Hej,
Behöver införskaffa en ny bil i sommar då leasingbilen snart ska återlämnas.
Som det ser ut nu så kommer vi inte leasa nästa bil, även om vi varit nöjda med det hitils.
Så, tanken är att köpa en bättre begagnad och har snöat in mig på två modeller. Mazda 6 (modellen som kom 2013) och Toyota Avensis (sista modellen från 2016). Bensin och helst automat. Pris runt 150-160t räknar jag med.
Bilarna är intressanta av följande anledningar.
-10års "kvalitetsgaranti" från reg datum om man köper från en Toyota åf. Har för mig att även mazda har 10år?
-japanskt = kvalité?
-Båda bilarna är snygga enl mig.
Någon som har tankar och idéer ang dessa två, vilken är "bäst" helt enkelt?
Kommentarer
Smaken är ju olika. Sista Avensisen tycker jag verkligen inte är ful. Men kan hålla med om att Mazda 6 är snyggare.
Vill ha bästa möjliga bil för runt 150t sek. Där tror jag det är svårt att få in en produkt från Vag.
Avensisen är ju en Yttre stor tung törstig drög till bil.
Den som är bäst är den du trivs bäst i när du kör den.
Så ut och provkör, och betydligt mer än en tur runt kvarteret. Minst en tvåtimmarstur på varierande vägar.
Mazdan kan efter en stund bli väldigt tröttande med sin bullernivå som varierar stort beroende på vägens beskaffenhet.
Sådant märker man inte efter bara en liten kort provtur. Och det är individuellt hur känslig man är för detta.
Så mitt råd, köp den bil du vill ha och skit fullständigt i vad andra tycker.
Min svåger har en Avensis kombi som är några år gammal nu. Den har en 1.8 bensinmotor med manuell låda. Den är inte särskilt tyst från motorn utan låter betydligt mer än min diesel. Delvis kan det ha med körsättet att göra för jag tycker att både svågern och hans fru verkar behöva varva på växlarna för att få fart. Kan förstås bero på lågt vridmoment eller så är det bara en dålig vana.
Min erfarenhet av 19" är att det är snyggt men oftast bedrövligt att åka på.
Måste som sagt ta mig iväg och provköra en Mazda 6. Toyotan har jag kört en kortare sträcka på motorväg och blev imponerad av hur tyst den gick, hade bilden att den skulle väsnas mer än den gjorde.
Bensinmotorn i Avensis är väl en sugmotor och behöver nog varvas en del för att få ok acceleration, liksom alla sugmotorer. Det låter så klart en del just under kraftiga accelerationer. Men det påverkar ju inte så mycket när du väl är uppe i fart.
Men det händer inte så mycket, är man van vid turbo blir det ganska enerverande.
Även Mazda 6 med bensinare är väl sugmotor även om den antagligen är lite starkare än de vanligaste Avensis-bilarnas motorer. Avensis har väl ofta CVT-låda så det gäller ju att gilla dess karaktär också i så fall...
Njae, varvar man så händer det väl lika mycket som en turbomotor med samma hk. Men det känns (låter) ju inte så roligt om man måste göra det för att få acceptabel acc.
Om du då vill ha bästa möjliga bil för 150t sek, prova då nya Opel Insignian som är både snygg, har allt i komfort och utrustning och mycket bil för pengarna. Dina 2 grundförslag är grovt överskattade för där finns det europeer som är bättre i det mesta.
Ja dom är fina, dock en bra bit över budget.
Anledningen att jag är inne på Mazda eller Toyota är de generösa garantierna.
Ja garantier är ofta bra , ända tills man skall utnyttja dom.
Jo så kan det vara. Däremot borde det som står i villkoren gälla.
Jag förstod ditt val när du värdesatte garantierna och det kan ju vara värdefullt.
Själv skulle jag dock inte välja en bil som jag inte gillar oavsett vilka garantier den har.
Jag kan hålla med om Insignia, betydligt trevligare och mera bil för pengarna, finns några på blocket.
Och så har du Mondeo, komfortabel och vägsäker också här får du mycket bil för pengarna.
Pi.
Jag måste fråga om du fick betala någonting vid växelådsbytet på garantin, typ jobb, skälvrisk eller nåt❓
mao 1000 - nä, allt gick på garantin. Sen har vi en väldigt bra Mazda ÅF/verkstad här - i alla fall enligt våra erfarenheter.
Fast när det gäller Mazda så är det ju en s k komponentgaranti och den lär väl som alla former av garantier som gäller från det bilen är ny bygga på att man varit noga med att följa de rekommenderade serviceintervaller och kanske också gärna gjort servicen på auktoriserad verkstad. Det lär i vart fall underlätta den dag man måste nyttja garantin. Och för Mazda gäller 10 år/15.000 mil.
Vi fick faktisk anledning att åberopa denna garanti för vår Mazda 3 vars växellåda blev trögväxlad strax efter 10.000 mil och Mazda tog felet på garantin. Men bytte växellåda men inte till en ny utan till en från en bil spm gått runt 3.000 mil vill jag minnas. Men vi hade som sagt gjort all service hos auktroriserad verkstad och enligt serviceintervallerna. Det som står i garantivillkoren gäller även köparens åtaganden - i Mazdas fall måste man t ex reklamera inom 14 dagar efter att man upptäckt felet - annars förfaller garantin för den felaktigheten (10-års-garantin).
Ja i min värld är man nästan lurad eller blålurad när man köper bil för garantin.
Många vet inte att man betalar för en maskinskadegaranti som ingår i helförsäkringen i typ 8-10 år.
Förvisso en skälvrisk men ändå.
Nä öppna vyerna tycker jag och prova många bilar.
Insignan säger nån och både Astra och Octavia matchar dina bilval väl och kanske mer därtill.
...eller varför inte en Kia - 7 års garanti om man sköter servicen...
Kia Optima PHEV hittar jag från 170 kkr på Blocket. Som sagt 7 års fullvärdig garanti som Pi också skriver.
Min relativt korta erfarenhet av Mazda var att dom var väldigt reko och måna om kunden.
Så MSO jag kan förstå att du är tvivlande då du åker VAG som verkar försöka suga ur varenda krona på eftermarknaden.
Men varför ska den ens behöva vara där på service? ;) Köp en modern bra bil så slipper du serva den....:) På 6000 mil har min bil vart en gång inne på verkstan, och det var för en kosmetisk grej....hur många gånger behöver din Toyota in på 6000 mil?
Men Henrik, det gäller enkom Tesla och dom är fortfarande ganska dyra att köpa för den lilla(gemene)mannen :)
haha, men kunde inte låta bli då han är så j-vla snabb alltid med att framhålla hur Toyota är bättre.....då är det lite kul peta lite på getingboet....du vet mycket väl hur det är, vet du är ganska duktig på det med ibland.....
Sen håller jag inte med dig om att de är dyra, Model 3 är sjukt prisvärd om man jämför med likvärdiga konkurrenter.
Ja det är så jag tänker med Toyotan. Ryktet säger ju att det är en bra bil, sen att man får 5-6åra "garanti" på det lockar ju än mer.
Har funderat lite på att köpa loss Passaten jag leasar, men nånstans tar det emot att köpa en VW, dessutom är de bra mycket dyrare än tex Avensis.
Ska ta mig iväg och prova andra märken oxå, Kia seed sw är ju en modernare om än mindre bil. Senaste Insignia är ju oxå intressant.
Är Insignia en GM-produkt eller är den ny sedan opel blev sålt?
Synd att SAAB inte finns kvar, då hade jag inte behövt välja märke iaf..
Ja den verkar bortglömd. Nu när jag tänker efter så är det inte allt för ofta man ser nya insignian.
Det kommer bli en jobbig övertalningsprocess med frun om vi ska gå över 200k på nästa bil. Som det får bli om man skulle gilla Insignia så pass mycket.
Kia har ju bra erbjudande på Leasing just nu, finns det kvar så finns det nog en risk att man hakar på det. Även om jag insett att leasing och barn (4 och 6) inte är en superbra kombo.
Inte behöver du köpa 260hk motorn, snarare undvika. Den är törstig och känns inte alls som om den har 260hk
Vill minnas att det finns en 1,6l 200hk motor som jag tror är betydligt snålare på soppan
viggen skrev nog "över 200 k" - alltså över 200.000 kr och inte över 200 hk - så fattade i alla fall jag det...
Haha. Precis 200000kr.
Hk är av mindre betydelse, även om det såklart är fint att ha lite klös när man kör om de få gånger det är aktuellt.
Tycker det finns hopp för mänskligheten när Shogun kan rosa en europeisk bil, i detta fall Opel Insignia.
Man blir lite fundersam. Kan det vara så att han har missat sina fördomar och provat en?
Nåja det är ju glädjande, men vad som inte är glädjande utan istället märkligt är varför den inte säljer bättre.
Är det enbart säljarnätet, eller importören?
Så var det ja :) Jag är så inne på hk och 200kkr skall det skrivas i så fall om man nu skall vara petig så här en fredag vid lunchtid.
Men oavsett så är det värt att se på vad man får för pengarna istället. Och det tycker jag är mycket rörande Insignian.
En nästan ny bil för dryga 200kkr.
https://www.bytbil.com/gavleborgs-lan/personbil-insignia-sports-tourer-1-5-turbo-165hk-dragkrok-1850-14451752
Skall vi nu ändå vara riktigt noga Guran så skall det väl egentligen skrivas 200 kSEK numera - men de flesta förstod säkert det TS skrev ursprungligen.
Gällande Insignia så finns det en massa utrustningar man skall vara uppmärksam på om det ingår eller inte - t ex adaptiv farthållare, bränslevärmare och drag. Sånt som ingår i en hel del av dessa men absolut inte i alla. Om man nu behöver detta givetvis. Tittade själv lite på Insignia innan jag bytte och insåg att just detta var grejor som skiljde mycket mellan olika exemplar och speciellt den adaptiva farthållaren tycker ju i alla fall jag borde vara standard på en såpass ny bilmodell och i denna storlek, Kom inte ihåg hur det var med LED-strålkastare men det i sin enklaste form borde väl varit standard - eller ? Sen finns ju mera utvecklade varianter av LED och dessa har ju Opel varit relativt tidiga med men i regel som tillval.
Vad valde ni ist?
Led-strålkastare menar du då halvljus?
Passaten jag leasar har Halogen, my18.
Om valet står mellan Avensis och 6 så är ju Mazdan given.
Insignian är som redan nämnts sorgligt bortglömd och är nog ännu bättre än ovanstående om budgeten kan tänjas lite. Ännu en dark horse är Renault Talisman som är riktigt prisvärd som lätt beggad:
https://www.blocket.se/vi/88653011.htm
Vet inte hur Insignia är drabbad, men läste begtest nyligen om Astra i nån tidning, och man blev mörkrädd av alla fel som kunde drabba denna farkost, mycket mystiska elfel.
Avensis och Mazda 6 har vanligtvis inga sådana fel över huvud taget.
Provade en Talisman innan vi valde Passaten. Gillade Talismanen men Passaten vann då VW hade bättre pris på Leasing.
Var en 150hk bensin med automat. Riktigt fin bil att se på oxå.
Shogun, det är helt riktigt, men nu är ju inte ägandet allt för att kunna uttala sig om en bil.
Men naturligtvis har du rätt om nu kostnaderna är det enda som gäller när det gäller bilinnehav ska jag inte säga mot dig, det har jag inte erfarenhet till.
Jag har aldrig ägt en japansk bil, bara en mängd europeiska, mest VW och Saab, men jag har åkt en hel del japanskt.
På mitt förra jobb, där jag tillbringade många år, hade man från 1980-talet många japanbilar i garaget, från början mest Toyota, men senare Honda och Mitsubishi. Naturligtvis hade vi brukare väldigt sällan några problem med dem och de var omtyckta av servicegubbarna, men eftersom det blev många mil med många olika modeller kunde man ju jämföra med det man körde till vardags.
Det finns bilar man trivs med och bilar man inte gillar, även om de är felfria.
De allra flesta av mina bilar har varit långt från felfria även om de blivit bättre med åren, men för mig gäller andra kriterier.
Alla är vi olika.
Jag har ägt fyra nyinköpta japanska bilar och kommer förmodligen inte att köpa någon igen. Inte för att de är dåliga - tvärtom - utan för att de saknar nytänkande. Japaner är konservativa om man ska generalisera. Eller åtminstone de som utvecklar bilar. Tycker fortfarande att Japan står sig mycket väl när det gäller ingenjörskunnande men något håller kreativiteten tillbaka. Vet inte vad det beror på.
Få ”Japanska” bilar tas fram av ingenjörer i det landet längre, det är en global marknad i allt.
De flesta Japanska bilar som rullar i Japan är totalt annorlunda mot de vi har här som tas fram av icke Japanska ingenjörer.
Nej, de har väl någon slags stolthet som hindrar dem från att fuska. Numera. Men man kanske ska komma ihåg att de spionerat flitigt på västerländska produkter för att snabbt bygga upp ett eget kunnande efter andra världskriget. Också ett slags fusk.
Nåja - visst har det väl fuskats även bland japanska företag när det gäller t ex avgas/förbrukningsrelaterade saker.
Lite Info om Mazda 6 2013 och framåt som man borde veta innan man köper.
Tunn lack, repas lätt.
Flagnande klarlack på alufälgarna.
Vibrerande ratt vid ca 110 km när man bromsar trots bromsskive byte flera gånger på garanti.
Inredning slits fort och ratt. Plasten överallt är repkänslig.
Infotainmentsystem med GPS har en del buggar med blåtandsuppkoppling mm.
Bilen är väldigt bullrig på svensk grov väg.
Kommer du ut i Tyskland å neråt så är buller inga problem på deras vägar.
Och hur var det med de japanska krockkuddarna?
Låter ju inge vidare. Efter den här tråden har mina vyer vidgats endel som tur är :)
Finns det någon Audi med bensinmotor som man kan rekommendera?
Man ska ha en bensin Audi efter 2014 men det var längesen jag gjorde denna research.
Audi och alla vag efter 2015 är driftsäkra motorer med kamrem och byten kring 20000 mil.
Vag 1,5 tsi i tex en A4 är en riktigt trevlig och tyst bil som du säker åker snålare i än en Mazda diesel och även 1dl snålare i än en avensis.
Problemet är väl att din budget inte håller för en A4 tror jag utan att veta.
Och Som jag sagt tidigare är att öppna vyerna och testa flera kombibilar.
Och testa även octavia 1,0tsi 115hk.
115hk låter lite men vill minnas att den var över två sekunder snabbare än vibilägares test avensis i 0-100 och ett par dl snålare vilket säger nåt.
Och som nån sa koreanerna men dom tidigare rejält bullrig.
Och stirra dig inte blind på garantin, då alla bolag har maskinskadeförsäkring i 8-10 och kring 10-15000 mil med lite hög skälvrisk vilket du bör kolla upp innan man tecknar försäkring.
En bra backupp om vid stora haverier.
Denna kräver en servad bil enligt bok vilket även garanti kräver.
Har 1,4 TSI i Passaten. Den går tyst, känns hyfsat pigg och är fenomenalt bränslesnål.
Vet inte skillnaden på de senare 1,5.
Skulle gärna ha Passaten kvar men den lär ligga ganska högt i pris när jag ska lämna den. Sen är det nått i mitt huve som säger att vw, bensin och dsg är nått man helst inte äger.
Provkörde en golf med 3cyl motor när vi var och testade Passaten för 3år sedan. Om jag minns rätt gick den alldeles utmärkt den oxå.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.