Vi Bilägares forum

Laddkö er nulägesrapport önskas

Laddkö er nulägesrapport önskas

Hej, 

Efter inspiration i en tidigare tråd så har jag börjat snegla på elbilar. Tidigare har jag varit helt inställd på plug in Hybrid.

Nu undrar jag om någon här har färska uppgifter om eventuella köer på laddare runt om i Sverige. Hur ser det ut på tesla och ionity?

Veliga Hälsningar 

Syrener 

Uppdaterat: 2023-07-29 21:26

Kommentarer

Syrener, det finns väldigt många fler leverantörer av ström till elbilar än Tesla och IONITY.

Du kan börja med att inse det, men många är så korkade och fastkörda i det erbjudande dom fick med bilen att dom åker som vanligt till IONITY och köar.

Kolla på Chargefinder vad som finns i fråga av laddare där du förväntar dig åka då det eventuellt skulle bli behov för att ladda längs rutten.

Du behöver ju inte ladda i de mest attraktiva korsningarna för alla andra skall ladda och äta en matbit.

Går fortare att lägga in en extra laddning i stället på en ”mindre attraktiv” plats.

Uppdaterat: 2023-07-29 21:35

Mjo, jag har insett det. Har spanat på chargefinder och ABRP för att försöka få en överblick. Tesla lockar med enkelheten och driftsäkerheten (kanske bara är skrönor, men har hört en del skräckhistorier från andra leverantörer).

Är dock rädd att marknaden fylls på med elbilar och infrastrukturen inte hänger med. Typ att nu är sämsta tiden att hoppa på elbilståget av den anledningen.

Uppdaterat: 2023-07-29 21:42

Tja vill du fortsätta oroa dig och inte testa, så köp för guds skull ingen elbil 🤣

Leasa en på ett år eller två och släng dig ut.

Det byggs väldigt många nya nya laddare och 90% kommer du ladda hemma.

Om du då nån enstaka gång råka få köa så må det så vara. Eller väl en annan laddare där det inte är kö.

Min känsla är att det nu byggs fler laddare än det säljs elbilar. Slopandet av bonusen satte tvärstopp för försäljningen till privatpersoner.

Visst ser man väldigt många fler elbilar i trafiken, men även väldigt många fler snabbladdare och de flesta bilar man ser behöver självklart inte stanna och ladda längs vägen. Man vill helst AC ladda när man är framme och hur många resor är över, säg 35 mil som de flesta elbilar fixar i motorvägsfart eller på vintern?

Mitt råd, sluta läs och sök på allt elände. Det är mycket enklare än man kan läsa sig till. De som har störst problem med köer och räckviddsångest äger ingen elbil.

Uppdaterat: 2023-07-29 21:52

Tja, det kan dessvärre vara så att du har rätt. Elbil kanske inte passar mig och mitt kontrollbehov än.

Jag fortsätter att fnula på min kammare.😊

Uppdaterat: 2023-07-29 22:33

Hur mycket reser du runt i landet och behöver snabbladda?

Vad funderar du på för bil?

Det är köer på peak-hour vid typiska reshelger, det är det också om du vill äta dessa dagar och tider.

Jag har kört på el drygt tre år och reser en del i jobbet och på diverse utfärder och semestrar och har köat två gånger på tre år, men inte det senaste året.

Precis som Snoid skriver så poppar laddare upp som svampar ur jorden och nu inte längre en och en utan minst 6st per plats.

Läs i tråden under ”Bränsle” om snabbladdning så kan du få en uppfattning hur det ser ut och utvecklas.

Och som Snoid skriver, stirra dig inte blind på Ionity, de är bra och prisvärda om du har ett äldre abonnemang men annars inte.

Jag rekommenderar OKQ8 beroende på vettigt pris och enkelt att bara blippa sitt vanliga betalkort.

Tesla är också vettigt, främst för att det finns väldigt många laddare på varje plats vilket minskar risken för kö och deras priser kan vara fördelaktiga, främst i södra Sverige.

Som sagt, fundera på hur mycket du tänker åka som kräver snabbladdning, passa på att följa CF i realtid de tider och dagar du skulle åkt eller åker idag och kolla hur tillgängligheten ser utcheckning om du tittar på alla laddare så ser du att det troligen inte är fullt.

Uppdaterat: 2023-07-30 11:16
*Robban

Tack för svar,

Jag kikar på skoda enyaq, kia ev6 och tesla model y.

Kian gillar jag, men är rädd att bagaget inte räcker till samt att jag hört att de inte riktigt är kompatibel med teslas laddare. Tesla har egentligen allt jag söker, men ska inte vara så komfortabel.

Enyaq har lite för låg dragvikt.

Uppdaterat: 2023-07-30 13:20

Läste nån test att den bakhjulsdrivna Teslan hade lite mera komfortabel fjädring - rätt eller fel...

Uppdaterat: 2023-07-30 14:14

Du får så klart provköra de modeller du är intresserad av.

Kia EV6 är en riktigt bra elbil. Funkar bra problemfritt på Teslas V2 laddare och sisådär på V3. Men har talats om att Tesla skall uppdatera programvaran i V3 laddarna.

Men kolla även på Toyota BZ4X, en helt ok elbil. Betydligt bättre än det rykte reportrarna har lyckats skapa.

Dom har även bra lesingerbjudanden nu.

Räckvidden är i paritet med både Enyaq och EV6. Men det faller väl på dess klena dragvikt.

Finns ju även Hyundai Ioniq 5, kusin till EV6. Lastar lika många bananlådor som Enyaq och har 1600kg dragvikt.

Uppdaterat: 2023-07-30 14:29

Ja # provköra ska jag göra. När nu jag ska få tid till det..

Om jag läser mellan radera så verkar tesla inte falla er på läppen? Är det så? Lockar med bra utrymmen och nu en fördelaktig ränta.

Uppdaterat: 2023-07-30 14:52

Välj det du själv tilltalas av och inte vad andra tilltalas av, syrener.

Uppdaterat: 2023-07-30 15:16

Klokt. Jag får åka och kika när jag är hemma från semestern.

Uppdaterat: 2023-07-30 15:20
Pi skrev:

Läste nån test att den bakhjulsdrivna Teslan hade lite mera komfortabel fjädring - rätt eller fel...

Tesla model Y är fast fjädring.

Uppdaterat: 2023-07-30 18:14
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

En bättre och mer bekväm elbil än Tesla modell Y dual är svår att finna.

Att driftkvaliten är sant omvittnat hög talat i stort sett alla taxiåkare på Arlandataxi om som jag har talat med vars Teslor körs ca 15 000 till 20 000 mil per år.

Köp / leasa en Tesla Y så blir du kung på gatan!

Uppdaterat: 2023-07-31 06:58

Mjo, men jag har läst lite på ett märkesforum för tesla och långt ifrån alla är nöjda med antingen bil eller företaget tesla. Jag är splittrad i frågan. Har i vilket fall bokat in en provkörning. Får se vad det ger.

Jag värdesätter också närhet/enkelhet att nå återförsäljare, och där lämnar tesla lite att önska.

Tesla lockar dock med pris (med räntekampanj) och utrymmen.

Uppdaterat: 2023-07-31 07:53

Tror det kan ha varit en AMS-provkörning av aktuellt utförande av TMY med bakhjulsdrift där man konstaterade att det utförandet var lite mera komfortabelt än Dual Motor-utförandet p g a lite mjukare fjädring. Men det kan ju vara så att denna fjädring spridit sig till alla modellutföranden.

Uppdaterat: 2023-07-31 09:08
Swenssons skrev:

En bättre och mer bekväm elbil än Tesla modell Y dual är svår att finna.

Att driftkvaliten är sant omvittnat hög talat i stort sett alla taxiåkare på Arlandataxi om som jag har talat med vars Teslor körs ca 15 000 till 20 000 mil per år.

Köp / leasa en Tesla Y så blir du kung på gatan!

Just en sådan rekommendation gör att jag noga överväger om bilen över huvud taget skall vara med på min bruttolista över tänkbara nya bilar.

Bara en sådan idiotisk grej som karmlösa rutor, avsaknad av vettig instrumentering mm.

Men onekligen prisvärd med dagens priser.

Uppdaterat: 2023-07-31 09:15

Instämmer Guran, driftkvalitet är en sak, men man ska ju leva med bilen också..

Uppdaterat: 2023-07-31 09:43
Power to the people

Syrener, nog för att det mycket elbilar ute på vift nu i semestertider, men laddinfrastrukturen byggs ut hela tiden och som någon nämnde växer snabbladdare närmast ut jorden nu. Längs västkusten (E6) har det varit lite mer tjorvigt i sommar då norrmännen bidrar ordentligt..

Uppdaterat: 2023-07-31 09:46
Power to the people
syrener skrev:

Tack för svar,

Jag kikar på skoda enyaq, kia ev6 och tesla model y.

Kian gillar jag, men är rädd att bagaget inte räcker till samt att jag hört att de inte riktigt är kompatibel med teslas laddare. Tesla har egentligen allt jag söker, men ska inte vara så komfortabel.

Enyaq har lite för låg dragvikt.

Om du gillar Kia, köp då den. Följ känslorna.

Om det BARA är ev komfort som hindrar dig att köpa Tesla, testa en flångans ny Modell Y då de senaste är klart mer komfortabla och tystare.

Kia'n är dock en BIL, som är avslappnat skön att ratta. Man jag gillar inte SUV'stuket så jag är skadad!! Så testa själv.

Tror dock de flesta skulle anse att Kian är tystast, men man upplever komfort SÅ olika

Uppdaterat: 2023-07-31 10:10
Gillar kurvor och rondeller
Grosser skrev:

Instämmer Guran, driftkvalitet är en sak, men man ska ju leva med bilen också..

Jepp, och där tycker vi alla olika. Så testa själv

Uppdaterat: 2023-07-31 10:11
Gillar kurvor och rondeller

Ja, just nu känns tesla som ett budgetalternativ som jag skulle ta endast för kostnadens skull. Men jag har ju inte provkört än, så det kan ändras.

Helt sjukt ändå att en bil för 650 papp känns prisvärd. Galet.

Uppdaterat: 2023-07-31 12:22

Den som inte kört en Tesla kan heller inte per definition veta hur den är IRL. Jag har lånat mina bröders Teslor vid ett flertal tillfällen och känner därför till dem tämligen väl. En Tesla X från 2020 samt en Tesla Y dual från 2022. Båda är underbara att köra och enormt ekonomiska att äga. Min storebrors Tesla X har han som distriktsläkare kört över 25 000 mil med ett verkligt minimum av problem, en styrled? eller något liknande efter en dikeskörning.

Det enda han ”klagar” på är att den sliter däck som i huvudsak, tror jag, beror på hans ”gasglada” körstil då elmotorerna bara susar till vid acceleration. Första året höll däcken nätt och jämnt 1000 mil men numera håller samma Good Year däck ca 3000 mil med liiite sundare körstil.

Uppdaterat: 2023-08-02 11:08

I skiktet under de elbilar du nämner(EV6, Tesla m.m) finns det några nyheter som kan vara intressanta. Har själv inte varit och kollat men Opel släpper ju sin Astra Electric i dagarna. Den bilen kom ju för något år sedan i bensin o hybridutförande, så det skall väl vara en moderna plattform. Fick ju bra betyg från provkörning i någon motortidning, gick otroligt tyst. Så kan man "stå ut med" en vanlig bil som går på el, så varför inte en Astra Electric.

Uppdaterat: 2023-08-03 14:31

Den andra nyheten är Fisker Ocean Sport, börjar på 450.000kr. Går att beställa men har väl inte börjat levereras i Europa ännu, eller om de har börjat i dagarna beroende på något godkännande som de har väntat på.

Så det behöver inte vara en EV6 eller Tesla, finns annat att spana in på.

Uppdaterat: 2023-08-03 14:43

Kul, både Opel och fisker ser intressanta ut. Trist att de inte finns att klämma på än dock.

Uppdaterat: 2023-08-03 15:12

Håller med om att Fisker verkar som ett intressant alternativ.

Uppdaterat: 2023-08-03 15:21

Hade jag själv kunnat, så hade jag väntat med att köpa ny elbil tills någon av dessa fanns tillgängliga för leverans. Det tajmade inte riktigt för min del. Annars är jag lite trött på alla XC40, ID.4, EV6, Tesla som rullar på gatorna, skulle gärna vilja se något annat framöver fast jag själv kör en XC40 Recharge. Men är jag ärlig så hade jag valt något annat om det fanns alternativ.

Uppdaterat: 2023-08-03 16:24
Optimus skrev:

Hade jag själv kunnat, så hade jag väntat med att köpa ny elbil tills någon av dessa fanns tillgängliga för leverans. Det tajmade inte riktigt för min del. Annars är jag lite trött på alla XC40, ID.4, EV6, Tesla som rullar på gatorna, skulle gärna vilja se något annat framöver fast jag själv kör en XC40 Recharge. Men är jag ärlig så hade jag valt något annat om det fanns alternativ.

Du kunde väl valt en Toyota, BZ4X är inte alls en så oäven bil. Fick dock en tung start och den bortskämda motorjournalisterna emot sig. Men bilen är det inget fel på och snål på elektronerna är en också.

Uppdaterat: 2023-08-03 21:15

Jodå Mr Snoid, så är det. Har aldrig ägt en Toyota eller Subaru. BZ4X med sin lite märkliga, enligt mig, uppsättning med ratt och hastighetsmätare är inget för mig. Vissa saker gillar man andra inte.

Uppdaterat: 2023-08-03 22:09

Fisker har leverat till Europa sedan slutet av maj. De rullar ut för fullt från fabriken i Österrike. Flera kunder i Danmark, Tyskland m.fl har fått sina. I juli producerade de 1022 st., alla gick till Europa. De ökar stadigt produktionen. Svenska kunder har inte fått sina bilar än men Fisker har en anläggning i Kungsängen strax utanför Sthlm. Det är bara den dyraste versionen de tillverkar nu. Den billiga för 450 000 kr börjar tillverkas/levereras efter årsskiftet.

Uppdaterat: 2023-08-12 10:21

Teslas mjukvara för CCS följer inte standarden till 100% därför har en del icke-Tesla problem med deras laddare. Men det kommer nog Tesla fixa för de vill väl ha inkomster även från icke-Tesla.

Uppdaterat: 2023-08-12 10:23

Inte bara Sverige förvisso men stod totalt 15-20 min i laddkö mellan Kalmar och Amsterdam om man lägger ihop både dit och hem.

Inget problem enligt mig.

Uppdaterat: 2023-08-15 13:25
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Tack för svar!

15-20 minuter är ju inte farligt. Dock så verkar det ju inte så lovande inför vinterlov och turer till fjälls. Nåja, nu har jag beställt en Tesla. Så jag lär väl bli varse.

Uppdaterat: 2023-08-15 14:38

Undvik att behöva laddstopp i Ludvika på helgerna mellan vecka 7/8/9 så kommer inte det vara något som helst problem att köra till fjälls.

Uppdaterat: 2023-08-15 17:36
Power to the people

Det låter ju lovande!

Så Borlänge och Mora brukar vara lugna?

Uppdaterat: 2023-08-15 20:11

Jag har kört 800 mil med min Model 3 på mindre än en månad och laddat uteslutande hos Tesla i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Belgien och Frankrike. Inte köat någonstans, alltid gott om laddare och bilen laddar snabbt.

Uppdaterat: 2023-08-16 08:14

Under vecka 31 körde jag Växjö-Örnsköldsvik-Göteborg-Växjö och inte en laddkö nånstans. Enbart laddning på Ionity.

Uppdaterat: 2023-08-16 08:21

Ionity är väl en svindyr laddstation?

Uppdaterat: 2023-08-23 08:37
Swenssons skrev:

Ionity är väl en svindyr laddstation?

Nej, inte med avtal. Jag betalar strax över 4 kr/kWh där.

Uppdaterat: 2023-08-23 09:12

4 kr är ju ett bra / rimligt pris. Hur tecknar man det?

Uppdaterat: 2023-08-23 10:17

Det är Mercedes avtal, men många märken har liknande.

Uppdaterat: 2023-08-23 10:57
Swenssons skrev:

4 kr är ju ett bra / rimligt pris. Hur tecknar man det?

Du köper en MB, så det blir så klart dyrt 🤣

Själv laddar jag mest på CikelK nu mer. Inga köer och kostar 5,65 kr/kWh.

Uppdaterat: 2023-08-23 11:15

Man kan ju även teckna avtal via laddleverantörerna. Sänker laddavgiften något men är förknippad med månadsavgift. Kanske funkar för de som kör mycket och laddar sällan ”hemma”.

Uppdaterat: 2023-08-23 12:23

Ibland får jag ont i huvudet av alla om och men runt detta med laddning 😉. Som ni kanske förstår har jag inte köpt elbil ännu men hoppas verkligen det blir enklare runt detta när det blir dags för mig.

Uppdaterat: 2023-08-23 16:56

Corgie

Hade också tankar om krångel vid laddning innan elbil. Nu tycker jag att det inte är krångligare än att tanka en bränslebil.

Uppdaterat: 2023-08-23 21:36

Axa, förstår att när man väl lärt sig allt så är det okej men för oss som inte skaffat elbil ännu så hjälper inte alla inlägg och diskussioner till att vilja skaffa elbil just nu. Skulle varit informativt om någon i forumet kunde sammanfatta lite allt runtomkring arrangemang. För tillfället känns det som det bara är riktigt teknikintresserade/kunniga inom el som skriver här och det känns som sagt lite rörigt när alla ska berätta fördelar respektive nackdelar hit och dit.

Uppdaterat: 2023-08-24 09:15

Corgie. verkar som om många tror det krävs en PhD för att kunna ladda en elbil.

Allra enklaste modellen är att anväda det "laddkort" som oftast kan beställas eller följer med bilen.

Jag har ett som heter Charge my Hyundai, det funger på de allra flesta laddstolpar, men det kan kosta en slant extra med "roaming avgift" dock inga stora summor.

Så vill man ha det minnst "problematiskt" så åker man till lämplig laddstolpe, pluggar in sladden och blippar kortet. Laddningen startar och det kommer ett sammandrag och faktura på laddningarna varje månad.

Alternativt laddar man ner appar för laddkedjorna man frekvent använder och startar laddningen med.

till sist så kommer PnC (Plug and Charge) i fler och fler bilar. då stoppar man bara in kabeln och bilen (som är registrerad i systemet) kommunicerar med laddstolpen och laddningen startar.

Inte alls rörigt när man väl börjat använda elbilen. inte nått svårare än att välja rätt handtag på bränslepumpen på macken.

Uppdaterat: 2023-08-24 09:53

Även om man för det mesta laddar hemma så stör det mig lite att priserna vid laddning på snabbladdare är så olika - jämför gärna med bensin-branschen där det ofta är väldigt små skillnader i literpriset och där man alltså kan tanka på i princip vilken "mack" som helst till väldigt likartat pris. Känns som en sjuka som drabbar omogna branscher så det kanske blir bättre vad det lider.

Uppdaterat: 2023-08-24 10:17

Jag störde mig på att jag inte kunde blippa mitt bankkort och ladda. Förstår öht inte varför man ska behöva appar eller särskilda kort för laddning.

Uppdaterat: 2023-08-24 10:25

Mr Snoid, nja det var inte riktigt så jag menade utan mer så som Pi och Apex skriver. Det är mycket hit och dit vilket pris som gäller och tex vilken installation ska man ha hemma men är övertygad att detta "rättar" till sig när vanliga massan köper elbil.

Uppdaterat: 2023-08-24 10:49