Jag har kört SAAB i många år, tom i flera årtionden från och till och tycker att det är en alldeles utomordentlig bil. Kanske en av världens bästa bilar, åtminstone fram till att GM började blanda sig i leken. Senaste 10 åren har det däremot blivit någon Toyota Yaris Verso (som hade bedrövligt rostskydd) och nu senaste Peugeot 206 SW (som mer kändes som en liten plåtig konservbutik) så nu tänkte jag testa Mercedes-Benz. En av mina första bilar, paralellt med SAAB med nytaget körkort var just en MB S-klass i början/mitten av 1970-talet.
Men nu tänkte jag testa en W124 allmänt kallad E-klass från början av 1990-talet för att slippa vägskatten. Runt sekelskiftet var det väl både rost och uttänjda kamkedjor som ställde till problem som gjorde att bilarna oftare hamnade på skroten än reparerades.
Så jag tänkte höra vad ni har för åsikt om just MB W124 E-klass från sent 1980-tal fram till mitten av 1990-talet?
Här är några bilder: https://www.karl-webmaster-johansson.top
Vad bör jag speciellt se upp med? Några varningar och vad kan jag känna mig trygg om?
Alla kommentarer välkomnas och i synnerhet från er som kört och ÄGT ovanstående bilmodeller.
Kommentarer
Kan börja med att säga att det du skriver inte går helt ihop, i din länk skriver du att du vill ha en kombi men så nämner du 500E vilken inte fanns som kombi.
Utöver det så ja, W124 är en riktigt härlig och bra bil. De välvårdade fina ex som finns kvar har gått upp i värde och är väl värda att hålla efter och ta hand om. En av de sista Mercorna med den klassiska kvalitetskänslan med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.