om köp.
För mig tar det emot med kina.
Helst skulle jag vilja köpa svenskt eller åtminstone europeiska vagnar bara för att bevara jobben i Europa.
I slutänden är det väl ändå börsen som styr och hur vettig produkten är.
Det finns vissa kriterier som jag inte avviker ifrån.
Jag har aldrig ägt en japansk, koreansk eller kinesisk bil tidigare. Bara köpt bilar från Sverige, Europa och USA. Det gnager lite i mig kring XC40:an.
Men å andra sidan läste jag en artikel i DN härom dagen om vad Kina äger för typ av företag i Sverige. Då kan man inte längre lyssna på Spotify som exempel, där har Kina köpt en större aktieportfölj. Så det är väldigt kluvet.
Jag försöker lämna politiken när det gäller bilar, men jag tror att blev det ett skarpt läge till inköp kanske jag skulle tänka annorlunda.
När det gäller kinesiskt skulle jag nog inte våga köpa, där finge det bli leasing om det vore aktuellt.
Jag undrar hur många och vilka av alla dessa kineser som är på väg hit finns kvar om några år.
Provade en igår.
Kort sammanfattning:
Mycket bättre än jag trodde och nästan så bra som jag hoppades.
Känns väldigt bra ihopskruvad. Nära eller lika bra som många europeiska märken och mycket bättre än min Opel som haft både gnissel och skrammel ända sen den var ny.
Kan fås med dragkrok på 500kg, räcker för minst 80% av allt jag kör med släp och det är den enskilt största saken jag saknar på Opeln.
Hyfsade utrymmen inne i, men är en liten kombi, också en sak jag gillar för jag vill inte ha en SUV, något som enligt mig är den mest meningslösa biltypen. Den har ändå hyfsad markfrigång och normala dimensioner på hjulen, det är bra för driftekonomin. Har problem med att min nuvarande bil tar i lite varstans när jag kör hemmavid.
Verkar ha okej räckvidd och bör vi normala temperaturer klara min vanligaste långresa (Oskarshamn-Gnesta) utan laddstopp.
Nackdelarna
-Saknar värmepump, faktiskt ett konstigt beslut från deras sida.
-Snabbladdning som är lite väl långsam, 80kW är inget att skryta med men kan ju uppdateras i framtiden.
-Laddlucka i fronten, skitdålig placering på flera sätt även om luckan i sig känns robust och bra konstruerad. på min nuvarande bil går den inte stänga i kyla vilket innebär att det kommer snö i laddkontakten.
-Ingen rattvärme, inget nödvändigt kanske men skönt.
Hur stor nackdel det är utan värmepump vet jag inte. Vet bara att i riktig svinkyla fungerar den inte ändå p.g.a värmepumpar har tekniska begränsningar i kyla.
Finns trots allt nackdelar också som att om kylan går sönder går värmen också sönder.
Har begärt en offert på en med dragkrok, köpes då, 5000 mil per år är en dålig affär på Leasing.
Vad gäller att köpa en bil tillverkad i Kina så finns det väl bättre beslut, men det känns ändå som att det finns annat man borde prioritera först... Antar att väldigt många byter telefon varje år t.ex?
Kvalitén är jag faktiskt inte orolig för, kanske låter konstigt, men den gamla kom ju inte till Norden, men det har denna gjort. Alltså anser dom den vara bra nog för att kunna konkurrera med våra tillverkare och mitt intryck är att den är väldigt bra ihopskruvad med bra materialval och ger lite tyskvibbar t.om. Är en väldigt basic konstruktion vilket borde betyda hyfsad hållbarhet. Förarlayout var ganska bra och hyfsat intuitiv.
Enda jag saknade var stolsvärme på fysisk knapp, dock fanns några andra bra funktioner på fysiska knappar. Adaptiva farthållaren gjorde ett bra jobb och lane assist fungerade faktiskt ganska bra.
Dock är en del text i infotainmentskärmen ganska liten i undermenyerna men det ska man inte pilla med under körning ändå.
Håller på att dra en funderare, bilen skulle passa mig utmärkt, lagom liksom.
Nu har jag alltid föredragit tyska bilar, förutom Saab - men nu med kriget är det inte BARA en fråga om att köpa något man gillar, utan vill man köpa bil från ett land som tycker Putin är en reko kompis?
Övervägde MG innan, men ingen Kinabil för mig.
Håller mig till tyskt.
Ja det är lite lurigt det här med politik.
Jag minns hur det var när Frankrike gjorde sina kärnvapenprov över Söderhavets atoller, då skulle man minsann inte köpa franskt vin, franska bilar m.m. men det fungerade bara ett tag.
Jo, för mig, jag slutade köpa franska bilar, men det berodde på andra saker, franskt vin köper jag fortfarande.
Hur är det nu, nästan varenda mek.pryl man har är kinesisk!
Jag har en finsk mobil, men nog sjutton är den tillverkad i Kina.
Men visst, Kina är ute efter världsherravälde på marknaden och det kanske är fel att hjälpa dem, men jag går fegt nog som vanligt efter vad jag får för pengarna.
Lason1 -var hittade du en MG 5 för provkörning ? Sen är väl 500 kg max släpvagnsvikt kanske lite i minsta laget. Min lilla obromsade skulle då få lastas med max 320 kg - kanske lite i minsta laget. Nya Megane får dra 900 kg om jag inte minns fel och det skulle utan vidare räcka. Å andra sidan är det en fransk bil...:)
Skillnaden är att franskt vin är bäst.
Lättare att undvika Kinabilar då de är (i min smak) dåliga fortfarande.
Saabnisse, ja politik är lurigt. Men känns fel om jag som privatperson ska ha ansvaret att avstå en förmodligen bra bil, samtidigt ge någon annan möjligheten att köpa en begagnad elbil istället för en bensinbil. Särskilt när länder ännu närmre och som dessutom är medlemmar i NATO pumpar in pengar direkt i krigsmaskinen genom att envisas med att fortfarande inte ha stängt kranen för gasen. Som sagt politik är lurigt. Kina är lurigt också, de har ju varken aktivt fördömt kriget men inte heller aktivt stöttat det, dom bara kör på som vanligt och hoppas slippa sanktioner, vad det verkar.
Så fort man tar upp frågan om bensin och olja så verkar det inte spela någon roll vart den kommer ifrån. Kanske är för att man aktivt inte kan välja.
Ska man även avstå fabrikat med mycket verksamhet i Kina? Då återstår ju ganska få, om ens några. Alla Tesla 3 & Y och Polestar man kan köpa i Europa är ju t.ex tillverkade i Kina, men inte av kinesiska företag. Även VW försvinner ju då, dom har ju stora fabriker i flera städer.
Suger på karamellen. Har inte råd med en ID.3, Born, Tesla 3 eller BMW med samma utrustning. Resten är suvar känns det som. Har vart sugen på att vänta på Astra E Kombi men finns ju ingen info alls om eventuell dragkrok och med tanke på erfarenheterna från min nuvarande bil är jag ärligt talat inte sugen på en stallantisprodukt igen.
Pi: Holmgrens Bil i Kalmar har två. Både en i hallen och en i trafik för provkörning. Jag gillade vad jag såg.
500 kg räcker bra. Det jag kör i mitt lilla obromsade släp väger inte så mycket. E-kort innebär att jag kan hämta stora klumpiga släp sen koppla om hemma, en resa mindre med Jeepen. :)
Tack för upplysningen Lason1 men tyvärr är det lite långt till Kalmar ifrån Västerås...:) Får kolla igen på Hedins här i stan om/när nån provkörningsbil dyker upp.
Lason - nya/uppdaterade Kia Niro EV får dra 750 kg så nu kan ju även den vara intressant - möjligen att dom prissatt den en aning högt.
Pi, Hedin i Uppsala har den åtminstone utställd i hallen.
Var in till MG-hörnan hos Hedin Bil i Västerås idag. Dom hade ännu inte fått någon men hoppades det skulle dyka upp nån under veckan.
Tyvärr är det en suv med. Jag vill verkligen inte ha en suv... :D
Nåja - Niro är inte speciellt "SUV:ig" i mina ögon och så upplevde jag den inte heller när jag provkörde nuvarande generation för nåt år sen. Och den är ju bevisligen också snål på elektronerna vilket också talar för att den inte är en speciellt utpräglad SUV.
Pi, nog är det en SUV, men en granne som nu haft sin e-Niro i snart ett år klagar över att den är för låg och trivs inte riktigt.
Han hade en Sportage tidigare och den gillade han höjden på trots en avsevärd skatt som han klagade över.
Förmodligen betalar han mer nu i leasing totalt, men det verkar han inte reagera på.
Men han är lite speciell, skaffar bil efter mängden elektroniskt bling-bling och skryter gärna med hur lång räckvidd bilen har trots att han inte kör längre sträckor än 50-60km dagligen.
Håller inte riktigt med om att man skall kategorisera Niro som SUV - vilket väl också saabnisses grannes erfarenheter talar för. Crossover är väl i så fall den närmaste kategorin. Niro är t ex minst 2 cm lägre än en Golf SV så nån SUV tycker jag absolut inte att det är.
Pi, jag frågade vad han får betala och han påstår att han ger drygt 4800.-/månad för Niron, det tycker jag är ganska dyrt!
Inte nåt entydigt svar på månadskostnaderna men jag har för mig att en kompis med en e-Niro talade om ca: 3.500 kr/mån när han hämtade ut sin i november förra året. Men det beror ju på många saker - körsträcka, metalliclack, vinterhjul och andra tillval.
Jag vet inte vad priset grundas på, han kör ju bara korta sträckor, men var dag, så han har nog 2000 mil/ år?
Det är en delvis ganska otillgänglig figur så man vill inte gärna kolla så närgånget.
Ser på Carplus.se att de nu erbjuder MG5 Luxury+ med 1500mil/år, försäkring o service för 3299kr/mån. Då är bilen vit men som lanseringserbjudande får man beställa metallic kostnadsfritt. Jämförelsevis kostar en Opel Corsa-e lika mycket per månad. Nu har jag inte klämt och känt eller provkört MG5, men det tycks som ett konkurrenskraftigt pris per månad.
Jag beställde en...
Bonusen sänks nästa år, råvarupriserna på material till batterierna riskerar att rusa, bara dumt att inte slå till. Kommer kosta samma som Corsan varje månad men mycket mer användar med sin dragkrok och takrails.
Kände att värmepumpen inte spelade någon jätteroll, ytterst sällan jag åker längre sträckor på vintern och de riktiga köldknäpparna klarar inte värmepumpen ändå utan eltillskott.
Surt att bli av med rattvärmen dock, MG har iaf perforerat läder så den blir kanske inte lika kall från början.
Men för ungefär samma pengar är det mycket mer bil. Och jag har verkligen saknat dragkroken, kommer uppenbarligen inte ha en bil utan fler gånger.
Grattis till nya bilen. Hur lång levtid är det?
Grattis - och har samma fråga som Optimus...:)
Får väl säga grattis och lycka till.
Det är ju kombi jag suktar efter men som en norrlandsbil får jag nog vänta tills bonu sen försvinner misstänker jag 🙄 innan det kommer någon lämplig.
Grattis till nya bilen.
Q4, säljaren trodde ganska säkert Oktober, jag tror mer på mitten November.
Lite trist med så lång leveranstid. Likadant med min XC40:a, troligtvis november. Man får hoppas på att tiden hålls så man inte ramlar över årsskiftet och blir blåst på 20.000kr i miljöbonus.
Idag hade denna modell dykt upp hos vår lokala Hedin-handlare. Gjorde ett snabbt "torrsim" och konstaterade att den säkert skulle fungera men bagaget var lite mindre än jag räknat med och ingen möjlighet att flytta golvet upp och ner som på t ex MG ZS EV. Och obetydligt med stuvutrymme under bagagerumsgolvet, tyvärr. Ratten var dock justerbar i både höjd- och djupled vilket är en förbättring jfr ZS EV. Den sistnämnda bedömde jag dock som bättre i baksätet - man satt inte lika lågt relativt golvet och bättre plats under förarstolen för fötterna. Såg rätt snygg ut framifrån så utseendemässigt OK i mina ögon. Men eftersom jag personligen skulle vilja köpa min kommande (?) elbil (räknar med att behålla den längre än 3 år) så vete f-n om man vågar köpa ett relativt oprövat märke... Sen var det detta med leveranstiden dessutom.
Saabnisse, både nya Peugeot 308 och Opel Astra finns idag och chassit i dem är en utveckling av EMP2. Det finns ingen indikation på att kombimodellerna får ett helt annat chassi än halvkombimodellerna. Tvärtom är det samma chassi, det är bara förlängt i kombimodellerna. Stellantis har ett antal moduluppbyggda chassin för olika storleksklasser, A-B, C, D. Och inom varje storleksklass så finns chassiet med olika axelavstånd. I övrigt är det samma chassi.
Så jodå, vi kan bedöma chassiet på kombimodellerna av 308 och Astra eftersom vi vet vad de har för chassi. Det är helt officiell information vilket chassi de har.
Sen om värmepump.
Värmepump ger mindre energiåtgång på vintern. Det ger samtidigt en bra och jämn värme i kupén.
Norska tester av de kinesiska elbilarna har visat att de brister i värmekapacitet och jämnhet - värmen tar tid att värma upp bilen plus den sprids ojämnt i bilen. Jag har sett det om både MG och Xpeng.
Frågan är om MG5 lyckats lösa problemen. Men hittills visar vintererfarenheterna från Norge att kineserna fortfarande har utmaningar med att få till bra vinterbilar.
Så jag låter mig vara skeptisk. Och att värmepump fortfarande saknas visar att kineserna inte tar seriöst på vinterns utmaningar för komfort för förare och passagerare.
Jag skulle nog inte vilja köpa någon kinesisk elbil idag, men det beror inte på dess kvaliteter, utan enbart på att jag funderar på vilka märken som finns kvar om ett par år.
Men det är ju något som även gäller gamla väletablerade märken, vad som händer biltillverkning i exempelvis Europa är ju lika svårt att gissa.
Att däremot leasa ett okänt märke kan ju kännas säkrare, men det gäller naturligtvis att göra en rejäl provkörning innan man bestämmer sig.
Helt rätt Nisse.
Hur många som helst har ångrat sin leasingbil på grund av att dom inte provat riktigt och en längre tur.
Att bli tvungen att leva tre år med något man inte vill ha är en mardröm.
Koreaner och kanske även kineser är helt omöjliga att överlåta ett kontrakt.
Detta bör man verkligen beakta innan man skriver på.
Grattis, ett spännande val - tur att någon vågar pröva de oprövade märkena. :-)
Att köpa ett beprövat märke är klokt om man inte har tid att prova länge
Mc
Även beprövade märken har gjort grova missar.
Att undvika en längre utprovning vid ett bilköp bara för att det är ett känt märke är bara korkat!
Likväl som du kan sälja en dålig kinesisk bil med förlust, för det kommer du säkert göra om du skall göra dig av med bilen för tidigt, kan du säga upp ett leasingkontrakt i förtid. Du kommer ju inte undan gratis utan måste naturligtvis betala det som står i avtalet gällande förtida uppsägning. Läser man leasingavtalet ordentligt före man undertecknar vet man ju vad man har att förhålla sig till. Tittar jag i det avtalet som jag själv har på min privatleasing med ett stor ÅF, så skall jag betala 40% av kvarvarande leasingavgifter eller minst 10.000kr vid förtida uppsägning. Tro inte att det blir särskilt mycket billigare att sälja en dålig kinesisk bil, ingen vill ju köpa den förutom om du säljer den till underpris(förlorar pengar).
Optimus
Detta är ju något som gäller generellt.
Att utgå från att leasingkontraktet måste brytas i förtid för att man tycker det är en dålig kinesisk bil är väl ändå att ha lite väl förutfattade meningar!
Naturligtvis kan man bli missnöjd med bilen och ångra avtalet, men det kan ju hända även om det är en Volvo som man valt.
Det är ju därför man bör göra en ordentlig utvärdering av den aktuella bilen, en lång testkörning, väga utrustning efter vad man behöver och vad man får för pengarna och inte bry sig så mycket om vad motorjournalister anser vara nödvändigt, det är ju inte de som ska bruka den bil man valt.
Sedan kan en bil för ett leasingpris på 2700:-/mån. knappast vara bättre än en för 4000:-/ mån. oavsett var den är tillverkad, men behöver den vara det?
Det är ju här det gäller att avgöra vad man får för pengarna och hur mycket man tycker det är värt.
Ja men OM...om man ska strunta i lång provkärning är mitt råd ettt beprövat märke. Vad det som var min poäng
Mc
Om man struntar i en lång provkörning vid en för de flesta stor affärsuppgörelse som ett nytt bilköp innebär, är man dum i huvudet eller fullständigt okänslig för pengar som man då antagligen har för mycket av!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.